Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.3.24 16:41:12

Heti kärkeen sanon, että fyssarin kanssa on asiaa selvitelty.

Aloitin salitreenit alkuvuodesta pitkän tauon jälkeen. Arkiliikuntaa tulee melko paljon koirien kanssa ja työkin on liikkuvaa. Aika pian salin aloittamisen jälkeen huomasin, että vasen pakara toimii vähän kehnommin/sinne on hankala saada tuntumaa. Teen aktivoivia harjoitteita ja aktivoin kankut erityisesti ennen jalkatreenejä, kuitenkaan tuonne vasempaan on hyvin hankalaa saada tuntumaa. Liikkeet menee oikein, ne on katsottu. Lantio hieman kippaa alas toisen jalan nostossa joten fyssari päätteli että keskimmäinen pakaralihas on heikko ja sitä pitää vahvistaa, mitä nyt siis tehnyt. Yhden jalan liikkeissä pakaratuntuma on myös heikko ja tuntuu että kaikki menee reisille. Teen aina heikompi jalka ensin toistot. Kyykyssä ym asento on suora.

Heikompi pakara on myös hieman pienempi kuin toinen ja en tiedä johtuuko tästä, mutta toispuoleisuus on alkanut häiritä myös kävellessä. Tuntuu että toinen puoli on ahkeraan töissä ja toinen laiskottelee, vaikka ihan samalla tavalla kehnollakin puolella lihakset toimii jos kädellä kokeilee.
Noissa aktivoivissa harjoitteissa, esim clam Shell saan hyvin tuntuman pakaraan pienen etsimisen jälkeen. Onko kellään kokemusta vastaavasta, kauanko meni asian korjaantumiseen? Kipuja ei ole, paitsi välillä tuntuu kävellessä että huonomman puolen polvi yliojentuu kävellessä.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 17:07:17

Teet varmaankin liikkeitä yhdellä jalalla, että et pysty vahvemmalla kompensoimaan?

Yhden tutkimuksen mukaan yksi parhaimmista keskimmäisen pakaralihaksen harjoitteista on lonkan loitonnus kylkimakuulla ja sitten vastaava isolle pakaralihakselle yhden jalan kyykky tai yhden jalan maastaveto.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.24 17:16:47

Minulla on täysin sama ongelma vasemman pakaran kanssa! Valitettavasti ratkaisua en ole vielä keksinyt. Välillä kuvittelen saavani tuntuman pakaraan yhden jalan liikkeissä, mutta usein menee reisille.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   25.3.24 17:26:14

., Teen kyllä. Kaikissa näissä on sama ongelma, oikealle puolelle saan hyvin tuntuman pakaraan ja vasempaan en.
Lonkankoukistaja on kyllä aina jumisempi heikolta puolelta, en tiedä vaikuttaako se asiaan.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 17:28:43

Valitettavasti en osaa auttaa, mutta minullakin on ongelmana toispuoliset pakarat ja nimenomaan niin että vasen pakara on heikko!

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   25.3.24 23:04:05

Nukkuva vasen pakara täälläkin! Perustetaanko kerho ,? Minulla se aiheuttaa myös alaselän kipuja ja epäilen, että saattaa olla syypää myös istunnan vinouteen.

Ratkaisua en ole keksinyt, pitäisi varmaan päästä osaavan fyssarin pakeille.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   26.3.24 00:21:02

Kiropraktikolle tai osteopaatille, teillä on lantio vinossa (tod.näk. si-nivelen ongelma) ja sen voi manipuloida suoraksi. Sitten treeniä että pysyy suorana tai uusi käyntikerta avuksi.

Tuntuu hassulta, että tämä koetaan mysteeriksi... Ihan selvä asia.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 06:12:10

"Kiropraktikolle tai osteopaatille, teillä on lantio vinossa (tod.näk. si-nivelen ongelma) ja sen voi manipuloida suoraksi. Sitten treeniä että pysyy suorana tai uusi käyntikerta avuksi.

Tuntuu hassulta, että tämä koetaan mysteeriksi... Ihan selvä asia."

Minullakin nukkuva vasen pakara ja täsmälleen samat oireet kuin tässä ketjussa monella :D kiropraktikolla käyn säännöllisesti mutta vaiva on kai ollut niin kauan että pysyn suorana ehkä pari viikkoa hoidon jälkeen. Si-nivelessä ei vikaa. Että hyvä sieltä on huudella ruudun takaa...

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.3.24 07:11:30

Minullakin fyssari ensin epäili lantion toimintahäiriötä, mutta ei sitä sitten löytynyt. Täytynee tuo kiropraktikko kuitenkin vielä kokeilla.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Tuuba 
Päivämäärä:   26.3.24 07:45:01

On varmaan ihan luonnollista, että toinen puoli on jonkin verran toista vahvempi.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   26.3.24 07:54:30

"Kiropraktikolle tai osteopaatille, teillä on lantio vinossa (tod.näk. si-nivelen ongelma) ja sen voi manipuloida suoraksi. Sitten treeniä että pysyy suorana tai uusi käyntikerta avuksi."

Olisikin noin yksinkertaista. Olen käynyt eläissäni niin monella fyssarilla, osteopaatilla ja ties millä praktikolla, etten edes muista. Yksi, joka on laajalti palvottu omt-guru, sitoi kiinni pöytään ja yritti kiskoa tiukempaa puolta väkisin auki, toinen keskittyi selkään, kolmas lonkkaan, neljäs oli sitä mieltä että jalat ovat eripituiset ja tarvitaan pohjalliset - lista on loputon.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Non 
Päivämäärä:   26.3.24 09:32:22

Minulla on ihan todettu se vino lantio ja sen takia toinen pakara on ollut vaikeampi saada aktivoitua kunnolla. Yhdellä jalalla tehtäviä liikkeitä on onneksi todella paljon ja niissäkin voi muokata liikkeen suuntaa/ kulmaa jonkin verran niin löytää sellaisia, jotka itselle toimivat. Lisäksi sille nukkuvalle puolelle voi aina tehdä enemmän sarjoja. Jotain kick backeja taljassa vaikka.

Eksentrinen harjoittelu eli hidastaminen/ jarruttaminen on varmaan yksi tärkeimpiä keinoja löytää se nukkuva lihasryhmä. Eli esim. lantionnostossa tai kyykyssä jarrutat sitä alasmenevää liikettä lihaksilla, laskeudut alas todella hitaasti ja sitten nopeammin ylös. Curtsy lunge eli "taakse ristiin -askelkyykky" on omalla kohdalla tähän paras liike. Tässä se toooodella hidas laskeutuminen ja pieni pysähtyminen alas auttaa löytämään sen tuntuman pakarassa, ja räjähtävämpi ponnistaminen ylös kyllä polttelee hyvin. Minulla on aina ollut dominoivat etureidet, mutta tuota liikettä en saa reiskoille millään :D .

Jos mahdollista, voitko kokeilla jakaa jalkatreenin kahteen osaan eli teet etureidet (ja pohkeet) eri päivänä kuin takareidet ja pakarat? Etureisipäivänä liikkeet saa rehellisesti kohdistua vaan eteen ja toisena päivänä saat keskittyä vain löytämään tuntuman pakaroihin, oikein hakea niitä itselle hyviä liikkeitä ja kulmia. Mulla on tällä hetkellä tällainen ohjelma ja onhan se raskasta joo, mutta takaosaston treenin jälkeen ei tunnu yhtään etureisissä vaan molemmissa pakaroissa (ja tietysti takareisissä).

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   26.3.24 12:28:26

Mulla toi johtui siitä että oon ajanut vain automaattooautolla kohta 20 v. Pitkiä matkoja traikun vetoa joka kelillä. Vasen laiskistuu, heikkenee.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.3.24 13:59:16

On ihan normaalia ja tavallista, että toinen puoli kehosta on heikompi, ja yleisemmin se on vasen. Eipä nuo kädetkään yleensä saman vahvuisia ja yhtä taitavia ole. Oikeakätinen käyttää yleensä vasenta jalkaa tukijalkana, jolloin motoriikka ei tasaisesti kehity. Ja näin toki kuuluu kehon toimiakin, mutta toki unilateraalisia harjoitteita kannattaa tehdä.

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 14:32:37

Niin itsekin olen ajatellut, että ihan normaalia että lihakset eivät ole täysin symmetriset. Minulla on oikean puolen lihakset kauttaaltaan vahvemmat, vasen puoli taas on notkeampi. Joogassa tämän huomaa hyvin, samat liikkeet saattavat tuntua tosi erilaisilta vasemmalle ja oikealle puolelle.

En kyllä ole pitänyt tätä isonakaan ongelmana. Lantion seudulla tuskin on mitään rakenteellista vikaakaan, kun olen päässyt yli kolmekymppiseksi kärsimättä kertaakaan elämässäni alaselkäkivuista (tai no kerran poikkeuksellisen pahat menkkakivut säteilivät alaselkään, muuten ei olisi aavistustakaan miltä alaselkäkipu edes tuntuu).

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.3.24 05:59:22

Non, kiitos vinkeistä. Ohjelman jako tolleen kuulostaisi kyllä hyvältä, mun pitäisi vaan jakaa se sitten varmaan vetäviin ja työntäviin, kun osaisin, tällä hetkellä treenaan 2+1 jakoisella

  Re: Pakaroiden toispuoleisuus/salitreeni

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.3.24 12:24:57

Argh. Eilenkin jumppailin kotona, liikkeitä yhdellä jalalla täysin samalla tavalla heikko puoli ensin, niin oikea pakara huutaa hoosiannaa ja vasemmassa ei juuri tuntemuksia ole. Ja hyvät pakaran ja takareisien aktivoinnit oli alla.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.