Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   25.3.24 12:37:46

Oletko tehnyt junalla tai bussilla matkoja Euroopassa? Missä kävit ja miten matkat sujuivat? Varasitko matkat paljon etukäteen? Kertokaa kaikkea mitä tulee mieleen! Tekisi mieli kiertää kesällä muutamia kohteita maata pitkin.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Optimus 
Päivämäärä:   25.3.24 13:14:34

Toissakesänä reissasin Budapestiin. Menin Baltian kautta busseilla Varsovaan asti ja Varsovasta yöjunalla Budapestiin. Budapestista piti ottaa yöjuna Berliiniin, mutta lähtöasemaa oli muutettu ratatöiden vuoksi ja 20 minuutissa ei enää ehtinyt toiselle asemalle. Otin sitten yöjunan Muncheniin ja sieltä päiväjunan Hampuriin, Berliini jäi toiseen kertaan. Hampurista juna Tanskan Billundiin Legolandiin ja sieltä Köpikseen. Viimeinen juna oli Malmö-Tukholma yöjuna ja laivalla takaisin Suomeen.

Etukäteen varattuina oli pitemmät siirtymät ja yöjunat, tosin Varsova-Budapest junaa en saanut etukäteen netistä vaan ostin lipun juna-asemalta kolmen päivän päähän, kun saavuin Varsovaan.

Sellainen vanhan ajan rautatieromantiikka on jo karissut, enää ei hypätä mihin vaan junaan jonnekin vaan useat junat vaativat paikkavarauksen ja yöjunat myydään nopeasti loppuun. Esimerkiksi Tukholma-Hampuri väli on aivan uskomaton pullonkaula, se väli kannattaa varata ajoissa varsinkin jos yöjunan kyytiin haaveilee. Suosituimmat päiväjunat myös menevät nopeasti, siksi matka kannattaakin pätkiä Tukholma-Malmö, paikallisjunalla Köpikseen ja jatko Köpis-Hampuri.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   25.3.24 13:20:55

About 10 v sitten reissasin Zurichistä Budapestiin Italian, Slovenian ja Itävallan kautta.

Junat varasin matkanpäällä ollessani. Kännyllä netisttä kaikki kävi helposti. Yksi siirtymä Italiasta Sloveniaan tais olla bussilla.

Hyvät yhteydet siellä on mutta minuuttiaikatauluja ei kannata rakentaa, kun puolen tunnin myöhästymisiä saattaa tulla. Turvallista ja luotettavaa oli kaikkialla. Vessat oli aika ällöjä asemilla, ainut inhottava mikä jäi mieleen. Esim. Triesten bussiasemalla oli reikä lattiassa ja lattia ihan ripulipaskassa jo ovelta.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   25.3.24 13:24:43

Olen matkustanut benelux-maissa ja ihan ilman varauksia. Ostanut liput asemalta.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.24 13:50:23

Olen matkustanut jonkin verran junalla keski-Euroopassa. Liput ovat halvempia kun ostaa ne tarpeeksi kauan ennen lähtöä. Kannattaa ostaa paikkalippu, vaikka myytäisiinkin lippuja myös ilman paikkaa. Kerran en ostanut, koska olin myöhässä ja niitä ei ollut saatavilla. Matkustin junan eteisessä 4 tuntia lattialla. Flixbus on yleensä junia halvempi ja ainakin osa heidän busseista on ihan uudehkoja ja miellyttäviä.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.3.24 14:05:23

On joku kausilippu millä voi matkustaa tietyn firman junilla missä tahansa maassa. Voi matkustaa junalla Euroopassa niin paljon kuin haluaa tietyn ajan sisällä. Harmi kun en muista nimeä. Itse pistin omaan matkustustoivelistaani sen vuosi-pari sitten niin siksi muistan tämän systeemin.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Optimus 
Päivämäärä:   25.3.24 14:13:56

"On joku kausilippu millä voi matkustaa tietyn firman junilla missä tahansa maassa. Voi matkustaa junalla Euroopassa niin paljon kuin haluaa tietyn ajan sisällä."

Tämä on kyllä mielenkiintoinen, koska en tiedä yhtään junafirmaa, joka operoisi useammassa maassa. Siis toki on kansainvälisiä junia, unkarilainen juna ajaa Varsova-Budapest väliä tai ruotsalainen SJ ajaa Tukholma-Hampuri-Berliini väliä. Mutta yhdestäkään firmasta, jolla olisi toimintaa useammassa maassa en ole kuulluut.

Vanha kunnon interrail lippu on vielä voimissaan ja suurin osa euroopan junayhtiöistä antaa sillä alennukset. Interraillipun voi ostaa myös vain yhteen maahan.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.3.24 14:50:40

Tulipas tämä keskustelu kuin kreivin aikaan. Olisi tarkoitus lähteä kaveriporukalla matkalle Etelä-Eurooppaan, jonnekin Espanja-Ranska-Italia -akselille, Espanja noista vaihtoehdoista melko vahvoilla. En tykkää yhtään lentämisestä, joten minä puksuttelisin junalla ja muut lentäisivät kohteeseen ja tavattaisiin sitten siellä. Kukaan ei tunnu innostuvan junamatkailusta kanssani, ja vähän jännittää mennä yksin kun en mikään superkokenut matkustaja ole. Junalla olen kulkenut vain kotimaassa ja ulkomaille lentänyt. Mutta nykyäänhän on onneksi älypuhelimet joilla helppo katsoa karttaa, jne. Ajattelin että itselleni voisi tulla edullisimmaksi ja helpoimmaksi ihan Interrail-lippu.

Mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia, pistäkää vain lisää tulemaan! Erityisesti kiinnostaa jos jollain on kokemusta tai tietämystä mikä olisi nopein ja helpoin reitti maata pitkin esim. Barcelonaan? Huomasin ilokseni, että Pariisista Barcelonaan kulkee suora ja nopea junayhteys, matka-aika oli jotain kuuden ja seitsemän tunnin välillä. Eli varmaan Pariisin kautta kannattaisi mennä.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   25.3.24 15:41:16

Kiitos jo tulleista viesteistä! :)
Minuakin kiinnostaisi reitti Barcelonaan.

Miehen jyrähdys: Jep, Saksaan en ole menossa, olen kuullut ihan riittävästi sen maan viimeaikaisista junasekoiluista sukulaisiltani.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Optimus 
Päivämäärä:   25.3.24 15:45:50

bahn.de on tosi hyvä reissujen suunnitteluun. Kun lähtöpaikaksi laittaa Tukholman niin sieltä useimmiten löytyy joku fiksu reitti.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.24 07:44:02

Just ostettiin liput Tukholmasta Berliiniin (yöjuna ja petipaikat). Oli tosi ruuhkainen asiakaspalvelu, mennään Snälltågenilla ja onneksi saatiin haluamamme paikat haluttuina päivinä.

Reissu etenee Saksan läpi Sveitsiin, Italiaan ja Itävaltaan. Osin junilla ja osin bussilla. Olen varannut paikkalippuja valmiiksi mutta ihmettelen miksei Sveitsin ja Itävallan paikkoja pysty ostamaan Interrailijärjestelmän sivuilta, aina kosahtaa maksuvaiheessa :/ ... Saksan liput pystyy ostamaan. Onko jollakulla tietoa?

Moni matka toki on ihan paikallisjunatyyppisiä johon ei lippua voikaan tai kannata ostaa. Mutta koska mukana on alakouluikäinen lapsi, olisi kyllä halua ostaa se paikkalippu ettei lapsen kannalta mene tylsäksi jos just joutuu seisomaan eteisessä koko matkan. Nuorempana tehtiin puolison kanssa kaksi interreiliä (itä-Eurooppa ja Espanja/Portugali/Marokko), joten ne eteisessä seisomiset tuli jo tutuksi :).

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Optimus 
Päivämäärä:   26.3.24 07:53:31

"ihmettelen miksei Sveitsin ja Itävallan paikkoja pysty ostamaan Interrailijärjestelmän sivuilta, aina kosahtaa maksuvaiheessa"

Oletko kokeillut suoraan junayhtiöiden sivuilta? Itse en käyttänyt ollenkaan railplanneria vaan tein paikkavaraukset suoraan junayhtiöiden sivuilta.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   5.4.24 12:44:43

Löytyykö vielä kokemuksia?

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Meeri 
Päivämäärä:   5.4.24 14:02:30

Ilman muuta Inter rail-lippu! On helppoa ja taatusti halvempaa. Nythän niitä ei ole enää rajattu pelkille nuorille. Mä oon tehnyt kaksi junareissua Euroopassa.

Eka oli: Tukholmaan laivalla, siitä Kööpenhamina - Saksa - Ranska - Espanja (Barcelona). Takaisin samoja maita, mutta eri reittiä. Saksasta tultiin suoraan Helsinkiin kun tuli sairastapaus.

Tokalla kertaa menin suoraan Espanjaan junalla kun jäin sinne muutamaksi kuukaudeksi

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   5.4.24 14:04:42

Meeri: muistatko tarkat reitit Espanjaan? :)

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   25.4.24 12:53:54

Nostan

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Meeri 
Päivämäärä:   25.4.24 13:39:28

Lähdin Pariisista Etelä-Ranskaan, nukahdin junaan lahjakkaasti ja olin jumissa paikassa, jonka nimee en enää muista. Mutta oli hieno moka, koska tämä paikka oli todella kaunis! Sieltä junalla+bussilla Barcelonaan.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: jea 
Päivämäärä:   25.4.24 22:09:25

Olen reissanut junalla Pariisista Keski-Ranskaan ja Strasbourgista Baseliin, Saksassa, Hollannin läpi (Maastricht - Utrecht - Amsterdam), sekä Espanjassa Madridista melkein länsirannikolle. Kroatiassa busilla. Saksassa Berliini - Dusseldorf menin junalla sekä bussilla. Katselin aina edellisenä iltana, mihin päin olisi halpoja juna- tai bussilippuja (Flixbus) sekä hostel-majoitus ja varasin liput. Oli hauska pari viikkoa.

Seuraavaksi kiinnostaisi hypätä Puolan läpi, kulkuvälinettä en ole vielä päättänyt. Ehkä juna-bussiyhdistelmä. WizzAirilla Gdanskiin ja sitten laskettelee vaikka Slovakiaan tai Tsekkeihin.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   25.4.24 22:13:59

Mitä tämmöset maksaa?

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Jusu 
Päivämäärä:   25.4.24 22:15:15

Mä olen matkustanut junalla lähinnä Italiassa. En ostanut paikkalippua. Netistä ostin liput.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Ally 
Päivämäärä:   2.5.24 13:40:29

Vieläkö löytyy kokemuksia?

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Viola 
Päivämäärä:   4.5.24 23:57:14

Täälläkin yksi, jota nimenomaan reitti Barcelonaan kiinnostaa, eli nyt meitä on jo 3 vai 4 sen reitin kyselijöitä

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   5.5.24 02:15:17

Hyvin onnistuu matkustelu junalla, mutta kallistahan se on auton vuokraamiseen verrattuna etenkin jos on useampi matkakaveri.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   5.5.24 05:47:22

Rail Europe ja FlixBus -sovelluksilla saa hyvin varailtua matkoja. :)

Olemme mieheni kanssa kulkeneet mm.
Italiassa: Milano-Torino-La Spezia-Mantova-Venetsia (junilla taisi olla aikalailla kaikki pätkät) + Venetsiasta vielä bussilla Itävaltaan
- meni mukavasti ja hienoja reittejä matkalla, etenkin tuo viimeiseksi mainittu bussimatka Slovienian halki

Itävallassa: Graz-Salzburg (bussi), sekä useinkin Graz-Wien tai toiseen suuntaan (sekä juna- että bussivaihtiehdoilla)
- tosi kaunis reitti
+ Salzburgista käsin myös Halstatt ja menomatka johonkin pikkukylään Alpeilla (jälkimmäinen hieman hankalempi yhteys junalla ja busseilla, mutta kaunista) ja sieltä edelleen Graziin (tosi nätti junamatka)
+ myös Graz-Maribor-Graz bussilla

Saksassa: (Salzburg-)München-Stuttgard-Berliini (juna)
- perus junameininkiä

Belgiasta: Tournai-Pariisi-Tournai (juna), Tournai-(Brysseli-)Amsterdam-(Nrysseli-)Tournai (juna+bussi), Tournai-Köln-Tournai (juna)
- ei mitään kummoisia reittejä, homma toimi

Espanjassa: Fuengirolasta käsin mm. Malagan ja Nerjan suuntaan sekä Gibraltarille
- ei niin ihmeellisiä

Briteissä: pisimmät pätkät Harwich-Lontoo, Lontoo-Fleetwood, Manchester-Lontoo
- tähän aikaan oli junalakkoja paljon, niin kauhea säätäminen saada matkat, muutoin ei ihmeellisiä

Tässä nyt mieleen tulevat tällaiset edes vähän pidemmät matkat. Alppien ympäristössä on kyllä upeita reittejä (Itävalta, Slovenia) ja esim. Italiassa Torinosta La Speziaan oli hieno.

En muista että oltaisiin yleensä kauhean ajoissa lippuja osteltu, mutta monesti saa tietysti sitä edullisemmin mitä aiemmin ostaa. :)

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   5.5.24 05:49:13

Ja joku noista paikkalipuista kyseli, niin vähän vaihdellen ollaan ostettu tai ei. Euroopassa ainakin junissa on monesti merkitty mille välille joku paikka on varattu, niin voi sitten muuna aikana hyvin istuskella sellaisilla paikoilla. En muista, että oltaisiin mahdottoman pitkiä pätkiä jouduttu seisomaan, mutta on muutamia kertoja aika täysiä junia ollut.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   5.5.24 05:51:51

Ja toisin kuin joki ehdotti, niin ei kyllä kovin helposti ole Interrail-lippu halvelmpi, etenkään alueilla, joissa sen päälle on vielä pakko tehdä paikkavaraus. Ne liput on menneet niin kalliiksi.

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   5.5.24 05:58:56

Ja hintoja kyselleelle: lataamalla em. sovellukset voi tarkastella hintoja eri reiteille ja ajankohdille. :)

  Re: Junamatkat Euroopassa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.5.24 07:53:19

Vinkkinä, kun olen itse nyt noita reililipun paikkavarauksia tehnyt. Interreil pass -sivuston kautta paikkaliput selvästi kalliimpia kuin suoraan junayhtiön sivuilta :). Ehkä itsestäänselvyys ja jos ostaa vain pariin junaan paikkalippuja, ei varmaan niin väliä eurosta sinne tai tänne, mutta kun ostaa 4 hlö seurueelle joka yhteysvälille paikat niin jokaisen lipun piilokomissio on jo useita kymppejä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.