Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 12:09:49

Valmistaako tänä.päivänä kukaan ruokaansa itse, kun tuntuu että päivitysten mukaan ihmiset ovat koko ajan dinnerillä fine diningissa?
Itse en edes ehtisi viikossa niin montaa kertaa dinnerille johonkin kun jollain voi olla 2 päivitystä viikolta dinneriltä. Ja koko viikonloppu tietysti. Tunnetteko ihmisiä jotka käyvät päivittäin ja joka viikonloppu syömässä jossain hienommin sekä.lauanataina että sunnuntaina?
Siinä on kyllä lompakko avoimena, kun vähääkään hienompi annos voi maksaa jo 60-100 e. Ja tämä x 4 viikossa esimerkiksi.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Niimpä 
Päivämäärä:   26.3.24 12:11:27

No mitäpä luulet?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 12:11:36

Niin, mutta niillä tuskin on hevosta täysihoitotallilla.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 12:13:31

Suomessa harvemmin dinneröidään. Lounaalla ehkä käydään ravintolassa työpäivinä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   26.3.24 12:13:46

"Ja tämä x 4 viikossa esimerkiksi"
"jollain voi olla 2 päivitystä viikolta dinneriltä"

Kyllähän tuohon jää vielä viikkoon iltoja jolloin tehdä omat ruuat.

Onko muuten dinnerille mitään suomenkielistä sanaa?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 12:14:15

En käy. Mua ei oikeestaan ihan hirveesti edes kiinnosta. Musta on hauskaa mennä vaikka illanvieton jälkeen kavereiden kanssa Mäkkäriin (eli pari kertaa vuodessa). Jos tulee ravintoloissa käytyä, eli noin 8krt vuodessa niin 95% ajasta anopin kanssa joka rakastaa käydä ravintoloissa :)

Musta on ihan kiva, että ravintolat on monelle harrastus nykyään. Näkyy juuri valmistuneita nuoria ravintoloissa pyörivän pari kertaa viikkoon myös eli lompakon tyhjyys ei ole menoeste, kunhan annokseen riittää. Mulle taas lapsena opetettiin, että ravintolat on hirveä menorasite ja turhuus ja tuli vanhemmilta, jotka tienasivat tuplasti enemmän kuin normaalituloinen eli fyffestä ei ollut kiinni, pihyys oli siis syynä ja se syö elämänkokemuksia jos on liian pihi :D

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.24 12:22:15

"Onko muuten dinnerille mitään suomenkielistä sanaa?"

Kaksikin, päivällinen ja illallinen. Ilmeisesti se valinta on se, joka ajaa puhumaan englantia suomen seassa...

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   26.3.24 12:25:00

"Musta on ihan kiva, että ravintolat on monelle harrastus nykyään."

Minusta taas ei, koska niin sanotun ulkona syömisen hiilijalanjälki on valtava verrattuna kotiruokaan. Ravintolaruokailulla on paikkansa, mutta harrastuksena se ei missään tapauksessa ole kestävä eikä hyvä etenkin, kun moni syö myös tavallisen lounaansa työpäivinä ulkona.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   26.3.24 12:25:32

Jos on rahaa ja aikaa, niin mikäs siinä. Harvalla ravintolalla on tällä hetkellä ainakaan liikaa asiakkaita.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Pouni 
Päivämäärä:   26.3.24 12:28:45

Minua niin häiritsee tuo dinneri. Tulee mieleen sellainen vanhempi setä joka pelleilee nuorisolaisille.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.3.24 12:30:48

LähettäjäPouni

Päivämäärä26.3.24 12:28:45
Minua niin häiritsee tuo dinneri. Tulee mieleen sellainen vanhempi setä joka pelleilee nuorisolaisille.
---
Minulle tulee mieleen tämä kappale

https://youtu.be/HoZd8hTmffs?si=9jucRnn7

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   26.3.24 12:32:16

"niin sanotun ulkona syömisen hiilijalanjälki on valtava verrattuna kotiruokaan."

Enpä ole ikinä ajatellut tätä tuolta kannalta, mutta näinhän se varmaan on. Monesti hyvä ohjenuora näissä kestävyysasioissa on elää kuin köyhä mökin mummo. Mahdollisimman vähäistä kulutusta, oli se kulutus mitä vaan. Kestävää sekä luonnon että lompakon kannalta.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Pouni 
Päivämäärä:   26.3.24 12:32:43

Sitä paitsi se ei ole dinneriä, vaan dinnerii.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.3.24 12:33:34

"Minusta taas ei, koska niin sanotun ulkona syömisen hiilijalanjälki on valtava verrattuna kotiruokaan."

Millähän perustelet tätä? Ravintoloissa raaka-aineiden hävikki on minimoitu, kotikeittiöissä sitä vastoin ei. Suomalaiset kotitaloudet heittävät valtavat määrät ruokaa roskiin.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.3.24 12:35:32

Vertailun vuoksi: ruokahävikkik kotitalouksissa oli vuonna 2021 38% syntyneestä raaka-ainehävikistä, ravitsemuspalveluissa 16%.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   26.3.24 12:52:50

Minulla on ystäviä, jotka käyvät usein ulkona syömässä.
Minäkin käyn aika usein, mutta en viikottain.

Mutta jokainenhan laittaa rahansa mihin haluaa. Jos käyttää 1000e/kk hevoseen niin joku muu voi sijoittaa sen itseensä ja niihin illallisiin.

Itse en ole kummoinen kokki, joten rakastan käydä syömässä erilaisia menuita. Ruoka on usein hyvää ja aika usein lähellä tuotettua. Minusta on kivempi tukea paikallista kunnon ravintolaa, kun tuhlata rahaa mäkkäriin, sheiniin jne.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   26.3.24 13:15:52

Minä tykkäisin tehdä kotona ruokaa mutta fakta on se että halvemmaksi tulee käydä ravintolassa mitä ostaa kertaelämystä varten kotiin gourmet-tarvikkeet.

Arkiruuan valmistan itse, pihvit syödään ravintolassa

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.3.24 13:20:00

Pihvi on hinta-laatusuhteeltaan typerintä, mitä ravintolasta voi ostaa. Tekisin ilman muuta itse, kun sen paistaminen ei mitään rakettitiedettä ole.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.24 13:41:21

"Pihvi on hinta-laatusuhteeltaan typerintä, mitä ravintolasta voi ostaa. Tekisin ilman muuta itse, kun sen paistaminen ei mitään rakettitiedettä ole."

Joo siis tämä! Kotiin saa puolet halvemmalla luomupihvinaudan sisäfilettä kuin mitä ravintoloissa maksaa jostakin mysteerilihasta ("härän sisäfilee" ravintolassa usein on mitä tahansa meksikolaisesta hevosesta eteläamerikkalaiseen hormonimansikkiin).

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   26.3.24 13:43:48

Suomessa syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen. Dinnerille lähtee ne jotka yrittää olla coolimpia ja kansainvälisempiä kuin oikeasti ovat :D

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.3.24 13:48:12

Uskooko ihmiset kaiken mitä somessa näkevät?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   26.3.24 13:55:49

No me käydään ulkona syömässä lähes joka viikonloppu joko pe tai la iltoina ja satunnaisesti viikollakin. Viikonloppuisin käydään yleensä jossain vähän paremmassa raflassa ja otetaan viiniä, syödään alkupalat ja usein jälkiruokakin. Juu, maksaa sen 60-70€/ hlö ja usein jopa enemmän mutta me ollaan kahden aikuisen talous ja molemmat hyvillä liksoilla, joten miksi ei.

Käydään noin kerran kuukaudessa joko teatterissa, konsertissa tai leffassa ja ennen sitä käydään syömässä. Silloin illan lasku huitelee n. 200€/ hlö mutta edelleen, ei ole muilta pois.

Tosin mä harvemmin laitan näitä someen, jotenkin tuntuu ihmisten ajattelevan, että jos et postaa sitä someen niin sitä ei ole tapahtunut. Ja sitten toiset taas laittavat kaikista mahdollisista tapahtumista ja saavat elämänsä näyttämään todella aktiiviselta ja tapahtumantäyteiseltä. Välillä tekis mieli laittaa kuva, missä maataan miehen kanssa sohvalla kollareissa ja tuijotetaan telkkaa koska sitä me tehdään ehdottomasti eniten.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 13:56:30

Ravibtolat ovat yksi typerimmistä kohteista ylimääräiselle rahalle. Koko ala täynnä ruikuttajia, kuka niitä haluaa tukea kun itse tehtynä saa parempaa ruokaa ja halvemmalla?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   26.3.24 14:01:33

Joo, minäpä pyydän pysäyttämään junan että saadaan kaikki kokata halvalla ruokaa...

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 14:54:13

Mikä hemmetin dinneri. Kirjoita suomea jos olet suomalainen äläkä tuota typerää finglishiä. Roskiin sais lyödä koko finglishin.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 15:30:44

Nykyään kun on lapsi ja asutaan syrjemmässä niin en enää niin usein mutta aikaisemmin kyllä monesti kävin ravintolassa syömässä kun tulin tallilta. Kuusikin kertaa viikossa. Joskus jopa kahdesti päivässä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Juurikin sou 
Päivämäärä:   26.3.24 15:37:00

Aika fantsuu dinnerii on. Jos ei muuta niin french friesei ketchupil ja kylkeen vähän winee. Eilen oli kunnon draivi pääl ja mucking bootseis stoppasin taxin ja straight kitchen and barille.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Jepu 
Päivämäärä:   26.3.24 17:05:55

Käyn ravintola-illallisella ainakin kerran viikossa. Mieluummin laitan rahaa ihmisten työllistämiseen kotimaassa, kuin ostan jotakin tarpeetonta Kiina-rojua nettikaupasta. Mutta kukin tyylillään.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.3.24 17:56:10

En tiedä kenenkään käyvän noin usein fine dining-paikoissa. No ehkä yksi läheisen ex-mies saattaa nykyään käydä, mutta ei hänkään ainakaan ennen eroa niissä montaa kertaa viikossa pyörinyt, kun oli perhearki pyöritettävänä.

Herää kysymys onko ne paikat oikeasti jotain fine dining-paikkoja vai ihan tavallisia ravintoloita? Harvassa kaupungissa edes on niin montaa, että viitsisi monta kertaa viikossa käydä, siinä alkaisi samat menut tulla korvista. Aika tavanomaisen ravintolankin alkuruoasta saattaa saada kivan kuvan someen, jos tykkää syömisiään päivitellä. Toki jos aloittajalla on paljon korkotuotoilla eläviä tuttavia, niin niillä voi olla aikaa ja energiaa pitkiin ravintolaillallisiin jatkuvasti ja mahdollista matkustella kaupungista toiseen.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.3.24 19:07:44

No kyllä tulee useinkin käytyä dinnereillä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   26.3.24 19:12:21

Fine diningissa eli valkoisten pöytäliinojen äärellä tulee käytyä sen pari - muutama kerta vuodessa, osuvat lähinnä viikonloppuihin.

Toimistopäivinä tulee käytyä ravintolassa lounaalla, eli työnantajani suosiollisella avustuksella ei tartte skarrella eväitä tai lämmitellä eineksiä. Teemme iltasapuskan pääsääntöisesti itse, hyvin usein esimerkiksi kuhaa, siikaa, turskaa tai ahvenoita (lohta saa ravintolalounailla ihan tarpeeksi) salaatin kanssa, mä pyörittelen välillä lihapullia, siippa tuppaa tekeen broilerijuttuja.

Etäpäivinä tehdään uunissa itsekseen valmistuvaa tai jotain nopeesti valmistettavaa. Jos olen yksikseni etänä, niin saatan silloin ottaa itselleni jonkun pinaattikeiton tms., etenkin jos on kovasti hommia, palaveria ja muuta säksätystä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.3.24 19:22:26

Aika harvassa on valkoiset pöytäliinat nykypäivänä, niin kallis kuluerä. Eikä liinat takaa, että paikka on tai ei ole fine dining.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   26.3.24 19:36:47

On vähän kalliimpaa syömistäkin silloin ;)

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   26.3.24 19:52:40

Ei oo hevosta eikä muutakaan enkä silti käy dinnerillä. Todella harvoin. Kerran pari vuodessa. Mut eipä sellainen yksin kiinnostaisi ellei olis todella varakas.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 20:29:38

"Ravintoloissa raaka-aineiden hävikki on minimoitu, kotikeittiöissä sitä vastoin ei."

Paskapuhetta. Olen niitä roskia kannellut kahviloista ja ravintoloista roskakatokseen sen verran eri paikoista, että tiedän että aivan jäätävä määrä ruokaa päätyy roskiin, sekä valmista että ennen valmistumista pilaantunutta. Eräskin paikallinen kahvila pitää isoa resQ-club tarraa ovessaan vaikkei mitään sinne palveluun laita, työntekijät syövät jos syövät ja loput biojätteeseen.

Omassa biojätteessäni taas on vain sipulinkuoria tmv. Hävikkiä ei tule ollenkaan, mistään.

Aloituksen aiheeseen, niin kyllä tämän aikuisen elämä on "ihanaa dinneriä", kun kotona kokkaa. Tänäänkin oli parempi illallinen kun yhdestäkään kaupungin ravintolasta saisi ja ostokset taisivat olla 7e luokkaa kahdelle ja jäi huomiselle lounaat vielä kahdelle siitä. Usein mennään ihan kiusauslinjalla tai perunat ja kastike, mutta vähintään ihan yhtä usein kokataan jotain vähän mielikuvituksellisempaa.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   26.3.24 21:22:55

Minun kotipaikkakunnalla ei ole yhtään fine dining paikkaa, mutta nyt asun isommassa kaupungissa ja täällä on enemmän ravintoloita.
Ja esimerkiksi maistelumenut vaihtuu kohtuu usein. Eli vaikka olisikin käynyt jossain paikassa useamman kerran niin yleensä lista on jo vaihtunut.

Mutta esimerkiksi kolmekymppisenä sinkkuna tai tuoreessa suhteessa olevana ja muiden samassa tilanteessa olevien ystävien kanssa on kyllä aikaa ja rahaa käydä syömässä ravintoloissa. Ei tarvitse enää elää niin kädestä suuhun kun esim. Opiskellessa.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.3.24 21:33:35

. , sori nyt, mutta tuo on ihan luonnovarakeskuksen laskelma, ei mitään mutuilua.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   27.3.24 01:32:56

"sori nyt, mutta tuo on ihan luonnovarakeskuksen laskelma, ei mitään mutuilua."

Ihan insinöörin logiikalla ajateltuna on aika varmaa, että kotitalouksissa syntyy enemmän hävikkiä kuin ravintoloissa, koska kotitalouksia on noin 2,5 miljoonaa. Ravintoloita vajaat 13 000.

Hävikkikokonaisuudessa ravitsemispalveluiden hävikki on noin puolet kotitalousten hävikistä eli keskimäärin yhden ravintolan hävikki vastaa karkeasti noin sadan kotitalouden hävikkiä.

Kun puhutaan prosenttiosuuksista, kantsii huomioida, kuinka monta toimijaa siitä prosenttiosuudesta on vastuussa.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: HV 
Päivämäärä:   27.3.24 01:44:08

Ensinnäkin se on lounas.. ja toisekseen tosi paljon nämä omat tuntemani ihmiset jotka kuvaavat lounaitaan ravintolasta niin on käytössä työn kautta passi, jolla saa ruoan sieltä ravintolasta, eli eivät tosiaankaan itse maksaen käy kun hyvä jos kerran kuussa viikonloppuna. Mitään hienompaa ei harrasteta, perusravintola ruokaa saa kyllä hyvin jo 50e kahdelle.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   27.3.24 02:13:35

Mitä enemmän kattelet siellä somessa kiukuspäissään niitä fine dining - julkaisuja, sitä enemmän algoritmit niitä sulle katseltavaksi arpoo. Sitten voi jäädä sellainen mielikuva, että aivan kaikki muut paitsi sinä, käyvät jatkuvasti paremmissa ruokamestoissa herkuttelemassa.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Wanha kurppa 
Päivämäärä:   27.3.24 02:21:49

"Mitä enemmän kattelet siellä somessa kiukuspäissään niitä fine dining - julkaisuja, sitä enemmän algoritmit niitä sulle katseltavaksi arpoo"

Se on just näin. Syöte ohjautuu siihen sisältöön, mitä katselee. Parit kissavideot väliin niin fine diningia ei teekkään enää niin moni ;D

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 02:30:34

HV, ensinnäkään dinner EI ole lounas, vaan päivällinen tai illallinen.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.3.24 02:58:41

"Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 26.3.24 13:20:00

Pihvi on hinta-laatusuhteeltaan typerintä, mitä ravintolasta voi ostaa. Tekisin ilman muuta itse, kun sen paistaminen ei mitään rakettitiedettä ole."

Se nyt ihan sama mitä ostaa ravintolasta niin hinta on kohonut moninkertaiseksi. Täytyy olla aika yksinkertainen jos tätä ei ymmärrä. Ihan samalla lailla ne nuudelit on kymmenkertaistunut siellä ravintolan keittiössä hinnan puolesta.

Kanansiivet maksaa 15kg paketissa noin 9 centtiä kpl ja alle eurolla ei niitä missään kebulassakaan myydä. Siinä voi miettiä hintarakennetta. Se pihvi voi ällön inhotuksesta huolimatta olla edullista ravintolassa ja sen voi laittaa takasin keittiöön jos on mokattu, kotona harvemmin.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 03:14:37

- , pihvin osaa kuka tahansa paistaa (ei todellakaan ole rakettitiedettä) ja siksi sen tilaaminen ravintolassa on yksinomaan typerää. Paljon fiksumpaa on maksaa ruoasta, jonka valmistukseen on käytetty tekniikkaa ja osaamista, mitä kotikokkaajalta ei välttämättä löydy laisinkaan. Lisäksi pihvien hinnat ovat ravintoloissa niin korkeita, ettei se ole kokoonaksutta ajatellen fiksu ostos, kun sellaisen tekee edelleen kuka vaan helposti itse.

En missään tapauksessa ostaisi ravintolassa pihviä, ihan kotona valmistan moiset ja suosittelen samaa myös muille.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 03:17:06

-, ja ihan sinulle tiedoksi, pihvit eivät millään tasolla minua inhota. Eipä tästä ole kuin toista viikkoa, kun viimeksi paistoin kotona pihvin. En vain koe millään lailla järkeväksi ostaa annosta, jonka kuka tahansa osaa tehdä kotioloissakin erinomaisesti pienellä perehtymisellä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 04:44:58

"
sori nyt, mutta tuo on ihan luonnovarakeskuksen laskelma, ei mitään mutuilua."

Ihan insinöörin logiikalla ajateltuna on aika varmaa, että kotitalouksissa syntyy enemmän hävikkiä kuin ravintoloissa, koska kotitalouksia on noin 2,5 miljoonaa. Ravintoloita vajaat 13 000."

Ja Wanha Kurppa, unohdat nyt täysin ravintoloiden volyymitason. Siinä, missä yksi isompi lounasruokala yksikkö ruokkii päivässä 1000 nälkäistä, ruokkii kotitalous muutaman. Eli siihen suhteutettuna kotitalouden tuottama elintarvikejäte on kestämättömällä tolalla. Tänään viimeksi oli aiheesta juttua lehdessä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 04:58:17

Ja lisään vielä, että isommat toimijat punnitsevta hävikkiään nykypäivänä ha siitä on selkeää dataa. Pian myös pienenpien toimijoiden on tultava perässä. Viimeiset päälle 20 v olen itsekin kirjannut KAIKEN hävikin ylös, mitä ravintolassa sattuu. Ja lisäksi osa ravintoloista kirjaa myös asiakkailta aiheutuneen hävikin ja pian varmasti jokainen ravintola on velvoitettu sen kirjaamaan. Ei nämä ole mitään mutuiluja ja pilipalihommia. Kaikki hävikki on pois saadusta katteesta.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Lei 
Päivämäärä:   27.3.24 06:53:39

No maalla asuva nelihenkinen hevosperhe ei todellakaan käy dinnerillä viikottain, ei edes kuukausittain. Ensinnäkin ajeltaisiin aina se 30 km kaupunkiin, maksettaisiin itsemme kipeiksi ja olen todennut, että aika harvoin se ravintolaruoka, ainakaan täällä päin, on mitenkään erityistä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.3.24 07:02:42

Kotitalouksien ruokahävikissä on aika suuria eroja talouksien välillä. Varsinkin lapsiperheissä ruokaa haaskaantuu ihan jo lasten syönnin opettelussa, puhumattakaan aterian ylijäämien unohtamisesta jääkaappiin homehtumaan, kun ei tulekaan yhistettyä seuraavaan ateriaan. Sitten taas on kotitalouksia, joissa ruokahävikki on käytännöllisesti katsoen nollassa. Ruokahävikin kannalta on eroa, kumman sorttinen kotitalous sinne ravintolaan menee, sillä ravintoloissa on väistämättä aina jonkinverran hävikkiä.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.3.24 07:11:00

En ole koskaan käynyt dinnerillä. Lounaalla, päivällisellä ja illallisella olen. Jälkimmäisillä harvoin, ehkä kerran pari vuodessa ja erään kerran brunssillakin.
Millä tavalla dinneri poikkeaa edellisistä suomenkielisistä aterioista?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 12:09:42

Lei, tuo on tosi valitettava tosiasia. Ei suurten kaupunkien (Helsinki, Turku, Tampere) ulkopuolella ole valitettavasti juurikaan kunnollista ravintolakulttuuria muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. :( Kaikissa on samat paholaisen kanat vuohenjuustolla, caesarsalaatit, hampurilaiset ja lehtipihvit. Surullisia ravintoloiden irvikuvia.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 12:43:29

Nythän on käytössä myös breku=aamiainen. Ajatteleekohan niiden käyttäjät että siinä tuhotaan suomen kieltä kun tehdään ties mitä muunnoksia. Tai kuorma-auto oli jossain keskustelussa kuorkki.
Sittenhän kaikki voitaisiin vääntää joksikin kuten ratti=rade, kenkä=kenku
Lounas=lunchi . Tehdään joku täysin oma kieöi ja kaikille sanoille muunnokset.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 12:58:05

. , ammattislangia on joka alalla, yleiskäyttöön sen ei tarvitse tulla toki. Meidän alalla on käytössä esim termit tussu, antti, volkkari, mainittu breku jne.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 13:56:16

En käy edes edes kuukausittain, mutta omassa lähipiirissä on useita, jotka käy työn tai aseman vuoksi useamman kerran viikossa ja lähes aina viikonloppuisin. Tykkään katsella kuvia ja saada ideoita "parempiin aterioihin" joita valmistan ja nautin oman puolison kanssa kotona :D

Eli vastaisin aloitukseen, että ammatinvalintajuttuja. Jos olet diplomaatti tai "ammattijulkkis" niin kyllä nuo edustusjutut tulee arkeen mukaan.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Nipsu 
Päivämäärä:   27.3.24 14:58:07

Eikä tarvitse edes olla mikään edustusjuttu. Joillekkin se ravintolassa käynti on ihan harrastus.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.3.24 16:46:51

Kielikeskusteluun sellainen näkökulma, että suomessa dinneri viittaa mielestäni nimenomaan fine dining-ruokailuun, ei niinkään yleiseen päivällisen tai illallisen vastineeseen. Päivällinen tai illallinen ei ole missään määrin suora käännös fine diningille, eikä suomenkielessä sellaista vastinetta oikein ole, mikä on johtanut dinneri-sanan yleistymiseen.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Piparkakku 
Päivämäärä:   27.3.24 16:48:04

No eikä viittaa. Kyllä illallinen on juhlavampi kuin dinneri.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.24 17:04:05

"Kielikeskusteluun sellainen näkökulma, että suomessa dinneri viittaa mielestäni nimenomaan fine dining-ruokailuun, ei niinkään yleiseen päivällisen tai illallisen vastineeseen."

No tämä on kyllä ihan vain tekaistu määritelmä, ei mikään kielitieteellinen tosiasia.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.3.24 17:12:30

Piparkakku: mutta fine dining taas ei aina tarkoita suoraan juhlavuutta, vaan tietyn tyyppistä ruokaa: pieniä monimutkaisin tekniikoin toteutettuja annoksia. Osa paikoistahan on ilmeeltään nykyään hyvinkin rentoja eikä millään tavalla juhlavia. Juhlava illallinen, esim. jouluna tai pääsiäisenä, on taas tarjoiluiltaan ihan eri maailmasta, kun kaikkea on ja runsaasti.

"No tämä on kyllä ihan vain tekaistu määritelmä, ei mikään kielitieteellinen tosiasia."
-Aivan, siksi muotoilin asian sanalla "mielestäni". Joku muu voi käyttää samaa sanaa ihan eri logiikalla. Minä henkilökohtaisesti näen tuon mukaan perusteen käyttää kyseistä sanaa päivällisen tai illallisen sijaan.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.24 17:27:31

En itse ymmärrä sitä, että otetaan englanninkielinen sana, väännetään se suomeksi, ja sitten lisätään siihen merkityksiä, joita sanalla ei lainkaan ole englannin kielessä, ja argumentoidaan sitten keinotekoisesti, miksi tämä uusi sana on jollakin tavalla tarkempi tai parempi kuin valmis suomenkielinen ilmaus. Toki jos omaan tyyliin kuuluu käyttää anglismeja niin sehän on vain yksi tapa käyttää kieltä, mutta dinneri sanalle on kyllä vaikea keksiä mitään sen merkitykseen liittyvää käyttötarkoitusta.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.3.24 17:34:30

..: mikä suomenkielinen sana mielestäsi sitten vastaa täsmällisellä tavalla fine dining-tyyppistä ruokailua?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.3.24 17:40:47

No minulle taas dinneri ei viittaa mihinkään muuhun kuin käyttäjänsä typerään tapaan olla käyttämättä suomalaisia sanoja ruokailulle.
Aterian tasosta tai tyypistä se ei kerro mitään.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 17:47:46

"..: mikä suomenkielinen sana mielestäsi sitten vastaa täsmällisellä tavalla fine dining-tyyppistä ruokailua?"
No vaikka se fine dining -ruokailu (vaikkei sekään ole suomea)

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   27.3.24 17:56:02

Juhlaillallinen on täysin pätevä sana.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   27.3.24 18:01:20

"Tai kuorma-auto oli jossain keskustelussa kuorkki."

Kuorkki oli olemassa jo mun nuoruudessa, eli ennen 2010-lukua, eli ei nyt kovin uusi tulokas... :D

"mikä suomenkielinen sana mielestäsi sitten vastaa täsmällisellä tavalla fine dining-tyyppistä ruokailua?"

Voitaisiin hyvin kaivaa aikakapselista esiin vaikka hienostoravintola. :)

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.3.24 18:08:48

"Sittenhän kaikki voitaisiin vääntää joksikin kuten ratti=rade, kenkä=kenku"

Naapuri tuli kerran seuraamaan autonkorjausta ja hetken aikaa piti miettiä, kun viittasi muttereihin mutskuina.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.24 18:30:50

"mikä suomenkielinen sana mielestäsi sitten vastaa täsmällisellä tavalla fine dining-tyyppistä ruokailua?"

Aika täsmällinen olisi esimerkiksi fine dining -illallinen tai fine dining -ateria. Tai mainittu fine dining -ruokailu, vähän kontektista riippuen.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.3.24 18:57:13

Eli teilläkään ei ole mitään lyhyttä ja sujuvaa korviketta pitkälle ja kankealle ilmaisulle, jonka mitä ilmeisimmin monet on aikanaan lyhentäneet käsitteeksi dinneri. Siinä yhteydessä minä tuon sanan olen aikanaan kuullut. Muissa yhteyksissä vain vitsikkään hienostelevana ilmaisuna. En ole käytännössä koskaan törmännyt dinnerin käyttöön vakavissaan päivällisen tai illallisen korvikkeena. Kai sitä moni voi siihen tarkoitukseenkin käyttää ja sitä en minäkään ymmärrä, koska päivällinen ja illallinen on ihan luontevia ilmaisuja, toisin kuin se fine dining.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.24 18:58:34

No eipä ne dinnerillä kävijät käy juhlaillallisella.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.3.24 19:00:35

Toi kuorkki on vain lyhennys, ei vieraskielestä väännetty sana.
Samaa luokkaa kuin vaikka suokki-suomenhevonen, mantsa-maantieto, arska-aurinko tai iki-inhokki makkispekkis-makkaraperunat :D

Nää finglishsanat on ihan oma ärsytyksen aihe.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Kylllä 
Päivämäärä:   27.3.24 19:00:40

Ei kyllä ole omassa lähipiirissä tuollaista elämää nähty. Itse tulee ehkä parin kk välein tilattua woltista jotain palkkapäivän kunniaksi mutta harvemmin tulee missään käytyä vaan itse tehtyä ruoat.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.3.24 19:05:42

Ikinä en ole "dinneröintiä" rinnastanut ainostaan fine dining-ruokailuun.
Kyllä ne dinnerillä käynnit on olleet just sitä lehtipihviä, sienirisottoa ja vuohenjuustoburgeria hyvin pitkälti..

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   27.3.24 20:03:32

: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan
Lähettäjäninni
Päivämäärä26.3.24 13:43:48

Suomessa syödään aamiainen, lounas, päivällinen ja illallinen. Dinnerille lähtee ne jotka yrittää olla coolimpia ja kansainvälisempiä kuin oikeasti ovat :D
******************
Tarkoittanet viileämpiä?

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: -77 
Päivämäärä:   27.3.24 22:17:31

A, dinnerillä ei kyllä tosiaan tarkoiteta erityisesti fine dining-ruokailua. Pikemminkin rentoa illallista. Sanoista fine dining tuo sana ei tule, vaan ihan sanasta dinner, eli illallinen / päivällinen.

  Re: Onko aikuisen elämä ihanaa dinneriä koko ajan

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.3.24 07:30:02

Joo sanaa mitä ilmeisimmin käytetään monin eri tavoin. Ainoat joiden itse olen kuullut tuota viljelevän on puhuneet nimenomaan fine diningista. Päivälliset on heille ihan päivällisiä ja (juhla-)illalliset illallisia. Dinneri on sellainen rento illanvietto, jossa ruokaan on panostettu poikkeuksellisen paljon, yleensä jossain piperrysravintolassa tai kotonaan ruokapiperrystä harrastavalla kaveriporukalla.

Ja aloittajakin muuten yhdistää nimenomaan dinnerin ja fine diningin ensimmäisessä lauseessaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.