Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Soititko turhaan hätäkeskukseen

Lähettäjä: Eioma 
Päivämäärä:   30.6.22 18:18:36

Kynnys soittaa on suuri ja

Re: Soititko turhaan hätäkeskukseen

Päivämäärä:   30.6.22 18:19:32

Jaahas, lähti liian aikaisin, kirjoitan uudelleen. :D

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.6.22 18:19:51

Kirjoita ihmeessä

Lähettäjä: rölli 
Päivämäärä:   30.6.22 18:24:56

En soittanut, mutta voisin kyllä soittaa tuon yhden hölmöläisen puolesta, jonka rahat ulosotto vei. Vaikuttaa niin @!#$ tyhmältä tyypiltä, että vaatii vapauden riiston.

Päivämäärä:   30.6.22 18:27:20

Eli tilanne tuntui siinä vaiheessa kaoottiselta enkä tiennyt mitä tehdä kun näytti että kohta sattuu:
Olin pihalla pienen lapsen kanssa kuulin autojen tööttäämistä ja ihmisten huutoa kauempaa, ohi menevältä katutieltä. Pian tulikin hirveää vauhti 3 teiniä sähköpotkulautojen kanssa, poikkelehtivat vuoroin tiellä ja vuoroin ihmisten pihaan - yksi kurvasi meidän pihalle lujaa ja hyvä ettei taapero jäänyt alle. Jatkoivat eteenpäin osa tiellä ja osa kävelytiellä, että kävelijät joutuivat hyppäämään sivuun. Autot tööttäili.

Siinä vaiheessa soitin ja häke sanoi ettei mitään voi. Ja ymmärrän hyvin ettei resursseja ole. Silti koin velvollisuudeksi ilmoittaa. Ja nyt tuntuu että soitto oli turha ja uskallanko enää jatkossa soittaa paitsi jos joku oikeasti lähes kuolemassa. :/

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.6.22 18:30:47

Olen soittanut mm tielle osittain kaatuneen puun vuoksi (pimeällä ei olisi huomannut sitä), humalaisen henkilön takia, ei päässyt etenemään ja kengät kateissa sekä paristi asiakkaiden sairaskohtauksen tms takia. Turha ei ole ollut yksikään soitto. Aloittajan tapauksesta sanon, että ei tosiaan ole resursseja valvoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 18:36:06

Olen soittanut moottoritiellä juoksevista koirasta. Jälkikäteen hävetti, että soitinko turhaan

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   30.6.22 18:47:50

Ei ollut turha soitto. Vaikka siitä ei varsinaista hälytystehtävää tullut, nyt tällä kertaa, niin asia kirjataan ylös. Jos tulee useampi soitto, aivan varmasti soliisi tarkkailee aluetta ja potkulautailijoita vastaavan varalle.

Hätäkeskukseen saa, siis pitää soittaa, kun henki, terveys tai omaisuus on vaarassa. Kyllähän tuossa oli terveys ja omaisuus vaarassa, joskaan ei kovin suuressa

Päivämäärä:   30.6.22 18:51:10

"Ei ollut turha soitto. Vaikka siitä ei varsinaista hälytystehtävää tullut, nyt tällä kertaa, niin asia kirjataan ylös. Jos tulee useampi soitto, aivan varmasti soliisi tarkkailee aluetta ja potkulautailijoita vastaavan varalle."

Näin.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   30.6.22 20:03:13

No minusta tuo oli turha soitto. Ainakin isoissa kaupungeissa tuota tapahtuu satoja kertoja päivässä. Ei sillä voi kuormittaa hätäkeskusta. Ei se ole mikään valitusfoorumi. Eikä todellakaan poliisit pysty tekemään mitään vaikka tulisi useita soittoja jo porukasta. Vai luuletko että poliisi antaa jollekin porukalle vaikka sakot sillä perusteella että tällaisista asioista on tullut valituksia hätäkeskukseen. Että varmaan te olette ne tekijät.
Mieti seuraavan kerran kun sen sun lapsen päälle oikeasti ajetaan ja jonosta hätäkeskukseen, että siellä sua edellä voi olla juuri sellainen joku teki jotain puhelu ja siksi et saa apua läpi.

Päivämäärä:   30.6.22 20:19:57

Minusta ei ollut turha soitto. Jos törttöilivät myös autotiellä, niin että autot joutuivat heille tööttäilemään, olihan siinä selkeä riski onnettomuudelle.

Lähettäjä: Häketäti 
Päivämäärä:   30.6.22 20:22:49

"Ei ollut turha soitto. Vaikka siitä ei varsinaista hälytystehtävää tullut, nyt tällä kertaa, niin asia kirjataan ylös. Jos tulee useampi soitto, aivan varmasti soliisi tarkkailee aluetta ja potkulautailijoita vastaavan varalle."

No täähän on ihan höpöhöpöä ja kansalaisten oma keksimää. Se, että meillä kirjataan ylös tehtävää, jota ei välitetä, ei tule poliisia kiinnostamaan tai tavoita edes.

Ja muiden kertomista hätätilanteista : ei kuulostanut yksikään soitto turhalta. Kyllä niitä skuuttaajiakin olisi varmasti poliisi jututtanut/sakottanut, JOS olisi sattunut olemaan lähistöllä. Mutta kun jotain tapahtuu NYT, niin muutama minuutti ja on aivan turhaa yrittää sännätä perään koska ei ole mahdollisuuksia saada enää kiinni. Jos kyse on esimerkiksi kaupunkialueesta missä on mahdollisuuksia kääntyä koko ajan ja joka suuntaan.

Tyhmimpiä soittoja on terveyteen liittyvät ongelmat missä a)ei tarvita edes hoitoa (kuume, oksennus, lievät oireet tai vähän aikaa oireita) b)voidaan itse mennä päivystykseen/terkkariin/hoitaa tilanne vaikka laastarilla.

Ja sitten heti seuraavaksi tyhmimpiä nämä "soitin että kirjaat ylös", koska tosiaan se on ihan höpönlöpöä että poliisi sitten vahtii jotain tiettyä katua kun joku joskus skuuttailee sillä liian kovaa.

Ja jotain kännisten riitoja, ihan vaan juttukaveria humalassa, lieviä häiriötilanteita missä valitetaan valittamisen ilosta. Tai sitten kysytään millon vaihdetaan kesärenkaat tai onko metsäpalovaroitus voimassa. Hätäkeskus ei ole neuvontanumero, vaikka siihen se on suurimmaksi osaksi mennytkin koska maalaisjärki on kadonnut monilta.

Mutta aina mieluummin soitto kuin soittamatta jättäminen. Sitä varten me siellä ollaan että voidaan arvioida se sun kokema/näkemä tilanne ja miettiä mitä tehdään tai tehdäänkö mitään. Mutta mitään sihteereitä siellä ei olla, että sinne tarvitsee mitään kirjaamisen vuoksi soitella. Kirjataan asioita ainoastaan oman oikeusturvan vuoksi.

Lähettäjä: Ida H 
Päivämäärä:   30.6.22 20:38:05

oon soittanu turveaumapalosta. jälkisammutus jäi omistajalle, ja seur aamuna sain soittaa uudesta lenkiltä että palaa taas.
ja oon ite palokunnas töis, oli kiva soittaa työkaverit paikalle. 

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.6.22 20:51:28

Sähköpotkupallopäistä kävisin vinkkaamassa poliisipartiolle, JOS sellainen sattuisi nurkilla pyörimään. Ei tietenkään mitään tehtävää mennä keskeyttämään, mutta silloin jos parkissa pitävät simällä vaikka rannalla kikkailevaa nuorisoa tai hissukseen matelevat ympäriinsä partioimassa.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   30.6.22 21:02:40

Useasti olen soittanut, lähinnä työasioissa mutta myös siviilissä.

Jälkikäteen on hävettänyt vain kaksi. Toisessa taapero katosi hetkeksi, aikuiset ei löytäneet ja vesistö melko lähellä. Tasan samalla hetkellä kun aloin selostaa asiaa häkeen, toinen huusi että löytyi. Toisessa ratsastaja tippui ja hevonen juoksi kohti isoa kantatietä jossa satasen rajoitus. Hetken päästä soitin uudelleen että kääntyi, kun näin sen ilmestyvän horisonttiin.
Kumpikaan soitto ei asialtaan turhia mutta harmitti kun tilanteet kuitenkin hetikohta selvisi.

Asiaksi asti on mennyt mm lähellä tukehtumista ollut lapsi ja hevosen selästä pudonnut teini. Molemmille tuli lanssi paikalle ja jälkimmäinen lähti sairaalaan.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   30.6.22 21:11:44

Lasta kiusattiin koko ekaluokan syksy, entinen paras ystävä ja hänen kaverinsa, jonka kanssa lapsi oli myös hyvä kaveri. Kolmestaan ei vaan sujunut mitenkään päin.
Kerran lapsi lähti illalla lähipuistoon kun tuo jälkimmäisenä mainittu soitti ja pyysi. Tässä vaiheessa välit tuohon ensin mainittuun oli jo vähän huonommat.

Oli siellä n. tunnin verran ja tuli tosi surkeana takaisin.
Molemmat oli olleet siellä ja käyneet hänen kimppuunsa, naapurilta kuulin myöhemmin, että olivat seuranneet pihalle asti. Mietin siinä, että mitä tekisin ja mille alkaisin, mies oli harrastusporukan kanssa pikkujouluissa joten oltiin keskenään kotona.

20 min siitä, kun lapsi oli tullut kotiin, tämän ex bestiksen äiti soitti, että hänen lapsellaan on mustelma poskessa, koska minun lapsi on torstaina koulussa lyönyt. Oikein kuvasi mulle, miten tämä toinen kaveri "ihan uskottavasti kertoo koko tapauksen" (siitä selityksestä oli uskottavuus kaukana, ihan selvästi näki, että juttu oli keksitty). Siinä vaiheessa näppäilin 112 ja sanoin häken naiselle, että mä en enää kestä.

Mun lapsi muuten usein kuulemma löi tätä kaveria koulussa, mutta jännästi näistä mainittiin aina silloin, kun oli itse tehty jotain. Tuon lapsen päästä ei varmasti taiteta karvaakaan ilman, että äiti tulee linjoja pitkin päälle. En muista kuka, häke, sossu vai poliisi oli mun kanssa samaa mieltä, että selkeästi keksitty juttu.

Seuraavana päivänä mietin, soitinko turhaan, mutta en soittanut. Mihinkään tämä ei sillä kertaa johtanut koska meillä oli koulun palaveri tulossa.

Lähettäjä: nuuba 
Päivämäärä:   30.6.22 21:46:38

Kahdesti olen soittanut, kerran palavasta autosta levikkeellä ja kerran hävinneestä koirasta. Auton palosta olivat muutkin soittaneet, joten kiitettiin vain ilmoituksesta ja että on jo hoidossa. Koira taas tuli puhelun aikana vastaan, joten saatoin suoraan häkeen sanoa, että homma kunnossa. Koirista en ole häkeen sittemmin soitellut.

Mieluummin soitto kuin soittamatta jättäminen, ihan ihmisiä sielläkin työskentelee (ja asiakaspalvelutaidoiltaan vaihtelevia). Parempihan se on sanoa suoraan häkeen, että asia jo korjaantui kuin jättää nolostuneena kertomatta. Voidaan ainakin perua se jo tilattu keikka poliisilta/palokunnalta/lanssilta.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   30.6.22 21:53:25

Minä soitin viimeksi tiistaina, kun nähtiin moottoritiellä vastaan tulevalla puolella auto meni ympäri hirveän pölypilven kanssa osuen keskikaiteeseen.

Lähettäjä: hi 
Päivämäärä:   1.7.22 08:55:33

Hirveän huonosti tiedotetaaan, mihin voi soittaa tai ilmoittaa "hädästä". Ei siis välttämättä hengenhädästä, mutta avuntarpeesta. Ennen oli poliisilla joka paikkakunnalla numero, oli kunnalla numero ja sai soittaa vaikka naapurille. Nykyään ei saa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.