Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Veromätkyt!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.3.24 13:46:36

Miten voi olla mahdollista että mätkyjä tuli tonni vaikka verokortin raja ylittyi ja maksoin joulukuussa lisäprosentilla veroja?
Eikö verokortin tulorajojen mukaan maksetut verot pitäisi tarkoittaa sitä ettei mätkyjä tule? Odotin saavani palautusta koska noin puolet joulukuun palkasta meni lisäprosentilla.

Sain 5kk ajalta soviteltua päivärahaa jota varten oli verokortti erikseen. Nyt en löydä mistään päivärahan veroprosentin tietoja. Tuossa varmaan syy, vaikka ilmoitin arvion päivärahoista reilusti yläkanttiin.
Joulukuussa meni yli tonni veroja ja nyt isot mätkyt...

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 13:49:45

Sulla on mennyt päivärahoista liian vähän veroa. Sellaista se on, ei auta itku markkinoilla.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   27.3.24 13:51:10

Ei me voida annetuilla tiedoilla tietää miksi olet maksanut liian vähän veroja.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Hipi 
Päivämäärä:   27.3.24 13:52:33

No, mulla tuli myös yli tonttu mätkyjä.
Olen eläkkeellä, joten ei luulis verottajalle olevan ylivoimaisen vaikeaa laittaa oikeaa pidätysprosenttia.
Kiitti purra ja orpolapsi.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 13:53:57

Mä en ymmärrä miten ihmiset kehtaa itkeä mätkyistä elleivät ole itse edes laskeneet verojaan mitenkään vaan luottavat sokeasti verokorttiin.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 13:55:03

”Miten voi olla mahdollista että mätkyjä tuli tonni vaikka verokortin raja ylittyi ja maksoin joulukuussa lisäprosentilla veroja?”

Joulukuun lisäprosentti ei riittänyt siihen, että joulukuun palkasta olisi lähtenyt koko vuoden eestä tarpeeksi veroja. Olet siis tammi-marraskuun ajan maksanut liian vähän.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.3.24 13:56:13

No kyllä minä luotan siihen että verottaja tietää minkä kokoisen siivun tuloistani haluaa.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 13:56:30

Jep, mun verokorttiin oli tempaistu jotain taivaan vanhoja matkavähennyksiä ja tosiaan olisi tullut kivat mätkyt, jos en uutta korttia olisi tehnyt.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 13:56:31

”Olen eläkkeellä, joten ei luulis verottajalle olevan ylivoimaisen vaikeaa laittaa oikeaa pidätysprosenttia.
Kiitti purra ja orpolapsi.”

Kyllä nyt on itsessäsi vika, jos et ole verottajan ehdottamaa pidätysprosenttia katsonut. Ihan turhaan sä ”kiittelet” hallitusta, sillä vika on ihan omasi, ei Purran, Orpon tai edes verottajan.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 14:11:03

No nyt kyllä on taas hyvää uhriutumista joillain. Ihan on omalla vastuulla tarkistaa maksamansa verot ja seurata niitä, että onko veroprosenttia tarpeen vaihtaa. Miten voi aikuiseti hmiset olla näin ulapalla?

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 14:20:26

Nyt on todella moni kertonut saavansa joko tonnien palautuksia tai mätkyjä. Mikä on muuttunut, kun tämä heittelee näin?

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: PHT 
Päivämäärä:   27.3.24 14:20:51

Verokortissa tulorajat olleet väärin. Sitten kun siihen lisätään se päivärahat niin kokonaisuudessaan prosentit olleet liian pienet. Kokonaisuus ratkaisee lopullisessa verotuksessa.

Verokortteihin tiedot tulee parin vuoden takaisista tuloista, jos mitään muutoksia ei ole tehnyt. Tällöin tuloraja on pääsääntöisesti väärin. Ei se verottajakaan mitkään selvännäkijä ole, joka tietäisi jokaisen tulot tulevina vuosina.

OmaVerosta pystyy seuraamaan omia tulojaan ja veroja. Tämän perusteella pitää tehdä sitten muutosverokortteja, jos tulot on suuremmat kun ne "arviot".

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   27.3.24 14:24:55

Tiedoksi Hipi niin Purra kun Orpokaan ei ole verohallinnossa töissä, katse peiliin tai soitto verovirastoon jos meni mielestäsi pieleen. Kaikesta sitä yritetäänkin syyttää hallitusta, huuda toki vielä SAKta apuun…

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 14:25:36

Itsellä palkka vaihteli, joten lopulta meni 2t yli tulorajasta. Tuo menikin sitten hyvin veroina kun vielä tonnin mätkyt päälle..

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   27.3.24 14:41:25

Kyllä ne mätkyt pääasiassa on veronmaksajan oma moka. Ei olla muistettu tai osattu vaihtaa loppuvuodeksi veroprosenttia vastaamaan tuloja. Etenkin nuorilla käy tätä paljon, vaikka olisivat työelämässä olleet jo useamman vuodenkin. Sitten taas noi eläkkeet, sp rahat ja muut kelan tuet pitäisi kyllä mennä sillä annetulla veroprosentilla. En kyllä ymmärrä miten pelkistä tuista noin paljon mätkyjä mukamas tulisi, eiköhän nuo oo palkkatuloista kertyneet. Soitat ja kysyt.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 14:42:55

”Itsellä palkka vaihteli, joten lopulta meni 2t yli tulorajasta. Tuo menikin sitten hyvin veroina kun vielä tonnin mätkyt päälle..”

Juu niin meillä muillakin vaihtelee palkan suuruus (vai pienuus), mutta aikuinen ihminen voi tulorajaansa muuttaa pitkin vuotta.

terveisin, Alkuvuodesta en tienannut oikein mitään, ehkä pari sataa kuukaudessa. Kesäkuussa menin töihin ja brutto 3000-3800e, lokakuussa tein paljon extra-vuoroja ja brutto 4500e. Sitten takaisin tuohon reiluun kolmeen tonniin vuoden loppuun asti. Palautuksia tulee 37 euroa.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   27.3.24 14:52:20

Turhaan kukaan muita syyttelee, ihan itse näistä on huolehdittava.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Bree Vandekamp 
Päivämäärä:   27.3.24 15:03:06

Tämä pitäisi opettaa jo koulussa että miten se veroilmoitus oikein täytetään ja huolehditaan.
Itsekin sain joskus nuorena opiskelijana melkoiset mätkyt ja siitä viisastuneena olen laittanut vero% aika korkeaksi etten vaan saa mätkyjä.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.3.24 15:27:48

Voi apua näitä aloituksia. Kuinka pihalla ihmiset näistä toistuvasti onkaan.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: yx 
Päivämäärä:   27.3.24 15:50:58

Kokonaisuus ratkaisee, epäilen että ollut väärä veroprosentti sovitellun pv-rahan verokortissa. Vaikka joulukuu mennyt lisäprosentille ei se vielä takaa veronpalautuksia.
Aika huonosti ihmiset tuntuvat olevan perillä verotuksestaan

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.3.24 15:55:16

Hipi, viime vuosi oli Marinin verotuskautta, jos haluat hallitusta syyttää niin kohde on Marinin hallitus! Hallituksista tämä ei johdu, vaan sinun liian pienestä vero%!

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 16:18:53

Lehdissäkin on aina syksyisin muistutuksia verorajan tarkistamisesta. Tällaiseksi näemmä yhteiskunta on mennyt, että ihmisillä on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Ainoa syypää on kyllä peilissä.

Ja kysymysmerkille tiedoksi, että Orpon hallitus on ollut viime vuonna vallassa valtaosan vuodesta. Hallitusta ei kuitenkaan voi omista mokistaan syyttä, istui siellä keitä vain.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Jdepn 
Päivämäärä:   27.3.24 16:22:23

Ei kai ne tulot mitään parin vuoden takaisia arvioita ole enää tulorekisterin jälkeen. Jos haet muutosverokorttia keskellä vuotta niin OmaVerossa kyllä näkyy ihan ajantasaiset tulotiedot.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Tk 
Päivämäärä:   27.3.24 16:37:22

Olet siis maksanut koko vuoden liian pienellä prosentilla. Itse joudun joka vuosi tekemään muutos kortin kun tulot aina laskettu ihan liian matalaksi, vaikka aika samat tulot koko ajan.
Lasken vähintään 13kk mukaan tulot mitkä ilmoitan verokorttiin, jos saa vielä lomarahoja tms niin ne myös siihen pitää laskea. Lisäprossat ei paljon joulukuussa lämmitä jos maksanut koko vuoden liian vähän. Vero sivuilla taitaa olla laskuri millä voi laskea arviolta vuoden verot. Siitä voi sitten arvioida onko maksettu tarpeeksi. Kelan tuki hommista pitää maksaa korkeampaa veroa.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.3.24 16:38:07

Saati jos on pääomatuloja. Oon nyt kahdesti saanut melkein tonnin mätkyt, vaikka viime vuonna vielä soitin verotoimistoon kysyäkseni, että onko minulle nyt loppuvuodeksi oikea veroprosentti, kun minulla on x määrä pääomatuloja ja loppuvuonna x määrä ansiotuloja? Sanoivat vielä siellä, että nyt nämä huomioidaan kaikki tässä prosentissa. Täti oli samaan aikaan puhelun aikana OmaVerossa kun minä. Tulot olivat loppuvuonna niin kuin ilmoitin, ja silti mätkähti melkein 900€.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Jeb 
Päivämäärä:   27.3.24 16:48:37

Etuudet menee eri verokortilla kuin palkka. Ainakin viime vuonna minulla oli samalla veroprosentilla eri summa etuuksille (paljon saan nostaa etuuksia siis kys.prosentilla) ja palkalle. Ne kannattaa aina tarkastaa. Palkan verotussumma ja etuuksien verotussumma voi vaihdella paljonkin.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 17:17:54

Piste, juu voi. Se vaan kun tienaat sen alle kolme tonnia, ja sitten pari palkkaa onkin isompia kun maksetaankin yhdessä vielä jotain lisiä joista ei mainittu..

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 17:32:32

Mä hain melkein 4000 tuloilla joulukuulle uuden verokortin, kun tuloraja oli menossa yli. Joulukuun veroprosentiksi tuli marraskuun loppuun toteutuneiden tulojen perusteella 14,5% ja nyt tulleen ilmoituksen mukaan saan vielä melkein 300€ palautuksia.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: MemyselfandI 
Päivämäärä:   27.3.24 18:26:01

Kertokaa tyhmälle miten voi tarkistaa ettei tulisi mätkyjä? Mulla tuloraja ei ylittynyt ollenkaan vaan tulot jäi n. 3000e alle tulorajan. Ja mätkyjä tuli 900.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 18:34:09

Meet jossain kohtaa vuotta omaveroon ja tilaat muutosverokortin. Annat siihen tulla tulorekisteristä tiedot siihen asti ja syötät sinne loppuvuodelta tulevat ansiot ja se laskee sulle uuden veroprosentin loppuvuodeksi.

Sit ei oo ihan noin helppoa, jos sulla on paljon muita veronalaisia tuloja muuta kuin palkkatulot.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 19:43:08

Mä en ymmärrä, miten on niin paljon uusavuttomia, jotka ei osaa yhtään katsoa veroprosenttia kohdilleen. Jos on säännölliset tulot niin pystyy helposti laskemaan jo heti tammikuusta, että mi prosentti ja paljonko sillä tulee palautuksia/mätkyjä. Ei ole vaikeaa. Jos on epäsäännölliset tulot, niin parempi arvioida yli ja tarkastelka vielä vuoden aikana, että arvio on osunut oikeaan. Sekään ei ole vaikeaa.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   27.3.24 20:03:11

Mä annan aina mennä sillä "alkuperäisellä" verokortilla kesään saakka ja sitten teen uuden kortin. Yleensä ylläripylläriylityöt osuu enimmäkseen vuoden ekaan puolikkaaseen, joten vasta kesäloma-aikaan pystyy tekemään edes jossain määrin realistisen arvion vuoden tuloista. Tänä vuonna olen ollut pari kuukautta työttömänä ja uudessa työssä on tietty eri palkka kuin vanhassa, joten täytyy varmaan tarkistella pariinkin otteeseen...

En suosittele tarkastamaan verokorttia vasta marraskuussa. Oli aika suolainen veroprosentti toissa vuoden joulukuussa, kun "kesätarkistus" oli unohtunut... :D

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 20:19:21

” Kertokaa tyhmälle miten voi tarkistaa ettei tulisi mätkyjä? Mulla tuloraja ei ylittynyt ollenkaan vaan tulot jäi n. 3000e alle tulorajan. Ja mätkyjä tuli 900.”

Onko sulla jotain muita tuloja, kuin palkkatulot? Saatko jotain tukia? Pääomatuloja? Päivärahoja? Jotain muuta?

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   27.3.24 20:54:34

Mulle tulee palautuksia vajaa 3000€. Joka vuosi nostan tulorajaa ja ehdotettua veroprosenttia tahallaan vähän liian isoiksi.

  Re: Veromätkyt!

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   28.3.24 09:21:28

Voisko joku neuvoa miten niitä veroja tarkkaillaan? Eka kerta kun itselle tulee mätkyt. Aiemmin aina palkkatulot ollut verotuksen kohteena, mutta olin viime vuoden vanhempainvapaalla, laskin muutosverokortin etuuksiin. Etuuden arvioin varmuuden vuoksi yläkanttiin, ylityksiä ei tullut, eikä mitään muita tuloja tms. Silti tuli nyt mätkyt....

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.