Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: mielenkiintoista 
Päivämäärä:   12.3.24 14:43:18

Kaipaisin kaikennäköisiä omia kokemuksia, en mielipiteitä.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   12.3.24 14:53:37

Kiinnostaisi myös kaikenuskoisten kokemukset etenkin aikuisena vaihtamisesta.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.3.24 14:58:00

Luuletko tosissaan että tältä palstalta löytyy järkeviä kokemuksia? Eikö kannattaisi vaikka lukea muslimien kirjoittamaa kirjallisuutta?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.3.24 15:01:15

On vaikeaa kävellä päiväkodin ohi pysähtymättä.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   12.3.24 15:37:24

Tällä hetkellä varmaan nälkäistä.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   12.3.24 16:00:33

"On vaikeaa kävellä päiväkodin ohi pysähtymättä."

Mitäh?!

Millaista on olla minkään uskoinen?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   12.3.24 23:16:53

En ole islaminuskoinen, vaan kristitty (kuulun metodistiseurakuntaan), mutta viime viikolla olin yhtenä päivänä kirjastossa. Siellä oli pari oletettavasti islaminuskoista tyttöä opiskelemassa. Tietyllä kellonlyömällä he kävivät vuorotellen yhdessä hyllyvälikössä rukoilemassa (?, ainakin oli sellainen matto ja tekivät siinä jotakin liikkeitä) samalla kun toinen vahti kamoja. Eli rukouselämä ainakin on aktiivista.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   12.3.24 23:29:56

Eipä tämä eroa mitenkään siitä kun olin kristitty. Sama fiilis on kaikkinensa, mutta tuntuu että se mihin uskoo on lähempänä kuin ennen.

Käytän samoja vaatteita kun ennen, mikään ei siinä ole muuttunut. Eikä tarvitse pysähtyä päiväkotien kohdalla, edes silloinkaan kun miespuolisia muslimeja on mukana. Toki silloin tarvitsee pysähtyä, kun ystävä hakee lapsensa hoidosta. Edelleen hänen kanssaan päivittäin olen tekemisissä, vaikka onkin naimisissa samaa sukupuolta olevan kanssa, eikä kellään ole siihen sanomista. Yleinen käsitys kun on että kaikki muslimit on homofoobikkoja ja kaikki yhteydet katkotaan vaikka väkisin, niin ei, se ei todellakaan ole totta. Rukoilen kyllä, mutta niin rukoilin kristittynäkin. En tuputa uskontoani kenellekään, kuten en tehnyt kristittynäkään.

Eli elo on ihan normaalia. Tietenkin muslimeissa on radikalisoituneita, mutta se on vain se pienen pieni osuus. Islamin usko on kuitenkin laajin uskonto maailmassa… Samoin on homofoobikkoja ja rikollisia ja vaikka ja mitä, ihan niinkuin on kaikissa muissakin uskonnoissa ja uskonnottomissa.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   12.3.24 23:36:31

Heli: Mikä tuo päiväkotijuttu oikein on...? Jos muuten islam on maailman suurin uskonto, niin kannattaa käydä korjaamassa aihetta käsittelevä Wikipedia-artikkeli (Wikipediaa voi muokata kuka tahansa). Siellä väitetään, että islaminuskoisia on 1,9 miljardia ja kristittyjä 2,4 miljardia. Voin omasta puolestani korjata kristinuskoa käsittelevän artikkelin.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.3.24 23:43:25

Ei ole omaa kokemusta olla uskossa, mutta olen seurustellut pitkään ja onnellisesti muslimin kanssa. Itse olen agnostikko, minua ei ole ikinä kastettu yms. Meillä toimi kaikki oikein hyvin, eikä ollut mitään eroa seurustelussa vs.muut uskonnot/uskonnottomat. Tai ehkä se, että
hän kunnioitti minua naisena ja ihmisenä yleisesti paremmin kuin monet muut. Samat oli tulevaisuuden haaveet ja arvot, tultiin tosi hyvin toimeen ja suhde kariutui ihan muihin seikkoihin. Arvostan ja rakastan tätä ihmistä edelleen suuresti.
Mutta tosiaan eli ihan samanlaista ”liberaalia” elämää kuin minäkin.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.3.24 13:58:51

Olen kääntynyt muutama vuosi sitten. Elämä suurinpiirtein samanlaista kuin ennenkin, ainoa ero on rukoukset. Pukeudun samoin kuin ennenkin, en ole koskaan pukeutunut tiukkoihin vaatteisiin, käytän paljon huiveja, käytin jo ennen kääntymistä.
Mies on maailman ihania ja huomaavaisin, kannustava ja rakastava. Lapsia kohtaan lempeä.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   13.3.24 14:49:01

Onko kukaan täältä kääntynyt (joo joo, en tiedä termiä) muslimiksi ilman että on löytänyt muslimipuolison?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Salli 
Päivämäärä:   13.3.24 14:59:09

Uskontoa eikä kulttuuria ei pidä sotkea keskenään. Se miksi, joku käyttäytyy tietyllä tavalla, ei johdu aina uskonnosta, vaan kulttuurista.
Tämä vain ohi aiheen.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: <33 
Päivämäärä:   13.3.24 15:06:32

Onko kulaan muslimi kääntymyt kristinuskoon?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: sivistynytkö 
Päivämäärä:   13.3.24 15:09:56

Mikä tuo päiväkotijuttu on?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   13.3.24 15:21:25

Veikkaan, ettäpäiväkotikommentti liittyy siihen, miten joissain arabimaissa naitetaan pikkutyttöjä vanhoille ukoille.

Itse en kuulu mihinkään uskonlahkoon, mutta mainittakoon, että islaminuskoista ei päällepäin välttämättä erota tapakristitystä tallaajasta mitenkään, ja kannattaa tehdä itselleen selväksi kulttuurin ja uskonnon erot. Suomen tataareja ja vaikkapa saudeja ei oikein voi niputtaa samaan laatikkoon, vaikka islaminuskoa harjoittavatkin.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: kaapu 
Päivämäärä:   13.3.24 15:34:23

Huiveja on olemassa kauniitakin. Ja myös uimahuntuja. Joskus tuli googlen kautta vastaan. Mahtaakohan joku viitsiä etsiä semmoisen sivuston jossa noita nättejä huiveja myydään?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: mielenkiintoista 
Päivämäärä:   14.3.24 16:45:16

Löytyykö lisää kokemuksia?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   14.3.24 17:46:53

No nyt ei ole varsinaisesti kokemusta, mutta teoriassa: jos kääntyisin muslimiksi, se ei vaikuttaisi elämääni yhtään mitenkään. Puolisoni on muslimi, ja uskontoa merkittävämpää on arvot ja tavat ja ihmisen oma ajattelu. Merkittävä ero kristinuskon ja islamin välillä on tarina Jeesuksesta/ Mohammedista. Molemmat ovat myös historiallisia henkilöitä.

Maassa, jossa yleisesti käytetään hijabia, käytän hijabia tilanteen mukaan. Jos kääntyisin islamiin, en käyttäisi hijabia Suomessa. Itse en kuitenkaan ole kovin kiinnostunut mistään uskonnosta sillä tavalla, että itse alkaisin niihin uskomaan, joten en ole muslimi sen enempää, kuin kristittykään.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   14.3.24 17:57:43

No onhan sitä huivia pakko käyttää jos on oikea muslimi. Maallistuneet eri asia.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: renata 
Päivämäärä:   14.3.24 18:01:20

Täällä tuttu joka piti huivia kaulalla mutta nosti ylös huiviksi kun lähdettiin ihmisten ilmoille. Ihan mukava ystävä, vähän hiljainen mutta muuten kiva :)

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Jees 
Päivämäärä:   14.3.24 18:03:42

Oikea muslimi? Mistä voit tietää kenenkään jumalasuhdetta hijabin perusteella? Kyllä on olemassa ihan vakaumuksellisia muslimeja (eli sellaisia, jotka uskovat siihen uskontoonsa), jotka eivät käytä hijabia. Nyt valoja päälle.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: selja 
Päivämäärä:   18.3.24 15:36:57

Millaisia nuo uimakaavut on?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   18.3.24 16:08:07

Koraani ei vaadi huivin käyttöä (=hiusten peittämistä) naisilta, vaan vain "kunniallista pukeutumista" (kuten myös miehiltä vaaditaan). On kulttuurisidonnaista, miten kunniallinen pukeutuminen määritellään. Huivin käytössä (ja millaista huivia käytetään, hijab vs. burqa esim.) on eri mielipiteitä ihan niiden aitojen muslimeidenkin keskuudessa.

Kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä kuka on "oikea" muslimi tai "oikea" kristitty. Muslimeita on aivan yhtä paljon erilaisia ja eri suuntauksia kuin kristittyjäkin.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Päistär 
Päivämäärä:   18.3.24 16:14:06

Niin ja unohdin tietenkin vastata aloittajan kysymykseen.

En ole itse muslimi, mutta edellisessä työssä työskentelin maahanmuuttajien parissa ja joukossa oli paljon muslimeita eri etnisiltä taustoilta. Lyhyesti sanottuna ja jonkin verran yleistettynä, että mitä vähemmän koulutettu, sen tiukempaa uskontoa toteuttava, ja mitä enemmän koulutettu, sen liberaalimpi uskonnon harjoittamisen suhteen.

Mitä olen länsimaalaisia käännynnäisiä ("uskoon palaavia", sillä islam opettaa, että kaikki ovat syntyessään muslimeita ja "palaavat uskoon", eivät käänny) tavannut, niin he lähtevät herkästi, varsinkin aluksi, noudattamaan aika tiukkaa uskonnon tulkintaa. Eivät kaikki, mutta valitettavan useita tälläisiä olen tavannut.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.3.24 17:40:56

"Koraani ei vaadi huivin käyttöä (=hiusten peittämistä) naisilta"

'Pitäkööt he päänsä yli kiedotun huivin (ja hunnun) myös kaulansa ja rintansa päällä.' Koraani 24:31

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   18.3.24 17:53:42

Minä käännyin muslimiksi viime vuoden syyskuussa. Olin siihen mennessä seurustellut 2,5 vuotta muslimimiehen kanssa, mutta mainittakoon, että alkuun luulin hänen olevan ateisti. Hän ei uskontoaan juurikaan esille tuo. Lopulta oli pakko kysyä, että uskooko hän Jumalaan :'D Mutta ei rukoile, ainakaan säännöllisesti, ei paastoa, juo alkoholia, harrastaa esiaviollista seksiä jne. Mutta uskoo kyllä.

Itse kiinnostuin islamin uskosta viime vuoden kesäkuussa. Eli pari kk mietin ja tutustuin tarkemmin ennen uskontunnustusta. Mies neuvoi koko ajan ottamaan rauhallisesti, tutustumaan, lukemaan ja kysymään. Toppuutteli, kun olin välillä vähän liiankin innoissani... Mutta minulle usko toi mielenrauhaa ja luottamusta tulevaisuuteen. Se paransi myös minäkuvaani ja suhdetta itseeni. Haluan ajatella, että tämä on sama uskonnosta riippumatta.

Olen hieman uskonnollisempi kuin mieheni. En tosin minäkään rukoile viittä kertaa päivässä, mutta yritän vähintään kerran päivässä. Nyt Ramadanin aikaan tosin kaikki viisi ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta toteutuneet. Minä myös paastoan. Mies antoi ohjeet mitä kannattaa syödä ja milloin, niin tämä on sujunut yllättävän helposti. Pukeutumistani muutin jonkin verran. En ennenkään viihtynyt tiukoissa ja paljastavissa vaatteissa, mutta joitakin toppeja ja muita tyköistuvia laitoin kierrätykseen. Tilalle ostin muutaman ihanan mekon. Käytän hijabia melko usein, en aina. Alkoholia en ole juonut ikinä, joten siihen ei usko vaikuttanut. Sianlihan syömisen lopetin, mutta en varsinaisesti pitänyt sen mausta, joten ennen uskoakin söin sitä korkeintaan pizzan päällä kerran vuoteen...

Nämä nyt ensimmäisenä tuli mieleen. Jos tuli kysyttävää, niin voin toki kertoa lisääkin :)

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.3.24 18:45:20

Kuulisin mielelläni lisää seikkoja, jotka vakuuttivat sinut islamissa. Pidetään keskustelu ystävällisenä ettei hyvä topa katoa.

Mitä ajattelet islamin perusväittämistä: islamin viisi hyvettä on täysin ihmisen mahdollista toteuttaa (toisin kuin juutalaisten ja kristittyjen yhteinen laki, 10 käskyä). Kuitenkaan kukaan ei voi tietää, päätyykö paratiisiin vai helvettiin. Jos päätös tapahtuu prosentein 49-51 jommin kummin päin, onko se reilua? Kuinka ihminen kestää epätietoisuuden?

Vertailun vuoksi, Tooraa ja Raamattua kritisoidaan avoimesti ja todella liberaalisti, mutta koraanikritiikkiä ei esitä kukaan. Jos joku julkaisisi sellaista, julkaisija olisi anonyymi. Mitä tästä ajattelet?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.3.24 18:49:03

Miksi vihaatte koiria?!

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: töötti 
Päivämäärä:   18.3.24 18:50:13

Possuissa on triktiiniä, koirissa rabiesta ja kilpailevat ijmisten kanssa ruuasta. Ehkä?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   18.3.24 19:54:41

Possu lienee omaksuttu alueen juutalaisilta, jotka eivät saa syödä halkisorkkaisia, jotka eivät märehdi. Ja kyllä, varmaankin trikiinin takia alunperin.

Luulen, että elämänohjeilla ei kuitenkaan liene kovin vankkaa teologista pohjaa. Helposti tuijotetaan tapoja sen sijaan, että tarkasteltaisiin oppia. Tämä pätee kaikkiin uskontoihin.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   18.3.24 22:06:22

"Miksi vihaatte koiria?!"

Emme vihaa koiria. Jotkut ajattelevat koirien olevan "likaisia", ja siksi niitä on vältettävä. Islamin uskossa puhtauden kanssa ollaan hyvin tarkkoja. Mutta yleisesti ottaen koiria pidetään monissa islamilaisissa yhteisöissä puhtaina eläiminä, ja niitä saa pitää lemmikkeinä. Minullakin on kaksi eivätkä todellakaan ole ystäväpiirimme ainoita. Koraanissa opetetaan, että eläinten kohteluun tulee suhtautua hyvin ja oikeudenmukaisesti. Ihmisiä kehotetaan olemaan armeliaita eläimiä kohtaan ja huolehtimaan niistä hyvin.

Ja sianlihan syöminen katsotaan islamilaisessa perinteessä epäpuhtaaksi ja kielletyksi. Tosin se ei perustu pelkästään sille. Kielto on syvempi ja perustuu uskonnollisiin opetuksiin.

Islamin mukaan sianlihan syöminen on kiellettyä, koska Allah on määrännyt sen niin Koraanissa ja Profeetta Muhammadin opetuksissa. Muslimien tulee noudattaa Allahin säädöksiä, ja yksi näistä säädöksistä on sianlihan syömisen kieltäminen. Tämä käsky pidetään testinä uskovaisille ja osoituksena uskollisuudesta Allahille.

---------------------------------------------------------

"Mitä ajattelet islamin perusväittämistä: islamin viisi hyvettä on täysin ihmisen mahdollista toteuttaa (toisin kuin juutalaisten ja kristittyjen yhteinen laki, 10 käskyä). Kuitenkaan kukaan ei voi tietää, päätyykö paratiisiin vai helvettiin. Jos päätös tapahtuu prosentein 49-51 jommin kummin päin, onko se reilua? Kuinka ihminen kestää epätietoisuuden?"

Islamin mukaan Jumala on kaikkivaltias ja oikeudenmukainen, ja hänen tuomionsa ovat täydellisen oikeudenmukaisia. Vaikka ihminen ei voi varmuudella tietää, päätyykö hän paratiisiin vai helvettiin, muslimien opetuksen mukaan Jumala tekee päätöksensä täydellisellä oikeudenmukaisuudella ja viisaudella. Jumala tuntee jokaisen ihmisen elämän ja teot täydellisesti, ja hän tekee tuomionsa sen perusteella.

Vaikka ihminen voi kokea epätietoisuutta kohtalostaan, islamin opetus kannustaa luottamaan Jumalan viisauteen ja oikeudenmukaisuuteen. Muslimien opetuksen mukaan Jumalan oikeudenmukaisuuteen ja hyvyyteen luottaminen auttaa heitä kestämään epätietoisuuden ja hyväksymään Jumalan päätökset, olivat ne sitten mitä tahansa.

Samalla muslimien opetus korostaa myös yksilön vastuuta omista teoistaan ja pyrkimystä hyvään elämään islamin opetusten mukaisesti. Pyrkimys hyveisiin ja oikeamielisyyteen on keskeistä muslimien elämässä, ja se auttaa heitä kohtaamaan epätietoisuuden ja luottamaan Jumalan oikeudenmukaisuuteen.

---------------------------------------------------

"Tooraa ja Raamattua kritisoidaan avoimesti ja todella liberaalisti, mutta koraanikritiikkiä ei esitä kukaan. Jos joku julkaisisi sellaista, julkaisija olisi anonyymi. Mitä tästä ajattelet?"

Tämä on täysin totta, ja koen tämän ongelmallisena. En osaa sanoa yhtä ainutta syytä, todennäköisesti niitä on monia; poliittisia, kulttuurillisia, historiallisia jne. Yksi mahdollinen syy on se, että islamilaisessa yhteisössä Koraani nähdään pyhänä tekstinä, ja sen kritisointi voidaan kokea loukkaavana. Valtaosa muslimeista on arabeja, ja he ovat melko reaktiivisia ihmisiä. Vähän kuin heidän hevosensakin, he reagoivat nopeasti ja isosti. Moni voi pelätä tätä, ehkä jopa valtion johdon tasolla? Lähi-itä on kuitenkin merkityksellinen maailman talouden kannalta. Lisäksi valitettavan moni ajattelee muslimin tai arabin olevan yhtä kuin terroristi. Suurin osa on kuitenkin ihan rauhaa rakastavia, normaaleja ihmisiä, vaikkakin vähän tulisempia kuin suomalaiset.

En ole varma, enkä valitettavasti osaa antaa tähän parempaa vastausta. Minun mielestäni olisi kuitenkin tärkeää, että kaikkia uskonnollisia tekstejä ja opetuksia voidaan analysoida ja kritisoida avoimesti ja rakentavasti. Tämä edistää keskustelua, ymmärrystä ja mahdollistaa uskonnollisten opetusten ja käytäntöjen arvioinnin eri näkökulmista. On myös tärkeää, että tällaiset keskustelut käydään kunnioittavassa ja empaattisessa hengessä, huomioiden erilaiset uskonnolliset ja kulttuuriset taustat. En siis missään nimessä kannata vastakkain asettelua ja toivoisin, että sekä kritiikki että vastaus kritiikkiin, kuunneltaisiin aina puolin ja toisin rauhallisesti. Ei niin, että luetaan Jodelista kaikkien muslimien tekevän asiaa x, eikä sitten malteta kuunnella vastausta tai edes perusteluita – muslimien pitäisi osata ja myös ymmärtää Koraani ulkoa. Näin ollen hyvä muslimi pystyy perustelemaan omat näkemyksensä. Tokikaan perustelut eivät aina ole kaikkien mielestä hyviä, mutta eri mieltäkin voi olla kunnioittavasti.

Lisäksi haluaisit tietää tarkemmin, mitkä asiat vakuuttivat minut islamissa. Pystytkö tarkentamaan tätä? Mitä haluat tietää?
Minut on siis kastettu ja kasvatettu luterilaisuuteen, mutta jo kauan ennen rippikoulua ilmoitin eroavani kirkosta, kun täytän 18v. Pidin Raamattua satukirjana (anteeksi kaikki kristityt tätä hieman jyrkkää ilmaisua, mutta yritän nyt selittää teini-iän tuntemuksiani) ja identifioin itseni todella vahvasti ateistiksi. Samalla mielessäni oli kuitenkin koko ajan kysymys siitä, että mitä jos olenkin väärässä. Mitä jos Jumala on olemassa, ja minä toimin sitä vastaan? Kristinusko ei kuitenkaan sopinut ajatusmaailmaani, se ei käynyt järkeen, Raamatussa on paljon epäjohdonmukaisuuksia tms. Sitten eräänä päivänä mieleeni vain jostain tuli ajatus, että miten olisi Islam? Istuin kirjastossa monta tuntia lukemassa Koraania, Koraanin selitysteosta ja monia muita kirjoja, googletin asioita, kysyin mieheltä jne. Toki olin jonkun verran miehen ja hänen kavereidensa kautta jo etukäteen nähnyt minkälaista muslimin elämä voi olla. Jotenkin vain kiinnostuin siitä. En oikein osaa nimetä yhtä tiettyä syytä. Se kävi järkeen, sopi minun arvoihini, mies pystyi perustelemaan järkevästi (taas, ainakin minun mielestäni järkevästi) asiat, jotka kyseenalaistin. Ja samalla opin, että Islamissa todellakin on monia eri suuntauksia. Esimerkiksi mieheni on jyrkästi Burkhaa vastaan, kun toisten mielestä se on ainoa oikea.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   18.3.24 22:08:47

Toivottavasti onnistuin vastaamaan edes johonkin kysymykseen. Tarkennan mielelläni, jos jäi epäselväksi :)

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   18.3.24 22:14:22

Ja yksi asia, jonka olen vahvasti kokenut islamin uskon kanssa, tai uskoon tulon jälkeen oman itseni kanssa, on kehokuvani. Minulla on lievää syömishäiriötaustaa ja usein stressasin kokoani ja kroppaani. Nyt, kun joka tapauksessa peitän sen ja vain mieheni näkee sen, olen rentoutunut tosi paljon. En enää stressaa miltä näytän, minkä kokoinen olen tai mitä syön. Voisi siis sanoa, että islamin uskon ansiosta suhde kehooni on nyt terveempi. Tämä toki vain oma henkilökohtainen kokemukseni, ei mikään islamin oletusarvo, joka tapahtuu kaikille :'D

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.3.24 22:17:27

Raamattu satukirja mutta Koraani ei? Ok, logiikkansa kullakin.

Itse ateisti ja yhtä älyttömänä näyttäytyy siksi kaikki kirjauskonnot koska iso osa maailman ihmisistä on niin typeriä että kaikki otetaan konkreettisesti ja nostetaan pyhäksi kokoelma ei todellakaan kenenkään muun kuin sen ajan partasuu-ukkojen omista motiiveistaan valitsemia tekstejä tietyltä ajalta mutta silmään tökkää kyllä kummasti termi "kääntyä" kun sen jo koulusta voi muistaa että pitäisi olla "palata".

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: maarit 
Päivämäärä:   18.3.24 22:17:52

Eikös romanit noudata koraanin määräyksiä?

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: kirsu 
Päivämäärä:   18.3.24 22:19:51

Eri uskontojen luovinen on mielenkiintoista, avartaa ymmärrystä muista ihmisistä :)

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: Nainen 
Päivämäärä:   18.3.24 22:29:14

"Raamattu satukirja mutta Koraani ei? Ok, logiikkansa kullakin."

Kuten sanoin, yritin selittää teini-ikäisen itseni ajatuksia. Siihen aikaan olisin sanonut Koraaninkin satukirjaksi ;)

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.3.24 22:30:57

"Eikös romanit noudata koraanin määräyksiä?"

Mun käsityksen mukaan ovat joko muslimeja tai kristittyjä. Eli noudattavat joko Koraania tai Raamattua

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: meiji 
Päivämäärä:   19.3.24 16:56:06

Joku kysyi noista uimahunnuista, niin ainakin kun googlettaa swimming burqa niin löytyy.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   19.3.24 17:23:34

Myös raamattu kieltää sianlihan syönnin.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   19.3.24 18:48:32

Raamatussa Vanha testamentti kieltää sianlihan ja paljon muuta. Uudessa testamentissa, eli kristityillä taas on erityinen vapaus syödä kaikkea, kunhan kunnioittaa heikompaa lähimmäistään niin ettei syömisillään/juomisillaan loukkaa tätä.

Pyhien kirjoitusten alkuperä on tutkimisen arvoinen asia. vanhasta testamentista on valtavasti kopioita, jotka ovat säilyneet muuttumattomina. Uuden testamentin puolelta evankeliumien kirjoittajat ovat käyttäneet silminnäkijälähteitä, esim. Luukas on saanut Jeesuksen syntymään liittyvät asiat Marialta. Nuo kohdat vaikuttavat päälle liimatuilta, koska ne osat ovat vanhinta perua. Evankelistat käyttivät aikalaislähteinä mm. Jeesuksen velipuolta Jaakobia, jonka kirjoittaja mainitsee itse tavanneensa livenä. Näin suullisen tradition osuus jäi pieneksi.

Kun verrataan Koraaniin, huomaamme eroja. Se on muslimien pyhä kirja ja kaikkien muun uskoistenkin tulee kunnioittaa tätä vakaumusta. Kuitenkin, Muhammed oli lukutaidoton ja hänen esim. juutalaisilta ja kristityiltä saamansa ainekset olivat suullisia tiedonantoja ja ne säilytettiin muistinvaraisina. Kaksisataa vuotta Muhammedin kuoleman jälkeen alettiin kirjoittaa ylös historian tapahtumia ja Muhammedin opetuksia. Näin kirjoituksille ei ollut silminnäkijälähteitä, ja asiat olivat kulkeneet usean sukupolven ajan suullisena traditiona. Siksi tekstin muuntumisesta ei voi argumentoida suuntaan tai toiseen. Tyylillisesti Koraani on syyrialaista ja aramealaista runoutta.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: aiheeseen 
Päivämäärä:   19.3.24 18:58:36

Tuhannen ja yhden yön taritoita on mielenkiintoista lukea :)

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: sattuma 
Päivämäärä:   24.3.24 16:16:03

No nyt ne jo riehaantui!

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: muikku 
Päivämäärä:   24.3.24 16:30:07

On paljon muslimeita ihan Suomessakin jotka ei käytä huntua tms. Jo 1900-luvan alussa tulleet tataarit ja sitten monet sivistyneet muslimit, tyyliin Rasima Nasmayr, vaikka on Afganistanista.
Mitä alempi koulutus - tai ei ollenkaan- mitä oppimattomampi, sitä tiukempi on islamissa. Vaikka nämä eivät usein edes ymmärrä islamista mitään.

  Re: Millaista on olla islaminuskoinen?

Lähettäjä: mielenkiintoista 
Päivämäärä:   28.3.24 17:43:19

Up

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.