Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   28.1.23 23:08:02

Leposyke on ihan normaali. Kunto on huono, sen tiedän joten ongelma voi olla ihan vaan siksi. Mutta ajattelin kysyä jos muilla aiheesta kokemuksia.

Eli kunto on huono, masennuksen yms takia en muutamaan vuoteen paljoa liikkunut. Painoakin kertyi, mutta nyt taas lähes normaalipainossa. Jaksan kävellä kyllä esim tunnin lenkin ihan hyvin, mutta en ole juossut/pyöräillyt aikoihin.

Vähän aikaa sitten kokeilin juoksumattoa ja kuntopyörää. Kummassakin meno tuntuu ihan hyvältä, mutta syke nousee tosi rajusti. esim tänään 5km/h nopeudella hölkkää 10 minuuttia, niin syke oli juoksumaton mittarin (mittaa kun pidän kahvoista) mukaan joku 160. Huippu oli 217, mutta epäilen kyllä ettei voi pitää paikkaansa. Joka tapauksessa tunnen selvästi että syke nousee rajusti.
Hölkkä ei kuitenkaan tunnu raskaalta, en merkittävästi hengästy (pystyn puhumaan), en hikoile ja jaksan hyvin.
Kuntopyörällä samoja havaintoja aikaisemmin. Sykevyöllä syke nousee ihan minuuteissa 160, vaikka ei edes tunnu raskaalta.

Jos kävelen (/pyöräilen pienellä vastuksella) hetken, syke rauhoittuu nopeasti. Jos kävelen 5km/h, syke on n 120-130 ja saattaa tippua alemmaksikin.

Muutaman ekan kerran kuntopyörällä en käyttänyt sykemittaria ja tuli nopeasti huono olo, varmaan koska syke nousi niin paljon. Olin myös superväsynyt aina treenin jälkeen. Nyt helpompi, jos pidän sykkeen max n. 130 eli liikun niin että tuntuu tosi kevyeltä.

Onko tämä vain huonoa kuntoa vai pitäisikö huolestua? Varmaan ainakin pitää liikkua vain mittarin kanssa ja pitää syke järkevissä rajoissa?

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.1.23 23:15:35

Voi olla ihan vaan huonoa kuntoa. Pitää aloittaa tosi rauhassa, pieniä pätkiä reippaammin kerrallaan ja heti kävelyä kun syke lähtee nousemaan yli pk-alueen. 10min on todennäköisesti ihan liikaa kerralla, tarvitaan tosi lyhyitä pätkiä alkuun ja ne siitä pitenee kyllä kun kunto kasvaa.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: AnticiS 
Päivämäärä:   28.1.23 23:26:00

Tulee mieleen omat intinaikaset astmatestit, kevyt hölkkä, lekuri huutaa että nostakaa syke 160, itellä siinä kohtaa siis 240, rupesin kävelemään jolloin sama ihmettelee että mitä mä pelleilen.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.1.23 23:31:30

Noooh itse treenaan salilla nelisen kertaa viikossa, olen hyvässä fyysisessä kunnossa ja arkiliikuntaakin tulee ihan kivasti. Jos lähden reippaalle kävelylle (vauhtia en ole kyllä mitannut), niin ihan hyvin syke voi olla 120-130. En näe tuossa mitään erikoista.

Jossain kardiolaitteessa ja erityisesti juostessa syke nousee minullakin jonnekin 160-170 lukemiin, joskus kun lenkkeilin niin helposti jopa korkeammas. Tosin sen huomasi kyllä sitten olossakin, että tulikohan yritettyä juostua vähän liian kovaa..

Enemmän ihmettelen siis sitä, että sinusta ei tunnu raskaalta noilla sykkeillä, en sykkeitä itsessään jota ovat ihan normaalit. Mitä ne sykkeet sanoo, jos yrität oikeasti liikkua ihan maksimaalisella teholla?

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.23 00:12:01

Mulla polarin ja garminin kellot väittää, että ratsastaessa maksimisyke huitelee 190-210 välillä. Koiran kanssa kävelylenkillä maksimisyke 150-170.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   29.1.23 04:19:54

Ensin sanot hölkätessä 5km/h syke on 160, lopussa kerrot kävellessä 5km/h syke on 120. Eli se askeleen muutos kävelystä hölkkään nostaa sykkeen? Sinäänsä 160 ei ole ihmeellisen korkea syke juostessa, toki kertoo hitaassa vauhdissa että _juoksu_kunto on huono. Kyllä se siitä laskee kun alat treenaamaan. Juoksuharjoittelussa 80% treenistä pitäis tehdä matalilla sykkeillä. Monilla aloittelevillä juoksijoilla se on pääosin kävelyä. Kannattaa vaikka juosta ja kävellä pätkittäis, esim 30sek juoksu, 3min kävely. Ja keskity aluksi matkan/ treeniajan hillittyyn kasvattamiseen, ei vauhdin kasvattamiseen.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.23 07:15:47

Ei kannata hirveesti noihin lukemiin tarrautua, varsinkaan kun ei ole oikea sykevyö.
Kuuntele oloa. Juokse minuutin pätkiä ja pidä minuutti tai pari kävelyä.
Kunto kohenee nopsaan ja sykekin tasaantuu kun sydän ei enää säikähdä että mitä hittoa nyt tapahtuu.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.1.23 07:59:01

Ihan tavalliset sykkeet nuo on.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   29.1.23 08:11:13

Mulla 160 on se keskisyke, millä jaksan hölkätä pitemmänkin lenkin. Ja 120 syke on jo kävelyssä, mutta se ei rasita. Sain UKK-testissä ihan paskat tulokset, vaikka tein siihen aikaan 10 km juoksulenkkejä, 50 km maastopyörälenkkejä ihan kunnon maastossa ja ratsastin. Syön sykettä alentavaa lääkettä, en sykkeen takia vaan migreeniin.. Ei syke kerro kovin paljon muihin verrattuna. Kunhan se itsellä toimii yleensä samalla tavalla, nousee ja sitten laskee nopeasti niin hyvä.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   29.1.23 08:27:23

Osta kunnon vyöllinen sykemittari ennenkuin enemmän huolestut. Nuo voi näyttää ihan mitä sattuu.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   29.1.23 09:17:31

Minulla on reippaalla hölkkälenkillä maximisyke helposti 170, ja olen ihan hyvässä kunnossa. 160 sykkeellä voin jatkaa vaikka maailman tappiin.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.1.23 09:18:43

En mäkään ihan kamalasti luottaisi kun ei ole sykevyötä.

Mut ei nuo nyt niin pahoilta kuulosta. Peruskuntoliikunta tehdään matalilla sykkeillä, joka ei tunnukaan juuri miltään, ja vauhtikestävyys sitten korkeammilla. Ei tuo 160 vielä mikään kovin korkea ole, jos kunto on huono.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: VW 
Päivämäärä:   29.1.23 10:52:26

Hengitys ja tekniikka vaikuttaa sykkeeseen.

Esim juostessa jos asento on yhtään kumara, Sumenin taivaissa. Pää pystyyn, rinta eteen, lantio suorana eikä perse pitkällä.

Mulla joskus oli tapana hengittää suun kautta, se ei helpota menoa yhtään, eli suu kiinni ja hengitä nenän kautta niin sykkeet pysyy aisoissa.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: C.A 
Päivämäärä:   29.1.23 13:56:10

Siis mitä. Minkälaisia sykkeitä teillä on kävellessä? Oon sydänvikainen ja mulla on osittain lääkityksen takia matalat sykkeet, mutta oon ajatellut että urheillessa ne toimii ihan normaalisti. Kävellessä reippaasti (reilu 5 km / h) tunnin-kahden lenkkejä keskisyke on alle sadan. Ensimmäiset puoli tuntia saattaa mennä alle 80. Oon ajatellut, että kaikilla sama homma. :D
Tosi vaikea saada mitään treeniä osumaan sinne 100-115 sykealueelle. Tunnin uimatreenissä näytti olevan keskisyke 131 ja 40 minsan hölkällä 132. Maksimisyke testattu, 183. Oon 4-kymppinen nainen.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.1.23 14:22:41

” Kävellessä reippaasti (reilu 5 km / h) tunnin-kahden lenkkejä keskisyke on alle sadan. Ensimmäiset puoli tuntia saattaa mennä alle 80. Oon ajatellut, että kaikilla sama homma”

Mulla nyt levossakin syke pyörii 70-90 väliin.

23-vuotias perusterve nainen.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.1.23 14:25:09

"Mulla nyt levossakin syke pyörii 70-90 väliin."

Sama, 28-vuotias, hyväkuntoinen ja terve nainen olen.

Leposyke nukkuessa jotain 60.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   29.1.23 15:17:22

Kävelykuntotestissä sykkeet vyöllä mitattuna vähän yli 200. Lenkkeilin päivittäin, oma talli joten hyötyliikuntaa tuli, mutta kunto tosi huono eikä lähtenyt nouseen vaikka mitä teki. Lihakset meni maitohapoille heti.
Sitten sain verenpainelääkkeen migreenin estoon, sykkeet putos ja samassa kävelykuntotestissä sykkeet huomattavasti alempana ja kävelyaika lyhyempi vaikka välissä ei tapahtunut liikunnassa muutoksia. Kunto rupesi nousemaan eikä lihakset mene maitohapoille läheskään niin helposti.

  Re: Syke nousee liikunnassa hurjasti

Lähettäjä: Muija 
Päivämäärä:   29.1.23 16:32:42

55 v fyysistä työtä tekevä ryhmäliikuntaa ja muuta sellasta harrastava.

Yön alin 50 paikkeilla, yleensä vähä alle. Reippaalla zumbatunnilla max n. 160.
Kävelles 110-130, riippuu vauhdista.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.