Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: Normipaino 
Päivämäärä:   27.3.24 06:58:32

Ja ilman mitään sivuvaikutuksia. Raskauksien jälkeen BMI oli 29 ja tuntui että paino vaan nousee kun olo oli väsynyt ja masentunut läskikuoren alla. Kaikki yritykset laihduttaa meni siihen että päätä särki, haahuilin keittiössä haaveillen syömisestä ja en jaksanut lapsiarkea.

Vttuunnuin niin että marssin terveyskeskukseen ja pyysin lääkettä, minulle määrättiin vuoden Rybelsus-kuuri johon ei ole saatavuusongelmia.

Nyt on mennyt 5kk ja olen pudottanut 12kg ja BMI on taas alle 25. Koko tämän ajan olo on ollut energinen ja hyvä, palasin lenkkipolulle jossa viihdyin ennen raskauksia. Mieliala koheni kun vanha ulkokuori palasi. Syön vielä kuukauden-kaksi ja alan ajaa lääkettä alas lääkärin ohjeiden mukaan.

Miksi laihdutuslääkkeitä demonisoidaan? En olisi varmaan itse onnistunut ilman sitä, tuntui että olin ylittänyt jonkinlaisen rajan jonka jälkeen laihdutus tuntui mahdottomalta. Ja se jäätävä masennus minkä ylipaino toi… Ja nyt kuulin että terveyskeskuksissa aletaan mennä siihen ettei laihdutukseen enää määrätä lääkkeitä, mitä ihmettä sillä voidaan saavuttaa? Kelahan tästä lystistä ei korvannut mitään, itse maksoin lääkkeeni.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: milli 
Päivämäärä:   27.3.24 08:02:13

Onko kirjoituksesi hieman ennenaikainen kun et ole vielä lopettanut lääkkeen käyttöä? Yksi laihdutuslääkkeiden suurimmista kritiikin kohteista on se, ettei niiden käyttöä voi lopettaa. Lääkkeen lopetuksen jälkeen paino tulee väistämättä takaisin. Tämä on ainakin omalla kohdalla syy, etten ole laihdutuslääkkeitä halunnut kokeilla.

Mielellään niitä kokemuksia kuulisi sellaisilta, jotka ovat jo lääkkeen käytön lopettaneet ja mielellään olleet jo pidemmän aikaa sitä syömättä. Siinähän ei ole mitään uutta, että lääkettä syömällä laihtuu. Se on lääkkeen tarkoituskin ja se kokemus on lähes kaikilla laihdutuslääkkeitä käyttäneillä. Mielenkiintoista on se mitä tapahtuu lääkkeen lopettamisen jälkeen.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.3.24 08:06:52

Kuinka kauan yritit laihduttaa ennen kuin otit lääkkeen?
Koska olet ajatellut lopettaa sen?

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   27.3.24 08:24:43

Yleensä nuo laihdutuslääkkeet ovat tosiaan loppuelämän lääkkeitä, jos ei halua painon kertyvän takaisin.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: yx 
Päivämäärä:   27.3.24 08:28:30

Eipä taida paino pysyä kun lopetat lääkkeet

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 08:38:11

Ai että ihanan positiivisia kommentteja :)

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: milli 
Päivämäärä:   27.3.24 08:57:44

Kyse ei ole positiivisuudesta tai negatiivisuudesta vaan ihan tutkimustuloksista. Näitä uusia laihdutuslääkkeitä on ollut markkinoilla vasta vähän aikaa, mutta ainakin tähän mennessä saadut tulokset näyttäisivät juurikin siltä, ettei lääkkeitä voi lopettaa jos ei halua lihoa takaisin. Tämä on mielestäni todella iso ongelma, eikä se katoa hyssyttelyllä tai puheiden leimaamisella negatiiviseksi.

Itsekin ylipainoisena seuraan tilannetta kokoajan. Ja tosiaankin se ei ole mikään uutinen, että laihdutuslääkkeellä laihtuu. Voihan siitä toki iloitakin, mutta siinä vaiheessa on ihan turha julistaa laihdutuslääkkeiden ylivoimaisuutta. Sama kun julistaisi roskaruuan ilosanomaa sillä perusteella kun se maistuu niin hyvältä ja siitä tulee hetkellisesti hyvä mieli. Tuleehan siitä, mutta miten sitten siitä eteenpäin? Vasta siinä vaiheessda voi laihdutuslääkkeiden todeta toimineen, jos niiden lopetuksenkin jälkeen kaikki vielä sujuu hyvin eikä paino ole tullut takaisin vuoden päästä lääkkeiden lopettamisesta. Näitä uutisia odotellessa!

Tai voihan joku jo lähtökohtaisesti hyväksyä sen ajatuksen, että syö lääkkeitä lopun elämäänsä. Ei siinäkään mitään pahaa ole, mutta tämäkin puoli on tuotava rehellisesti esille.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   27.3.24 09:16:05

Onneksi olkoon! Nyt vaan tsemppiä ja kovaa työtä ettet liho takaisin. Itse laihduin 15 kiloa jättämällä kaikki makeat herkut pois. No tietysti ulkomailla söin jälkiruoka mutta muuten en. Ei ole kilot tulleet takaisin vaikka nykyään sallin itselleni tyyliin Mignon-munan silloin tällöin, en tietenkään joka viikko.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: kyssäri 
Päivämäärä:   27.3.24 09:20:27

Miten Rybelsus eroaa Saxendasta ja Ozempicistä? Kumpikaan ei sopinut mulle ja olen miettinyt Rybelsusta. Onko tabletti vai pistetäänkö?

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 09:21:11

Luulen että moni lääkkeistä avun saanut on ihansinut sen kanssa että käyttävät lääkettä lopun elämäänsä varsinkin jos haittavaikutuksia ei ole. Jos se lääke auttaa, eikö sitä ole sitten parempi käyttää kuin palata entiseen elämään? En ihan ymmärrä tätä lääkkeiden haukkumista tämän vuoksi. Aloittaja nyt toki oli ajatellut lopettaa lääkkeen mutta veikkaan että suurin osa ajattelee käyttävänsä kenties ylläpito annosta silloinkin kun haluttu paino on saavutettu.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 09:24:28

Niin, laihdutuslääke kyllä laihduttaa, mutta ei se elämäntapoja muuta. Jos palaa takaisin vanhaan, niin kyllähän ne kilot tulevat takaisin oli laihdutustapa mikä vain.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 09:41:34

Itseasiassa, jos paino on pysynyt samana ennen lääkettä mutta laihtuminen vain on mahdotonta, eikö sillä kaavalla painon pitäisi pysyä myös lääkkeen lopetuksen jälkeen?
Jotta lihoo takaisin, olisi oletus että on lihonut jatkuvasti myös ennen lääkettä mutta eihän kaikki lihavat jatkuvasti liho lisää vaan on paljon lihavia jotka on lihavia vuosikausia mutta eivät he silti liho holtittomasti jatkuvasti lisää vaan ovat vaan lihavia.
Laihtuminen on paljon vaikeampaa kuin painon pitäminen stabiilina. Monella lihavalla on ihan hyvät elämäntavan. Täälläkin monet kuvittelee että kaikki läskit syö pitsaa, sipsejä ja karkkia kaksin käsin päivittäin. Ei se niin ole, moni läski syö ihan normaalisti ja ihan normaalia ruokaa ja paino pysyy läskinä mutta se laihtuminen vaan on pirun vaikeaa. Laihojen ihmisten on tätä tietenkin hirveän vaikea ymmärtää, he kuvittelevat että kaikki lihavat mättävät kaksin käsin roskaruokaa koska pakko mättää eihän muuten voi olla läski.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: Siirappi 
Päivämäärä:   27.3.24 10:21:08

"Monella lihavalla on ihan hyvät elämäntavan. Täälläkin monet kuvittelee että kaikki läskit syö pitsaa, sipsejä ja karkkia kaksin käsin päivittäin. Ei se niin ole, moni läski syö ihan normaalisti ja ihan normaalia ruokaa ja paino pysyy läskinä mutta se laihtuminen vaan on pirun vaikeaa. Laihojen ihmisten on tätä tietenkin hirveän vaikea ymmärtää, he kuvittelevat että kaikki lihavat mättävät kaksin käsin roskaruokaa koska pakko mättää eihän muuten voi olla läski."

Kyllä mä ainakin ylipainoisena lihosin koko ajan lisää hitaasti mutta varmasti, ja söin lähes joka päivä jotakin epäterveellistä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 10:25:50

Siirappi se on sinun tarinasi, monen muun lihavan tarina on erilainen.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: Normipaino 
Päivämäärä:   27.3.24 10:38:19

Taidankin tallentaa tämän topikin linkin ja päivittää tilanne vuoden päästä :)

En tiedä tosiaan miten tulee käymään kun lopetan. Kilot tulivat raskauksien myötä, ahmin sokerinhimoissa suklaata kaksi raskautta putkeen. 8kk viimeisen synnytyksen jälkeen ei ollut lähtenyt kiloakaan vaan tuli jopa pari lisää, siksi marssin hakemaan apua ennen kuin olin syvemmällä suossa. Ennen raskauksia olin normaalipainoinen ja melko aktiivinen liikkuja. Uskon (ja toivon) että tulen vain palaamaan vanhoihin tapoihini ja paino pysyy samana kuin ennen raskauksiakin.

Olen vierestä nähnyt myös lihavuusleikkauksen läpikäyneen ihmisen prosessia vuosikymmenen ajalta. Hän palasi vanhoihin tapoihin, laihtui toki aluksi 80kg mutta on saanut niistä puolet takaisin. Lopulta hän aloitti saman lääkekuurin kuin minä, mutta se ei tehoa. Elämäntapoja tämä kuuri ei muuta, se on selvä että kun lääkkeen vaikutus lakkaa niin ruuanhimo palautuu jos sellainen on ollut ennenkin. Syömishäiriöiselle aivan varmasti lääke jota pitää vetää loppuelämän…

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: En 
Päivämäärä:   27.3.24 16:49:43

Kolme pistettä, että laihojen on vaikea ymmärtää, kun läskit eivät laihdu.???

Ensinnäkin tosi vaikeaa on pudottaa normipainoisena edes pari kiloa. Lihavilta lähtee hetkessä useita kiloja. Ja eivätkö lihavat syö väärin? Lihoavat vain ilmasta? No todellakin syövät väärin. Rasvaruokia, piirakoita, pitsoja jne. En ole koskaan nähnyt lihavaa, joka söisi terveellisesti.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 16:57:58

Itsellä meni vähän samalla tavalla. Olen ollut aina todella lihava, siis lapsesta asti. Sitten viimein sain myös lääkkeet laihdutukseen. Paino putosi vuodessa 50kg.

MUTTA. Oma aineenvaihdunta ja hormonitoiminta tuhoutui aivan täysin lääkityksen myötä. Kun lopetin, aloin lihoa aivan järjetöntä vauhtia vaikka ruokavalio pysyi täysin samana. Hiustenlähtö joka alkoi lääkkeiden aloituksessa paheni kahta kauheammin. Tuli muita oireita, mm. ripulia ja jäätäviä vatsakipuja. Kukaan ei osannut sanoa mitään, lääkäri jankutti että lääkkeistä se ei ainakaan johdu. Mutta mitään muutakaan sairautta ei ole tässä vuoden aikana löytynyt. Yksityisellä kävin kalorimetriassa ja selvisi että aineenvaihduntani on niin hidas, että voin syödä päivässä vain vajaa 1300kcal lihomatta, JOS liikun reippaasti päivän aikana. Levossa 1100kcal. Mitään järkevää syytä tai lääkitystä tähän ei ole.

Odottelen sitä päivää kun keksitään joku pilleri jolla voin lopettaa syömisen kokonaan.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 17:08:04

"MUTTA. Oma aineenvaihdunta ja hormonitoiminta tuhoutui aivan täysin lääkityksen myötä. Kun lopetin, aloin lihoa aivan järjetöntä vauhtia vaikka ruokavalio pysyi täysin samana."

Tää on se yleisin tarina, mitä kokemuksia lukenut esim Redditistä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 17:13:08

En, teetkö nyt tahallasi itsestäsi tyhmän? Jotta laihtuu, pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Se ei riipu ihmisen koosta, on lihava tai laiha, kaava on sama.

Jos normaalipainoinen syö kulutuksensa verran, hän ei liho eikä laihdu.
Jos lihava syö kulutuksensa verran, ei liho eikä laihdu.
Eli millä logiikalla mielestäsi lihavan on mätettävä ruokaa pysyäkseen lihavana? Kun ei ole. Lihava voi syödä aivan normaalia ruokaa normaalin määrän, lihava voi myös liikkua aktiivisesti ja olla hyvässä lihaskunnossa ja pysyä silti lihavana.

Esim 40v 165cm nainen kevyellä aktiivisuudella kuluttaa 60kg normaalipainoisena 1905kcal sama nainen lihavana 80kg painoisena 2205kcal. Molemmilla kalorimäärillä voi syödä aivan normaalia terveellistä ruokaa mättämättä mitään roskaa. 2200kcal ei mahdu mitään älytöntä mättöä, se täyttyy kyllä ihan normaalilla syömisellä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: sesi 
Päivämäärä:   27.3.24 17:16:32

Jos se aineenvaihdunta on tuhoutunut, esim. juurikin laihdutusyritysten tai lääkkeiden seurauksena, sen lihavan kulutus voi olla juurikin tuota tonnin luokkaa kuten aiemmalla kirjoittajalla. Silloin laihtuminen on aivan äärimmäisen tuskallista, koska joudut syömään kuin kolmevuotias jotta edes pysyt samassa painossa.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 17:20:33

Iso osa naisista ei kyllä tod kuluta ylipainoisenakaan tuota 2000kcal :D

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 17:27:50

"Eli millä logiikalla mielestäsi lihavan on mätettävä ruokaa pysyäkseen lihavana? Kun ei ole. Lihava voi syödä aivan normaalia ruokaa normaalin määrän"

Kun se on lihava, se kuluttaa enemmän kaloreita. Ihan vain olemalla. Joten täytyy syödä paljon jotta pysyy lihavana. Lihava siis syö isompia annoksia, tai useammin, tai ruokia joissa on paljon kaloreita liikaa. Jos söisi oikein, tulisi väkisin miinuskalorit, koska se ruhon paino jo kuluttaa.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 17:33:51

^ Jos ei ole käynyt kalorimetriassa, ei voi tietää paljonko kuluttaa. Kulutukseen vaikuttaa myös moni muu tekijä, kuten hormonit ja paino. Valitettavasti kalorimetriaa ei julkisella juurikaan tehdä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 17:45:24

Viiva huomasitko että katsoin teille uunoille valmiiksi viitteelliset kulutukset, lihava kuluttaa vain 300kcal enemmän kuin normaalipainoinen eli yhden reissumiehen+kanamunan verran. Ihan hirveää rasvasokerimättöä pitää siis vetää pysyäkseen lihavana, todellakin! :D
Eli ratakiskosta, lihava voi syödä aivan normaalia ruokaa ja pysyä lihavana.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 17:46:28

Juu, ne viitteelliset kulutukset tosiaan ei kerro juuri mitään. Suuri osa naisista kuluttaa reilusti vähemmän. Vain lääketieteelliset testit kertovat todellisen kulutuksen :)

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   27.3.24 18:05:41

Itse sain sokerilääkkeeksi Ozembic pistoshoitona, monelle määrätty tätä myös lihavuuden hoitoon.
Käytin lääkettä 7kk. Paino putosi lääkkeen aikana noin 45kg (kun ei tehnyt mieli kaikkea ja rasvaiset ruuat aiheuttivat huonovointisuutta) ja sokeriarvot normalisoituivat.

Lääke jätettiin pois 2023 tammikuussa. Samoin jäi kolestrolikääke ja verenpainelääke. Kaikki lääkkeeni olivat kela-korvattavia.
Lääkkeiden poisjäännin jälkeen olen laihtunut vielä 9kg ja roikkuva vatsanahka on itsestää aika hyvin palautunut. Ei se vatsani silti kaksikymppisen pyykkilautavatsa ole. Ne paremmat elämäntavat jäivät tavaksi.

Painoindeksini on nyt 22. Ikää 47v.
Lääkkeen avulla laihdutus on ihan ookoo, eikä se välttämättä ole loppuiän lääkitys.

Itse syön nykyään normaalisti 1800 - 2000 kcal, välillä toki kevyempiä päiviä. En todellakaan kituuttele millään tonnin kaloreilla. 80% syömisistäni on ideaalia nykyään ja se loppu myös epäterveellistä.

Häämennyin täällä kirjoitelluista viesteistä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.3.24 18:07:16

90-luvulla painonvartijoissa käydessäni huomasin, että 1100 kcal päivässä laihduttaa 0,5kg viikossa. Näin ollen oma kulutus on n. 1400kcal päivässä.

On pitänyt paikkansa tähän päivään asti. Pituus 169cm joten ne viitteelliset kulutukset on ihan löpinää.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: fldic 
Päivämäärä:   27.3.24 19:54:19

voitteko kertoa millä pituudella & painolla saitte lääkityksen?

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.3.24 19:58:51

"voitteko kertoa millä pituudella & painolla saitte lääkityksen?"

No ap:n esimerkissä n. 170cm painaisi 85-87kg ollakseen BMI 29.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   27.3.24 20:28:20

175cm, 100-107kg ja diabetes, sokerit heitteli paljon (vaikka oli toinen sokerilääkitys käytössä) ja lääkkeen määräämiseen syy.
Nykyisin painoni on noin 55-60kg välissä ja pysyy siinä ihan ilman erityisiä toimenpiteitä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: __ 
Päivämäärä:   27.3.24 20:31:00

Täällä myös yksi Saxendalla laihduttanut. Ylipainosta normaalipainon yläpäähän. Ei ollut mitään sivuvaikutuksia ja laihtuminen oli nopeaa ja helppoa. Olisin laihduttanut enemmänkin, mutta lääkkeen vaikutus hiipui. Tästä on nyt reilu vuosi aikaa, eikä paino ole tullut takaisin. Päinvastoin, olen onnistunut laihduttamaan vielä ilman lääkettäkin vähän, mutta toki se on todella hidasta ja työlästä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 21:01:01

Ozempic+1200kcal dieetillä itsekin laihduin normaaliksi :) Tukkaa kyllä lähti mutta sitä saa lisää kampaajalta…

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   27.3.24 21:05:41

Meillä mies laiha kuin viulunkieli, minä hirveä possu. Miehellä istumatyö, minulla varastotyö ja käyn lenkillä.
Molemmat syödään töissä valmisruoka ja kotona kotiruoka. Ulkona syödään 1-2x/kk. Mies syö pullaa, minä karkkia. Miehen annoskoko on ihan jäätävä.
Eli hyvin sama ruokavalio, silti suuri painoero.
Mulla kaikki veriarvot ja verenpaine ok. Miehellä korkea kolesteroli ja verenpainetta.
Jotain eroa näissä kropissa on.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   27.3.24 21:35:02

Saxenda-Ozempic sen mukaan mitä on saatavilla, 20 kg pois ja hyvin menee.
Kaksi vuotta on nyt mennyt; otan pistoksen O:ta aina harvakseltaan, jos huomaan kovaa nälkää, stressiä tms, olen tunnesyöjä.
Rasvaisia ruokia kohtaan tulee aika voimakas aversio, joten eivät maistu lainkaan.
Täytyyhän niitä verenpainelääkkeitä, flimmerin suojalääkkeitä ja diabeteslääkkeitäkin käyttää aina, miksi laihdutuslääke olisi demonisempi tai kummallisempi asia?

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 21:48:40

Näihin nykyisiin laihdutuslääkkeisiin vaan kehittyy aika kova toleranssi nopeasti eikä niitä voi siksi käyttää sellaisia määriä. Juurikin tuo että aineenvaihdunta hidastuu, laihtuminen loppuu ja lihominen alkaa, tarvitaan lisää lääkettä joka saa aineenvaihdunnan entistä enemmän sekaisin.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: sssu 
Päivämäärä:   29.3.24 02:27:02

"Mielellään niitä kokemuksia kuulisi sellaisilta, jotka ovat jo lääkkeen käytön lopettaneet ja mielellään olleet jo pidemmän aikaa sitä syömättä. Siinähän ei ole mitään uutta, että lääkettä syömällä laihtuu. Se on lääkkeen tarkoituskin ja se kokemus on lähes kaikilla laihdutuslääkkeitä käyttäneillä. Mielenkiintoista on se mitä tapahtuu lääkkeen lopettamisen jälkeen."

Tämän meinasin itsekin kirjoittaa. Jo ikiajat on hoettu, että painonpudotus on helppoa, mutta painonhallinta ja saavutetussa painossa pysyminen on vaikeaa ja jopa mahdotonta.

Moni saa kyllä kilot pois helposti, mutta kerää ne sitten korkojen kera takaisin. Jotkut jojoilevat painon kanssa, kun eivät kykene pitämään sitä samassa lukemassa. Ja tietenkin joku parin kilon sahaaminen on ok, jos paino sahaa itsekseen ilman, että sille varsinaisesti tekee mitään, kuten kuukautiskierto kerää nestettä ja poistaa sitä hormonitoiminnan vaihtelun mukaan. Tai että viikolla syö ja liikkuu järkevästi ja viikonloppuisin mässäilee, jolloin paino on ma-aamuna pari kiloa enemmän kuin pe-aamuna. Mutta siis niin, että ei erikseen juurikaan tee mitään kummempia painonhallinnan suhteen vaan painonvaihtelu on kropalle "luonnollista".

Lihavuusleikkauksen jälkeenkin voi lihoa alkuperäiseen painoon ja jopa sen yli, vaikka leikkauksen jälkeen olisikin laihtunut kymmeniä kiloja.

Laihdutuslääkkeillä painon lasku on helppoa, mutta ongelma tuleekin siinä, että kun lääkkeen käytön lopettaa, palaa myös ne tavat, joilla kilot on alun perin kerrytetty. Lääkkeestä ei siis välttämättä pääse koskaan eroon, vaan sen käyttöä on jatkettava pienellä annoksella.

Jos kilot ovat kertyneet jonkun sairauden vuoksi, jota ei voi itse hoitaa, esim. kylläisyyshormonin puute johon auttaa vain se pistettävä kylläisyyshormonilääke, niin onkin ihan järkevää jatkaa sen lääkkeen käyttöä. Vähän sama kuin jos sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa tai kilpirauhanen on poistettu, niin on syötävä kilpirauhaslääkettä lopun elämäänsä, koska elimistö ei itse tuota hormonia (riittävästi).

Mutta jos liikakilojen taustalla on lohtusyöminen tai ahmimishäiriö, niin ammattilaisetkin sanovat, että tuolloin on opeteltava hallitsemaan tunteitaan jollain muulla tavoin kuin syömällä. Eli laihdutuslääke ei ole silloin oikea eikä varsinkaan pysyvä keino, koska se ei ratkaise lohtusyömisen syytä. Sitä voidaan käyttää alussa, jotta syöminen ei koko ajan olisi mielessä, mutta silti pitää hoitaa se syy, joka aiheuttaa ahmimisen ja ylensyömien. Yleensä se vaatii isoja muutoksia elämässä tai jopa vuosien terapiaa, jotta saadaan käsiteltyä ne tunteet, jotka ajavat ylensyömiseen.

Nykylihavien lemppariselityshän on liian hektinen elämä ja kuormittava työelämä. Kun on niin väsynyt, ettei jaksa muuta kuin löhötä syömässä kun kaikki pakollinen on tehty. Kun ei jaksa lenkkeillä. Kroppa on niin loppu, että on vain pakko mässätä.

Tuohonkin voisi miettiä, mikä on se syy. Jospa se hirveä väsymys, vetämättömyys ja mässäilypakko onkin seuraus, jonka syy on hoidettava, jolloin ei ole enää niin soossina joka päivä? Kun nukutaan huonosti ja liian vähän (löhötään töllön ääressä ja plärätään puhelinta sen sijaan että nukuttaisiin), syödään epäterveellisesti ja paljon nopeita hiilihydraatteja niin että kroppa on väsynyt ja turvonnut ja verensokeri sahaa edestakaisin sen sijaan, että syötäisiin vhh:sti (tasaisempi verensokeri eikä tule järjetöntä väsymystä kun hiilarit loppuu), hotkitaan ja ahmitaan vaikka nälkä ei ole sen sijaan että syödessä keskityttäisiin vain syömiseen eikä samalla katsottaisi puhelinta, läppäriä ja telkkaria. Syödään tylsyyteen kun muuta tekemistä ei ole, eli pitää keksiä jotain tekemistä ettei vain istu ja napostele. Pureskellaan hyvin ja hotkimatta. Juodaan riittävästi vettä. Vähennetään suolaa ja sokeria niin, että verenpaine on järkevä eikä liian korkea jne. Jos on megaväsynyt niin siihen ei auta valvominen vaan pienet tirsat ilman virikkeitä. Eli ei maata puhelinta selaten vaan ilman virikkeitä. Kun tekee mieli ottaa puhelin kouraan, loppuu myös lojuminen.

Tiedän monia, joilla elintapojen muutos ja varsinkin ruokavaliomuutos on auttanut siihen järjettömään väsymykseen niin, että jaksaa tehdä muutakin kuin vain löhötä ja mässätä. Minullekin passaa parhaiten se, että syön vhh:sti aamulla ja päivällä ja hiilaripitoisemmin illalla. Jos syön hiilareita jo aamusta, olen koko päivän todella väsynyt ja vetämätön. Kaikille ei todellakaan passa mikään tiukkisketo, enkä minäkään sitä suosittele. Kannattaa testata itse mikä passaa. Esim. monilla vehnä aiheuttaa väsymystä ja turvotusta ja pelksätään vehnän poisjättämisellä katoaa ikiväsymys, kestonälkä, nälkäkiukku ja turvonnut olo. Minulla vehnä turvottaa mahan kuin olisin pitkällä raskaana. Vhh-ruokavalion myötä myös hampaisiin ei enää kerry hammaskiveä. Viimeksi sitä on jouduttu poistamaan melkein 6 v sitten eikä vieläkään ole tarvetta, kun sitä ennen piti olla puhdistamassa hampaita puolen vuoden tai viimeistään vuoden välein...

Monilla laihdutuslääke ei myöskään korjaa huonoa ruokavaliosta. Saatetaan edelleen syödä lähes pelkästään nopeita hiilareita, joka aiheuttaa edelleen sitä väsymystä.

Laihdutuslääkkeitä ei siis kannattaisi käyttää, jos ei tee samalla muutoksia siihen, miksi ne kilot ovat kertyneet.

Olen sitä meltä, että jos on tarvetta laihdutuslääkkeelle elämäntapamuutoksen mahdollistamiseksi, niin sitä kannattaa käyttää. Mutta samalla pitää myös tehdä muutoksia elämässään, ettei kilot tule takaisin kun lääkkeen käyttöä vähentää tai lopettaa. Ja tämä on se, mikä on ongelma.

Moni lääkkeitä käyttänytkin sanoo, että lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen tilanne on ollut pahempi kuin ennen käytön aloitusta. Eli ei ole kyennyt tekemään muutoksia, jotka painonhallinta edellyttää.

Kun on laihtunut ison määrän ja haluaa ihonpoistoleikkaukseen, niin yleensä kriteerinä leikkaukseen pääsyyn on se, että saavutettu paino on pitänyt ylläpitää vähintään kaksi vuotta. Syynä tähän on se, että todella pieni prosentti laihtuneista kykenee pysymään saavutetussa painossa. Moni lihoo takaisin vuoden tai viimeistään kahden vuoden kuluessa. Eli jos roikkuvan ihon poistaa heti, onkin iso ongelma, jos ne kilot tulee takaisin, kun ei enää ole ihoa, joka venyisi kilojen mukana.

Eräs sairaalloinsen lihava tuttu käytti jotain pistettävää laihdutuslääkettä. Laihtui näkyvästi, mutta koska lääke alkoi nostaa munuaisarvoja, se jouduttiin lopettamaan. Hän on lihonut taas alkuperäisiin mittoihin, muttei suostu myöntämään tätä. Kun vaaka ei näytä painolukemaa, väittää vaa'an olevan rikki, vaikka kaikilla muilla vaaka kyllä toimii. Kun vaatteet ei menekään päälle, hän väittää niiden kutistuneen. Ei siis myönnä, että on lihonut. Enkä ihmettele miksi, koska syö ihan hirveästi. Sellaista napostelua ja mussuttamista vähän väliä, vaikka varsinaiset ruokailut eivät olekaan mitään kottikärryllisiä. Mutta kun hän ei tajua sitä, mitä muuta napostelee koko ajan aterioiden välissä.

Suolistolla on iso rooli. Paljonpuhuttu kylläisyyshormonikin kuuluu suolistohormoneihin. Myös se, miten ravinto imeytyy ja mitä ruokaa elimistö himoitsee, riippuu pitkälti suolistosta. Harva silti tajuaa pitää huolta suoliston hyvinvoinnista.

Moni ylipainoinen on aliravittu, koska ruokavalio on yksipuolinen tai suolisto siinä kunnossa, ettei tarvittavat ravintoaineet vain imeydy. Ja suoliston kunnon parantaminen tai bakteeritasapainoon saaminen voi olla pitkä projekti.

Alkoholi vaikuttaa myös todella moneen asiaan kropassa, kuten siihen, että kun elimistö polttaa alkoholia, se ei voi samanaikaisesti polttaa rasvaa. Moni siis tuhoaa painonhallinnan alkoholilla.

Ja jos syö rasvattomasti, niin elimistö luulee että rasvasta on pulaa, jolloin tietenkin laihtuminen on vaikeaa kun elimistö on alkanut pantata omia rasvavarastojaan ja koettaa haalia rasvavarastoiksi jokaisen kalorin jota ei ole pakko kuluttaa. Varsinkin naisilla tämä on raaka totuus, joten painoaan pudottavien naisten ei koskaan kannattaisi laihduttaa rasvattomasti vaan vähähiilarisesti. Jos elimistö saa riittävästi hiilareita energiaksi, sillä ei ole tarvetta polttaa rasvaa energiaksi.

Ja elimistöstä lähtee ekana nesteet, ja sillä tavalla kiinteytyy ja kilot katoaa, kun turhat nesteet katoaa. Saa hyvän alun painonpudotukseen. Seuraavaksi katoaa lihakset, jos elimistö ei saa tarpeeksi energiaa kulutukseen nähden. Siksi painoaan pudottavien pitäisi syödä riittävästi proteiinia ja treenata lihaksiaan. Eli ylläpitää olemassaoleva lihasmassa. Ja syödä vain hitaita (ei nopeita) hiilihydraatteja ja niitäkin vain vähän, jotta elimistö joutuu käyttämään rasvavarastoja energiaksi. Hyvälaatuisia rasvoja pitää ravinnosta kuitenkin tulla riittävästi, ettei elimistö ala pantata rasvavarastojaan vaan tosiaan käyttää rasvaa energiaksi.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: 4i4i 
Päivämäärä:   29.3.24 14:16:08

Minä olen käyttänyt lääkettä joka vie ruokahalun. Ei vain huvita syödä samaan tapaan kuin ennen. On auttanut minulla liikaan mässäämiseen. Ymmärrän hyvin miksi jotkut tarvitsevat lääkettä laihdutuksen tueksi. Mutta jos lopetan lääkkeen käytön niin elimistö kyllä ottaa sen takaisin. Eli minä voin muuttaa elintapoja lääkettä syödessäni mutta en kykene ylläpitämään uusia tapoja jos en lääkettä käytä.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   29.3.24 19:21:51

Laihdutin ozempicilla 20 kg vajaassa vuodessa. Lopetin saatavuushaasteiden takia ja paino nousi reilu 10 kg parissa kuukaudessa. Nyt olen taas aloittanut ozempicin tammikuussa, mutta laihdutusteho ei ole sellainen kuin ekalla kerralla. Varmaan loppuelämän lääke jos ei halua lihoa takasin.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: eii 
Päivämäärä:   29.3.24 22:18:47

Yleensähän nuo on loppuelämän lääkkeitä jos ei halua lihoa takaisin. Ja kukapa haluaisi.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.24 22:23:07

Itsellä on lääkkeen lopettamisesta nyt reilu vuosi enkä ole lihonut takaisin.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: kyssäri 
Päivämäärä:   30.3.24 09:31:10

Eikö kukaan osaa sanoa mitä eroa on Rybelsuksessa verrattuna Saxendaan ja Ozempiciin? Viimeksimainitut on tullut kokeiltua, eivät toimineet muuta kun sai tosi pahan olon. Mietin kannattako pyytää lääkäriltä Rybelsus-resepti?

Muutama kysymys Rybelsuksesta:
-Pistetäänkö vai onko tabletti? Kuinka usein otetaan lääke?
-Mitä maksaa? Saako kela-vähennystä jos ei ole liitännäissairauksia mutta bmi noin 32-35 välillä? (Ozempicista ja Saxendasta maksoin täyden hinnan)
-Onko yleisiä sivuvaikutuksia?
-Onko tietoa sen saatavuudesta tällä hetkellä?

Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan:)

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.24 10:00:14

Minusta on hienoa että toimivia lääkkeitä nykyään on ja kun ne omalla rahalla maksaa niin ehdottomasti kannatettavaa.
Ja tosiaan hienoa että olet saanut painon putoamaan.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: No juu 
Päivämäärä:   30.3.24 10:20:56

Rybelsus on sama lääke kuin Ozempic, mutta tablettimuodossa.

  Re: Laihdutin lääkkeellä normipainoon

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   30.3.24 12:55:57

Rybelsus tosiaan tablettilääke sama vaikuttava aine kuin ozempic, laihdutuslääkkeksi en tiedä kuinka toimii, itsellä kakkostyypin diab.jonka takia ozempic määrättiin, tasasi heitteleviä sokereita, paino tippui 10kg ja tyssäsi siihen, 10kg matkaa norm.painoon, käytössä myös pitkävaikutteinen insuliini joten painon pudotus haastavaa, tuolla rybelsus vahvuudella painoni ei putoa, ei tosin nousekkaan kun kuitenkin katson mitä syön.
Rybelsussiin vaihdoin koska ozempicissa jatkuvasti saatavuus ongelmia...
En ole huomannut haittavaikutuksia rybelsussissa, toki pillerilääke aina suolistolle rasittavampi kuin ihon alle pistettävä versio. Ozempicia varmasti tarjolla tarpeeksi kun ulkomailla varsinkin ihan normipainoiset sillä laihduttaa olemattomia kilojaan mutta suomi niin pieni tilaaja, että sillä selitellään ettei aina saatavilla, isot maat saa etusijan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.