Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Joululeipomusketju

Lähettäjä: Rommirusina 
Päivämäärä:   1.12.22 18:37:45

Huomaan että ekaa kertaa vuosiin on iskenut leipomishimo. Oikein odotan että pääsee iskemään kädet jauhoon ja paistamaan herkkuja. Ja että pääsee joulun päivinä niillä herkuttelemaan ja että saa läheisiäkin niillä ilahduttaa. Jälkiruoista ylipäätään keskustelua myös.

Mitä ajattelit leipoa jouluna? (Jos leivot, jos et, älä kerro ettet!) Onko sulla jotain perinteistä vai meinasitko testailla jotain uutta? Onko sun läheisillä jotain sellaista mitä aina haluavat joulupöytään?

Re: Joululeipomusketju

Lähettäjä: Ähky tulee 
Päivämäärä:   1.12.22 18:47:56

Joulupiparit
Joulutortut
Suklaamurupiparit
Taatelikakku
Pullaa
Kinkkupiirakkaa /kinkkusarvia tai jotain suolaisia joulutorttuja
Ei syödä joulupöydässä muuta kuin pipareita
mutta kahvin/glögin kanssa ennen joulua jo näitä muita kun tulee vieraita. Aika perinteisesti mennään. Olen huomannut että jouluaaton mässäily jälkeen ei oikein makeat leivonnaiset maita edes.

Lähettäjä: newton 
Päivämäärä:   1.12.22 18:49:05

Joulutortut tuli jo tehtyä ja laitoin pakkaseen. Appelsiini-suklaakakku mietinnässä ja ehkä joulupullaakin vois tehdä pienen satsin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.12.22 19:52:51

ajattelin tehdä torttu- ja piparitaikinasta kuusia, jotka pujotellaan grillitikun nokkaan. eka satsi meni pilalle, kun jäivät sisältä raaoiksi :D seuraavan koitan tehdä pelkästä torttutaikinasta...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.12.22 19:58:41

Kohta kokeilen tähtitorttuja sillä Vihreä Kuula-marmeladilla. Aiemmin kokeilin aidoilla vihreillä kuulilla (puolikkailla) kun sen piti olla kuulemma paras juttu sitten valmiiksi siivutetun leivän, mutta ei se kyllä mun mielestä toiminut, kuulan puolikas vaan suli uunissa ja välittömästi jäähdyttyään muuttui taas kiinteäksi. Eli sait tähtitortun, jonka keskellä on littana ja epämääräisen muotoinen vihreä kuula, no vttu huraa. Toivottavasti tuo marmeladiversio toimii paremmin?

Teen samalla kyllä perinteisiäkin, koska niitähän ei hakkaa mikään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.12.22 20:01:19

"ajattelin tehdä torttu- ja piparitaikinasta kuusia, jotka pujotellaan grillitikun nokkaan. eka satsi meni pilalle, kun jäivät sisältä raaoiksi :D seuraavan koitan tehdä pelkästä torttutaikinasta..."

Mitä :D

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   1.12.22 20:02:43

Amarettokakku on aina pakko tehä, se on niin hyvää. Pieni erä pipareja, talo tehtiin valmistaikinasta, muut tehdään ite alusta. Sitte juustokakkua, maku on vielä mietinnässä, ehkä puolukkainen. Torttuja ei syö meillä kukaan, joten ei niitä. Ai niin ja karjalanpiirakat myös tehdään itse.

Lähettäjä: Jaarg 
Päivämäärä:   1.12.22 20:03:54

Luumumarmeladi-appelsiinituorejuusto - torttuja tein viime vkl, ne on syöty. Niitä en pakasta, koska valmislevyistä niin nopea tehdä tuoreet suoraan uunista -versiot.

Kuivakakkua ajattelin tehdä, mutta oma suosikkini on banaanikakku, onkohan se liian eksoottinen? Tänä vuonna vieraat tulevat meille valmiiseen pöytään..

Piparit kaupasta.

Lähettäjä: Liina 
Päivämäärä:   1.12.22 20:03:59

Aion leipoa:
Saaristolausleipää
Torttuja
Pipareita
Tiikerikakkua

Ainakin nämä, mutta haluaisin kysyä millaista joulupullaa muut tekee? Ideoita siis.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   1.12.22 20:09:44

Karjalanpiirakat on meillä olennainen osa joulupöydän tarjoomuksia, ja koska mamma ei siihen urakkaan enää jaksa lähteä ja äiti ei oikein osaa, homma jää mun kontolle. En vielä tiedä, milloin ehdin ne pyöräyttää, tuntuu että olen tänä vuonna koko ajan töissä...

PS. Saisiko jostain lukittavan pakastimen, jotta piirakat saisi varmemmin säilymään jouluun asti? :D

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   1.12.22 20:29:43

Mä pelkään että jos jo nyt tekee, tulisi leipomuksiin pakastimen maku. Jotkut on tosi herkkiä imaisemaan sen vaikka kuinka hyvin pakkaisi.

Itse teen aina nämä

-lusikkaleivät
-joulutortut eri hilloilla
-juustokakku
-kuorrutettu maustekakku
-luimurahka

Ekat teen lahjaksi ja en pidä siitä, niiden leipominen on jotenkin niiiiin uuvuttava urakka. Tai sitten sillä on jotain tekemistä asian kanssa, että olen aina tehnyt niitä tyyliin just nippanappa ennen aattoa että olen oikein poikki.

Joulutorttuja rakastan ja haluaisin hotkia niitä joulun ja uuden vuoden välissä joka päivä. Ja muillekin pitäis riittää. En tiedä mikä määrä niitä pitäisi tehdä että riittäisi.

Juustokakku tuottaa joka vuosi päänvaivaa kun ei ole vakkariohjetta siihen. En halua käyttää liivatetta ja en halua suklaanmakuista. Hyydytän yleensä valkosuklaalla mutta jostain syystä se välillä epäonnistuu, ei hyydy.

Kuorrutettu maustekakku on ihana ja mulla on siihen täydellinen resepti. Ei ole käsillä just nyt kyllä niin en voi jakaa. Sitä söisin kakkukaupalla.

Niin ja luumurahka nyt on ihanaa. Turvotan luumuja aina vuorokauden että ovat oikein paksuja ja mehukkaita ennen kuin silppuan ne rahkaseokseen.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   1.12.22 20:32:59

"Mä pelkään että jos jo nyt tekee, tulisi leipomuksiin pakastimen maku. Jotkut on tosi herkkiä imaisemaan sen vaikka kuinka hyvin pakkaisi."

Kannattaa sulattaa ja pestä se pakastin joskus. Eikä välttämättä säilyttää asioita kuten esim. valmiiksi hienonnettua purjosipulia ja joululeipomuksia samassa lokerossa, tai edes samassa pakastimessa...

Tästä jouluun on niin lyhyt aika että normipakastimesta ei se pakastimen maku ehdi kyllä tarttumaan.

Päivämäärä:   2.12.22 07:00:01

Toissajoulun taatelikakkua on vieläkin pakastimessa. Ei siis sitä enää vaan ehkä jotain hedelmäkakkua. Mistä saisi siihen sopivat hedelmät ja alkoholin, kun enää en ole marashinokirsikoita?

Lähettäjä: Niinku 
Päivämäärä:   2.12.22 07:09:08

Hedelmäkakku pakko tehdä, ehkä sen aika olisi jo nyt.
Tulee oma lapsuus mieleen kun katselee tarvikkeiden hintoja, voi maksaa jo 6€ puoli kiloa, pitääkö siirtyä margariiniin? Hedelmäkakun ainekset maksaa hunajata.

Lähettäjä: Lili 
Päivämäärä:   2.12.22 09:09:09

Torttuja, pasteijoita, liha ja kasvis täytteillä, piparit, maustekakku, joku hyydykekakku..

Lähettäjä: Keltainen 
Päivämäärä:   2.12.22 11:53:33

Kannattaa katsella tarjouksia nyt voista. Itse ostin just pakastimeen 3 puolen kilon voipakettia kympillä. Sen edullisemmaksi ei tule. Joulukuussa näitä voitarjouksia usein on.

Mutta voi ja liha saakin mun mielestä maksaa. Eläintuotteiden pitäisi olla vähän luksusta ongelmallisuuden takia.

Päivämäärä:   2.12.22 12:35:19

Jouluksi ajattelin tehdä jonkinlaisen kakun, kuten lähes joka vuosi. Jos jaksan panostaa niin ajattelin sacherkakkua, mutta jos laiskottaa niin sitten juustokakun. Viime vuonna tein pätkiskakun.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   2.12.22 12:43:37

Hedelmäkakku on joulun must. Ja taatelikakku on myös leivottava.

Päivämäärä:   2.12.22 12:45:50

joulupavlovaa mietin jos tekasis, ja joku maustekakku. ehtis vielä ennen jouluaattoa herkutella. joulu menee vierasilla

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   2.12.22 12:46:57

Pipareita itsetehdystä taikinasta, tähtitorttuja valmistaikinasta ja arabialaisen maustekakun. Nämä teen joka vuosi, sitten joulupöytään jälkiruoaksi glögijuustokakku tms.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   2.12.22 12:54:49

Mä en ole ikinä onnistunut taatelikakussa, aina saanut sen kuivaksi köntyksi ja siksi teen vain hyydykekakkuja koska ne ovat pommin varmoja. Kinuskikissan sivuilta jouluinen glögijuustokakku on aika hyvä, sitä olen tehnyt useana vuonna ja tänä vuonna teen taas.

Pipareita en tee koska en jaksa mutta ostan ne joulumyyjäisistä, eli itse tehtyjä by someone else. Joulutortut teen valmistaikinasta.

Lähettäjä: Taoi 
Päivämäärä:   2.12.22 13:03:22

Aion leipoa joulutorttuja, tehdä piparkakkutalon, suolaisia pasteijoita (täyteideoita otetaan vastaan!) sekä karjalanpiirakoita.

Lähettäjä: puuro 
Päivämäärä:   2.12.22 13:03:34

Meillä tehdään riisipuuron jämistä jälkiruoka joulupäiväksi. Joko maltanriisiä (puuro, appelsiinia pilkottuna, kermavaahto tai kermarahka) tai sama mutta luumu,armeladia appelsiinin sijaan ja piparkakkumaustetta lisäksi.

Ehkä torttuja tapaninpäivänä. Nehän ei pysy hyvänä kuin muutaman tunnin joten paistetaan vain sen verran kun syödään kerralla.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   2.12.22 13:09:15

Meillä on naisväki ja lastenlapset varanneet keittiön aatonaatoksi omaan käyttöön, jolloin siellä mm leivotaan.

Päivämäärä:   7.12.22 18:25:22

Kenellä olisi testattu ja hyvä maustekakku? Sellainen jossa ei olisi pistävää makua. Välillä niissä on, en tiedä mikä mauste sen aiheuttaa.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   7.12.22 19:11:15

Neilikkaa jos on liikaa niin tulee pistävä maku, tai sitten pomeranssi. Jos käyttää valmista piparkakkumausteseosta niin taitaa olla Santa Marian se sininen pussi jossa ainaki omaan makuuni parhaat mausteet. Niissä ei ole nimittäin samoja mausteita, siis kun verrataan esim Meiran mausteisiin

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.12.22 21:59:35

Lusikkaleivät, vaaleat piparkakut, rommikakku, tortut.
Saaristolaisleipä ja rieska.

Lähettäjä: swastika 
Päivämäärä:   7.12.22 23:35:06

Ja muistetaanpas sitten taas laittaa REILUSTI sitä luumuhilloa niihin tähtitorttuihin! Se on niiden sydän ja minkä vuoksi niitä tehdään ja syödään - taikina on vaan alusta sille. Mikään ei ole ankeampaa kuin jossain pikkujouluissa järsiä tekohymy naamalla kuivaa lehtitaikinaa, jonka keskellä on pikkusormenpään kokoinen nökkö hilloa. Oikeasti, se maksaa jotain luokkaa euron purkki ja purkista tulee ties kuinka monta, vaikka laittaa ihan kunnolla. Hillosilmän kuuluu olla sellainen reilun kananmunanpuolikkaan kokoinen, vähintään. Olen täällä ennenkin sanonut tästä asiasta.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   7.12.22 23:45:49

Kannattaa myös laittaa vähän vaniljasokeria joulutorttutaikinaan jos pitää vaniljasta. Antaa yllättävän paljon makua taikinaan muttei peitä hillon makua.

Lähettäjä: Goofy 
Päivämäärä:   8.12.22 00:41:31

Torttuja, pipareita jo tehty ja tehdään jouluksi lisää. Suunnitelmissa tehdä myös tonnikalapiirakkaa, kinkku-juustopasteijoita ja saaristolaisleipää.

Lähettäjä: jaiks 
Päivämäärä:   8.12.22 06:31:28

Joulutorttuja valmiiksi kuukausi ennen ja vielä pakastaen?

Lehtevät taikinat pysyvät paiston jälkeen vain pari tuntia hyvinä. Pakastetut tortut, pasteijat, viinerit jne ovat kammottavia.

Päivämäärä:   8.12.22 11:57:59

Joo mietin kans tuota torttujen pakastamista että maku kyllä kärsii

Lähettäjä: newton 
Päivämäärä:   8.12.22 12:47:09

No onneksi niitä ei syö kukaan muu kuin minä ;)

Kun sen tortun ottaa pakastimesta ja lämmittää vähän mikrossa, niin on ihan hyvä mulle. Sinkkuna kun ei niitä torttuja tarvi tehdä ja syödä viikkokaupalla.

Lähettäjä: Ss 
Päivämäärä:   15.12.22 14:14:28

Onko kukaan koskaan tehnyt käpykakkua?

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   15.12.22 14:22:08

Yritin jo testimielessä leipoa suklaakuivakakun. Käytin gluteenittomia jauhoja, ja tuli muuten melkoinen kuiva ja mureneva kökkäre :D oikein tarttui kitalakeen, eivätkä taikinaan jättämäni tumman suklaan palaset yhtään auttaneet asiaa...

Teen jatkossa vain joulutorttuja valmiista taikinasta.

Päivämäärä:   15.12.22 14:26:08

No luumumarmeladi-appelsiinituorejuusto -tortut kuulostaa hyvältä! Miten teet?

Pavlovan meinasin minäkin aattona tehdä. Onko joku miettinyt tekevänsä lahjaksi jotakin herkkuja?

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   15.12.22 15:17:24

Ei ole leipomus mutta millä ohjeella teette riisipuuron, pakkauksen vai jollain muulla?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   15.12.22 16:36:44

Tien viime vkloppuna luumutorttuja ja siinä hetkessä tuli mieleen ylimmän kommentoijan muistutus siitä että pitää laittaa paljon hilloa torttuihin :D Ja laitoinkin

Lähettäjä: Persilja 
Päivämäärä:   17.12.22 17:19:15

Mulla on tänään aikeissa leipia parit viski-taatelikakut. Koko leivontagame muuttui kun aloin ruskistaa leivontaan käytetyn voin

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   17.12.22 17:38:29

Nauvon limppua
Vaaleeta joululimppua
Irlantilainen viskikakku
Englantilainen hedelmäkakku
Noita kutakin menissa myös lahjaksi.

En leivo enää pipareita, koska tykkään enemmän taikinasta kuin valmiista tuotoksista.
Ja kahden hengen taloudessa vain minä tykkään joulutortuista, joten en viitsi itelleni tehdä (söisin niitä himooni). Äite, täti ja likka niitä kumminkin tahoillaan tekee ja kahvipöydässä moisia pääsee kyllä sitten pupeltamaan.

Lähettäjä: Elohiiri 
Päivämäärä:   17.12.22 19:07:57

Lapsuudessa tehtiin kolmen sukupolven naisten talkoilla niin karjalanpiirakat, englantilainen hedelmäkakku, taateli- ja minttusuklaakakku, piparit ja joulutortut. Mummosta jo aika jättänyt, mutta hänen käsin kirjoittamien reseptien mukaan leivon hedelmäkakun ja minttusuklaakakun. Joka joulu mietin miten tulkitsisin koukeroista käsialaa mutta hyvät kakut seuraavan sukupolven kanssa saatu aina aikaan.

Lähettäjä: Rommirusina 
Päivämäärä:   17.12.22 19:16:29

"Lapsuudessa tehtiin kolmen sukupolven naisten talkoilla niin karjalanpiirakat, englantilainen hedelmäkakku, taateli- ja minttusuklaakakku, piparit ja joulutortut. Mummosta jo aika jättänyt, mutta hänen käsin kirjoittamien reseptien mukaan leivon hedelmäkakun ja minttusuklaakakun. Joka joulu mietin miten tulkitsisin koukeroista käsialaa mutta hyvät kakut seuraavan sukupolven kanssa saatu aina aikaan."

Ihana tarina :)

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   17.12.22 19:24:34

Pipareita vähän, muutama torttu, joku kahvikakku ja luumuinen juustokakku . Emme paljon syö leivonnaisia. Teen just sen verran ,että riittää joulun ajan. Enemmin syömme hyvää ruokaa eikä joulu ole meille mässäily juhla. Joulun kälkeen ihmisillä menee valtavasti ruokaa hävitykseen kun hamstrattu liikaa

Lähettäjä: Hiiva 
Päivämäärä:   17.12.22 19:44:05

Sisarkakku on ihan ehdoton

Päivämäärä:   12.12.25 00:07:10

Mitäs tänä vuonna?

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   12.12.25 00:15:21

Pipareita ainakin. Ehkä glögikakkua!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.12.25 00:26:34

Piparit, sekä ruskeat että vaaleat, on jo tehty. Itse tehdyistä taikinoista.
Ensi viikolla tehdään hedelmäkakku. Sen pitää tekeytyä se viikko jääkaapissa.
Pasteijoita tehdään myös.
Joulutorttuja, sekä suolaisia että luumutorttuja, paistetaan valmistaikinasta sitä mukaa, mitä on tarvis. Ne maistuvat vain tuoreina.

Joulun jälkkäreinä edellä mainittujen lisäksi on juustoja, hedelmiä, hilloja, luumurahkaa, suklaakonvehteja, vihreitä kuulia ja tänä vuonna uutena kirsikka-valkosuklaajuustokakku.

Lähettäjä: Kä 
Päivämäärä:   12.12.25 00:47:22

Joulun aikaan meillä on useampi tilaisuus, joihin pitäisi leivonnaiset kehitellä. Aattona ei niitä syödä.

Torttuja pariin tilaisuuteen. Englantilaista hedelmäkakkua ostan ystävältä. Sitten on joku kakku, joka pitäisi kehitellä. On ollut jouluhalkoa, glögikakkua, suklaista, marenkista ja vaikka mitä. Olisikohan jonkun uuden aika?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.12.25 01:30:21

Torttuja jo tehty.
Hedelmäkakku ja taatelikakku.
Siirappipipareita.
Mallasleipiä kotikaljan mäskistä-jaan tutuillekin.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   12.12.25 07:07:51

Tortut ja piparit on jo tehty. Piparit tehdään äidin ohjeella ja niitä ei muu syö kuin minä. Joskus syön niitä vielä pitkälle kevääseen. Torttuja tein jollain suolainen kinuski-marmeladilla ja se levisi miten sattuu uunissa.

Ennen joulua teen maustekakun ja pari saaristolaisleipää. Sitten äiti lupasi tehdä jouluhalon pikkujouluihin ja tarvitsisin häneltä vielä reseptin suklaiseen kuivakakkuun. Ehkä voisin tehdä vielä toisen satsin pipareita, jotka koristelisin. Tuttu vinkkasi, että virolaiskaupoista saa jotain erityisen hyvää koristeluun tarkoitettua tahnaa.

Lähettäjä: Rosina 
Päivämäärä:   12.12.25 07:16:28

Ihana ketju. Minä olen leiponut taatelikakkuja ja ne on jopa onnistunut! :) Mulle se on iso saavutus. Olen pelännyt viimeiset 15 vuotta elämästäni syömishäiriön takia ruokaa niin paljon, etten ole uskaltanut edes leipoa. En ole kyennyt, vaikka olisin oikeasti halunnut. Tää on ensimmäinen joulu lapsuuden jälkeen, kun olen haistattanut pitkät rajoitteilla mielessä ja elän terveemmän ruokasuhteen kanssa ja ai että noiden kakkujen leipominen on tuntunut hyvältä! Ja iski kyllä pieni kipinä siihen, että halusisin kokeilla jotain muutakin. Siitäkin huolimatta, että olen keittiössä yllä mainitusta syystä aivan täysin osaamaton :D

Päivämäärä:   12.12.25 07:30:44

Ihan sama kuin Rosinalla!
En uskalla leipoa kaikkia niitä ihania herkkuja joita haluaisin koska tiedän että tässä kahden hengen taloudessa söisin iistä yli puolet. Sama asia kuin suklaakonvehtien kanssa, en uskalla ostaa niitä 3 yhden hinnalla koska ahmisin ne yksin (ukko ei välitä suklaasta).

Mietin vain että paljonko on kaloreita puolessa kilossa voita tai tortuissa tai hedelmäkakussa.

Nyt haluaisin leipoa niitä torttuja ja tuo irlantilainen viskikakku kuulostaa taivaalliselta, josko kuitenkin....

Lähettäjä: Tiptap 
Päivämäärä:   12.12.25 07:35:25

Ei joulupöytään meillä kukaan halua mitään leipomusta Olen samaa mieltä kuin tuolla joku muukin että ähky tulee..

Ihan muuten joulun aikaan kuuluu ne perinteiset tortut , piparit ja taatelikakut.
Uutta tarjottavaa vois olla puolukka- kinuskileivokset tai keksituulihatut.
Lohimousse piimälimpun päällä on hyvä suolapala.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   12.12.25 07:39:13

Ai tää olikin vanha ketju! :D Tuli vastaan oma vastaukseni, samoilla mennään.

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   12.12.25 07:43:55

Taatelikakku on ainut. Teen yleensä marras-joulukuussa joulutorttuja ja pipareita, koska ei niitä jouluna enää kukaan syö. On niin paljon kaikkea muuta (esim. suklaata), että nuo jää syömättä. Taatelikakku on paras herkku kaikista, sitäkin olen yleensä tehnyt jo moneen otteeseen ennen joulua, mutta nyt oon ollut herkuttelematta reilun kuukauden niin syön vasta jouluna, silloinkin kohtuudella toivottavasti.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   12.12.25 08:22:14

"Ihan sama kuin Rosinalla!
En uskalla leipoa kaikkia niitä ihania herkkuja joita haluaisin koska tiedän että tässä kahden hengen taloudessa söisin iistä yli puolet. Sama asia kuin suklaakonvehtien kanssa, en uskalla ostaa niitä 3 yhden hinnalla koska ahmisin ne yksin (ukko ei välitä suklaasta)."

Sama täälläkin, ja vielä yhden hengen talous. Ei ole ollut mitään varsinaista anoreksiaa tai bulimiaa, mutta jos tuollaisia herkkuja teen, niitä tulee tietty yhdelle hengelle paljon, ja mätän niitä sitten siihen tahtiin että tulee huono olo. Pipareita ostan yhden pienen paketin ja joulutorttuja leivon aattoaamuna valmislevyistä 10 kpl, niitä syödään jouluaaton kahvilla isän kanssa. Ehkä tähtipullat ostan myös, yksi per nenä.
Muita joululeipomuksia saatan maistaa kahviloissa, niissä voi onneksi ottaa vain yhden (palan).

Lähettäjä: Musti 
Päivämäärä:   12.12.25 18:08:21

Mä teen joulupullaksi täysmaitoon litran takkinasta pari pitkoa rusinoilla, ja lopuodta boisklmöokllia voi-mantelitäytteellä. Porkkanakakku. Leiviksi teen itse aloitettuun juureen tehtyjä ruisleipiä (yllättävän helppoa ja hyvää), sekä rukiista joululimppua rapealla kuorella (ei tule varsinaisia joulumausteita koska ilman on parempaa). Näitä sitten pakkasen kautta olen vienyt vanhemmille ja sisaruksille ja itse sultellaan päivittökn pieni määrä, uunissa tulee kuin vastaleivottua.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   12.12.25 18:24:07

Joulutorttuja, osa luumumarmeladilla, osa appelsiinimarmeladilla. Taikinaan ripaus vaniljasokeria, antaa kivasti makua. Tämä on ainoa perinne meillä, mitä leipomiseen tulee. Joulutortuista ei tingitä! Kaikki muut leipomiset menevät mielijohteiden mukaan.

Pipareita voisi yrittää. Olen pari kertaa yrittänyt niitä tehdä (valmistaikinasta, kun ei ollut aikaa, kärsivällisyyttä ja aineksia tehdä itse), ja kummallakin kertaa piparit jäivät pehmeiksi vaikka niistä nimenomaan piti tulla rapeita ja noudatin ohjeita. En tiedä mitä tein väärin.

Mahdollisesti jotain marja- tai hedelmärahkapiirakkaa.

Suolapalaksi ehkä lohirullia.

Päivämäärä:   12.12.25 18:26:16

Minä olen ihan kädetön keittiössä ja elän valmis- ja noutoruualla, kun ei huvita laittaa ruokaa. Nyt tekisi pitkästä aikaa mieli leipoa jotain. Olisiko jollakulla heittää suhteellisen helppoja ja ennen kaikkea hyväksi testattuja reseptejä? Tarvitsen siis ehdottomasti reseptin, osaan leipoa ja laittaa ruokaa tarkkoja ohjeita noudattaen, mutta kokemuksen puutteen vuoksi improvisointi ei onnistu. :D Ja kun harvoin tekee, niin toki toivoisi reseptin olevan hyvä , ettei into uhan heti lässähtäisi. Ei ole muita rajoitteita paitsi etten tykkää supermakeasta.

Lähettäjä: Jamjam 
Päivämäärä:   12.12.25 18:50:40

Pitkästä aikaa mullakin aikaa leivoskella. Olen tehnyt jo voitaikinasta pasteijoita hirvijauhelihasta ja toisia kananmuna-purjo-juustotäytteellä. Suklaakääretorttu voikreemillä ja kirsikkahillolla. Murutaikina-appelsiini-pipareita. Karjalanpiirakat vähän himottelisi myös. Taatelikakun teen myös, kuorrutan sen vahvasti suklaalla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.