Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Moukka 
Päivämäärä:   28.3.24 22:57:22

...koska kotona niitä ei koskaan tehdä. Kukaan muu ei niistä pidä, ja minua kuitenkin haluttaa saada välillä pihviä. En minä viitsi itselleni paistaa pihviä kun puoliso tekee risottoa tai kuhaa. Enkö olekin paha ihminen! Parhaimmillaan tilaan lehtipihvin ranskalaisilla, vaikka ranuja meillä joskus tehdäänkin, jos oikein innostutaan öljyllä läträämään.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 23:36:01

Ok

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.3.24 23:38:20

Mikä tässä oli pointti? Osaat varmaan itsekin sen pihvin halutessasi paistaa, vai mihin puolisoasi tarvitaan?

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   28.3.24 23:43:42

Mä taas syön ravintolassa maksaa aina kun sitä vain on tarjolla, koska mieheni ei voi sietää maksaruokien tekemisestä syntyvää hajua. Eikä siis edes siedä maksaruokia.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   28.3.24 23:54:52

Minäkin otan usein pihvin, koska se on parasta.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   29.3.24 00:02:41

Otan harvemmin pihvin.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   29.3.24 06:20:20

En juuri koskaan tilaa ravintolassa pihviä, koska harvoin käyn sellaisissa tarpeeksi hyvissä paikoissa, joissa voin luottaa siihen, että se pihvi osataan paistaa. Liian monta kertaa olen saanut aivan järkyn kypsän pihvin, vaikka tilaan varmuuden vuoksi medium miinus tai jopa "raaka plus" -pihvin. Silti pihvi on kauttaaltaan ruskea, kypsä, joskus aivan aavistuksen punertava mutta silti – kypsä. Kuka ?%&! haluaa syödä pihvin kypsänä?

Tilaan ravintolassa useimmin kalaa.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   29.3.24 07:27:48

Tiinu, minä haluan pihvini kypsänä. Olen ihminen enkä eläin, joten nautin mieluiten lihani kypsänä.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   29.3.24 08:16:22

Kelo: olen hämmästyttävää kyllä samaa mieltä Miehen jyrähdyksen kanssa. Jos syö kypsää lihaa, niin parhaita osia ovat sellaiset, joita haudutetaan pitkään. Pihvi ei ole sellainen. Harvassa ovat tosin nekin ravintolat, joista saa vaikkapa potkaa tai osso bucoa – joka sekin on potkaa.

Tietenkin pihvinkin saa tilata vaikka kypsänä, jos niin haluaa. Samassa seurueessa olevana en ehkä edes kommentoisi tilausta, mutta voi olla, etten malttaisi olla nostelematta kulmakarvoja, kun kuulisin, miten tilaat kypsän pihvin. :D

Nämä "olen ihminen enkä eläin" -perustelut ovat aina jotenkin huvittavia. Menee samaan sarjaan "en ole pupu, en syö jäniksenruokaa" -kommenttien kanssa. Onko niin, ettei kypsän pihvin tai kasvisruoan syöminen ole sosiaalisesti hyväksyttyä ja sitä pitää selitellä tuommoisilla "perusteluilla", kun ei kehdata sanoa, että "en tykkää"?

Tulee mieleen eräs Fingerpori-strippi...

https://hs.mediadelivery.fi/img/1920/090d05a9febe45cda45a0f74dc124c57.jpg

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: No h 
Päivämäärä:   29.3.24 08:36:08

Hyvä tai paha ihminen ei ole näin yksiselitteinen kenenkään mielestä. Itse en pihviä syö ellei se ole riistaa.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   29.3.24 08:43:45

Silloin kun munä teen kotona ruuan, päätän mitä syödään sen mukaan mitä itseni tekee mieli. Jos jollekin ei maistu, niin se on sitten voi voi. Myös ravintolassa tilaan mitä mieleni tekee. Olenpa erikoinen.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Pikkaseliioittelet 
Päivämäärä:   29.3.24 08:49:15

Vai olet paha ihminen kun et viitsi tehdä pihviä?
Kuka tässä sitten on paha jos puolisosi tekee ruoat teillä eikä ota sinua huomioon koskaan?
Tuo Fingerpori on paras sarjakuva ja osuu ytimeen suomalaisten ruokamieltymyksistä vaikka tässä tapauksessa saisit kyllä kunnon ruokaa kun se olis jopa kuhaa!

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 09:20:56

"Tietenkin pihvinkin saa tilata vaikka kypsänä, jos niin haluaa. Samassa seurueessa olevana en ehkä edes kommentoisi tilausta, mutta voi olla, etten malttaisi olla nostelematta kulmakarvoja, kun kuulisin, miten tilaat kypsän pihvin. :D"

Ja jos olisin samassa seurueessa niin, en ehkä malttaisi olla kysymättä, että minkälainen aikuinen ihminen arvostelee toisen ruokamieltymyksiä tai ruokatilausta. Nousisi siinä kulmakarvatkin ihmetellessäni aikuisen ihmisen moukkamaista käytöstä.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Ei kiinnosta 
Päivämäärä:   29.3.24 09:33:33

Minäminä ja minun napa alkoi taas...

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   29.3.24 09:35:50

Tiinu: millainen ihminen kyselee, että kuka ?%&! haluaa syödä ruokansa sellaisena, mistä minä en tykkää? Miksi et voi vain sanoa, että minä pidän tällaisesta ja antaa muiden pitää omat mieltymyksensä? Aiheuttaa todellakin kulmakarvojen nostelua, tuollainen itseensä käpertyminen ja maailman katsominen ahtaan putken läpi. Enkä aivan taatusti voisi ruokapöydässä olla mainitsematta, kuinka lapsellinen on ihminen, joka ei edes yritä ymmärtää muita ihmisiä.

Miehen jyrähdys: missä olen sanonut, että tilaan nimen omaan pihvin? En missään. Sanoin, että syön pihvini kypsänä, joka tarkoittaa, että syön sen sellaisena silloin, kun satun pihvin syömään. Pihvini paistan mieluiten itse ja ravintolassa tilaan jotain paljon parempaa kuin lihaa.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   29.3.24 09:37:43

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.3.24 09:20:56

"Tietenkin pihvinkin saa tilata vaikka kypsänä, jos niin haluaa. Samassa seurueessa olevana en ehkä edes kommentoisi tilausta, mutta voi olla, etten malttaisi olla nostelematta kulmakarvoja, kun kuulisin, miten tilaat kypsän pihvin. :D"

Ja jos olisin samassa seurueessa niin, en ehkä malttaisi olla kysymättä, että minkälainen aikuinen ihminen arvostelee toisen ruokamieltymyksiä tai ruokatilausta. Nousisi siinä kulmakarvatkin ihmetellessäni aikuisen ihmisen moukkamaista käytöstä."

Näen sieluni silmin tämän tilanteen. Yksi tilaa pihvinsä kypsänä, minä nostan kulmakarvoja hämmästyksen merkiksi mutta en kommentoi, ja kolmas alkaa kysellä minulta, miksi arvostelen toisen ruokamieltymyksiä. Vaikka täällä olenkin kommentoinut tätä asiaa, niin tuskin tilanteessa ääneen mitään sanoisin. Niinpä sinun kyselysi perustuisi puhtaasti tulkintaan: Miksi nostit kulmakarvoja? Nostit kulmakarvoja, minä näin! Sinä arvostelet N.N:n ruokamieltymyksiä! Millainen ihminen oikein olet? Siinä sitten nostelisimme kulmakarvojamme kilpaa. Ruokamme jäähtyisi ja kypsän pihvin tilannut söisi pihviään ja ehkä nostelisi kulmakarvojaan, kun ihmettelisi meitä kulmakarvojennostelijoita.

:D

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   29.3.24 09:40:37

Kelo, tositilanteessa sinä et tunnistaisi minua siksi ihmiseksi, joka ei ymmärrä niitä, jotka syövät pihvin kypsänä.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Tiinu 
Päivämäärä:   29.3.24 09:47:06

Olen muuten itse ollut hämmästelyjen kohteena ravintolassa tilaukseni takia. Seurueessa oli puolituttuja, jotka ääneen ihmettelivät, miten tuollaista voi kukaan syödä. En ymmärtänyt siitä millään tapaa loukkaantua, olisi varmaan pitänyt. Minua tilanne nauratti. Söin ruokani hyvällä mielihalulla toisten katsellessa ja ihmetellessä. Meillä kaikilla oli hauskaa.

Se, ettei ymmärrä jotakin, ei tarkoita sitä, ettei hyväksy. Tunnen itsekin henkilökohtaisesti yhden ihmisen, joka todellakin tilaa ravintolassa kypsän pihvin. En ole ikinä tajunnut sitä, muttei se vähennä hänen arvoaan ihmisenä minun silmissäni.

Nykyään pitääkin olla erityisen varovainen, koska aina on vaarana, että joku loukkaantuu.

Onko niin, että ihmisiltä on kadonnut kyky nauraa itselleen?

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   29.3.24 09:53:09

Osaan minäkin pihvin paistaa, mutta harvemmin tulee kotona tehtyä. Aika monessa ravintolassa pihvi on käytännössä ainoa sellainen ruoka, jonka halua tilata.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Yty 
Päivämäärä:   29.3.24 09:59:29

En enää uskalla tilata pihviä (pl.lehtipihvi) kun ei sitä ikinä tunnu saavan tilaamallaan kypsyydellä. Liian monta kertaa tuotu puoliraaka vaikka olen tilannut medium + tai kypsän. Kylmä, raaka liha hyhyh.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 10:03:57

"Onko niin, että ihmisiltä on kadonnut kyky nauraa itselleen?"
Se katosi suunnilleen samaan aikaan kuin muille tosissaan vittuilemisesta tuli yleistä.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   29.3.24 13:08:56

Kyllä ruokaa pitää sen verran arvostaa, ettei sano "miten tollasta kukaan voi syödä". Voi vaikka ihmetellä, että onpas erikoista tai että "valitettavasti se on liian voimakkaan makuista minulle" tms. Kun meillä kyläilee lapsia, osa rupeaa rumasti huutamaan "määä en tykkää porkkanasta! Määää en tykkää porkkanasta! Hyi miten toi syö porkkanaa!" Silloin neuvon että keskitytään siihen, mikä on hyvää tai asioihin jotka ovat hyvin. Jos asiallisesti maistamiseen jälkeen kysyy, onko pakko syödä porkkanaa niin ei ole! Hienoa kun maistoit.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.3.24 13:34:24

Minä tilaan myös aina pihvin ja nimenomaan kypsänä. En halua mitään pitkään haudutettua lihaa. Sitä osaan kyllä itsekin valmistaa vaan kypsän pihvin. En kyllä saa kypsästä pihvistä mitenkään päin mautonta. On nimenomaan maukasta, mehevää ja sopivan mureaa. Sen sijaan mediumit yms. On aina jotain sitkeitä mauttomia känttyjä joita ei saa hampailla edes jauhettua pieneksi vaan pitää niellä pala kokonaan.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.3.24 13:35:47

Heh, et halua pitkään haudutettua lihaa, mutta tilaat kypsän pihvin? :D

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.3.24 13:37:45

Kotona niitä ei koskaan tehdä..? Siis mikä sinua estää tekemästä..?

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Moukka 
Päivämäärä:   29.3.24 13:50:59

Kuten aloituksessa totesin, meillä ei muut tykkää pihveistä. En viitsi paistaa itselleni pihviä kun puolisoni tekee hyviä ruokia. Joskus haluan pihvin. Tilaan sellaisen ravintolassa.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.3.24 13:51:43

Ällö//Pitkään haudutettua liha ja kypsä pihvi ovat kyllä ihan eri asioita ja tässäkin keskustelussa moni sanonut että, jos haluaa kypsän lihan niin sitten ottaa jotain pitkää haudutettua lihaa jostain eläimen eri osasta eikä kypsäksi paistettua pihviä.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.3.24 13:55:04

Heh, tietysti on, mutta tuossa verrattiin mediumia ja kypsää/pitkään haudutettua tekstissä, niin nauratti. "En halua mediumia, haluan kypsän, en pitkään kypsennettyä". Se nauratti.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.3.24 13:59:50

Ällö//Tekstistä käy kyllä ihan selkeästi ilmi mistä puhun eikä edelleen se kypsäksi paistettu pihvi ole mitään pitkään haudutettua lihaa joten en nyt ihan hirveästi ymmärrä, mikä kommentissa nyt niin paljon naurattaa.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.3.24 14:04:00

Luetaan varmaan sitten eri tekstiä, kun ensin mainitaan medium, sitten kypsä ja sitten ei halutakaan kypsää. Ok.

Haudutettu on toki eri asia kuin paistettu, mutta pilalle menee,
jos sisäfileetä täysin kypsänä tarjoilee. Makunsa kullakin.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.3.24 14:09:09

"Minä tilaan myös aina pihvin ja nimenomaan kypsänä. En halua mitään pitkään haudutettua lihaa. Sitä osaan kyllä itsekin valmistaa vaan kypsän pihvin. En kyllä saa kypsästä pihvistä mitenkään päin mautonta. On nimenomaan maukasta, mehevää ja sopivan mureaa. Sen sijaan mediumit yms. On aina jotain sitkeitä mauttomia känttyjä joita ei saa hampailla edes jauhettua pieneksi vaan pitää niellä pala kokonaan."

En kyllä tässä puhu ensiksi mistään mediumista, sitten kypsästä yms. Vaan tuossa kerrotaan ihan selkeästi että haluan kypsän pihvin enkä mitään pitkää haudetuttua lihaa vaan pihvin. Sitten kerron miltä se kypsä pihvi maistuu minusta ja miltä medium pihvi joten josko nyt vähän keskityt lukemaasi sen sijaan, että luet sanoja sieltä täältä ja muuttelet järjestystä päässäsi.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   29.3.24 14:37:33

Mainitsin tuossa jo epäsuosittujen mielipiteiden ketjussa, että haluan pihvini nimenomaan täysin kypsänä, koska en tykkää verestä ja kudosnesteistä lautasella :D Tämä taas todistaa, että erittäin epäsuosittu ja väärä mielipide. Mutta en vaihda!

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.24 14:50:35

Täälläkin on yksi, joka syö pihvinsä kypsänä tai korkeintaan häivähdys punaa saa olla keskellä: tykkään kypsän suutuntumasta enemmän kuin mediumin ja makukin on parempi, mutta liekö sitten tottumuskysymys. Haudutetut liharuuat ovat ihan hyviä, mutta niin maultaan kuin suutuntumaltaankin ihan eri asia kuin kypsä pihvi. :D

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   29.3.24 16:14:05

"Olen ihminen enkä eläin, joten nautin mieluiten lihani kypsänä."
Ihminen ON eläin.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: Yty 
Päivämäärä:   29.3.24 20:38:33

Heh:n teksti oli ihan selkeästi kirjoitettu, Ällö taisi olla ainoa joka sitä ei ymmärtänyt.

  Re: Tilaan ravintolassa usein pihvin

Lähettäjä: hip 
Päivämäärä:   29.3.24 21:25:00

Lähettäjä: sk
Päivämäärä: 28.3.24 23:43:42

Mä taas syön ravintolassa maksaa aina kun sitä vain on tarjolla, koska mieheni ei voi sietää maksaruokien tekemisestä syntyvää hajua. Eikä siis edes siedä maksaruokia.

Sama

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.