Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: On koirasta 
Päivämäärä:   28.3.24 07:15:09

Olen tässä viime aikoina alkanut miettimään, missä kohtaa ei ole enää järkeä ja tulee raja vastaan. Minulla on 5v koira. Ollut vähän sellainen maanantai kappale terveytensä puolesta ja tullut vuosien aikana kustantamaan minulle niin järkyttäviä summia, ettei halua edes ajatella (puhutaan ihan helposti 5 numeroisista summista). Nykytilanne on se, että koiran täytyy syödä yhtä tiettyä dieettiruokaa joka maksaa 20kg / hieman alle 200e. Tämä määrä ruokaa kestää koiralla noin 6 viikkoa. Kokeiltu monen monta nappulaa ja raakaa mutta tämä ollut ainut, joka pitänyt oireet pois. Nykylääkityksellä raakaruokinta ei edes ole mahdollista enää. Koiralla on kohtalainen nivelrikko, johon saa kuukausittain librelan (70e). Sillä pysyy 99% ajasta oireettomana, joskus jos tulee joku liukastuminen tms niin olen syöttänyt lisänä lyhyen kipulääkekuurin. Koiralla on myös vaikea hoitoinen furunkuloosi, joka saatiin kuriin siklosporiini lääkityksellä. Kyseinen lääkitys maksaa 130-200e kuukaudessa sen hetkisestä annostuksesta riippuen.

Näillä yllämainituilla asioilla koira saadaan pidettyä hyvinvoivana ja oireettomana. Yhteensä kustannukset kuukausitasolla ilman ylimääräisiä hankintoja ja ell käyntejä ovat siis noin 450e. Tähän päälle sitten käytän koiraa hierojalla/fysioterapiassa (n.80e) ja käydään uimassa (40e + matka 70km suunta). Nämä ei toki pakollisia ole mutta tukee koiran hyvinvointia, ne kun lisätään tuohon summaan niin ollaan jo reippaasti yli 500 eurossa.

Olen kahden lapsen yksinhuoltaja, heidän elättäminen ja harrastukset vievät myös ison siivun rahaa kuukausittain ja vaikka olenkin ihan kohtuu tuloinen, ei minulle juurikaan jää ns "omaa rahaa" tai mitään, mitä säästöön laittaisi. Olen alkanut miettimään, kuinka kauan tässä on järkeä, etenkin kun puhutaan 5v koirasta joka voi näillä lääkityksillä ja ruualla sen seuraavat 5v porskuttaa menemään. Jos miettii, että 500e kuukaudessa menee ihan vaan, että koiran saa pidettyä oireettomana niin se on mielestäni todella suuri summa. Sitten kun tuleekin jotain extraa siihen lisäksi niin summa kasvaa vaan entisestään. Ja ei, ei ole vakuutusta. Tyhmänä en sitä heti pentuna ottanut ja kun olisin myöhemmin halunnut ottaa, olisi vakuutuksen hinta ollut jo aivan järjetön.

Tuntuu pahalta edes miettiä koiran poislaittoa, enkä edes halua niin tehdä. Koira on ihana ja äärettömän rakas koko perheelle. Alkaa vaan mennä yöunet itsellä kun mietin sitä rahamäärää, mitä koiraan menee. Harrastukset ollaan jouduttu jättämään ja koira on ihan vaan seurakoirana, toki siis edelleen liikumme ja touhuamme kuten normaalistikin mutta mitään tavoitteellista ei olla hetkeen enää tehty.

Sen Olen päättänyt, että jos koira tarvitsee jatkuvan vahvemman kipulääkityksen nivelrikkoon kuin tuo librela, niin sitten on aika hänet päästää täältä pois. Toistaiseksi kuitenkin pärjää hyvin sillä. Furunkuloosi pysyy poissa siklosporiinilla ja ruokavalio pitää loputkin oireilut kurissa. Tilanne on siis nyt hyvä, se vaan vaatii ison summan rahaa, jotta pysyy näin.

Mitä tekisitte? Ei siis ole kyse siitä, ettenkö pystyisi näitä maksamaan. Pystyn myös lasten harrastukset kustantamaan (vanhempi pelaa jääkiekkoa, nuorempi ratsastaa eli kulut harrastuksissa on ISOT). mutta emme esimerkiksi juuri ikinä reissaa mihinkään, osta varsinaisesti mitään ylimääräistä ja itse en kirjaimellisesti saa ikinä mitään. Huh, tulipas pitkä vuodatus.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Lehtori 
Päivämäärä:   28.3.24 07:22:51

Oisin lopettanut jo

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 07:23:08

Minä pitäisin koiran, jos se on oireeton. Mutta en haluakaan reissuun tai jotain "ylimääräistä". Jos sinä haluat käyttää rahasi johonkin muuhun kuin koiraan, niin vapaasti voit niin tehdä.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: On koirasta 
Päivämäärä:   28.3.24 07:30:13

Luettuani oman kirjoituksen läpi, arvasin että siitä saa nyt väärän käsityksen. En siis tarkoita, että koira täytyisi laittaa pois jotta saisin rahaa omaan käyttöön enemmän. Muotoilin asia huonosti... tarkoitan, että pärjätään näin kuten nytkin ja itse en varsinaisesti mitään kummempia tarvitse mutta vaikka tarvitsisinkin niin siihen ei sitten rahat enää riitä. Kuljen tälläkin hetkellä 3 numeroa liian suurissa ulkohousuissa, kun stressaavan elämäntilanteen myötä paino tippui reippaasti mutta varsinaisesti yhtään löysää ei tilillä ole uusia varten laittaa. Nyt onneksi mennään jo kevättä kohti... myös se, etten saa yhtään säästöön laitettua stressaa. Jos tuleekin joku iso yllättävä meno, joudun ottamaan lainaa sitä varten. Lapsille en pysty mahdollistamaan matkoja, joita haluaisin. He eivät itse kyllä juurikaan sellaisten perään kysele mutta ilman koiraan meneviä kustannuksia saisin rahaa sivuun ja jo muutamien kk jälkeen pystyttäisiin lähtemään vaikka etelään viikoksi tms.

En minä koirasta halua luopua, jos kyseessä ei olisi noin älyttömän rakas ja tärkeä elukka, olisi hän saanut jo mennä siinä kohtaa kun alle 1v iässä tuli eteen tuhansia maksava leikkaus ja päälle pitkä kuntoutus joka sekin kustansi hunajaa.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.3.24 07:42:32

Järjetöntä. Itse olisin laittanut noin vaivaisen koiran pois.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   28.3.24 07:43:49

Ja vielä että eläimet on mukavia mutta mikään eläin vaikka olisi lemmikki niin ei mene ihmisen edelle.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   28.3.24 08:06:07

Vaikka koiran saa pidettyä hyvinvoivana mutta niin maalaisjärki käyttöön ja pois. Nivelrikkokin vielä niin jo se hyvä syy laittaa se pois.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 08:16:29

Oireetonta en pistäisi pois, jos on kerran varaa hoitaa. Tarvittaessa miettisin, onko säännölliset uinnit ja fyssarit tarpeellisia.

Mutta jos jotakin uutta ongelmaa tulisi, niin saattaisin harkita lopettamista.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 08:58:14

Hyvin voit lopettaa milloin vain. Koira on jo nyt jatkoajalla ja sairaudet tulevat vain lisääntymään iän myötä.

Mieti että ei kaikki eläinlajit elä noinkaan kauan. Vaikka päätyisit lopettamaan, on koiran elämä tähän mennessä arvokas. Olet antanut sille hyvän elämän, vaikka se olisikin lyhyempi kuin monen muun koiran. Se on kuitenkin pidempi kuin monen hamsterin tai marsun tai possun...

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.3.24 09:08:22

Itse olisin laittanut pois jo aikoja sitten. valitettavasti.
Kyllä tuo kokonaisuus on niin hurja, että ei mitään järkeä. Ei taloudellisesti eikä todennäköisesti koirankaan kannalta. Moni täällä kiillottaa kilpeään oireettoman koiran pitämisellä, mutta kuka arvioi sen oireettomuuden ? Varmistaa oireettomuuden ? Tietysti jo 1 vuotiaana eteen tulleen ison leikkauksen kohdalla olisi voinut miettiä ja viimeistään kun siihen päälle on tullut allergiaa ja muuta hankalasti hoidettavaa ongelmaa, mutta jälkiviisaus on jälkiviisautta ja kyllä minä vakavasti puntaroisin mikä on mielekästä ja ihan itsellesi sekä perheelle myös.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: 888 
Päivämäärä:   28.3.24 09:26:05

Minäkin sanoisin, että aika paljon olet koiran eteen tehnyt, enemmän kuin moni muu olisi edes ajatuksen tasolla valmis tekemään. Koira on saanut hyvän, melko oireettoman elämän kaikista ongelmista huolimatta, todennäköisesti suunta ei ole kuin alaspäin. Kannattaako sitä jäädä odottamaan?

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 09:55:01

Paljon olet koiran eteen tehnyt ja ollut hyvä omistaja. Hyvähän se muiden on sanoa, että laita pois. Mutta kun kyseessä on perheenjäsen niin ei se todellakaan ole niin helppoa.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.3.24 10:19:42

En lopettaisi rakasta perheenjäsentä, joka voi hyvin noilla eforteilla. Olen ollut samanlaisessa tilanteessa ja hankin lisäkoulutusta ja vastuita, että palkka nousi. Se edesauttaa myös minua pitkällä aikavälillä.

Antaisin myös sellaisen vinkin, että oletko selvittänyt mistä saisit ruuan edullisimmin? Esim. ulkomailta tilaamalla? Onko tuttua kasvattajaa/koiran kasvattajaa, joka voisi hankkia ruuan alennuksella (voivat olla isojakin)? Esim. kivuttomasta saa päivämääräsäkkejä edullisesti. Sponsori ruokavalmistajasta jos kirjoitat juttuja, kuinka koira voi hyvin kyseisellä ruualla jne jne. Kekseliäisyy käyttöön! Ei kannata uhriutua kun maailma on täynnä mahdollisuuksia :)

Uita kesäisin luonnonvedessä ja jätä uittamiset talvella pois :)

Itse pienituloisena opiskelijana ajattelin, että se on kuitenkin vain rahaa. Lemmikin tuomaa iloa ja hyvinvointia ei voi mitata rahassa. Ja ikävä tosiasia on, että nykyään koiran pitäminen ON kallista. Aina tulee hammashoitoja, ruokavalioita tai viimeistään vanhuuden vaivat. Minulla menee koiriini enemmän rahaa kuin hevoseen!

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   28.3.24 10:22:36

Olisin jo laittanut koiran pois. Mutta itse teet niinkuin sinusta on oikein.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: 3 meilläkin 
Päivämäärä:   28.3.24 10:56:37

Olen jo hevoskeskusteluissakin todennut, ettei elukoita tulisi pitää oman kukkaron ja mielenterveyden kustannuksella. Ihmisten hyvinvointi ensin, kun kyse ei ole mistään hetkellisesti kalliista hoidosta.
Monenmoista ja -kuntoista elukkaa on tullut vuosien varrella nähtyä, hoidettua ja omistettua. Oma kantani on vain vahvistunut ajan saatossa. Ennemmin pois ajoissa kuin rääkätä elikkoa ja itseään.
Toki ihminen saa harrastaa, mitä haluaa, vaikka sitten kroonisesti sairaan elikon hoidattamista. Mutta ainakin perheellisen pitää laittaa se ihmisten ruokinta ja hoito etusijalle.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   28.3.24 12:11:07

Mulla on veteraanikoira, jolla ihan samat lääkitykset. Kuinka iso sun koirasi on, kun siklosporiini maksaa kuukausittain noin hurjasti? Sehän nyt ei varsinaisesti mikään kallis lääke ole. Meillä papparainen pysyy näillä lääkityksillä oireettomana, joten ei ole edes harkinnassa muu, kuin hoitaminen. Ja mulla on siis iso lauma, ei ole ainut koira.
Erikoisruuat kannattaa ostaa kyllä ihan jostain muualta, kuin lääkäriasemalta (käytkö Evidensiassa ;)? ) eli ulkomaisissa nettikaupoissa samaa myydään ihan reilusti edullisemmin kotiovelle kuljetettuna. Ja 80,- hieronta kuulostaa kyllä kalliilta, hoidetaanko sekin eläinlääkäriasemalla? Kannattaa tarkastella ja vertailla hintoja, eikä vaan sokeasti käyttää niitä kalliimpia. Tietysti jos kyse ei oikeasti ole vain rahasta, vaan haluat pistää koiran pois, niin se on päätös, joka on tehtävä itse, eikä ht-netin äänestyksellä.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   28.3.24 14:17:36

En lopettaisi rakasta perheenjäsentä, joka voi hyvin noilla eforteilla

-jonain päivänä "se rakas perheenjäsen" on vietävä ellin lopetuspiikille ellei sitten halua että elikko nääntyy ja kuolee itsekseen.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.3.24 14:46:50

Itse päätät mihin rahasi laitat. Itse en pitäisi nuin kalliiksi tulevaa koiraa. Saako kysyä minkä rotuinen koira kyseessä?

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.24 14:58:10

Katsoisin vielä vähän aikaa ja jos tosiaan menee pahemmaksi - lopettaisin koiran.
Ei sitä ole missään määrätty, että eläimen takia pitää syödä "makaronia ja kaurapuuroa" tai että jokaisella pitäisi olla tuhansia euroja ylimääräistä eläinten lääkärikuluihin.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   28.3.24 15:21:26

Jättäisin sen hieronnan ja uimisen kokonaan pois, siinä säästää jo paljon kuukaudessa, kesällä pääsee kuitenkin jo kohta uimaankin (toukokuussa koirat ainakin). Katselisin eteenpäin kuten sanoitkin, siihen asti kun tuolla nivellääkityksellä pärjää tai jos tulee mitään muuta pitkäaikaista vaivaa niin olisi aika päästää pois. Harmi tosiaan kun on nuori koira, mutta sen vuoksi ne vakuutukset aina hyvä olla.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Jupinaa 
Päivämäärä:   28.3.24 15:21:43

Saat luovuttaa. Koira on varmasti sun kanssa elänyt hyvän elämän. Nivelrikko itsessään on jo iso vaiva, siihen nuo päälle niin itse laittaisin pois ennen kun tila pahenee.

Eikö sitä niin sanota, että kun alkaa miettimään lopetusta, niin on sen aika.

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 11:13:34

"Olen jo hevoskeskusteluissakin todennut, ettei elukoita tulisi pitää oman kukkaron ja mielenterveyden kustannuksella."

Kerro ihmeessä, miten elukoita sitten pidetään, jos ei oman kukkaron kustannuksella? :D

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.24 12:25:22

Vähän huolestuttavaa, jos perheelle ei jää mitään säästöön pahan päivän varalle. Mitä tapahtuu, jos perheen ihmisjäsenille tulee jotain kalliimpaa vaivaa?

  Re: Millon on aika luovuttaa?

Lähettäjä: Xyz 
Päivämäärä:   29.3.24 12:27:56

Ymmärrän aloittajaa, itselläkin koira aika maanantaikappale ja rahaa menee. Olen tehnyt saman rajauksen, että uudet isommat krempat tai jatkuva kipulääkitys on hyvästien paikka, mutta niin kauan kun saa tyytyväisenä pidettyä näin voin ajatella, että raha on vain rahaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.