Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.5.22 09:20:49

Te joilla on ASP-tili, mistä saitte aikoinaan tietoa tästä? Kehottiko pankki avaamaan? Vai kertoivatko vanhemmat, että kannattaisi avata tällainen? Vai kaverit?

Ilmeisesti ASP-tilin markkinointi on vaihdellut paljon aikojen saatossa, koska tällaiselle nelikymppiselle ei silloin parikymmentä vuotta sitten tullut tietoa ASP-tilin mahdollisuudesta mistään. En tiedä ystävillänikään olleen, uskoisin tulleen puheeksi jos olisi.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Mes 
Päivämäärä:   26.5.22 09:28:53

No en kyllä muista varmuudella. Pankkivirkailija taisi sitä tarjota jonkun muun asioinnin yhteydessä ja nyt jo vuosikaudet säästelty.

Sinä rahalla ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa ostan sitten jonkun sijoitusasunnon.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.22 09:32:12

Minulle soitettiin Osuuspankista kun olin joku päälle parikymppinen (eli joskus 2010-luvun alussa), että mitä tehdään minulle lapsena avatulle tilille, jonka olemassaoloa en edes muistanut. Siinä puhelun aikana tuli ASP puheeksi, silloin kuulin siitä ensimmäistä kertaa, ja tili myös avattiin silloin. Itse olen siitä jonkun verran puhunut kavereille.

Edelleen tykkään Osuuspankissa siitä, että soittelevat aika ajoin ja kysyvät, että voivatko auttaa jotenkin ILMAN että yrittävät myydä sen puhelun aikana mitään. Yleensä aina joku vielä hoitamaton asia ratkeaa sen puhelun aikana.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.22 09:45:55

Somesta taisin saada tietää, kun olen itse hakenut tietoa säästämisestä ja sijoittamisesta. OP:sta on minullekin soitettu ja kysytty, haluanko avata, mutta muistaakseni silloin tiesin jo asiasta. Veljeni sitten sai tietää minulta.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Siima 
Päivämäärä:   26.5.22 09:57:57

Olen nyt reilusti yli neljäkymmentä, ja minulla oli ASP-tili, jonka avasin joskus päälle parikymppisenä.
Sitä ei kyllä muistaakseni mitenkään markkinoitu, vaan luin siitä jostain ja otin sitten itse omasta pankista selvää.
Välillä ASP-säästäminen olikin käsittääkseni vähän "pois muodista". Taisi olla niin, että se muuttui vähemmän kannattavaksi kuin ennen, mutta sitten tehtiin jotain muutoksia ja nythän se taas on varsin houkutteleva asuntosäästämismuoto.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   26.5.22 10:08:19

Kolmekymppinen jolla nyt jokusen vuoden ollut ja niin sanotusti "aina" tiennyt että semmoinen mahdollisuus on olemassa. En nyt muista oikeasti minkä ikäisenä kuullut ekan kerran. Perheessä on puhuttu tämmösistä asioista.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.22 10:43:56

2011 avasin ja asunnonkin jo ostin, pankissa hoidin muita asioita ja samalla ehdotettiin avaamista. Oli mainittu perheessä aiemminkin siitä.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.5.22 11:45:30

Siima, mitä hyötyä on roikottaa ASP-tiliä yli kaksikymmentä vuotta? Säästin tilin "täyteen" muutamassa vuodessa ja ostin sitten asunnon, siitähän sai jonkin palkkionkin eikä ensiasunnon ostajalta mennyt varainsiirtoveroa. Onko ASP nykyään jotenkin järkevä pitkän ajan sijoitus esimerkiksi rahastoihin verrattuna?

Ja kyllä siitä aikoinaan tiedotettiin tosi vähän, onneksi oli ammattilainen perheessä vihjaamassa. Oli nimittäin silloin oikein hyvä tapa hankkia ensiasunto.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Gfd 
Päivämäärä:   26.5.22 12:02:42

Eihän Siima maininnut, kauanko tuo tili hänellä oli. Luetunymmärtämistä.

Minulla ei ollut tietoa koko ASP-tilistä. Siinä vaiheessa kun siitä kuulin oli asunnon osto jo sen verran lähellä, että ASP oli myöhäistä. Tämä on yksi asia mistä pitäisi puhua jo koulussa, samoin kuin palkkalaskelman lukemisesta, verotuksesta, koroista, työntekijän oikeuksista jne.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   26.5.22 12:52:50

Korkeakouluopintoja aloittaessa kaverit puhuivat. Tuntui, että kaikilla se oli. Tein itselleni sen vasta valmistuttuani.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: jojo 
Päivämäärä:   26.5.22 13:00:56

"Sinä rahalla ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa ostan sitten jonkun sijoitusasunnon."

Sijoitusasuntoa ei voi ASP-lainalla ostaa, asunnossa pitää asua itse ja sillä voi ostaa vain ensiasunnon.

Itse olin lukenut ASP-tilistä lehdestä, varmaan useampaankin kertaan, mutta pankissakin sitä osattiin kyllä parikymppiselle suositella. Tuli avattua se aikanaan samalla, kun tein rahastosäästösopimuksen. Tili tuli säästettyä "täyteen" parissa vuodessa mutta ensiasunto on edelleen ostamatta ja rahat odottelee ASP-tilillä, kun omistan nykyisestä kämpästäni 45%.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Ohis 
Päivämäärä:   26.5.22 13:06:56

Just tyttö kyseli tästä, onko eri pankeila eroja? Hällä jäänyt tili ihan s-pankkiin, meillä taas tilit nordealla. Pitää alkaa ottamaan selvää näistä ajan kanssa kunhan töistä pääsee

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   26.5.22 13:15:06

"onko eri pankeila eroja?"

Ei ole, kaikilla on säästämisen osalta samat ehdot ja korot. Lainan sitten voi aikanaan kilpailuttaa (lainojen koroissa voi olla pientä vaihtelua) ja nostaa muistakin pankeista.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: Mmmmmmmm 
Päivämäärä:   26.5.22 13:21:11

Minulla ei koskaan ASPia ole ollut, silti siitä olen aina tiennyt. Ihan aikakauslehdestä nuorena lukenut ja myös pankin esitteissä joita aika-ajoin tulee postissa. Samoin pankissa asioidessa heillä on ollut esitteitä aina joita on odotellessa lukenut. Nykyään olettaisin tiedonsaannin olevan vaikeampaa kun fyysisiä konttoreita on harvassa.

Mutta kyllä mielestäni joku vastuu on myös yksilöllä, ei aina voi syyttää että miksi ei kerrottu. No miksi et kysynyt? Vaikka ei tajuaisi kysyä suoraan ASPista niin luulisi että parikymppisenä rupeaisi miettimään mitä erilaisia vaihtoehtoja on hankkia oma asunto vaikka se ei ajankohtaista juuri sillon olekaan. Ja jos ei kiinnosta miettiä niin sitten todennäköisesti olisi tieto mennyt ohi vaikka siitä olisi kerrottukin.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   26.5.22 13:38:09

Äiti raahas pankkiin aikoinaan, ja olihan siitä sit iloa.

  Re: ASP-tili, te joilla on

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.22 13:59:57

"Mutta kyllä mielestäni joku vastuu on myös yksilöllä, ei aina voi syyttää että miksi ei kerrottu. No miksi et kysynyt? Vaikka ei tajuaisi kysyä suoraan ASPista niin luulisi että parikymppisenä rupeaisi miettimään mitä erilaisia vaihtoehtoja on hankkia oma asunto vaikka se ei ajankohtaista juuri sillon olekaan. Ja jos ei kiinnosta miettiä niin sitten todennäköisesti olisi tieto mennyt ohi vaikka siitä olisi kerrottukin."

En minä ainakaan parikymppisenä ajatellut millään tavalla omistusasumista, hyvä kun tiesin edes, missä maassa haluan asua. Ja vielä monen vuoden opiskelut edessä. En siis todellakaan etsinyt aiheesta tietoa, mutta olisi ollut hyödyllistä kun joku olisi tällaisesta asiasta vinkannut. ASP:ssä kun on se hyvä puoli, että ei ole pakko laittaa paljon rahaa eikä varsinkaan vielä siinä vaiheessa tarvitse tietää yhtään, milloin asunnon hankinta olisi ajankohtaista vai onko milloinkaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.