Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 21:27:43

Onko sinulla esimerkiksi tarpeeksi tilaa eläimillesi ja pysytytkö tarjoamaan eläimelle mahdollisuuden toimia eläimelle luontaisella tavalla? Onko eläimesi lemmikki, harrasteväline tai tuotantoeläin?

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.23 22:00:17

Kyllähän lemmikin pito,karjankasvatus ,hevoskilpailut ovat ihan hanurista.Mutta niin kauan kun on sotia liikenne saastuttaa yms megainfernaalista,niin minäkin jatkan harrastuksiani.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: Juulia 
Päivämäärä:   30.5.23 22:05:22

Onneksi en lennä usein, niin voin pitää ponin pihassa.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   30.5.23 22:38:04

Kolme pientä koiraa. Iso talo, ja koirilla vapaa pääsy kaikkialle. Noin kaksi hehtaaria aidattua pihaa, jossa saavat olla. Meillä saa mm. haukkua ja kaivaa. Hihnalenkkejä ja harrastuksia lisäksi.

Hyvin ihmislähtöistä kuitenkin. Villikoira eläisi aika erillä tavalla. Vapaus liikkua, vapaus levätä, vapaus lisääntyä jne. voittaa varmasti elämisenlaadussa lemmikin tarkoin säädellyn elämän.

Se, että itse olen kasvisyöjä, en koskaan lentomatkaille, en hanki lapsia... ei tee mun koirien pidosta eettistä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.5.23 22:42:26

Koira on lemmikki ja tarjoan sille niin hyvät olot kuin mahdollista. Se saa riittää. Eläimet ja ihmiset eivät ole tasa-arvoisessa asemassa. Edes kaikki ihmiset eivät ole. On toki hyvä pyrkiä siihen, mutta ihan turha kuvitella, että niin joskus olisi. Se, kellä on valtaa, määrittää miten muut elävät. Siihen ei muiden kitinät auta.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: tööt 
Päivämäärä:   30.5.23 23:09:20

Taas semmoista OE höpönlöpöä ettei mitään rajaa!

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.5.23 23:13:23

En pysty pitämään koiraa täydellisissä oloissa, koska asutaan kerrostalokaksiossa, mutta parhaani yritän. Se saa olla päivittäin vapaana koirapuistossa ja sen kanssa puuhaillaan paljon.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   30.5.23 23:15:26

Eihän mikään eläinharrastus ole eettistä. Mutta ne eläimet ovat jalostettu ja syntyneet ihmisen käyttöön ja ne muusta tiedä, niin ihan hyväksyttävää kunnollisella ja hyvällä kohtelulla.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: millie 
Päivämäärä:   30.5.23 23:21:40

90% ihmisistä ei kohdella "eettisesti".

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: Riiu 
Päivämäärä:   30.5.23 23:31:26

En omista mitään eläintä, mutta käyn ratsastuskoululla. Siellä on hevosilla leppoisat olot ja ammattimainen hoito ja se riittää minulle. En kävisi sellaisessa paikassa, jossa hevoset tarhaavat yksin postimerkissä tai niillä teetetään liikaa töitä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 05:43:03

Koirallani on kaikki hyvin.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.23 06:44:47

Ei kiinnosta pätkän vertaa.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.5.23 06:55:28

Kyllä koirani ainakin vaikuttaa todella tyytyväiseltä elämäänsä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: Immuunipuolustus 
Päivämäärä:   31.5.23 08:33:02

Laita nyt vielä että tuotantoeläimet eivät ole eettisiä koska niitä käytetään hyväksi ja kaikki eläintuottajat ovat samaa kasvotonta massaa jonka voi syyllistää ihan tuosta syystä ja vielä ilmastontuhoajia kaikki

Ai niin olikin harrastuksesta kyse, se varmaankin on eettisempää kun harrastaa tuotantoeläinten kanssa.
Hevosetkin ovat muuten tuotantoeläimiksi luokiteltuja

Ja asiaan. Kyllä kissoillani on suuri maatila ihan vapaasti käytössään. Tulee sitä vastustuskykyä kun saa multaa varpaiden väliin ja karviaispensaitakin löytyy...tutkitusti on ihmisten immuunipuolustukselle ihan ykköskasvi, olisko kissoillekin!

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   31.5.23 10:49:27

Lemmikki.
Saa kulkea ulos ja sisään miten tykkää, tarjolla on hyvä ruoka, saa silityksiä ja pääsee kainaloon halutessaan.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   31.5.23 12:20:32

Väitän että kanaharrastukseni on suht eettistä. On pieni parvi, kukko ja 7 kanaa, niillä on iso tila talvisin (noin 30 neliötä) ja kesäisin pääsevät ulos joka päivä, useiksi tunneiksi. Ulkotarhakin löytyy, jossa oleskelevat silloin kun olen töissä. Kanani ovat maatiaisia eli hitaasti kasvavia, myöhään munintansa aloittavia (mutta jatkavat munintaa huomattavasti pidempään kuin jalostetut tehotuotantokanat), saavat tehdä tipuja vuosittain jos niin haluavat (yleensä tulee yhdet poikaset kesässä) ja pitävät muninta-tauon pimeimpään vuodenaikaan. Ei ole stressiä eikätkä ole sairastaneet juurikaan. Munivat suunnilleen joka toinen päivä. Ihanteellisinta tietysti olisi jos en asuisi Suomessa vaan jossain lämpöisemmässä missä kanat voisivat ulkoilla talvellakin, mutta kyllä he ulkoilee nytkin keleistä riippuen ainakin puolet vuodesta.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.23 12:35:03

Pyrin siihen, että koirani elää mahdollisimman hyvää koiran elämää. Tarjoan sille laadukasta ruokaa, mahdolliset vaivat hoidetaan matalalla kynnyksellä eläinlääkärille. Lenkit tehdään pääsääntöisesti koiran tahtisesti, jotta sillä on mahdollisuus haistella ja toteuttaa itseään sitä kautta. Omassa pihassa saa haistella ja ihmetellä maailmaa ja pikkulintuja ja kaivella nurkkia jos siltä tuntuu. Koirakavereita pyritään näkemään säännöllisesti ja samalla pääsee ulkoilmaan irrallaan. Erilaista virkettä ja puuhastelua pyrin myös tarjoamaan niissä muodoissa, kun koira niistä näyttää nauttivan. Hoitotoimenpiteissä toteutetaan omaehtoisuutta. Kainaloon pääsee ja hellyyttää saa myös liki aina halutessaan.

En tiedä kuinka voisin enää toteuttaa lemmikin pitoa eettisemmin. Se onkin sitten oma kysymyksensä onko lemmikin pito ylipäätään eettistä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: uodas 
Päivämäärä:   1.6.23 15:15:11

terapiaeläin. saa liikkua ulkona sisään ja ulos oman mielensä mukaan. tottunut monen sortin ihmisiin. pullosta pienenä ruokittu. siksi juuri hyvä terapiaan.
on. ei tosin ole omani vaan hoidan sitä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   1.6.23 17:37:25

"Mutta niin kauan kun on sotia liikenne saastuttaa yms megainfernaalista,niin minäkin jatkan harrastuksiani."

Se, että joku muu toimii väärin tai huonosti, ei oikeuta ketään tekemään väärin. Sitä paitsi jos ajattelee, että maailman pitäisi muuttua paremmaksi, niin se on aloitettava itsestä. Jos kaikki ajattelisivat kuten yllä, mikään ei ikinä muuttuisi.

Tää ihan muuten vaan, en ota kantaa kenenkään eläinharrastukseen. Ei roskien heittelykään maahan ole oikein, vaikka monet sitä tekevätkin. Ei olisi Miljoona roskapussia -kampanjaakaan, jos kaikki ajattelisivat, että "en minä mitään tee, kun eivät muutkaan".

Itselläni ei ole eläimiä enkä harrasta esimerkiksi ratsastusta.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: uodas 
Päivämäärä:   1.6.23 18:33:34

voivat hyvin ja työskennellään siis niiden eläinten ehdoilla. onnellisempi eläin ei voisi olla. jotka väittää että olisivat onnellisempia luonnossa miettikääs uudestaan , mitä ne ihmisen luona saa mitä luonnossa menettäisivät:
eläinlääkärin hoidon.
aina on ruokaa tarjolla.
aina on juotavaa tarjolla.
jos sairastuu hoidetaan.
jos emo kuolee poikasta ruokitaan tuttipullosta ja/ tai hommataan siaisemo.
jos emo sairastuu saa apua.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: uodas 
Päivämäärä:   1.6.23 18:40:37

grrr. minua ärsyttää että sanotaan , että jos ei pidä punkeista, hyttysistä yms ei muka ole 100 % eläinrakas! olen täysin eri mieltä! kyllä minä olen 100 % eläinrakas, mutta loiset.. ne kammottaa, hyttyset yms saisi syödä mettä eikä imeä verta! myös se väite että !00 % eläinrakas ei saisi syödä lihaa koska se on eläintä ,
saa minut näkemään punaista! terapiaeläimet ei siis ole omiani. käyn vain hoitamassa niitä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: uodas 
Päivämäärä:   1.6.23 19:00:30

kerran olin noin viikon ajan kasvissyöjä mutta loppui siihen kun sanottiin että jos en syö lihaa sairastun puutostautiin ja tippuu kaikki hampaat. jos ei tehoa olisi näytetty tosi järkyttäviä kuvia.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: uodas 
Päivämäärä:   1.6.23 19:02:28

koska en halunnut edes tietää mitä ne järkyttävät kuvat ovat tai sanottiin että tippuu hampaat kasvissyöntini loppui siihen.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: peikonlehti 
Päivämäärä:   1.6.23 19:29:22

Asun taajamalla syrjässä, koiralla on omaa tilaa ja reviiri, sen ei tarvitse usein olla yksin ja yksinolot pääasiassa alle nelituntisia. Sen terveydestä huolehditaan, käsittelen eläinlähtöisesti ja koiralla on oikeus mielenilmaisuihin. Koirani myös pääsee juoksemaan vapaana ja toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistään.
Ja sen kanssa harrastetaan, koska kyseessä on kuitenkin työkoira. Harrastuksiin on koira saanut vaikuttaa, eli lajit on valittu koiran ominaisuuksien ja luonteen perusteella. Koulutus ja treenit on positiivisin vahvistein ja jos koiraa ei treenit nappaa, niin me leikitään. Sillä on aina kivaa ja se on aina voittaja kun kotiin lähdetään.

Eettisyys on toki asia mikä välillä mietityttää, kuitenki koira on otettu siksi että minä halusin ja haluan koiran ja koiraharrastukset aina kiehtoneet. Olen myös koulutusnörtti, joten sekin ruokkii minun intoa harrastaa. Koira on asiassa "sijauskärsijä" mutta selvää on myös se, et työskentelemään luotu koira ei ole onnellinen jos sille ei tarjoa työtä.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   1.6.23 19:37:33

No on eettistä. Niillä ratsastetaan mutta vastineeksi saavat tarpeeksi ruokaa ja vettä ja karsinat siivottu ja ulkoilevat päivät ja perusasiat muutenkin hoidettu.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: millie 
Päivämäärä:   1.6.23 23:24:55

Itse en ymmärrä esim rescue koiria. Koska vaikka jossain espanjassahan ne viettävät oikeaa koiran elämää: laumassa, vapaana, saavat pariutua ja hankkivat itse ruokansa. Se on luonnonmukaista koiranelämää.
Sitten joku "eläinrakas" idiootti raahaa sen Suomeen, sulkee pieneen asuntoon, vi ulos vain narun päässä eikä päästä toteuttamaan luonnollista seksuaalisuuttaan.
Jos koira saisi valita se valitsisi satavarmasti oikean koiranelämän Espanjassa.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 13:38:09

Minulla on kaksi koiraa ja kyllä, koen että niillä on niin hyvä elämä kuin suurin piirtein vain voi olla ja se näkyy koirissa, iloisia, luottavaisia ja tasapainoisia kavereita. Ylpeä olen ja tuomitsen hiljaa päässäni lähestulkoon kaikkia muita tuttuja tai lähinnä niiden koiranpitoa (taitoa lukea ja kouluttaa koiraa, koiran yksinolon, liikunnan määrä jne jne). :'D

Lapsena olen ratsastanut ratsastuskoulussa ja näin jälkikäteen ajatellen en pidä kys toimintaa kovin eettisenä, toivottavasti on/oli keskivertoa huonompi paikka ja että ajat ovat muuttuneet sitten -90-luvun.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.6.23 15:39:56

140 nautaa, ei tänä ole harrastus vaan työ ja elämäntapa. Kaikki ovat irti ja saavat vapaasti valita milloin syövät, lepäävät ja käyvät lypsyllä. Ruokintasuunnitelma tehdään rehunalyysien perusteella ammattilaisen toimesta, väh. kerran kuussa käy ELL ja hoidetaan pääosin ennalta ehkäisevästi ongelmia. Mitä paremmin eläimet voivat sitä enempi jää tuloa, se on paras motivaattori.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 16:01:30

"Villikoira eläisi aika erillä tavalla. Vapaus liikkua, vapaus levätä, vapaus lisääntyä jne. voittaa varmasti elämisenlaadussa lemmikin tarkoin säädellyn elämän."

Miten sen sitten ottaa... Vapaus lisääntyä tarkoittaa usein urosten keskinäistä kamppailua, nartut voivat joutua raiskatuiksi, kukaan ei ole auttamassa jos synnytyksessä menee jotain pieleen ja riskit ovat suuremmat koska luonnossa elävällä eläimellä on myös usein kehnompi ravitsemustila. Tiineyden loppuvaihe on todella monelle koiralle tukala, harva koira mitenkään nauttii lisääntymisestä. Se on vain asia, joka tapahtuu koska vietit, muttei koira nauti lisääntymisestä ja äitinä/isänä olemisesta samalla tavalla kuin ihminen.

Vapaus liikkua, mutta on myös pakko liikkua koska ei sitä ruokaa muuten saa. Harva villikoira liikkuu huvikseen, kyllä sitä liikuntaa kertyy nimenomaan siksi, kun sitä ruokaa on pakko etsiä tai kuolee nälkään.

Vapaus levätä on kyllä mun lemmikkikoirillakin ihan aina.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: uodas 
Päivämäärä:   7.6.23 10:03:25

harrastus ei ole ehkä oikea sana pikemminkin sanoisin sen olevan elämäntapa eikä harrastus.

  Re: Onko eläinharrastuksesi eettistä

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   7.6.23 15:46:09

monet rescuekoirat on HYLÄTTYJÄ ei VILLEJÄ! ihmiset ottavat espanjassa ensin koiran ja sitten hylkäävät sen. vähän sama kun yhteen aikaan oli suomessa kesäkissat.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.