Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 11:31:47

Olen toki halunnut jo pari vuosikymmentä, mutta ei näytä haluaminen riittävän.
En nyt oikeastaan halua syömisohjeita kun täällä muut niin paljon kevyempiä ja liikunnallisempia että en voi niitä ohjeita suoraan itselleni ottaa, mutta korvan taakse voi toki laittaa.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.23 11:45:13

Mitä siis tällä aloituksella haluat?

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 11:49:27

Varmaan jotain vinkkejä.
Mutta yritin sanoa että jos on painoa 145kg ja kuntoa vähemmän kun nolla niin on ehkä turha ehdottaa heti alkuun tuhannen kalorin ohjelmaa ja tunnin juoksuliikuntaa kuudesti viikossa.
Koska täällä saa muuten heti kommenttia ettei kelpaa mikään jos ei voi tuollaista ottaa itselleen heti

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.6.23 11:54:04

Aloita vaikka ihan sillä että joka päivä käyt 15-30 min kävelemässä. Kävely ihan parasta liikuntaa. Hommaa itsellesi aktiivisuus ranneke (ne ei maksa paria kymppiä enemmän) se kannustaa liikkumaan. Aloitat pienestä ja siitä pikku hiljaa lisää sitten.
Ruuan kanssa neuvoisin ihan perus ruokaa, mutta koeta pienentää annoskokoja ja herkkuja pikku hiljaa. Jos kerralla tekee kaiken niin siinä on vaikeaa pysyä. Juustot, namit, suolaiset minimiin. Anna myös itsellesi yksi herkku päivä silloin tällöin niin motivaatio pysyy.
Tsemppiä, kesällä kiva liikkua luonnossa.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.6.23 11:54:30

Paras ohje sulle: Mene lääkäriin. Esim. Mehiläisellä on Kevennä-ohjelma, josta saat ihan ammattilaisten neuvot.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   1.6.23 11:55:25

Lisäät alkuun kävelyä enemmän päiviksi, pieniä matkoja joita sitten kasvatat suuremmiksi. Sitten kun fysiikka antaa myöten niin rupea pyöräilemään (jos ei jo sitten anna). Käy uimahallissa uimassa matkaa paljon, sen on todettu olevan hyvä keino. Poista ruokavaliosta kaikki turha sokeri ja syö hitaammin pureskellen, että kylläinen olo tulee sitten nopeammin. Mieti muutenkin miten ruokavaliota voisi tehdä parempi. Riittää, että 80% ruuastasi syöt terveellisesti ja hyvin niin 20% osuuden voi herkutella.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   1.6.23 11:56:15

Aloita syömään vaikka lautasmallin mukaan, kiinnitä huomiota rasvojen ja hiilarien llaatuun sekä annoskokoihin. Rasva palaa matalasykkeisellä liikunnalla, aloita vaikka 3 krt viikossa kävelylenkki 30 min kerta ja jos tuntuu ok:ta niin lisää joko kertoja ja pidä aika samana tai pidä sama määrä kertoja ja lisää esim. 10 min aikaa. Suurin ongelma on yleensä se, mitä syöt. Pieniä palasia kerrallaan, niistä voi siten asia kerrallaan muuttaa, mutta ainakaan itsellä ei toimi se, että muuttaa kaiken kerralla.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Oo 
Päivämäärä:   1.6.23 12:00:18

Ruoka - ruoka - ruoka. Lataa joku laihdutussovellus, johon kirjaat kaikki syömiset. Ammattiapua suosittelen myös. Ja liikunnan lisäämistä pikkuhiljaa, aluksi vaikka 15 min 1-2 kertaa päivässä, jos et aiemmin ole liikkunut yhtään.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 12:04:34

Minulla itse asiassa on jossain aktiivisuuskello, jäänyt vaan pois kun prosentit jäi aina niin pienelle ja yöt niin huonoja että ahdisti sekin. Mutta ehkä voisi jostain sen kaivaa.

Ja tuo punnitseminen... Suoraan sanottuna ei hirveästi innosta. Siitäkin huolimatta että kohta joku sanoo heti etttää valitan eikä kelpaa ohjeet

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.6.23 12:04:36

Sulla on 145-kiloisena peruskulutuskin jo aika iso, joten ihan alussa paino lähtee jo ihan pelkällä ruokavaliolla. Enkä todellakaan tarkoita mitään kitudieettiä, vaan todella karkeasti arvioituna laihtuisit syömällä jopa 2100-2300 kcal päivässä, ja siihen sisältyy oikeasti ihan riittävästi ruokaa ja myös herkkujakin kunhan laskee ne mukaan.

Aloita siis pienestä, ei kannata kaikkea muuttaa kerralla. Unohda se liikunta aluksi, ja keskity ruokavalioon, se on tärkeintä. Lataa puhelimeen Fatsecret, mullakin on ilmaisversio käytössä ja se on tosi hyvä. Siihen pystyy laittamaan vaikka tavoitteeksi tuon 2100-2300 kcal, minkä sitten haluaakaan ja mikä toimiikaan. Kokeile ja ylläty. :)

Kyllä sä pystyt siihen ja motivaatio kasvaa matkan varrella kun kiloja lähtee.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.6.23 12:05:55

Tuosta punnitsemisesta. Se ei oikeesti ole paha homma. Kohta alat jo muistaa ulkoa leipäsiivujen painon jne jne.
Huomaat että pienillä valinnoilla on oikeasti merkitystä.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 12:12:54

No totta tuokin.
Mutta oon vähän tyhmä. Tai että ymmärrän jos syön kurkkua palan, tomaattia palan, kanaa kasan ja pastaa viereen. Mutta keittoa, kiusausta, kastiketta... Joo voin punnita, mutta kalorit on silti lähinnä paras arvaus

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Eiomalla 
Päivämäärä:   1.6.23 12:14:17

Kelpaako jos on painanut yli 200kg ja laihduttanut 100kg niin neuvot?

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.6.23 12:15:13

Tee useampi ateria kippoihin siitä samasta ruuasta.
Vaikka makaronilaatikko. Teet sen ja lasket KAIKKI ainekset yhteen sillä Fatsecretillä. Lopuksi katsot montako annosta siitä tulee ja jaat sen ison kalorimäärän annosten määrällä ja that's it - nyt sulla on vaikka 5-6 ruoka-annosta valmiina ja tiedät etukäteen että ahaa, tässä on nyt 250 kaloria per annos.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 12:22:04

Mut tuossa kohdassa se kuulostaakin jo työläältä ja vaikealta. Varmaan vaan kun ei oo kokeillut.

Tai ehkä jos tekisi vaan itselle. En tiedä

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 12:22:29

Tottakai kelpaa neuvot

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.6.23 12:25:08

Siis... mikä siinä kuulostaa työläältä? Siinä menee minuutti kun näppäilet jauhelihan, makaronin, kananmunat ja maidon fatsecretiin. Se sovellus laskee yhteen kaikki nuo puolestasi.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.6.23 12:26:26

Ja siis mieti, sitten sulla on _valmiina jääkaapissa_ monta annosta ruokaa. Ei tarvitse tehdä joka päivä uutta lounasta tai miettiä että mitä otan töihin mukaan evääksi.

Lasket jonkun esimerkkipäivän tuolla 2200 kalorilla vaikka.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 12:39:30

Mä en nyt tunne tuota sovellusta, mutta meneekö siis niin että jos nyt teen sanotaan vaikka kanakastikkeen ja laitan ohjelmaan 400g kanaa, punnaan voin, vehnäjauhon, ruokakerman, miten vesi ja mausteet? Ni eikö se laita sen koko annoksen yhdelle päivälle? Ja jos sitten punnaan kun laitan lautaselle ni eikö mee väärin kun toisessa raakapaino ja toisessa valmiin?
Käsitän kyllä makaronilaatikko esimerkin jos syön koko ruoan itse

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 12:56:43

Oliko sulla eiomalla vinkit miten onnistuit?

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.6.23 13:04:54

Mä sanoisin, että on ihan turhaa hifistelyä tuossa vaiheessa alkaa punnitsemaan ruokia.
Lääkäriin meno oli ihan hyvä vinkki, mutta jos haluat itse yrittää niin pieniä muutoksia hiljalleen. Vaikka yksi muutos jota ylläpidät viikon kaksi ja sitten seuraava. Riittävä uni, aktiivisuuden kasvattaminen, kasvisten lisääminen, lautasmalli, ruokarytmin ylläpitäminen, riittävä veden juominen, rasvan määrä ja laatu, annoskoko, suolan määrä jne. Ihan siinä järjestyksessä mikä tuntuu itsellä olevan isoin kompastuskivi tai helpoin toteuttaa.
Pienin askelin siis.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 13:07:00

Jotain tuollaista ajattelisin itsekin.
Tänään esim lisäsin aamupuuroon marjoja ja söin lisäksi kasviksia. Tiedä sitten onko mitään hyötyä

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.6.23 13:09:43

Totta kai on hyötyä. Kasviksista ja marjoista saat vitamiineja ja kuituja ja muita hyviä juttuja, jotka tekevät sun keholle hyvää.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 13:10:52

Joo en niiden terveellisyyttä epäile, vaikutusta painoon sitä vastoin

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.23 13:15:00

Eiköhän sun painolla riitä, että alat syödä lautasmallin mukaan 5 x pvä. Ei muita naposteluja, lautaselle puolet kasviksia.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   1.6.23 13:15:38

"Ruuan kanssa neuvoisin ihan perus ruokaa, mutta koeta pienentää annoskokoja ja herkkuja pikku hiljaa."

Tämä. Alkuun ainakaan ei ole tarvetta punnita mitään, läväytät ensin salaattia (tai muita kasviksia) lautasen puolilleen tai vähän ylikin ja sitten vähän vajaasti sen toisen puolikkaan varsinaista ruokaa. varsinkin kesällä voit jättää lounaalla sen "muun ruoan" pois ja laittaa salaatin päälle vaikka raejuustoa proteiiniksi. Kasviksia myös vaivihkaa kaiken ruoan sekaan: keittoihin, kastikkeisiin yms. Niin tai vaikka puolita hiilariosuus siitä lautaselta -korvaa määrä kasviksilla. Tämmöisillä muutoksilla pääsee jo hyvin alkuun ja niistä saa tapoja..

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 13:19:26

Tuollaista just voisin hyvin kokeilla. Olis kyllä mahtavaa jos paino lähtisi putoamaan

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.23 13:33:58

Minäkin suosittelen pieniä muutoksia vähän kerrallaan, jotta niistä tulee tapa. Voit esimerkiksi keskittyä yhteen ateriaan kerralla. Nyt vaikka pari viikkoa et mieti muuta kuin sitä, että jatkat tuollaisella linjalla aamupalan kanssa. Pidät huolen, että siinä on runsaasti terveellisiä vaihtoehtoja. Jos käytät esim. puuron seassa voita tai teet sen täysmaitoon, vähennät niiden määrää ja totuttelet hieman erilaiseen makuun.

Seuraavat pari viikkoa voit vaikka miettiä sitä, miten saisit lounaaseen lisättyä enemmän kasviksia ja ehkä muutenkin kevennettyä sitä hieman. Vaihda käyttämäsi kerma kevytkermaan tai mikä ikinä sitten onkaan ruuanlaittotapasi. Itse en esimerkiksi välitä salaateista juurikaan, joten pyrin ujuttamaan ruuan sekaan mahdollisimman paljon kasvikunnan tuotteita. Vaikkapa makaronilaatikkoon sujahtaa helposti pussillinen herne-maissi-paprikaa ja pari raastettua porkkanaa.

Sitten voit keskittyä välillä siihen, että mitä jos lisäisit jonkinlaista liikuntaa tai arkiaktiivisuutta. Olisiko korttelin ympäri kävely kerran päivässä sopiva tavoite? Voisiko kotona tehdä jotain ihan pientä joka päivä. Esimerkiksi ihan siivoaminen on yllättävän tehokasta, jos sitä tekee vaikka pikkuisen kovemmalla tahdilla kuin normaalisti. Olisiko crosstrainer tai kuntopyörä sinun juttusi? Hommaisitko pelikonsolin, jossa olennaista on liikkua hieman, tyyliin Wii tai VR-lasit?

Tsemppiä elämän muutokseen! Paino ei varmaan ole kertynyt yhdessä yössä, joten ei se siten lähdekään. Hiljaa hyvä tulee ja muista se, että pienet teot ovat hyväksi sinulle ja terveydellesi. Motivaatiota kannattaa hakea muualtakin kuin pelkästä painon pudotuksesta. Haluatko elää pidempään terveenä ollalsesi läsnä lastenlasten tai vaikka kummilasten elämässä? Oletko aina haaveillut laskovarjohypystä, mutta paino ei ole antanut myöten? Ihan mistä ikinä motivaatiota löydät, siihen kannattaa tsekata kiinni. Ja muista olla myös armollinen itseäsi kohtaan. Ylipaino ei tee sinusta huonoa ihmistä ja jokaiselle laihduttajalle tulee takapakkeja joskus. Tärkeintä on taas jatkaa seuraavana päivänä eteenpäin pienin askelin. d

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.23 14:26:12

Minäkin suosittelen ihan ensimmäisenä lääkäriä. Itse laihdutin ravitsemusterapeutin ohjauksessa ensin pari vuotta, pääsin lihavuusleikkaukseen ja paino putosi leikkauksen jälkeen vielä toiset 35kg. Leikkauksen ansiosta uudet opitut elämäntavat on helpompi pitää. Mikään taikaisku leikkaus ei ole ja takana on monen vuoden työ, joka on pitänyt tehdä aivan itse. Suosittelen kuitenkin ehdottomasti tätä polkua, jos motivaatio on kunnossa. Tämä on ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä. Painon putoaminen on ollut lähipiirilleni ehkä suurempi kriisin aihe kuin itselleni. Edelleen hämmentää se, kuinka eri tavalla normaalipainoiseen ihmiseen suhtaudutaan ihan joka paikassa. Henkisesti olen usein vielä isokokoinen.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 14:28:40

Mä ajattelin ensin tehdä lapset ja miettiä noita muita leikkauksia sen jälkeen kun epäilen raskaus hankaloituu

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Fsw 
Päivämäärä:   1.6.23 16:47:30

Jossain toisessa ketjussa oli todella hyviä lääkkeettömiä vinkkejä. Kuten että pitää miettiä mikä omalla kohdalla on se ongelma ja miten se kannattaisi korjata kun kaikki ei sovi kaikille. Ja että pitää asettaa itselleen tavoite ja olla itsekäs että siihen pääsee. Usein lähipiiri koettaa hankaloittaa etenemistä ihan silkkaa kateuttaan oli kyseessä sitten opiskelu, laihduttaminen tai mikä vaan.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.23 17:32:02

Painon pudottaminen kyllä helpottaa sekä raskaaksi tulemista että sen raskauden kulkua. Lihavuusleikkaus ei ole este raskaudelle. Toki raskaus vaatii tiiviimpää seurantaa, mutta niin vaatii myös ylipainoisen äidin raskaus!

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 18:04:55

Joo on tuokin ihan varmasti totta. Kaksi lasta minulla on, ja on kyllä toki seurattu tiiviisti. Onneksi kaikki mennyt hyvin.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Eiomalla 
Päivämäärä:   1.6.23 20:23:38

Tuovi: kopioin tähän kommentin omasta kokemuksestani jonka toisaalle kirjoitin:

älä ole laihiksella. Itse pudotin 100kg neljässä vuodessa ja laskee edelleen. Lopeta ketoilu tai vhh, etenkin jos ne ei hyödytä tai tuota tulosta, ei tehnyt sitä itsellenikään. Ja unohda kaikki muut pätkäpaastot yms vippaskonstit.
Syö 3-4h välein ja juo vettä.

Tässä esimerkiksi oma päiväruokani:

klo 8 aamupalaksi Real viipale, kasvisrasvalevite, kalkkunaleike ja kurkkua, lisäksi juotava maitohappobakteerijuoma

klo 11.30 Jasminriisiä ja Sweet and sour kanakastiketta (itse tehty) tätä n. 2,5dl (jälkiruokakulho) ja kaveriksi tomaattia ja kurkkua sen verran kuin haluaa.

klo 15 kurkkua, porkkanaa ja kukkakaalia kermaviilidipin kanssa (kasviksia noin 200g)

klo 18 100g paistettua lohta ja uunijuureksia (porkkana, peruna, bataatti) 100g, kaveriksi salaattisekoitus + kurkku + tomaatti + feta

klo 21-22 välillä syön vielä iltapalan ja se on muuten samanlainen kuin aamupala, mutta en juo juomaa vaan saatan keittää teetä tai vaihtoehtoisesti tehdä munakkaan jossa kalkkunaleikkelettä ja paprikaa, katsoo kumman teen.

Näiden lisäksi juon 2-3l vettä päivässä. Joskus tulee juotua energiajuomaa ja viikottain kaupasta eksyy suklaapatukka tai muu mukaan.
Teen myös ihan "perus" kotiruokia, eli makaroonilaatikkoa, lasagnea, risottoa, ranskalaisia ja kalapuikkoa yms, mutta annoskoko on sen 2-3dl ja loput kasviksia.
Ja en juokse salilla, mutta hyötyliikuntaa olen lisännyt. Eli aina rappuset jos mahdollista, kävelen yhden pysäkin pidemmälle ennen kuin hyppään bussiin kauppa-/työmatkoilla ja joskus iltaisin käyn kävelyllä jos hyvä sää (matkat vaihtelee 1-5km välillä, riippuen fiiliksestä). Pääasiassa viihdyn sohvan nurkassa.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 20:44:45

Kiitos eiomalla, tuo toi toivoa.
Saanko kysyä miten tämä erosi sinun aiemmasta elämäntyylistä? Lähinnä ku en itse edes elä niin kovin oudosti. Niin se mielikuva on vääristynyt

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Eiomalla 
Päivämäärä:   1.6.23 21:02:11

Tuovi: ennen jätin ruokailuja väliin. Saatoin paastota aamun ja päivän, illalla sitten söin kaikkea mahdollista.
Ja en juonut vettä.
Ja varmaan ekaan kuukauteen ei paino tippunut kun aloitin syömään säännöllisesti, sitten puolessa vuodessa lähti 45kg ja siitä ollutkin suunta alaspäin tasaisemmin.
Ja ensin opettelin aamupalan, sitten lisäsin aina vähitellen aterioita.
Ja alkuun en katsonut mitä se ruoka on, opettelin vain syömään säännöllisesti ja vältin napostelua.
Itselleen alkoi tehdä mieli syödä vähän paremmin ja annokset muuttui. Samalla yöunet parani, jaksoi liikkua ja mieli piristyi.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.23 21:31:21

Kaikki hiilihydraatit pois. Tässä esimerkku lounas ja illallinen listaus, vaikka et ruojavihjeitä pyytänytkään: Syö pari ateriaa samaa per päivä jos et jaksa kokata
Ma: kasvislautanen: kurpitsaa, tomaattia, paprikaa ja juustoa esim halloum
Ke: munakas, pinaattia ja tomaattia. Soija rouhetta joukkoon
To: spagetti kesäkurpitsasta, kastike soijarouheesta
Pe: kanaa ja munakoiso sekä raejuustoa
La: kukkakaaligratiini
Su: kalaa ja edellisen päivän gratiininjämät.

Välipalat: miniporkkanoita, viinirypäleitä, omenaa .

Aamupala: kts. Esim karppaus.info sibusto

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: romboullez 
Päivämäärä:   1.6.23 21:54:40

Mitä tuo kukkakaaligratiini sisältää?

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Kammo 
Päivämäärä:   1.6.23 22:22:47

Lääkäriin. Käyttöön Saxenda, Rybelsus tai Mysimba ruokavalion tueksi ja hieman nopeuttamaan painon putoamista.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Tuovi 
Päivämäärä:   1.6.23 23:35:30

Mulla on resepti ozempiciin, mutta nyt imetysaikana on tauolla.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Fsw 
Päivämäärä:   2.6.23 04:45:04

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=2&i=6506460&t=6506460

Tuolla on hyviä vinkkejä.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: nh 
Päivämäärä:   2.6.23 09:40:46

Se on ihan yksinkertaista loppujen lopuksi laihtua, huomasin tässä juuri. Itsekin yritin monia dieettejä mutta en niitä jaksanut paria viikkoa kauempaa.

Sokeriherkut/vaalea leipä ja maito pois. Vähensin ruokaa lautaselta, pidensin yhtä paastoväliä 15 tuntiin lopulta enkä tuntenut nälkää. Tai jos vähäsenkin tuntui, join siihen nälkään vettä. Paastovälin voi laittaa siihen mikä itselle parhaiten sopii, minulla on klo 18-09.

Keskityin määrän sijaan miltä se ruoka näyttää lautasella, kivoja ryhmiä fetajuustosta, kurkusta, paprikasta ja graavilohesta, munasta.

Keskityin siihen lautasen eri ruokiin syödessäni tarkemmin, pureksien hitaasti. "Punaisen paprikan poimii ruskettunut poika Meksikossa, vie sen isänsä maatilalle pakattavaksi, se lähtee kauas, kuorma-auto, lentokone... ja minä syön sitä nyt." Tai "kurkun poimii närpiöläinen kasvihuonetyöntekijä Vietnamista..". Se oli hauskaa. Tein niistä ruuista tavallaan ystäviä ja tarinoita, enkä vain mättänyt suuhuni.

Huomasin lopulta että vähempi määrä ruokaa riittääkin saamaan kylläiseksi. Mittaan edistymistä jostain ompeluhommista jääneellä mittanauhalla enkä puntarilla. Se muutaman sentinkin lähteminen on niin palkitsevaa. Ja usein sanotaan että paino ei ole tippunut mutta senttejä on kuitenkin lähtenyt, niin sillä voi hieman itseään aluksi huijata. Lopulta saa painoakin alas.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Eiomalla 
Päivämäärä:   2.6.23 11:09:47

nh: saman olen itse huomannut. Kun painoa tippunut reilusti ja nyt pudottaminen hidastunut, niin enemmän mittanauhassa näkyy kuin puntarilla.
Esimerkiksi viimeisen vuoden aikana on pudonnut 15kg, sitä ennen ei pudonnut vuoteen grammaakaan, mutta senttejä lähti 13cm vyötäröltä.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   2.6.23 11:50:17

Mä painoin vielä tuossa talvella tasan 100kg. Se oli jonkinlainen herätys ja aloin katsomaan syömisiä tarkemmin. Liikkunut olen kyllä aina, ja kannattaa ottaa liikunta alusta asti mukaan projektiin. Olen saanut nyt 12kg pudotettua kevään aikana. Käyn kävelyllä, uimassa ja jumpassa 1-2krt vko. Kävelyllä paino tippuu parhaiten, aloitat vaikka 10min kävelystä ja lisäät pikkuhiljaa matkaa.

Syön ihan samaa ruokaa kuin ennenkin. Saatan käydä kerran viikossa mäkkärissä ja ostaa jonkun karkkipussin. Syön sellaisia ruokia mistä tykkään. Juon kahvia, vettä ja joskus 1 lasillisen tuoremehua tai laimennettua sekamehua. Lisäsin marjoja, 1-2 hedelmää päivässä ja kasviksia.

Aamupala on mitä mieli tekee, joskus maustamaton jugurtti marjoilla, leipä kasviksilla ja kalkkunaleikkeellä tai munakas. Lounas tavallinen kotiruoka pieneltä lautaselta. Iltaruoka sama tai sitten joku iltapala millä pysyn kylläisenä aamuun. En laske kaloreita. Pelkkä kasvisruoka pitää mulla tosi huonosti nälkää, varsinkin jos olen liikkunut päivän aikana niin olen nälkäinen. Nälkää pitää hyvin kananmunat ym. proteiinin lähteet. En syö mitään proteiinipatukoita tai vanukkaita, enkä light-tuotteita. Jos juon joskus limua niin otan sokeriversion (1 tölkki, ei 1,5l pullo). Alkoholin jätin minimiin. Maitoa en juo enkä laita kahviin. Jos menen ravintolaan syömään niin syön mitä mieli tekee, mutta en käy kuin ehkä kerran kuukaudessa.

Työterveydestä saat varmasti apuja laihdutuksen alkuun.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: nh 
Päivämäärä:   6.6.23 10:50:49

Hyvin olette kaksi viimeistä vastaajaa saaneet painoa alas. Saa nähdä onnistunko itse, mutta antaa toivoa että joku onnistuu kuitenkin.

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.6.23 11:15:08

Kannattaa aloittaa hitaasti, kuten täällä on jo todettukin.

Itselleni auttoi, kun aloin huolehtia, että juon vettä kaksi litraa päivässä ja lisäksi syön puoli kiloa kasviksia. Sillä lähti, hitaasti, ensimmäiset 5 kg. Minulla ylipainoa oli noin 15-20 kg.

Personal trainer joskus aikoinaan ohjeisti, että muuta ateria kerrallaan terveellisempään suuntaan, esim aloita aamiaisesta ja, kun se tuntuu helpolta jatka lounas jne...

  Re: Haluaisin laihtua

Lähettäjä: Se 
Päivämäärä:   6.6.23 11:23:38

Sokeri,suola,rasva, ne pois. Älä käytä leivän päällä margariinia äläkä voita, älä makkaraa, ennemmin kinkkua. Jos makeaa tekee mieli, niin hedelmiä yms. Askella joka päivä edes yksi askel enemmän. Ei helppoa mutta kannattaa yrittää jotenkin..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.