Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kulkeeko ekaluokkalaiset aina yksin kouluun?

Lähettäjä: hiphiphip 
Päivämäärä:   30.6.22 09:57:31

Olen lapseton, joten kysymys ei ole itselle ajankohtainen, mutta aloin vain miettimään.

Minä olen elänyt siinä käsityksessä, että normaalit ekaluokkalaiset pystyvät kyllä kulkemaan itsenäisesti kouluun (tai vaihtoehtoisesti itsenäisesti bussipysäkille/ koulukyytiin tms.) ja koulusta kotiin ja pärjäävät sitten kotona sen iltapäivän kunnes vanhemmat tulee kotiin.
Vanhempi ehkä saattaa alkuun soittaa lapselle, koska pitää lähteä kävelemään ja lapsi soittaa vanhemmalle, kun on päässyt kotiin.

Näin muistelen että itsekin olisin toiminut lapsena. En muista että olisi ollut mitään iltapäiväkerhoa tms. ja kouluun kuljettiin bussilla, siis ihan reittiliikenteen bussilla.

Nyt kuitenkin kun olen erään ryhmän keskusteluja seurannut, tuntuu että tuo lapsen koulun aloitus on tosi iso ongelma. Parin lapsen pitäisi kävellä ehkä 500m-1km matka kouluun ja tämä jo tuntuu tosi isolta asialta, saati miten lapset pärjäävät kotona iltapäivän ja tuskastellaan kun iltapäiväkerho kuulemma maksaa ihan kauheasti.

Onko siis niin, että ekaluokkalainen ei välttämättä olekaan vielä niin kehittynyt, että pystyisi itse kouluun kulkemaan tai ei välttämättä pärjää iltapäivää kotona? MIten vanhemmat sitten hoitaa järjestelyt yleensä, jos lapsi ei tällaiseen pysty? Vai onkohan vanhemmat vaan jännittyneitä turhan takia, onhan se tietysti iso juttu, kun lapsi koulun aloittaa.

Ja ei tietenkään puhuta nyt erityislapsista.

Re: Kulkeeko ekaluokkalaiset aina yksin kouluun?

Lähettäjä: Ööö 
Päivämäärä:   30.6.22 10:01:24

Toiset pärjää, toiset ei ja toisilla vanhemmat luulee ettei ne pärjää. Minun lapset pärjäsivät kyllä kaikki.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.6.22 10:07:00

Minulla 3 lasta ja yksi oli sellainen, ettei pärjännyt. Mutta hänellä onkin kehityksessä viivettä.

Päivämäärä:   30.6.22 10:07:36

Jos koulu loppuu 12.30 ja vanhemmat pääsevät töistä viideltä niin onhan siinä ekaluokkalaiselle pitkä aika yksin oltavaksi. Iltapäiväkerhoja järjestetään ihan syystä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.6.22 10:12:22

Olihan se iltapäiväkerho helpotus alkuun ja sitten pikku hiljaa totuteltiin yksinoloa kotona.
Esikoinen tykkäsi iltapäiväkerhosta ja oli siellä kevääseen. Kuopus taas tarvitsi omaa aikaa yksin ja hän taisi lopettaa ennen joulua.
Joten yksilöllistä ja kiva että sellainen mahdollisuus on.

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   30.6.22 10:15:01

Meillä poika on ollut aina tosi itsenäinen ja reipas, ja silti hän oli iltapäiväkerhossa ekaluokan ja puolet tokaluokasta. Koulu loppui parhaimmillaan klo 11:30, ja me vanhemmat olimme kotona klo 17 - tuollainen aika ihan yksin kotona on aivan järkyttävän pitkä 7-vuotiaalle. Joo, totta kai olisi osannut olla ja pärjännyt, mutta onneksi ei tarvinnut! Se, että lapsi pärjää kyllä, ei tarkoita sitä, että lapsen silti olisi PAKKO pärjätä, tai etteikö iltapäiväkerho olisi paljon parempi vaihtoehto yksin olemiselle. Siellä ip:ssä ne koulukaveritkin olivat. :)

Lähettäjä: hiphiphip 
Päivämäärä:   30.6.22 10:17:27

Jos lapsi on ip-kerhossa, kulkeeko hän silti yksin kouluun?

Tuo oli oikeastaan se mitä vielä enemmän ihmettelin, ettei ekaluokkalainen pysty itse kulkemaan kouluun. Itse jotenkin ajattelin että se on ihan itsestään selvyys että normaali ekaluokkalainen kulkee kouluun itsenäisesti, korkeintaan ehkä ekan viikon tai parin ajan vanhempi vaikka saattaa vähän matkaa.

Päivämäärä:   30.6.22 10:22:13

Lisättäköön vielä, että asumme maaseudulla, ja koulukavereiden luo ei ole kävelymatkaa. Useampikin koulukaveri kyllä asuu ns. kävelymatkan (max 3km) päässä koulusta, mutta jokainen vähän eri suuntaan, joten eka- ja tokaluokkalaiselle ei oikein ole mahdollisuutta viettää aikaa koulun jälkeen kavereiden kanssa spontaanisti. Nykyisin kun lapsi on isompi, tuollaisen 5km matkan kyllä hurauttaa pyörällä ihan helposti.

Iltapäiväkerho on ihan mahtava palvelu, tokihan se varmaan on köyhälle kallis, mutta meillä näyttää nykyisin maksavan 100e/kk jos lapsi on siellä joka päivä koulun jälkeen. En itse pitänyt kalliina. Siihen sisältyi kuitenkin välipala ja ohjattua, mukavaa ja liikunnallista toimintaa joka päivä. Lisäksi läksyt tehtiin aina yhdessä, ja niihin sai tarvittaessa apua.

Päivämäärä:   30.6.22 10:26:43

Riippuu tosiaan lapsesta ja liikenteestä.
Monissa kouluissa vanhemmat vie autolla lapsen, mikä lisää liikennettä alueella, ja sitten turvattomuutta kävelijöille. Sitten yhä useampi heittää lapsensa autolla, kierre on valmis.

Mutta joo, meillä on ekalle menevä lapsi, joka menee osa-aikailtapäiväkerhoon (oho, mikä sanahirviö). Hän on siis kolmeen asti ipk:ssa, täysiaika olisi viiteen. Alustavasti ollaan ajateltu, että lapsi saatetaan ja haetaan (kävellen) kouluun ekan viikon parin ajan ja siitä pikkuhiljaa saa alkaa mennä itsenäisesti. Lapsi on myös itse sitä mieltä että tämä olisi hyvä ja uskaltaisi hyvin mennä yksin. Kaikki eivät uskalla ja ollaan varauduttu että pitää saatella pidempäänkin. Onnistuu, koska itse teen etätöitä ja puolisoni eli lapsen isä pääsee myös saattelemaan päivästä riippuen.

Päivämäärä:   30.6.22 10:28:08

Riippuu varmaan siitä, millainen on koulumatka, ja millainen on lapsi? Ja myös millaiset ovat olosuhteet.

Pääsääntöisesti kai taajamassa melkein jokainen kulkee itsenäisesti alun harjoittelun jälkeen. Maaseudulla olosuhteet ja matkat voivat olla hieman erilaiset. Me veimme aika usein aamulla lapsen kouluun jos se sattui töiden kanssa sopivasti, ja haimme kotimatkalla kyytiin, varsinkin talvella. Koulumatka on 2,5km pimeää kylätietä pitkin, ja vaikka autoista ei juuri vaaraa ole, ovat olosuhteet varsinkin talvella aika julmat. Pilkkopimeää, lunta ja pakkasta. Toisaalta olen joskus miettinyt, että nyt saisi joku ulkomaalainen tulla ihmettelemään, kun pimeänä talviaamuna -25c pakkasessa kyläkouluun taapertaa joka suunnasta pikkuihmisiä potkureineen ja toppavaatteineen. :)

Lähettäjä: Monta 
Päivämäärä:   30.6.22 10:44:38

Mä huolehdin, ettei alle 10v:t kulje ikinä yksin. Joko minä, kaveri tai sisarus mukana. Varmasti pärjäisi yksinkin, mutta ei ole mitään pakkoa pärjätä yksin. Helpommin se matka sujuu seurassa.

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   30.6.22 10:47:58

Ja onhan nykyään ihan erilaiset vaarat kuin ennen. Kylätiellä kuljin 2 km kesät talvet, liikenne oli kohtuullinen eikä vanhemmat mukana tulleet kun ei ollut mahdollisuutta. Silloin riski vain oliotettava. Itsellä nyt auto, jolla voisi helposti viedä vaikka aamua iltaa, jos tuollaisessa paikassa asuttas.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   30.6.22 10:48:54

Olen syntynyt -87 ja kyllä minäkin olin ainakin iltapäivät perhepäivähoitajalla 1. ja 2. luokkien ajan, ja taisin olla aamutkin silloin kun koulu alkoi myöhemmin kuin klo 8. Pp-hoitaja asui koulun vieressä, tosin ei meiltä kotoakaan ollut matkaa koululle kuin 200 metriä.

Ekaluokkalainen on vielä tosi nuori, onhan se usein lapselle mukavampaa, kun on turvallinen aikuinen ja kavereita ympärillä, eikä tarvitse yksin pärjätä. Ihan normaali, itsenäinen aikuinen minustakin kasvoi.

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   30.6.22 12:12:24

Kyllähän moni pystyy, jos on pakko, mutta nykypäivänä lapsista huolehditaan muutenkin paremmin kuin 80-90-luvuilla, jolloin itse olin lapsi. Nykyään monet elaluokkalaiset menevät aamu- ja iltapäiväkerhoon, jonne vanhemmat pääosin vievät ja hakevat. Oma lapseni menee nyt ekalle ja aion viedä aamulla kerhoon ja hakea iltapäivällä pois. Tokaluokalla saa sitten ruveta kulkemaan tuon kilometrin pituisen matkan itse. Nyt pidän sitä vielä vähän vaarallisena, kun on kuitenkin pari hankalaa vilkkaan tien ylitystä. Toisaalta lapsen koulu alkaa vasta 9-10 ja itse lähden ennen kahdeksaa töihin, joten en usko lapsen pärjäävän yksin kotona kovin hyvin koko aamua ja pystyvän huolehtimaan ovia lukkoon, valoja pois, aamupalan syömistä, oikeaa pukeutumista yms.

Päivämäärä:   30.6.22 17:11:25

Mä olen -88 ja kävin kyllä ip kerhossa. Ihan normi juttu jo silloin. Kouluun menin ekalla ja tokalla vähän miten sattuu. Välillä jäin leikkimään ties minne eli olisin tarvinnut saattajaa vielä tuon ikäisenä.

Ekaluokkalaiset ovat vielä todella pieniä. Isotkaan lapset eivät osaa havannoida liikenteen vaaroja samalla tavalla kuin aikuiset.

Päivämäärä:   30.6.22 21:26:10

Asutaan pienessä kaupungissa ja kyllä suurinosa ekaluokkalaisista haetaan ja ovat iltapäiväkerhossa, eivätkä vietä aikaa yksin kotona. Vaikka reippaita lapsia ovat niin 7-8 v on vielä tosi pieni. Meillä oma menee ja tulee välillä 300 m matkan yksin tai kaverin kanssa ja tekee välipalan itse, mutta meillä mahdollisuus olla kotona vastassa tai hakea niin kivempi lapselle. Kakkosella on tarkoitus että pärjäisi jo itse koulun jälkeen joitakin päiviä viikossa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.6.22 21:46:20

Ei kävisi pienessä mielessäkään laittaa ekaluokkalaista yksin kouluun. Eikä pitäisi kenenkään muunkaan laittaa. Lapsi on vielä aivan liian pieni kulkemaan yksin.
Se että "pärjää"=jää henkiin ei ole mikään mittari. Suomi on ainoa maa missä tunteita ja psyykkistä hyvinvointia ei osata huomioida tärkeissäkään tilanteissa. :(

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   30.6.22 21:49:32

"MIten vanhemmat sitten hoitaa järjestelyt yleensä, jos lapsi ei tällaiseen pysty?"

Isovanhemmat.

Joskus kaverivanhemmat yhdessä. Leikkitreffit koulun jälkeen vuorotellen.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.6.22 21:53:14

Yleensä kulkevat yksin tuon matkan juu.
Eriasia on vaikka diabeetikot, jotka eivät vielä osaa hoitaa sitä sairauttaan, heillä usein saattaja.
Taksikyydit on sitten asia erikseen, koulun päässä hoidetaan kyytiin ja kyydistä pois.
Yleisesti ottaen kaikki muut tulee ihan itsekseen. Sitä koulumatkaa harjoitellaan tulevan ekaluokkalaisen kanssa kesällä, ja sen ekan päivän jälkeen, hän hoitaa sen ihan itse. Ellei ole erkkalapsi tai ellei ole vähän ylisuojeleva vanhempi.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.6.22 21:55:06

Suomessa on aivan liikaa voimassa yksin pärjäämisen kulttuuri. Jo lapset opetetaan siihen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.6.22 23:23:03

Meillä lapset kulkivat yksin kouluun, matkaa n. 1-2 km. Ekaluokalle olisi ollut lyhyt , mutta turvaton reitti. Sovittiin, että turvallisuuden vuoksi kuljetaan pidempää ja turvallista reittiä.
Iltapäivä kerho oli kovasti tarpeen, kun olin töissä klo 18 asti ja tulin kotiin n. klo 19.

Lähettäjä: Maapallo 
Päivämäärä:   1.7.22 04:26:36

Aika monessa muussa länsimaassa, olisi 7-10v lähettäminen yksinään kouluun, tai edes se että olisivat yksinään tunteja kotona, yksinkertaisesti kiellettyä. Seurauksena jopa huostaanotto.

Ja tämä on minusta ihan oikein

Lähettäjä: Hullu koira 
Päivämäärä:   1.7.22 08:00:42

Meidän ekaluokkalaiset ovat saaneet kulkea itsenäisesti, koska matka on vain satoja metrejä ja reitti turvallinen. Iltapäiväkerhoon ekaluokkalainen tietenkin ja kerhopaikasta luovutaan kun lapsi on valmis. Joku on ollut siellä vuoden, joku puoli vuotta. Kakkosluokkalaiset ei täällä iltapäiväkerhopaikkaa saa, joten sitten pakko pärjätä itsekseen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.7.22 08:08:37

itsekin muistaakseni kuljin 2km matkan yksin. matkalla 3 tien ylitystä, kävelytietä koko matka. reitti toki katsottiin yhdessä että varmasti osaan. kotona pärjäsin iltapäivän, katselin piirrettyjä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.7.22 08:24:30

Pakko on joidenkin kulkea, kaikilla ei ole isovanhempia tai asuvat kaukana eikä muita jotka voisivat saattaa kouluun ja kotiin. Eivät voi vanhemmatkaan töistä olla pois kuljettamassa lapsia edes taas kouluun.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.7.22 08:29:37

Kun olin pieni, äiti oli perhepäivähoitaja. Kuljin koulumatkat itse, mutta äiti oli kotona odottamassa koulun jälkeen. Maaseutua ja koko matka pyörätietä, vain yksi tien ylitys.

Nyt oma lapsi menee kolmoselle. Ensimmäisen kouluvuoden oli aamu- ja iltapäiväkerhossa ja vein/hain autolla töiden mukaan. Toisella luokalla sama, nyt keväällä aloiteltiin opettelemaan koulumatkoja yksin kun tein etänä ja olin kotona odottamassa koulun jälkeen.
Matka ei ole kuin reilu kilometri, mutta pitää kulkea vilkkaasti liikennöidyn kaupungin laidalta toiselle laidalle. Tien ylityksiä vähintään se 10.Kotona pärjää kyllä yksikseen mutta tuo koulumatka on se mikä itseäni huolettaa.

Lähettäjä: puhveli 
Päivämäärä:   1.7.22 08:32:56

Ei nykyään, silloin kun itsellä oli ajankohtaista eli 12 vuotta sitten, Helsingin keskustassa saatettiin ja haettiin KOLMAS LUOKKALAISIA koulusta ja yksi isä lähetti meille kelvottomille vanhemmille meilin, jossa haukkui avainkaulalapset ja välinpitämättömät vanhemmat :D

Lähettäjä: Darki ja Hella 
Päivämäärä:   1.7.22 08:44:39

Meilläkin tuo ip-kerhomaksu 100 e/kk. Lapsi halusi siihen, annoin lapsen itse valita haluaako ip-kerhoon vai ratsastusleirille (molempiin ei ollut varaa). Lapsi valitsi leirin ja pärjäsi aivan hyvin kotona joko yksin tai kaverin kanssa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.