Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Tok 
Päivämäärä:   25.5.22 09:19:16

Mulla on kiintee kuukausipalkka. Siihen joskus saan päälle esim. kilometrikorvauksia ja ylittyölisiä.
Nyt ihmettelin maksettua summaa, joka ei täsmännyt.
Kysyin ja sanottiin, että alkuvuodesta oli maksettu km.korvaukset tuplasti ja nyt ne vähennettiin ilman ilmoitusta.
Eikö palkansaajalle tarvi informoida, jos palkasta vähennetään yks kaks?
Nimittäin oon hitonmoisessa pulassa kun pienestä palkasta lähtee 300e. Mieluiten olisin maksanut takasin vähitellen ha vaikka kesälomakorvauksesta heinäkuussa.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: jahas 
Päivämäärä:   25.5.22 09:23:31

Kysymys kuuluu miten et muka huomannut saanesi 300e liikaa rahaa? Tavallinen palkansaaja tuollaisen summan huomaa. Jos haluaa. Ymmärrät varmaan, huomaat ettei summa täsmää kun se on vähemmän mutta et "huomaa" kun maksetaan liikaa XD

Sori nyt ei kauheasti tule sympatioita siihen suuntaan. Olisit säästänyt liikaa maksetuista korvauksista. Vaikka periaatteessa olisi asiallista infota palkansaajaa vähennyksistä.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Tok 
Päivämäärä:   25.5.22 09:24:49

jahas: kiitos tästä vastauksesta, vaikket vastannutkaan kysymykseeni

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.22 09:27:16

Ei tarvitse informoida, koska sehän on tosiaan ylimääräisenä jo maksettu.
Mutta itse yritän kyllä infota kun palkkoja maksan.
Toisaalta olen huomannut, että jos yhtään enempää antaa " siimaa", niin johan saisi olla koko ajan venkslaamassa palkamaksussa.
Nim. miesvaltaisella alalla palkaanlaskija

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.5.22 09:27:25

Liikaa maksettu saadaan periä kerralla takaisin kun summa on noin pieni.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.22 09:30:24

Ethän sinäkään ilmoittanut palkanlaskijalle, että maksettu liikaa? Mutta sitten minäminä- asenteella odotat, että vuorovaikutus pitää tapahtua toiseen suuntaan?

Saa vähentää ihan lain mukaan.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 09:34:37

Sinun olisi itse pitänyt tarkistaa palkkalaskelmasi ja ilmoittaa palkanlaskijalle sillon kun sait liikaa rahaa. Silloin ehkä olisit saanut sovittua vähennyksen vaikka niistä lomarahoista. Työnantajahan vaan korjasi nyt liikamaksun, eli et ole saanut yhtään vähempää kuin olisi pitänyt saada. Oikeastaan päin vastoin sait pienen korottoman lainan.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Ex yrittäjä 
Päivämäärä:   25.5.22 09:44:50

Yli 20v sitten kun ite olin yrittäjä ja joskus epähuomiossa maksoin väärin. Työntekijä oli vaan sillon tällön. Kerran maksoin liikaa ja kyselin kirjanpitäjältä ja sillon se sano et ei voi tosta vaan jättää maksamatta osaa palkasta työntekijälle pitää ensin sanoo. Mun tapauksessa en ikinä vähentäny ku kyse oli pienestä summasta vajaasta satasesta. Tietty saatoin saada väärän neuvon tai asiat on voinu muuttua.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 09:53:02

Käytännössä liikaa maksettu palkka peritään takaisin seuraavan palkanmaksu yhteydessä kun virhe on huomattu. Kuitenkin siten että työntekijälle on jäätävä vähintään ulosoton suojaosuutta vastaava summa.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.5.22 11:15:13

Voihan se olla, että aloittajalle on 300e maksettu alkuvuodesta pikkuhiljaa ylimääräisenä, eikä kerralla? Silloin sitä ei välttämättä huomaa samalla tavalla. Joten älkää nyt aloittajaa lynkatko täysin huolimattomaksi. Minä ainakin tunnustan, etten TODELLAKAAN tarkasta jokaista palkkalaskelmaa sentilleen, enkä muista, kuinka paljon jotain kilometrikorvauksia missäkin kuussa on tullut tai ollut tulematta. Eli luotan yrityksen palkanlaskijaan ja hallintoon.

Vain kerran työurani aikana on palkanmaksussa ollut iso virhe, minulle maksettiin yhden toisen työntekijän palkka omani lisäksi! Sen tosiaankin huomasin, ja tietysti soitin heti asiasta. Asia ratkesi helpoiten niin, että siirsin summan tuon toisen työntekijän tilille ihan suoraan, ja mitään jälkiseuraamuksia ei asiasta tullut kenellekään. Tästä on aikaa jo toistakymmentä vuotta. Virhe oli siis ihan pelkästään tilinumerossa, ei missään muualla yrityksen järjestelmissä. Kyllä varmaan yrityksen palkkahallinnossa oli muutama ylimääräinen sydämentykytys tämän takia. Ja onhan olemassa sellaisiakin ihmisiä, jotka vaan surutta käyttäisivät rahat heti niiden ilmestyttyä tilille, ja niitä jouduttaisiin karhuamaan takaisin ties mitä kautta, ja tietysti maksamaan sille ilman jääneelle uusi palkka. Veikkaan, että ei ihan pikkujuttu järjestelmien kannalta semmoinen show.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Tok 
Päivämäärä:   25.5.22 11:50:34

Myönnän olevani nuori ja tyhmä näissä. Kysyin mielestäni asiallisesti ja 7seampi kummallusen ilkeä ja vttuileva vastaus on tullut.
Asiaan. Olen ollut n. puoli vuotta töissä. Palkanlaskija on ollut suurinpiirtein saman aikaa ja nyt ollaan todettu, että hän on välillä hieman itsekin tietämätön asioista.
Välillä käytän omaa autoa, välillä firman eli km korvaukset vaihtelee.
Myönnän etten oikeen tajua palkkalaskelmia. Ja kun talvella tuli jos jonkinlaista lisää, ylityötä, puhäkorvausta, joku lumilähtölisä jne kuukausipalkan päälle en huomannut ylimääräsiä km korvauksia.

Jos nyt olis ollut taas hirvee määrä ylitöitä ja km korvauksia, en olisi huomannut välttämättä puuttuvaa 300 euroo.
Muttakun tiesin että viimesin palkka piti olla vaan kk palkan suurunen, huomasin summasta ettei täsmää.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Palkanlaskija 
Päivämäärä:   25.5.22 12:06:54

Kyllä se ihan hyvään tapaan kuuluu ilmoittaa, mutta en ite aina ilmoita jos on kyse jostain pienestä korjauksesta. Jos olen maksanut ihan palkkaa väärin, esim. liikaa sairaslomaa niin, että se vaikuttaa työntekijän käteen jäävään osuuteen, niin tietty silloin ilmoitan. Mut kai kilsakorvaukset hoksaa, jos niitä tulee 300e ylimääräistä? Ei se kuitenkaan ole palkkaa.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: HR 
Päivämäärä:   25.5.22 12:10:04

Ensimmäisenä aloittaja, opettele tosissaankin lukemaan sitä palkkalaskelmaa. Se on sinun oma etusi!

Pelottavan moni ei nykypäivänä lue työsopimuksen sisältöä eikä ymmärrä palkkalaskelmaansa.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: plim 
Päivämäärä:   25.5.22 12:13:52

No nyt on toukokuu ja jos tuo 300 on kertynyt alkuvuoden aikana, niin eihän se ole kuin sen 75 euroa per kuukausi. Summa kun näkyy palkkakuitilla vielä siellä brutto-osuudessa niin helposti jää huomaamatta. Itse en tosiaankaan välttämättä tarkistaisi, jos korvausten määrä vaihtelee muutenkin kuukausittain.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   25.5.22 12:26:28


"Ensimmäisenä aloittaja, opettele tosissaankin lukemaan sitä palkkalaskelmaa. Se on sinun oma etusi!

Pelottavan moni ei nykypäivänä lue työsopimuksen sisältöä eikä ymmärrä palkkalaskelmaansa."

HR voisi ohjata esimiehiä sisällyttämään perehdytykseen palkkalaskelman lukemisen. Ei ole vielä yhdessäkään putiikissa ollut niin selkeää ja ymmärrettävää palkkalaskelmaa, ettei olisi saanut alkuun vaivata päätään, että mitenhän tätäkin taas luetaan. Pääasiassa ne on enemmän tai vähemmän kryptisiä eikä niiden lukemista missään opeteta (kuten ei monia muitakaan tärkeitä työelämään ja talouteen liittyviä asioita). Tai kai ne niille opetetaan jossain, jotka palkkahallintoa tekevät mutta pitäisikö kaikkien opiskella tradenomiksi vain ymmärtääkseen palkkalaskelman?

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.5.22 12:36:21

Aina kannattaa tarkastaa palkkalaskelma. Sain itse liikaa palkkaa, koska esimies ei ollut ilmoittanut että teen pienempää prosenttia. Seuraavassa palkassa tuo otetaan takaisin eli palkasta lähtee yht. 40%. Laitoin sivuun sen ylimääräisen osan, että pärjää kun tulee normia pienempi palkka kesäkuussa.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Nääh 
Päivämäärä:   25.5.22 12:50:51

Minulle maksettiin hoitovapaalla talvilomaviikon lomaraha, enpä siitä melua nostanut, mutta hyväksyin kyllä ajatuksen, että saattavat periä sen joskus vielä takaisin. No, ei ole vieläkään kyselty, enkä ole enää siellä töissäkään. Ehkä sain pitää ne sitten. :'D Mutta kyllä ne liikaa maksetut täytyy tietenkin maksaa takaisin, jos virhe huomataan. Enkä nyt mitään isompaa olisikaan pimittänyt edes, mutta tuo nyt oli sellainen, mistä en alkuun ollut itsekään varma, että pitikö se nyt maksaa vai ei. Vanhempainvapaallahan se vielä maksetaan.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.5.22 18:55:32

"Ensimmäisenä aloittaja, opettele tosissaankin lukemaan sitä palkkalaskelmaa. Se on sinun oma etusi!

Pelottavan moni ei nykypäivänä lue työsopimuksen sisältöä eikä ymmärrä palkkalaskelmaansa."

Tämä. Pitäisi olla ihan peruskoulun opintosuunnitelmassa tämä ja ansiotuloverotuksen perusteet. Sen verran pihalla ihmiset nykyään on.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   25.5.22 19:08:47

Minä ainakin olen kysyttäessä auttanut ja neuvonut palkkalaskelman tulkitsemisessa töissä, kun olen esimiesasemassa. Meillä muuttui juuri erinäköiseksi kuin ennen ja kaikille tuli kotiin ohje miten sitä uutta luetaan (vakkareille ainakin). Silti olen neuvonut jos joku ei ole osannut lukea.

Olen myös neuvonut veroasioissa itseäni yli kymmenen vuotta vanhempaa työntekijää! Ja siis en varsinaisesti esimiehenä tuossa tilanteessa vaan ihan työkaverina. Itselleni tuo kapulakieli on aina ollut helppoa ja opiskeluaikoina autoin koulukavereita täyttämään kelan papereita, musta kun ne oli ihan loogisia.

Mutta todella vähän ihmmiset viitsivät tutustua mihinkään veropapereihin tms. johon tulee ihan ohjeetkin mukana.

  Re: Palkka-asiaa, osaako kukaan auttaa?

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   25.5.22 19:14:30

Pitää tosiaan aina tarkistaa se palkkalaskelma ja pyytää vaikka palkanlaskijan apua siihen, jos ei itse osaa tai ymmärrä miten tulee. Alkuvuodesta liikaa maksettu peritään tietenkin takaisin ja se on ihan normaalia toimintaa. Jos olisit tosiaan asian silloin huomannut, niin olisit voinut sopia meneväksi kesälomalta.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.