Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   23.5.22 13:33:48

Osaako joku vastata seuraavaan; jään työttömäksi 4.6:tta alkaen, kun määräaikainen työsuhteeni päättyy. Työttömyyden alkaessa minulla on toimittaa työkkäriin uusi työsopimus, joka alkaa elokuun alussa eli työttömyyttä kestää 2kk. Tänä aikana nostan liitoltani ansiosidonnaista päivärahaa. Tuleeko tämä uusi työnhakumalli (4 hakemusta kuukaudessa, tapaamiset virkailijan kanssa 2 viikon välein) koskemaan minua siitä huolimatta, että olen jo työllistänyt itseni elokuusta alkaen? Jos sillä on merkitystä, niin uusi työni on myös määräaikainen soppari vuoden 2023 kesäkuun alkuun saakka 35h/viikko.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.22 16:58:30

Pidätkö kesälomaa? En tuohon osaa muuten sanoa kun että kyllä tässä pientä kyykytetään ja todennäköisesti sun pitää hakea niitä työpaikkoja. Mutta suosittelisin ottamaan te yhteyttä ja kysymään sieltä suoraan. Nythän ne ilmeisesti myös soittavat useasti

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Anticis 
Päivämäärä:   23.5.22 17:07:55

Soittaisin liittoon ja tiedustelisin, tuskin sinua kohdellaan epäaktiivina työnhakijana.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 17:09:00

Riippuu siitä millaisen työntekijän työkkäristä saat.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.5.22 17:14:38

Pitääkö siellä työkkärissä ylipäätään käydä, kun saa rahansa liiton kassasta?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.22 17:19:10

"Pitääkö siellä työkkärissä ylipäätään käydä, kun saa rahansa liiton kassasta?"

Työkkäri ei maksa kenellekään mitään, ikinä.
Raha tulee joko liiton kassasta tai kelasta, työkkäri ilmoittaa näille tahoille saako henkilölle maksaa vai eikö saa maksaa = onko hoitanut hommansa. Eli työkkäri on aina jokaiselle tt-tukea saavalle se taho jonka kanssa ollaan yhteydessä ja joka päättää mitä sirkustemppuja kenenkin pitää rahan eteen tehdä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 17:57:35

Kannattiko äänestää demareita?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 18:03:13

Oletko siis opettaja? Ilmeisesti sinun pitää silti hakea töitä, kun sinulla on määräaikainen sopimus... Onko sinulla muuta koulutusta kuin opettajan koulutus? Jos on, niin todennäkösesti sinut pakotetaan hakemaan niitä töitä. Eli jos sinulla on vaikka hoitajan koulutus, sinun pitää hakea niitä työttömyyden aikana. Opettajan töitähän nyt tietysti ei ole tarjolla kesällä. Kivaa ja järkevää, eikös?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   23.5.22 18:09:25

Alkaessa, ansiosidonnaista et saa sinulle kertyneen loman ajalta!

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 18:11:03

Toihan on täyttä kyykytystä. Jos minä jäisin nyt työttömäksi, niin ei tällä seudulla vaan ole minulle koulutustani vastaavaa työtä. Olisi nöyryyttävää käydä jonkun virkailijan luona selittämässä, miksei ole töitä löytynyt. Ihan kuin tuollaisella kuulustelulla saataisiin muka lisää työpaikkoja. Aloittajalla tietysti hyvä tilanne siinä mielessä että töitä on tiedossa, mutta onhan tuo huvittavaa, että joutuisi silti tehdä hakemuksia ja käydä haastatteluissa.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   23.5.22 18:48:31

Kiitos vastauksista, on tämä kyllä oikeasti aika hölmö tilanne, kun tavallaan olen jo itse aktiivinen työnhakija hommattuani itselleni työpaikan, vaikka se alkaakin vasta elokuussa... Viihdyn työssäni ja työpaikassani niin hyvin, että en kyllä tuolta lähde, vaikka saisin minkälaisen diilin tahansa.

- : Läheltä liippaa. Olen koulunkäynninohjaaja. Olen ollut samassa koulussa töissä nyt 5 vuoden ajan. Vakituista pestiä en ole vielä saanut, koska kunnalla ei ole tarjota töitä kaikille määräaikaisille ohjaajille, mistä johtuen vakipaikkoja tulee tarjolle aniharvoin.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   23.5.22 18:51:20

Niin ja lisättäköön tähän vielä, että edellisinä kesinä ennen tätä aktiivimallia työkkäriin on riittänyt työttömyyden alussa ilmoitus siitä, että työt jatkuu taas elokuussa.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.5.22 18:54:20

"Ihan kuin tuollaisella kuulustelulla saataisiin muka lisää työpaikkoja."

No sillähän niitä saadaan kun on pitkä liuta työttömiä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.5.22 19:14:24

Voi todella olla että muistan väärin, mutta mun mielestä kun ilmoitat, että työt jatkuu x päivänä ja aika jää alle 3kk, niin ei tarvitse sitä 4x paikkaa/kk hakea. Ei tosin ole varmaa tietoa.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   23.5.22 19:17:56

Luomahan sulla on ensin, ja sitten todennäköisesti lähärin hommiinnjohonkin palvelutaloon. Eivätkös koulunkäynninohjaajat ole lähäreitä?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.5.22 19:47:47

Viiva, sinun pitää hakea mitä tahansa työtä, mitä pystyt tekemään ja mihin on mahdollisuus päästä. Koulutuksella ei väliä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.5.22 20:17:07

Et kai kuvittele että voit vaan kaikki kesät lorvia ja olla tekemättä mitään? Mene muihin lähihoitajan hommiin, niitä kyllä löytyy!

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   23.5.22 20:26:08

Vielä viime kesänä riitti, että ilmoitti seuraavan sopimuksen olevan jo sovittuna.
Opettajat ja koulunkäynninohjaajat ovat sikäli hölmössä asemassa, että kesällä alan töitä ei vaan ole. Eikä niitä etsimälläkään mistään ilmesty. Te-toimistokin kyllä tietää tämän eikä painosta.

Koulunkäynninohjaajat eivät ole lähäreitä eivätkä voi niitä töitä vastaanottaa.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.5.22 20:46:04

Hei paljonko tienaat?? Itse haaveilen samasta ammatista. Kysymykseesi en osaa vastata.:D

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   23.5.22 21:16:06

Lähihoitajat voivat työskennellä koulunkäynninohjaajina, esim. yksi kollegani on lähäri, mutta minä olen ammatiltani koulunkäynnin aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja, enkä millään lailla pätevä työskentelemään lähihoitajan tehtävässä. Kuten Turre hyvin sanoi, niin töitä ei kesäisin ole tarjolla mitenkään ovista tai ikkunoista.

Lisäksi lomapäiväni olen viettänyt kouluvuoden loma-aikoina päivälleen, joten kesälle ei lomaa jää, vaan työttömyys kutsuu heti työsuhteen päättyessä.

??: Tässä työssä ei kyllä rikastu, vaan on puhtaasti kutsumusammatti. Olen tähän asti tehnyt 30h/viikko mistä jää käteen 1350e/kk. Nyt tuon tuntimäärän noustessa 35 tuntiin saanen likimain 1600e/kk ensivuonna.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.5.22 21:34:41

Tietenkin pitää hakea töitä jos aikoo etuutta nostaa. Koulujen kesäloma on kuitenkin melkein neljäsosa vuodesta, aika paljon tulee löysää jos vielä vuoden aikana käyttää kesälomansa.

Niinhän ne opiskelijatkin patistetaan kesätöihin tai kesäopintoihin eikä hyvällä katsota jos vaan jäävät jouten.

Miksi terveen, työikäisen aikuisen olisi sen sopivampaa lorvia työttömänä kuukausitolkulla vuodessa "ilmaisten" tukien turvin?

Vaikkei mitään ehkä löytyisikään, kyllä nyt sentään pitäisi voida vähän nähdä vaivaa rahojensa eteen ja olla valmiina vaikka sen kesän ajaksi jotain työtä vastaanottamaan, tai edes tosiaan sen työkkärin tapaamiset hoitamaan.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   23.5.22 21:45:24

Edellisen hallituksen toimena tämä oli kyykytystä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Pilkku 
Päivämäärä:   23.5.22 21:53:25

Ei se nyt ihan noin mene kuin hymiö yllä ajattelee. Ohjaajaa joutuu käyttämään niitä lomapäiviänsä (tai ylityö/tai mitä lie tunteja) koulujen lomilla. Kaikki lomat on myös pidettävä ennen kuin koululaiset jäävät kesälomille. Näin ne määräaikaiset sitten jonkun mielestä vielä lorvii...ja tämä käytäntö ympäri maata.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: vakkari ohjaaja 
Päivämäärä:   23.5.22 21:55:52

Minulla on vakituinen koulunkäynninohjaajan paikka yläkoulussa, 30h viikossa olen tehnyt viime vuodet. Työsopimuksessani on kesäkeskeytys ja työt jatkuvat taas syyslukukauden alussa normaalisti. Kertyneet lomat pidän koulun muina loma-aikoina pitkin vuotta. 2kk olen kesäisin liiton päivärahalla. Minulla on jo ikää ja menneisyydessä eläkevakuutusyhtiö on uudelleenkouluttanut tähän ammattiin hankalan tuki- ja liikuntaelinvaivan takia. Ei ole edes mahdollista tehdä yhtään raskaampaa työtä, seisomatyötä jne. En todellakaan pilaa työkykyäni kahden kuukauden kesäkeskeytyksen aikana, että pystyn elokuussa jatkamaan omaa työtäni. Tosin työkkärissä on kaikki työkykyäni koskevat tiedot jo vuosien takaa, että eiköhän tämä parin kuukauden keskeytys mene kuten aiemminkin.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   23.5.22 21:59:15

Kiitos Pilkku, näin se asia juuri on. Vaikka haluaisimmekin olla töissä koulujen loma-aikana, niin se ei ole meille määräaikaisille ohjaajille vaihtoehto, koska kunnalla ei ole tarjota oikein kaikille vakkareillekaan järkevää työtä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: vakkari ohjaaja 
Päivämäärä:   23.5.22 22:09:46

Meillä on vain kauan sitten tehdyissä vakituisissa työsopimuksissa työntekijöillä täydet viikkotunnit ja kesälläkin työtä, pois lukien heidän oma kertynyt loma-aika. Kaikki uudet vakituiset sopimukset 15 viimeisen vuoden aikana on tehty kesäkeskeytyksellä ja vajailla viikkotunneilla. Kesäkeskeytyksellä oleville työnantaja ei töitä kesälle anna.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.5.22 22:10:30

"Pitääkö siellä työkkärissä ylipäätään käydä, kun saa rahansa liiton kassasta?"

Liiton kassa muuten maksaa niistä rahoista vain viitisen prosenttia, että siinä on ihan muillakin tahoilla paljon rahaa kiinni.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: vakkari ohjaaja 
Päivämäärä:   24.5.22 06:28:43

Hyvähän siellä työkkärissä on käydä päivittämässä oma tilanne tai vähintään puhelimessa selvittää olemassa olevat työkuviot nyt, kun tuohon käytäntöön on taas tullut muutoksia.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ll 
Päivämäärä:   24.5.22 06:38:27

Työttömyysturvalain mukaan on haettava kokoaikatyötä. Sitähän nuo 30-35 viikkotuntia ei ole. Siispä hakemuksia laittamaan, mutta vain määräaikaiseksi, koska on jo työsopimus syksyksi.

Oikeasti en tiedä, mutta se on varma tieto, että laki kieltää määräaikaisten ketjuttamisen. Oikeasti aloittaja voidaan vakinaistaa ja lomauttaa kesäksi. Silloin ei tarvitsisi asioida työkkärissä niin kuin täysin työttömän.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   24.5.22 06:52:29

Yhden kuukauden voit skipata etkä hae yhtään paikkaa, siitä seuraa korkeintaan huomautus, toisen kuukauden haet vaikka rekryfirmojen kautta kuukaudeksi töitä, ei takuulla löydy.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 06:56:40

Entä jos on ammattitutkintoon valmistavassa työvoimakoulutuksessa, jouuuko myös sen aikana hakemaan työtä eli keskeyttämään koulutuksen vaikka parin kuukauden määräaikaisen takia?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.5.22 07:26:14

Mä hain vuosikausia töitä tuloksetta (ikää nyt 57v). Mun ikäinen nainen ei pääse töihin enää mitenkään.

Uuden aktiivimallin tiimoilta ei ole tullut vielä mitään tietoa tai soittoa tai kutsua minnekään. Pitääköhän minun itse soitella TE-tstoon?

Pitääkö huolestua?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   24.5.22 07:28:50

Pilkku: Ai nekö lomapäivät/ylityö/mitkä lie tunnit eivät ole vapaata, kun ne täytyy pitää koulujen lomien aikaan?
Edelleen, paljon on vapaata pitkin vuotta ja siihen vielä päälle kesäloma ilman töitä, niin onhan siinä nyt todella paljon löysää.

Kesäaikana olisi ihan mahdollista olla valmiina ottamaan jotain muutakin työtä vastaan. Eihän sellaista varmaan löydy, mutta jos on muka kyykytystä noilla vapailla kyetä hoitamaan edes työkkärin yhteydenotot niin joo, on jo ihan lorvista kyse.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Maj 
Päivämäärä:   24.5.22 07:30:01

Anteeks nyt mutta mikä sun määräaikaisuuden peruste on? Viisi vuotta olet ollut samassa työssä, eli et ilmeisesti ole kenenkään sijainen (esim. äitiyslomalla olevan), vaan periaatteessa olet vakituinen sijainen? Tuo voi olla jo laitonta ketjuttaa sinun työsoppareita. Mitä sopimuksessa lukee?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Maj 
Päivämäärä:   24.5.22 07:33:22

"Määräaikaisten työsopimusten käyttö on kielletty, jos työnantajalla on pysyvä työvoiman tarve. Pysyvään työvoiman tarpeeseen viittaa jo vuosia kestänyt määräaikaisten työsopimusten ketjutus sekä se, että työtehtävät ovat pysyneet samoina tai samantyyppisinä."

Ja lisäksi jos sinun tunnit nousee 30 -> 35, niin se puoltaa vielä enemmän sitä, että työvoimasi olisi vakituinen. Suosittelen ottamaan liittoon yhteyttä ja kysymään sieltä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Maj 
Päivämäärä:   24.5.22 07:34:51

"Määräaikaisella työsuhteella tulee olla aina perusteltu syy. Yleinen ja lainmukainen peruste on sijaisuus. Tällöin tulee olla tiedossa, kenen sijaisena on. Kun määräaikaisuus on kestänyt kolme vuotta, alkaa vaikuttaa siltä, että määräaikaisuuden syy ei ole lainmukainen (pois lukien selkeät sijaisuudet). Epäselvissä tilanteissa ota yhteyttä luottamusmieheen. Koulunkäynninohjaajien määräaikaisia työsuhteita on viime vuosien aikana muutettu erittäin paljon vakinaisiksi työsuhteiksi. Yleensä muutos on sujunut ongelmitta, kun työnantaja on itsekin tajunnut ja tunnustanut määräaikaisten työsuhteiden perusteettomat syyt."

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   24.5.22 09:03:16

Kunnat on aina saaneet ketjuttaa määräaikaisia vaikka maailman tappiin saakka

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   24.5.22 09:25:25

Kuten yllä mainittiin, niin kunnassa kunnan tavalla... Meidän kunnassa ketjuttaminen "katkaistaan" siten, että nämä määräaikaiset paikat laitetaan vähintään 2 vuoden välein hakuun, jolloin niihin periaatteessa voitaisiin valita uudet työntekijät tilalle, mutta käytännössä hyväksi todetut ja työssään viihtyvät tekijät sitten valitaan aina uudelleen töihin. Tämä kai ei ole kielletty toimintatapa, vaikka toki hieman harmaalla alueella mennään. Itse en ainakaan viitsi asiasta mekkalaa nostaa, koska edelleen viihdyn nykyisessä työpaikassani niin hyvin, että olen mieluummin vaikka vielä seuraavat 5 vuotta määräaikainen, kuin joudun sieltä kokonaan pois.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: N33 
Päivämäärä:   24.5.22 09:30:29

Mieheni on koulunkäynninohjaaja täysillä tunneilla vakkarina, ollut jo useita vuosia. Hänellä on normaalit lomat ja kesät töitä erityislasten (heidän koulussa olevien erkkalasten) kesäkerhossa ohjaajana. Hän siis työskentelee erityisluokassa ja hoitaa kesät näitä lapsia. Sama koulujen muina loma-aikoina ellei sitten itse ole lomalla. Jos työntekijöitä on ilmoittautunut enemmän kuin lapsia, niin osa työntekijöistä siirtyy päiväkotiin töihin koulun loma-ajaksi.

Aloittaja, tilanteeseesi en osaa sen enempää vastata, mutta jos jotain työtä sinun tarvitsee hakea/vastaanottaa niin laitapa hakemusta johonkin päiväkotiin kesälomasijaiseksi. Näin mahdollistat meidän vakkareiden lomat, kun henkilökuntaa on kesäpäivystyksessä riittävästi.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 09:37:31

"Itse en ainakaan viitsi asiasta mekkalaa nostaa, koska edelleen viihdyn nykyisessä työpaikassani niin hyvin, että olen mieluummin vaikka vielä seuraavat 5 vuotta määräaikainen, kuin joudun sieltä kokonaan pois."

No sittenhän sinä myös ilomielin haet niitä töitä joka kesä aktiivimallin mukaan. Älä aktiivimallia syytä, vaan kouluasi, joka ei halua ottaa sinua vakituiseksi. Olet pätevä työskentelemään vaikka päikyssä kesälomasijaisena. Mikset siis hakisi sinne? Miksi sinun pitäisi joka kesä muka saada olla lomalla 2 kk, yleensä kaikilla kun on se kesäloma vaan sen 4 vk. Eli siitä sitten vaan työhakemuksia rustaamaan.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.22 09:39:53

"Olet pätevä työskentelemään vaikka päikyssä kesälomasijaisena. Mikset siis hakisi sinne? "

Päiväkodeista lomautetaan henkilökuntaa kesäksi joten tuskin palkkaavat sijaisia?

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 09:44:36

Kannattaa katsoa mol.fi niin sieltä selviää työpaikkoja olevan vapaina. Lisäksi koulunkäynninohjaajia haetaan kesätöihin kerhoihin. Aloittaja voi hakea niitä paikkoja.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: N33 
Päivämäärä:   24.5.22 09:49:24

"Päiväkodeista lomautetaan henkilökuntaa kesäksi joten tuskin palkkaavat sijaisia?"

Missä päin näin toimitaan? Määräaikaisuudet loppuu toki ennen kesälomia/kesäpäivystystä, mutta meitä vakkareita ei ainakaan Tampereella lomauteta.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.22 11:08:27

N33 en tiedä alasta muuta kuin tuttavani kautta, varsinais-suomi, oli joka kesä lomautettuna/työttömänä liiton rahoilla kunnes sai vakituisen paikan, kuulemma ei sijaisia palkata kesäksi koska vakituisten määrällä viedään kesätuuraukset läpi..ehkä jossakin on eri tilanne ja kesätuurauksia on..

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   24.5.22 11:12:21

"jään työttömäksi 4.6:tta alkaen"

Ei, vaan jäät työttömäksi 4.6. alkaen. Vaikka et olisikaan alalla, jolla tarvitaan suomen kielen taitoa.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: N33 
Päivämäärä:   24.5.22 11:16:48

” Lähettäjä...
Päivämäärä24.5.22 11:08:27

N33 en tiedä alasta muuta kuin tuttavani kautta, varsinais-suomi, oli joka kesä lomautettuna/työttömänä liiton rahoilla kunnes sai vakituisen paikan, kuulemma ei sijaisia palkata kesäksi koska vakituisten määrällä viedään kesätuuraukset läpi..ehkä jossakin on eri tilanne ja kesätuurauksia on..”

Kuten sanoin, määräaikaisuudet päättyvät ennen kesää… Ei se mikään lomautus ole!

Ei täälläkään suoranaisesti kesäksi sijaisuuksia oteta, mutta sijaisrekryyn ilmoittautumalla on mahdollisuus saada kesällä töitä.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 11:22:06

Onhan toi ärsyttävä tilanne. Mutta toisaalta ymmärrettävä - niin kauan kuin olet työtön työnhakija ja nostat rahaa, niin totta kai sinua koskee työttömän velvoitteet. Ehkä sinä nyt pystyt noita velvotteita kuitenkin noudattamaan, se on aika pieni vaiva kun saat kuitenkin 2 kk lomailla parhaimpaan loma-aikaan, saat lomarahat ja ansiosidonnaiset. Kelpaisi aika monelle. Monella alalla ollaan vain 1 kk lomalla.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   24.5.22 12:00:12

Kunta-alalla tosiaan ketjutetaan määräaikaisuuksia todella härskisti. Itselläni taitaa lähteä kuudes tai seitsemäs vuosi. Silti työvoimapula on pakottava, sijaisia ei löydy ja eteenkin yläkoulun ohjaajat ovat kiven alla. Jos otat ammattiliiton mukaan keskusteluun, joudut mustalle listalle ja työnsaanti loppuu siihen. Minulle on käynyt niin jo pari kertaa. Joutuvat kuitenkin aina nöyrtymään ja kutsumaan takaisin, koska osaajista on niin kova pula.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: vakkari ohjaaja 
Päivämäärä:   24.5.22 17:14:49

Meillä kaikki kesäkerhot menevät kesätyöksi vain niille vakituisille ohjaajille, joilla on työsopimuksissa täydet viikkotunnit ilman kesäkeskeytystä. Ja vielä jää näitä kokoaikaisia ohjaajia päiväkoteihinkin sijoitettaviksi ja joihinkin muihinkin kunnan työpisteisiin.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 20:14:17

Kelpaisihan varmaan muillekin parin kuukauden kesäloma ansiosidonnaisella ilman mitään velvoitteita. Pitäisi varmaan ehdottaa työnantajalle. Ei vaan, jonkunhan se pitää tuo lorviminen maksaa. Ja kyllä, on lorvimista nostaa TYÖTTÖMYYSetuutta, jos aikoo vain lomailla.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: hellu 
Päivämäärä:   24.5.22 20:52:01

Ihan rauhassa voi vetää lonkkaa reilu pari kk, eka kuukausi ei hae yhtään paikkaa, saa korkeintaan huomautuksen työkkäriltä, toka kuukausi ilmoittautuu rekry firmoihin ja ilmoittaa että voi vastaan ottaa max kuukaudeksi työtä eli ei takuulla tarjota yhtään mitään.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: hullunhommaa 
Päivämäärä:   24.5.22 21:13:03

Olisko niin, että työvoimaviranomaisten kannattaisi keskittyä niihin oikeasti kokonaan työttömiin, jotka eivät saa mitään työtä syystä tai toisesta sekä pitkäaikaistyöttömiin, joilla on syrjäytymisvaarakin.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   24.5.22 21:16:11

Miksi yhteiskunnan pitäisi kellekään kustantaa noin paljon lomaa ja vieläpä vuodesta toiseen?

Siis ihan mielenkiinnosta, miksi koet ansaitsevasi vapaat rahalla, jonka mielellään pitäisi aina tippua tilille täysin vastikkeetta?

Tietenkään kaikille ei löydy väliaikaista hommaa, keikkaa tai edes osa-aika työtä koulujen loma-ajalle, mutta ettei edes pyritä tienaamaan ensisijaisesti itse omaa elatustaan niin on aika laiskaa.

Näköjään saisi nää aktiivimallit olla vielä huomattavasti tiukempia kun tällainen tietoinen lusmuilu on näin helpolla mahdollista.

Jos ei muuta niin torille myymään perunoita ja ellei maistu niin tuet pois.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 22:15:11

Hei pidä ihan lomana vaan !

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Alkaessa 
Päivämäärä:   24.5.22 22:19:27

En oikein tiedä, että miksi enää edes kommentoin koko ketjuun, kun joillakin on täällä tapana tehdä kaiken maailman olettamuksia ja olla tuomitsemassa ties mistä, vaikka ei tiedä koko totuutta... Luin nyt uudelleen aloitukseni sekä kaikki vastaukseni ja ensin täytyy todeta, että mielestäni en missään kohtaa tuonut ilmi, että en aiokaan hakea töitä, vaan ainoastaan kysyin, tuleeko tämä uusi aktiivimalli koskemaan niitä, joilla on töitä tiedossa jo työttömyyden alkaessa. En ole kiukutellut täällä asiasta, vaan lähinnä ihmetellyt sitä, että meneekö tämä tosiaan nyt näin. Ja mitä tulee lusmuiluun kesäisin, niin en ole suinkaan kaikkina näinä viitenä kesänä vetänyt lonkkaa, vaan kolmena niistä olen ollut kesätöissä. Yhtenä kesänä vedin itseni jopa niin loppuun, että sairastuin burn outiin ja sen seurauksena tulleita terveyshaittoja kannan yhä mukanani, esimerkiksi rytmihäiriöiden muodossa. Tietty joku saattoi saada väärän käsityksen mainitessani siitä, että aiempina kesinä ilmoitus työkkäriin elokuussa alkavasta työstä riitti. Näin on siis ollut kahden viime kesän kohdalla.

Oli miten oli, tänään sain vastauksen kysymykseeni, kun tilanteeseen tympääntynyt kollegani soitti työkkäriin ja kysyi asiasta suoraan virkailijalta, että miten on. Kerron tähän nyt tuon puhelun lopputuloksen, sillä jotakuta asia saattaa ihan oikeasti kiinnostaa: kaikki riippuu siitä, mitä kenenkin kohdalle osunut työkkärin virkailija päättää kanssasi keskusteltuaan. Voi siis olla, että hakemuksia ei tarvitse laittaa tai sitten niitä on laitettava se määrä, mitä virkailija kohdallasi päättää. Asia on nyt minun osaltani käsitelty ja te, jotka saatte mielihyvää toisten syyllistämisestä ja tuomitsemisesta saatte jäädä tänne keskenänne mellastamaan, jos se teitä miellyttää.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   25.5.22 10:43:37

"Tietenkään kaikille ei löydy väliaikaista hommaa, keikkaa tai edes osa-aika työtä koulujen loma-ajalle, mutta ettei edes pyritä tienaamaan ensisijaisesti itse omaa elatustaan niin on aika laiskaa."

Aika harva tienaa elatustaan vaan sen sijaan tekee löysästi jotain ulkomaisella lainarahalla maksettua duunia, joka ei varsinaisesti tuota mitään ja johon on tulijoita jonossa jos itse lomailee pari kuukauttaa.

Mutta saavathan parempipalkkaiset elätit paheksumisen ilon, siis ne, jotka saavat kuukauden kesäloman kolmen tonnin kuukausipalkalla ja siihen vielä päälle reilun tonnin lomarahan käteen.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   25.5.22 19:27:38

Kyllä koskee kaikkia hakijoita, eri asia sitten moniko työpaikka ottaa edes haastatteluun jos työ alkamassa elokuulla.

  Re: Aktiivimalli, työsopimus syksylle työttömyyden

Lähettäjä: kohta eläkkeelle 
Päivämäärä:   25.5.22 20:22:54

Monella eläkeikää lähestyvällä on jo niin paljon hankalaa kremppaa, ettei omaa koulunkäynninohjaajan työtä yhtään raskaampaa pysty tekemään ja kesällä kahden kuukauden aikana sitä omaa työtä ei yksinkertaisesti ole. Jos minutkin laitettaisiin jonkun aiemman kirjoittajan ehdottamana torille seisomaan perunanmyynnissä, olisin parin päivän jälkeen sairaslomalla. Jos olisi saatavilla omaa työtä vastaavaa työtä, ottaisin kesälläkin sellaista kyllä. Päiväkodissa ei onnistu, kun ei voi nostaa, kantaa, kumartua pikkulapsia pukiessa. Nuoremmat ja terveemmät toki varmaan päiväkotiin menevät mielellään, ja itsekin olen vielä terveenä ollessani ollut päiväkotityössä kesäisin. Ihmisen työkyky tulee kyllä ottaa huomioon näissäkin asioissa. Onhan paljon järkevämpää, että pystyy 10 kuukautta tekemään omaa työtään kuin olla kaksi kuukautta jossain sellaisessa välityössä, johon työkyky ei enää riitä ja sitten oman työn taas alkaessa onkin sairaslomalla. Olemmehan mekin kesäksi työttömiksi jääneet Kuntarekryssä ja työkkärissä työnhakijoina joka tapauksessa. Työkkärissä peräti läpi vuodenkin, kun saadakseen mitään soviteltua päivärahaa, on oltava kokopäivätyön hakijana. Tietysti kokopäiväisen paikan ottaisikin, jos sellaisen vain saisi oman vakituisen osa-aikaisen tilalle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.