Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: kielitaidon? 
Päivämäärä:   28.3.24 15:14:15

Tietenkin ihmisillä on eri tasoista osaamista vieraissa kielissä, mutta miten voi kuvitella osaavansa itse puhua äidinkielentasoisesti englantia ja pitää oikeasti lähes sentasoisesti puhuvaa huonona? Tätä siis töissä, jossa työkaveri A puhuu todella hyvää englantia, sujuvasti normaalilla puhenopeudella ja lähes virheettömästi lausuen ja työkaveri B taas todella tankeroa, töksähdellen, öö-miettien ja lausuminen on toisinaan niin huonoa että sanan merkitys muuttuu väärästä lausumisesta. Hän kuitenkin pitää itseään todella hyvänä ja huomauttelee A:n "virheistä", joita ei ole. Miten tuo on mahdollista?

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   28.3.24 15:16:06

Samaahan se on muussakin työelämässä, ei vaan ole selvillä omista taidoistaan. Monesti yliarvioidaan omaa kielitaitoa.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 15:29:40

Onhan jo jonkin aikaa kasvatettu lapsia kehumalla joka asiasta ja jatkuvasti, on sitten kuinka hyvä tai huono tahansa. Aina kaikki on "hienoa" ja "olet niin hyvä ja erikoinen". Kukaan ei saa olla huono vaikka olisi ja numeroarvointikin on nounou kun siinähän on toiset parempia ja toiset huonompia. Mikä tietenkin on fakta, mutta siitähän sitten tulee näitä "minä osaan kaiken ja olen paras kaikessa"-ihmisiä, jotka luulee oikeasti olevansa hyviä vaikka ovat kaukana siitä. Ja tottakai jos itselle oma osaamattomuus=hyvä, niin silloin muiden osaaminen=väärin=huono.

Tai sitten se tankero tietää itsekin osaamattomuutensa ja on ihan vaan kateellinen osaavalle. Onko nämä naisia ja osaava hoikka hyvännäköinen ja osaamaton ei?

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   28.3.24 15:32:39

läskivihako se tähänkin piti ottaa mukaan?

Itsellä ei tuosta niin kokemusta paitsi itse saan nimenomaan lausumisesta yllättävän usein kehuja, vaikka mielestäni oma kielitaito ei ole parhaasta päästä

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   28.3.24 15:45:19

Mikä ihmeen läskiviha?

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: Tuuba 
Päivämäärä:   28.3.24 15:49:11

Ainakin meillä Etelä-Pohjanmaalla "tankero" tarkoittaa lihavaa ihmistä. Aloittaja taisi tosin tarkoittaa, että työkaverin puhe on takertelevaa.

Mutta veikkaanpa, että aloittajan työkaveri tietää oman kielitaitonsa puutteellisuuden ja koettaa siirtää huomion pois siitä moittimalla toisen kielitaitoa. Tai sitten ei vaan ollenkaan huomaa omia virheitään.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   28.3.24 15:56:55

mullakin tuli kyllä mieleen tuosta hoikka ja osaava kirjoituksesta joku oletus että kirjoittajan mielestä huonommin osaava olisi ylipainoinen

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: Il Re Leone 
Päivämäärä:   28.3.24 16:00:10

https://fi.wiktionary.org/wiki/tankeroenglanti

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   28.3.24 16:01:15

Tankero = rallienglanti.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.3.24 16:06:59

Joiltakin ihmisiltä vaan puuttuu itsekriittisyys.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: selitän 
Päivämäärä:   28.3.24 16:32:33

Se on tää nykyajan Maailman Napa-syndrooma. Minäminäminä ja aurinko kiertää vain minun prseeni ympäri, kuten äiti ja isä jo opettivat ollessani purjopetteri. Ja koska minä olen kaikkein paras ja uniikein, on kaikkien muiden yksinkertaisesti pakko olla kaikessa huonompia kuin minä. M.O.T.

Todellisuus sitten vääristetään vaikka millä tahansa tavalla palvelemaan tätä yhtälöä.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: Tuuba 
Päivämäärä:   28.3.24 16:34:45

Lähettäjäselitän

Päivämäärä28.3.24 16:32:33

Se on tää nykyajan Maailman Napa-syndrooma. Minäminäminä ja aurinko kiertää vain minun prseeni ympäri, kuten äiti ja isä jo opettivat ollessani purjopetteri.

Kyllä tuollaista aloittajan työkaverin käytöstä näkee paljon myös nykyisillä keski-ikäisillä - siis niillä, joista suurta osaa ei koskaan kehuttu lapsena, "ettei vaan ylpisty".

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 16:41:01

Helposti siinä A2-tasolla kuvittelee osaavansa tosi hyvin, kun puhuminen alkaa jo vähän sujua. Silti kuitenkin voi olla vaikeaa ymmärtää muiden nopeaa puhetta, murteita ja vaikeampaa sanastoa, joten kuvittelee että muut puhuvat "väärin".

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   28.3.24 17:21:38

Koska se LUULEE osaavansa vaikka ei osaakaan. Sama kuin että joku luulee, että enää kirjoitetaan enään tai että "nahkakäsi laukku" on oikein kirjoitettu. Jos osaisi, ei puhuisi väärin tai kirjoittaisi väärin, mutta koska ei osaa, luulee osaavansa ja tottakai silloin enää ja nahkakäsilaukku on "väärin".

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: Illusia 
Päivämäärä:   28.3.24 18:35:38

Kielissäkin usein pätee se, että mitä enemmän tiedät, sitä vähemmän osaat :D
Eli juurikin ehkä A2-tasolla voi kuvitella osaavansa jo todella hyvin, mutta mitä pidemmälle pääsee ja opiskelee, sitä enemmän uutta asiaa tulee aina eteen ja ymmärtää, mitä kaikkea ei vielä osaa.

Tämä on myös kulttuurista riippuvaista. Esim suomalaisethan monesti vähättelevät ja epäilevät omaa kielitaitoaan.

Toisaalta myös persoonakysymys.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.3.24 18:47:29

Dunning Kruger -efekti pätee myös kielitaidon suhteen.

  Re: Miten voi "kuulla" ihan väärin oman ja toisen

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   28.3.24 19:36:12

Joillakin ihmisillä ei vain ole kielikorvaa, kuten kaikilla ei ole sävelkorvaakaan. Kun näin on, sekä hyvä että huono voi kuulostaa samantasoiselta, joskus se huono jopa paremmalta. Englanti on vielä kohtuullisen anteeksiantava kieli, mutta itse tuskastuin aikanaan ranskaa opiskellessani kun jouduin aina pariksi ihmiselle, joka ei vielä puolen vuoden jälkeenkään osannut helpoimpiakaan äänteitä ja tunnista toiseen äänsi ranskaa kuten suomea, eli juuri kuten kirjoitetaan ja joka kirjain lausuttuna. Opettaja huomautti häntä asiasta satoja kertoja, mutta joko hän ei kirjaimellisesti kuullut mitään eroa tai sitten vain ajatteli että "ralliranska" riittää. No, henkilö sitten kävi vielä kaiken lisäksi lomalla Ranskassa ja kertoi sitten aika pettyneenä, ettei häntä ymmärretty yhtään, mutta ei vieläkään hoksannut mistä se johtuu...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.