Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Ei kiva 
Päivämäärä:   25.5.22 18:28:27

Minua hävettää ja ärsyttää lapsen tapa raportoida kaikki ostokset heti kaupasta tultua tutuille. Tulee olo, että ostelemme jatkuvasti kaikkea ja ostamme aivan liikaa. Haluan kannustaa lasta lukemaan joten ostan hänelle aika paljon pokkareita, tämän myönnän. Kirpparilta aina kun löytyy lasta kiinnostavia mutta myös uutena sarjaa jota lukee. Koska kirjaston kirjoja en halua hänen kuljettavan kodin ja koulun väliä. Samoin askartelutarvikkeita ja piirustusvälineitä saa kun tarvitsee uusia koska tekee niillä mielellään ja tarvitsee harjoitusta kädentaidoissa sekä hahmottamisessa. On myös mielestäni hyvää puuhaa iltaisin kun rauhoittuu piirtämään tai lukemaan. On siis käynyt toimintaterapiassa asian takia eli kehitysviivettä hahmottamisessa ja hienomotoriikassa on ollut aikaisemmin paljonkin. Ei siis perustuokia selitä mutta kaikki herkut, kynät, kirjat, vaatteet, pesuaineet ymv kyllä muistaa tarkasti ja soittaa heti äidilleni, siskolleni ja tädilleni. Puhuu puhelut kaiuttimen kautta ja sitten minä kuuntelen posket punaisina kun äitini ihastelee kaikki tuotteet ja hokee lapselle, että miten saat aina noin paljon kaikkea. Leluja, keräilykortteja ymv en osta vaan lapsi säästää niihin rahat omista rahoistaan tai toivoo synttäri- tai joululahjaksi. Silti voisin vajota maan alle häpeästä kun kun kuuntelen lapsen puheluita.

Olen puhunut lapsen kanssa ties montako kertaa, että on aika hassua raportoida kaikki ostokset tutuille eikä muita välttmättä kiinnosta kovin paljoa mitä me ostamme. Lapsi tuntuu tämän ymmärtävän mutta sitten taas kun tulemme kaupasta kotiin ja saa tilaisuuden soittaa alkaa ostosten raportointi. Todella toivon, että tämä on vain jokin kausi.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 18:31:38

Minkäikäinen lapsi? Puhelin pois.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.22 18:34:12

Pitäiskö vaan laittaa rajat sille lapselle :D Herrajestas mitä uusavuttomuutta...

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Ei kiva 
Päivämäärä:   25.5.22 18:41:40

8 vuotias lapsi. Minulle asiasta tulee aika ristiriitainen olo: Miksi pitäisi rajata sitä mitä lapsi saa kertoa elämästään muille (varsinkin kun kyseessä on minun nolosteluani lukuunottamatta harmiton asia) toisaalta taas on opittava mikä on fiksua kommunikointia puhelimessa. Sitten sekin jos kiellän jyrkästi olen aivan satavarma, että lapsi ilmoittaa seuraavaksi, että äiti kielsi kertomasta mitä olen saanut.

Kumminkin minua ärsyttää tämä tapa. Puhelin on ihan hyvä olla olemassa koska on iltapäivisin useamman tunnin yksin kotona. Ja ne muiden numerotkin luovat minulle turvallisuuden tunnetta koska en pysty läheskään aina töistä vastaamaan puhelimeen.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 18:42:44

Lapsi saa huomiota ja ihailua tuolla tavalla arvostamiltaan läheisiltä, eli äidiltäsi, siskoltasi ja tädiltäsi. Ota asia näiden läheisten kanssa puheeksi ja käske heitä lopettamaan huomion- ja ihailunanto ostoksista lapselle. Pyydä heitä ignooraamaan nuo ostospuheet ja kääntämään keskustelun lapsen piirroksiin, askarteluihin tai muihin touhuihin. Pyytää lasta kertomaan näistä aikaansaannoksistaan ja antamaan kehuja ja ihailuja niille.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Mutteri 
Päivämäärä:   25.5.22 18:46:07

No eihän nuo nyt kalliilta kuulosta. Lapsi on varmasti innoissaan uusista kynsistä tms. Ja vaatteita lapset nyt vaan tarvii paljon, kun likaantuvat usein. Anna raportoida noista pikkuostoksista. Teillä on varaa ja mitä se kenellekään kuuluu. Lopeta ostostesi häpeily, oma asianne se on mitä ostatte. Elintaso usein nousee seuraavilla sukupolvilla ja on enemmän leluja yms.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Kuuskuus 
Päivämäärä:   25.5.22 18:49:33

Mä ajattelen, että kertoessaan lapsi samalla muistelee itsekin mitä on lähiaikoina saanut...

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   25.5.22 19:05:41

Miksi täällä väliajoin joku kertoo ongelmasta, kun lapsi soittelee tutuille/sukulaisille ja lörpöttelee vastaavaa. Eihän taas ole satutäti vauhdissa. :D

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   25.5.22 19:17:03

Kyllä on ihan normaalia innostusta tuon ikäiseltä lapselta kertoa ostoksia ja saamiaan asioita, etenkin jos ei ole sisaruksia joiden kanssa jakaa tämä ilo.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.5.22 19:19:10

Tiedän tunteen kun ei itselle, ysärin (tai kasarin lopun) lapselle käynyt oikeastaan koskaan niin, että ostetaan jotain ihan muuten vaan :) Heti tuntuu, että hemmottelen lapset pilalle, kun käytän heihin rahaa, vaikka kyse on juuri tuollaisista sinänsä hyödyllisistä asioista. Itseäni ei sinänsä haittaa, jos lapset niistä puhuvat, koska ostopäätös on kuitenkin yleensä harkittu. Mielestäni saamistaan jutuista saa iloita. Samalla tavallahan lapsi kertoo innoissaan, jos pääsee vaikka kivaan liukumäkeen (esikoinen on siis vasta 5), mikä nyt lapsen mittakaavassa voi hyvinkin olla päivän suuri kohokohta.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Pistepisste 
Päivämäärä:   25.5.22 19:23:04

Lapsi on innoissaan ja haluaa heti kertoa läheisille, mitä on saanut. Kuulostaa kivalta. Voithan sinä selittää nuo syyt äidillesi ja siskollesi, miksi ostatte ja sanoa, että ne on kirpparilta, jos sinulla on olo, että he arvostelevat "tuhlailuasi". En silti tukahduttaisi lapsen iloa ja kieltäisi häntä kertomasta. Jaettu ilo on paras ilo.

Kyllähän aikuisetkin esittelee somessa vaikka ostamiaan vaatteita tai esineitä. Miksi ei esittelisi, jos on innoissaan.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.5.22 21:21:57

Kaverin lapsi (tai on jo täysi-ikäinen, mutta joku kehitysvamma että ei henkisesti "käy ihan täysillä") harrastaa myös ostoksista raportointia. :'D whatsapissa tulee aina välillä kuva mitä on kaupasta ostanut tai sitten jos on jäätelöllä niin jäätelöpallosta tulee kuva. Lähettää nämä samat kuvat (ja muutkin viestit) varmaan kaikille joiden numerot vaan puhelimessa on ja viestiin on pakko vastata jotenkin, koska jos huomaa että olet viestin nähnyt etkä vastaa, niin alkaa tulla "vastaa viestiin" viestiä. Onneksi hymiö ja peukku kelpaa vastaukseksi. :'D ja välillä innostuu laittamaan monta viestiä päivässä, niin vähän meinaa joskus kyllästyttää kun joka viestiin pitää olla vastaamassa. :D

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.5.22 22:05:27

Miten lapsen täti tai mummu on jotain "tuttuja?"

Nehän on teidän perheenjäseniä.

Ja miksi sua hävittää se että perheenjäsenet on tietoisia siitä että hankit lapselle tarvittavia tavaroita?

Ymmärtäisin ehkä hiukan jos tässä lapsi soittelisi oikeasti joillekin puolitutuille mutta perheessä ihan normaalia jutella

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: minä 
Päivämäärä:   25.5.22 22:11:43

Joo, lapsi on vain innoissaan jutuista ja kertoo perheenjäsenie, mikä paha tuo on? :D Lopeta itse se häpeily!

Puhelutapohakin on erilaisia, varsinkin perheen kesken me aina höpötellään kaikkea mahdollista :D eri asia soittaa varatakseen lääkäriaikaa.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Nojep 
Päivämäärä:   25.5.22 22:20:10

Olisin aika onnellinen jos lapsi selittäisi jollekin innoissaan esim saamistaan kirjoista ja niiden lukemisesta. Nykypäivänä lukeminen ja lukutaito on lapsilla niin laskeva osaamisalue, että kannattaa iloita siitä niin kauan kun innostusta on.

En muutenkaan käsitä miksi pitää hävetä sitä että hankkii jälkikasvulle jotain kehittävää tekemistä kuten kyniä ja kirjoja..? Varsinkin kun lapsi selvästi kehityksessään niitä tarvii.
Voijeh.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   25.5.22 22:31:53

On myös aika kiva, että lapsi pitää yhteyttä tätiin, isotätiin ja mummoon usein. Nyt on vaan kausi, jolloin lapsi on innoissaan tavaroista ja ostetusta ja myös tuttujen huomiosta. 5 vuoden päästä se juo ostarilla kaljaa, ei vastaa sinulle eikä todellakaan soita kenellekään.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.5.22 22:34:48

voisko sitä keskustelua miettiä yhdessä, että mitä voisi kertoa tänään ja jotenkin pyytää myös läheisiä suuntaamaan juttua johonkin muuhun. Ei siihen mitä on saanut tai mitä hienoa on saanut aikaan vaan vaikka siihen mitä leikkejä leikki tai mitä koulussa tehtiin. Tai tyyliin onko jo tehnyt ulkona sitä tai tätä vähän kuin säästä juttelis.

Eli aikuinen auttais huomiota pois materiasta tai saavutuksistaan kehumisesta ihan muihin juttuihin. Ja itse ainakin huutelen väliin jos lapset heittää jotain ihan ihme juttua että miten se oikeasti meni, tyyliin voithan kertoa että kirpparilla käytiin ja löytyi kivaa lukemista niin seuraavalla kerralla ne sukulaisethan voi vaikka kysyä että millainen kirja se sitten oli minkä viimeksi luit.

mun mielestä tuo lyijykyniä ja pesuaineita myöten suuri innostus on silti jotenkin kivempaa kun se mitä joillain lapsilla, että saavat ihan älysti rojua ja herkkuja mutta meininki on tyyliin että paketista kuorittua tavarat lentää nurkkaan ja kännykkä vie voiton tai rohmuaa lautasen herkkuja täyteen, vähän näykkii ja suurin osa jää rääpittynä lautaselle. Eli ei osaa arvostaa oikein mitään.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   25.5.22 22:36:28

Hehee mulla oli samanikäisenä päiväkirjat täynnä raportteja siitä, mitä ostoksia olin saanut ja mitä ostoksia haluaisin seuraavaksi. Kavereidenkin kesken ostosten ihailu oli yleistä puuhaa. Osa ostoksista oli vielä eläimiä, kun olin innokas lemmikkiharrastaja

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Joco 
Päivämäärä:   25.5.22 22:49:43

Tuskin tässä on muuta ongelmaa kuin äiti-ihminen, joka luulee että niitä sukulaisnaisia kiinnostaa lapsen lörpöttely sitä puhelua kauempaa :D

Faktahan se on, että jokainen meistä aina välillä sortuu ajattelemaan miten se itse kunkin elämä on toisille merkityksellistä ihan pikkuriikkisissäkin asioissa. Sitä se ei ole. Jos lapsi höpöttelee iloissaan hänelle hankituista asioista eikä puolikorvalla kuulluista "aikuisten asioista" niin anna puhua. Sehän on kuulijoiden vastuulla ohjata keskustelu toiseen suuntaan jos ei jaksa kuunnella.

Omat kummilapsi ja sisarus samaa ikäluokkaa esittelee aina yhtä innoissaan omia vaatteitaan, lempparikirjojaan, hienoja kyniä ja vaikka mitä tuon ikäiselle tärkeää. Ei ole ikinä käynyt mielessäkään päivitellä ostetaanko heille nyt jotenkin erikoisen paljon tavaraa.

Sitten saattaisin miettiä tarkemmin jos toistivat hankinnat olisivat uusia pelikonsoleita, lasten sähköautoja tai muuta vastaavaa ökykamaa. Joku kympin pokkari, kahden euron kynä ja neljän euron huuhteluaine lempituoksussa ei nyt vain aiheuta mitään väristyksiä.

Sitä varten ne ydinperheen ulkopuoliset aikuiset on että lapsen kanssa jutellaan lapselle tärkeistä asioista. Ette te vanhemmat jaksa itse ostamistanne kamoista intoilla samalla tavalla, ja parempi että luettelee hankintoja aikuisille sukulaisille kuin että tekisi samaa ikätovereilleen.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Jepulis 
Päivämäärä:   25.5.22 22:54:42

Satutädin satuolentolapsi satuilee yhtä antaumuksella kuin satutäti itse. Aijai sitä yksityiskohtien runsautta XD

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: gy 
Päivämäärä:   26.5.22 08:41:39

Se mitä en ymmärrä, on kirjojen kuljettaminen kodin ja koulun välillä niin, että kirjastoa ei voi käyttää.
Kummallinen aloitus ja kummallinen ongelma. Ovatko "kaikki ostokset" todella vain niitä lapselle ostettuja kirjoja, vai raportoiko hän myös ostamasi kynsilakan, menkkasiteet, lauantaimakkaran, patongin ym. ?
Se, mikä on todellinen ongelma on se lapsen "erityisyys", mikä se sitten lienee. Huomion kiinnittäminen yksityiskohtiin kauppaostoksissa ja niiden muistaminen viittaa vähän autisminkirjoon, mutta muuten toiminta ei autismiin täsmää. Joku diagnoosi lapsella on, ja hän tarvitsee jotain muuta apua kuin äidin huolen ostosten raportoinnista.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: susi 
Päivämäärä:   26.5.22 09:02:26

Anna lapsen puhua

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.5.22 09:28:01

En osaa muuta sanoa kuin, että kuulostat ihanalta ja huolehtivalta äidiltä, joka hankkii lapselleen hyödyllisiä, kehittäviä tarvikkeita ja KIRJOJA (olen rakastanut koko elämäni kirjoja ja lukemista, onneksi oli kirjasto koska meillä ei todellakaan ostettu 80-luvulla mitään ylimääräistä).

Minulla ei ole (ehkä juuri ym. syystä) omia lapsia, mutta joskus kauhulla seuraan vierestä, kun (ylipainoisille) lapsille ostetaan järkyttäviä määriä karkkia ja herkkuja alati, sen sijaan että kannustettaisiin liikkumaan tai harjoittamaan motorisia/lukemisen taitoja.

Ja anna raportoida - tulee vielä aika, kun teini ei puhu kenellekään mitään. Jos mahdollista niin puhu niiden tätien ja mummien kanssa kuten aiemmin on ehdotettu.
Kuten sanottua - nehän on perhettä eikä ketään tuttuja.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Ghj 
Päivämäärä:   26.5.22 11:22:46

Mikä ongelma tuossa nyt on? Herää kysymys millainen suhde itselläsi on äitiisi, ja siskoihisi jos heiltä pitää salata kirjojen, kynien, pesuaineiden yms osto? Eivätköhän he nyt muutenkin tunne lapsesi luonteen ja tiedä hänen intoilunsa asiasta.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: Julia 
Päivämäärä:   26.5.22 11:32:00

Ja lapselle esim. menkkasiteet ja hyväntuoksuinen pesuainekin voivat olla kiinnostavia ja ihan uusia. Tuossa aiemmin vastasinkin jo, että omassa lapsuudessa 90-luvulla tuo ostosten ihailu oli tosi suosittua kaveripiirissäni. Ihan joku uusi vanukasmerkki kotona tai kun äiti oli ostanut ekan kerran kuviotua vessapaperia olivat lapsille kiinnostavia juttuja. Puhumattakaan menkkasiteistä :-D niitä ihmeteltiin myös oikein porukalla :-D

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: tt 
Päivämäärä:   26.5.22 11:41:14

Sain joskus kummitädiltäni takaisin hänelle lapsena 70-luvulla kirjoittamiani kirjeitä. Todella tarkasti niissä raportoitiin paitsi omat synttäri- ja joululahjat, välillä myös se mitä kaveri oli saanut lahjaksi kun oli synttäreillä oltu :) Taitaa vaan olla tärkeitä juttuja selittää tietyssä iässä.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   26.5.22 12:34:16

Onko lapsi autismin kirjolla? Kuulostaisi ihan tyypilliseltä, että on erityinen kiinnostuksen kohde, jota sitten analysoidaan. Et voi vaikuttaa siihen, mihin kiinnostus kohdistuu, jos se on kirjotyyppistä. Kiitä onneasi, että kohde on noinkin harmiton ja sovinnainen. Sukulaisia tuskin oikeasti paljoa kiinnostaa.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.22 13:03:05

Sitten kun lapsi alkaa raportoimaan aloittajan ryyppyreissut ja miesseikkailut, niin sitten voi puuttua ja ehkä hävetäkin vähän.

  Re: Lapsi raportoi kaikki ostoksemme tutuille

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.22 13:22:24

Anna lapsen puhua.
Meillä on 8-vuotias tyttö, eikä tulisi kyllä mieleen edes kuunnella hänen puhelujaan.
Aivan varmasti kertoo vaarille ja aikuisille isoveljelle ja isosiskolle, ja mummille, mitä on ostanut, ja mitä hänelle on ostettu, ja mitä hänen ja vaarin pitäisi yhdessä ostaa. Ja kertoo takuulla, mitä on kavereiden kanssa tehnyt, ja jokaisen näkemänsä kastemadon koulumatkan varrelta.
Eivät hänen juttunsa minulle kuulu. Ovat hänen ja vastapuolen henk.koht.asioita.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.