Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä?

Lähettäjä: Cosmo 
Päivämäärä:   28.7.22 12:32:18

Jos sinulla on joku intiimi vaiva, jossa tarvitaan sukuelinten, peräaukon (tai naisella: rintojen) tutkimusta, ja lääkärin vastaanotolla olisi kaksi jonoa: kahden tunnin jono sinun omaa sukupuoltasi olevalle lääkärille, ja tunnin jono vastakkaista sukupuolta olevalle lääkärille: kumman jonon valitsisit?

Toisin sanoen: Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä, sen vertaa että jonottaisit tunnin pidempään saadaksesi omaa sukupuolta olevan lääkärin hoitamaan sinun intiimiä vaivaasi?

Toinen jatkokysymys: Oletko joskus elämässä pahoittanut mielesi lääkärissä käydessä sen takia, että hoidon yhteydessä toteutui intiimiä alastomuutta, ja lääkäri tai hoitaja oli eri sukupuolta, ja koit tilanteen epämukavaksi? Millainen tuo tilanne oli? (Tähän saa vastata myös: On käynyt näin, mutta se ei häirinnyt minua lainkaan.)

Olisi kiva jos tarkennat, mikä on sukupuolesi, jotta nähdään korreloivatko tähän asiaan liittyvät asenteet jotenkin sukupuoleen.

Re: Onko lääkärin sukupuolella sinulle merkitystä?

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   28.7.22 12:36:19

Olen nainen, ja ei, lääkärin sukupuolella ei ole minulle merkitystä. Gynelle mennessä siellä on ollut tuuraajana mies mutta ei se ole mua haitannut ollenkaan.

Jonoa valitessa perehdyn enemmän kummankin lääkärin osaamisalueisiin ja muihin meriitteihin kuin siihen mitä hänellä on housuissa...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.7.22 12:37:06

Intiimissä vaivassa ei ole niin hirveästi väliä jos se on jotain mikä on helposti diagnosoitavissa. Ei ole väliä onko se nainen vai mies joka katsoo onko rinnoissa paukamia tai miten pahat peräpukamat on.

Sen sijaan yleisesti mieslääkärit eivät usko naisten kipuja. Saa aina tuntea kuin olisi hysteerinen liioitteleva kipunsa kuvitteleva NAINEN, kuten he tuntuvat asian ajattelevan. Sen sijaan että kivut otettaisiin vakavasti, sanotaan että no se on varmaan ahdistusta tai masennusta, oletko kokeillut ottaa buranaa ja olla ajattelematta "kipuasi".

Naislääkärien kanssa on paremmat mahdollisuudet että tulee uskotuksi ja saa apua.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   28.7.22 12:37:42

Jos joutuu munia kopeloimaan toivoisin että olisi nainen.

Lähettäjä: Mx 
Päivämäärä:   28.7.22 12:37:57

Intiimivaivoissa menen mieluummin naislääkärille, siksikin, että se tuntuu luontevammalta, uskon naisen tietävän enemmän mistä kyse tuntemuksineen kaikkineen, koska sama anatomia. Lisäksi häveliäisyys. Muilla käynneillä ei väliä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   28.7.22 12:38:31

Haluan gynen olevan nainen, ihan sama kuinka pitkä jonotus. Uskon jotenkin, että niissä vaivoissa se toinen nainen ymmärtää paremmin. Mieslääkäristä on vähän erikoisia kokemuksia, oli aikoinaan steriä vastaan, piti inttää monta päivää asiasta. Mieslääkäri oli myös ainoa, joka on laittanut alapään tutkimuksessa sormia pers...

Jos on jotain muuta vaivaa, vaikka syöpä tai edes epäily, niin ihan sama kumpaa sukupuolta lääkäri olisi.

Lähettäjä: näin 
Päivämäärä:   28.7.22 12:46:52

Tahtoisin samaa sukupuolta olevan lääkärin ja näin olen tehnytkin. Olen valinnut myöhemmän ajan vain lääkärin sukupuolen (nainen) takia. Koen naislääkärin turvallisemmaksi, lisäksi he voivat mahdollisesti samaistua vaivoihin omien kokemustensa kautta. Mainittakoon, että olen bi, joten syy mieslääkäreiden välttelemiseen ei johdu siitä, että kokisin miehet epämiellyttäviksi johonkin seksuaalisuuteen perustuvan syyn takia.

Olen kokenut nuorena oloni epämukavaksi mieslääkärin takia. Hän koki asiakseen läksyttää minua asiasta, joka ei ollut tilanteessa millään tapaa oleellinen tai koske minua millään tavalla. Tämä perustui ainoastaan hänen loukkaaviin olettamuksiinsa minusta, sukupuolestani ja sen hetkisestä työstäni. Elämäntilanne oli raskas, joten en tehnyt valitusta, mutta nykyään sanoisin käytöksestä jo kyseisessä tilanteessa. Sain asiatonta kohtelua siksi, että olin nuori nainen. Käynnin syy ei ollut intiimi vaiva, mutta lääkäri viittasi hyvin intiimiin asiaan ja puheillaan esitti loukkaavia mielipiteitä naisista.

Lähettäjä: Essi 
Päivämäärä:   28.7.22 12:52:21

Gynelle haluan naislääkärin, muuten suosin enemmän mieslääkäreitä.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   28.7.22 12:52:51

Olen nainen, lääkärin sukupuolella ei ole mitään väliä.

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   28.7.22 12:55:41

Naislääkäri ehdottomasti naistenvaivoihin. Naislääkärillä itselläkin naisten vaivst niin uskoo ja ymmärtää mm kivut paremmin.

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   28.7.22 12:59:51

Intiimiasioissa naisena valitsen aivan ehdottomasti lääkäriksi myös naisen. Jännä itseasiassa että suhtaudun asiaan niin ehdottomasti, vaikka en muuten ole lainkaan häveliäs.

Lähettäjä: Clwl 
Päivämäärä:   28.7.22 13:00:44

Aiemmin ajattelin, että sukupuolella ei ole väliä, mutta nykyisin olen sitä mieltä, etten mieslääkärille enää mene.

Syynä se, että mieslääkäri käskee ottaa rintaliivit pois ja tulee selän taakse halailemaan ja hengittelemään kaulaani, ja käskee maata selällään kun hän sivelee sormillaan vatsaani (muka palpoi, mutta ei se sormilla sivelyä ole, eikä tuo sively ollut palpointia) ja käskee laskea pikkuhousuja alas että saa paremmin kuunneltua sydänäänet (lasken housuja sen verran että häpykumpu on peitossa, vaikka en saakaan vastausta siihen, miksi pikkuhousut ovat tiellä sydänääniä kuunnellessa, ja sitten lääkäri riuhtaisee pikkuhousuni alas, piteli pikkuhousujani alhaalla samalla liikutellen sormiaan häpyhuulissani ja töpötellen stetoskoopilla häpykumpua ja häpyhuulia.

Ei ole edelleenkään provo vaikka sellaiseksi viimeksi haukuttiin. Kyseessä vanhempi mieslääkäri OYSissa.

Jostain kumman syystä yksikään naislääkäri ei ole KOSKAAN käskenyt riisua rintaliivejä vaan aina on onnistunut kuunnella sydän ja keuhkot vaikka minulla olisi rintaliivit päällä. Eikä kukaan naislääkäri ole tullut tutkimuspöydälle selkäni taakse istumaan, silitellyt selkääni sormilla ja samalla hengitellyt kaulaani (eikä tuossa samalla edes kuunnellut stetoskoopilla mitään...). Saati sitten käskenyt riisua pikkuhousuja, tai edes vetänyt pikkuhousujani alas väkisin. Eikä kukaan naislääkäri ole ikinä töpötellyt häpykumpua tai häpyhuulia stetoskoopilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.22 13:01:25

Riippuu vaivasta, että onko joku papakoe vai syöpätutkimus. Mutta pääsääntöisesti kuten edellinen sanoi: "Naislääkäri ehdottomasti naistenvaivoihin. Naislääkärillä itselläkin naisten vaivst niin uskoo ja ymmärtää mm kivut paremmin."

Ja eiköhän naisgynejä ole enemmän, kuin miesgynejä. Aloittajan kuvailemaa tilannetta siis tuskin tulee eteen.

Miehet eivät muuten tajua kuukautiskivuista mitään.

Lähettäjä: Näkymätönasse 
Päivämäärä:   28.7.22 13:24:09

Ei ole merkitystä, ei ole (nuorempanakaan) koskaan ollutkaan mitään merkitystä. Olen vajaa 40v nainen.

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   28.7.22 13:31:45

Kolmipisteen kanssa samaa mieltä eli ei ole lääkärin sukupuolella väliä mutta mieslääkärit usein vähättelevät naisten vaivoja.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.22 13:46:10

Intiimiasioissa valitsen aina naislääkärin. Jos siis pystyy valitsemaan.. kerran jouduin miesgynelle, vaikka aika oli varattu naiselle. En kehdannut kieltäytyä menemästä sinne ja oli todella epämiellyttävä kokemus, vaikka tiedän kyllä että on se miesgynekin monet toosat nähny.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   28.7.22 13:51:23

Nuori nainen gynenä paras. Heiltä löytyy eniten tietotaitoa ja uskovat sairauksiin sekä kipuihin.

Vanha mies gynenä surkein. Vähättelee kipuja naistenvaivoina ja henkisenä herkkyytenä.

Päivämäärä:   28.7.22 13:54:46

Mua on lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi, joten en tunne oloani turvalliseksi kenenkään miehen lähellä, siis kopeloimisetäisyydellä. Jos pitää riisuutua, haluan mennä naislääkärille.

Lähettäjä: klp 
Päivämäärä:   28.7.22 13:58:06

Olen nainen, ja miesgynet ovat olleet erittäin hyviä. Jopa niinkin päin, että naisgyne olisi pakottanut mut pitämään myomaa täynnä olevan kohdun, mies sanoi heti, että leikataan pois.

Lähettäjä: Fisu 
Päivämäärä:   28.7.22 14:02:32

Lääkäri kuin lääkäri, mielummin aina nainen, en tiedä miksi. Vissiin helpompi puhua naiselle.
En kyllä mitenkään ahdistu tms. vaikka olisi miesgynekin, mutta naiselle aina menen jos.mahd.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.7.22 14:06:24

Ei ole väliä. Olen käynyt vuosikausia miesgynellä, jonka valitsin osaamisen perusteella (naistenklinikan ylilääkäri). Oman kokemuksen mukaan tekee tutkimukset helläkätisemmin ja kuuntelee minua paremmin kuin naisgynet. Esimerkiksi kuparikierukan sain heti kun sanoin että pillerit ei sovi. Naiselääkörit helposti yleistävät omat kokemuksensa, jos itseä ei joku asia satu tai pillereistä ei tule sivuvaikutuksia, se pätee varmasti kaikkiin naisiin.

Meillä oli aikoinaan työterveyslääkäri, joka oli yli-innokas keuhkojen kuuntelija. Sai lisänimen "Paita-Pois Sukunimi". Sekin lähinnä nauratti, kun oli muuten hyvä lääkäri.

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   28.7.22 14:07:32

"Miehet eivät muuten tajua kuukautiskivuista mitään."

Tästä mä olen täysin eri mieltä. Koko ikäni olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista, ja vihdoin vuosien vähättelyn (naisten puolesta) jälkeen pääsin HUS:iin jossa tutkiva gyne oli mies ja ymmärsi heti mitä kerroin eikä vähätellyt ollenkaan. Pääsin laparoskopiaan ja mulla diagnosoitiin endometrioosi.
Tämä miesgyne on ainoa joka uskoi mua ja ainoa joka myös oli niin hellävarainen että sisätutkimuksessa ei tarvinnut itkeä.

Lähettäjä: Ihdz 
Päivämäärä:   28.7.22 14:25:12

"Meillä oli aikoinaan työterveyslääkäri, joka oli yli-innokas keuhkojen kuuntelija. Sai lisänimen "Paita-Pois Sukunimi". Sekin lähinnä nauratti, kun oli muuten hyvä lääkäri."

Sama meillä, mutta meillä hän oli Paita-Pois -Etunimi, eli Paita-Pois -Pete. Muuten oli kyllä hyvä lääkäri, mutta tosiaan riisutti jokaiselta naiselta paidan pois (miehiltä ei koskaan jos ei mennyt nimenomaan sydän- tai keuhkosairauden vuoksi vastaanotolle) vaikka vastaanottokäynnin syy olisi vääntynyt nilkka, ja halusi nimenomaan kuunnella rintaliivien sisäpuolelta "sydänäänet", vaikka niitä ei tietääkseni tissin LÄPI, saati nännipihasta kuunnella...

Ja teidän ensihoitajan ja yhden lääkärin (miehiä), jotka ovat kuukautiskipuja kommentoineet "En oikein tiedä millaista hoitoa tarvitsisit, kun ei ole omakohtaista kokemusta endometrioosista/kuukautiskivuista".
Herranjestas sentään. Eihän lääkäreillä yleensäkään tarvitse olla OMAKOHTAISTA KOKEMUSTA jokaisesta sairaudesta mitä potilailla vastaan tulee...

Mutta moni naislääkäri taas ajattelee ettei joku gynepuolen asia voi olla kivulias/pelottava, kun häntä se ei satu tai hän ei kyseistä toimenpidettä pelkää. Ja naislääkäreiltä on hemmetin hankala saada kipulääkkeitä gynepuolen vaivoihin, ja naisgynet sitovat potilaan jalat pöytään esim. hysteroskopian ajaksi "ettei potilas potkaise lääkäriä päähän", eikä kivunlievitys tule kuuloonkaan.
Vaikka eikö kivunlievitystä tai humautusta pitäisi ehdottaa ihan automaationa ja potilaalla olisi halutessaan oikeus siitä kieltäytyä, jos ihan ensimmäinen asia on potilaan jalkojen sitominen toimenpiteen ajaksi, kun potilas niin todennäköisesti rimpulee ja potkii lääkäriä päähän, jos hänen jalkojaan ei sidota kiinni...

Minullakin huonoja kokemuksia mieslääkäriestä, joten tietyissä asioissa menen ennemmin naislääkärille. Joidenkin asioiden suhteen on se ja sama, ja joidenkin asioiden suhteen haluan nimenomaan tietylle pätevälle mieslääkärille.

Minulle on kaksi kertaa tehty rintojen ultra ja molemmilla kerroilla lääkärinä oli mies, ja molemmat olivat todella asiallisia.

Päivämäärä:   28.7.22 14:26:23

Ei ole mitään väliä. Olen ihan varannut ajan miesgynelle. Gynet on sen verran monta toosaa nähnyt, että omassani ei ole mitään nähtävää.

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   28.7.22 14:28:02

Olen nainen. Rintojen osalta se ja sama onko mies vai nainen, mutta kyllä mä tunnin pidempään jonottaisin naislääkärille jos sukuelinten/peräaukon ongelmasta kyse. Jos pitäs 3 tuntia pidempään jonottaa niin sit menisin mieslääkärille

Päivämäärä:   28.7.22 14:31:43

Ilahdun jos on naislääkäri gynevaivoihin, mutta ei mieslääkärikään haittaa. Todellakin menisin sille, jolle nopeammin pääsee. Sekä miehistä että naisista kokemusta ja hyvin ovat kaikki kohdelleet.

Lähettäjä: o2 
Päivämäärä:   28.7.22 14:32:36

Gynelle aikaa varatessa varaan yleensä naisen, jos sellainen vaihtoehto on, mutta jos joskus ei olisi tai varsinkin jos pitäisi lääkärin sukupuolen takia jonottaa yhtään pidempään, niin kyllä se mieskin kävisi.

Päivämäärä:   28.7.22 14:34:44

Muuten ei ole mitään väliä, mutta haluan kertoa yhden hyvän kokemuksen mieslääkäristä:

Taysin neurologisella wanna mies teki laajaa enmg-tutkimusta yläkroppan, ja niin kauan kun mulla pystyi oleen rintaliivit päällä, oltiin kahdestaan huoneessa ja kaikki oli ihan asiallista ja mukavaa. Viimeiseksi tutkittiin joku hermo ja lihasjuttu, joka kulkee liivien alta, ja silloin liivit piti riisua. Hän oli jo etukäteen sopinut, että paikalle tulee silloin naishoitaja, ja pyysi hänet viereisestä huoneesta, vaikka ei siihen itse tutkimukseen olisi välttämättä tarvittu. No naishoitaja sitten auttoi mua olemaan siinä vähän epämukavassa tutkimus asennossa kyljellään ja käsi ylhäällä. Oli tosi hienoa, että tämä lääkärismies huomioi pyytämättå mun mahdollisen epämukavuuteni, vaikka en olekaan kovin häveliås. Hän oli jotenkin kivalla tavalla extraherrasmies, että vielä monen vuoden jälkeenkin muistan sen turvallisen fiiliksen.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.7.22 15:49:35

Joskus nuorena tilasin naislääkärin kun alapäätä piti ronkkia. Noh, lääkäri kuitenkin pyysi miespuolisen hoitajan avuksi. Juteltiin sen hoitajan kanssa jotain baarijuttuja siinä enkä sen jälkeen ole välittänyt sukupuolesta. Tiedän myös naisia, jotka haluavat miesgynen.

Nainen olen.

Lähettäjä: Nainen 333 
Päivämäärä:   28.7.22 15:53:14

Jonoista riippumatta valitsisin miespuolisen lääkärin, koska he eivät ronki kovakouraisesti tai kivuliaasti. Naispuolisista on ikäviä, kivuliaita kokemuksia.

Lähettäjä: pappa 
Päivämäärä:   28.7.22 16:16:47

Nuorempana ujostutti. Nyt vanhempana on mukavaa, jos naislääkäri
sattuu olemaan remseä sanavalmis ja sanoo vastaan. Yritän keksiä
vastaväitteitä. Virnuillaan puolin ja toisin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.7.22 16:30:03

Ei, lääkärin sukupuolella ei ole mitään väliä.
Yleensä vielä miesgynet ovat paljon "hellempiä" kuin naisgynet.
Minä olen vuosikymmeniä käynyt miesgynellä, ja nyt on tosi outoa, kun hän jäi eläkkeelle, ja seuraava aika on naisgynelle.

Päivämäärä:   28.7.22 18:24:01

Intiimiasioissa mieluummin samaa sukupuolta eli nainen. Tämä siitäkin huolimatta, että ainoasta miesgynekokemuksestani jäi erittäin hyvät fiilikset!

Lähettäjä: --**-- 
Päivämäärä:   28.7.22 20:16:10

Meen aina mies gynelle. Naisgynet on aina olleet niin happamia ja menkkakivuista on todettu vaan "kipu kuuluu naiseuteen, kestä se!". Ja tutkimuksia on tehty tosi kovakouraisesti.

Miesgynet taas on olleet helläkätisiä (ehkä juuri siksi, kun ei tiedä mille se tuntuu, niin varovat vielä hiukan enemmän) ja kun olen puhunut kivuista ja niiden voimakkuudesta, niin ovat todenneet, ettei kenenkään kuulu joutua kärsimään sellaisia kipuja 2000-luvulla jne.

Eli mulle aina miesgyne, kiitos! Ei ole vielä tullut huonoa miesgyneä vastaan, naisgyneissä huonoja taas suurin osa kohtaamistani.

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   28.7.22 20:16:33

Intiimiasioissa ehdottomasti naislääkäri. Ei ole huonoja / kivuliaita kokemuksia heistäkään.
Mutta meidän entinen työterveyslääkäri oli kanssa Paita-Pois-Pekka... Ja iljetti kun piti alusvaatteisillaan kumarrella ja kyykistellä, maata laverilla kun hän tutki mm. lonkkieni liikkuvuutta vääntelemällä jalkojani joka suuntiin ja erilleen. Siinä tilanteessa en tajunnut sanoa, että nehän olisi voinut suorittaa ihan hyvin housutkin jalassa :(

Lähettäjä: --**-- 
Päivämäärä:   28.7.22 20:20:40

"Toinen jatkokysymys: Oletko joskus elämässä pahoittanut mielesi lääkärissä käydessä sen takia, että hoidon yhteydessä toteutui intiimiä alastomuutta, ja lääkäri tai hoitaja oli eri sukupuolta, ja koit tilanteen epämukavaksi? Millainen tuo tilanne oli? (Tähän saa vastata myös: On käynyt näin, mutta se ei häirinnyt minua lainkaan.)"

Yhden kerran mieslääkärillä. Oli yleislääkäri. Olin 15v ja piti käydä lääkärin vastaanotolla ottamassa allergiatestit ja tekemässä ns. perustutkimus ennen kuin aloitin ammatillisen koulun. Tuo oli ainoa lääkäri, jolla oli vapaita aikoja. Kyseessä n. 40-50v mieshenkilö. Vaikka tarkastus ei vaatinut, niin halusi riisuttaa minut ihan täysin alasti. Esim. alkkareita ei saanut jättää päälle. Olin yksin lääkärin vastaanotolla ja en ollut varma mitä tutkimuksiin kuului, niin en osannut sanoa vastaan. Ja rinnatkin piti saada kopeloida, ettei nyt varmasti ole rintasyöpää.

Jälkikäteen mitä olen jutellut, niin tuohon tutkimukseen ois pitänyt kuulua tyyliin perus näöntarkastus (mihin suuntaan E:n sakarat osoittaa), verenpaineen mittaus, ne allergia testit ja yleinen keskustelu terveydentilasta jne. Ei ois pitänyt olla mitään tarvetta ronklata tissejä tai riisuttaa täysin alasti...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.7.22 20:35:29

Mieslääkäri kieltäytyi antamasta aborttilähetettä, vähätteli itsemääräämisoikeuttani, sanoi että tulen katumaan ja tiuski kiukkuisesti. Tein valituksen, tilasin uuden ajan naislääkärille ja sain lähetteeni. En ole katunut :-)

Miehet vähättelevät naisten kipua ja ovat aina ensimmäisenä viittaamassa päävikaan. Pitävät naisia hysteerisinä valehtelijoina ja huomionhakuisina.

Mielellään siis naislääkäri vaivasta riippumatta.

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   28.7.22 21:09:43

Ei sinänsä merkitystä. Käyn yleensä yksityisellä, ja koska saan valita lääkärin, valitsen osaamisen, kuvauksen, ulkonäön ja fiiliksen perusteella. Julkisella ei ole väliä, ja muutenkin jos asialla on kiire, otan ensimmäisen ajan. Odottelisin kyllä tunnin jos saisin sopivamman lääkärin, sukupuolesta viis. Gyne on ollut sattumalta aina nainen. Lääkärissä ei ole koskaan ollut epämiellyttävää.

Lähettäjä: Tilalta 
Päivämäärä:   28.7.22 21:32:58

Naislääkärille aina sisäelinongelmissa (oli ne gynepuolen tai suolisto), mieslääkäri on ok tapaturmissa.

Päivämäärä:   28.7.22 21:40:16

On.

Lähettäjä*Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.7.22 21:45:42

Laskin piruuttani kuinka monelle on merkitystä ja kuinka monelle vastanneista ei.
Viestejä 40.
20 vastasi, että on
14 ei merkitystä.
Loput jupisivat omiaan.

Että näin suvaitsevaa ja tasa-arvoa kunnioittavaa sakkia täällä on.

Päivämäärä:   28.7.22 21:53:25

Varaan ajan yksityiselle, jossa saa itse valita lääkärinsä. Ei tarvitse jonottaa ja välttyy tuotakin ongelmalta. Ja naisen valitsen näihin asioihin. Muutenkin lääkäreistä on tullut kuva että naiset kohtaavat potilaan inhimillisemmin kuin mieslääkärit.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.7.22 22:02:27

Ai että kivuissaan pitäisi ajatella tasa-arvoa ensimmäisenä? Vain typerä valkoinen äijä voi ulista jotain tuollaista.

Se on tutkittu juttu että naisten kipuja vähätellään, lääkkeet testataan miehiä varten, sairauksien oirelistat on koottu miesten oireista. Osa yleislääkäreistä ei edes tunnista naisten sydänkohtauksen oireita, koska ne ovat erilaisia kuin miesten. Miesten oireista on tehty normi.

Riku voi pitää suutaan soukemmalla (vaikka kaikki tietää että eihän se onnistu), kun ei mistään mitään ymmärrä.

Päivämäärä:   28.7.22 22:12:35

On merkitystä. Menen miehelle jos saan valita, koska naislääkäreistä on huonoja kokemuksia, mieslääkärit taas aina olleet asiallisia ja ottaneet tosissaan. On käyty gynellä, nuppitohtorilla ja monella muullakin lekurilla vuosien varrella.

Nainen olen.

Päivämäärä:   28.7.22 22:16:54

Mä olen kyllä vähän yllättynyt näistä vastauksista. Kai sitten olen naiivi, kun olen uskonut ettei sukupuolen perusteella pitäisi tehdä yleistyksiä. Enkä kyllä omien kokemusten perusteella sellaisia ole tehnytkään. Hyvä lääkäri on hyvä lääkäri ja huono on huono, sukupuolesta riippumatta.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   28.7.22 22:31:55

Suolistosairauden myötä on jouduttu peräpäätä tutkimaan lääkärissä moneenkin otteeseen ja aina sattumalta miehen toimesta. En ole kokenut ongelmaksi. Gynellä olen käynyt kaksi kertaa, molemmat myös sattumalta sitten naisia, ja menisin itse asiassa mieluummin miehelle, koska olen kuullut, että he ovat keskimäärin helläkätisempiä tutkimuksissaan.

Kerran päivystyksessä ennen suolistodiagnoosin saamista oli nuorehko mieslääkäri (itse olin n. 20 v., lääkärin ikä myös arviolta alkoi kakkosella), jolle peräaukon tunnustelu sisäpuolelta oli selkeästi hiukan hermostuttava juttu. Saattoi hyvin olla, että kyseessä oli hänelle sellainen potilastilanne, josta ei vielä ollut niin käytännön kokemusta ja siksi hänelle ei ollut vielä luontevaa esittää asiaa minullekaan. Tuli nimittäin sellainen olo, että hän oletti minun pitävän tutkimusta tosi outona ja epäilyttävänä, vaikka todellisuudessa näin ei ollut, koska se ei ollut eka kerta, kun peräpukamia ja mahdollisia kasvaimia/muita muodostumia tutkittiin, koska yhtenä oireena oli veri ulosteessa.

Lähettäjä: Tjaa 
Päivämäärä:   28.7.22 22:58:52

"Sen sijaan yleisesti mieslääkärit eivät usko naisten kipuja"

Tämä! Menin mieslääkärille, joka aikansa tutki ja totesi sitten, että ei voi sattua. Naislääkäri tutki aikansa ja totesi sitten, että mulla on endometrioosi.. ei voi sattua...

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   28.7.22 23:47:50

"Että näin suvaitsevaa ja tasa-arvoa kunnioittavaa sakkia täällä on."

Ei tällä ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden tai tasa-arvon kanssa. Sitten olisi, jos joku sanoisi, että ei yleisesti hyväksy, että tietyn sukupuolen edustaja toimii tietyn sukupuolisten lääkärinä.

Lähettäjä: Kaari 
Päivämäärä:   28.7.22 23:49:46

Sukupuolella ei väliä. Sitten se poikkeus: naisten vaivoissa joku muu kuin nuori punasteleva pojankloppi (joka sitten kuitenkin varasi itse minulle nopeasti ajan toiselle lääkärille).

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   28.7.22 23:56:40

Kun löysin rinnastani patin, koin epämiellyttäväksi mennä vanhalle mieslääkärille. Mutta olin löytänyt patin myöhään perjantai-iltana ja hän oli ainut 150 km säteellä jolle sai ajan ennen maanantaita... Eikä se sitten niin kamalaa ollutkaan, lääkäri oli hyvin ammattimainen ja onnistui rauhoittamaan minua arvioimalla patin (ihan oikein) todennäköisesti vaarattomaksi. En usko että asialla on jatkossa minulle niin suurta merkitystä.

Sen sijaan mieshierojalle en enää mene, ellei samassa tilassa ole muitakin (esim. Lahden hierojakoulu on ok). Ei tarvittu kuin se yksi hieroja jolla alkoi seisokki kahdella hierontakerralla, ja joka vielä tökki minua sillä vahingossa tai tahallaan. Olin ostanut 3 hierontaa, vikan peruin enkä palannut. Sen verran ahdistava kokemus että oli viimeinen kerta...

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   29.7.22 00:04:08

Olen nainen. Ei väliä. Yhdesti minut laitettiin lesta-alueella väkisin odottamaan naislääkäriä gyneongelman vuoksi, vaikka yritin tolkuttaa että mieskin kelpaa vallan mainiosti.

Ja itse asiassa näin naisena kokemukset mieslääkärien tekemistä sisätutkimuksista on paljon paremmat. Naiset on olleet kovakouraisempia. Silti minulle kelpaa se ronskimpikin kohtelu jos kaipaan oikeasti päivystyksellistä apua.

Päivämäärä:   29.7.22 00:25:36

Olen nainen ja valitsen lääkäriksi kaikissa asioissa naisen. Valitsen kaikessa muussakin mielummin naisen kuin miehen. Tunnen oloni luontevammaksi ja turvallisemmaksi naisten seurassa. Esimerkiksi miesterapeutille puhumisesta ei varmasti tulisi mitään.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   29.7.22 00:35:07

No minulle ei lääkärin sukupuolella ole väliä minua ovat hoitaneet sekä mies-että naislääkärit yhtä hyvin. Ja itseasiassa mieslääkärit ovat ottaneet kyllä erittäin hyvin huomioon oireet jne. Ei mitään valittamista. Jossain ns. Kopelointia vaativissa jutuissa miehet ovat jopa olleet kainoja! :)) ( minulla on ollut rintaruston tulehdus kahdessa rustossa yhtäaikaa, lääkärin piti tietysti tunnustella, mutta voi veljet kuinka kaino hän oli 8D) ei tuo ole minua mitenkään haitannut, olen ihan tavallinen pienirintainen ja mitäänsanomattoman näköinen nainen, itsetunto on kohdallaan, heh.. joskus mietin että minkähänlaisia ne tilanteet ovat, kun potilas kokee että on kajottu väärällä tavalla. Ihsn varmasti myös sitä tapahtuu mutta tuskin laajalti..

Lähettäjä: Ei nyt omalla 
Päivämäärä:   29.7.22 01:30:52

"itsetunto on kohdallaan, heh.. joskus mietin että minkähänlaisia ne tilanteet ovat, kun potilas kokee että on kajottu väärällä tavalla. Ihsn varmasti myös sitä tapahtuu mutta tuskin laajalti.."

Ei varmaankaan laajalti, vaan ne tietyt tyypit... En minäkään tota nimitystä itse keksinyt, vaan työkaverit sanoivat kun vähän ihmettelin tarkastusta. Meidän PPP kuulemma otattaa tai ainakin yrittää, paidat pois lähes kaikilta naisihmisiltä vaikka menet kyynärpäätä tai polvea näyttämään. Koska perusteellisuus...?!
Ja ei, niitten sydänäänien kuunteluunkaan ei tarvitse sitä paitaa kokonaan ottaa, kunhan nostaa sen verran ettei se osu stetoskooppiin tai letkuihin! ( naislääkärit todella tämänkin taitavat )

Päivämäärä:   29.7.22 04:07:00

"Ei tällä ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden tai tasa-arvon kanssa. Sitten olisi, jos joku sanoisi, että ei yleisesti hyväksy, että tietyn sukupuolen edustaja toimii tietyn sukupuolisten lääkärinä."

Älä puhu paskaa.
Jos minä sanoisin, että menen mieluummin mieslääkärille, koska naisista on huonoja kokemuksia, niin täällä olisi helv3tti irti. Leimattaisiin sovinistiksi ja naisten vihaajaksi.

Päivämäärä:   29.7.22 04:09:21

"Se on tutkittu juttu että naisten kipuja vähätellään"

Missä tämä on tutkittu ja kuka vähättelee? Lääkäritkö?

Päivämäärä:   29.7.22 06:43:41

"Ei tällä ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden tai tasa-arvon kanssa"

Itse asiassa on. Tasa-arvon kannalta on aina haitallista, kun pidetään yllä yleistäviä käsityksiä (joita tämäkin ketju on täynnä) kummasta tahansa sukupuolesta.

Tasa-arvo ei suinkaan tarkoita, että pitää valita mieslääkäri, vaan että sukupuolella ei pitäisi olla väliä arvioitaessa ammattitaitoa.

"Se on tutkittu juttu että naisten kipuja vähätellään, lääkkeet testataan miehiä varten, sairauksien oirelistat on koottu miesten oireista."

Huo aathan, että nämä on rakenteellisia ongelmia, joita pitää yllä myös naislääkärit.

Päivämäärä:   29.7.22 08:04:55

"Tästä mä olen täysin eri mieltä. Koko ikäni olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista, ja vihdoin vuosien vähättelyn (naisten puolesta) jälkeen pääsin HUS:iin jossa tutkiva gyne oli mies ja ymmärsi heti mitä kerroin eikä vähätellyt ollenkaan."

Ollaankohan me oltu samalla gynellä :D

Parikymmentä vuotta kipuja ja ensi diagnoosin myötä minipillereille ja menkat ja kivut kokonaan pois. Naislääkärit keille olin kipuja valitellut, olivat aina antaneet vaan vahvempia särkylääkkeitä

Lähettäjä: Transmies 
Päivämäärä:   29.7.22 08:26:44

Ei mitään väliä. Kummaltakin sukupuolelta tullut niin outoja kommentteja ja toisaalta myös asiallista käytöstä etten oo huomannut et sukupuolella ois merkitystä.
Oon kuitenkin joutunut olemaan oman elämäni lääkäri joskus ja usein menen lääkäriin jo itse itseni diagnosoineena, ja mun pitää vaan vakuuttaa lääkärit siitä. Kaikilla lääkäreillä ei oo mitään tietoa miten suhtautua transihmisiin, mut toisaalta ymmärrän et esim mun terveyskeskuksessa joku lääkäri ei oo välttämättä koskaan hoitanut trassukupuolista.

Päivämäärä:   29.7.22 08:46:14

On. Pitää olla nainen. Miehillä on ollut tapana vähätellä ihan kaikkia oireita ja mansplainata asioita joista ei selvästikään ole mitään käytännön käsitystä. Tapahtuu naislääkäreidenkin toimesta mutta vähemmän.

Lähettäjä: Keksi 
Päivämäärä:   29.7.22 10:09:34

Itselleni ei ole niin justiinsa, ehkä mielummin nainen alapään asioissa, mutta esim kaikki radiologit on ollut aina miehiä (rintojen uä jne). Että kyllä sitä miehille on jo tarpeeksi alakertaa ja rintoja näytelty, ei tunnu enää ihmeelliseltä.

Tärkeämpänä pidän hyvää kielitaitoa, itselle on jäänyt traumat kun aikanaan raskaanaollessa oli huolta pitkäaikaissairaudestani ja terveyskeskuksesta ei saanut aikaa kuin ulkomaalaistaustaiselle mieslääkärille (neuvola ohjasi tk:n puolelle koska pitkäaikaissairaus). En ymmärtänyt mitään mitä hölisi enkä tiedä ymmärsikö edes miksi olin paikalla. Teki lopulta lähetteen mutta läheteteksti oli sellaista siansaksaa ettei siitä saanut kukaan selvää ja siksi varmaan lähete hylättiin. Kävin sitten yksityisellä ja asia lähti hoitumaan sujuvasti ja pääsin erikoissairaanhoitoon seurantaan. Säikähdin vaan kovin, kun sairaus olisi voinut vaikuttaa isostikin sikiöön ja pelotti, että saanko mitään apua asiassa.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   29.7.22 10:19:16

Naiselle menen intiimiasioissa.

Epämukavuutta olen kokenut 17 vuotiaana, kun mieslääkäri käskytti rintsikat pois, jotta voi kuunnella keuhkoni. Itkien otin ne pois ja lääkäri kuunnellessa myös kosketteli rintojani mukamas siirtäen niitä pois tieltä (B kuppi, eli eivät varmasti olleet tiellä). Enää en tuollaista sietäisi, mutta olin nuorena hyvin ujo ja epävarma, lääkärin sanaan luotin.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   29.7.22 11:53:43

Sukupuolella ei ole mitään merkitystä. Pätevyydellä vain. Mun kohdalle osunut aivan paras gyne oli vanhempi herrasmies. Höyhenenkevyet otteet, nopea, tarkka ja kokenut. Rouvitteli minua kohteliaasti, vaikka ikää oli mulla tuolloin vasta vähän päälle 20 vuotta, toki olin naimisissa, että rouva siinä mielessä.

Ikinä, missään tilanteessa, en ole lääkärissä kokenut epäasiallista kohtelua, olipa housut jalassa tai ei, eli ihan sama mitä tsekattu tai hoidettu.

Jos mulla olisi joku tosi kummallinen kipu, jonka takia menisin gynelle, niin joo ehkä valkkaisin naisen. Mutta vain sen takia, että hänen olisi ehkä samoilla varustuksilla olevana helpompi ymmärtää, minkälaista kipua tarkoita, missä kohtaa ja mitä se voisi tarkoittaa. Toki voisi hyvin olla, että mieskin tajuaisi puolesta lauseesta, että mitä tarkoita.

Lähettäjä: Dchn 
Päivämäärä:   29.7.22 11:57:56

Periaatteessa ihan sama, mutta olen tavannut enemmän huonoja mieslääkäreitä kuin huonoja naislääkäreitä. Lähinnä se, etteivät miehet halua kuunnella oireita tai ei vaan kiinnosta.

Lähettäjä: Mitvit 
Päivämäärä:   29.7.22 13:53:59

Sukupuolella ei ole merkitystä, tosin omalla kokemuksella miesgynet olleet huomattavasti tarkempia työssään ja kuunnelleet minua paremmin kuin naisgynet, joista osa on jo naaman nähdessään päättänyt, että ei minua mikään vaivaa.

Terveyskeskukseen aikaa varatessa gyn. sairauden vuoksi on minulle toistuvasti pahoitelru ettei naislääkäriä ole saatavilla, soita ensi viikolla uudestaan. Näille on saanut vängätä ja vääntää, että lääkärin sukupuolella ei ole väliä, koska eihän syöpälääkärinkään kuulu itse sairastaa syöpää voidakseen hoitaa potilaitaan. Näin ollen, en kaipaa lääkäriltä vaginaa.

Ei ole muita kiusallisia tilanteita ollut.

Päivämäärä:   29.7.22 14:06:09

Missä tämä on tutkittu ja kuka vähättelee? Lääkäritkö?

Kyllä, ja erityisesti mieslääkärit. Myös naislääkärit, toki, mutta vähemmän.

https://www.jpain.org/article/S1526-5900
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?

jne jne jne, löydät googlella lisää jos olet kiinnostunut.

Se on mielenkiintoista että joidenkin mielestä tasa-arvon kannalta on tärkeämpää että naispotilaat menisivät yhtä mielellään mies- kuin naislääkärien hoitoon kuin se, että naispotilaita kuunneltaisiin ja hoidettaisiin samalla tavalla kuin miehiä.

Päivämäärä:   29.7.22 14:11:32

"Se on mielenkiintoista että joidenkin mielestä tasa-arvon kannalta on tärkeämpää että naispotilaat menisivät yhtä mielellään mies- kuin naislääkärien hoitoon"

Se on myös mielenkiintoista, että tasa-arvo on hyvä asia ja kliffaa vain silloin, kun se ajaa omaa asiaa.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   29.7.22 14:13:00

Kovin nuoret mieslääkärit/kandit vähän ahdistaa. Ja ei, he eivät todellakaan ole nähneet vielä kaikkea.

Päivämäärä:   29.7.22 14:13:45

Viis naisten kivuista ja terveydstä, kunhan kukaan ei millään pienelläkään tavalla syrji miehiä? :)

Päivämäärä:   29.7.22 14:19:06

..., eikös syy ole lääkäreissä, eikä sukupuolessa?
Mutta vääntäkää tämäkin misogyniaksi, kun ette muuhun kykene.

Päivämäärä:   29.7.22 14:23:32

Mistä muusta sinun mielestäsi on kyse kuin misogyniasta, jos samoilla oireilla ja ilmoitetulla kivulla miespotilaat saavat lääkitystä ja hoitoa ja naispotilaat saavat masennuslääkityksen?

Päivämäärä:   29.7.22 14:26:06

"Mistä muusta sinun mielestäsi on kyse kuin misogyniasta, jos samoilla oireilla ja ilmoitetulla kivulla miespotilaat saavat lääkitystä ja hoitoa ja naispotilaat saavat masennuslääkityksen?"

Ammattitaidon puutteesta.

Päivämäärä:   29.7.22 14:34:51

Ihan yhtä surkeaa hoitoa miehetkin saavat. Ainakin täälläpäin, ja toisella puolen suomea missä vanhempani asuvat.

Lähettäjä: Vain hyvää 
Päivämäärä:   29.7.22 16:54:07

Periaatteessa naislääkärin kanssa tuntuu luontevammalta, mutta intiimivaivoissa olen aina saanut vain mieslääkärin. Aina on kysytty haluanko naislääkärin, mutta se on tarkoittanut tosiaan sitä, että joko joutuu odottamaan pidempään aikaa tai sitten menemään toisen kunnan terveysasemalle joten olen valinnut miehen naisen sijaan.

Omalla kohdalla kaikki miehet ovat kyllä olleet ymmärtäväisiä eivätkä todellakaan ole vähätelleet kipuja yms. Raskausaikana oli hormoneista johtuvia tulehduksia ja yksikään mieslääkäri ei vähätellyt oireita. Jouduin myös supistuksen vuoksi käymään polilla ja naishoitaja vähätteli tuntemuksia, mutta mieslääkäri äitiyspolilla oli sitä mieltä, että hyvä kun tulin ja jos tulee taas samanlaisia supistuksia levosta huolimatta niin heti polille. No esikoinen syntyikin sitten rv 36.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.7.22 18:06:55

Onkohan tässä vähän omaa epävarmuutta joillain mukana ja sen takia kokevat mieslääkärit huonompina. Mua on hoitanut lähinnä mieslääkärit ja en oo kertaakaan saanut huonoa palvelua.

Päivämäärä:   29.7.22 20:10:23

"Se on mielenkiintoista että joidenkin mielestä tasa-arvon kannalta on tärkeämpää että naispotilaat menisivät yhtä mielellään mies- kuin naislääkärien hoitoon kuin se, että naispotilaita kuunneltaisiin ja hoidettaisiin samalla tavalla kuin miehiä."

Miksi ihmeessä nämä asiat pitäisi asettaa vastakkain tai valita vain jompikumpi?

Päivämäärä:   29.7.22 21:18:57

Tutkimuksen mukaan naislääkärit ovat parempia. Naispotilaalla on 32% suurempi riski KUOLLA leikkauksessa jos on mieskirurgi. Jos siis haluat säilyä hengissä, on oikeasti merkittävä riski mennä miehen leikattavaksi, jos olet nainen. Miespotilaita taas kuoli 15% vähemmän naiskirugien käsissä kuin mieslääkärien käsissä. Eli miehenkin kannattaa mennä mielummin naisen pöydälle. Tutkimuksessa oli 1,3 miljoonaa potilasta.

Joka vuosi ilmi käsittämätön määrä mieslääkärien harjoittamaa potilaiden seksuaalista hyväksikäyttöä sekä erilaista keplottelua esim. gynekologisissa asioissa (omat spermat naiseen hedelmöityishoidossa jne).

Lähettäjä: Cosmo 
Päivämäärä:   1.8.22 18:53:15

"Joka vuosi ilmi käsittämätön määrä mieslääkärien harjoittamaa potilaiden seksuaalista hyväksikäyttöä sekä erilaista keplottelua esim. gynekologisissa asioissa"

Saisiko tälle lähdeviitteen, onko netissä nähtävänä tietolähdettä, jossa sanotaan perustellusti näin?

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   1.8.22 18:57:09

Gynen pitää olla nainen.
Nuorempana piti sydäntutkimuksiin riisua liivit mieslääkärille ja oli todella epämukava tilanne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.