Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haenko polkuopintoihin vai mitä teen?

Lähettäjä: ap 
Päivämäärä:   1.8.23 15:14:20

Olen opiskellut merkonomin tutkintoa ammattikoulussa ja käynyt kaikki mahdolliset kurssit taloushallinnosta samalla väyläopintoina suoritin Tradenomin hakukelpoisuuden vaatimukset. Keskiarvo 3,75.

Tämän kevään hauissa yritin päästä tuohon kyseiseen kouluun jossa suoritin noita amk opintoja, en päässyt sisään. Piti suorittaa valintakurssi ja arvosana vain 3. Ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä sisään, hakijoitakin todella paljon.

Nyt mietin että ilmoittautuisinko noihin polkuopintoihin kuitenkin? Periaatteessa eivät häiritse noita mun ammattikoulun opintoja, ne ovat jo loppusuoralla. Alan töitä yritän kyllä hakea tuolla ammattikoulun tutkinnolla mutta veikkaan että ovat avatutuisivat paremmin jos olisi tuo AMK tutkinto? Toki voisin hakea myös väyläopinnoilla myös tuohon AMK:hon mutta hakea voi vasta kun tuo ammattikoulu on suoritettu loppuun ja nuo opinnot näkyvät todistuksessa.

Onko mitään järkeä aloittaa vielä polkuopintoja? :D

Re: Haenko polkuopintoihin vai mitä teen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.23 15:33:44

Polkuopinnot on yleensä todella hyvä idea kunhan varaa ja aikaa on. Ne saa joka tapauksessa hyväksiluettua tutkintoon, meni kouluun lopulta mitä kautta vain.

Lähettäjä: Ap 
Päivämäärä:   1.8.23 15:51:02

Niin, lähinnä mietin että pitäiskö hyväksyä se ettei älli riitä tähänkään kouluun. :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.23 16:09:04

No jos jonnekin elämässä haluat päästä niin ei kannata heti antaa periksi ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa.

Sisään vaan keinolla millä hyvänsä. Joko haet uudelleen ja uudelleen tai etsit toisen reitin, vaikka ne polkuopinnot. Elämässä ei mitään saavuta, jos heti päättää ettei musta ole tähän. Sitten et ainakaan tule pääsemään, ikinä!

Nyt tiedät millainen pääsykoe on, joten lisää keskittymistä ja opiskelua, ensikerralla menee jo paremmin.

Polkuopinnot eivät ole huono vaihtoehto.

Päivämäärä:   1.8.23 16:09:44

Eli turha itsesääli pois!! Enemmän nyt aggressiivisuutta ja voimaa tästä vastoinkäymisestä. Päätät, että seuraavaksi pääset.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.23 16:29:36

Jos ammattikoulun keskiarvo on aikuisopiskelijalla(?) noin matala, niin jättäisin hakematta korkeakouluun. Voi olla karvas pettymys, kun koulupaikka ei aukea edes vuoden polkuopintojen jälkeen, jos rahkeet ei vaan yksinkertaisesti riitä.

Lähettäjä: Piilo 
Päivämäärä:   1.8.23 16:31:12

Mitä teet ap tällä hetkellä työkses? Oisko sieltä mahis saada apuja tähän :)

Päivämäärä:   1.8.23 16:36:48

” Jos ammattikoulun keskiarvo on aikuisopiskelijalla(?) noin matala, niin jättäisin hakematta korkeakouluun.”

Tuo keskiarvo oli amk väyläopintojen keskiarvo eli 20op. Olisi ollut korkeampikin mutta väyläopintojen sisältö vaihtui ja jouduin käymään kaksi kurssia lisää eli 10op ja niitä kursseja jotka olivat arvosanoja 4 ja 5 ei hyväksyttykään enää.

Päivämäärä:   1.8.23 16:55:05

Eli opinnot ovat ainakin avoimessa amkssa sujuneet hyvin ja samoin ammattikoulun arvosanat enimmäkseen 4,5 ja pari kolmosta yleensä sellaisia liipalaapa kursseja joihin ei ole jaksanut panostaa kun alaan ei ole liittynyt.

Mutta ei tarpeeksi kuitenkaan älliä päästä tutkinto-opiskelijaksi?

Päivämäärä:   1.8.23 17:08:23

"Mutta ei tarpeeksi kuitenkaan älliä päästä tutkinto-opiskelijaksi?"

Sen tiedät vain sinä itse. Näillä spekseillä kuitenkin kuulostaa kohtalaisen tuhoon tuomitulta ajatukselta.

Lähettäjä: Liili 
Päivämäärä:   1.8.23 17:11:29

” Päivämäärä1.8.23 17:08:23

"Mutta ei tarpeeksi kuitenkaan älliä päästä tutkinto-opiskelijaksi?"

Sen tiedät vain sinä itse. Näillä spekseillä kuitenkin kuulostaa kohtalaisen tuhoon tuomitulta ajatukselta.”

Perustelut tälle miksei aloittaja voisi päästä?

Päivämäärä:   1.8.23 17:24:19

"Perustelut tälle miksei aloittaja voisi päästä?"

Aloittajan ulosanti on todella heikkoa. Tämä tulee olemaan opiskelutovereille raskasta, kun ryhmätöitä joutuu tekemään kohtuullisen runsaasti.

Toiseksi valmennuskurssin arvosana oli huono ottaen huomioon sen, että aloittaja kertoo olevansa kohta valmis merkonomitutkinnon kanssa. Onko ammattikoulusta jäänyt mitään oikeasti käteen, josta on hyötyä jatko-opintoja ajatellen? Olisi myös hyvä huomioida, että polkuopintoja tekevällä ei ole oikeutta mm. opintotukeen, joten toimeentulo tulisi taata esimerkiksi käymällä töissä täysipäiväisesti.

Kaikki on aina mahdollista, jos oikeasti haluaa ja viitsii. Miettisin kuitenkin tarkkaan, että riittävätkö rahkeet oikeasti opiskeluun.

Lähettäjä: Liili 
Päivämäärä:   1.8.23 17:35:12

Mistä valmennuskurssista puhut ja tiedätkö mitä väyläopinnot ovat? Se ei ole valmennuskurssi vaan siinä suoritetaan tietty määrä amk opintoja avoimessa, minusta tuo keskiarvo on nimenomaan ihan hyvä.

Päivämäärä:   1.8.23 17:38:11

"Mistä valmennuskurssista puhut ja tiedätkö mitä väyläopinnot ovat? Se ei ole valmennuskurssi vaan siinä suoritetaan tietty määrä amk opintoja avoimessa, minusta tuo keskiarvo on nimenomaan ihan hyvä."

"Tämän kevään hauissa yritin päästä tuohon kyseiseen kouluun jossa suoritin noita amk opintoja, en päässyt sisään. Piti suorittaa valintakurssi ja arvosana vain 3."

Luitko aloittajan tekstiä? Onhan se joo harmillisen epäselvä paikoittain.

Päivämäärä:   1.8.23 17:39:00

Ja mun moka, olikin valintakurssi eikä valmennuskurssi, mutta ei muuta lopputulosta.

Päivämäärä:   1.8.23 17:44:40

Kiva kuulla että ulosanti on heikkoa, kirjoitin aika nopeasti kiireessä.

Totta on että olen aika pettynyt tuohon valintakurssin tulokseen mutta myönnettäköön että en panostanut siihen niin paljon kun olisin voinut.

Lähettäjä: paula 
Päivämäärä:   1.8.23 18:07:18

Jos todella haluat niin kyllä mä koittaisin päästä polkuopintojen kautta tutkinto-opiskelijaksi sillä sulla on kuitenkin amk arvosanat olleet hyviä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.23 18:11:27

"Näillä spekseillä kuitenkin kuulostaa kohtalaisen tuhoon tuomitulta ajatukselta."

Aloittaja, älä kuuntele tätä ylläolevaa tyyppiä YHTÄÄN. Ei ole mitään tilannetta missä polkuopinnot olisi "tuhoon tuomittu ajatus". Ne joko onnistuu tai ei, mutta MITÄÄN (muuta kuin rahaa) siinä EI menetä. Siinä nimenomaan pääsee kokeilemaan, ilman että menettää ensikertalaisuutta, ja siitä on pelkästään hyötyä, oli lopputulos mikä tahansa.

Päivämäärä:   1.8.23 18:24:02

Olen mielestäni kaikki taloushallinnon kurssit ammattikoulussakin suorittanut todella hyvin ja niistä olen saanut positiivista palautetta vaikka ihan uusi ala itselle. Samalla minulle on vain vahvistunut se fiilis että tämä voisi olla se mun juttu.

Valintakurssissa ei esimerkiksi ollut minkäänlaisia essee tai kirjoitustehtäviä, tentit olivat vain monivalintakysymyksiä. Jäi sellainen fiilis ettei niissä oikeasti arvostella osaamista vain sitä kuka googlaa nopeiten oikean vastauksen kysymyksiin, paljon kompa kysymyksiä. Tuudittauduin myös liikaa siihen että osan tenttikirjasta ja asioita olin jo aikaisemmin lukenut/suorittanut kurssien muodossa. Monia kysymyksiä mitä valintakurssissa oli ei löytynyt edes kirjasta.

Kun taas noissa amk kursseissa tehtävät ovat olleet monipuolisia, esseitä, ryhmätöitä ja palaute niistäkin on ollut hyvää.

Taidan kuitenkin hakea ja yrittää parhaani sillä muuten jäisi harmittamaan se etten yritä kaikkeani. :D

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   1.8.23 18:25:20

Ap, sinne vaan väyläopintoihin!

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   1.8.23 19:06:20

Älä luovuta heti. Tosi moni ei pääse ekalla yrityksellä korkeakouluun. Enemmän ja paremmin valmistautuneita hakijoita joka vuosi. Valintakoe tai valintakoekurssi on lisäksi vaikeampi kuin tavalliset korkeakouluopintojen kurssit. Nyt tiedät millainen koe on ja seuraavaan osaat valmistautua paremmin. Väyläopinnot myös hyvä vaihtoehto.

Lähettäjä: Öp 
Päivämäärä:   1.8.23 19:55:44

Ilmoittaudu ihmeessä, ei siitä haittaa varmasti ole! Mä tein amk:n lopputyön just avoimen kautta vuosi sitten.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   1.8.23 20:42:29

Älä luovuta!

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   1.8.23 20:53:05

Ehdottomasti teet polkuopinnot, nyt tsemppiä peliin!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.23 21:37:12

Polkuopinnoista; mä en millään päässyt pääsykokeista läpi. Yritin eri aloille 10+ vuotta! Jännitän ja stressaan niitä liikaa ja pää tyhjenee. Onneksi kuulin polkuopinnoista ja pääsin niihin, niiden kautta pääsin opiskelemaan 33-vuotiaana ja muutaman vuoden opintojen jälkeen pääsin heti työelämään. Tämän kun olisi tajunnut aiemmin.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   1.8.23 22:16:42

Täällä yksi joka ei vain päässyt kouluun haun kautta! Hain todella useasti pitkin suomea, mutta ei!
Nyt polkuopintojen kautta tutkinto opiskelija! Keski arvo ollut 3-4,5 tässä aikojen saatossa :D

Lähettäjä: :Dd 
Päivämäärä:   1.8.23 23:03:40

ei ihme ettei Hah päässy kouluun kun yhdyssanat on noin saakelin hankalia :DDD

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.8.23 07:41:27

Aloittaja: haet ilman muuta AMK polkuopintoihin! Sisään vaan keinolla millä hyvänsä jos yhtään kiinnostaa! Älli riittää aivan varmasti sinulla! Olen itse opiskellut vajaassa vuodessa tradenomiopinnoista yli puolet ja hyvin on mennyt vaikka amiksesta oli aikaa 15 vuotta. Omassa ryhmässä on useampi polkuopiskelija, ovat ihan samoin mukana kuin muutkin.

Tämän topicin provoilijan viestit kannattaa sivuuttaa täysin.

Päivämäärä:   2.8.23 09:08:33

Kiitos tsemppaajille, sain paikan polkuopintoihin :) ne menivätkin todella nopeasti, tasan kello yhdeksän painoin ilmoituslomaketta ja vain kolmen minuutin jälkeen kaikki paikat olivat menneet!

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   2.8.23 13:26:45

Loistavaa! Onnea ja menestystä!!

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   2.8.23 14:53:58

Upeaa Ap! Pärjäät varmasti hyvin ja hienoa, ettet lannistunut lyttääjistä. Joillakin on vaan ikävä tapa lytätä muita, jotka pyrkivät eteenpäin. Toivotan sinulle kaikkea hyvää!

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   2.8.23 15:21:58

Polkuopintoihin vaan. Merkinomiopintojen pohjalta saat helposti osan ekan vuoden kursseista suoritettua näyttöinä ja voit halutessasi ottaa valinnaisia opintoja tilalle.

Päivämäärä:   2.8.23 15:39:47

Mikä aikataulu niihin polkuopintoihin ilmoittautumisessa oli?
Meinaan itse ilmottauduin tänään klo9, kun ilmottautuminen aukesi. Paikkoja viisi ja onnistuin saamaan paikan. Kolme minuuttia meni hakemuksen täyttöön. Jos ilmottautuminen oli sullakin tänään, niin ei ole mahdollisuuksia enää päästä

Päivämäärä:   2.8.23 15:40:18

Eli opiskelen nyt vuoden ryhmän kanssa avoimessa ja sitten pääsen tutkinto-opiskelijaksi

Päivämäärä:   2.8.23 15:41:52

Ai katos huomasin että olit vastannutkin. Onnea paikasta!!
Onneksi riitti itsellä se kolme minuuttia että sain vielä paikan. Aika kova paniikki oli päällä kun täytin lomaketta!!

Päivämäärä:   2.8.23 15:51:54

Sama täällä, sydän jyskytti ja kädet tärisi että kerkiänkö täyttää lomakkeen ennen kuin paikka menee jollekkin muulle :D paikkoja oli tässä 50.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   2.8.23 17:51:36

Älä kuuntele noita ylimielisiä latistajia. Jos alalle haluat, hae polkuopintoihin ja voit samalla opetella uusia taitoja. Kaikkea voi oppia kunhan uskot itseesi. Ryhmätyöt ei ole avaruustiedettä ja niistä selviää hyvin kun vaan tekee oman osansa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   11.10.26 21:48:11

No en tiedä onko kadehtia oikea sana, mutta varmaan sitä aina miettii minkälaista se oma elämä olisi jos olisi valinnut toisin. Itse mietin sellaista perus lapsiarkea sekä hyväpalkkaista sekä varmaa työpaikkaa. Hienot talot hyvällä alueella. Lapsia en oikeasti haluaisi, mutta voisihan tuollainen vakaa, mutta ehkä itselle hieman tylsä? Elämä voisi olla myös ihan vakaan mukavaa, työ olisi varmaan aika raskasta itsessään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.