Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   28.3.24 19:24:11

Olen jo lapsena ja nuorena opiskellut homekoulussa, jotka ihan purettiin vuosi pari valmistumiseni jälkeen. Teininä mulle myös puhkesi atopia.
Sen jälkeen olin muutaman vuoden yliopisto-opiskelijana rakennuksessa, jossa ainakin osalla opiskelijoista tuli oireita ja on rempattukin sen jälkeen.

Nyt olen työpaikassa, jossa on selkeitä sisäilmaongelmia. Useat työntekijät oireilevat, mutta asialle ei tehdä mitään. Kaikki kuitenkin tietävät, että sisäilma ei ole "paras mahdollinen".

Olen neljättä vuotta tuolla, ja työpisteen siirtyi juuri paikkaan, jossa on ollut aiemmin vesivahinko. Ko. Vahinko toki on "korjattu".
Työpisteeni vaihtui siis elokuussa. Syyskuussa mulla oli eka poskiontelotulehdus ja lentsu. Marraskuussa se tuli uudestaan keuhkoputkentulehduksen kera. Joulukuussa otin tästä syystä 3 vk joululomaa (palkatonta), ja pääsin paranemaan.
Tammikuussa kävin 3 vk töissä taas ja jäin opintovapaalla kuudeksi viikoksi. Tuona aikana pahaksi äitynyt atopia rauhoittui melkein täysin normaaliksi ihoksi.

Nyt olen ollut kaksi ja puoli viikkoa töissä ja nyt on poskiontelotulehdus ja korvatulehdus...

Ei Kristus! Eikö tuo ole aika selvää, että sisäilmasta nuo oireet johtuvat? Sekä tulehduskierre että ihottuma. Pomo vaan voivottelee ja sanoo, että pitäisi tutkia. "Mutta onneksi pian on uudet tilat valmiina"... niin, tällä hetkellä arvio on, että 5 vuoden päästä.

Töitä ei yksinkertaisesti ole muualla Nyt. Joka päivä selaan mollin läpi. Ja etätöihin ei voi siirtyä.
Perkeleen @!#$.
Mitä ajatuksia? Kokemuksia?

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: Liisi 
Päivämäärä:   28.3.24 19:43:03

Onko nämä raportoitu työterveyteen ja työsuojeluun?

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: Saana 
Päivämäärä:   28.3.24 19:44:03

Alapoa saikuttamaan ihan kunnolla noista ja sanot työterveyteen sisäilmaongelmaepäilyn.

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   28.3.24 20:15:00

Liisi, on raportoitu. Viimeksi nyt, kun kävin sen kolmannen antibioottikuurin hakemassa tässä puolen vuoden sisään....
Lääkäri kohotteli harteitaan ja sanoi, että nyt on jo katupölyä ilmassa. Ja flunssaa liikkeellä. Ja kehotti puhumaan pomon kanssa. Pomo sanoo, että "voi voi, pitäisi tutkia mutta ei ole muitakaan tiloja kyllä mihin siirtää sua".

Saikkua saa nihkeästi, edellisiin sain 3 pv molempiin ja nyt en ollenkaan. Pahapa siinä on sitten saikutella.

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 20:26:18

Se että sinulla on poskiontelontulehduksia ei ole selvä merkki sisäilmaongelmasta. Voi olla tai voi olla olematta. Mutta, jos työterveys tai työnantaja ei tee mitään, niin voit tehdä ilmoituksen aviin ja/tai terveystarkastajalle. Muuta ei oikein ole tehtävissä paitsi tietysti hakea uutta työtä.

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.24 20:42:05

Meillä ei ainakaan sisäilmaongelmalle tehdä yhtään mitään, piste. Se on ota tai jätä eli jos saa oireita, saa poistua muualle töihin.

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 20:58:55

Kuka sen työpaikan rakennuksen omistaa? Jos on esim. kaupungin, niin siellä on ihan oma sisäilmaselvittelyprosessinsa. Jos taas firman oma, niin ei voi oikein mitään.

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.3.24 21:00:34

Ei kukaan tee mitään sisäilmaongelmille. Sekin mitä pakon edessä lopulta tehdään on täysin kosmeettista ongelmien peittelyä. Sitten kun tarpeeksi pitkän aikaa puuhasteltu kosmeettisia näennäiskorjauksia, niin puretaan koko rakennus, joka olisi monissa tapauksissa täysin korjattavissa, kun vaan uskottaisi mitä asialle on tarpeen tehdä ja tehtäisiin riittävän laajat korjaukset kerralla.

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: U 
Päivämäärä:   28.3.24 21:35:19

Itse sain lopulta potkut, kun valitin tarpeeksi sisäilmasta. Sitä ennen vuosia kestänyt sairastelu kierre ja ihottumat. Mikä parasta Kaupungin oma ” sisäilmaryhmä” ei suostunut edes olemaan talossa. Kaikki asiantuntijat tekivät etänä. Myönsivät syyn.
Lopulta olin jo niin sairas että minulla meni 2 vuotta aikaa parantua, edes kävely kuntoon. Ei ne myönnä. Korkeintaan työterveys kirjoittaa että olet pipipää..

  Re: Sisäilmaongelma töissä? Miten edetä?

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   28.3.24 21:37:41

Aloittaja. Aloita vetämään Histeciä ja käytä pokkana maskia töissä. Itse sain näillä keinoilla oireilua alemmaksi.

Jos pystyt lähde menemään..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.