Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.24 07:43:39

Miksi tuo sairaalakassi on joku vuosisadan tärkein asia? Mitä tavaraa se synnyttäjä tarvitsee niin paljon mukaansa että pitää viikkoja etukäteen valmistautua urheilukassillisella tavaraa?

Itse olen nyt synnyttänyt kaksi lasta ilman sairaalakassia ja miettinyt mitä sillä edes tekee. Sairaalasta saat ruuat, potilasvaatteet, kaikki lääkkeet, vauhanhoitotarvikkeet. Jonkun hiusharjan, karkkipussin ja puhtaat vaatteet ehtii heittämään laukkuun siinä ennen sairaalaanlähtöäkin. Vauvan vaatteet on ehkä fiksua katsoa etukäteen tietysti johkin pussiin.

Monella on kuitenkin varmaan myös se tilanne, että joku voi sitä tavaraa tarvittsessa sitten tuoda jos tarvitsee.

Kertokaa miksi moinen hysteria kassin pakkaamisesta? Toki jokainen saa pakata vaikka mitä etukäteen jos haluaa, mutta miksi tuota markkinoidaan äitien kesken jotenkin "välttämättömänä" kun sitä se ei todellakaan ole.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.3.24 07:45:18

En minäkään ymmärrä tuota sairaalakassi vouhotusta.
Voihan synnytyslaitos!
Öööh.. eikös se ole sairaala?

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.3.24 07:49:17

Noh en ole synnyttänyt mut eipä tuo aika sairaalassa varmasti koskaan erityisen kivaa ole, joten on varmasti mukavaa ja lohdullista saada omia mukavia ja hyväksi todettuja tavaroita sinne. Etenkin noin ison muutoksen kohdalla.

Lisäksi raskausaikahan on pitkä odotus, eli kassin pakkaaminen kenties tuo äidille olon siitä, että hän tekee jotain ja valmistautuu synnyttämiseen.

Enkä myöskään ymmärrä et miksi jonkun sairaalakassi on mitenkään toiselta pois. Ihmetteletkö ja väheksytkö monia muitakin asioita jotka eivät juuri sinusta tunnu järkevältä?

Mutta mistäpä minä mitään tiedän, en ole synnyttänyt enkä ole ollut raskaana.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 07:50:52

Synnytin keskellä kylmintä talvea ja oli ihan mukava kun olin erikseen katsonu lämpimät mutta mukavat kuteet päälle laitettavaksi. Tullessa oli -10 mutta lähtiessä -25. Poncho ja villikset oli osastollakin päällä, tsissus että siellä oli kylmä. Isoin osuus kassista oli tietysti vauvan kuteet. Mutta en kyllä pakannu viikkokausia ennen, vauvan vaatteet oli kassissa pitempää mutta omat katsoin paria viikkoa ennen, oli epävarmaa tuleeko äkkilähtö käynnistykseen.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.3.24 07:54:36

Eihän se olekkaan pois, mutta äidit sitä toisilleen markkinoivat välttämättömänä ja sitä jopa vähän kauhistellaan jos et ole "valmistautunut" sairaalaan lähtöön etukäteen. Kuten sanoin, jokainen voi valmistautua niin paljon kun haluaa.

Itsellä ei edes kyllä sairaalassa ole ollut järjettömästi aikaa eikä edes energiaa omien juttujen tekemiseen. Aika menee pitkälle nukkuessa, imettäessä ja palautuessa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.3.24 07:54:51

Miksi vauvalle omat vaatteet sairaalaan?

Vai olitteko potilashotellissa?

Nykyään vauvaa pidetään vaipassa rinnalla omien vaatteiden alla tai lämpimästi kapakoituna peittoon nukkumassa. Ei pahemmin edes tsrvi luin kotiintulovaatteet. Itsekin saa sairaalasta vaatteet.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   28.3.24 07:56:12

Luulen että triplapiste on oikeilla jäljillä. Synnytyksessä on lopulta aika vähän sellaista mitä voi itse kontrolloida, joten valmistautuminen ja omat tutut tavarat auttavat luomaan tunnetta turvallisuudesta ja siitä että asia on edes jotenkin hanskassa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: kassialma 
Päivämäärä:   28.3.24 07:56:47

Eiköhän sen merkitys ole ennenkaikkea psyykkinen. Henkistä valmistautumista aika pelottavaankin kokemukseen, johon sairaalalaulun pakkaaminen tuo hallinnan tunteen.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   28.3.24 07:59:00

Mun esikoinen syntyi yllättäen ja mitään tavaraa en ehtinyt ottamaan mukaan.
Ei ollut kauhean kiva pyytää muita kaivelemaan myn alusvaate laatikoita ja etsimään tiettyjä vaatteita ym.
Ei ollut laturia, huulirasvaa, lääkkeitä ym. Muiden oli myös vaikea löytää nuo meiltä kotoa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Wt 
Päivämäärä:   28.3.24 08:05:25

Omat vaatteet vauvalle olisi ollutkin ok Oysissa 20 vuotta sitten kun ei siellä tahtonut vauvalle puhtaita löytyä sairaalan laatikoista.
Liekö av mammat ja muut elämänkallut pöllineet ne lähtiessään?

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.3.24 08:08:14

Se on sitä kivaa hössötystä ja valmistautumista. Vähän kuin lapsena kirjoiteltiin jo helmikuussa listoja siitä mitä kesän ratsastusleirille pakataan mukaan. :)

On mulla ennen synnytyksiä ollut joku kassi pakattuna, kun onhan se selvää, että jos tuleekin kiire tai jännittää, niin jotakin "oleellista" voi unohtua. Ihan siis joku laturi tai huulirasva.

Mulla oli mukana kirja, kuulokkeet, hygieniatarvikkeet (matkatarvikkeet on aina valmiina omassa pussissa), herkkuja ja villasukat. Pientä, mutta tarpeellista oman mukavuuden takia. Vauvalle kotiinlähtövaatteet.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.3.24 08:09:44

Totta. Neuvolassakin kysellään jo 2kk ennen la että onhan jo kassi pakattu...

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 08:13:27

Me oltiin molemmilla kerroilla hotellissa. Ei siellä ollut mitään potilasvaatteita. Ruokaa sai aamiaisen, lounaan ja päivällisen. Ei muuta. Eli tavaraa piti pakata mukaan. Lisäksi kaikki noi valmistelut on osa sitä, että valmistautuu vauvan tuloon. Lisäksi ensimmäisellä kertaa olin kotona niin kipeä, etten todellakaan olisi siinä enää pakkaillut mitään mukaan. Ja toisella kertaa synnytys alkoi vesienmenolla ja siitä ei kauan mennyt, kun vauva oli jo sylissä. Kätilö kerkesi sen juuri ja juuri nappaamaan, kun sairaalaan päästiin. Ja asun ja synnytin Helsingissä, eli matkaan ei keskellä yötä kauan mennyt.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 08:17:01

En tiedä synnytyksestä mitään mutta jos joutuisin vaikka viikoksi sairaalaan "kuolisin" jos olisin sairaalan tarjoaman avun varassa enkä olisi valmistsutunut omilla tarpeilla.
Ensinnäkin lääkkeet, sairaalasta saa joo jotkin yleisimmät kolesterolilääkkeet mutta ei todellakaan kaikkia lääkkeitä eli omat on pakko olla mukana. Toiseksi ne lääkkeet mitkä saa ,saa täysin väärään aikaan päivästä. Jos olet leikkauspotilas, omat kipulääkkeet välttämättömät, kipulääkkeitä pihdataan.
Kylmyys. Siellä on aina nii älyttömän kylmä, pukeudutaan lakanakaapuihin ja verkkosukkiin. Peittoa ei saa sairaalata, siellä lakanaa kutsutaan peitoksi. Ja ne kulmät sukat,hrrrr!!
Jos ei halua ihon kuoriutuvan irti on pakko olla erittäin kosteuttava ihovoidetta, ilma on kuivempi kuin saharassa yhdistetty +12c lämpötilaan ja vetoon joka vie tukankin päästä. Erityisesti huulirasvaa!!!
Juomavettäkään ei oikein saa. Saati kunnon ruokaa, iltapala eli joku viilipurkki tuodaan jo päivällisaikaan.

Olen ollut yhden yön leikkauksen jälkeen sairaalassa enkä todellakaan osannut kuvitella kuinka hirveää voi suomen korkeatasoinen sairaanhoito olla.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 08:26:54

Pisterivin kokemukset ei taida olla Suomesta.

”Ensinnäkin lääkkeet, sairaalasta saa joo jotkin yleisimmät kolesterolilääkkeet mutta ei todellakaan kaikkia lääkkeitä eli omat on pakko olla mukana. Toiseksi ne lääkkeet mitkä saa ,saa täysin väärään aikaan päivästä. Jos olet leikkauspotilas, omat kipulääkkeet välttämättömät, kipulääkkeitä pihdataan.”
- Sairaalassa joo on tietyt ajat, jollon lääkkeitä annetaan. Pakko olla, koska lääkkeitä tarvitsevia on useita. Kaikkia maailman lääkkeitä ei välttämättä ole aina juuri sen osaston varastossa, mutta apteekista saa tilattua seuraavalle päivälle ja varmasti joltain naapuriosastolta löytyy.

”Kylmyys. Siellä on aina nii älyttömän kylmä, pukeudutaan lakanakaapuihin ja verkkosukkiin. Peittoa ei saa sairaalata, siellä lakanaa kutsutaan peitoksi. Ja ne kulmät sukat,hrrrr!!”
- Peiton saa ja vilttejäkin löytyy.

”Jos ei halua ihon kuoriutuvan irti on pakko olla erittäin kosteuttava ihovoidetta, ilma on kuivempi kuin saharassa yhdistetty +12c lämpötilaan ja vetoon joka vie tukankin päästä. Erityisesti huulirasvaa!!!”
- Rasvoja kyllä osastolta löytyy. Vartalolle sekä huulille. Sairaalassa on n. 20c lämmintä, toki koneellinen ilmastointi tekee ”vedon” tunteen.

”Juomavettäkään ei oikein saa. Saati kunnon ruokaa, iltapala eli joku viilipurkki tuodaan jo päivällisaikaan. ”
- Sairaalassa tarjotaan aamupala, lounas, välipala, päivällinen sekä iltapala. Iltapala tulee yleensä 19-20 aikoihin ja tarvittaessa saa myös myöhäisiltapalan, esim. diabeetikot. Ainakin meillä päin tarjolla on leipää, teetä, jugurtteja, hedelmiä ja jokainen saa itse valita, mitä ottaa. Huoneen pöydälle saa vaikka kannullisen vettä tai mehua, jos pyytää. Aamuisin puuro, lounaalla ja päivällisellä lämmin ruoka jälkkäreineen ja leipineen. Välipalalla tarjolla yleisesti pullakahvit, mutta saa myös pyytää leipää tai hedelmää ja varmasti saa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.3.24 08:35:24

Ohjeissakin ainoa mukaan otettava asia, mitä lukee on omat lääkkeet. Kipulääkkeet on yleisiä ja niitä saa kyllä, jos unohtuu jakaa, niin sängyn vieressä on se hälytyslaite, jolla voi pyytää tuomaan. Siellä on myös peittoa ja lisävaatetta, pyytämällä saa kyllä, myös rasvoja löytyy, pyytämällä saa. Itselleen kannattaa jättää päivälliseltä yksi lasi ja hakea siihen itse vettä sieltä huoneesta löytyvästä hanasta, on myös kertiksia hanan vieressä. Ellei pysty kävelemään, pyydä kannu. Saattavat tuoda jopa kannullisen mehua ellei vesi kelpaa. Illallista saa kyllä enemmän kuin purkin viiliä ja pyytämällä saa kyllä yöpalaakin.

Eli siis ilmeisesti sun ongelma on ettet saa suutasi auki, sairaalassa ei olla ennustajia.

----------------------

Ensinnäkin lääkkeet, sairaalasta saa joo jotkin yleisimmät kolesterolilääkkeet mutta ei todellakaan kaikkia lääkkeitä eli omat on pakko olla mukana. Toiseksi ne lääkkeet mitkä saa ,saa täysin väärään aikaan päivästä. Jos olet leikkauspotilas, omat kipulääkkeet välttämättömät, kipulääkkeitä pihdataan.
Kylmyys. Siellä on aina nii älyttömän kylmä, pukeudutaan lakanakaapuihin ja verkkosukkiin. Peittoa ei saa sairaalata, siellä lakanaa kutsutaan peitoksi. Ja ne kulmät sukat,hrrrr!!
Jos ei halua ihon kuoriutuvan irti on pakko olla erittäin kosteuttava ihovoidetta, ilma on kuivempi kuin saharassa yhdistetty +12c lämpötilaan ja vetoon joka vie tukankin päästä. Erityisesti huulirasvaa!!!
Juomavettäkään ei oikein saa. Saati kunnon ruokaa, iltapala eli joku viilipurkki tuodaan jo päivällisaikaan

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 08:57:51

"Eli siis ilmeisesti sun ongelma on ettet saa suutasi auki, sairaalassa ei olla ennustajia."

Osaan kyllä pyytää, jostain syystä niitä kipulääkkeitä pihdattiin. Kivut loppui heti kun pääsi apteekin kautta kotiin ja ottamaan lääkärin määräämät lääkkeet. Eli kyllä siellä sairaalan leikkauksen jälkeisessä kipulääkityksessä oli aika vakavia puutteita.
Ja ne peruslääkkeet, jos tunti ennen aamupalaa otettavat lääkkeet tulee 2h aamupalan jälkeen niin ei se ihan oikein mene, on kuinka paljon vain potilaita. Kenties lääkkeen jakaja aloitti idästä ja aamupalan jakaja lännestä, ehkä heillä oli sitten tälläinen ongelma, mutta täysin väärää toimintaa joka tapauksessa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: …… 
Päivämäärä:   28.3.24 09:04:02

Ei minulle ainakaan missään hössötetty. Mukana oli itselle pari mukavaa vastekertaa, omia hygieniatarvikkeita ja vauvalle vaatteita.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.3.24 09:07:42

Ne lääkkääte voi pyytää ajoissa tai syödä aamupalan myöhemmin ellei osaa pyytää

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   28.3.24 09:09:03

Hassua, miten en ole törmännyt tähänkään hysteriaan koskaan, edes HT.netissä. Voi toki olla, että minut koetaan sen verran maalaishärkiseksi, ettei jossain neuvolassa vaan kerta kaikkiaan ole tullut mieleen kehottaa pakkaamaan sairaalakassia. Tosin siellä oli jokin vanha ohje aiheesta, joka nauratti sekä minua että terkkaria.

Ja minä siis olen pakkaajatyyppi. Nytkin on lista tehty, mitä pakkaan pääsiäiseksi mukaan ja minulla on esimerkiksi sellainen hygieniakassisysteemi, ettei tarvitse joka kerta pakata shampoota, lääkkeitä, siteitä, piilolinssejä jne mukaan. Siksi siitäkään ei tule puhuttua, kun taas esimerkiksi kaverini, joka pääsee harvemmin reissuun, puhuu kyllä siitä miten paljon kaikkea pitää muistaa pakata...

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 09:11:39

En myöskään ymmärrä koko sairaalakassikonseptia ja sitä tavatonta hössötystä. Hammasharja ja hiusharja toki tarvitaan, mutta jos kiire tulee, mies voi tuoda ne perästä myöhemmin. Samoin vauvanvaatteet, mies voi tuoda ne sitten kun lähdetään kotiin. Meillä oli synnärille 60 km matkaa joten kulkeminen kodin ja synnärin välillä sujui jouhevasti.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   28.3.24 09:17:59

Minä taas ymmärrän oikein hyvin. Se on sitä valmistautumista, johon toinen panostaa toisella tavalla. Joku sisustaa vauvalle huoneen, toinen jättää lähes kaiken sinne syntymän jälkeen. Minä esim ajoin purua ja heinää ennen esikoisen syntymää aivan hurjana. Se oli sitä valmistautumista, ja jos se jotakuta naurattaa niin edelleen se lasten isä on myös sitä varten, että perheen ulkopuoliset voivat mennä hänelle naamaansa vääntämään.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   28.3.24 09:21:40

Missä hössötetään, ei ole tullut kyllä vastaan moista? Ne tavarat kassiin mitä kokee tarvitsevansa. Harvalle tulee niin kiire lähtö etteikö ehtisi lähtiessä pakata.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   28.3.24 09:56:51

Synnytin tammikuussa. En kohdannut missään kohtaa mitään yleistä hössötystä. Mulla oli mukana kotiinlähtövaatteet mulle ja vauvalle, puhelimen laturi ja bluetoothsoitin synnytyssaliin. Pakkasin jo pari kuukautta ennen laskettuaikaa, koska lähtö olisi saattanut tulla milloin vaan. Esikoinen kyseessä, joten jos olisin alkanut pakkaamaan siinä kohtaa, kun keskellä yötä heräsin lapsiveden menoon, en olisi tajunnut esim. sitä laturia, koska jännitti aika paljon. Mutta kukaan ei hössöttänyt missään kohtaa :D

Meillä tosiaan lähes 70 kilsaa synnyttämään, joten haluttii miehen kanssa, että kaikki tarpeellinen ja ei-tarpeellinenkin on mukana varmuuden vuoksi, ettei tarvitsisi miehen ajella eestaas.

Liekö taas keksitty tämäkin jonkun omasta päästä :D

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   28.3.24 10:03:06

"Ensinnäkin lääkkeet, sairaalasta saa joo jotkin yleisimmät kolesterolilääkkeet mutta ei todellakaan kaikkia lääkkeitä eli omat on pakko olla mukana."

Kyllä sairaalaan saadaan ihan mikä tahansa lääke. Jopa biologiset lääkkeet annetaan potilaalle jos hän niitä tarvitsee osastolla olonsa aikana.

"Jos olet leikkauspotilas, omat kipulääkkeet välttämättömät, kipulääkkeitä pihdataan"

Herranjestas älkää vaan toimiko näin! Siihen on ihan syynsä miksei tiettyjä lääkkeitä voi antaa määräänsä enempää. Kai ihmiset ymmärtää että aiheutatte pahimmassa tapauksessa itsellenne yliannostuksen ja hengityslaman tällä toiminnalla?

Itse lääkitsen aina niin paljon potilasta kun hän tarvitsee, en todellakaan pihtaa lääkkeissä. Mutta onhan tuossakin joku järki pidettävä, ei osastolla potilasta voi lääkitä siihen kuntoon että häntä pitäisi monitoroida.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   28.3.24 10:34:15

Itse vietin sairaalassa viikon, ensin käynnistyksessä 3 päivää ja vauvan syntymän jälkeen neljä päivää. Olin kyllä hyvin tyytyväinen, että oli valmiiksi pakattuna laturi, puhelin, peitto, herkkuja, hammasharjat, hoitoaineet, vesipullo, läppäri.

Käytin sairaalan vaatteita ja vauvakin käytti kotiin lähtöön saakka. Kai siellä olis pärjänny ilman omia tavaroita, mutta huomattavasti mukavampaa oli käyttää noita omia juttuja. Esim. Sairaalan peitto oli mielestäni ennemmin lakana, kuin peitto. Kotonakin vietän valtaosan ajasta peiton alla sohvalla tai sänkyllä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   28.3.24 10:39:10

En ole itse synnyttänyt, mutta ollut sairaalassa isomman (suunnitellun) leikkauksen jälkeen viikon verran ja kyllä mulla silloin oli pakattuna kassi omia tavaroita mukaan. Sairaalasta saa perusjutut, mutta kyllä halusin esim omat alusvaatteet (tai alushousut, rintsikoita en voinut pitää kun rintakehää oli leikelty) ja sukat, luettavaa, omat hygieniatarvikkeet, hiusharjan, kännykän laturin jne mukaan. Olisi mieskin ne voinut mulle perästä tuoda, mutta helpommalla pääsi kun oli itse katsonut kaiken valmiiksi niin ei tarvinnut yrittää selittää toiselle mitä purkkeja vessan kaapista tarvitaan, tai että mitä alushousuja haluan.
Pakkasin itsekin tuon kassin hyvissä ajoin etukäteen, se auttoi vähän siihen jännittämiseenkin kun oli iso leikkaus edessä ja sairaalaan meneminen luonnollisesti jännitti. Voin kuvitella että synnyttävällä on sama, etenkin kun silloin ei edes tiedä tarkalleen milloin lähtö tulee ja kuinka kiire silloin on.

Kipulääkkeiden pihtaaminen on kyllä itselle ihan vieras ajatus. Itse ainakin sain kipulääkkeitä aina kun pyysin, sen lisäsi että tietyt lääkkeet meni säännöllisesti. Koko ajan painotettiin, että kipuja ei saa olla vaan aina pitää sanoa jos sattuu niin sitten lääkitään lisää.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 11:35:08

"Herranjestas älkää vaan toimiko näin! Siihen on ihan syynsä miksei tiettyjä lääkkeitä voi antaa määräänsä enempää. Kai ihmiset ymmärtää että aiheutatte pahimmassa tapauksessa itsellenne yliannostuksen ja hengityslaman tällä toiminnalla?"

Käsittämätöntä miten ne lääkärin reseptiin kirjoittamat lääkkeet on kotona turvallisia mutta sairaalassa ne aiheuttaa hoitajan mielestä hengityslaman! No tämä jo kertoo ettei kipulääkityksiä hoideta asianmukaisesti vaan lääkkeitä pihdataan.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 11:39:35

” Käsittämätöntä miten ne lääkärin reseptiin kirjoittamat lääkkeet on kotona turvallisia mutta sairaalassa ne aiheuttaa hoitajan mielestä hengityslaman! No tämä jo kertoo ettei kipulääkityksiä hoideta asianmukaisesti vaan lääkkeitä pihdataan.”

Eiköhän tuossa lainaamassasi pätkässä ollut puhe siitä, että ottaa ensin vrk-maksimit omista lääkkeistä ja sitten saa toiset vrk-maksimit samaa kipulääkettä osastolta .

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 11:43:10

^ ei ollut kyse siitä vaan keskustelu koskee sitä ettei osastolla anneta sitä määrää kipulääkkeitä joita reseptillä lukee kun kotiin lähtee > sairaalassa kovia kipuja, kivut loppuu kun pääsee apteekin kautta kotiin ja saa ne lääkkeet joita lääkäri määrännyt.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   28.3.24 11:43:38

Osa ihmisistä hössöttää ja suunnittelee ja laputtaa ja excelittää tekemisensä. Sallittaneen tämä heille yhtälailla kuin niille huldahuolimattomille, jotka tulee joka paikkaan tunnin myöhässä ja ilman tärkeitäkin asioita kun unohtuivat kiireessä. Meitä on moneen junaan ja ihmisillä erilaiset tavat toimia.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 11:44:38

” ei ollut kyse siitä vaan keskustelu koskee sitä ettei osastolla anneta sitä määrää kipulääkkeitä joita reseptillä lukee kun kotiin lähtee > sairaalassa kovia kipuja, kivut loppuu kun pääsee apteekin kautta kotiin ja saa ne lääkkeet joita lääkäri määrännyt.”

Osastolla saa kyllä kipulääkkeet talon puolesta, kunhan niistä tosiaan on lääkärin määräys.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 11:45:53

No minä en ole koskaan synnyttänyt, mutta on kyllä tiettyjä asioita mitä haluaisin sairaalaan mukaan - villasukat, alusvaatteet, oma shampoo ja suihkusaippua, hiusharja, ponnareita, kasvorasva, huulirasva, oma vesipullo, laturi. Vauvalle kai jotain, en niistä niin tiedä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   28.3.24 11:51:32

.: noiden lisäksi itselläni kirja ja lääkkeet esim. Samarin ja allergialääke sekä korvatulppia. Niin ja kotiinlähtövaatteet. En ymmärrä mikseivät nämä voi olla eteisessä kassissa valmiina, vaan pitää hysterisoida että sen miehen pitää nyt osallistua 50/50 ja pakata nämä ja tuoda sairaalaan. Hyvä laittaa mies kesken synnytyksen hakemaan/tuomaan jotain kirjaa sadan kilometrin päästä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   28.3.24 11:55:43

Ai niin, appiukkoni oli viimeisinä vuosinaan aika sairas ja joutui muutaman kerran sairaalaan. Lopulta hänellä oli sairaalakassi valmiina aina lähtöä varten. Mutta siinähän ei ole mitään pahaa, koska hän on mies ;).

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 11:58:27

"No minä en ole koskaan synnyttänyt, mutta on kyllä tiettyjä asioita mitä haluaisin sairaalaan mukaan - villasukat, alusvaatteet, oma shampoo ja suihkusaippua, hiusharja, ponnareita, kasvorasva, huulirasva, oma vesipullo, laturi. Vauvalle kai jotain, en niistä niin tiedä."

Aa nyt keksin lisää, korvatulpat ja kuulokkeet myös mukaan.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   28.3.24 12:45:32

” Käsittämätöntä miten ne lääkärin reseptiin kirjoittamat lääkkeet on kotona turvallisia mutta sairaalassa ne aiheuttaa hoitajan mielestä hengityslaman! No tämä jo kertoo ettei kipulääkityksiä hoideta asianmukaisesti vaan lääkkeitä pihdataan.”

Ei se nyt ihan tavanomaista toimintaa ole että lääkkeitä pihdataan, omat ja lähipiirin kokemukset pk-seudulta on ainakin sellaisia että lääkettä kyllä saa kun vaan pyytää. Ja itselläni on sairaalassa ollessa kyllä mennyt ne samat lääkkeet samoilla annoksilla kuin kotonakin, ekstrana on sitten vielä saanut vahvempia jos on ollut tarve. Sehän se vasta fiksua olisikin, että alkaisi lääkärien ja hoitajien tietämättä kiskoa esim. jotain Tramalia vielä vähän ekstraa omistaan sen lisäksi mitä jo valmiiksi saa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 12:47:02

” Ei se nyt ihan tavanomaista toimintaa ole että lääkkeitä pihdataan, omat ja lähipiirin kokemukset pk-seudulta on ainakin sellaisia että lääkettä kyllä saa kun vaan pyytää. ”

Tämä. Eiköhän tuon pisterivin tapoihin kuulu omien lääkkeiden ottaminen, josta hoitohenkilökuntakin on ollut tietoisia ja siitä syystä jättänyt lääkkeet antamatta.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   28.3.24 12:50:29

Ainoat kenellä on ollut vaikeuksia saada riittävää kipulääkettä ovat olleet lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Heillehän ei mikään normaali toppaa ja tietävät itse lääkäreitä paremmin lääkityksen.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 13:04:45

Sieltäkö tuli seuraava kaikkitietäjä hoitaja Ennea? Käsittämätöntä sontaa! Onneksi on takana vain tämä yksi leikkaus, eihän sairaalaan edes uskaltaisi näiden hoitsujen armoille mennä. Miten te hoitsut voitte väittää että potilas on lääkkeiden väärinkäyttäjä sillä perusteella ettei osastolla annettu liian vähäinen lääkitys riitä mutta kotona se reseptille kirjoitettu oikea lääkitys tekee kivuttomaksi, ei käy mielessäkään että vika olisi siinä ettei hoitajilta pyytämällä saa riittävästi lääkettä? Ei käy mielessä ei , kun potilaanhan pitää tietenkin olla narkki :D vai olisikohan minunkin tapauksessa käynyt niin että se narkki olikin siellä lääkekaapin avaimen haltijana ja pisti ne minun leikkauksen jälkeen määrätyt lääkkeet hoitsutakin taskuun kun ne ei potilaalle asti päätyneet??

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 13:08:57

Tähtitähti, naistenklinikalla käskettiin pukea keskosvauva (ei jouduttu keskolaan vaan päästiin normiosastolle) ja kiellettiin isää ottamasta vauva ihokontaktiin, sillä vauvan uni voi kärsiä. Itse olin heräämössä pari päivää, ja vauva ei saanut olla sylissä koko tänä aikana (mainittiin vielä, että vauvaa ei saa pitää rinnalla, sillä mies voi nukahtaa vauvan kanssa ja se on vaarallista). Vuonna 2023

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.3.24 13:13:03

En itsekään ymmärrä :D Hiusharja, hammasharja yms henkilökohtaiset asiat mitä tarvitsee päivittäin. Vaatteet oli päällä kun sinne meni ja samoissa lähti kotiin ja sairaalassa oli ihanaa kun sai vaan ottaa puhtaita vaatteita hyllystä itselle ja vuvalle ja heittää pyykkikoriin ja joku muu pesee ne. Eihän ne todellakaan mitään kauniita olleet mutta mitä väliä kun vaan puhtaat ja huolto toimi.
Vauvalle olin pakannut kotiiintulovaatekassin valmiiksi jonka isä sitten toi kun haki meidät kotiin.
Sairaalassa oli myös paljon kirjoja joten mukavaa luettavaa löytyi.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   28.3.24 13:14:52

...; khyllä vain, ihan kiusallaankin että saatte räkyttää.

Onhan näissä toki alueellisia eroja. Meillä markkinoidaan aina ettei kivusta tarvi kärsiä. Mitä tässä puheeksi tulee niin tyytyväisiä ovat. 7han oikeasti on olemassa järjestelmää ja ihmisiä hyväksi käyttäviä.

Kipukroonikot ovat sitten eri juttu, heistä en nyt puhu.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   28.3.24 13:15:58

"Käsittämätöntä miten ne lääkärin reseptiin kirjoittamat lääkkeet on kotona turvallisia mutta sairaalassa ne aiheuttaa hoitajan mielestä hengityslaman"

En voi tietenkään ottaa oikein kantaa yksittäisen ihmisen hoitoon siitä kaikkea tietämättä. Mutta näin yleensä leikkauksen jälkeen potilas on usein saanut vahvoja suonensisäisiä kipulääkkeitä ja kun hän osastolle siirtyy niin ei tietenkään voida antaa maksimiannoksia kaikista lääkkeistä. Lisäksi alkuun potilaalla saattaa mennä pitkävaikutteinen vahva kipulääke jota kotona ei mene. Pitää huomioida yhteisvaikutukset ja niiden mahdolliset hengityslamariskit.

Ja en tiedä missä massiivileikkauksessa olet edes ollut, yleensä kotiin ei saa tarvittaviin lääkkeisiin mitään kovinkaan vahvaa. Yleisimmät varmaan burana-panadol resepti ja joku tramal ehkä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   28.3.24 13:19:39

Minä vaan: mutta kun me kaikki emme ole ennustajia niin emme voi tietää missään kunnossa ne vaatteet ovat. Kun itse menin synnyttämään, niin menovaatteet lähtivät kotiin pyykkiin, kun puoliso lähetettiin yöksi kotiin. Olisi ollut hirveää laittaa ne samat ryvetetyt vaatteet viikon päästä takaisin ylle.

Kuitenkin sinäkin pakkaset sen kassin, joka isän piti tuoda ;)

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 13:25:04

Niin ja me oltiin sairaalassa yli viikko koko perhe (minä letkuissa ja mies hoiti vauvan). Siinä vaiheessa oli kiva, että sai käyttää omia imetysrintsikoita ja villasukkia, pestä omalla shampoolla ja lukea kirjaa. Meidän kohdalla sairaalajakso oli tiedossa. Mies ei voinut lähteä välillä kauemmas kuin lähikauppaan.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.3.24 13:25:59

"Jonkun hiusharjan, karkkipussin ja puhtaat vaatteet ehtii heittämään laukkuun siinä ennen sairaalaanlähtöäkin. Vauvan vaatteet on ehkä fiksua katsoa etukäteen tietysti johkin pussiin." Niin, saattaahan sitä ehtiä, jos ei kovin kiirelähtö tule. Toki se karkkipussi pitää ostaa valmiiksi, eli varautua ;) ne vauvanvaatteet se mies varmasti osaa pakata valmiiksi mutta usein aikuisille on helpompaa pakata ne omat hiusharjansa ihan itse. Se on varmasti sama, missä vaiheessa tämän tekee. Sitten vaan nostaa sen miehen pakkaaman vauvanvaatepussin siihen päälle ja menox.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 13:50:05

Omalla kohdalla jo käynnistys kesti melkein 4 päivää ja siinä kohtaa ei tietenkään mies lähde ajamaan 60km suuntaansa ja kaivelemaan minun sukkalaatikoita, kun vauva olisi voinut tulla hetkellä millä hyvänsä kuitenkin.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Löytyy 
Päivämäärä:   28.3.24 14:11:22

Kummallakin kerralla pakkasin kassin hyvissäajoin, vaikka suurin osa tavaroista oli ihan hyödytöntä. En kokenut ongelmaksi.

Minulla pakkaaminen ei olisi onnistunut sairaalaan lähtiessä sillä ekalla kerralla mentiin ambulanssilla ja mies keskittyi ambulanssin soittoon ja siihen että itsellä kamat kun tulee perästä ja toisella kerralla sitten mies lähti viemään esikoista hoitoon ennen kuin lähdettiin sairaalaan. Siinä kun vedet lurahteli ihan jatkuvasti kuin saavista niin ei kamalasti tehnyt mieli liikkua eikä puhettakaan, että kummallakaan kerralla olisin samoilla vaatteilla tullut kotiin.

Tuosta vauvan pukemisesta on myös ihan hoitajatkin montaa eri mieltä ja siitä kannattaako vauvaa nukuttaa vieressä, sylissä vai vaunussa, kun itse nukkuu.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.3.24 14:46:38

Kyllä Kunnon Tyttö keksii toisten naisten erilaisista tavoista ihmeteltävää aina. "Saahan sitä pakata mutta en kyllä ymmärrä ja vähän naurattaakin."

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.3.24 14:49:34

Nainen on naiselle susi.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 15:14:21

Kaverini hössötti tuon sairaalakassin kanssa ja kuvasi siitä someenkin videon.. Kysyinkin, että johonkin kauaskin on menossa reissuun, kun kassissa niin paljon tavaraa. Hänellä oli kassiin pakattu mm. bikinit. En tiedä mitä niillä synnärillä tekee?
Sellainen iso urheilukassillinen täynnä vaatteita ja muuta tavaraa. Ihan kuin jonnekkin rantalomalle olisi ollut menossa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Voi apua 
Päivämäärä:   28.3.24 15:15:49

Bikineitä voi käyttää jos on ammeessa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 15:17:11

Bikiniyläosalla on mukava tukea painavia rintoja, jos makoilee monta tuntia ammeessa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   28.3.24 15:21:44

"En itsekään ymmärrä :D Hiusharja, hammasharja yms henkilökohtaiset asiat mitä tarvitsee päivittäin. Vaatteet oli päällä kun sinne meni ja samoissa lähti kotiin ja sairaalassa oli ihanaa kun sai vaan ottaa puhtaita vaatteita hyllystä itselle ja vauvalle ja heittää pyykkikoriin ja joku muu pesee ne. Eihän ne todellakaan mitään kauniita olleet mutta mitä väliä kun vaan puhtaat ja huolto toimi.
Vauvalle olin pakannut kotiiintulovaatekassin valmiiksi jonka isä sitten toi kun haki meidät kotiin.
Sairaalassa oli myös paljon kirjoja joten mukavaa luettavaa löytyi."

Ihan näin toimin itsekin. Kaksi kertaa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 15:22:11

Kyllä minä voin viikon lomareissulle pakata vielä sanama aamuna, mutta synnyttämään lähtiessä pakkaisin kyllä hyvissä ajoin, ettei sitten tarvitse kivussa ja stressissä miettiä, että onko ne toiset äitiysverkkarit nyt narulla vai kaapissa ja levitellä lapsivettä pitkin kämppää. Miehenkin haluan mieluummin mukaan sairaalaan kuin ramppaamaan takaisin kotiin pakkailemaan.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   28.3.24 15:23:38

Mulla aina sairaalakassi valmiina, koska meillä on pitkät matkat ja jos yhtäkkiä joutuu oman tai vauvan kunnon takia keskussairaalaan niin on kiva että omat tavarat jo mukana (mies ei lähtisi tässä tapauksessa mukaan, koska kaksi lasta kotona). Helpottaa elämää tosi paljon, eikä ole mikään muotijuttu, on toi aina ollut suositus, ihan jo 80-luvulla :D

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   28.3.24 15:26:01

"Kaverini hössötti tuon sairaalakassin kanssa ja kuvasi siitä someenkin videon.. Kysyinkin, että johonkin kauaskin on menossa reissuun, kun kassissa niin paljon tavaraa. Hänellä oli kassiin pakattu mm. bikinit. En tiedä mitä niillä synnärillä tekee?
Sellainen iso urheilukassillinen täynnä vaatteita ja muuta tavaraa. Ihan kuin jonnekkin rantalomalle olisi ollut menossa" niin, jos et olisi näsäviisastellut vaan kysellyt niistä bikineissä, niin olisit oppinut.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 15:31:01

En oo synnyttäny, mut en ihmettele että kassista hössötetään kun miettii mikä nykytia on terveydenhuollossa. Kannattaa ottaa omat eväätkin laukkuun jos ei joku ehdi tuoda ruokaa sinne osastolle.

Kaveri synnytti pari vuotta sitten Oysissa ja se oli kaikin puolin hirveä kokemus, mihinkään ei saanu apua ja mitään sieltä ei saa, on kylmä eikä suihkuun meinannu päästä ja ruokaa ei saanu pyytämälläkääm ellei raahautunu ite hakemaan jostain jääkaapista missä oli tyyliin jotain viiliä. Onneks sen mies vei sille sinne noutoruokaa sitten.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 15:34:23

^ Ja se ruokahomma oli siis menny niin että vauva syntyi iltapäivällä ja siinä oli jälkihärdellit niin että ruoka-aika meni ohi, ja muuta kun viiliä ja leivänkänttyä olis sit saanu vasta seuraavana päivänä lounasaikaan.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 15:37:56

No hän ei ollut niitä bikineitä tarvinnut siellä sairaalassa. Tuntuu vain jotenkin hullulta, että pakataan kassi täyteen vaatteita ja tavaraaa, joilla ei siellä mitään tee. Luulisi olevan mukavampi kantaa kevyttä kassia kuin sellaista, jossa on vaatetta ja muuta tavaraa niin paljon, että sillä tavaramäärällä pärjäisi kuukauden reissussa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 15:38:39

Mä en muuten saanut pariin päivään peittoa! Mulla oli lakanat ja yks sellanen pieni huopa jaloille.

Mut täällä on hyviä kommentteja. En pakkaa sairaalakassia, pakkaan vasta kun lähdetään ja mies ottaa mukaan valmiiksi pakatut vauvanvaatteet. Eli pakkaat sairaalaan, et vaan halua kutsua sitä sairaalakassiksi

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   28.3.24 15:39:40

No eihän se sairaala ravintolakaan ole.. Kyllä siellä on ruoka-ajat. Mulle on kyllä just leipää ja jogurttia sun muuta tuotu ruoka-aikojen ulkopuolellakin (viimeksi meni aamiainen ohi synnytyäessä) mutta varsinaista ruokaa on vaikea saada ruoka-aikojen ulkopuolella.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 15:49:42

Synnytys ja mahdolliset jälkijutut voi kestää helposti viikon-kaksikin, silloin on kiva että on omat hygieniatarvikkeet ja muutama vaatekerta mukana.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Rährähräh 
Päivämäärä:   28.3.24 15:50:06

"No hän ei ollut niitä bikineitä tarvinnut siellä sairaalassa. Tuntuu vain jotenkin hullulta, että pakataan kassi täyteen vaatteita ja tavaraaa, joilla ei siellä mitään tee. Luulisi olevan mukavampi kantaa kevyttä kassia kuin sellaista, jossa on vaatetta ja muuta tavaraa niin paljon, että sillä tavaramäärällä pärjäisi kuukauden reissussa."

:D ajatelkaa että joku tyhmä nainen ei tiennyt synnytyksen kulkua ennakolta. Hänelle kyllä voisi naureskella! Ja niin rapakunnossa etteivät saa edes yhtä laukkua kannettua rährähräh

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 15:52:37

Siis kelatkaa että joku ostaa jo vauvan kamatkin etukäteen?! Monella on pinnasängyt koottuna ja makuuhuone laitettuna uusiksi jo viimeistään 8. kuulla raskaana... Ihme hössötystrendi, ehtiihän ne sitten sairaalasta tultuakin laittaa?! Monta kuukautta ostellaan jotain jonninjoutavaa roinaa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 15:59:15

” Kyllä siellä on ruoka-ajat. Mulle on kyllä just leipää ja jogurttia sun muuta tuotu ruoka-aikojen ulkopuolellakin (viimeksi meni aamiainen ohi synnytyäessä) mutta varsinaista ruokaa on vaikea saada ruoka-aikojen ulkopuolella.”

Lämmintä ruokaa ei voida oikein tarjoilla ruoka-ajan ulkopuolella kun ainakin Oysiin tulee valmiit annokset, jotka lämmitetään sairaalassa kaikki kerralla siten, että ovat ruoka-aikaan valmiita. Niitä ei elintarvikehygieniasyistä saa jemmata mihinkään.

Mutta leipää, jugurttia ja hedelmiä saa kyllä milloin tahansa pyytämällä, ellei ole jokin syy, jonka vuoksi ei saa syödä. (Esim. Leikkaus)

t. Entinen sairaalahuoltaja oysista

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   28.3.24 16:03:05

"hän ei ollut niitä bikineitä tarvinnut siellä sairaalassa. Tuntuu vain jotenkin hullulta, että pakataan kassi täyteen vaatteita ja tavaraaa, joilla ei siellä mitään tee"

Mä olin suunnitellut kivun lievityksen ammeeseen, mutta meni niin tiukille, etten ammeseen ehtinyt. En osannut ennustaa tätä. Sä varmaan olisit? Voi lollero.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 16:04:14

Jotkut jopa ostaa vaippoja vauvalle etukäteen. Ihme hössötystä, ehtiihän mies niitä sitten myöhemminkin ostamaan

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.3.24 16:08:20

Olen lapseton, mutta kummallisempana pitäisin sitä, jos ei ole YHTÄÄN varautunut sairaala-aikaan. Ilman muuta pakataan asioita, jotka luo turvaa, ajanvietettä, vaatetta, pesuaineita... En näe asiassa mitään hölmöä tai pidä minään hössötyksenä. On varmasti mukavampi sairaala-aika, jos mukana on vaikka omat shampoot, sukat, luettavaa, jne. Ei sitä tiedä ennalta, kuinka pitkään siellä joutuu olemaan ja kaikkien koti ei ole siinä sairaalan naapurissa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.24 16:25:17

Juu, helppohan se on sanoa jos asuu ihan Naikkarin kupeessa, mutta isolla osalla sairaalaan on lähelle sata tai useampikin kilometriä. Sinne ei ihan noin vaan tule sukulaisetkaan tuomaan mitään (ja mikä velvollisuus se heille olisi, jos itse on niin daiju ettei osaa yhtään varautua?)

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   28.3.24 16:34:44

Minun mieheni pakkasi Lapin reissulle työkaluja mukaan vaikka ei edes tiedetä tarvitaanko niitä :D viimeksi ei tarvittu :D

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.3.24 17:36:46

Ei kai synnärin ammeessa uikkareita tarvitse. Nakkena siellä monet on.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 17:45:06

Ja todellakin sen verran saa kehostaan päättää itse!

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 17:46:19

”No eihän se sairaala ravintolakaan ole..”

No ei ole ei ja kun ketjun aiheena on sairaalakassin tarpeellisuuden ihmettely, niin kyllä se on tarpeellinen myös ruokapuolta ajatellen että sinne voi jotain runsasenergistä säilyvää tai muuta mieleistä pakata. Kyllä siinä kova nälkä tulee kun on päivän pari synnytys mukaan laskien leivällä ja jogurtilla jos synnytys ajoittuu niin. Kaveri ei tätä tiennyt ja ihan hyvä valistaa ihmisiä, jotkut varmaan pärjää kevyellä syömisellä eikä ole nälkä mut toisilla voi olla kovakin nälkä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Löytyy 
Päivämäärä:   28.3.24 17:53:23

Meillä sai hyvin ruokaa, mutta ruoat kyllä ihmetytti kun oli esim. Kaalilaatikkoa yms. Ruokia tarjolla jotka voivat aiheuttaa toisille ilmavaivoja niin kiva muutenkin synnytyksen jälkeen, kun vatsa ei toimi normaalisti niin syödä ruokaa joka pakkaa vaan lisää kaasua. Luulisi tarjoiltavan jotain helposti sulavaa ruokaa yms.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 17:57:41

Synnytyksen aikana tai sen jälkeen voi tulla nälkä, itse olin synnytyksen aikana pari päivää syömättä (leikkausriski) ja sen jälkeen söin kuin hevonen. Ei olisi sairaalan annokset riittäneet. Puolisolle ei aina edes tarjota mitään, joten myös hänelle on hyvä varata välipalaa, pähkinää tms. Toisen kohdalla nimittäin saatiin kuunnella tappelua kun jonkun mies oli lähtenyt ulos syömään synnytyksen kestettyä pitkään :D

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Keppi 
Päivämäärä:   28.3.24 18:06:52

Turha tähän on mitään apen sairaalakassia tai miehen työkaluja tai miehen vauvanvaatekasseja vetää mukaan. Nyt haukutaan naisia! Pick me!

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 18:09:42

Miehelle tosiaan kuuluu ruoka vasta sen jälkeen kun lapsi on syntynyt. Jos aktiivinen vaihe kestää vuorokauden ja kanttiini on sunnuntaina kiinni, on ne myslipatukat ihan kivoja

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   28.3.24 18:22:08

Näillä pärjää: puhelin, lompakko, laturi, suolaa ja sokeria. Kahdella viimeksi mainitulla parannellaan sairaalaruokaa. Kolme ensin mainittua on hyvä haalia mukaan lanssia odottaessa, olipa sairaalaan joutumisen syy mikä tahansa.

Sitä en ymmärrä, miksi pitää olla syömättä pitkään ennen leikkausta. Kyllä hätäleikkauksiin mennään vaikka suoraan ruokapöydästä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.24 18:27:28

Koska hätäleikkausket tehdään hengenhädässä ja muissa leikkauksissa yritetään vältellä turhia riskejä. Ei pitäisi olla kovin vaikea tätä hahmottaa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.24 18:28:28

Puoliso voi pakata omat eväänsä itse mukaan tai hakea ne ajoissa. H-hetkellä kärsitään nälkää. Ihminen voi olla syömättä hyvin viikkojakin.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.24 18:29:55

Ammeessa ei olla biksuissa :D siellä synnytetään ja se alapää on paljaana ihan silleen newsflashina niille, jotka ei ole lasta vielä tehneet.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.3.24 18:34:54

No ei mulla rinnat vielä onneksi alapäässä roiku...

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 18:35:01

Esim. imetysliivit oli itsellä ihan pakolliset, samoin oma rintapumppu oli hyvä olla mukana koska sairaalasta ei sitten saanutkaan sitä mukaan. Samoin omat vaatteet olivat sen ekan päivän jälkeen ihan kivat, hygieniatarvikkeista puhumattakaan. Sairaalan saippua haisi ihan hirveältä, oli mahtavaa kun sai pestä itsensä hyväntuoksuisilla aineilla sen jäätävän synnytyslöyhkän jälkeen! Suihkutossut oli myös hyvät, niitäkään ei sairaalasta saanut.

Eipä täältä 200km päästä kyllä ihan heti lähdetä mitään hakemaan :D

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 18:36:25

Sairaalasta ei siis saanut rintapumppua lainaan, piti kirjoittamani.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 18:38:12

Kuvittelepa ap, että itse jopa pakastin siteitä etukäteen ja tein vauvalle vaippakärryn jossa oli kaikki vauvanhoitoon tarvittava käden ulottuvilla! Tein kolmen viikon ruuatkin pakkaseen. On se kamalaa jos haluaa varautua synnytyksen aikaan niin että on helppoa ja mukavaa. Mutta voithan sinä itse sitten synnärille lähteä taskut tyhjinä, ja tullessasi kasata pinnasängyn ja tehdä kevätsiivouksen.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 18:47:46

Ammeessa voi olla kivunlievityksenä, vaikka synnyttäisikin sängyssä. Minulle bikiniyläosa oli hyvä olla, kun maito jo nousi ja rinnat olivat kipeät.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 20:49:43

Pakkasin sairaala kassin viikko ennen synnytystä. Tosin en tienny et millon synnytän jäin äityospili käynniltä suoraa synnyttää. Oltiin reilu viikko sairaalassa. Sairaala kassi oli isäni luona. Toi sen sinä aamuna sairaalaan ku päästiin kotiin. Laturi, hammasharja ja harja kulki käsilaukussa.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.3.24 20:59:34

Millaisessa sairaalassa ei edes rintapumppuja ole??

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.3.24 21:04:02

^ Niitä on monessa paikassa hyvin rajallinen määrä, ja jos ovat käytössä kaikki niin eipä niitä mistään tule lisää. Ensisijoille noissa menevät mm. äidit joiden on vaikea aloittaa imetystä, sellaiset joilla maito nousee hyvin saavat pumpun jos sellaisia on jäljellä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.3.24 21:05:21

Piti vielä lisätä, että ehkä tässä näkyy ihmisten luonne-erot. Toiset haluavat rauhassa suunnitella ja varmistaa, että kaikki on kunnossa ja valmiina, toisille taas on enemmän hällä väliä, kyllä kaikki hoituu- asenne. Itse kuulun ehdottomasti tuohon suunnittelija-ryhmään ja selvitän tarkasti asiat ennakkoon ja haluan varautua mahdollisuuksien mukaan. Ylipäätään koen saavani asioista enemmän irti, kun ennakkoon on perehtynyt ja varautunut. En siis todellakaan ole sellainen "jääkaapissa on vain valo"- tyyppi, sillä koskaan ei tule tilannetta, että jääkaappi olisi tyhjä.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 21:19:44

Ällö, tässä korostuu se, että joillakin on tarve arvostella naisia niinkin henkilökohtaisessa asiassa kuin synnytys. Onhan sekin hyvä syy nauraa, jos joku haluaa omat tohvelit, kuulokkeet ja alusvaatteet mukaan sairaalaan

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Pähkinänsärkijä 
Päivämäärä:   28.3.24 21:44:08

Itsekin olen suunnittelijatyyppi. Mutta just tuo, että naisia pitää päästä arvostelemaan aina. Jos nainen pakkaa ulkomaan lomalle sinapit ja piirakat mukaan, niin hän on juntti, koska eihän se hänen siskonsa kaipaa niitä mummon tekeleitä siellä vieraassa maassa asuessaan. Tai jos nainen pakkaa bikinit mukaan synnytykseen, niin ensin irvaillaan siitä ja sitten kun syy selviää niin kyllä siellä pitää olla alastomana "koska kyllä minäkin olisin".

Mutta jos mies tekee jotain vähän vastaavaa, niin se onkin hienoa. Tai jos maahanmuuttaja tuo kotimaastaan niitä mummon hilloja, niin se onkin hienoa. (Ja niinhän se onkin. Oispa mummo vielä elossa <3)

Meillä on sanonta "kylläpä se äiti olikin taas viisas" kun minä olen selvittänyt ne nähtävyydet ja ravintolat ja ehkä opetellut sanomaan "päivää" sen kohdemaan kielellä. Tämä on se minun vahvuuteni, toisilla on omansa enkä esimerkiksi enää uskalla edes matkustaa yksin vaikka minä olenkin se, joka siellä ulkomaillakin puhuu.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   28.3.24 22:26:51

.. , olet kyllä oikeassa. On todella kummallista, jos tällaista, täysin normaalia varautumista naureskellaan ja vähätellään. Kaikki pisteet sairaalakasseille!

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   28.3.24 23:10:02

Olen sairaalakassin pakannut, mutta siellä oli kahdet vaihtovaatteet, vauvalle vaatteet ja omat hygieniatarvikkeet. Pieni repullinen, en tarvinnut yhtään enempää.

Somessa olen törmännyt useampaan sairaalakassiin ja hurjasti on vaatetta niissä. Ehkä se on sen somen tarkoitus, ei kai kukaan oikeasti niin paljoa mukanaan vie.

  Re: Sairaalakassihössötys synnytykseen

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   29.3.24 09:45:46

Miksi ihmeessä kukaan ottaa sairaalaan kassillisen omia vaatteita? Minulla on ollut rintaliivit, koska niitä ei sairaalasta löydy ainakaan sopivia, ei edes rintasyöpäleikkauksessa.

Onko tosiaan nykyään normaalia varustautumista kassillinen tavaraa? En todellakaan olisi viitsinyt pitää siellä omia vaatteita, kun sairaalan vaatteet sai vaihtaa vaikka monta kertaa päivässä. Eihän se kovin muodikkaita olleet, mutta enpä sieltä someen kuvia laittanutkaan.

Itse lähdin ensimmäistä kertaa synnärille kuukautta ennen laskettua aikaa. Ei sentään neuvolasta tilattu ambulanssia, vaan ehdittiin hakea lähtiessä äitiyspakkauskin mukaan. Siinäpä sen varusteet sitten olivatkin, hammasharjan saa sairaalasta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.