Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   27.3.24 13:48:07

Iso osa vanhemmista ei jaksa eikä halua talkoilla. Iso osa ei ota kantaa. Mutta muutama haluaa myydä kynttilää, keksiä ja karkkia rahan keräämiseksi. Mitä hiton hyötyä siitä on? Nytkin jokaisen pitää ostaa satasella karkkia myytäväksi! Toisillemmeko me niitä myydään täällä pikkukylässä? Vai lähetetään lapset kaupunkiin myymään ovelta ovelle? Ei, vaan ne karkit pitää syödä itse ja antaa lahjaksi ja antaa se satanen sinne joukkueen kassaan. Paljon helpompaa olisi, jos jokainen joko laittaisi sen satasen sinne kassaan ( tai itse asiassa vähempihän siinä riittäisi koska ne karkit saadaan viidellä kympillä mutta perhe maksaa niistä satasen) tai ihan vaan maksaisi ne lapsensa kulut.

Kun ei ne varainkeruut kuitenkaan riitä kuin tyyliin turnausmatkojen ruokailuihin, ja kuitenkin pitää maksella osallistumiset, bussit yms porukalla. Sama olisi aina laittaa se ruokaraha siinä samalla...

Minä purkauduin nyt tästä asiasta, joka harmittaa minua ja kylläpä helpottikin jo hieman.

Mitä mieltä sinä olet näistä varankeruista?

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: 3 meilläkin 
Päivämäärä:   27.3.24 13:56:16

Oman lapseni luokka sai kasaan pari tonnia myymällä keksejä, miusta oli ihan hyvä summa. Ei toki vielä pelkästään kata luokkaretkeä, joten muutakin varainkeruuta on tehty.
Jos itse saan valita, otan mieluummin parin viikon keksi- tai karkkirytistyksen kuin seison joka viikonloppu myymässä mokkapaloja kentän laidalla.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   27.3.24 14:08:08

3 meilläkin: kenelle kaikille saitte niitä myytyä? Meillä on ollut pari sellaista varainhankintatilaisuutta, että on pidetty juhlat omalla porukalla. Se on ollut ihan kivaa, vaikkakin edelleen sen rahan olisi voinut laittaa suoraan tilille. Ja kerran sellainen mokkiskioski.

Suunnittelin jo että tarroitan karkit uudelleen tyyliin "Anjan raivokaramellit- ehtaan ärsytykseen" ja menen tienvarteen myymään niitä naama norsunveellä:D

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   27.3.24 14:23:22

Meillä töissä työkaverit myyvät näitä lastensa luokan tai urheiluseuran hyväksi.
Ja facessa kaverit kauppaavat.

Mun mielestä on kiva kannattaa Hyvää tarkoitusta, ja mm. näkkileipää ja sukkia olen ostanut useasti.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 14:28:43

Minä olen joskus ostanut kynttilöitä ja muuta, näitä karkkeja ja keksejä en halua. Siis miettikää, 300 g karkkipussi, jota ei saa itse valita, kympillä! Maksaisin kyllä mielelläni lumitöistä, ikkunanpesusta tai haravoinnista jollekin seuralle.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 14:35:01

Sitä mieltä että en kannata. Jos haluan tukea jotain toimintaa, annan mieluummin rahan suoraan käteen, kuin että ostan ylihintaista tuotetta, jota en yleensä tarvitse. Hinnat on sellaisia että jos annan vitosen käteen, porukka saa enemmän tuottoa kuin sillä että myy 30 eurolla sitä mitä ikinä myykään.

Niissä tuotteissa on sellainen stigma että kummien/setien/tätien/mummojen/ukkien/you name it on "pakko" ostaa, koska sukulaisuus tai muu vastaava suhde on.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.24 14:38:54

Pointtinahan tuossa on, että lapset oppivat kantapään kautta, että töitä tekemällä saa tienattua rahaa esim. Leirikouluun, eikä vanhemmat vain maksa kaikkea

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   27.3.24 14:38:57

On hyvää opetusta lapsille, jos todellisuudessa ne joutuvat itse myymään, vanhemman avustuksella toki. Eihän noita kaikkia tarvitse itselle ostaa, meille jäänyt muutama paketti ostettavaksi omaan kotiin, muut myyty kunnan sisällä, sukulaisille, kavereille ja harrastusten sekä omien työkavereiden kesken. On kyllä menekkiä noilla karkeilla ja kekseillä ainakin meidän kylällä. Kannattaa laittaa ihan ilmoitus vaikka fb, ollaan itse saatu sitä kautta paljon myytyä kun ihmiset huonosti kotona ja pitkät välimatkat pienessä kunnassa. Välillä jo kyselevät seuraavana vuonna onko keksiä ja karkkia tulossa myyntiin. Itse tykkään (ja moni muu ketkä meiltä ostaa) kun noissa on sellaisia mitä et muualta saa.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   27.3.24 14:44:53

jos meidän ovelle tulee lapsia myymään, ostan aina jotain jos on vaan käteistä tai toimitus/maksu myöhemmin.

itse kiersin junjorina koulun/seuran hyväksi monestikkin ympäri lähipiiriä myymässä jotakin eikä vanhemmat tehny juuri mitään sen eteen, itse oli käytävä.

mielestäni olisi sopivaa jos ne jotka haluaa maksaa sen satasen maksaa sen ja ne jotka haluaa myydä jotain saa sit myydä. mutta jotenkinhan sitä rahaa pitä saada kasaan luokkaretkiä tai vaikka joukkueen bensamaksuihin tms..

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: eu 
Päivämäärä:   27.3.24 14:50:30

Minäkin olen monesti miettinyt noita myytäviä juttuja. Niillä on ostajalle korkea hinta, myyjät eivät niistä montaa ropoa saa ja ostaja ei kovin kummoista tuotetta edes itselleen sillä rahalla osta.

Ennemmin annan suoraan rahaa tai vaikka tarjoan rahaa työtä vastaan. Jotkut urheiluseurathan tarjoavat apua esim. muuttokuorman kantamisessa, mutta lapset/nuoret eivät tähän sovellu.

Kuitenkin esim. pihaa haravoimaan voisi tulla alaikäisetkin. Minä tarjoaisin ennemmin rahaa siitä, että tultaisiin tekemään jotain järkevää kuin maksaisin kympin jostain pienestä karkkirasiasta, josta puolet jää syömättä.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 16:14:25

Kai noita myydään niiden köyhien lasten vuoksi, joiden vanhemmat eivät pysty sitä 100€ laittamaan. Näin niilläkin on edes jonkinlainen mahdollisuus osallistua harrastuksiin.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.3.24 17:33:01

Noita voi toteuttaa monin eri tavoin. Itse olen tukenut kaverin lasten urheiluharrastuksia tilaamalla keksejä/karkkeja, joita ei kaupassa ole, tai tilaamalla jotain basic alusvaatteita tai urheilusukkia. Tuotteet siis on ollut sellaisia, joille on tilausta. Ja noissa tapauksissa tilaus tehdään etukäteen, jolloin vanhempien ei tarvitse ensin ostaa tavaraa ja sitten toivoa, että se käy kaupaksi, vaan tilittää vain saamansa rahat.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: nexo 
Päivämäärä:   27.3.24 17:56:57

Ala-asteella 50€ per lapsi piti maksaa luokkaretkikassaan 1-6 luokalla ja sen lisäksi pidettiin jouluina myyjäisiä ja muita rahankeruu juttuja. Nyt pitäisi reissu tehdä ja maksettuja vuosimaksuja puuttuu yli 2 tonnin edestä. Eikös se ollut niin nekin jotka eivät maksa pääsevät reissulle ilmaiseksi.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   27.3.24 19:00:23

Minä ostan aina kun on myynnissä. Haluan tällä tavalla tukea nuorten harrastamista. Lapset opetetaan siihen että saadun rahan eteen pitää myös tehdä jotain. Helppoahan se olisi, jos kaikki vaan veis satasen ja sillä hyvä.

Minua harmittaa miten esim. mun omat vanhemmat ei osta koskaan vaikka rahaa olisi, lukevat kuvaston ja "miettivät asiaa", miehen vanhemmat ostavat taas sitten senkin edestä. Se yksikin rasia on lapselle tärkeä!

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 19:03:33

Voisiko valmentaja velvoittaa lapset tienaamaan sen satasen esimerkiksi että pitää siivota mummolassa tai tyyliin kantaa polttopuita kotona. Tai sitten jokin urheilutempaus, missä kuukauden aikana tulee esimerkiksi uida/kävellä/hyppiä tietty matka ja vanhemmat sponsoroivat?

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.3.24 19:05:24

"Kyllähän te mummoille saatte myytyä" sanoi muuan äiti minulle vanhempainillassa, kun vastustin kalliiden ja pahanmakuisten karkkien myyntiä. Ei myyty mummoille. Yksi oma mummo oli hautausmaalla, toinen dementiaosastolla. Kylän ainoalla kotonaan mummolla oli 7 omaa lapsenlasta myymässä samoja karkkeja.
" Siitähän saa hyvän rasian" oli toinen perustelu, jolla karkkeja kaupattiin. Kiitos vaan, mutta minulla oli muovirasioita vaikka myytäväksi jo ennestään.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 20:58:01

Itse lapsena kiersin ovelta ovelle myymässä luokkaretkikassaan paperia, pesuaineita jne. läheskään joka ovella ei ollut ostaja vastassa vaan välillä tuli todella tympeää vastaanottoa. Vanhemmat eivät suostuneet viemään työpaikoilleen listoja, että siellä olisivat myyneet työkavereilleen.

Näin jälkikäteen ajateltuna nostan vanhemmilleni hattua. Opin paljon mm. että töitä on rahan eteen tehtävä (meillä myös vaadittiin kotitöitä jos meinasi viikkorahaa saada, toki ikään suhteutettuna) sekä myös kohtaamaan sitä ettei kaikki ole aina kohteliaita ja ystävällisiä. Mitään traumoja ei ole jäänyt.

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 22:14:25

Todella kiusallinen ja nykyaikaan sopimaton ilmiö, saisi loppua.
Seuran eteen tehtävä työ on ihan ok kevättalkoilla jne. mutta tuo pesuaineitten ja sukkien pakkomyynti on nykyään todella kiistanalaista.
Nämä sukkaseurat on yleensä suhteellisen varakkaita eikä talouteen tuo ihan älytöntä heittoa, jos jää sukkapari myymättä..
Eikä ne lapset niitä sukkia ja karkkilaatikoita myy, vaan niiden vanhemmat epätoivoisimmillaan fb:ssä..

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   28.3.24 06:48:19

Mitä ihmettä..? Sukulaiset, naapurit, facebook, omat harrastuspiirit..

Miksi kaikesta pitää valittaa..?

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: hiio 
Päivämäärä:   28.3.24 07:03:29

Miehen sukulaisen sekä työkaverin lapsilta on me ainakin ostettu

  Re: Mitä hyötyä on näistä seurojen karkinmyynneistä?

Lähettäjä: Ei mitään 
Päivämäärä:   28.3.24 09:09:40

d//Toimii ehkä siinä vaiheessa, jos asuu jossain isommassa kaupungissa, harrastukset muualla kuten sukukin, mutta siinä vaiheessa jos harrastusseura pienemmässä kunnassa jossa asuu sukulaiset, kaverit ja on omat harrastukset niin piirit sen verran pienet, että ne samat karkkirasiat ja keksit pyörii sieltä kyläläisiltä toisille ja koko hommassa ei ole enää mitään järkeä, kun menee jo pakko myymisen ja ostamisen puolelle.

Elähtänyt tapa joka ei toimi tänä päivänä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.