Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ei vielä vanhus 
Päivämäärä:   26.3.24 13:11:12

Harvoin näkee vanhuksia (n. 80-vuotiaita tai sitä vanhempia) esimerkiksi hölkkälenkillä tai pyöräilemässä. Haluaisin itse olla tuossa iässä sellaisessa kunnossa, että voisin harrastaa kuntoliikuntaa ihan kunnolla: käydä juoksemassa, pyöräillä muutenkin kuin vain hissukseen kauppaan ja takaisin. Tai bingoon. :D

Onko realistista, että vielä vanhuksena voisi ylläpitää ja jopa kohottaa hyvää fyysistä kuntoa, ei pelkkää toimintakykyä? Siis ihan kuntoliikuntaa jossa vähän hikoilee ja hengästyy.

Nautin sellaisesta nyt, olen nauttinut aina, enkä näe syytä, miksi en nauttisi siitä vielä kolmen-neljänkymmenen vuoden kuluttuakin, jos saan elää siihen asti, että olen tuon ikäinen eli 80–90-vuotias. Tai, herra paratkoon, vaikka 100!

Mitä lajeja vanhus voisi harrastaa?

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 13:13:58

Suunnistusta harrastaa moni.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ei vielä vanhus 
Päivämäärä:   26.3.24 13:15:40

Hieno ehdotus, suunnistuksessa saa käyttää myös päätään!

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 13:16:49

Ennemmin keskittyisin pitämään kuntoni ja toimintakykyni nyt mahdollisimman hyvänä kuin miettisin miten pystyn kehittämään sitä 80-vuotiaana. Helpompaa ja todennäköisesti myös tulos parempi.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 13:17:25

Mun tuttava, 75-vuotias mies on vetänyt esim. Pirkan hiihtoja vuosia. Hiihdon pituus on siis 90 km. Siellä näkee paljon noita ikämiehiä. Hiihto on todella hyvä ja nivelystävällinen kuntoilumuoto.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.3.24 13:18:11

Monet seitsemänkymppiset kyllä vielä juoksee ja ainakin hiihtää. Monilla ei sitten taas nivelet kestä juoksua tai tulee jotain muuta remppaa.

Mutta siinä kahdeksankympin tienoilla voi jo se reipas kävely hengästyttää. Kunnon ylläpitoahan se on, kohotuksesta lienee turha puhua mikäli on ikänsä liikkunut jo.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ei vielä vanhus 
Päivämäärä:   26.3.24 13:27:57

"Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 26.3.24 13:16:49

Ennemmin keskittyisin pitämään kuntoni ja toimintakykyni nyt mahdollisimman hyvänä kuin miettisin miten pystyn kehittämään sitä 80-vuotiaana. Helpompaa ja todennäköisesti myös tulos parempi."

Joo, ehkä ilmaisin itseäni huonosti. Liikun nyt kuntoilumielessä aika paljon, tavoitteellisestikin, joskaan en kilpailumielessä. Kilpaurheilijaksi en aio ryhtyäkään.

Sitä vain mietin, että kun niin vähän näkee oikein tosissaan liikkuvia vanhuksia, niin onko realismia, että ihminen, joka keski-iässä liikkuu paljon ja jatkaa liikunnallista elämää, voisi elää samaan tapaan vielä sitten, kun on oikeasti vanha? Vai onko vääjäämätöntä, että tulee juuri tuo "jo se reipas kävely hengästyttää" - kuulostaa masentavalta, kun itse nauttii myös ns. kunnon rääkistä välillä.

Toki vähän rauhallisemmin pitää varmaan ottaa.

"Siellä näkee paljon noita ikämiehiä." - Tämä juuri myös mietityttää. Kun ajattelen liikkuvaa vanhusta, niin mielikuvissa on aina mies. Missä urheilevat vanhat naiset?

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 14:13:05

Muistaakseni Turussa oli noin kasikymppinen mies joka juoksi urheilupuiston lenkkiä shortseissa kesät talvet. En koskaan sattunut näkemään vaikka asuin siinä vieressä.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 14:22:45

Golfkentät on täynnä vanhuksia. Sitten, kun jalat ei enää kanna koko kierrosta, niin otetaan golfauto alle.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 14:27:14

Mun isä on 77v. On aina harrastanut aktiivisesti eri lajeja. Nykyisin pyöräilee paljon (kunnon harjoitusliöpapyörä) ja matkat sellaista 30-50km, lenkkeilee kävellen ja juosten, pelaa jääkiekkoa, kaukalopalloa, sählyä (nuorempien kisajoukkueessa), golfaa ja pelaa jalkapalloa. On kyllä ikäistensä joukossa vähemmistöä ja olen tosi iloinen että on tuossa kunnossa. Yksi saman ikäinen liikunnanopettajakaveri treenaa isän kanssa ja on vastaavan hyvässä kunnossa.
Joitakin vuosia sitten isä vielä ratsasti joskus mun kanssa, mutta sitten se alkoi käydä liikaa lonkkiin.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 14:27:50

Niin ja tietysti hiihtää sekä laskettelee

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.3.24 14:29:56

"Vai onko vääjäämätöntä, että tulee juuri tuo "jo se reipas kävely hengästyttää" - kuulostaa masentavalta, kun itse nauttii myös ns. kunnon rääkistä välillä."

Silloinhan se kävely käy jo rääkistä ;)

Se voi vaan oikeasti olla, että kroppa ei enää kestä mitään rääkkirääkkiä vaan irtisanoo itsensä. Ns liika rasitus on kuitenkin pidemmän päälle jopa haitallista ja ainakin kuluttavaa.

Ja jokainenhan vanhenee yksilöllisesti ja osa porskuttaa pitkäänkin tehden ties mitä mutta yhtä lailla joku pikku reippaasti voi aiheuttaa toisen, ja toimintakyky laskee nopeasti jos joutuu vaikka saikulle. Mikään ei estä liikkumasta ja kuntoilemasta mutta rääkistä ja 80-vuotiaista puhuminen kuulostaa kaukaa haetulta. Vaikka mistäs sitä koskaan tietää :)

Ja voithan saada sydärin kuuskymppisenä ja kuolla.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Sohvapöytä 
Päivämäärä:   26.3.24 14:30:51

En ehkä ihan ymmärrä mitä on kunnon rääkki, mutta kyllä minun 76-vuotias äitini pyöräilee ja hiihtää.

Ehkä aloittaja nukkuu vielä siihen aikaan, kun iäkkäämmät ihmiset kuntoilevat?

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ei vielä vanhus 
Päivämäärä:   26.3.24 14:38:37

Ihana lukea näistä urheilevista vanhuksista!

Tietenkin on niin, että kukaan ei tulevaan näe, ja jokin muutaman viikon viruminen sairaalassa vie vanhukselta kyllä hyvinkin paljon lihaksia - ja totta sekin, että voi sydäriin tai mihin tahansa kuolla 60-vuotiaana tai vaikka sitä ennenkin. Koskaan ei voi tietää, ja oikeastaan ihan hyvä niin.

Vaikkei tulevaan näekään, niin ainahan sitä voi haaveilla ja suunnitella.

"Ehkä aloittaja nukkuu vielä siihen aikaan, kun iäkkäämmät ihmiset kuntoilevat?"

Todennäköisesti en, koska herään neljän viiden aikaan aamulla... Ehkä vain asun niin syrjässä, että näen liian vähän kuntoilijoita ylipäätään. Itse kuntoilen vaihtelevasti eri aikoihin, usein iltapäivälläkin mutta vielä useammin hyvin varhain aamulla. Tänäänkin lähdin lenkille klo 5.01.

Olisi kiva nähdä joku vanha nainen vaikka pyöräilemässä maastopyörällä jossain metsätiellä. :D

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.24 15:10:00

Golf on suosittua. Talvella hiihto.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ei vielä vanhus 
Päivämäärä:   26.3.24 15:25:55

Golf - miten tylsääääää!!!

(Anteeksi vain golfarit, minä koen tämän tylsäksi lajiksi. Varmaan siitä joku kiksejä saa. En minä halua kieltää sitä keneltäkään - edes ympäristösyistä -, vaikka itse en ole siitä vähääkään kiinnostunut.)

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: no joo 
Päivämäärä:   26.3.24 15:27:38

Olen 61 v. harrastanut liikuntaa koko aikuisikäni.

Juoksun ja kaikenlaisen hyppimisen jouduin lopettamaan nilkan loukkaantumisen takia pari vuotta sitten. Nyt polvessa kurkkii alkava nivelrikko ja nyt jo pelkään miten pystyn liikkumaan "vanhana".
Edelleen käyn vaeltamassa Lapissa pitkän vaelluksen (70km) joka vuosi. Pahimmat kivirakat ovat nyt jääneet...Samoin toinen reissu on hiihtoa varten, laskettelu on myös jäänyt.

Uinti, pyöräily, kuntosali, hiihto käy nivelrikkoisellekin sitten myöhemmin. Aika monilla kyllä tulee vanhemmiten huimausta, niin toi pyöräily metsäpoluilla taitaa olla liian riskialtista.

Jalan loukkaantumisen takia löysin myös melonnan ja ostinkin oman kanootin. Taidan eläkkeellä lähteä melomaan pitkän reitin

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Kasi 
Päivämäärä:   26.3.24 15:52:56

Joku kysyi missä ne iäkkäät naiset on. Siellä ne uimahallissa vesijuoksee ja käy jumpissa. Sivusta seurattuna moni mies harrastaa rankkaa liikuntaa ja kun kroppa ei kestä, tulee masennus ja kuolema. Jää se luonnollinen hyötyliikuntaa, kun autolla mennään joka paikkaan.

Naiset puuhaa monenlaista edes ajattelematta sen olevan urheilua. Naiset osallistuvat moneen asiaan aktiivisemmin ja miehet passivoituu.

Tämä toki rankkana yleistyksenä. Oma puolisoni on saanut kroppansa rikki liian rankalla liikunnalla. Voimailee vielä, mutta ei mun mielestä tarpeeksi liikkuvuutta harjoita eli tulee kyllä jäykistymään.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.3.24 15:57:38

Hölkkä on loppujen lopuksi kuitenkin aika harvan harrastus, jos koko kansaa ajattelee, että eipä ole ihme, että hölkkäävä "vanhus" on vielä harvinaisempi näky.

Eräällä tutullani oli polvet sökönä (laitettiin myöhemmin tekonivelet), niin että lyhyidenkin matkojen kävely oli kivuliasta ja hankalaa. Hiihtäessä eivät kuitenkaan sattuneet ollenkaan ja hän hiihti ja hiihtää edelleen paljon.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.3.24 16:01:25

"Joku kysyi missä ne iäkkäät naiset on. Siellä ne uimahallissa vesijuoksee ja käy jumpissa."

Kyllä, tavallisissa jumpissa ja senioriryhmissä, naisiahan niissä miltei pelkästään on. Joogassa käyvät myös. Ja kävelylenkeilläkin näkee naisia (mahdollisesti ystävineen) paljon enemmän kuin miehiä.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   26.3.24 16:12:11

Minä käyn pelaamassa kiekkoa höntsävuorolla jossa pari vanhinta miestä on reilusti 70 paremmalla puolen. Toinen kovakuntoinen ex poliisi, toinen kuntoilija. Siinä ne seassa menee, vauhti vähän hitaampi ja reaktiot mutta saman tekevät kuin me nuoremmat miehet ja naiset.

Sukulaismies 80 + ja jään kuin paska rattaseen kun syksyisin käydään marjamehtällä. Nauraa ja pistää minulle heijastinliivin "kun et kuitenkaan perässä pysy) no en pysy vaikka kohtuu kovassa kunnossa olenkin. Tämä hiihtää nelinumeroiset lukemat joka talvi,osan itävallan laduilla.

Kaverin teinin kanssa vedettiin pari talvea sitten kilpaa hänen pappaa vastaan, 75v syövän sairastanut. 10 km kilpaa, vaari tasatyönnöllä,me luistellen. Vuoroin vedettiin ja täysi työ oli voittaa. Toki en mikään hyvä hiihtäjä ole, kohtuu tekniikka ja kunto mutta silti.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   26.3.24 16:44:03

Mun isä, tänä vuonna 82-v, harrastaa aktiivisesti liikuntaa.
70:n jälkeen vaihtoi vuosittaiset maratonit puolikkaisiin, ja Pirkanhiihdon hiihtänyt joka vuosi viimeiset 25 vuotta.
Melkein päivittäin juoksee kympin.

Viime viikolla puhuin puhelissa yhden potilaan noin 80-vuotiaan vaimon kanssa. Vastasi puhelimeen kesken kympin hiihtolenkin.

Kyllä kuntoaan voi kohottaa missä iässä vaan. Ja erittäin helppoa on pitää kuntoa yllä.

Eivät aktiivisesti liikkuvat ihmiset lopeta liikkumista kun täyttävät jonkun tietyn määrän vuosia.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   26.3.24 17:02:10

Vaatii myös onnea.

Mun isän urheilut loppui 74-vuotiaana aivoinfarktiin, nykyään liikkuu vain vähän kepin kanssa.

Äidin urheilut loppui liukastumiseen, ja pahaan nilkan murtumiseen.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   26.3.24 17:28:07

Pyöräilemässä näkee paljon ikäihmisiä. Aloittaja ei ehkä bongaa sitä todellista ikää kun nämä kovakuntoiset ovat järkiään ikäistään nuoremman näköisiä. Hoikkuus myös yhdistää kaikkia kovakuntoisia ikämiehiä ja naisia. Siitäkin voi päätellä jotain. Toki on hoikkia ja kunnottomiakin vanhuksia.

  Re: Kuntourheilu vanhuksena

Lähettäjä: Kitten 
Päivämäärä:   27.3.24 09:25:37

Minun tuntemani virkeät vanhukset hiihtävät, kävelevät, käyvät kuntosalilla ja eläkeläisten jumpissa. Nivelet eivät välttämättä kestä enää juoksua, mutta muuten liikunnallinen elämäntapa jatkuu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.