Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Cosmo 
Päivämäärä:   6.8.22 23:55:58

Jotkut suomalaiset harrastavat sekasaunomista, miehet ja naiset alasti keskenään. Useimmat eivät harrasta tällaista.

Jos joku tuttavien, työpaikan tai harrastuksen porukka kutsuisi sinut sekasaunomaan, osallistuisitko? Miksi kyllä, tai miksi ei?

Olisi hyvä jos mainitset sukupuolesi.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   6.8.22 23:58:02

Osallistun.
Olen lapsesta saakka "sekasaunonut", ja saunon edelleen.
Ja olen nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.8.22 23:59:44

Osallistun hyvin luontevasti missä tahansa porukassa.

Olen nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   7.8.22 00:02:24

En, perusteluna se että en vaan halua koska mun mielestä se olisi outoa. Jos et halua mennä sekasaunomaan niin sitä ei ole pakko edes perustella, riittää ettet halua. Jos joku alkaa vänkäämään ja painostamaan että sun pitää mennä alasti johonkin niin sillä on päässä jotain vikaa tai jotain taka-ajatuksia.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   7.8.22 00:02:53

Ja olen nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   7.8.22 00:02:59

nainen.
toisen työporukan kans kyllä, saunoisin. toisen työmaan sakin kans en tee mitään mutä ei oo pakko, paitsi kahen tyypin.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.22 00:05:26

Oon nainen, uikkareissa voisin saunoa mutta alasti en. En tykkää saunoa edes kaikkien naisten kanssa. Mulle saunominen ja peseytyminen on intiimejä tilanteita sillä tavalla että menen saunaan rentoutumaan.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   7.8.22 00:08:48

"Jotkut suomalaiset harrastavat sekasaunomista, miehet ja naiset alasti keskenään. Useimmat eivät harrasta tällaista."

Useimmat kyllä harrastaa tällaista.
Sauna ei ole seksuaalinen paikka, vaan paikka, jossa peseydytään.
Suihkuun ei mennä porukalla.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 00:10:49

Nainen, en menis koska en haluaisi mennä. Ei oo kyllä koskaan ehdotettu edes tuollaista vaan naiset ja miehet erikseen kun harvassa paikassa edes niin isoja saunoja joihin mahtuisi iso porukka, eikä muutenkaan olla sen tyylisiä. En tavallisessa illanvietossa muutenkaan halua käydä huvin vuoksi saunassa koska siinä menee vaan meikit ja hiukset pilalle. Jos ei oo likainen niin miksi nähdä vaivaa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.22 00:11:29

Sekasaunon mutta en tietenkään alasti

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.8.22 00:13:48

Olen nainen, en menisi sekasaunaan alasti. Tuntisin itseni hyvin vaivautuneeksi, ei vaan ole mun juttu. Aiemmin en mennyt edes uikkareissa sekasaunaan, nykyään kyllä.
Miksi pitäisi mennä alasti?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   7.8.22 00:22:08

"Sauna ei ole seksuaalinen paikka, vaan paikka, jossa peseydytään.
Suihkuun ei mennä porukalla."

Ei mun mielestä suihkukaan ole seksuaalinen paikka, mutta en silti halua käydä suihkussa porukalla muuta kuin olosuhteiden pakosta esim. uimahallissa. Jossain mökillä kun ollaan pidempään täytyy peseytyä ja menisi hirveästi aikaa jos kaikki kävisi erikseen, mutta sielläkin jakaannutaan porukoihin eikä saunaan niin paljon kuin kerralla mahtuu koska muuten pesulle joutuu jonottamaan kauan. Mua alkaa huimata jos joudun odottamaan saunassa liian kauan pesulle pääsyä. En ymmärrä sitä että jotkut käy huvikseen viettämässä aikaa saunassa, eikä mun tarvikaan ymmärtää koska saunahullutkaan ei ymmärrä sitä miksi jotkut ei halua saunoa vain huvin vuoksi millään porukalla.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 00:27:09

parikymppisenä sitä oli innolla mukana uikkareilla tai loppuillasta ilmankin työssä ja vapaalla, joskus vielä pariskuntamökkeilyissäkin hyvien ystävien kesken jne... mutta 30+ ei enää jaksa ja ylipäätään saunominen on vähän että pakkoko sitä nyt on jollain työporukalla ruveta hikoilemaan ja lotraamaan. Eli jotenkin omat rajat tulee iän myötä vahvemmiksi ja tällaiset jutut on enemmän perheen kesken.

Mutta kyllä, näin keski-ikäistyvänä naisena menin työporukan paljuun jossa oli sekaporukka, uikkareilla.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Transmies 
Päivämäärä:   7.8.22 00:30:22

Vain muutaman ystävän kanssa saunon, muuten vaan yksin. Nämä ovat miehiä, mut ei mua haittais jos siellä olisi myös nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 00:41:08

En osallistuisi, en tykkää saunomisesta

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.8.22 00:48:20

Olen nainen. Uikkarit päällä sekasaunotaan koko suvun kesken, mutta ei ikinä alasti. En tykkää alasti saunoa kuin oman perheen kesken, siis mies ja pienet lapset.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   7.8.22 01:07:09

Olen nainen. Ja en osallistuisi. En paheksu sekasaunomista ja minulle olisi ok jos mieheni saunoisi sekasaunassa. Minä itse vain olen sen verran pidättyväinen, etten halua saunoa muuten kuin miehen tai muutaman naispuolisen ystävän kanssa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Tane 
Päivämäärä:   7.8.22 01:21:12

Olen mies ja käyn paljonkin julkisissa saunoissa ( talvella uimahalleissa ja avantouinti paikoilla sekä kesäisin veneen kanssa saarissa ) niissä saunotaan joko miehissä alasti tai sekana uikkareissa.

Voin kyllä mennä myös alasti sekasaunaan, enkä paheksu sekana saunomista.

Pienellä porukalla saunotaan mökillä kerran tai pari kesässä tai kahdessa sekana ja alasti.
Ollaan harrastettu tätä lukioajoista lähtien, kun keksittiin silloin aikoinaan lähteä mökille ryyppäämään rauhassa.
Silloin aikoinaan hommassa oli seksuaalinen sävy ja jotain pumppausta saattoi olla myöhemmin illalla, nyt homma on vain luonnollista ja rehellistä olemista.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 06:55:19

Olen nainen. Voin mennä, helpoiten esim ystävien tai tuttavaporukan kanssa. Tuntemattomat olisi ihan ok. Työporukka ehkä epämiellyttävämpi, mutta riippuisi ihna porukasta. Jos siis alasti ollaan. Kenen tahansa kanssa voin mennä uikkarit päällä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   7.8.22 07:13:19

Olen nainen ja sekasaunon alasti hyvin luontevasti. En koe saunomista tai suihkua mitenkään intiimiksi.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: på 
Päivämäärä:   7.8.22 07:48:23

Olen nainen. Nuorena, alle kolmikymppisenä tuli joku kerta sekasaunottua, mutta sen jälkeen ei ole tullut mieleenkään.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 08:00:16

Nainen 30v.
En sauno alasti enkä uikkareilla muuta kuin oman miehen kanssa. Muiden kanssa olisi luonnotonta, ällöttävää ja mahdollisesti seksuaalissävytteistä eli epäsopivaa parisuhteessa olevalle.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   7.8.22 08:02:22

Kaveriporukoilla sekasaunon aina alasti ja näin on ollut aina. Tuntuu luontevalta. Toki viime vuosina vähentynyt kun elämä pyörii perheen ympärillä eikä illanistujaisia juurikaan ole.

Sen sijaan esim. mökillä jos ollaan läheisten kanssa niin en sauno veljeni tai äitini ja hänen miehensä kanssa vaan mennään omissa porukoissa, tuntuisi jostain syystä oudolta mennä sekana. Mitään uikkarisaunomista en ole koskaan harrastanut missään.

Olen 42v nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: miksi 
Päivämäärä:   7.8.22 08:08:13

En todellakaan lähde hikoilemaan porukalla johonkin koppiin. Olen nainen ja joskus on pakko selviytyä sauna reissusta muiden naisten kanssa. Mieluiten käyn yksin. Mutta mikä hupi siinä on mennä sekasaunaan? On se vaan jotenkin teennäistä. Ja pitäisi riisua ja olla lähellä muiden alastomia kehoja, jotka hikoilevat siinä vieressä. En ymmärrä tilanteen viihdearvoa. Ja höpö höpö ettei muka kukaan porukasta ajattelisi mitään seksiin viittaavaa. Ihan niin paljon en luota vieraisiin sekasaunojiin. Tuo uimapuvuissa saunominen ihmetyttää oikeastaan vielä enemmän. Miten te käytte pesulla uimapuvun kanssa?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.8.22 08:15:00

Olen saunonut ja saunon jatkossakin. Alasti. Nainen

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Pete 
Päivämäärä:   7.8.22 08:16:40

Ollaan aina menty uikkarit päällä. Kerran kaveripariskuntien kans oltiin saunomassa ja erään naisen ukko alkoi valittaan, että miks varattujen pitää käyttää uikkareita. Sanottiin, että saa olla alasti kyllä jos haluaa, ei haittaa. Jostain syystä ei halunnut :)

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Näkymätön 
Päivämäärä:   7.8.22 08:24:47

En välitä koko saunomisesta. Pari kertaa olen ajautunut sekasaunaan nakuna, uikkareissa useinkin, mutta en koe nakusekasaunaa mitenkään luontevana peseytymispaikkana. Kun menen työpaikan saunailtaan olen jo valmiiksi puhdas niin ettei ole tarve peseytyä eli jos saunon niin saunon seuran vuoksi.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   7.8.22 08:29:02

Olen ollut sekasaunassa nuorempana alasti. Hyvin usein siinä oli seksuaalinen vivahde tai paljon enemmänkin. Sinkkuna se maistui.

Nykyisessä parisuhteessa on sovittu, että sekasaunaan mennään vain jos molemmat on paikalla, mutta tällaisia tilanteita ei ole tullut. Tuskin mentäis vaikka olis mahdollisuus. Itseasiassa paljussa on oltu alasti mun ystävättären kanssa. Häntä ei mieheni läsnäolo häirinnyt.

Työporukalla en menis sekasaunaan missään nimessä. Jo nyt miesvaltaisella alalla saan liikaa huomiota enkä halua että minun vartaloani ruoditaan myöhemmin. Työporukan naisten kanssa olen joskus saunonut. Riippuu porukasta, mutta en koe sitäkään luontevaksi.

N/40

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.22 08:53:46

Harrastusporukan kanssa saunon, muut ovat miehiä ja itse porukan ainut nainen. Pari ensimmäistä saunailtaa järjestäjä oli suunnitellut niin että mä käyn ensin saunassa ja miehet sitten. Homma ei vaan toiminut kun miehet viihtyivät/paljussa yms. saunassa tunteja. Itse rupesin ehdottelemaan että jos saunotaan yhdessä. Tiesin jo etukäteen että miehiä ei haittaa mun läsnäoloni mitenkään ja mua ei haittaa vaikka he ovat alasti vaikka itse käytän uikkareita. Muuten en edes saunomisesta tykkää mutta tuon porukan kanssa se on ihan hauskaa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   7.8.22 09:02:48

Nämä iänkaikkiset selittäjät; ettei saunomiseen liity seksuaalisuutta elävät jossain -50-luvun agraarimaailmassa ja kyllä ne isännät pikkuisen kokeilivat piikoja silloinkin.
Nuorempana saunottiin sekana alasti ja seksuaalisuutta liittyi asiaan aikalailla.
En enää 35. täytettyäni ole suostunut. Ja nyt viidenkympin kypsässä iässä en todellakaan mene.
Nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.8.22 09:07:05

On täysin ok. Harrastusporukan kanssa silloin tällöin, miehiä ja naisia suunnilleen saman verran, ikähaarukka n. 30-50v. Olen nainen, ikää kohta 40. Toki mieheni saa ja tekeekin samoin.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: fiiiiii 
Päivämäärä:   7.8.22 09:09:05

Sekasaunon vain hyvien kavereiden tai täysin tuntemattomien kanssa (silloinkin vain jos mukana on joku kaveri). Eli aloituksen tilanteissa jättäisin väliin tai vaatisin oman/naisten vuoron.

Opiskellessa oli usein sekasaunoja ja alusta asti olen pitänyt saman linjan. En koe edes ajatuksen tasolla mukavaksi muiden kuin em. ryhmien kanssa alasti olemista. "Seksisaunomiset" sitten kahden kesken.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Cindy 
Päivämäärä:   7.8.22 09:15:21

Vaikka sanotaan ettei liity seksuaalisuutta, niin kyllä siellä otetaan muodoista mittaa. Tämän koin joskus nuorempana, kun silloinen miesystävä pakotti minut saunomaan kaveriporukalla, reilut kymmenkunta 20-40 vuotiasta naista ja miestä. Kuulin miten aamuyön tunteina humaltuneet miehet vertailivat naispuolisten saunojien muotoja, minua oksetti. En ole sen jälkeen sekasaunonut.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.8.22 09:24:36

Opiskelijana sekasaunoin milloin missäkin porukassa. Nykyään sellaisia tilanteitakaan ei juuri kohdalle satu.

Omat parhaat kaverit ovat miehiä, ja porukan yhteiseen tekemiseen on aina liittynyt saunominen. Kun olen jo parikymmentä vuotta heidän kanssaan saunonut alasti, niin tuntuisi tosi oudolta yhtäkkiä vetääkin saunaan uikkarit päälle.

Työporukassa saunotaan usein yhdessä, yleensä suurimmalla osalla on uikkarit päällä, mutta jotkut tulevat saunaan alasti. Itse en ehkä työporukan kanssa haluaisi saunoa, koska en voi olla varma, ettei joku porukasta kuitenkin kokisi saunomista jotenkin seksuaaliseksi. Varsinkin, kun kaikki porukasta eivät ole suomalaisia.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Xx 
Päivämäärä:   7.8.22 09:27:02

Sekasaunon, mutta van jos on uikkarit tai pyyhe suojana. Olen nainen. Tuntuisi epämukavalta olla alasti. Syystä jonka Cindy tuossa ylempänä kertoi.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 10:10:35

Osallistuisin, mutta uikkareissa. Mulle on sama onko muut alasti vai ei, mutta itse en halua olla. Jos uikkarista tulisi kuittailua lähtisin pois.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 10:22:26

Olen nainen ja voin saunoa alasti missä porukassa vaan. Teininä ja nuorena aikuisena oli sellainen kausi, etten mennyt sekasaunaan. Sillon varmaan oli jotenkin ahdistuneempi vartalostaan ja toisaalta nuoren naisen vartalo on usein seksuaalisten katseiden kohde. Nykyään en jaksa epäillä, että ketään minun vanhat makkarani siinä mielessä kiinnostaisivat, samaa nahkaa se on kuin nenässäkin. Eikä muutenkaan ole sellaista oloa, että aikuisilla ihmisillä olisi aina alastomuudessa jotain ihmeellistä ja tirkisteltävää ja intiimiä. Toisaalta olen kiivaasti myös niiden puolella, jotka eivät halua sekasaunoa, ja ärsyttää aina sellaiset tilanteet, joissa saunomista tyrkytetään (vähän niin kuin viinaakin). Jokainen päättäköön itse.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   7.8.22 10:25:13

Nainen, sekasaunon alasti. Pyyhkeessä jos joku niin haluaa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ..,,.. 
Päivämäärä:   7.8.22 10:30:32

En osallistuisi enkä ole ikinä saunonut sekasaunassa, enkä edes tunne ketään joka olisi. Olen nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: miksi 
Päivämäärä:   7.8.22 10:37:47

Kertoisiko joku vielä miten uikkareissa saunojat oikeasti pesevät itsensä. Vai onko se uikkareissa sekasauna vain enemmän sellainen sosiaalinen tilanne jossa halutaan olla edes jotenkin mukana ja pesu on sitten sivuseikka. Muutenkin tämä suomalaisten tapa rynnätä porukalla hoitamaan hygieniaa on tuntunut aina tosi oudolta.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.22 10:43:21

Ihan höpöhöpöä nämä "olen nainen ja sekasaunon luontevasti alasti". Sekä miehet että naiset katsovat muodot ja vehkeet läpi, sehän on aivan selvä. Joka muuta väittää on naiivi, tyhmä tai valehtelee.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   7.8.22 10:47:28

Olen sekasaunonut useinkin. En koe siinä mitään seksuaalisuuteen suuntaavaa. Se on vain saunomista ei siinä ketään lähetellä eikä tuijotella kroppa. Enempi varmaan niitä tuijottelijoita on uimarannoilla kun naiset tuskin mitään peittävissä bikineissä keikistelevät siellä

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   7.8.22 11:02:32

Kyllä saunon ja uin aina alasti kun mahdollista eikä minua häiritse muiden vieraiden naisten tai miesten alastomuus tai uima-asun pitäminen. Usein sekasaunassa on molempia variaatioita saman aikaan. Jos joskus harvoin on porukassa ollut joku toisten ominaisuuksien kommentoija, niin hänet on kyllä laitettu äkkiä kuriin. Saunominen on perinteisesti kuin naturismi eli halutaan nauttia luonnollisesta alasti olosta. Puolustan kyllä raivokkaasti itse kunkin valinnan vapautta tässä, ei pidä olla alastomuuspakkoa tai vaatepakkoa tai saunomispakkoa.

Itsellä menee raja siinä että oman miehen kanssa kyllä saunon mutta esimerkiksi isän, appiukon, siskon miehen tai miesserkkujen kanssa en. Noin kymmenen ikävuotta on myös raja että vanhempien poikalapsien kanssa en mene samaan saunaan.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 11:10:30

”Kertoisiko joku vielä miten uikkareissa saunojat oikeasti pesevät itsensä. Vai onko se uikkareissa sekasauna vain enemmän sellainen sosiaalinen tilanne jossa halutaan olla edes jotenkin mukana ja pesu on sitten sivuseikka. Muutenkin tämä suomalaisten tapa rynnätä porukalla hoitamaan hygieniaa on tuntunut aina tosi oudolta.”

No se sekasauna nimenomaan on sosiaalinen tilanne eikä peseytymistä. Eihän sitä nyt suihkuun pyydetä kavereita mukaan :D

Oon nainen ja voin mennä uikkareissa sekasaunaan, en koskaan alasti. Nämä uikkarisaunat liittyvät mökkeilyyn ja uimiseen, saunassa käydään lämmittelemässä ja höpöttelemässä. Saunan päätteeksi saunan pesutuvassa missä kattila ja pari pesuvatia ei kerralla voi olla kuin pari kolme ihmistä ja siellä ei koskaan käydä sekapareina ellei ole pariskunta. Siellä riisutaan uikkaritkin. Huvisaunomiseen en osallistuisi, siis sellaiseen mihin ei liity uimista.

En ole ollut koskaan alasti sekasaunassa, mutta jotkut kaverit tätä nuorempana harrastivat kun parikymppisenä vapautuu kehoahdistuksesta, ja kuulemani mukaan siihen liittyy ehdottomasti myös seksuaalisia viboja. Sen takia yleensä nuoret aikuiset tätä harrastavat.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: fiiiiii 
Päivämäärä:   7.8.22 11:12:42

"Ihan höpöhöpöä nämä "olen nainen ja sekasaunon luontevasti alasti". Sekä miehet että naiset katsovat muodot ja vehkeet läpi, sehän on aivan selvä. Joka muuta väittää on naiivi, tyhmä tai valehtelee."
Mitä sitten? Vaikka sinä et kykenisi katsomisesta huolimatta käyttäytymään asiallisesti, ei se tarkoita, että muidenkin kanssa pitäisi kärsiä tuijottamisesta, kourimisesta tms.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   7.8.22 11:18:36

"mutta esimerkiksi isän, appiukon, siskon miehen tai miesserkkujen kanssa en. Noin kymmenen ikävuotta on myös raja että vanhempien poikalapsien kanssa en mene samaan saunaan."

Olin tulossa kirjoittamaan tästä aiheesta, mutta joku jo kirjoitti täydellisen esimerkin tässä...

Tämähän paljastaa vain sen, että sekasaunomiseen alasti liittyy ainakin alitajuisesti jotain seksuaalista koska saunominen sellaisten vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa jotka eivät ole edes teorian tasolla potentiaalisia seksikumppaneita tuntuu oudolta! :D

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   7.8.22 11:23:08

"Mitä sitten? Vaikka sinä et kykenisi katsomisesta huolimatta käyttäytymään asiallisesti, ei se tarkoita, että muidenkin kanssa pitäisi kärsiä tuijottamisesta, kourimisesta tms."

Se on ihan luonnollista että katsotaan ja sen takia sekasaunassa käydään alasti, mutta jos ei halua tirkistellä muita tai ei halua tulla tirkistellyksi niin on ihan ok olla osallistumatta. Itse en halua edes tiirailun tasolla näyttäytyä alasti kenelle tahansa, enhän muutenkaan paljasta itsestäni kaikkea muuten kuin kaikkein läheisimmille ihmisille.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 11:24:13

En. Naisten seurassa häpeän kehoani, miesten seurassa kuvottaa, kun tiedän tiettyjen setämiesten katselevan minua sillä silmällä vaatteet päälläkin (ovat sen itse kertoneet).
Lisäksi noin 50 % työporukkani miehistä on maahanmuuttajia, tilanne olisi kaikille epämiellyttävä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 11:28:42

En tykkää saunoa edes yksin.

Mutta sekasaunaan en menis siksi, että en ole täysin sinut oman kroppani kanssa. Tuttujen naistenkaan kanssa ei saunominen innosta, koska saan usein kommentteja kropastani vaatteet päälläkin, niin en jaksa sitä taivastelua. Mulla on siis isot lihakset bodausharrastuksesta ja olematon rintavarustus, jos joku nyt jäi miettimään.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: fiiiiii 
Päivämäärä:   7.8.22 11:30:00

"Se on ihan luonnollista että katsotaan ja sen takia sekasaunassa käydään alasti, mutta jos ei halua tirkistellä muita tai ei halua tulla tirkistellyksi niin on ihan ok olla osallistumatta."
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään? Lainasitko vahingossa väärää tekstiä vai miten kommenttisi liittyi omaani?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   7.8.22 11:30:33

En oikein välitä saunomisesta, yleensä saunon joko yksin tai mieheni tai yhden tietyn kaverin kanssa. En ikinä menisi työ- tai harrastusporukan kanssa saunaan. Siitä huolimatta olen kerran sekasaunonut (alasti) siskoni mökkitupareissa noin 10 vuotta sitten ja se oli ihan hyvä kokemus, koska muu porukka (pl. siskoni ja hänen miehensä) oli minulle vierasta ja heille sekasaunominen oli niin normaalia, että itsellekin tuli hyvin luonteva olo.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Onni on sauna 
Päivämäärä:   7.8.22 11:32:01

En osallistuisi. En näe tuossa sekasaunomisessa mitään järkeä paitsi jos on joku ihmeellinen yksi sovittu aika jolloin kaikkien on pakko sulloutua yhteen saunavuoroon.Olisi kyllä ahdistavaa yksinomaan!
Minulle saunominen on rituaali jossa rauhoitun makaamalla lauteilla
En kaipaa silloin mitään seuraa
Mies nyt välillä vähän aikaa istuu kanssani mutta hän ei välitä löylyistä
Korkeintaan siskojen kanssa voin silloin tällöin mökillä saunoa yhteisesti
Lapset olen jo saunottanut pieninä. Siinä yhteissaunaa oli tarpeeksi minulle ja miehelleni. Silloin kesäisin mökkisaunassa olikin aika trafiikki saunan ja järven välillä!
Nykyisin nautin siitä että voin rauhassa keskittyä vain itseeni.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 11:37:00

Minusta tämä suomalaisten saunomiskulttuuri on tosi outoa, ei pätkääkään kiinnosta mennä saunaan puolituttujen kanssa ja aina on se sauna joka paikassa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Tuu 
Päivämäärä:   7.8.22 12:05:56

En osallistu sekasaunaan. En ole ihan sinut vartaloni kanssa enkä halua, että muut näkevät arkoja paikkojani. Saunon muutenkin mieluummin yksin tai mieheni kanssa, koska tykkään saunoa rauhassa ja hiljaisuudessa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 12:16:33

Siis jokuko ei voi sekasaunoa edes uimapuku päällään? Mitä ihmettä. Ette vissiin voi käydä sitten edes kylpylässä tai uimahallissa?

Kyllä, sekasaunon alasti ilman ongelmia. Voisin mennä vaikka torille alasti ihmisten pällisteltäväksi. Olen sinut vartaloni kanssa, enkä koe alastomuutta mitenkään ihmeellisenä asiana. Kaveri- ja työporukan kanssa sekasaunotaan aina, osa alasti, osa uimapuvut päällä.

Nainen, 38 v, 173 cm ja 62 kg.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   7.8.22 12:17:49

En alasti, koska alaston vartaloni on vain puolisoni silmille. Uikkarit päällä kiikun kaakun menisinkö, ehkä en.
Ja tämä puhtaasti siksi että olen muslimi. Ja olen nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: hä 
Päivämäärä:   7.8.22 12:39:26

En osallistu. En koe oloani mukavaksi alasti tai vähissä vaatteissa juuri kenenkään kanssa.

"Siis jokuko ei voi sekasaunoa edes uimapuku päällään? Mitä ihmettä. Ette vissiin voi käydä sitten edes kylpylässä tai uimahallissa?"
Miksi ihmeessä kukaan menisi saunaan uikkareissa?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.8.22 13:01:46

Lähettäjä: hä
Päivämäärä: 7.8.22 12:39:26

En osallistu. En koe oloani mukavaksi alasti tai vähissä vaatteissa juuri kenenkään kanssa.

"Siis jokuko ei voi sekasaunoa edes uimapuku päällään? Mitä ihmettä. Ette vissiin voi käydä sitten edes kylpylässä tai uimahallissa?"
Miksi ihmeessä kukaan menisi saunaan uikkareissa?

---

Monet ovat vastanneet, että eivät menisi uimapuvussakaan tai jotkut, että kyllä, mutta eivät alasti. Eli ilmeisesti aika monet menevät :D

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: N50 
Päivämäärä:   7.8.22 13:22:58

Kaveriporukassa on aina saunottu sekana ja nakuna. Paljussa en ole ollut koskaan, ajatuksena tuntuu paljon intiimämmältä. Siellä lojutaan vastapäisen varpaat ties missä?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ^^ 
Päivämäärä:   7.8.22 13:26:37

N30, nuorempana sinkkuna sekasauna oli ihan ok, enää en sauno kuin äitini tai siskojeni, avopuolisoni tai parhaiden kavereideni kanssa (mies ja nainen). En halua näytellä vartaloani kaikille tutuille, vaikka kuinka sinut olenkin sen kanssa. Kaikki maisemat eivät kuulu kaikille.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   7.8.22 13:30:43

N30. Alasti en sauno kuin yksin tai ihan lähimpien naispuolisten ystävien kanssa. Yleensä silloinkin ollaan kyllä uimassa/paljuilemassa niin uikkarit päällä.

Sekana voin saunoa kyllä, mutta uikkarit päällä. Peseydyn myöskin toki, mutta yksin. Uimahallit erikseen. Ja tosiaan jos sekana saunon, mukana on taas uimista/paljua, pelkkään illanviettosaunaan en mene hikoilemaan.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.8.22 13:38:28

uikkarien kanssa voisin ehkä.
mut en tykkää

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.22 13:43:43


"Se on ihan luonnollista että katsotaan ja sen takia sekasaunassa käydään alasti, mutta jos ei halua tirkistellä muita tai ei halua tulla tirkistellyksi niin on ihan ok olla osallistumatta."

Tässä se jo tiivistyikin, eli sekasaunomisen funktio on nimenomaan päästä "luvan kanssa" tirkustelemään muiden vehkeitä. Itse en halua nähdä esimerkiksi työkavereideni vehkeitä enkä että he näkevät minut alasti, haluan säilyttää tietynlaisen yksityisyyden eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, ettenkö olisi sujut kroppani kanssa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   7.8.22 13:51:17

^ varmaan ihan ymmärrettävää että sinä et pysty näkemään muita alasti ilman että yrität heidät raiskata mutta miksi siitä pitää tulla nettifoorumille kertomaan?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.22 14:58:21

Olen sekasaunonut lapsesta lähtien, alasti. Jos muut ovat uikkareissa tai joku haluaa että käytetään uikkareita niin laitan tietenkin itsekin, koitan sopeutua ja tehdä kuten on porukan kannalta helpointa ja luontevinta. Alastomuus on itselleni ihan normaali asia, ei asia mistä tekisin numeroa mihinkään suuntaan.

Ja en kyllä tasan tirkistele ketään, ainakaan tarkoituksella. Näen ihan tarpeeksi ihmisten kroppaa silloinkin kun vaatteet ovat päällä (miehet nyt kuitenkin juoksevat paidatta välillä), ei se alaston kroppa itselleni ole yhtään sen seksikkäämpi tai kiinnostavampi.

Olen 35v, kahden lapsen äiti, naimisissa, kaksi maisterin tutkintoa. Viimeksi tänä kesänä tuli sekasaunottua työporukalla.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   7.8.22 15:29:13

N/30+
Saunon alasti ihan porukasta riippumatta. Tuttuja, tuntemattomia, esimiehiä, sukulaisia, miten vain. En kuitenkaan katso kieroon niitä jotka verhoavat itseään tai haluavat sukupuolitetut vuorot. Voin myös mennä (saunasta) uimaan alasti.

Ja jos joku sattuu katselemaan sillä mielellä niin siinäpähän vilkuilee. Kehtaa tätä kroppaa kantaa. Itse olen onneksi niin sokea etten erota kiulua kauhasta ilman laseja.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.8.22 15:35:18

Sekasaunaan ainoastaan uimapuku päällä, olen nainen. Seksuaalinen näkökulma on siitä hauska, että olen bi, mutta kokisin silti oloni epämukavaksi vain miessukupuolen seurassa. Liittyy ehkä siihen, että nuorena, treenattuna naisena joutuu edelleen ajoittain seksuaalisen ahdiatelun kohteeksi, ja aina nämä ahdistelijat ovat miehiä. Ei se sauna maagisesti muuta ajatuksia platonisiksi.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   7.8.22 15:50:44

Kyllä sekasaunon alasti. Mutta aina tilanteen mukaan. En lähde erikseen sekasaunonaan alasti, vaan jos sattuu olemaan jossain, jossa on hyvä sauna lämpimänä, sopiva hetki ja sopiva porukka, niin sanon heidän kanssaan. En ole ainoana uikkarit päällä enkä ole ainoana alasti. Yleensä tulee sovittua jonkun toisen naisen kanssa, että laitetaanko uikkarit vai ei. Jos jostain syystä saunoisin varattujen miesten kanssa joiden vaimot ovat mökissä sisällä, laittaisin kyllä yksinkin uikkarit, mutta todennäköisemmin jättäisin menemättä "yksin" kun en niin saunan perään ole.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   7.8.22 16:10:55

Yhden kaveriporukan kanssa sekasaunotaan alasti, ollut tapana jo monta vuotta. Muiden kanssa ei ja tuskin tuleekaan jatkossa uusia porukoita, joissa sekasaunoisin.

Kerran tämän kaveriporukan yksi mies kommentoi kroppaani ja se oli tasan viimeinen kerta kun menin saunaan hänen kanssaan. Varmasti joku vilkaisee tai katsoo, mutta mulle riittää kun ei tee sitä niin, että huomaisin. Saati sano mitään.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Töpö 
Päivämäärä:   7.8.22 16:14:02

"..kaksi maisterin tutkintoa.." :-D. Miten se liittyyy aiheeseen? Ihmiset ovat kyllä hassuja..

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   7.8.22 19:17:00

Saunon nimenomaan mielummin sekasaunassa. Uikkarit päällä, jos kaikilla muillakin on, muuten alasti. Saunotaan kovasti kotonakin, välillä kaksin, välillä kavereiden kanssa ja välillä työkavereiden ja useimmiten alasti seurasta riippumatta. Mutta yleisen hengen mukaisesti toki, ja muita kunnioittaen. Olen 29- vuotias nainen. Jos joku haluaa olla uikkarit päällä, tämä on ok, enkä ketään myöskään alastomuuteen painosta. Lapsuuden perheen kanssa taas ei juuri tule saunottua, enkä jostain syystä kuitenkaan tunne oloani niin mukavaksi saunoa heidän kanssaan alasti, oli kyse sitten siskosta, veljestä tai vanhemmista.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Slurp 
Päivämäärä:   7.8.22 19:21:36

Olen tietääkseni nainen eikä sekasauna ole ongelma

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: kiriliina 
Päivämäärä:   7.8.22 19:35:54

Uikkareissa voin sekasaunoa, mutta olen niin epävarma vartalostani, minulla on myös runsas karvoitus et jos en ole sheivannut hetkeen niin jätän mielummin väliin jopa uikkarin kanssa. Ja puhutaan oikeasti runsaasta karvoituksesta, ehkä jopa hirsutismista.

Nainen, 27

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   7.8.22 19:38:51

Uikkarit päällä voin sekasaunaan mennä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   7.8.22 19:46:34

Uikkarien kanssa missä vaan sauna/palju/ranta/kylpylä.

Alasti sekaporukassa - joku pieni läheinen porukka ok. Ja etenkin hämärässä saunassa se on ok. Haluisin olla enemmän sinut alasti olemisen kanssa (ja etenkin yläosattomissa), mutta jostain syystä tuntuu kiusalliselta jos on isompi porukka tai jos mennään paljuun.

Nainen 27.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.22 20:27:19

^ varmaan ihan ymmärrettävää että sinä et pysty näkemään muita alasti ilman että yrität heidät raiskata.

Kannattaisko opetella lukemaan :D

Vai miten "En halua nähdä työkavereideni vehkeitä" saa väännettyä "yritän raiskata"? :D Facepalm.

Siis: EN OLE KIINNOSTUNUT TYÖKAVEREISTANI SEKSUAALISESSA MIELESSÄ, SIKSI EN MYÖSKÄÄN MENE HEIDÄN KANSSA SAUNAAN.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   7.8.22 20:37:20

” "..kaksi maisterin tutkintoa.." :-D. Miten se liittyyy aiheeseen? Ihmiset ovat kyllä hassuja..”

Nimenomaan ei liity, mutta välillä nähty miten osa yrittää selittää miten sekasaunominen on vaan junttia, white trash… No, kouluttamattomien hommaa.

Mikä on ihan täyttä roskaa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   7.8.22 20:42:39

Tottakai! Lauteilla ketarat levällään tissejä hölskytellen ja kieltä lipoen ja läähättäen miesten suuntaan, sormilla teen rivoja eleitä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Tätinainen 
Päivämäärä:   7.8.22 20:43:47

Uikkareissa on epämukava saunoa, joten se ei käy.
Alasti en halua olla työkavereiden yms tuttujen kanssa, joten jätän väliin.

Jos hakisin eroottista jännitettä, menisin sekasaunaan miehiä kattelemaan. Joten älkää kuvitelko että kaikki ovat siellä viattomin mielin.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.22 20:45:38

Saunaan mennään henkilöiden kanssa joista ollaan seksuaalisesti kiinnostuneita. Niinkö?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Tätinainen 
Päivämäärä:   7.8.22 20:46:02

Ei se väärin oo...

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: ^^^^^ 
Päivämäärä:   7.8.22 20:56:27

"Saunaan mennään henkilöiden kanssa joista ollaan seksuaalisesti kiinnostuneita. Niinkö?"
Selittää kyllä hyvin tietynlaisten ihmisten kiinnostuksen saunoa lastensa kanssa...

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   7.8.22 21:08:27

Voin mennä tietyssä tilanteessa ja porukassa. Myös naisten saunaa koskee sama, en sauno läheskään kaikkien naistenkaan kanssa. Olen nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Aila 
Päivämäärä:   7.8.22 21:18:37

En sekasauno ja muutenkin tykkään saunoa yksin ja rentoutua omissa ajatuksissani. Olen nainen

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   7.8.22 21:29:29

Osallistunut ja käyn edelleen. Nyt en kylläkään työporukassa, kun olen paikan ainoa nainen. Tai no, pyyhe päällä joo.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Pomo 
Päivämäärä:   7.8.22 22:10:52

Sekasaunon kaveri- ja harrastusporukoissa.
Meille saunominen on monesti tunteja kestävä sosiaalinen tilanne, jossa käydään saunassa, paljussa, järvessä, grillataan välillä, vilvoitellaan ja mennään taas saunaan ja otetaan niitä saunajuomiakin.
Usein saunassa tulee keskusteltua vaikka mitä, joten tuntuisi tosi oudolta jättäytyä pois tunteja kestävästä mukavasta sosiaalisesta tilanteesta.
Monesti tulkitsen että sekasaunomisen (ja saunomisen ylipäätään vain samaa sukupuolta olevienkin kanssa) pelko tai sen epämiellyttävänä pitäminen liittyy tietynlaiseen omaan kehoahdistukseen. Myös tämä on ihan ok ja porukassa olisi kyllä aina reilua pyrkiä huomioimaan kaikki.

Siitä olen silti jollain tavalla samaa mieltä, että sauna (tai mikä tahansa muu tila, jossa ollaan vähissä vaatteissa alkoholin vaikutuksen alaisena) SAATTAA henkilöstä riippuen olla myös seksuaalissävytteinen paikka.
Tämän takia en itse esimerkiksi koskaan sauno työporukan kanssa sillä koen, että pomolta ei olisi asiallista mennä alasti samaan tilaan alaisten kanssa. Olkoonko että se tila olisi sauna.

Sitten pakko vielä sanoa tuosta vehkeiden ja vartaloiden tuijottelusta: en tiedä onko muut kirjoittajat oikeasti aika nuoria vai vaan mystisesti kaveriporukassa, jossa kaikki on säästyneet silmälaseilta, mutta ei meidän sekasaunoissa kauheasti toisia tuijotella kun 80% kaveriporukasta on silmälasit ja me ollaan kaikki ihan puolisokeita, kun jätetään rillit / piilarit pois ennen saunaa.

Terveisin ylipainoinen nainen 44 v

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   7.8.22 22:41:19

Nainen 30+ ja olen aina sekasaunonut, teininäkin luojan kiitos löysin porukan joka ei yliseksualisoinut kaikkea aina ja koko ajan. Yhdessä kaveriporukassa harrastettiin mies- ja naisvuoroja ja koin sen jopa hieman loukkaavana, kun en saanut viettää aikaani niin kuin halusin. Olisin paljon mieluummin saunonut ja vilvoitellut ja jutustellut tuntikausia sekasaunassa kuin käynyt pikaisesti naisten saunassa ja sen jälkeen lähtenyt laittamaan ruokaa miehille, jotka viihtyivät käytännössä loppuillan saunassa. Lopetin aika vikkelään osallistumisen tähän touhuun ja nykyään saunon vain porukoissa, jotka kestävät vastakkaisen sukupuolen samassa saunassa. Onneksi niitäkin riittää ja olen aiemman vuorosaunojamiehenikin saanut vakuutettua siitä, että sekasaunominen on hitokseen hauskempaa ja stressittömämpää.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: meijju 
Päivämäärä:   29.8.22 10:45:36

Oma kokemus kavereidenkin kans on aikalailla niin että 20-25v menee (usein alkoholin kanssa) ihan ok sekasaunat alasti. Seksuaalisuus liittyy jonkin verran kuvioon, mun mielestä siellä on katsellaan kyllä ja on käynyt joskus niin että joku pari jää puuhailemaan saunaan sun muuta. Sit taas yli 30v homma ehkä vähenee..

Itselle oli ennen täysin ok, nykyäänkin ok mutta ei noita tilanteita hirveästi tule vastaan kun 30v jo mittarissa.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   29.8.22 10:49:00

En osallistu. En käy edes tuttujen kanssa saunassa- ainoastaan mieheni kanssa. Uimahallissa yms sen verran mitä on pakko - nykyään onneksi höyrysaunojakin.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   29.8.22 12:39:56

Meillä parisuhteessa minä olen se joka haluaisin/uskallan saunoa muiden kanssa. Enkä oikein ymmärrä mikä miestä ujostuttaa,ihan normaalin näköinen mies kyseessä eikä tarvi alastomana mitään häpeillä. Vai liekö tykkää katsella muita naisia ja noin erikoinen tilanne niin pelkää että innostuu vähän liikaa :) näin oli muuten eräällä nuoruuden ihastuksella ja tätä pääsin joskus todistamaan. Nuoria oltiin sillon ja vähän alkolla osuutta asiaan eikä tuo varmaan ketään paikalla ollutta silloin haitannut. Mut jos miettii että on reilusti aikuis-iässä niin se voisi olla nolompi homma? Onko palstan miehillä tästä noloja tarinoita?

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: mamma 
Päivämäärä:   29.8.22 12:50:08

Tilanteita on niiiiin harvoin, viimeisen vuoden aikana kerran oli tällainen ja silloin menin. Riippuu tilanteesta täysin millainen on että innostunko itse. En koe todellakaan mitään hävetystä mut tietynlaisten miesten kanssa en ehkä innostuisi mut kiva porukka jossa naisiakin niin on ok.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.8.22 13:06:57

Sekasaunon, mutta en alasti. Jos kaikilla on uima-asut päällä niin en näe mitään syytä omalla kohdallani jättää menemättä. Saunominen on kivaa ja työporukka hyvä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   29.8.22 13:16:18

Mä olen aikoinaan opiskeluporukassa ollut se ainoa nainen, joten vaihtoehdot oli saunoa yksin, saunoa porukalla tai ei saunoa ollenkaan. Päädyin saunomaan porukalla, koskaan kukaan ei tuijotellut toisen varustusta, minä en niiden miespuolisten opiskelukavereiden eivätkä he minun. Kyseessä oli saunominen, ei seksin harrastaminen. Plus siinä porukassa en ole koskaan harrastanut seksiä yhdenkään kanssa, toiselta vuosikurssilta oli ne mun opiskeluaikaiset yhden (tai kahden) illan jutut. Ei omasta porukasta koska kuormasta ei syödä.

Nykyään ollaan kaikki vanhoja ja rupsahtaneita ja illanvietot muuttuneet varsin sivistyneiksi ja kumppanit mukana niin on miesten sauna ja naisten sauna.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Assa 
Päivämäärä:   29.8.22 13:32:58

Olen 38 v nainen.

Aiemmin sekasaunominen oli minulle täysin ok, mutta muutamaan vuoteen en ole enää suostunut sekasaunaan. Syynä miesten käytös. Saunaetikettiin kuuluu, ettei toisia tiirailla seksimielessä eikä toisten vartaloita arvostella. Ei edes positiiviseen sävyyn.

Kun lähes joka kerran jälkeen alkoi tulla jotain kommenttia joko peseytyessä, saunoessa tai saunan jälkeen, niin en ole enää suostunut sekasaunaan. Eikä ole mitään väliä sillä ovatko kaikki varattuja vai joku osapuoli sinkku.

"Saanko mä tulla katsoon kun sä peseydyt?"
Et saa. No, tulit kuitenkin. ja sitten kaihoisasti katsellen kommentoit ja kehut vartaloani. HYI.

Saunoessa: "Sulla on tosi kaunis vartalo / täydellinen perse /jotenkin muuten tosi kaunis".
Ja tällainen kommentointihan ei kuulu saunaetikettiin, enkä minä tullut saunomaan siksi, että saisin kuunnella kuinka haluaisit panna minua.

Saunan jälkeen: "Sulla on todella kauniit rinnat".
Voi jum4l4uta.

Joo ei kiitti. Saunukoot jätkät keskenään ja naiset keskenään. Ihan hyvästä syystä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: mmmiekkonen 
Päivämäärä:   29.8.22 14:15:52

n.40v mies, mulle sekasaunominen on ok. Harvoin tulee harrasteltua, yleensä jos jossain on useampi ihminen juhlissa tai iltaa istumassa niin miehet ja naiset erikseen.

Tunnistan hyvinkin ton mitä Assa ylempänä sanoo. Muistan kun yksi duunikaveri sanoi melkein sanasta sanaan tuon "Sulla on todella kauniit rinnat", yhdelle naispuoliselle kaverille. Ei noin! Ja siis ymmärrän jos katse joskus saunassa viivähtää jossain mutta pitäisi osata olla kohtelias ja naama kiinni :) eikä tuijottaa saa. Kohteliaisuus pitäisi muistaa aina mut kai se on joillekin vaikeaa.

Onko sekasaunassa seksuaalisuutta tai erotiikkaa? Mielestäni siinä ripaus sitä on mut riippuu hirmuisesti porukasta ja tilanteesta. Jos sitä ei kuuluisi olla niin jokaisen pitäisi myös tajuta se. Pitkään tuijottamiset tai seksistiset kommentit ei tod. kuulu sekasaunaan..

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: piste 
Päivämäärä:   29.8.22 14:27:49

Assa, toi on törkeää käytöstä, ei noin kuulu toimia sekasaunassa. Mulle ei kukaan ole koskaan kommentoinut mitään vaikka olisi voinut, esim. tatuoinneista.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   29.8.22 14:29:41

Osallistun ongelmitta oikeastaan porukassa kuin porukassa. Alastomuus on minulle luonnollista.

29-vuotias nainen.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   29.8.22 14:32:51

""Ihan höpöhöpöä nämä "olen nainen ja sekasaunon luontevasti alasti". Sekä miehet että naiset katsovat muodot ja vehkeet läpi, sehän on aivan selvä. Joka muuta väittää on naiivi, tyhmä tai valehtelee."
Mitä sitten? Vaikka sinä et kykenisi katsomisesta huolimatta käyttäytymään asiallisesti, ei se tarkoita, että muidenkin kanssa pitäisi kärsiä tuijottamisesta, kourimisesta tms"

Niin, jotkuhan nauttivat siitä että tuijotetaan ja esittelevät itseään mielellään paikassa kuin paikassa, ja saunahan on loistava paikka esitellä itseään ihan kunnolla.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.8.22 14:36:16

Riippuu porukasta. Nykyään mieluummin uikkareissa, silloin käy seura kuin seura.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   29.8.22 14:41:21

N30. En sauno sekasaunoissa, en kovin mielelläni muutenkaan muiden kanssa sukupuolesta riippumatta.

Eikä ole mitenkään "aivan selvää", että pitää "muodot ja vehkeet katsoa läpi." Ei todellakaan pidä. Katsos, kun meillä on kyky olla kohteliaita ja olla katsomatta ihan tietoisesti. Huolimatta siitä, vaikka mieli tekisi. Voi ihan itse tehdä sen päätöksen, että en vilkuile muiden intiimialueita. Kokeilkaa joskus, se ei ole niin vaikeaa. Ihan samoin voitte tietoisesti vaikka kadulla päättää, että hei, enpäs tänään tuijota kenenkään persettä.

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: mmmiekkonen 
Päivämäärä:   29.8.22 14:52:51

Mä luulen että ei kannata sanoa täysin musta-valkoisesti että "sekasaunaan EI kuulu erotiikka" tai "jos me saunotaan niin kukaan ei katso tai kommentoi". Nää on sellasia juttuja että kyl aika moni mies vilkaisee vaikka jonkun urheiluhomman jälkeen toisen miehen kalua suihkussa..onko toi jotain eroottista? Mielestäni ei mut taitaa olla aika luontevaa ja sama homma jos suihkussa olisikin samaan aikaan joku kivan näköinen nainen. Tai jos sattuu jossain olemaan (vaikka sit rannalla) ja on hyvännäköinen nainen biksuissa niin varmasti suurin osa miehistä hieman pidempään katsoo. Tarkoitan että jos mennään porukalla saunaan niin varmaan joku jotain katsoo muutaman hetken ja ilmassa voi hyvinkin olla "erotiikkaa" jos ollaan alasti ja paikalla toista sukupuolta. Se ei tarkoita sitä että toisia tuijotetaan, miehillä seisoo tai mitään muutakaan isompaa. Toisaalta jos mä oon samassa tilassa alasti naisen/naisten kanssa niin mielestäni siinä jotain kivaa on, ei välttämättä mitään isompaa. En tiedä osaanko tuoda oman fiilikseni esille mut ehkä joku tajuaa mitä ajan takaa :)

  Re: Miten suhtaudut sekasaunomiseen: osallistuisitko

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   29.8.22 14:53:02

N30. Osallistun, ei siinä ole mitään ihmeellistä, kuuluu meidän kulttuuriimme.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.