Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   26.2.24 09:31:26

Olen ihan jumissa näiden työajatusten kanssa.

Tällä hetkellä työpaikkani on ihan kotini lähellä, palkka 3670 e/kk, etätöitä ei juurikaan ole ja suoraan sanottuna oikeaa tekemistäkään ei juurikaan ole. Päivät menee lähinnä toimistolla hengaillessa tietokoneella, periaatteessa pitää olla "päivystämässä" jos tulisi jotakin mutta pääasiassa mitään kovin erikoista tekemistä ei yleensä ole, välillä jotain kokouksia. Toisaalta ei ole mitään stressiä töistä, toisaalta välillä turhauttaa pyöritellä peukaloita.

Toinen työpaikka jonne hain olisi 45 min ajomatkan päässä, mutta saisin tehdä etätöitä ainakin parina päivänä viikossa. Työmatkoja voi yrittää sumplia niin että hoitaisi ajaessa työpuheluita, jolloin saisi matka-aikoja työajaksi. Työ on hektistä ja sitä on paljon. Palkka 4380 e/kk. Työssä on kova imu. Toisaalta se olisi stressaavaa henkisesti, toisaalta samalla hyvin mielekästä. Työn aikataulut olisivat joustavammat kuin nykyisessä työssä - voi aloittaa myöhemmin tai tehdä illallakin.

Nyt siis mietin kovasti, vaihtaako ekasta paikasta jälkimmäiseen...

Mitä sinä tekisit?

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Henne 
Päivämäärä:   26.2.24 09:47:03

Mistä työstä saa 3670 eur/kk ilman että oikein tekee mitään? :D Mä pysyisin tuossa ja tekisin päivät jotain omia juttujani. Mutta olenkin aikoinaan saanut melkein burn-outin niin mieluummin olen paikassa, jossa ei ainakaan ole liikaa tekemistä.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   26.2.24 09:51:32

Henne, no siis voisi tässä olla enemmän hommaa, nyt jostain syystä mulla ei ole. Kollegalla on kiire koko ajan. Olen siis kuraattorina koulussa, ongelma on siinä että pitää olla työhuoneen ovi auki käytävälle jotta oppilaiden on helppo tulla juttelemaan jos on tarve, eli en pysty keskittymään mihinkään omaan tekemiseen oikein. Edellisessä työssä lastensuojelussa hommaa riitti mutta toisaalta etänä saattoi tehdä välillä kotitöitä päivän aikana tai jotain omaa vähän, en ainakaan itse pysty 8 tuntia päivässä tehokkaasti työskentelemään. Päivissä oli myös paljon ajoa vaikka sijaishuoltopaikkoihin ja ajomatkojen aikana saattoi kuunnella musiikkia tms. Nyt ei oikein sitäkään voi tehdä ovi auki käytävälle huoneessa istuessa.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.2.24 09:59:12

Laske miten tuo palkkaero vaikuttaa veroprosenttiin, todennäköisesti ero nettopalkassa on hyvin pieni.

En tunne alaa yhtää, mutta eikö kuraattorin toimenkuvaan kuulu muuta kuin oppilaiden tapaamiset? Etkö pysty itsenäisesti tekemään oppilaiden hyvinvointiin vaikuttavia projekteja?

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: nera 
Päivämäärä:   26.2.24 09:59:19

No jos istuu naama sinne ovelle päin, niin eikö voi vaikka kirjoittaa, opiskella jotain tms.? Katsoa videoita kuulokkeet päässä?

Eikö niitä hommia voi jakaa tasaisemmin niin, että ottaisit osan sen kollegan hommista?

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: ääh 
Päivämäärä:   26.2.24 10:32:39

Tossa nyt ei ole mitään mieltä jos toinen pyörittää peukaloita päivöt pitkät samalla kun kollega paahtaa pää ounasena. Mieti toisinpäin roolit, olisitko tyytyväinen? Puhu pomon ja kollegan kanssa josko voisit ottaa edes väliaikaisesti osan hommista tehtäväksesi. Eri asia jos et usko työn järkevämpään jakamiseen.

Se on tylsää ja turhaa mennä joka päivä ttyöpaikalle oli työ mitä tahansa. Näin se nyt kuitenkin on ja voisin ajatella että koulukuraattori on oppilaita varten siellä joten läsnäolopakko on perusteltua. Jos muutoksia työmäärän suhteen ei ole vähään aikaan tulossa niin itse käyttäisin ajan opiskeluun. Netissä voi tehdä erilaisia sertifikaatteja joilla voi kehittää osaamistaan tai jopa suunnata uudelle uralle jossain vaiheessa. Tosin miksi vaivautua, reilut 36ooe/kk saa näköjään ilmankin XD

Mitä työmatkaan tulee niin mieti nyt toinenkin kerta mitä lähes kaksi tuntia työmatkaa joka päivä tarkoittaa. Se vie aikamoisen palan vapaa-ajastasi. Lisäksi kun keliolosuhteet on mitä on suuren osa vuotta, pitkä työmatka lisää stressiä aika lailla. Etkä voi laskea etätyön varaan koska ei olisi ensimmäinen työnantaja jolla yllättäen onkin tarve pitää sut toimistolla joka päivä. Laske myös rehellisesti paljonko sulla menisi kuukaudessa matkakuluihin. Tarvitsetko uuden, turvallisen auotn? Bensa, diesel, sähkö, hybridi? Kaikki maksaa. Loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin sinun elämä ja mitä siltä tahdot.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   26.2.24 11:03:19

Tein aiemmin siis lastensuojelun töitä 40min ajomatkan päässä. Tuolloin hoidin puheluita kaikki työmatkat, eli käytännössä päiväni ei ollut pidempi kuin nyt. Se oli toki silloin erikseen sovittu esihenkilön kanssa ja myönnän että niin puhelupainotteinen työskentely toi haasteita työhön, koska olisi pitänyt löytää tarpeeksi aikaa myös kirjalliselle työlle. Sitä tein toki sitten etänä paljon. Palkka oli silloin 400 e parempi. Vaikka matkoihin meni rahaa niin toisaalta säästin esim. lounaissa kun tein kotona usein ruokaa, ja se tuli halvemmaksi kuin työpaikalla syöminen. Voisihan sitä nytkin tehdä eväitä mutta illalla kokkaaminen on jotenkin uuvuttavaa. Aiemmin tuli tehtyä etänä lounastauolla enemmän ruokaa jota sitten söi useampana päivänä.

Tuntui että kaikesta stressistä huolimatta edellisessä työssä vapaa-aika ja työ olivat paremmin tasapainossa.

Olen puhunut kyllä tästä asiasta pomoni kanssa ja voi olla että tilanne muuttuisi jossain vaiheessa ja tekemistä olisi sitten enemmän. Nyt olen vajonnut vähän sellaiseen tekemättömyyden tilaan että huomaan että on vaikeaa tehdä mitään kun ei oikein tarvitse. Kai sitä voisi enemmän olla mukana jossain projekteissa. Tuntuu etten vaan oikein ole päässyt koko työhön sisään edes.

Mutta palkka on kyllä yksi isoimpia asioita. Asuntolainani tarkistettiin syksyllä ja korko on melkein 5 % nyt. Talvella sähkölaskutkin ovat olleet omakotitalossa aika korkeita. Tällä hetkellä tuntuu etteivät rahat riitä. Aiemmin ei ollut rahasta mitään pulaa. Mutta toki asuntolainan korontarkistus osui samaan aikaan kun työpaikan vaihto, minkä vuoksi kk-käyttövaroissa tapahtui tosi iso muutos, mikä korostaa tätä että rahasta on tiukkaa.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   26.2.24 11:11:56

Työajallako kirjoittelet tänne? Omalla kännyllä vai työnantajan koneella?

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   26.2.24 11:13:48

Kauan olet ollut nykyisessä työssä? Muutaman kuukauden?

Minulla menee aina puolisen vuotta, ennen kuin työ imaisee mukaansa kun alkaa ymmärtämään sitä ja pääsee vähitellen kehittämään sisältöä.

Muuten kyllä minulla ei noilla spekseillä olisi mitään mietittävää, vaihtaisin ihan ehdottomasti paikkaa. 45 minuuttia ei ole mikään työmatka, jos työaika on joustava ja voi tehdä osin etänä. Jos palkka on alussa tuo, se siitä vielä nousee. Tykkään tehdä työtä jossa on imua, jota voi kehittää, jonka päivittäistä sisältöä voi itse muokata ja jossa on mahdollisuuksia.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Yy 
Päivämäärä:   26.2.24 11:30:04

Minttu, no täällä työhuoneessa ollaan ovi auki päivystämässä kyllä samalla kun tänne kirjoittelen. Mites itse? :)

Nykyisessä työssä tulee kohta puoli vuotta täyteen. Ehkä se palkka on eniten nyt se ongelma. Ostin omakotitalon kun oli pienemmät korot ja parempi palkka. Aiempiin tuloihin nähden asumiskulujen nousun ja palkan laskun vuoksi mun budjettiin on tullut -600 e lovi. Eli sen verran vähemmän rahaa käytössä kuussa. Kyllähän se tuntuu.

Täyttelin tässä nyt vielä pari työhakemusta paikkoihin, jotka olisivat lähempänä. On tuo työmatka kieltämättä aika pitkä. Mutta palkka olisi kauempana parempi.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.2.24 14:16:38

En usko, että tämä jutti on totta. Jos olet oikeasti koulukuraattori, eikä sinulle ole tekenistä, teet jotain väärin. Lähde sieltä huoneestasi, tutustu oppilaisiin. Tarjoa opettajille apua, mene mukaan oppitunneille, auta ryhmäyttämisessä, pidä tietoiskuja tai kutsu koululle asiantuntijoita kertomaan tärkeistä aiheista. Pidä välituntikerhoja, joihin saat kohdennetusti erilaisia oppilaita (esim yksinäisiä oppilaita jne). Pidä kaveritaitoryhmiä ja tunnetaitoryhmiä, opettajat tietävät ketkä ryhmistä hyötyisivät. Jne.

Mutta joo, tarina ei varmaankaan ole totta.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   27.2.24 15:05:06

--- : no ei todellakaan kannata lähteä "etsimään töitä" jos saa olla rauhassa omassa työhuoneessa. Ei todellakaan kannata lähteä tekemällä tekemään töitä. Itse en tuollaisesta työpaikasta lähtisi ikinä pois, enkä todellakaan lähtisi etsimään töitä ja tutustumaan oppilaisiin sun muuta.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.2.24 15:15:30

Voi Jeesus kun kuulostat rasittavalta ihmiseltä. Siis ei aloittaja vaan tämä kommentoija.

LähettäjäMinttu
Päivämäärä26.2.24 11:11:56

Työajallako kirjoittelet tänne? Omalla kännyllä vai työnantajan koneella?

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.24 15:36:43

Kuraattorin työ on vähän sellaista, että kiire tulee vasta kun on saanut jalansijaa koulussa ja oppilaat uskaltavat tulla puhumaan. Puolessa vuodessa aloittajan olisi tämä pitänyt jo tehdä, mutta toimistossa istumalla se ei kyllä tapahdu. Erikoista, että esihenkilösi ei ole jo puuttunut asiaan.

Ymmärrän, että kollegaa et voi auttaa, koska yleensä koulussa on vain yksi kuraattori eli kollegasi on ilmeisesti eri koulussa/kouluissa? Mutta kollegasi on yksinkertaisesti kiireinen, koska hän on onnistunut työssään eli saamaan sellaisen aseman, että oppilaat uskaltavat mennä puhumaan.

Lapsilla ja nuorilla on niin järkyttävästi ongelmia sekä kouluissa kiusaamista, että en hetkeäkään usko, että aloittajan työkohde-/kohteet sattuvat nyt olemaan sellaisia, ettei yhdelläkään lapsella ole ongelmia tai koulussa esiinny kiusaamista.

Toki aloittajan tulisi ymmärryttää myös koulun henkilökuntaa, että ymmärtävät ohjata sinulle oppilaita.

Mutta siis vaihtoehtosi on alkaa tehdä työsi kunnolla ja silloin siitä tulee mielenkiintoisempaa ja tekemistä on enemmän. Tai sitten toteat, että tämän tyylinen työ ei sovi sinulle ja vaihdst eri tyyppiseen sosiaalialan työhön.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Va 
Päivämäärä:   27.2.24 16:37:05

En todellakaan vaihtaisi työpaikkaa. Yli 3600 euroa kuussa. Tajuatko kuinka paljon se on? Karsi mieluummin menoista, kohta on taas kesä niin saat ensi talvea varten säästöön sähkölaskuja varten.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.24 16:48:58

Yyy, et voi olettaa että nuoret löytää sut sillä, että pidät työhuoneen oven auki. Sun tehtävä on mennä ja auttaa.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   27.2.24 21:01:12

Niin mun pointti oli se, että jos ap:lle tulee ongelmia työnantajan kanssa, niin juuri tuollaisiin asioihin (nettisurffailuun työajalla, ta:n laitteilla) tartutaan siinä vaiheessa. Itse en uskaltaisi riskeerata työpaikkaani asiattoman netin käytön takia. Mut ei ap pysty kyllä muutenkaan selittämään parhain päin tuota passivisuutta, jos ongelmia tulee.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   28.2.24 09:09:33

En ikinä valitsisi tuollaista työmatkaa, jos ei ole 100% etämahdollisuus. Eikä parin sadan palkan nousu korvaa stressaavuutta, varsinkaan auton kuluihin hävitessään. Jäät sekä ajankäytöllisesti, että rahallisesti pahasti miinukselle.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   28.2.24 10:27:05

Kaikki työt ei sovi tosiaan kaikille. Voisi olla voitto niin sinulle kun sille koulullekkin jos vaihdat työtä.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   28.2.24 10:56:07

todellakaan kannata lähteä "etsimään töitä" jos saa olla rauhassa omassa työhuoneessa. Ei todellakaan kannata lähteä tekemällä tekemään töitä. Itse en tuollaisesta työpaikasta lähtisi ikinä pois, enkä todellakaan lähtisi etsimään töitä ja tutustumaan oppilaisiin sun muuta.

Majlis, mutta kun kyse ei ole "töiden etsimisestä", vaan koulukuraattorin työstä. Siihen kuuluu luettelemani kaltaisia asioita. Kuraattorin pitää luoda rakenteita, tutustua oppilaisiin ja opettajiin voidakseen tukea lapsia ja nuoria. Kaikki tukeminen ei ole toimistossa istumista, vaan apua saatetaan tarjota yhteisöllisesti tai pienryhmissä. Ja luottamus pitää hankkia tutustumalla.

Oppilaiden keskuudessa on paljon yksinäisyyttä, riitoja, ongelmia kotona, elämänhaliinan puutteita, ujoutta, pelkoa, kiusaamista jne. Kyllä kuraattorin pitää tarjota näihin ongelmiin tukea monella muullakin tavalla kuin istumalla toimistossa odottelemassa tulisiko joku juttelemaan.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   27.3.24 14:43:38

--- : ehkäpä sitten noin. Itse en kyllä lähtisi etsimällä etsimään töitä vaan olisin kiitollinen siitä että saa olla rauhassa...ja vielä hyvällä palkalla. Varmasti töitä riittää jos alkaa niitä kyselemään, tämä pätee ihan joka hommaan.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: HM 
Päivämäärä:   27.3.24 20:26:16

En lähtisi työpaikkaan johon joutuu ajamaan autolla yhteensä 1 h 30 min päivässä. Suomessa useampi kuukausi vuodesta on pimeää ja talvikeliä, tosi tympeää ajaa pidemmän päälle ja en halua vapaa-ajasta kuluttaa noin isoa osaa päivässä työmatkoihin.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.24 21:05:52

"Yyy, et voi olettaa että nuoret löytää sut sillä, että pidät työhuoneen oven auki. Sun tehtävä on mennä ja auttaa."

Siis tämä. Oikein myötähäpeä iski aloittajan puolesta. Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta. Odottaa, että työtehtävät tulee hänen luokse, kun hänen pitäisi oikeasti saada itse asioita aikaan. Lähde pois sieltä, koska olet surkea työssäsi.

  Re: Työpaikan vaihto

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   28.3.24 09:14:36

Miten täs kävi, ap?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.