Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 20:59:46

Järkyttävä makean himo aina. Joka päivä. Syön kuitenkin hyvin ja ongelma ei ole ratkennut ateriarytmillä ja proteiinipitoisella ruualla. Eikä riittävällä määrällä ruokaa tai tasaisella verensokerilla. Kertokaa nyt hyviä vinkkejä?

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 21:01:58

Aika auttaa, kun et anna periksi.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   30.5.23 21:16:27

Joskus lukenut, että kromilisä auttaisi.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   30.5.23 21:19:36

Ihan sama ongelma ! Eikä voi olla syömättä, iltaisin se iskee ja sitten se on menoa.. JOTAIN menee päivällä ateriarytmissä tai niiden sisällössä pieleen, vaikka kuinka tarkkaan yritänkin kellon kanssa olla syömässä ja pieniä annoskokoja ja terveellisesti ja proteiinipitoisesti jajaja.

Kromipillerit nyt voi heittää jorpakkoon, ei tällaisessa himossa auta mitään. Ihan oikeasti kokeneilta, entisiltä makean pakkonassuttajilta kokemuksia kaipaisin minäkin !

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 21:21:40

Juon itse nykyään nutrilettin suklaajuoman kun tekee mieli suklaata. Tulee huomattavasti vähemmän kaloreita kuin suklaasta.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Säännöt 
Päivämäärä:   30.5.23 21:28:23

Joku nainen sanoi joskus radiossa että lääkäri oli ohjannut häntä juomaan aamulla ja illalla hunajateen. Että se jotenkin huijaa aivoja viemään makean himon pois.

Itse pääsin eroon järjettömästä makean syömisestä sillä, että kerran päivässä iltapäivällä sallin itselleni kupin kahvia ja jonkun herkun sen kanssa. Totaalikieltäytyminen ei ole onnistunut. Tällä tavoin panostan myös päivän muihin ruokailuihin.

Tai yksi vaihtoehto on juurikin valita makean tilalle jotain ns. terveellisempää. Minulla toimii kahvin kanssa myös proteiinivanukkaat tai luumu + pähkinät. Eli välillä korvaan makeat näillä.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Ems 
Päivämäärä:   30.5.23 21:33:59

Tätähän nyt ei kukaan halua kuulla, mutta keto ja vhh auttoi minua ja monia muita. Ei kaikkia tietty.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Rapu 
Päivämäärä:   30.5.23 22:29:04

Minulla on kaksi konstia:
1. En osta kotiin mitään makeaa herkkua
2. Jos tulee niin kova makeanhimo että tekisi mieli vetää sokerit kaapista, otan kolme teelusikallista hunajaa. Eka on herkkua, toinen vielä ihan hyvää ja kolmas jo liikaa. Makeannälkä on tyydytetty.

Mitä kauemman pystyy olemaan ilman herkkuja, sen pienemmäksi niiden tarve laantuu. Vaan syönpä tänään suklaapatukan, niin taas tekee viikon mieli suklaata.

Minulle suklaa on pahin himon aiheuttaja. Se makeus, rasvaisuus ja ihana koostumus...

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   30.5.23 23:06:09

Aloitin ikuisen karkkilakon 8kk sitten. Nyt viimeisen kk ajan voin sanoa että himo on vihdoin poissa.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Hänn 
Päivämäärä:   31.5.23 00:11:57

Saxenda auttoi minua. Ihan ihme taikalääke, en osannut kuvitellakaan tällaista kehon ja mielen tilaa, jossa ruoka ja makea eivät ole mielessä koko ajan. Tältäkö normaaleista ihmisistä tuntuu?

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 00:29:33

Minullakin auttaa vain täydellinen sokerilakko. Aluksi se on kyllä ihan tuskaa ja perseestä, mutta viikko viikolta helpottaa. Lopulta makeaa ei edes tee mieli, mutta annas olla jos sorrut maistelemaan ihan vähän vaan karkkia tai muuta hyväskää, niin himo palaa heti... Tavallaan ymmärrän alkoholisteja, kun itselläkin sokerinhimoon auttaa ilmeisesti vain täysi "absolutismi".

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.23 00:58:32

Tein karkkilakon 2kk sitten ja nyt alkaa helpottamaan. Tummaa (90%) suklaata syön palan tai pureskelen xylitol purkkaa, jos tulee mielitekoja. Olen jonkun kerran syönyt jonkun keksin tai kakunpalan, mutta niistä ei ole tullut himoja. Aiemmin söin karkkia joka päivä, isojakin määriä, enkä pystynyt vähentämään. Ainoastaan totaalilakko auttaa.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Repe 
Päivämäärä:   31.5.23 01:55:58

Olen ollut lapsesta saakka sokerikoukussa. Aikuisiällä päivittäiset sokerimäärät on olleet ihan älyttömiä. Esimerkkinä vaikka 1,5l cocista,kaksi suklaalevyä, pari pussia dumleja tai 3 kääretorttua päivässä. Siis joka päivä, vuosikausien ajan. Olen saattanut helposti olla syömättä ruokaa koko päivän tai useammankin. Olen herännyt myös yöllä syömään herkkuja ja aamun aloittanut colalla ja suklaalla.

En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta muutama vuosi sitten päätin, että nyt saa riittää!!
En oikeastaan edes muista, miten alku lähti käyntiin, koska en ole pitkään aikaan enää miettinyt makeaa. Ei vaan tee mieli. Herkkujen maku sitä paitsi on muuttunut, kun harvoin enää syö. Suklaa ei maistu enää samalta, useimmiten jopa suorastaan pahalta.

Eli on vaan syömättä herkkuja. Korvaa makean muilla vaihtoehdoilla, kuten kurkulla, vesimelonilla tai marjoilla.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.5.23 06:55:33

Mä en varsinaisesti ole koskaan ollut sokerikoukussa, mutta itsekuri herkkujen kanssa on ihan nolla.

Mä meen kauppaan kylläisenä ostoslistan kanssa, enkä tuo kotiin herkkuja muuta kuin "herkkupäivänä" kerran viikossa tai kahdessa. Tällöin saatan ostaa pienen sipsi- tai karkkipussin. Ja itsekuri on tosiaan sitä luokkaa, että vaikka olen ostanut ruokatarpeet ja ajatellut syödä herkut vasta illalla, ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olen syönyt ne heti kotiin päästyäni.

Eli mun vinkki on, että niitä herkkuja ei vaan osteta!

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   31.5.23 07:32:20

Sokerihiiri täälläkin. Periaatteessa sellainen lakko onnistuu että kahvin kanssa otan jonkun pikkuhyvän, mutta sitten tulee aina välillä näitä totaalirepsahduksia.
Yksi hyvä keino hädän hetkellä on miettiä,ei sitä lempi karkkia, vaan inhokkiasi. Esim Dajm, Fazerina, Budapest vie himon mennessään. Sen sijaan esim Fazerin sinisen ajatuskin saattaa johtaa turmioon.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   31.5.23 07:44:27

K:n itsekurihan on mainio, kun pystyy olemaan ostamatta niitä herkkuja. Kun nimenomaan se itsekurin puutos on siinä, että vaikka kuinka yrittää, niin sortuu silti ostamaan.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 07:47:11

Täydellinen sokerilakko auttaa. Itselläni helpottaa himo jo kolmessa päivässä, ja sen jälkeen pitää vain muistaa olla syömättä herkkuja. Liian aikaisin tapahtuva pikku lipsuminen lähtee ihan varmasti käsistä, mutta kuukausien päästä voi ihan hirmu varovasti syödä silloin tällöin jotain pientä ilman hirmu pahaa romahtamisen pelkoa.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   31.5.23 10:16:45

Itse tarvitsen täydellisen sokerilakon. Kaksi viikkoa on täyttä tuskaa ja sitten helpottaa. Eikä tee edes mielii.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.5.23 10:30:56

Parhaiksi keinoiksi olen todennut nämä:

1. Alkuun syö PALJON oikeaa ruokaa. Tuhti aamupala, lounas, välipala, lämmin ruoka päivälliseksi ja vielä iltapala. Koko ajan pitää olla ähkytäynnä oikeaa ruokaa. Oikea ruoka pitää tietysti olla kunnollista ruokaa, ei mitään rasva- ja hiilaripommeja.

2. Kaappiin ei osteta karkkeja tai herkkuja varastoon ja vanhat varastot siivotaan pois.

3. Pyrin juomaan paljon 0kcal makuvissya, tämä korvaa itsellä sokerijuomat. Joskus pyrin alkuvaiheessa juomaan pepsi maxia, mutta makeutusaineet ei nekään kovin hyvä. Mutta alkuvaiheessa auttaa pääsemään irti sokerijuomista ja sokerista ylipäätänsä. Sen jälkeen on helpompi vierottautua vain tästä yhdestä paheesta.

4. Liikunta auttaa jonkin verran, kun liikkuu ei voi syödä samalla. Se tuo tekemistä ja vie ajatukset pois ruuasta. Joskus kasvattelin kuntoa ja huomasin että kun sain oikein hyvän rytmin liikuntaan, ei tehnyt mieli karkkia niin paljoa. Itsellä tämä siis vaati sen, että kävin lenkillä 3-4x/vk ja salilla 3x/vk.

5. Sokeria ei voi syödä yhtään, pienikin maisatminen aiheuttaa repsahduksen. Ei myöskänä mitään muita pullia/jälkiruokia yms. Pidän kirjaa siitä, montako päivää olen ollut ilman karkkia. Vähitellen kun päiviä tulee lisää, tulee olo ettei haluakaan ehkä katkaista putkea (vaikka sokerihimo silti kova).

Itsellä ei mitään toivoakaan, että missään 3 päivässä sokerinhimo vähenisi. Mutta sitä oppii sietämään.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   31.5.23 10:34:53

Kyllä suurin syy makeanhimoon on se sokerikoukku, eli tapa.

Kun hyvän ja riittävän ruuan lisäksi sitkeesti vaan olet ihmisestä riippuen esim 1-2 viikkoa ilman MITÄÄN sokeria, ei edes sitä yhtä jädee tai suklaapatukkaa, niin kohta et himoitse enää herkkua. Mutta jos joka päivä syöt vähän jotain hyvääpysyy sokerikoukku yllä.

Terveisin paha sokerihiiri. Kun olen viikon syömättää mitään herkkua, en himoitse enää herkkuja. Mut sitku taas hemmottelen itteeni ja syön vaikka vklp irttareita, siitä se taas alkaa.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 12:23:06

Kiitos vinkeistä! Pitäskö tehdä sokerikoukusta irti -ketju tänne htnettiin? Kuka lähtee vertaisjuttuun mukaan?

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   31.5.23 12:25:33

Mulla myös ketoosissa poistui makeanhimo.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   31.5.23 13:55:47

"Kun hyvän ja riittävän ruuan lisäksi sitkeesti vaan olet ihmisestä riippuen esim 1-2 viikkoa ilman MITÄÄN sokeria, ei edes sitä yhtä jädee tai suklaapatukkaa, niin kohta et himoitse enää herkkua. Mutta jos joka päivä syöt vähän jotain hyvääpysyy sokerikoukku yllä."

Juu aina voi toivoa :'D

Olen ollut ilman MITÄÄN lisättyä sokeria, eli ei mitään karkkeja, jäätelöitä, leivoksia, keksejä, jälkiruokia, ei sokeria kahvissa/teessä ja syönyt vain ns. puhdasta oikeaa ruokaa, eli välttänyt myöskin piilosokereita. Pari kuukautta meni ihan hyvin, mutta ei se sokerinhimo mihinkään kadonnut. Pelkkä karkkihyllyn tuoksu kaupassa toi veden kielelle. Sen kerran sitten kun meni maistamaan pienen palan karkkia, niin siinähän se homma olikin, olisi voinut saman tien vetäistä koko pussillisen kun se oli aivan uskomattoman hyvää.

Viikossa olo oli vain sellainen, että olisi voinut antaa mitä vaan pienestä palasta karkkia. Ei toivoakaan että makeanhimo olisi kadonnut mihinkään.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: huhhuuh 
Päivämäärä:   31.5.23 14:18:16

Vaikeeta on, tapa istuu tiukassa.

Asia pitää perustella itselle monella tavalla:
epäterveellisyys ( lisäaineet, kovat rasvat )
kalorit
huono-olo, turvotus
iltamässäilyn jälkeinen huonompi uni
rahanmeno turhaan

Korvaavina tuotteina käytän marjoja, rasvatonta vähäkalorista jukurttia, hedelmiä.. tiedän että niissä on sokeria myös, mutta jos syö ison omenan niin on se parempi kuin karkkipussi tai suklaalevy ja rahka/jukurtti parempi kuin puoli pakettia jäätelöä.

Paras ja pahin sparraaja on peili ja vaatteet. Tästä pöhöstä on päästävä eroon. Ei ne karkit minusta onnellisempaa tee, vaikka jonkinlaisena lohdukkeena niitä käytän :-)

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Ex-sokurihiiri 
Päivämäärä:   31.5.23 14:32:05

Vhh. 4kk jälkeen makeanhimo lakkasi. Makeutusaineet myös nostaa himoa. Täysin ilman makeaa, ei siihen muu auta. Mitä enemmän sitä syö, sitä enemmän tekee mieli.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   31.5.23 14:41:51

Mulla loppui makeanhimo, kun pääsin työstressistä eroon. Nyt alkanut paino pudota suht reippaasti.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Nimi 
Päivämäärä:   31.5.23 14:43:46

Sokeririippuvainen täällä! Olen huomannut että joskus kun syö enemmän mitä jaksaa/haluaa niin siitä tulee vähän ällöä ja se lähtee sillä. Joskus oikeesti kokonaan kunnes tulee tyhmä tapa ottaa kaupasta jotain kuten jäätelön tms ja se kierre alkaa uudestaan. Olen sporttinen enkä ylipainoinen joten tämä ei haittaa muutoin kun rahapussia ja hampaita :D Yritän itsekkin päästä nyt kokonaan eroon. Ongelma on enenmmän ainakin itsellä se tapa että kaupasta ei voi lähteä ilman edes pientä herkkua. Suklaapatukka saattaa helpsoti herättää sen sokerihimoriippuvuuden uudestaan

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.5.23 19:05:30

Mulla näyttää toimivan parhaiten itsestään vastuullisen tekeminen ja pitkäjänteisen ajattelutavan omaksuminen. Aloin parisen viikkoa sitten pitää kirjaa ruoista, mitä syön, ja mitä ne pitää sisällään. Sekä juodusta veden määrästä. Ennen saatoin syödä suklaata useimpina päivinä viikossa, nyt olen koko tänä aikana syönyt viisi palaa tummaa suklaata. Käyttämäni sovellus asettaa päivittäiset ylärajat kaloreille, rasvalle jne. ja ainakin tähän mennessä olen pysynyt sen asettamissa rajoissa. Toisin sanoen vaikka suklaata tekisi mieli niin tiedän, ettei rajojen ylittymistä seuraava morkkis ole sen lyhyen mielihyvän arvoista. Ja täytyy sanoa, että se suklaanhimo on myös hävinnyt melkein kokonaan. Tätä ennen kun saatoin ajatella olevani seuraavan viikon herkkulakossa, mutta silti seuraavalla kauppareissulla jotenkin järkeillä itselleni sen suklaan ostamisen.

Samalla aloin liikkua sykettä selvästi nostattavalla tavalla 30-45 minuuttia päivittäin (ennen kävin satunnaisilla parin kilsan kävelyillä), ja kas, painoa on lähtenyt jo kolmisen kiloa.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   31.5.23 19:46:23

Syökää ruokaa. Vaikka sitten enemmän kuin kulutatte, sen aikaa että pääsette eroon siitä makeanhimosta. Totta helvetissä iskee makeanhimo illalla, jos on päivän aikana syönyt "terveellisiä, pieniä annoksia" jotain salaattia ja keittoa ja raejuustoa. Keho huutaa energiaa ja just nyt, kun päivän kalorit on hätinä 1000 iltaan mennessä näillä "vähän usein" syöjillä. Kunnon ruokaa jossa on hiilareita, rasvaa, proteiinia. Täysjyviä mukaan ruokavalioon, ja REILUSTI kasviksia. Eikä mitään lehtiä ja vesikurkkua, vaan parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, ruusukaalia, kesäkurpitsaa, avokadoa, kurpitsoja... Kauden mukaan.

Söin ennen jatkuvasti "vähän ja usein", ja iltaisin vedin järkyttäviä määriä herkkuja, niin makeaa kuin suolaista. Fiksasin normaalin syömisen kuntoon ja kas, ei tee enää mieli puputtaa mitään sokeria jatkuvasti.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 20:05:21

Kyllä syön kunnolla ja riittävästi. Sehän se nyt on ensimmäinrn asia mitö pienessä sokerikoukussa korjataan, mut mä olenkin hevijuuseri

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: TT 
Päivämäärä:   31.5.23 20:29:13

Joo niin olin minäkin. Paketti muffinseja, B&J jäätelötönikkä, useampi suklaapatukkaa ja irtokarkkeja meni helposti saman illan aikana. Väliin sipsiä ja jotain suolaista, että pystyi syömään lisää makeaa. Monta, monta kertaa viikossa.

Luulin silloin syöväni ihan tavallisesti ja riittävästi, mutta siinä vaiheessa kun OIKEASTI syöt tarpeeksi sitä ruokaa, niin sä et kirjaimellisesti pysty syömään niitä makeita enää ilman, että ne tulee ylös samantien. Jos tekee mieli karkkia ja olet sitä mieltä että pystyisit niitä vielä syömään, isket uuden annoksen oikeaa ruokaa lautaselle, ja syöt sen. Vaikka sitten söisit viisi lautasellista sitä ruokaa. Kun makeanhimo väistyy, pienennetään niitä normaaleja ruoka-annoksia toki järkevän kokoisiksi.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 20:34:03

Vhh ja pätkäpaasto.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.23 20:36:40

Täällä nyt tunnutaan sekoittavan näläntunne ja makeanhimo.

Itselle on ollut aivan sama onko niitä kaloreita tullut päivän aikana 500 vai 2500 ja minkä lautasmallin mukaan, jos vielä illalla on tehnyt mieli suklaata niin sitä on sitten vedetty siihen päälle. Vain koska sen maku koukuttaa. Ajatus siitä, että söisi itsensä johonkin oksennuksen partaalle tavallisesta ruoasta ei kuulosta yhtään sen terveellisemmältä.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.23 20:38:27

"Joku nainen sanoi joskus radiossa että lääkäri oli ohjannut häntä juomaan aamulla ja illalla hunajateen. Että se jotenkin huijaa aivoja viemään makean himon pois."

Sokeririippuvuus ratkeaa siis juomalla sokeria kahdesti päivässä? Nerokasta.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 20:41:17

Itsellä auttaa vaan se että että ei osta kaupasta mitään herkkuja kotiin.
On edes se kynnys sitten että pitää lähteä niiden takia kauppaan erikseen..

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.23 21:39:20

Eikö kukaan muu ole kokeillut tummaa suklaata? Siis oikeasti 80-90% tumma suklaa on niin tyjyä, että sitä riittää se yksi pala silloin kun on vaarassa sortua.

Ja syömisestä olen samaa mieltä kuin moni, että alkuun pitää syödä PALJON ihan sitä oikeaa ruokaa. En sekoita nälkää ja makeanhimoa, mutta se mässytyksen tarve kun iskee, niin otan mieluummin sen ruisleivän kuin karkkipussin. Tämäkin helpottaa ajan kanssa, kun sokerikoukusta pääsee eroon. Mutta itselläni tämä on kuin alkoholismi, pakko olla totaalilakossa, muuten repsahdan taas. Tai no se tumma suklaa on mulla se sallittu "repsahdus" joka pitää järjissään.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   31.5.23 21:44:29

"Eikö kukaan muu ole kokeillut tummaa suklaata? Siis oikeasti 80-90% tumma suklaa on niin tyjyä, että sitä riittää se yksi pala silloin kun on vaarassa sortua."

Niin, se tumma suklaa on niin @!#$ pahaa, ettei se millään muotoa vie sitä sokerinhimoa pois.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: yer 
Päivämäärä:   31.5.23 22:00:18

Radiossa joku nainen kertoi ottaneensa aamulla ja illalla lusikallisen hunajaa testatessaan toimiiko lähihunaja siitepölyallergian siedätyshoitona.
Oli vienyt makeannälän ja nainen laihtunut kymmenisen kiloa muutaman kuukauden aikana.

Ei minusta tummasuklaa ole niin tujua, etteikö sitäkin pystyisi päivän aikana levyä syömään. Ei se kyllä mitenkään herkkua ole.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   31.5.23 22:03:45

Minä syön kyllä makeannälkään levyllisen tummaa 90% suklaatakin, jos muuta ei ole...

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   31.5.23 22:04:28

Joo, tummasuklaa on pahaa! Ei vie makeanhimoa mitenkäänpäin. En tajua kuka siitä tykkää..

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: addikti 
Päivämäärä:   31.5.23 22:11:42

Minä en ainakaan voi syödä yhtään mitään makeaa, jos meinaan irti siitä päästä ja pysyä. Ei tumma suklaata tai muutakaan tai lähtee heti lapasesta, enkä pysty välttämättä tosi pitkäänkään aikaan saamaan siihen tolkkua. VHH on minulle osoittautunut ainoaksi ja parhaaksi tavaksi pysyä erossa makeasta. Ei ole auttanut vaikka on säännölliset ruoka-ajat ja normaalia ruokaa. Makeanhimo kun iskee, sitä makeaa haetaan vaikka millaisten matkojen päästä tarvittaessa. Eikä kauppaan mennessä auta mikään päätös, että makeat jätetään kauppaan, vaan joka kerta sieltä tulee myös suklaata tai karkkia.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.23 22:15:48

Mä huijaan itseäni näin: joo pitäis hakee perunoita..kaupan valitsen kuitenkin sen mukaan, mistä saa himoitsemaani koaa salmiakkia. No, otan nyt pussin ku kerta täällä oon..varastoon tietty. Tosiasiassa pussi on auki ennenkuin olen autossa. Auto ei liiku, ennenkuin olen saanut ahmittua tarpeeksi (voipi mennä koko pussi 5 min). Sit ikäänkuin herään horroksesta. Noniin, mitä tapahtui?

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: 8 
Päivämäärä:   1.6.23 08:01:47

Muutama viikko ilman sokeria takana. Aikaisemmin sitä meni paljon. Joka päivä iso annos jätskiä, suklaata, puoli kiloa irtokarkkeja... aloin pelotella itseäni kakkostyypin diabeteksellä ja päätin jättää kaiken makean pois. Alku oli hieman hankala, väsytti ja oli tukala olo. Mutta siitä kun selvisi, on ollut paljon parempi olo: olen paremmalla tuulella, nukun paremmin, älykellon mukaan palaudun paremmin. Mitään muuta en ole muuttanut, töissä ja kotona on samat stressinaiheuttajat, liikuntaa on saman verran, mutta muutos yleisvoinnissa on niin dramaattinen, että sokerilakko taitaa jatkua vielä pitkään.

Hirmu tiukassa sokerilakossa en ole, en esim. lue salaatinkastikeem tuoteselosteita ja leivässäkin taitaa olla siirappia, joskus ruokaan tulee hunajaa jne, mutta kaikki selkeästi makeat, kuten herkut, sokerijugurtti ja sokeroitu mysli, on jäänyt pois.

Tai mitä herkkuja ne jätskit ja karkit oli mulle, ne oli lähinnä pääasiallinen ravinnonlähde.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 10:27:56

8, ihana kuulla

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 18:15:54

Kumpa pääsisi vauhtiin tässä asiassa. Selkäranka tuntuu letkulta.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: addikti 
Päivämäärä:   1.6.23 18:52:54

Tuohan se juuri onkin, että aloitus on tosi vaikeaa, ei onnistu milloin tahansa. Sitten, kun onnistuu, kannattaa kyllä yrittää pitää siitä kiinni kynsin hampain. Marjat+ luonnonjogurtti auttaa mulla makeanhimon poissapitämiseen sitten, kun vaan saa repäistyä sokerittomuuden alkuun.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   1.6.23 19:22:36

Mulla loppui siihen jokapäiväinen herkkujen napostelu kun vetelin viikon väkisin kaikkea niin että tuli äklö olo aina, ei tuntunut muu tepsivän.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   1.6.23 20:08:08

Ainoa keino on överi liikunta. Kun liikkuu paljon, ei ehdi syödä, ja aivot menee asentoon, että liikunnan kulutus täytyy korvata jollain ravinteikkaalla.

Mun pahe on enemmän suolainen. Mutta silti naurattaa "ota kourallinen pähkinöitä ja kuivattuja luumuja" makean himoon. Tai vihannestikut ja dippi sipsien himoon. Eihän mikään paskalle maistuva korvaa jotain herkullista.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: dlfkad 
Päivämäärä:   1.6.23 23:46:10

Mulla lähti makeanhimo kun sairastuin vasikkaripuliin (kryptosporidium) kun erään vasikan paskaa lensi suoraan suuhuni. Ripulin takia en pystynyt syömään mitään yli viikoon, ja juomisenkin kanssa oli vähän niin ja näin.

Sen jälkeen olin kivasti laihtunut, iho oli kirkas ja makeanhimo poissa. Muutoin en suosittele.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   2.6.23 00:42:16

Mä olen myös sokerikoukussa. Itse olen kyllä huomannut kolme ajankohtaa, jolloin herkut eivät uppoa: joulu ja pääsiäinen, koska silloin teen riittävästi oikeaa ruokaa, sekä kesäloma, koska silloin ei ole työstressiä. Sinänsä hassua, että jouluksi ja pääsiäiseksi oikein ostaa suklaata ym., ja sitten niitä ei edes tee mieli.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.6.23 01:04:00

Itse olen ollut karkkilakossa nyt pari kuukautta, mutta voin kyllä ostaa lapsille karkkia ja meillä sitä onkin aina kotona. Syödä en voi yhtäkään, sitten repeisi koko homma... Purkkaa syön, eli sillä huijaan. Pitäisi siitäkin päästä eroon seuraavaksi, mutta ajattelin että askel kerrallaan.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   2.6.23 12:09:19

Hanki mielekästä elämänsisältöä, niin et ehdi kaivata ruokaa niin paljon.

(ja joo, tiedän piinallisen hyvin miten mahdoton tämä keino on käytännössä toteuttaa :D )

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 12:10:54

N: mutta hyvä neuvo onkin

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.6.23 12:22:54

Vhh ja totaalikieltäytyminen vähintään muutaman viikon ajan. Sen jälkeen ehdottomasti muista kohtuus. Aivosi vaativat sokeria, jos siihen tottuvat.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   2.6.23 12:27:42

Syö jotain makeaa, mutta älä karkkia tms. Esim Mango.

  Re: Miten ihmeessä päästä eroon makean himosta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 16:53:22

No nyt yritän tosissani...yhtään ei saa ajatella herkkuja, muuten on heti neuvottelemassa ittesä kanssa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.