Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   21.1.22 23:36:53

Tilanne on se, että miehelläni on  alkoholiongelma. Hän jopa itse asian kysyttäessä myöntää mutta ei ole halukas tilanteelle mitään tekemään koska hänen mielestään ei aiheuta "haittaa" kenellekään. Itse olen tästä eri mieltä ja tilanne todellakin haittaa minua. Mies näkee asian niin, että koska ei humalassa räyhää tai ole väkivaltainen, ei ongelmaa ole.

Meille syntyy kesäkuussa lapsi, ehkäisy petti ja vaikka kovasti lasta olen toivonutkin, en olisi sitä nykyiseen tilanteeseen halunnut. Abortti ei kuitenkaan ollut vaihtoehto perussairauteni takia, joka mahdollisesti tulee aiheuttamaan hedelmättömyyttä.

Mies on korkeassa asemassa työssään ja keskivertoa isompi tuloinen. Työnsä hän hoitaa juomisesta huolimatta käsittääkseni ongelmitta. Itse olen hoitaja ja vuositasolla tuloeromme on yli 100t euroa. Meillä on yhteinen talo ja asuntolaina, jota kuitenkin Mies maksaa omasta halustaan enemmän, johtuen huomattavasta tuloerosta. Talo on minun tuloihin nähden aivan liian kallis.

Mies juo päivittäin. Arkisin keskimäärin 6 isoa olutta ja viikonloppuisin laatikollisen (24kpl) per päivä. Perjantai tarkoittaa automaattisesti miehelle juomista siihen asti, kunnes sammutaan. Hän omien sanojensa mukaan rentoutuu näin työviikon jälkeen. Ei koe saavansa tarpeeksi mielihyvää muusta tekemisestä jolla voisi tämän korvata.

Olemme riidelleet hänen juomisestaan useasti mutta keskustelut ei johda mihinkään. Mies vaan jankkaa, ettei aiheuta haittaa kun osaa käyttäytyä. Itse koen asian niin, että haittaa aiheuttaa ihan vain jo se, että joudun päivittäin katsoa miehen juomista kotonani. Ehdotin, että keskustelisimme tilanteesta ulkopuolisen ammattiauttajan kanssa, Mies ei tähän kuitenkaan suostu. Hän on luvannut lopettaa juomisen, kun lapsi syntyy mutta sitä ennen ei ole mitään syytä kuulemma lopettaa. En kuitenkaan usko, että hän pystyy oikeasti lopettamaan.

En haluaisi uhkailla erolla mutta tänään sen sitten tein. Sanoin, että en lapsen takia meinaa suhteeseen jäädä, jossa toinen on alkoholisti eikä asialle halua edes mitään tehdä. Mies vaan sanoi, että en voi hänen tekemisiään rajoittaa ja lopettaa kyllä, kunhan lapsi syntyy.

Pelkään eroa monestakin syystä. Pelkään, kuinka jaksan yksin pienen vauvan kanssa, minulla on myös koira. Pelkään myös sitä, miten taloudellisesti tulen pärjäämään yksin. Kukaan ei tiedä totuutta miehen juomisesta, vanhempani pitävät häntä unelma miehenä ja odottavat kovasti, että menisimme naimisiin.

Mitä ihmettä teen? Miehessä ei ole muuta vikaa kuin tuo juominen mutta se on minulle niin suuri ongelma, etten kohta jaksa enää.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.1.22 23:42:07

Ei se lopeta.
Joko teet lapsen "yksin" ja jo nyt etsit kämpän teille valmiiksi.
tai sitten kuuntelet niitä lupauksia seuraavat kymmenen vuotta... Ja me kaikki täällä mietitään, että kai se sentään pukeutuu hyvin??

Kai sä nyt itsekin huomaat, ettei sulla ole monia vaihtoehtoja? Mä synnytin lapseni ihan yksin. Nyt se on 14 ja hitsin fiksu teini.

Juominen on niin iso ongelma, että nounou.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   21.1.22 23:58:01

Liity facen ryhmiin "Alkoholismin tavalliset kasvot" ja "Alkoholistien läheiset". Niistä saat paljon hyviä neuvoja tilanteeseesi.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   22.1.22 00:11:50

Hei. Olen jo hieman vanhempi mies, ei lapsia, jokseenkin onnellisesti aviossa, jokseenkin alkoholiin rakastunut mutta kai aika fiksu.
Älä usko tuota miestä. Ei tule muuttumaan 90% todennäköisyydellä. Lähde. Joko mies herää tai sitten ei. Jos ei tuossa tilanteessa sitä tee ei tee sitä myöhemminkään.
Älä mieti liikaa elintasoa, ainakaan jos sinulla on rakastavat ja huolehtivat vanhemmat.
Usko elämää nähnyttä ihmistä. Lähde. Muista kuitenkin se, että ihminen voi myös muuttua kovan paikan edessä. Testaa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   22.1.22 01:11:44

Tuossa tilanteessa olisi ihanaa että sulla olisi joku paikka mihin mennä, kun et jaksa häntä katsoa.. esim joku mummonmökki, josta olet tehnyt itsellesi pienen pesän.

Ajattele asiaa.

Siinä voit sitten sivusta seurailla miten asia etenee, ja näin et tule asettaneeksi liian suuria paineitakaan mihinkään tilanteeseen kun sulla on paikka johon mennä tuulettumaan, kun omaa aikaa tarttet.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 01:26:09

Alkoholistin lapsena sanon... Vielä et rakasta sikiötä mutta lasta tulet rakastamaan. Toivon että enemmän kuin miestä ja enemmän kuin itseäsi.

Kaikki äidit eivät rakasta lasta enemmän, toivon että sinä rakastaisit. On hirveä kohtalo syntyä alkoholistin lapseksi. Myös sellaisen joka ei hakkaa tai huuda. On kauheaa miten lapsi kasvaa siihen että alkoholinkäyttö ja sammumisten katselu ja alkoholinhuuruinen käytös ovat normaali. Se aikaistaa lapsesi tulevaa alkoholinkäyttöä. Tulee myös valitsemaan puolisoikseen päihdeongelmallisia koska oppii yhdistämään päihteet rakkaaseen ihmiseen.

Toivon että rakastaisit lastasi enemmän.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   22.1.22 01:38:04

Vaihtoehtoja:
- Tee itsestäsi ennakollinen lasu- hae sieltä apua. Ne ei sulta lasta vie, mutta voivat velvoittaa isää selvyyteen ja varmaan herättelisi hyvin.
- Pakkaa kamasi ja lähde. Lapselle alkoholismi on riski ja et voi ikinä antaa anteeksi itsellesi jos jotain käy.
- Kerro miehelle ehdoksi jäämiselle että menette puhumaan ammattilaiselle päivääm x mennessä, muuten lähdet.
- Nosta kissa pöydälle perheen/suvun kanssa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Mieie 
Päivämäärä:   22.1.22 01:48:31

Toinen alkoholistin lapsi täällä. Ei se lapsi välitä tulotasosta, vain haluaa turvallisen ympäristön kasvaa. Anna se hänelle ja lähde. Pärjäät kyllä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 01:49:08

Oma tilanteeni ei ollut noin paha, mutta mies joi kuitenkin liikaa kun olin raskaana, joka viikonloppu sekä myös arkisin. Loppuraskaudesta lopetti kuitenkin itse juomisensa, koska piti olla valmiina lähtemään sairaalaan. Eikä vauvan syntymän jälkeen ole enää juonut kuin muutaman saunakaljan tai viiniä silloin tällöin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: wag 
Päivämäärä:   22.1.22 04:29:22

Miehellä on isot tulot niin saat varmaan hyvät elarit, pärjäät kyllä. Alat heti kerätä todisteita miehen alkoholismista niin ei se lastakaan saa mitenkään itselleen.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   22.1.22 05:36:32

Ettekö koskaan ole esim viikonlopun yli sukulaisten kanssa tekemisissä jos ne eivät ole alkoholismia huomanneet? Kai nekin huomaa jos yksi vetää kaljaa niin kauan että sammuu?

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Nooo 
Päivämäärä:   22.1.22 05:59:07

Mikset pärjäisi jos elät tulojesi mukaan. Jos tykkäät pröystäilevästä elämästä miehen rahoilla niin oma valinta.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 06:24:13

Tuon juomismäärän näkee varmasti jo pelkästään miehen naamasta. Jos sukulaiset eivät näe, haluavat vain kieltää asiaa. Naama on pöhöttynyt ja turvonnut, iho kenties punoittaa ja silmät on "syvällä päässä" turvotuksesta johtuen.

Eli puhumaan ongelmasta, ei kai sen kanssa kannata yksin jäädä etenkin kun lapsikin tulossa? Opettele kantamaan vastuuta muista ihmisistä jo nyt, tulevasta lapsestasi. Eli aikuistu ja toimi.

Suosittelen minäkin eroa alkoholistista. Minä jätin taakseni jopa alkoholisoituneen kaverini, kun en jaksanut katsella sitä touhua enää. Edes kerran viikossa kun nähtiin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   22.1.22 06:28:49

Ei se lopeta juomista. Usko alkoholistin lasta.

Äitini sairastui mm. syöpään ja silloinkin isäni vain surkutteli itseään ja joi, vaikka äitini ois tarttenut kyydin sairaalaan tai sieltä pois.

Joka perjantai isä retkotti silmät selällään ja tyhmä ilme naamalla sohvalla ja pullo kädessä. Ei voitu tehdä mitään perheenä. Tuntui pahalle, että kaverien isät lähti vaikka hiihtämään lastensa kanssa. Minun isäni rakasti pulloa enemmän.

Eli eroa jo nyt. Jos mies ei itse halua lopettaa jo nyt, ei se sitä koskaan tee. Alkoholisti miettii jatkuvasti vain seuraavaa ryyppyä. Nyt on hyvä sanoa, että “lopetan sitten, mutta en vielä” ja se sama jatkuu.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.1.22 06:45:13

Kerro asiasta neuvolassa, he tekevät sen lasun. Keskustelevat miehen kanssa ja tarvittaessa auttavat sinua asumisjärjestelyissä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   22.1.22 06:46:40

Kutsu yllätysvieraita, kun mies on sammumaisillaan. Jospa häpeä avaisi silmät.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: annakki 
Päivämäärä:   22.1.22 06:52:08

Lähde vähin äänin suhteesta pois. Räyhäämisestä ei ole mitään hyötyä, mies vain turhautuu ja juo enemmän. Kun lapsi on syntynyt, mies joutuu maksamaan elatusmaksut, joten taloudellisesti elämänne on suht turvattua lapsen kanssa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 06:54:34

Jep, elareilla teet enemmän kuin sohvalla rötväävällä kännisellä miehenkuvatuksella.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   22.1.22 06:57:39

On siinä pienen pieni mahdollisuus että lopettaa kun lapsi tulee.. mutta sitten alkaa ns kuivahumala. Se on ärsyttävä vaihe ja takuulla erittäin haastava yhdistelmä pienen vauvan kanssa. Ei siitä pitkään mene että repsahtaa taas, alkoholisti kun voi lopettaa vain jos itse sitä haluaa, ei ulkoisten tekijöiden myötä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.1.22 07:09:05

Ehdottomasti lähet. Ei se tule lopettamaan. Pärjäät kyllä hyvin yksinkin, paljon paremmin kuin alkais-miehen kanssa. Koirasta saatat joutua luopumaan, mutta toivottavasti saisit sen vaikka jollekin kaverille pitkäaikaiseen lainaan.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Heinä 
Päivämäärä:   22.1.22 07:39:55

Onneksi mies ei sentään väkeviä juo? Hankala tilanne,varsinkin jos on juomisen suhteen noin ehdoton ja säännöllinen. En tiedä mitä asiassa pitäisi tehdä jos keskustelu on tukossa...keskustelun kautta asiaa voisi saada purettua. Positiivisena näen sen jos hän kuitenkin pystyy halutessaan ottamaan vain muutamia (kuten tekee viikolla), tuo kuitenkin osoittaa(??) että pystyisi lapsen tultuakin ottamaan pienempiä määriä? Mietin vain..

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Ikävä 
Päivämäärä:   22.1.22 08:01:22

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, miksi lapsia otetaan huostaan jos vanhemmista edes toinen vetää aineita. Sitten naapurissa on alkoholisteja vaikka molemmat vanhemmat, siellä ne saa kännissä pyöriä lasten seassa.

Päihdeperhe on päihdeperhe ja mikäli jatkat miehesi kanssa, teillä on kohta sellainen luvassa. Päihdeperheissä ei ole terve dynamiikka. Mene terapiaan ja jätä miehesi. Yksin olisit voinut vielä tuota katsella, mutta et enää lapsen kanssa. Lapsesta olet vastuussa, sillä et halua ilmeisesti antaa adoptioon etkä tehnyt aborttia.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.1.22 08:07:02

Ei se lopeta. Ihan turha kuvitella. Häivy kun vielä voit. Minä olisin kyllä niin mulkero, että narauttaisin sen molopään poliisille rattijuoppoudesta; tuolla jatkuvalla juomisella promillet ei nimittäin aamuksi laske nollille eli kun lähtee töihin niin piipaa-auto perään. Soittaisin myös sen esimiehelle ja kysyisin, onko huomattu mitään ja kannattaisko vaikka hoitoonohjaus työterveyden kautta.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Valeria 
Päivämäärä:   22.1.22 08:12:43

Mitä ihmettä Helinä?! Miksi vähättelet ongelmaa? 6 isoa olutta arki-iltana ei todellakaan ole vain muutama! Se on humalatila, jossa ei esimerkiksi vauvaa jäädä hoitamaan missään tapauksessa! Ei myöskään isompaa lasta. Tuollaiset määrät ovat todella suuria ja mies on täysi alkoholisti, varsinkin sen faktan kanssa, ettei suostu lopettamaan ja kieltää koko ongelman.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   22.1.22 08:14:43

Lapsen syntymä aina iso juttu ja olisikin hyvä syy lopettaa mutta tosiaan hän pystyykö...
Iso asia tietenkin ettei räyhää ja riitele mutta raskastahan on asua jatkuvasti kännisen kanssa.
Itse antaisin isälle mahdollisuuden aloittaa uusi jakso ilman juopottelua - vauva, varsinkin se ensimmäinen tuo niin paljon uutta arkeen että jos hän todella haluaa niin voi onnistuakin. Mutta jos ei niin muutatte sitten vauvan kanssa omaan.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 08:15:56

Mietin samaa tuossa Heinän jutussa, että "vain" muutaman juomalla voisi olla vastuullinen vanhempi.. TAI SITTEN EI ???! Valoja päälle!

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 08:19:02

Siinä on kyllä se, että jos ymmärtää liikaa ja ottaa riskin että juopottelu jatkuu lapsen saamisen jälkeen, ottaa samalla riskin, että alkoholisti manipuloi jäämään aina vaan uudestaan, uudestaan ja uudestaan, kunnes alkaa kaiken maailman uhkailu ja väkivalta, ehkä fyysinenkin, kun äidillä menee hermo miehen vastuuttomuuteen. Pitkällä tähtäimellä ainoa ratkaisu on lähteä, jotta lapsella on mahdollisimman hyvin henkisesti tasapainossa oleva äiti. Alkoholistin kanssa esim. elareista tappeleminen lienee helpompi ratkaisu jos vertaa siihen, että elää lapsen kanssa alkoholistin vaikutuksen alla ja tulee aina vain vaikeammaksi lähteä pois. On myös epäuskottavampaa sossun edessä, jos on sietänyt liian pitkään tilannetta, vaikka ongelman on tiennyt jo pitkään.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 08:20:18

No eihän se ukko tuolla viinamäärällä kauaa elä. Itse nautiskelisin elintasosta, ja ukon kuoleman jälkeen nauraisin koko matkan pankkiin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   22.1.22 08:23:54

-: Voi kuule, kyllä elää. Noilla torakoilla on ihan uskomaton kestokyky, ne voivat ihan helposti juopotella 50v ja ovat silti terveitä kuin pukit. Sitä paitsi aloittaja ei ole sen kanssa naimisissa eli vaikka henki lähtisikin, niin ainoa joka mitään saa on lapsi.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Heinä 
Päivämäärä:   22.1.22 08:27:57

Anteeksi,katsoin että kyseessä oli 6 olutta jolloin iso mies käsittääkseni olisi ihan ajokunnossakin koko illan. 6 isoa tarkoittaa 9 olutta tosiaan ja nopeasti laskurilla katsottuna on muutaman tunnin yössä yli 0,5promillea. Itse mietin että arkisin 6 olutta ja hoitaa ilmeisen vastuullisen työn (jos tienaakin 150ke/vuodessa) ihan hyvin.

Olen siis samaa mieltä, 9olutta joka ilta on jo aika paljon joten sitä keskustelukanavaa pitäisi avata..

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   22.1.22 08:35:05

Kyllä noilla määrillä voi elää hyvinkin pitkän elämän, että sen takia ei kannata jäädä kärvistelemään.

Mietitäänpä skenaarioita: paras lopputulos olisi siis että mies lopettaisi kokonaan kuin seinään lapsen syntyessä. Miltä se sitten näyttäisi? No, hemmetin kiukkuinen, stressaantunut ja masentunut ukko pyörisi pitkin taloa kuin kissa pistoksissa. Ei pysty nukkumaan, eikä varmasti kestä lapsen itkua. Mitä hyötyä siitä olisi?

Toinen mahdollisuus on ettei lopeta. Siinä sitten hoitelet lasta yksin, juopon käsiin et voi lasta antaa. Jos hyvin käy, mies voi auttaa koiran hoidossa.

Mietit miten pärjäisit lapsen kanssa yksin? Olet joka tapauksessa yksin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. . 
Päivämäärä:   22.1.22 08:37:12

Mies tulee sinne synnärillekin joko kännissä tai jättää tulematta. Ei se muutu, haluatko että lapsesta tehdään lasu heti alkuunsa kun isä heiluu sairaalassa juovuksissa?

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.22 08:41:13

No on se 6 normaalikokoistakin olutta JOKA ilta ehdottomasti liikaa. Itse en katselisi miestä, joka joisi joka ilta vaikka yhdenkin. Kukaan normaali ihminen ei tarvitse alkoholia joka ilta, vaan silloin on jo alkoholisti.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   22.1.22 08:41:52

"Onneksi mies ei sentään väkeviä juo?"

Miten niin onneksi? Järjetön määrä olutta, tyhjiä kaloreita, juoppo mikä juoppo mutta kohta myös läski norsu. Ainakin jos syö kunnolla, ja jos ei syö, syntyy puutostiloja ja mielialahäiriöitä nopeasti.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Anticis 
Päivämäärä:   22.1.22 08:48:59

Vaikea tilanne, 17-23 rytmillä 6 isoa nyt ei ole kamalan paljon. Itse pidän kyllä outona jos nukkuu noilla määrillä, ei siis ehkä tajua Alkon merkitystä huonoon nukkumiseen ja ainaiseen väsymykseen.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   22.1.22 08:52:12

"No on se 6 normaalikokoistakin olutta JOKA ilta ehdottomasti liikaa. Itse en katselisi miestä, joka joisi joka ilta vaikka yhdenkin. Kukaan normaali ihminen ei tarvitse alkoholia joka ilta, vaan silloin on jo alkoholisti."

Se oliskin loistava tilanne jos alkoholistit tarvitsisivat vain yhden tölkin olutta illalla, alkoholismi ei olisi minkäänlainen ongelma enää.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   22.1.22 08:54:01

"Mies juo päivittäin. Arkisin keskimäärin 6 isoa olutta ja viikonloppuisin laatikollisen (24kpl) per päivä. Perjantai tarkoittaa automaattisesti miehelle juomista siihen asti, kunnes sammutaan."

Mies juo liikaa, vaikka kyse olisi kuudesta pienestä oluesta. Mies ei pysty olemaan päivääkään juomatta. Lupaa lopettaa lapsen syntymään. Ei tule tapahtumaan. Alkoholisti keksii aina tekosyyn juoda. Lapsen syntymän jälkeen niitä syitä kuule tulee tämän tästä. Päivittäin juova ei pysty lopettamaan minkään syyn vuoksi. Varsinkin kun on vielä kertonut, ettei mikään muu ole korvaava mielihyvä.

Siinä faktat. Mietipä tarkkaan mitä teet. Itse en näe lapsen enkä sinun itsesi kannalta muuta vaihtoehtoa kuin ero. Et ole ensimmäinen nainen, joka pelkää eroa ja taloudellisen tilanteen romahdusta. Sinulla on hyvät välit vanhempiisi, nyt olisi korkea aika kertoa heille missä oikeasti mennään ja että tarvitset apua. Mies toki lupaa pyhästi myös heille lopettavansa juomisen, mutta ei pysty siihen, koska halua ei ole.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 09:12:56

Valitettavasti kun mies on sanonut, että ei ole kiinnostunut lopettamaan (tuo "sitten kun" on pelkkää alkoholistin sanahelinää), et voi tehdä asialle mitään. Lue tai kuuntele Johanna Pohjolan Isä pullossa, niin saat lisätietoja asiasta ja myös tuosta ylläkin pariin kertaan mainitusta kuivahumalasta, sekään ei herkkua ole. Jos löydät voimia eroon, ehdit vielä järjestää asiat ennen lapsen syntymää. Mies voi sitten hakea apua, jos siihen ratkaisuun itse päätyy. Jos hän hakeutuu avun pariin, raitistuminenkin on mahdollista, mutta sekin on pitkä tie. Kokemusta on. Paljon voimia!

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Muhvi 
Päivämäärä:   22.1.22 09:20:47

Minua ihmetyttää, miten olet voinut haluta miestä, joka on aina maistissa. Miten se on voinut saada sinut viekoiteltua seksiin, jossa ehkäisy on pettänyt?

Olet typerän vaimon lisäksi vielä hirveä äitikin, jos tuomitset lapsesi elämään alkoholistin kotona. Terveisin kahden alkoholiongelmaisen traumatisoitunut aikuinen lapsi, nämäkin hoitivat työnsä eivätkä räyhänneet kännissä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   22.1.22 09:31:54

Minulla on kaveri, joka on vasta 28v, hän on nykyään alkoholisti. Ei suostu myöntämään asiaa, mutta viikonloppu täytyy olla aina aamusta iltaan kännissä ja sammua. Ei nähdä juurikaan koskaan enää. Arkisin juo vähintään ykkösolutta 6-10 töiden jälkeen. Ennen meni kolmosta, ja on hyvin ylpeä että vaan ykköstä ja se ei kuulema haittaa mitään. Jos osallistuu joihinkin juhliin, niin kiskoo sellaiset pohjat, että on paikalla mahdollisesti vaan tunnin ja sitten lähtee hoiperrellen pois, törmäilee ehkä samalla ihmisiin ja tavaroihin. Seuraavana päivänä saattaa kysellä miten juhlat meni, kun ei muista tarkalleen. Jos hänen alkoholinkäytöstä huomauttaa niin hän hermostuu todella pahasti ja rupeaa huutamaan ja puolustamaan, ettei hänen käytössä ole mitään ongelmaa. Myöhemmin kun on rauhottunut saattaa sanoa että sitten kun on se ja se niin en juo enää arkisin ollenkaan tai vähennän määriä ja lässynlää. Se ei toteudu koskaan ja perusteluna on aina sama että no vähän lipsahti.

Hän on pelkästään ollut minun ystävä, enkä ole enää jaksanut hänen seuraansa. Nykyään luokittelisin meidät enää kavereiksi. En tiedä hänen elämästään juuri mitään eikä hän minun. Jos ottaa yhteyttä niin pyytääkseen vain rahaa tai kyytiä jonnekin. En voisi kuvitellakaan jaksavani elää tuollaisen ihmisen kanssa samassa kodissa saati lapsen kanssa :(

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   22.1.22 09:34:58

Eroa nyt heti, se on paras ratkaisu. Mitä kauemmin asiaa katselet, sitä normaalimmalta tilanne näyttää sinulle ja lähteminen on koko ajan vaikeampaa. Mies samalla pelaa aikaa, lupailemalla lopettaa joskus tulevaisuudessa.

Minä olen kasvanut alkoholistivanhempien kanssa ja myöhemmin tietysti aloin seurustelemaan alkoholistin kanssa. Sitä suhdetta kesti 9 vuotta. Koko sen ajan kuvittelin, että tulevaisuudessa asiat ovat paremmin... No, nyt ne ovatkin, kun vihdoin pääsin eroon miehestä.

Miehesi ei lopeta juomista lapsen takia, se ei ole tarpeeksi hyvä syy lopettamiseen. Kun eroat nyt, ehdit saada itseäsi hieman tasapainoon ennen lapsen syntymää ja voit olla parempi vanhempi. Sinä olet myös itse sairastunut tilanteesta läheisriippuvuuteen. Kannattaa lukea aiheesta, niin lähteminen on ehkä hieman helpompaa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.22 09:57:57

Lähde. Tulevaisuus tulee olemaan tosi kuluttavaa ei ainoastaan sulle, vaan myös lapselle. Ei munkaan isäni ikinä ollut väkivaltainen, mutta se on ihan @!#$ raskasta katsella kännistä hoippumista, huolehtia että se pääsee sänkyyn joka ilta, huolehtia että ei matkalla hajota tavaroita/itseään, unohda tvtä päälle/jääkaappia auki/lemmikkejä ulos/ovia auki/uunia päälle - eli joka ilta jonkun pitää odottaa, että sohvalle sammunut äijä herää ja kömpii sänkyyn, ja sen jälkeen tehdä tupatarkastus. Kaikki menot ajoitetaan isän alkoholinkäytön ympärille: jouluna ruuan pitää olla viimeistään neljältä jos haluaa, että se jotain tilanteesta muistaa, kun seitsemään mennessä se on jo kanveesissa; jos lapsena halusin/tarvitsin jonkun hakemaan, opin nopeasti, että klo X jälkeen isälle ei soiteta.

Mulla ois tarinoita tuhat ja yks, mutta henkisesti kuluttavaa koko homma. Niin ja sai se hyväpalkkaisesta duunistaan potkut myös.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: n 
Päivämäärä:   22.1.22 10:04:24

Minä en myöskään tuudittautuisi tuohon, että mies ei kännissä ollessaan rähjää. Kun lapsi syntyy, se lisää stressiä ja valvottaa, ukolla voi hyvinkin hermo kiristyä vaikka tähän saakka ap olisikin saanut ukon pysymään rauhallisena.

Eroaisin minäkin jo nyt ennen vauvan syntymää. Sanot miehelle, että voitte viettää perheenä yhdessä aikaa aina, kun mies on selvinpäin. Ei muulloin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 10:23:12

Eivät kaikki rähjää kännissä koskaan, eikä se vaadi mitään rauhallisena pysymistä tai pitämistä, heillä alkoholi vaan ei vaikuta siten. Se vaan, että myös vetäytyvä käytös on haitallista ja ahdistavaa, ja voi saada alkoholistin tekemään vaarallisia ja tyhmiä päätöksiä, kuten vaikka ajamaan kännissä autolla, että ei sen rähjäämättömyyden tarvitse olla mikään lieventävä asianhaara mahdollista eroa miettiessä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   22.1.22 10:28:22

Taas näitä hups olen raskaana-naisia. Viime viikolla toinen vastuuton ja nyt neuvotaan sinua.

Jos aikuinen nainen hupshuomaa olevansa raskaana ja on jo pitkään sietänyt hullua miestä, niin on aika tunnustaa, että pieleen on mennyt. Etsi sossusta pian apua. Sitä tulet tarvitsemaan. Enää ei ole aikaa miettiä täällä vaan oikea osoite on ammattilaisen penkki.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   22.1.22 10:39:32

Kiitos todella paljon kaikista vastauksista. Nämä kyllä avasivat taas silmiäni vähän lisää. Ajattelin yrittää miehen kanssa tänään vielä keskustella, kun on selvinpäin. Eilinen keskustelu Käytiin hänen ollessa humalassa. Jos edelleen kieltäytyy ammattiavusta, meinaan ilmoittaa että haluan muuttaa erilleen, sekä itseni että tulevan lapsen takia.

Minulla meni itselläni pitkään tajuta, että miehellä oikeasti on ongelma. Jotenkin sitä ajattelee, että alkoholistit on niitä jotka riehuu humalassa ja hakkaa vaimoja. Ovat työttömiä ja kykenemättömiä normaaliin elämään. Tämä minun mieheni kun hoitaa työnsä, etukäteen sovitut menot, raha-asiat yms. Ongelmitta eikä koskaan ole aggressiivinen tai edes uhkaava humalassa. Pikkuhiljaa olen kuitenkin tajunnut sen, ettei tuo silti ole normaalia eikä tervettä. Viimeistään tämä miehen oma suhtautuminen asiaan paljasti sen, että ongelma tosiaan on olemassa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Nooo 
Päivämäärä:   22.1.22 10:53:03

Joo jos ei myönnä eikä hae apua niin minkäs tuossa voi. Ja tulevaisuudessa voi asiat olla huonommin kun juominen jatkuu. Ihme jos töissä ei huomata. Meillä oli yks nuori kaveri joka haisi vanhalle viinalle usein ja sitten puhalluttivat lopulta kun kävin sanomassa työsuojeluvaltuutetulle. Laittoivat sitten kotiin, oli sen verran korkeet promillet. Sittemmin ei ole humalassa ollut töissä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 11:06:15

Ei sinun tarvitse uhkailla erolla, kun vaan eroat. Tai vähintään muutatte erilleen. Älä tee sitä itsellesi äläkä viattomalle lapselle, että jäät alkoholistin kanssa saman katon alle.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 11:17:53

Alkoholisti voi tosiaan piilottaa ongelman todella pitkään varsinkin töissä ja sukulaisilta. Omastakaan miehestä tuskin kukaan uskoisi että on alkoholisti, koska hän oli humalassa lähinnä vetäytyvä (käyttäytyy oikeastaan täysin vastakkaisesti siitä, mitä stereotypiat antavat ymmärtää) ja toisaalta myös kontrolloi juomistaan kaikin keinoin seurassa, että ei paljastuisi alkoholistiksi. Kukaan hänen sukulaisistaan ei ole taatusti nähnyt hänen ikinä örveltävän missään, se sammumispisteeseen juominen tapahtui aina yksin (tai minun nukkuessani) kotona.

Aika moni varmaan ajattelisi, että ongelmaa ei ole tai se on pieni, koska mies pystyi juomistaan vielä näin paljon kontrolloimaan, mutta tosiasiassa raittiina pysyminen ainakin vielä toistaiseksi edellyttää vähintään yhtä AA-palaveria viikossa, mielellään kahta. Siitä saa jonkun käsityksen siitä, kuinka vaikea alkoholistisesti juovan on oikeasti olla juomatta. Jos ei tapahdu mitään ihmevalaistumista, niin mitkään omat päätökset juomisen lopettamiseksi eivät saa sitä juomista loppumaan.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 11:22:14

"-: Voi kuule, kyllä elää. Noilla torakoilla on ihan uskomaton kestokyky, ne voivat ihan helposti juopotella 50v ja ovat silti terveitä kuin pukit. Sitä paitsi aloittaja ei ole sen kanssa naimisissa eli vaikka henki lähtisikin, niin ainoa joka mitään saa on lapsi."

Lapsi kuitenkin perii isänsä, eli kai sitä rahaa saisi lapsen elatukseen kuitenkin käyttää niin paljon kuin sielu sietää. "Lapsen piti päästä taas Bahamalle." :D

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 11:23:38

Mikään ei auta. Lähde. Minun mies samanlainen, alkoi tosin juoda vasta lasten jälkeen. Tyhjiä lupauksia 10vuotta, mies hoitaa työnsä edelleen ja juo. Ei räyhää tai riehu,mutta en voi sietää sen tissuttelua. Olen henkisesti vetänyt itseni todella kauas miehestä, kasailen itseäni ja omaa taloudellista tilannetta kunnes lähden. Olisi pitänyt lähteä jo silloin 10 vuotta sitten.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.22 11:27:22

"Ei munkaan isäni ikinä ollut väkivaltainen, mutta se on ihan @!#$ raskasta katsella kännistä hoippumista, huolehtia että se pääsee sänkyyn joka ilta, huolehtia että ei matkalla hajota tavaroita/itseään, unohda tvtä päälle/jääkaappia auki/lemmikkejä ulos/ovia auki/uunia päälle - eli joka ilta jonkun pitää odottaa, että sohvalle sammunut äijä herää ja kömpii sänkyyn, ja sen jälkeen tehdä tupatarkastus."

Tuttuja muistoja. Kävin lapsena usein tarkistamassa öisin, että isä hengittää, koska oli sammunut tuoliin ja muistan jostain oppineeni, että sammunut voi pään painuessa rintaan tukkia oman hengityksensä. 10-vuotiaana enkä vielä 15-vuotiaanakaan saanut isää liikutettua kuitenkaan sen vertaa parempaan asentoon, että en olisi pelännyt tätä.

Koska mä kävin koulussa ja isä töissä ja töiden jälkeen heti baarissa, näin isää suurimman osan ajasta iltaisin humalassa. Muistan aina sen tunteen, jos isällä olikin jokin muu meno eikä ehtinyt mennä baariin, vaan tuli selvinpäin kotiin. Ne on niitä onnen hetkiä, mitä meillä oli yhdessä. Vähän myöhemmin ymmärsin, ettei ollut normaalia odottaa viikkokaupalla sitä yhtä hetkeä, jolloin isällä on sen verran selvä hetki, että lapsi voi kertoa, mitä kuuluu. Joskus mulla oli tosi isojakin uutisia (mm. kouluun pääseminen) ja isä oli viimeinen, joka kuuli, koska en jaksanut kertoa tätä humalaiselle versiolle isästä.

On pirun kuluttavaa esimerkiksi ohjata känninen ihminen usein vessaan, koska tältä on kadonnut taju siitä, missä se vessa on tai siivota keittiöstä jääkaappitavarat takaisin jääkaappiin, kun toinen on ne kännissä siihen jättänyt. Äidin mukaan se ei tälläistä ollut alkujaan. Isä pystyi myös aina tekemään työnsä. Tosi monta kertaa äiti mietti lähtemistä, mutta ei voinut sitten lopulta jättää isää oman onnensa nojaan.

Mäkin koko lapsuuteni ajattelin, että ei isällä ole ongelmaa, koska oikeat alkoholistit ei voi käydä töissä ja ovat väkivaltaisia riehujia. Isä oli vain hauska, provosoiva, kiukutteleva ja joskus loukkaava. Jotenkin tää avautuu mulle vasta myöhemmin, kai me kaikki elettiin sellaisessa kieltämisen tilassa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.1.22 11:27:50

Voin kertoa, että esim. Työterveydessä huomattu maksa-arvojen kohoaminen tai muu lääkärin huoli isän alkoholinkäytöstä johtaa myös lasu-ilmoitukseen myös tai voi se n oku läheinenkin tehdä. Hoitajana sun pitäisi se tietää. Siellä sitten tädit ihmettelee, että mikä tää äiti on naisiaan jos olet katsellut sitä läpi sormien.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 13:45:01

Joo paremmissa piireissä ja perheissä juodaan samalla tavalla kuin muuallakin. Noita kotona juovia ihmisiä on yllättävän paljon.

Kukaan ei kerro kotona ryyppäävästä ja sammumista ulkopuolisille, eli tuollainen
juominen ei tuu ulkopuolisten tietoon ja näkyville. Ja jossain virman illassa sammumista
siedetään, kun Jaska hoitaa hommansa erinomaisesti. Ja hänen perhe-elämäkin näyttää
sujuvan hyvin.

Ja monessa perheessä tuosta kotona juomisesta vaietaan, ja juomista koitetaan jopa salata.

Välivaltainen juominen näkyy yleensä mustina silminä jne. Ja joissain perheissä
nainen
joutuu lähtemään jopa humalaista miestään karkuun.

Ja joskus kotiin pitää soittaa poliisi rauhoittamaan tilannetta. Viimeistään poliisin käynti
kertoo että perheessä kaikki ei oo kunnossa.

Ihminen tarvii hyvän syyn lopettaa juomisen. Ja pysyä tuossa päätöksessä.
Ihmiset kyllä tottuvat ajastaan raittiiseenkin Jaskaan.

Eli itsellä ois 4 raitis vuosi menossa.
Ja en onneksi oo juoppo jolle eka tippa laukaisee pitkän putken.
Eli onnittelu maljan voi ottaa
.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Virgo 
Päivämäärä:   22.1.22 13:47:39

En tajua, miksi kukaan tekee lapsen päihderiippuvaiselle. Vaikka eroaisit, mies on silti aina lapsesi ainoa isä. Lapsi joutuu lopun ikäänsä miettimään, miksi pullo on isälle lasta tärkeämpi.

Ei ole yhtään hyvää syytä tehdä lasta juopolle.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.22 13:50:31

Hyvä aloittaja, tule sitten kertomaan miten keskustelussa kävi.

Ethän sinä voi lapsen lisäksi uholehtia vielä joka perjantai sammuvasta miehestäkin. Lapsen tuoma stressi vielä ihan taatusti lisää juomista, jos mies nytkin tarvitsee työviikon jälkeen umpikännit, mieti sitten kun lapsi valvottaa öisin ja vie aikaa päivällä. Monenako iltana sitten miehen pitää sammua sevlitäkseen?

Alkoholin lopettaminen synnytykseen on sitä paitsi pahin aika ikinä. Kotona vastasyntynyt vauva, synnytyksestä toipuva äiti ja vieroitusoireista kärsivä mies, jonka ainoa stressinpurkukeino on ryyppääminen.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.1.22 14:02:29

Juokse jo nyt. Alkoholisti ei raitistu sitku, jotain muuta tapahtuu. Kyllä sinä selviät ilma samaa elintasoakin. Minäkin olen selvinnyt.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: tuota 
Päivämäärä:   22.1.22 14:26:47

Alkoholisti pysyy juomattomana vain omasta aloitteestaan. Kukaan muu ei sille asialle oikein mitään voi.

Sinun pitää keskittyä ajattelemaan itseäsi ja sitä miten sinä tilanteen koet. Mihin olet valmis, mihin et. Mikä on tärkeää, mikä ei, mitä tarvitset, mitä et.

Jos sinua pelottaa pikkulapsiarki yksin niin mieti riittääkö tueksi se että puoliso tuo leivän pöytään ja oletettavasti kykenee osallistumaan esim ti-pe lapsen hoitoon viemiseen ja ma-to (ehkä pe) hoidosta hakemiseen. Kenties osallistuu koiran ulkoiluttamiseen. Kenties tekee osansa kotitöistä, pyykkää, tiskaa, käy kaupassa tmv.
Ja onko se riittävä vastapaino sille että sinua harmittaa, nolottaa, tunnet itsesti petetyksi, yksinjätetyksi jne. Ja toisaalta onko hyviä hetkiä riittävästi.

Vain sinä tiedät oman tilanteesi, omat toiveesi. Me emme voi päätöstä sinun puolestasi tehdä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   22.1.22 14:29:45

Mainittu Isä pullossa- kirja on erinomainen! Lue ihmeessä, saat varmasti paljon tietoa asiasta.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: gh 
Päivämäärä:   22.1.22 14:58:37

Just telkkarissa sanottiin, että menee 7-9 vuotta, ennenkuin päihderiippuvainen on siinä pisteessä että on valmis ottamaan apua vastaan.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   22.1.22 15:07:35

Humalassa olevasta isästä ei ole sinulle eikä lapselle mitään hyötyä. Tämä on fakta.
Kannattaa rakentaa elämä nyt ilman juoppoa. Alkoholisti ei lopeta, ennenkuin on pakko. Jos edes sitten. Alko vie aina voiton kaikesta.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   22.1.22 15:23:46

Olen ollut koko päivän pois kotoa, lähdin heti herättyäni ja olen yrittänyt kasata ajatuksiani tulevaa keskustelua varten. Tarvitsisin nyt apuanne siinä, miten perustelen miehelle sen, että hänen alkoholin liikakäytöstään on haittaa, vaikka hän osaakin asiallisesti humalassa käyttäytyä.

Eilen kun keskustelimme, yritin hänelle monesti sanoa, että siitä aiheutuu haittaa vaikka hän ei fyysisesti minua satuta tai puhu rumasti, hajota paikkoja jne. Mies ei voinut tätä käsittää. Annoin esimerkin, että en koskaan voi luottaa siihen että mies on ajokunnossa. Nyt kun olen raskaana, jos jotain tulisi ja pitäisi vaikka lääkäriin lähteä niin mies ei pystyisi ajamaan. Tähän hänen vastaus oli, että pyytää jonkun kaverinsa viemään tai maksaa taksin. Ei siis nähnyt ongelmaa tässä. No sitten yritin sanoa, että joskus olisi kiva spontaanisti lähteä illalla käymään jossain/tehdä jotain mutta en halua humalaisen miehen kanssa mihinkään kavereille/sukulaisille tai julkisille paikoille lähteä. Mies sitten alkoi tivaamaan, eikö muka kaikki sovitut menot ole aina onnistuneet?! Kyllä on, nimenomaan ennalta sovitut mutta mitään ei voi koskaan yllättäen tehdä, koska mies on juonut jos menoista ei ole sovittu. Se ei hänelle syyksi riittänyt, että minua haittaa ja tuntuu pahalta katsoa jatkuvaa juomista, hänen mielestään se ei minua kosketa kun osaa asiallisesti käyttäytyä.

Miten ihmeessä saan hänet tajuamaan, että tuo juominen todellakin haittaa!! Menen jotenkin lukkoon noissa tilanteissa, enkä kunnolla kykene perustelemaan. Listatkaa vaikka ranskalaisilla viivoilla, miten tuo juominen yhteiseen elämään vaikuttaa ja tulee vaikuttamaan, kun lapsi syntyy. Kiitos jo etukäteen <3

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.1.22 15:26:17

Perusteluista voi olla apua miehelle, mutta ymmärräthän, että sinun ei tarvitse perustella päätöstäsi omasta puolestasi? Mies tuskin tulee hyväksymään mitään perusteluita, olivat ne miten hyviä tahansa, joten valmistaudu muuttamaan omaan kortteeriin ilman, että mies on asiasta samaa mieltä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   22.1.22 15:30:37

-Et ole humalassa sama ihminen kuin selvinpäin
-terveys! Haluat että lapsella on isä elossa eikä haudassa (ja sinulla puoliso)
-yleinen jaksaminen ja unenlaatu kärsii paljon, vauva tarvitsee toista vanhempaansa
-sinun tunteet häntä kohtaan kärsii, et pysty enää arvostamaan häntä tasavertaisena kumppanina koska hän on alkoholisti
-kerta hän sammuilee, niin kyllähän hänen käytös silloin sinuunkin vaikuttaa.. ei vain taida muistaa enää niitä viimeisiä tunteja. Sinä saat pelätä että tukehtuu tai saa sydärin

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Jk 
Päivämäärä:   22.1.22 15:33:48

Mutta sananhelinää nuo on alkoholistelle.. Aina löytyy perustelut ja syyt juoda!
Sinuna siis kävisin yhden keskustelun ja sitten lähtisin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 15:35:31

Juova alkoholisti ei voi sitten myöntää, että joku sinun argumenttisi olisi oikea, se ei ole hänelle mahdollista. Sanot, että oman ja lapsesi tulevaisuuden takia sinä et halua elää juovan alkoholistin kanssa. Mies ehkä sitten joskus ymmärtää tämän tai sitten ei, et voi siihen asiaa perustelemalla vaikuttaa.

Jos mahdollista niin ala heti kuuntelemaan sitä Isä pullossa -kirjaa äänikirjana! Saisit siitä paljon apua ja ymmärtäisit sekä omia tunteitasi, että miehen sairautta paremmin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.1.22 15:52:22

Pyydä yllätyksenä vieraita käymään. Sukulaisia ja ystäviä joille ukkosi on ns. täydellinen perheenisä. Älä salaile miehesi juomista. Näkeeköhän muutkin missä mennään.

Valmistaudu selviämään yksin sillä miehesi tuskin lopettaa juomista kun ei näe siinä mitään ongelmaa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   22.1.22 16:09:32

Kyllä joku voi juomisen lopettaakin. Miehen tuttu oli kova juomaan. Oli mm kaikki viikonloput kännissä niin että ehti just selvitä maanantaiksi töihin- työhön kuului vielä ajaminen huoltokohteisiin . Lapsia ei ollut mutta vaimokin lähti lopulta ja terveys alkoi reistailla niin vaan lopetti vaikkemme olisi uskoneet niin käyvän.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: tota 
Päivämäärä:   22.1.22 16:10:41

Alkoholisti keksii perusteluita ja selityksiä loppuun saakka, turha tuulimyllyjä vastaan on alkaa taistella. Vähän sama kuin narsistien kanssa. Molemmat valehtelevat itselleen ja uskovat itse näihin juttuihinsa. Kun on ongelma, on helpompi vyöryttää syyt muiden niskoille, kuin myöntää omat heikkoudet ja väärä ajatusmaailma. Ero näissä kahdessa on se, että alkoholisti voi parantua. Mutta kuulostaa siltä, ettei miehelläsi ole aikeita siihen ainakaan vielä.

Lähde, ja pysy poissa. Sopikaa kohtuulliset elarit ja vasta sitten tapaamisoikeus, kun mies on suostunut hoitoon/katkolle ja on todistettavasti selvä. Muista ottaa todisteaineistoa talteen sossun tätejä varten joilla voit perustella epäilyksesi/tietosi miehen alkoholinkäytöstä, sillä tiedän itsekin, ettei näistä aina esim. puhelimessa huomaa, ovatko kännissä vai selvinpäin. Tai välttämättä edes livenä.

Tsemppiä!

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.1.22 16:17:16

"Ethän sinä voi lapsen lisäksi uholehtia vielä joka perjantai sammuvasta miehestäkin. Lapsen tuoma stressi vielä ihan taatusti lisää juomista, jos mies nytkin tarvitsee työviikon jälkeen umpikännit, mieti sitten kun lapsi valvottaa öisin ja vie aikaa päivällä. Monenako iltana sitten miehen pitää sammua sevlitäkseen?

Alkoholin lopettaminen synnytykseen on sitä paitsi pahin aika ikinä. Kotona vastasyntynyt vauva, synnytyksestä toipuva äiti ja vieroitusoireista kärsivä mies, jonka ainoa stressinpurkukeino on ryyppääminen."

Kerro miehelle tällainen esimerkkitilanne. Olettaako hän, että hän oppii lapsen syntymän hetkellä rentoutumaan ilman alkoholia?

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   22.1.22 16:31:13

Todennäköisesti mies ei tule lopettamaan juomista. Kun lapsi syntyy, joudut hoitamaan lapsen yksin iltaisin ja öisin, sillä mies ei kykene siihen humalatilansa vuoksi. Miehestä ei siis tule olemaan apua vauvan hoitamisessa.

Perusteluja miksi juominen haittaa:
- Mies, lapsesi isä pilaa terveytensä.
- Et halua katsoa kodissasi jokapäiväistä alkoholinkäyttöä
- Et halua nukkua joka yö alkoholille haisevan miehen vieressä.
- Et koe alkoholistia tasavertaisena ja miellyttävänä kumppanina.

Lisäksi alat nyt ottamaan esiin ja toteuttamaan niitä yllättäviä menoja ja vierailuja, joita haluaisit tehdä. Jos mies ei pysty lähtemään mukaan, menet yksin. Sen jälkeen voit kysyä, eikö alkoholin käyttö hänen mielestään haittaa mitään?

Olen asunut 7 vuotta samanlaisen miehen kanssa ja jätin hänet näistä syistä ja en ole katunut päivääkään.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 16:50:46

Miksi ootte parisuhteissa tuommosten kanssa...

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   22.1.22 16:52:48

Nuo määrät on kyllä hälyttäviä. Ennenpitkää se näkyy töissä, jos on tähän asti onnistunut tekemään työnsä. Alkoholisteja on kaikissa yhteiskuntaluokissa. Pikkuhiljaa se vie kyllä jokaisen liikakäyttäjän mennessään.
Se että mies ei myönnä ongelmaa on osa alkoholismin kieltämistä. Ei myönnä koska omasta mielestään hänellä ei sitä ole. Vaikka tyhjät pullot ja tullut kertoo muuta.

Tulevaisuudessa voitko jättää lapsen/vauvan miehelle hoitoon kun menet jumppaan/kampaajalle tai vaikka kauppaan? Epäiletkö että mies juo muutamassa tunnissa kuitenkin 2-10 kaljaa? Mieti!
Humaltunut aikuinen ei ole oikea henkilö hoitamaan lasta tai vauvaa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   22.1.22 17:16:35

Ei sulla ole mitään velvollisuutta perustella miehelle mitä haittaa hänen juomisestaan on. Se riittää syyksi että SINÄ et halua elämääsi jakaa alkoholistin kanssa ja SINÄ haluat antaa lapsellesi raittiin lapsuuden. Se on sitten miehen valinta valitseeko alkoholin vai sinut ja lapsen.

Ja jos nyt käytännön asioita miettii niin eihän miestä voi ikinä jättää vauvan kanssa kahden tai edes antaa käsitellä vauvaa jos on kaikki illat humalassa. Humalassa vauvan käsiytely on iso riski ja vauva voi vaikka pudota. Eli joutuisit kuitenkin hoitamaan vauvan aina itse.

Alkoholismi on sairaus, siihen saa apua jos sitä haluaa. Mutta yksin siitä on vaikea kiemurrella. Nyt sinä et ole se joka miestä voi auttaa, vaan hänen on itse autettava itseään.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   22.1.22 17:28:34

Tt sen hyvin tiivisti

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   22.1.22 17:39:11

Toisaalta, jos nyt odottelet, että lapsi syntyy, ja katsot sitten uudestaan, mikä on tilanne. Ei se pieni vauva vielä vahingoitu, jos isä käyttäytyy kumminkin asiallisesti eikä räyhää. Katsot, onko isästä olemaan lapsen kanssa selvin päin. Jos ei, ehdit vielä lähteä myöhemminkin.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.1.22 17:46:32

Nina. Miksi kun mies ei aio muuttaa mitään?

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   22.1.22 18:10:02

Noniin. Keskustelu on nyt käyty.. Mies on vahvasti puolustuskannalla, myöntää juovansa liikaa mutta ongelma se ei hänen mielestään silti ole? Sanoo sitä normaaliksi tavaksi rentoutua, nollata itsensä. Tiedostaa, ettei tuollainen määrä sovi yhteen lapsiperhearjen kanssa mutta ei ole halukas vielä lopettamaan. Ihmettelee, kun minulle ei mikään riitä vaikka omien sanojensa mukaan on vähentänyt. Hän kuulemma oli jopa viikon juomatta sen jälkeen kun aiheesta viimeksi keskustelimme. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, mies kyllä osti kaupasta alkoholitonta olutta mutta joi myös joka ilta 10% valkoviiniglögiä. Tätä puolusteli sillä, että olisiko glögiä pitänyt juhannukseen säästellä. Huoh..

Tein miehelle selväksi, etten aio lasta synnyttää tällaiseen kotiin. Mies ei ymmärrä yhtään. Mietin, onko isyyttä pakko edes tunnustaa, jos minä en halua? Voiko Mies vaatia sitä?

Mies ei ole koskaan korottanut ääntään minulle mutta nyt (oletettavasti selvinpäin) huusi, että haluaa olla rauhassa ja tarvitsee tilaa. Kuulemma ajan hänet nurkkaan. Varasin itselleni ja koiralle hotellin ensi yöksi.. sinne olemme just lähdössä. Näin tässä sitten kävi.. vielä hetki sitten jaksoin uskoa, että hän edes lapsen takia muuttuisi mutta näköjään ei. Hän on lasta toivonut jo vuosia ja oli tästä "vahingosta" enemmän onnellinen kuin minä.

Kiitos teille kaikille, jotka olette jaksaneet vastailla. Yritän nyt saada pään kasattua ja aloitan heti maanantaina asioiden järjestämisen.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.1.22 18:13:11

Kiitos päivityksestä. Näinhän siinä usein käy, alkoholisti ei voi nähdä mitään vikaa toimissaan. Ja tuo "viikko juomatta" mutta valkkariglögiä ei lasketa kertoo jo ihan tarpeeksi siitä, miten mies vääristelee omaa todellisuuttaan, ettei ongelmaa tarvitsisi katsoa silmiin.

Onnea tulevaisuuteen. Mies voi vaatia isyyden selvittämistä, mutta alkoholisoituneena ei tule saamaan kuin korkeintaan valvottuja tapaamisia lapsen kanssa, siitä ei siis tarvitse olla huolissaan.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Lumi 
Päivämäärä:   22.1.22 18:35:33

Kannattaa se isyydentunnistus tehdä jos meinaat saada toisenkin maksajan kuluille joita kyllä tulee seuraavat 18-vuotta vähintään. Ja onhan se kuitenkin lapsen oikeus että on isä elämässä. Vaikkei olisi paljon läsnä, mutta kuitenkin tietää kuka on isä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   22.1.22 18:50:51

Voimia ja tsemppiä sinulle. Sinä selviät mutta tuo julki miehen ongelma läheisillesi. Saat tukea ja apua.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 19:45:49

Varmaan nyt akuutein ja selkein ongelma miehen juomisessa on se, ettei hän voi hoitaa vauvaa, eikä hämtä voi jättää vahtimatta samassa tilassa vauvan kanssa

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Belle 
Päivämäärä:   22.1.22 19:58:46

Jos mies ei lopeta, mikä on epätodennäköistä kertomasi perusteella, koska ei tunnusta ongelmaa, se tarkoittaa sitä ettet voi ikinä luottaa häneen lapsen hoidossa. Jos mies juo joka ilta ja viikonloppuna tuollaisia määriä, et voi jättää häntä lapsen kanssa yksin. Juoposta ei ole lapsen hoitajaksi tai kasvattajaksi.

Eli lähes sama kuin olisit yksinhuoltaja joka tapauksessa.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   22.1.22 22:20:58

Voimia ja tsemppiä! Mieti asiaa kaikessa rauhassa. Voit myös antaa miehelle aikaa miettiä asiaa ja katsoa tekeekö hän mitään asialle.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   22.1.22 22:44:50

Alkoholistivanhempien kasvattina kehottaisin vakavasti miettimään haluatko jakaa loppuraskauden ja vauva-arjen tuollaisen miehen kanssa ja tekemään oman päätöksen sen jälkeen. Keskustele asiasta myös vanhempiesi ja läheisten kanssa, jotta saat synnytykseen apuja ja esim. kyydin jos mies onkin kännissä silloin (jos päätät jäädä kotiin). Saat sitten myös apua vauvanhoitoon aluksi jos sitä tarvitset ja jutteluapua myös nykyiseen tilanteeseen.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Hyvä 
Päivämäärä:   22.1.22 23:05:09

Hyvät elarit saat, fiksu valinta!

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.1.22 23:30:32

Suurin osa alkoholisteista on niitä jotka käyvät töissä ja maksavat laskunsa. Alkoholismi on sairaus, jossa alkoholiin on muodostunut riippuvuus - alkoholisti ei voi itse lopettaa vaikka sattuisi haluamaankin. Ainoa keino parantua on haluta lopettaa - ja sen jälkeen hakeutua Kantamoon tai vastaavaan hoitoon. Toipuminen on pitkä kuukausien, ehkä vuosien prosessi eikä alkoholia voi juoda enää koskaan yhtään.

Miehen täytyy valita: joko ero tai halu hakeutua heti hoitoon ja lopettaa juominen. Valitettavan suuri osa ei parane, sillä Suomessa ei ymmärretä eikä osata hoitaa alkoholismia. Mutta jos rahaa ja aito, itsestä lähtevä halu lopettaa on, niin yksityisistä hoitolaitoksista saa laadukasta hoitoa.

Lähde aloittaja, mikäli mies ei itse halua välittömästi lopettaa juomista ja mennä hoitoon. Ja sen on tapahduttava heti. Älä pilaa elämääsi äläkä lapsesi elämää alkoholistin takia. Vanhempani ovat alkoholisteja ja pilasin elämästäni vuosia alkoholistimiehen kanssa. Nykyään elämässäni ei ole yhtään alkoholistia - sen sijaan saan elää rauhallista ja onnellista elämää lapseni, koirani ja hevoseni kanssa. Sinäkin pärjäät kyllä - pelasta itsesi ja lapsesi elämä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Tt 
Päivämäärä:   22.1.22 23:42:15

Hyvä aloittaja oikeita ratkaisuja<3.

Tuo syyllistäminen on ihan tyypillinen reaktio ja muistathan ettei tässä nyt mikään ole sinun syytäsi. Sinä ajattelet vain omaa ja lapsesi hyvinvointia ja turvallisuutta nyt. Ja se on ainoa asia mitä vastuullinen äiti voi nyt tehdä. Mies tekee sitten omat valintansa. Olet vahva nainen!

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin ja isyys kannattaakin tunnustaa. Kuten sanottu niin mies on sitten velvollinen edes taloudellisesti kantamaan vastuunsa, jos ei muuhun kykene.

Ja korjataan vielä, kun ylhäällä oli olettamus ettei vauvalle ole niin väliä vaikka isä olisi humalassa. Asiahan ei näin ole. Ihan pienetkin vauvat vaistoavat käsittelystä ja ilmapiiristä kumpuavan humalatilan, sen tuoman epävarmuuden ja yllätyksellisyyden. Vauvat reagoivat tähän helposti jopa fyysisillä reaktioilla kuten stressillä,itkuisuudella ja vatsavaivoilla. Alkoholismi perheessä aiheuttaa stressiä myös äidille, joka siirtää tätä stressiä myös vauvaan. Lisäksi alkoholistiperheissä on kohonnut riski lapsen tapaturmaisille onnettomuuksille vauva-aikana.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Siruttaja 
Päivämäärä:   22.1.22 23:45:10

Se on ihan ymmärrettävää, ettei ilman apua pysty lopettamaan, mutta pitäisi miehen pystyä itse hakemaan sitä apua. Voisitkohan hakea paikalliselta klinikalta jonkun mainoslehtisen ja esitellä vaihtoehtoja? Vähän auttaa avun hakemisessa. Jos siis kuitenkin on sitä mieltä, että meinaa lopettaa, mutta ei vain pysty. Apua on saatavilla.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   22.1.22 23:57:59

Lähde heti, niin kuin nyt olet tekemässä. Oikea ratkaisu. Miehellä on nyt mahdollisuus osoittaa, että hänestä on oikeaksi, raittiiksi isäksi.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.1.22 00:22:13

Tyypillinen addiktin vastaus, vähättelee tai ei edes näe itse ongelmaa, "voi lopettaa milloin vaan mut ei just nyt" ja syyllistää muita. Mies ei varmasti pysty lopettamaan, kun lapsi syntyy. Ehkä 5 tai 10 vuoden päästä hyväksyy ongelman ja hakee siihen apua.
Exänikään ei ymmärtänyt, miksi minua haittasi jatkuva juominen, koska eihän hänestä tullut edes väkivaltainen.

Kaikkea hyvää sinulle aloittaja. Omat vanhempani eivät olleet alkoholisteja, mutta ryyppäsivät viikonloppuina. Eivät olleet häijyjä tai väkivaltaisia, mutta kyllä se jätti traumat kun lapsena joutui huolehtimaan vanhemmistaan eikä toisin päin. Joskus 8-vuotiaana talutin isäni kotiin juhlista, koska ei ymmärtänyt maasta eikä kuusta enää mitään. Minua pelotti kulkea pimeän metsän läpi yrittäen huolehtia aikuisesta miehestä, jonka olisi pitänyt huolehtia minusta.

Teet oikean päätöksen, jos ja kun lähdet. Mies voi miettiä, mikä hänelle on tärkeää elämässä.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Weinika 
Päivämäärä:   23.1.22 01:54:31

Mun mielestä vois olla hyvä, jos aloittaja kopsaisi tästä ketjusta kaikki nuo viestit missä alkoholistien lapset kertovat kokemuksistaan ja lähettäisi ne miehelle. Jos kuvittelee, ettei kerran se mitään sitten haittaa, kun hän ei edes riehu ja ole väkivaltainen.

Ja sitten aloittajan kannattaa alkaa valmistautumaan eroon.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Oodi 
Päivämäärä:   23.1.22 08:08:55

Ei kukaan sammu 24tölkistä olutta jos juo pitkin päivää.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Kaigu 
Päivämäärä:   23.1.22 08:45:24

Älä aloittaja mene sitten siihen vipuun, kun olet päätöksesi tehnyt ja etenet asiassa käytännössä, niin kun mies siinä sitten yhtäkkiä kokee ihmeraitistumisen, kun tajuaa että oikeasti lähdet ja mitä hän on menettämässä.

Sinun täytyy alkaa rakentaa omaa elämääsi ilman miestä. Miehen täytyy raitistua oikeasti, se voi onnistua, mutta mikään pikaprosessi se ei tule olemaan. Jos vielä vuoden, parin kuluttua yhteiselämä kiinnostaa raitistuneen miehen kanssa, niin mikä ettei.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Litkis 
Päivämäärä:   23.1.22 08:54:21

Oodi: ei sammukaan. Minun kotijuopponi tissutteli( ja tulee tekemään yhä ) ympäri vuorokauden.

Aloittaja, voin kokemuksesta sanoa että jos olet vielä maisemissa kun lapsi syntyy niin se suojeluvietti on tosi kova ja olet melkoisessa stressissä miehen takia. Itse vahdin kuin haukka lasta koska mies ensinnäkin salaili juomistaan ( no ne on niin tyhmiä että luulevat ettei muija huomaa ja jos joskus ei huomaakaan niin siitä tehdään numero ) ja ei ollut oma itsensä. Eli jos meinaat että käyt vaikka piipahtamassa jossain, niin ei miehelle voi sitä jättää jos hän on ottanut vähänkään.

Alkoholisti ei ymmärrä että hänen persoonansa on ihan eri silloin kun alkoholia on veressä ja hän ei tajua että ei hänen seuransa silloin ketään kiinnosta. Eli ei hän tajua että se voisi olla ongelma kumppanille. Koska eihän hän ole väkivaltainen vaan harmiton. Ja olet varmaan huomannut jo että termi " kännissä tai humalassa " on miehen päässä ihan eri asia kuin sinun. Tasainen pöhnä jossa toinen höpisee joutavia, silmät seisoo ja puhe sammaltaa - ei se ole känniä vaan " muutaman ottamista ".

Tee miehelle selväksi että ei vauvoja hoideta kuin selvin päin. Jos nyt on yhtään ihminen niin tajuaa sen kyllä itsekin mutta saatkin pitää vauvan kokonaan itselläsi.

En voi ottaa kantaa siihen että lopettaako vauvan tultua. Siis onhan ne varpajaisetkin vielä. Meillä mies juopotteli raskausajan, ei ollut selvinpäin kun vei minut laitokselle ja sitten vielä asioi katkolla vähän myöhemmin, eli tiedosti kyllä ongelmaa ja yritti tehdä asialle jotain. Kyllä se lapsi miehelle hirveän tärkeä oli ja on edelleen, mutta ei alkoholisti tajua että ei tuollaisen jälkeen kunnioitusta ja arvostusta ihan kauheasti enää ole. Aika mikä on naisen elämässä niin tärkeä, ja mies kusee sen. Ei mulla enää koskaan ole tuon jälkeen kasvanut mieheen mitään palavia tunteita vaikka ihan mukavasti tässä menee nyt.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.22 09:15:53

Alkoholisti on alkoholisti. Jos yhtään välität lapsestasi, häivy. Vaikka varmasti on kitkerää, että oma elintaso laskee, nyt ei ole enää vain kyse sinusta.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Fiona 
Päivämäärä:   23.1.22 09:32:00

Lähde. Tulet pärjäämään kyllä. Kokemuksesta sanon. Ei tule muuttumaan ikinä, addiktio vie kaiken edelle. On kyse Alkosta peli tai muusta riippuvuudesta.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   23.1.22 09:32:17

Mä mietin, mitä yhteistä teillä on teidän parisuhteessa ylipäänsä, jos mies on muuten rakas ja kunnollinen, sattuu vaan olemaan umpijuoppo? Mies tekee paljon töitä ja lopun aikaa kippaa kaljaa, missä välissä te vietätte teidän yhteistä parisuhdeaikaa ja arkea? Sun kertoman perusteella näyttää siltä, että ainoa hyvä puoli tuossa suhteessa on korkea elintaso.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   23.1.22 11:12:54

Muuta ehdottomasti pois miehen luota jo raskauden aikana. Tällöin miehestä ei tule automaattisesti lapsen huoltajaa (vaikka hän tunnustaisikin isyyden). Elämäsi tulee olemaan paljon helpompaa, jos et ole jokaisessa lapseen liittyvässä virallisessa asiassa (esim. passin hakeminen) alkoholistin armoilla. Lapsesi ansaitsee päihteettömän kodin syntymästään lähtien. Pärjäät kyllä, apua on saatavilla (ensikodit, lapsiperheiden kotipalvelu). Kannattaa kertoa neuvolassa erosta ja sen syystä, terveydenhoitajan pitäisi osata kertoa tarkemmin yksinhuoltajille tarjolla olevista tukipalveluista.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Pung 
Päivämäärä:   23.1.22 11:20:23

Lämmin suositus Minnesota-hoidolle, jos mies joskus aidosti haluaa raitistua. Pari tuttua on saanut sieltä avun ja pysynyt sen jälkeen poissa alkoholin parista.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: Justiin(s)a 
Päivämäärä:   23.1.22 11:59:15

Jos mies tarvitsee rentoutumista raskaan työpäivän päätteeksi, niin ohjaa hänet ottamaan yhteyttä työpsykologiin.
Jos jatkat samassa osoitteessa, niin hanki Dräger tai muu alkometri, ja jos koskaan aiot jättää lapsen hänen valvontaansa edes lyhyen kauppareissun ajaksi, niin pyydä puhaltamaan nollat. Muussa tapauksessa lapsi mukaan.

  Re: Lapsi tulossa, mies on alkoholisti

Lähettäjä: tota 
Päivämäärä:   23.1.22 12:14:07

Luultavasti olet vähän samanlainen kuin minä, yliempaattinen ja kiltti. Antaa kaiken anteeksi ja joustaa, liikaa. Mutta tee kuten minä tein tiettyjen kokemusten jälkeen, nosta nokka pystyyn ja ota itse vastuu itsestäsi (älä jätä kohtaloasi muiden kontolle) ja vaadi kunnioitusta ja reilua kohtelua. Vaikka olisikin jonkun kanssa suhteessa, et ole mitenkään velvollinen tätä kohtaan. Lastasi kohtaan sen sijaan olet velvollinen, huolehdit siitä että lapsi saa turvallisen ja terveellisen elämän. Eli älä katso omaa napaasi tässä tilanteessa, vaan ajattele vain ja ainoastaan lastasi.

Vaikka itse olisit sopeutunut ja tottunut miehen käytökseen, ei lapsen tulisi joutua kärsimään siitä. Jos yhtään helpottaa niin esim. tällainen skenaario on mahdollinen, että mies kännipäissään sytyttää vaikka teidän asunnon/talon palamaan. Siinä tilanteessa ei paina yhtään, onko lapsen känninen isä siinä olkkarin puolella vaiko tyystin toisessa osoitteessa (se toinen osoite on paljon parempi).

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.