Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Reissumies 
Päivämäärä:   21.5.22 14:44:15

Kuinka usein matkustatte samaan kohteeseen tai kuinka monen vuoden jälkeen voisitte mennä uudelleen? Tämä tuli mieleen, kun pohdittiin yhteistä kotimaan kohdetta, ystävät eivät voineet lähteä Ahvenanmaalle, kun ovat käyneet siellä jo. Heidän reissusta on 20 vuotta.

Itse tykkään omilla reissuillani käydä uusissa kohteissa, mutta esim ensi kesänä olen menossa Berliiniin kolmatta kertaa. Aikaisemmin olen ollut siellä vuonna 2001 ja 2017. Toki eihän Berliini ja Ahvenanmaa one lähelläkään samaa kokoluokkaa, muta luulisi että 20 vuodessa on edellinen reissu jo vähän unohtunut ja kohteessa uutta nähtävää. Olen itsekin käynyt Ahvenanmaalla viitisen vuotta sitten, voisin mennä jo uudelleen.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.5.22 14:45:21

Itse en lähtisi myöskään ahvenanmaalle, ihan vaan sen takia miten suhtautuvat Manner-Suomessa asuviin.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.22 14:46:17

Kenties eit vain halua Ahvenanmaalle ja käyttävät tota tekosyynä.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Nanny 
Päivämäärä:   21.5.22 14:50:35

Mulla on kaksi paikkaa mihin menen aina uudestaan. Välillä muualle mutta aina palaan noihin kohteisiin

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.22 14:52:16

Riippuu paikasta, en minäkään ehkä ekana menis Ahvenanmaalle jos siellä on käynyt eikä sytyttänyt mitenkään erityisesti. Ovat kuulemma vähän nuivaa porukkaa ja vaatii ärsyttävän laivamatkan.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Nix 
Päivämäärä:   21.5.22 15:06:59

Ei kai Kongoon kukaan halua. Mutta Berliini on hieno paikka, missä voi käydä monta kertaa.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.5.22 15:28:16

Me vaihtelemme reissukohteita, mutta on paikkoja minne palaamme säännöllisesti.
Häämatkakohteemme Santorini, tosin se alkaa jo olla aivan erilainen kuin 30 vuotta sitten. Ja Karibian risteilyllä olemme olleet kaksi kertaa, kolmas on jo tiedossa. Sillä käymme aina, kun avioliittoa tulee täyteen 10 vuotta.

Kotimaan kohteet sitten taas pysyvät hyvinkin samoina; Levi, Tahko, Ahvenanmaa pyöräillen, Savonlinna...

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.5.22 15:28:41

Riippuu ihan kohteesta

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   21.5.22 17:18:16

Tykkään käydä uusissa paikoissa, mutta joissain käyn uudelleen ja uudelleen. Esim yksi Kreikan saari, jossa olen lomaillut noin 15 kertaa.

Kaupunkireissuja on kiva tehdä eri kohteisiin. Lontoossa olen käynyt kerran, mutta haluaisin ehdottomasti uudelleen.
Skotlannissa haluaisin myös käydä eri puolilla. Pietarissa olen käynyt muutaman kerran ja olin aikeissa lähteä sinne heti kun korona hellittää, mutta tuskin tarvii lähivuosikymmeninä mennä..

Sitten on lista paikoista, joissa en ole koskaan käynyt, mutta haluaisin mennä.

Tavallaan tykkään käydä samoissa paikoissa uudelleen. Aina löytyy jotain uutta, ja monet asiat, kuten liikkuminen, on jo tuttua eikä tarvi käyttää aikaa siihen, miten juuri tuon kaupungin metro tms toimii.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   21.5.22 17:49:06

Ennen koronaa kävin Lontoossa tai Pariisissa joka vuosi. Floridassa käyn joka vuosi, usein samassa hotellissakin. Ihanaa, kun ei tarvi miettiä, miten homma toimii ja missä on mitäkin.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   21.5.22 18:45:57

Käymme yleensä uusissa kohteissa, mutta silloin tällöin samoissakin. Viime kesänä olimme pyöräilemässä Ahvenanmaalla, ehkä tänä vuonna emme menisi sinne, mutta ensi vuonna jo voisi mennäkin.

Muuten vähän saman tyyppisiä reissuja (automatkoja, risteilyjä, kaupunkilomia, mutta reittejä vaihdellen).

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: hola 
Päivämäärä:   21.5.22 18:48:34

Espanjassa samassa paikassa 6 kertaa;_)

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   21.5.22 20:55:32

Ennen koronaa kävin samassa paikassa 1-3 kertaa vuodessa. Paikkaan (sijaitsee ulkomailla) liittyy lapsuusmuistoja, mutta ei mitään sukulaisuussidettä tms.

Edellisessä työpaikassa pystyin pitämään kesälomaa max. 3 viikkoa putkeen. Saatoin pitää kesäkuun alussa 2 viikkoa lomaa (talviloma + 1 kesälomaviikko) ja matkustaa ko. paikkaan. Seuraava lomapätkä (3 viikkoa) sitten elokuun lopussa ja reissu samaan paikkaan. Joskus myös talvella pidennetty viikonloppureissu sinne. Varsinkin joulumarkkina-aikaan oli kiva käydä.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: f 
Päivämäärä:   26.5.22 01:02:08

Olen käynyt Berliinissä 11 kertaa. Yhdellä näistä kerroista oikeastaan asuin siellä kuukauden, sillä opiskelin saksaa kielikoulussa ja elin ihan tavallista elämää (asuin kerrostaloasunnossa jne.).

Monia muitakin paikkoja ulkomailla on, joihin voisin matkustaa uudestaan, mutta ei ole ollut oikein aikaa ja rahaa matkustaa kovin paljon. Lisäksi en tykkää lentämisestä, koska se on niin huono juttu ilmastolle.

Nykyisin mulla on tapana käydä joka kesä Lappeenrannassa (olen myös asunut siellä muutaman vuoden). Kun asuin Turussa, kävin monena kesänä peräkkäin Seilin saarella (Paraisilla).

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.22 05:18:52

Jos mahdollisuus vain kerran vuodessa käydä jossain, en menisi kovinkaan usein samaan paikkaan.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: niin metsä vastaa 
Päivämäärä:   26.5.22 06:59:59

Käyn Ahvenanmaalla vuosittain. Yksi syy on se miten ystävällisiä ihmisiä siellä on ja kuinka helppo on tulla kaikkien kanssa juttuun. Avuliaita, siistejä, kaikki toimii. Ja niin kaunista, niin kaunista!

Matkailua on niin monenlaista ja jokaisella matkailijalla on omat toiveensa matkan suhteen.

Mä käyn uusissa paikoissa, mutta jos joku paikka viehättää haluan päästä syvemmälle alueen tapoihin, kulttuuriin, luontoon jne. Oppia tuntemaan. Toisaalta tutussa paikassa loma on rentouttavampaa kun tietää jo mistä saa hyvää ruokaa ja mitä juuri siellä kannattaa syödä, missä shoppailla, missä on hiljaisin ranta, kaunein maisemapaikka jne. Jää enemmän aikaa nauttia haluamistaan ja toisaalta etsiä niitä pikkuteitä ja paikalliskuppiloita ja ihmetellä ihmisten puuhia.

Uudessa paikassa saa pintaraapaisun kaikesta ja vähän tutkimusmatkalijafiiliksellä kiertää paikat ja ns pakolliset nähtävyydet. Mutta eipä lyhyessä ajassa ehdi kunnolla tutustua. Ehkä kerta-kohteessa -matkailijat eivät sitä haluakaan. Pelkät kulissit riittävät?

Vähiten itse ymmärrän ns matkailukohteita, all inclusive etelänmatkoja tai pohjoisen laskettelukeskuksia tai jotain Karibianristeilyjä. Mutta toki ne ovat monelle sopiva tapa rentoutua.

Niin, jos käyt Porissa tammikuisena viikonloppuna, yövyt keskustan hotellissa, syöt lähiravintolassa, käyt ehkä katsomassa Jusleniuksen mausoleumin. Niin pystytkö sen perusteella väittämään että tunnet porilaisuuden, tiedät mitä on Yyetrin sannat kesähelteellä tai Reposaaren linnoituspuisto syysmyrskyssä, kuinka eläväinen keskusta on jatsien aikaan, miltä maistuvat vastapaistetut nahkiaiset torilla syötynä jne.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Kukkamulta 
Päivämäärä:   26.5.22 09:11:31

Portugalissa käyn joka toinen vuosi, mutta tarkempi kohde kyllä vaihtuu. Lissabonissa olen käynyt kolme kertaa, ja menen kyllä useamman kerran uudestaan. Menen eri hotelleihin eri puolille kaupunkia (tai sen ulkopuolelle) ja eri vuodenaikaan.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   26.5.22 09:15:41

Mä olen matkustellut niin paljon että uusien kohteiden hehku on kadonnut.

Nykyään matkustan vain kahteen maahan, molemmissa on käynyt kymmeniä kertoja enkä enää kaipaa muuta

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   26.5.22 09:24:26

Maapallo on kohteita täynnä, eihän niitä kerkeä ihmiselämässä kaikkia nähdä, ei edes niitä, jotka oikeasti haluaisi. Yleensä siis menen uusiin kohteisiin, koska haluan nähdä ja kokea maisemien koko kirjon.

Ylihuomenna seuraava uusi bucketlist-kohde: Skotlanti ja ylämaat ja siellä retkeily!

Mutta esim. Alaskaan kaipaan yhä uudelleen (kaksi kertaa käynyt) ja Bergamoon Italiaan (myös pari kertaa käynyt). Samoin voisin palata Kanadan Kalliovuorille. Mielettömiä maisemia.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Mes 
Päivämäärä:   26.5.22 09:26:45

Olen kotihiiri ja sen takia reissaan vain kerran vuodessa viikon ajan kesälomalla. Näin harvakseltaan tapahtuvan reissaamisen takia haluaisin aina käydä jossain uudessa kohteessa.

20 vuotta tosin on pitkä aika, mutta siltikin... Kävin noin 20v sitten viimeksi Viljandissa Virossa ja sinne voisin lähteä uudestaan pitkästä aikaa. Mutta taas toisaalta, kävin myös noin 20v sitten Teneriffalla ja jos joskus lähden uudestaan niin pitkän matkan taakse lomalle, niin kyllä se silloin olisi joku uusi kohde.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.22 09:31:55

” Maapallo on kohteita täynnä, eihän niitä kerkeä ihmiselämässä kaikkia nähdä, ei edes niitä, jotka oikeasti haluaisi. ”

Meidän lapsuudenperheessä reissattiin paljon, olen käynyt pitkälle toistakymmentä maata ja osaaa useammasti, en ole enää vuosiin kaivannut matkailua koska koen jo nähneeni tarpeeksi.

Erilaisia me ihmiset.

  Re: Kuinka usein samaan reissukohteeseen?

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   26.5.22 10:51:40

*, niinhän me ollaan.

Silti mun omaan tajuntaan ei vaan mene, kymmeniä maita myöskin nähneenä, että esim. Grönlannin jäätikkö, Saharan hiekka tai Indonesian sademetsät voisivat mennä samaan kokemuskategoriaan. Tai keskieuroopalainen, nepalilainen tai tansanialainen kulttuuri. Ja miten paljon löytyy näiden vähäisten esimerkkien ulkopuolelta vielä. Pelkästään jenkit on täynnä niin erilaisia kulttuurisia ja maisemallisia kohteita, et en vaan pysty sanomaan, että olisin nähnyt tarpeeksi tai kaiken. Ja siksi tää reissaaminen on mulla luultavasti koko loppuelämän ihana kirous <3

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.