Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: ei kaikki 
Päivämäärä:   26.3.24 14:01:59

Takia?

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 14:05:55

No pakko sanoa, että en minäkään rumaa koiraa ottaisi. Toki rumia mun mielestä on esim. lyttynokat.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 14:06:57

Siksi että minä sitä koiraa katselen parhaimmillaan seuraavat 15+ vuotta päivittäin. Totta kai sen pitää olla sellainen, että sitä on kiva katsoa.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: rotuluonne 
Päivämäärä:   26.3.24 14:41:39

Eikö luonne ole kaikkein tärkein?

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   26.3.24 14:44:29

no jos voi saada sekä luonteen että ulkonäön samassa paketissa niin miksi ottaa sellainen, josta ei ulkonäöllisesti tykkää?

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: kalakasa 
Päivämäärä:   26.3.24 14:49:16

Ulkonäkö on tärkeä kriteeri. Kun on ensin terveyttä, turkinhoitoa, luonnetta jne. silmällä pitäen valittu muutama potentiaalinen rotu, niin niistä valitsen sen, joka miellyttää omaa silmääni eniten. Tietenkin.

Tai sitten valitsen silmääni miellyttävistä roduista sen, joka on todennäköisesti luonteeltaan, terveydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan minulle sopivin.

En ottaisi mitään rotua, joka on mielestäni ruma. Onneksi valinnanvaraa on myös ei-rumissa roduissa.

Luonne on tosi tärkeä, mutta sekään ei ole ykkönen. Olen esimerkiksi kuullut, että mopsit ovat luonteeltaan mitä hurmaavimpia. Se ei riitä: en ottaisi mopsia, koska se on brakyrotu. Lyttykuonot ovat minusta rumia, mutta ne ovat myös todennäköisesti sairaita.

Ulkonäkö jossain määrin korreloi terveyden kanssa.

Jos valitsisin koiran pelkästään ulkonäön perusteella, minulle tulisi basenji. Se ei kuitenkaan taida olla minulle sopiva rotu, joten tyydyn vain ihailemaan näitä kauniita koiria.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.3.24 14:50:13

Kai minäkin otan koiran ulkonäön perusteella. Mulle on ehdottoman tärkeää, että koira on sopusuhtainen ja liioittelematon. Ei töppöjalkoja, pitää löytyä kuono, ei mikään jäätävä karvapuuhka. Koiran tulee olla atleettisen ja toimivan näköinen.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.3.24 14:50:47

Tottakai sen ulkonäön pitää miellyttää, joillekkin jopa väri on erittäin tärkeä siis niissä roduissa missä on useampia värivaihtoehtoja.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: kyselijät 
Päivämäärä:   26.3.24 14:51:52

Vähän väliähän täällä kysellään että milä rotu olisi paras...

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   26.3.24 14:53:15

"Jos valitsisin koiran pelkästään ulkonäön perusteella, minulle tulisi basenji. Se ei kuitenkaan taida olla minulle sopiva rotu, joten tyydyn vain ihailemaan näitä kauniita koiria."

Jos ottaisin koiran ulkonäön ja luonteen takia, minulla olisi suomenajokoira. En kuitenkaan metsästä, joten en ajokoiran tapaista metsästyskoiraa ota vaikka ulkonäkö ja luonne miellyttää.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   26.3.24 15:07:30

Silloin kun olimme ensimmäistä koiraa hankkimassa, ei ollut nettiä eikä paljoa muutakaan tarkkaa informaatiota, jossa olisi voinut koirarotuja vertailla. Koirakirjoja luettiin tietysti.
Kaunis ulkonäkö ja riittävä koko oli meille (tiettävästi, kirjojen mukaan) terveen rodun kanssa ne edellytykset. Kävimme tutustumassa meilläpäin harvalukuisen rodun pariin edustajaan osittain ihan tuurilla ja saimme häneltä muutamia puhelinnumeroita, joille olisi pentuja syntymässä tai juuri luovutusikäisiä.

En voisi itsekään kuvitella olevani "ruman" koiran kanssa. Onneksi rotu, johon silloin tutustuimme, osoittautui nappivalinnaksi ihan kaikessa.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   26.3.24 15:24:01

Ei pelkästään ulkonäön, mutta tärkeä kriteeri kuitenkin. En ota koiraa joka ei miellytä minun silmää, kaikki sairaat mutaatioiksi jalostetut koirat ovat ehdoton ei.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.3.24 18:20:24

Pelkän ulkonäön takia ei tietenkään pidä mitään ottaa, muutkin ominaisuudet pitää olla kunnossa, mutta en minä huoli rumaa puolisoa, rumaa taloa, rumaa kattilaa, rumaa paitaa... miksi huolisin ruman koiran? Valikoin elämääni vain myös esteettisesti miellyttäviä asioita. Vaatimus silmän miellyttämisestä ei kuitenkaan elävien kohdalla vähennä millään tavalla vaatimusta hyvästä luonteesta.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   27.3.24 08:17:09

Hieno otsikko, alkoi jo kiinnostaa että mitä v-tua 😂

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   27.3.24 10:39:33

No en minä mitään rumaa koiraakaan halua! Pitäähän sitä pystyä katsomaan monta vuotta...mm. nämä karvattomat koirat, lyttynaamat jne.
Toki ekaksi koiran tarkoitus ja sitten ulkonäkö..

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: R. Ryönä 
Päivämäärä:   27.3.24 10:44:19

Olen ihastunut vinttikoirien ulkonäköön,etenkin salukien. Se ei kuitenkaan vastaa luonteeltaan sitä mitä haluan koiralta.
Pari kertaa,kun olen ollut valitsemassa pentua,se kauniimpi on saanut jäädä ,kun toisen pennun luonne viehettänyt enemmän

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   27.3.24 11:39:18

Just tajusin otsikon. LOL

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.3.24 12:23:18

Koiran, jolla on kunnollisen pituinen kuono ja kunnollisen pituiset jalat on helpompi hengittää ja liikkua kuin lyttykuonoiaten ja tappijalkaisten. Kaunis väri tuli vähän niin kuin kaupan päälle, mutta myönnän, että ei siitä haittaakaan ole, että joka kerran kun katsoo koiraa, tulee mieleen, että onpa nätti. Rodunomaisessa trimmissä pidän lähes täysin ulkonäkösyistä.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   27.3.24 12:45:13

Jos ottaisin koiran pelkän ulkonäön perusteella, meille tulisi Suomen pystykorva.

Vaan ei todellakaan ole tulossa, emme metsästä, ja erittäin tärkeää on koiran irtipidettävyys täällä maalla omassa pihassa plus mökillä, ja koulutettavuus muutenkin. Haluan että koira pysyy vapaaehtoisesti ihmisen mukana touhuilemassa, joten siksi metsästyskoirat ovat lähtökohtaisesti täysin poissuljettuja.

Mutta ai että kun tuommoinen punaturkki olisi kaunis!

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Willie 
Päivämäärä:   27.3.24 12:49:24

Puhtaasti ulkonäön perusteella ottaisin pibullin tai vastaavan tyyppisen, mutta eihän minulla oikeasti ole mitään resursseja sen tyyppiseen koiraan. Luonteeltaan koiran tulee olla kuitenkin kohtalaisen sosiaalinen ja helpohko motivoitava, jotta arki sen kanssa on minulle mukavaa ja sujuvaa.

Päädyin siis paimeneen, eikä se missään nimessä omaan silmään ruma ole. Ei täysin kauneusihanteeni mukainen, mutta se on kuitenkin toisarvoinen juttu.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: jaaha 
Päivämäärä:   27.3.24 12:52:26

Ulkonäöllä on merkitystä. Niin parin- kuin koiranvalinnassa.

Mulle on tärkeitä (ja naurettaviakin) asioita koiran korvat ja häntä. En halua pystykorvia vaan lepattavat lerput, joita on ihana möyhentää. Häntä täytyy olla, eikä se saa olla kippurahäntä.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: pörrökasa 
Päivämäärä:   27.3.24 13:09:16

Pomeraniat on oransseja ja pysyvät pihassa, ja seuraavat kaikkialle :)

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.3.24 13:16:41

Pörrökasa niitä pommeja on kyllä muunkin värisiä kuin oransseja.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   27.3.24 13:23:21

Puhtaasti ulkonäön vuoksi ottaisin isovillakoiran, afgaanin tai jonkun muun turkkijumalan. Tiedostan kuitenkin, ettei minusta ole pitämään sitä turkkia jumalallisen näköisenä joten ihailen vain kauempaa.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 13:34:52

Miksei ulkonäkö saisi olla tärkeä kriteeri? Tietenkin terveyden, soveltuvuuden ym ohella.
Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi ihmiset ottavat koiria ollenkaan. Vastaus on, että pääsääntöisesti omaksi huvikseen.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Älsy 
Päivämäärä:   27.3.24 14:03:22

Mä olen ottanut määrätyn rodun aina värin perusteella.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   27.3.24 14:06:52

Puhtaasti ulkonäön perusteella ottaisin suomen pystykorvan.
Päädyttiin lapinkoiraan koska kippurahäntäiset pystykorvat miellyttää silmää.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   27.3.24 14:40:35

Voi mä niin haluaisin Afgaanin koristeeksi mutta eipä ole resursseja…

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   27.3.24 14:41:57

Kyllä mullekin koiran ulkonäkö on suuri osa koiraa ja millaisen haluaa, mutta toki terveys ja luonne edellä mennään.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   27.3.24 14:44:48

Koska en etsi koiraa tiettyyn käyttötarkoitukseen. Jos esimerkiksi etsisin metsästyskoiraa, ottaisin siihen käyttötarkoitukseen parhaan (terveen), ulkonäöstä riippumatta.

Koska haluan seurakoiran, ilman yksilöityä käyttötarkoitusta, ulkonäöllä on paljon merkitystä.

Ostan minä hevosenikin ulkonäön perusteella. Hevosilla se ulkonäkö vaikuttaa vielä enemmän kuin luonne. Eniten kuitenkin se, miten se sopii käyttötarkoitukseeni. Eli hevosen valinta menee järjsetyksessä: käyttöön sopiva, ulkonäkö, luonne. Koiralla luonne ulkonäköä tärkeämpi.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   27.3.24 15:07:21

Pomeranian on ikävä kyllä liian pieni, ja pienen lemmikin virkaa meillä hoitavat punaiset kissat, mutta googletellessa törmäsin islanninlammaskoiraan, joita on myös punaisena/punavalkoisena. Täytyypä tutustua enemmän, koiran hankinta ei ole tosin ollut lähivuosina suunnitelmissa. :D

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 19:06:19

Minä haluan tietynnäköisen koiran. Terveen ja hyvinvoivan näköisen. Pystyt korvat, pitkä kuono, sopusuhtainen rakenne.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 19:15:54

Ulkonäkö liittyy myös terveyteen/ hyvinvointiin. En itse ottaisi lyhytjalkaista, pitkäselkäistä, kuonotonta, jättiläistä, överi karvaista, karvatonta tai rotua jolla on raskaat luppakorvat. Mielummin ei luppakorvia lainkaan.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 19:34:30

Koiran täytyy olla söpö ja kaunis. Miksi haluaisin ruman koiran, kun voin valita sellaisen, joka miellyttää silmää? Koirarotuja on aina jalostettu niin, että myös ulkonäkö on tärkeä kriteeri.

Sen lisäksi koiran tulee olla luonteeltaan ja käyttötarkoitukseltaan minulle sopiva ja rakenteeltaan terve, eli ei esimerkiksi töppöjalkoja tai lyttykuonoa. En myöskään halua rotua, jolla on paljon perinnöllisiä sairauksia. Lisäksi turkin on oltava suhteellisen helppohoitoinen, mutta kuitenkin pehmeä, mikä tuntuu käteen miellyttävältä silitettäessä.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 20:55:04

Osa ottaa pyolusonkin ulkonäön takia. Joten so what?

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 20:55:55

Karkasi. Puolison piti olla

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Joo-oo 
Päivämäärä:   27.3.24 23:42:59

Miksi jotkut (monet) ihmiset ottavat puolison ulkonäön takia?

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Kettunen 
Päivämäärä:   28.3.24 01:49:58

” Mulle on tärkeitä (ja naurettaviakin) asioita koiran korvat ja häntä. En halua pystykorvia vaan lepattavat lerput, joita on ihana möyhentää. Häntä täytyy olla, eikä se saa olla kippurahäntä.”

Tämä, paitsi että mulla on just toisinpäin :D pystyt korvat ja kippurahäntä miellyttää eniten. Kahdella nykyisistä koirista onkin.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Juuei 
Päivämäärä:   28.3.24 05:27:18

Mietin että en kyllä, mutta taidan sittenkin.

Minulle ulkomuoto on pääsääntöisesti käyttöominaisuusasia.
Luettavuus matkankin päästä -> pystykorvat ja perushäntä
Vuodenaikoihin sopiva koko
Kaksikerroksinen säänkestävä helppohoitoinen turkki
Käytön kestävä rakenne
Koiraeläimen luontainen väritys, liittyy myös turkin helppohoitoisuuteen

Näihin kriteereihin sopii vain kaksi rotua joista toinen ei luonteensa puolesta sovi minulle käyttöön.

Omassa rodussa ulkomuoto varioi kovasti ja joudun myöntämään itselleni että olen aina sivuuttanut keskivertoa leveäkalloisemmat ja vahvan kuonokulman koirat. Ne tosin kulkevat linjoissa joita en suosisi tiettyjen luonteenpiirteidenkään vuoksi.

Huolestuneena olen seurannut muotiin tullutta pitkä(hkö)karvaisuutta joka heikentää käyttöominaisuuksia merkittävästi ja on siksi minulle ulkonäöksellisestikin poissulkeva. Eikä ne kyllä ole nättejäkään.

Oma rotu on (käyttölinjainen) saksanpaimenkoira.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Määrääjä 
Päivämäärä:   28.3.24 05:52:10

"Lähettäjä: Älsy
Päivämäärä: 27.3.24 14:03:22

Mä olen ottanut määrätyn rodun aina värin perusteella."

Miten voit ottaa "määrätyn rodun" minkään syyn perusteella – kun rotu kerran on sinulle _määrätty_? :O

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Hupu 
Päivämäärä:   28.3.24 08:29:51

Omaan silmään miellyttää eniten koira, jonka häntä on alhaalla, (ei missään tapauksessa kippurahäntää) korvat pitkät ja päänmyötäiset, (ei siis pystykorvia) kuono-osa pitkä sekä jalat pitkät ja lihaksikkaat.
Vielä kun lisätään silkkinen turkki ja tietynlainen luonne, niin siinähän se on.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 09:13:31

Itse ajattelen, että pelkkä ulkonäkö ei tietenkään ole okkriteeri, mutta monelle käy 90% roduista, jolloin ulkonäkö on ihan ok kriteeri.

Esim. itselleni sopisi ihan hyvin russeli, whippet, mäyräkoira, göötti, porokoira, suomenlapinkoira, villakoira, labbis, kultainennoutaja, muut noutajat, cottoni, bordercollie, bichoni....

Näiden itselle sopivien rotujen sisällä teen valinnan mm. ulkonäön mukaan. Huono on myös, jos on kovin ehdoton luonteen suhteen. Sitä kun ei ikinä tiedä.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.24 09:54:40

Juu, puolison ja koiran voi ottaa niiden ulkonäön vuoksi, mutta miksi koiran omistajan täytyy ottaa koiran ulkonäkö? Niin kuin isäni sanoi aikoinaan, että "kun koiran näkee, niin isännän tuntee". Joskushan tuolla kaupungilla näkee puudelin taluttavan puudelia, villakoiran villakoiraa ja bittbullin bittbullia, jne....

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Sikari 
Päivämäärä:   28.3.24 11:09:14

Autossani on kuva ja lause jossa on saksanpaimenkoira. Olisihan se outoa jos siellä takapenkillä olisi joku lampunvarjostin . Kun kylillä käy niin aina tämä koirarotu herättää itsessäni huomion. En edes halua puhdasrotuista mutta sakemannilta pitää koiran näyttää.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   28.3.24 11:16:38

"mun" rodussa on eri värivariaatioita ja rakennevariaatioita (käyttis ja näyttislinjat). Ja koska luonne ja terveys on ykkössijalla, niin väri tulee perässä, mutta on valikoitunut kyllä vaan siihen yhteen väriin monista. Koska miellyttää silmää. Ja onneks siinäkin mun suosimassa värissä on skaalaa ettei kaikki samanväriset näytä samalta

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   28.3.24 15:12:18

Kyllä se ulkomuoto vaikuttaa valintaan siinä, missä käyttötarkoitus, luonne ja terveyskin. Tosin ei ole kärjessä tuolla listalla. Mulla on kaikki koirat lyhytkarvaisia, muuten ovatkin aika laidasta laitaan hyvinkin erilaisia rotuja. Ja kaikkien ulkomuodosta kun tykkään.

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   28.3.24 15:31:54

Olen aina ihaillut norjan harmaata.
Mietityttää kyllä että sopisiko se pelkäksi lenkkikaveriksi ja pihavahdiksi vaikka on metsästyskoira?

  Re: Miksi jotkut ihmiset ottavat koiran ulkonäön

Lähettäjä: mettis 
Päivämäärä:   28.3.24 15:54:58

Kyllä sopii, rakastavat lapsia ja osaavat olla varovaisia. Rakastavat hajuja, joten jos pääset paikkaan missä niitä on, niin hyvä, esim tyhjä koirapuisto :D irti en laskisi, katoaa metsikköön. Harmis on kuitenkin kontaktia ottava hirvikoira, eli se käy välillä katsomassa että tuleeko se isäntä/emäntä vielä perässä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.