Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Edunvalvonta

Lähettäjä: dgfsg 
Päivämäärä:   21.1.22 15:55:18

Pitäisi tässä miettiä edunvalvontaa iäkkäälle lähiomaiselle.

Olen vähän lueskellut asiasta, mutta tuntuu kovin sekavalta viidakolta ainakin itselleni. Ilmeisesti kannattaa hakea apua joltain lakia tuntevalta, että edunvalvontasopimuksesta tulee oikeanlainen? Tyyliin, että sitten voi oikeasti päättää niistä tärkeistä asioista sen omaisen kannalta.

Onko teillä jotain hyviä neuvoja/vinkkejä tähän?
Tai suosituksia, että mistä etsiä tuollaista apua edunvalvontasopimuksen tekemiseen?

Re: Edunvalvonta

Lähettäjä: Js 
Päivämäärä:   21.1.22 15:59:29

Tarkoititko kenties edunvalvontavaltuutuksen tekemistä? Muistiliiton sivuilla on asiasta hyvää tietoa.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   21.1.22 16:02:40

Lääkärinlausunto siinä virallisessa edunvalvonnassa tarvitaan.

Päivämäärä:   21.1.22 16:10:48

Js: joo, just tää! Olisi ehkä pitänyt tarkistaa oikea sana ennen kirjoittamista!

Mutta just tuossa yks päivä lueskelin noita, niin kaikkialla - kuten siellä muistiliiton sivuillakin lukee:

"Edunvalvontavaltuutus on suositeltavaa tehdä asiantuntijan, kuten juristin tai julkisen oikeusavustajan, tuella (oikeusaputoimistojen yhteystiedot). Ennen edunvalvontavaltuutuksen kirjaamista kannattaa huolella tutustua aiheeseen ja pohtia rauhassa omia toiveitaan."

Tuo eniten mietityttää.

vanha, joo siis ilmeisesti siinä vaiheessa, kun sitä edunvalvontaa sitten oikeasti tarvitaan. Mutta ennen sitä pitäisi saada tehtyä tuo valtuutus.

Lähettäjä: Js 
Päivämäärä:   21.1.22 17:00:23

Edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä ilman juristin apua. Tein itselleni, kun äskettäin sairastuin vakavasti. Tyttäreni sitten tarvittaessa "aktivoi" valtuutuksen.

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   21.1.22 18:31:19

Valtuutukseen löytyy netistä valmispohjia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.1.22 18:33:31

Tärkein kysymys on nyt se, onko vanhus tällä hetkellä täysissä sielun ja ruumiin voimissa? Siis kyknevä itse antamaan edunvalvontavaltuutuksen?

Seuraava kysymys on, tarvitseeko hän silti nyt jo apua, vai haluaako hän apua vasta sitten, kun todella ei ole enää itse kykenevä mihinkään. Nämä ovat kaksi eri tilannetta.

Päivämäärä:   21.1.22 19:13:40

Joo, noita mallipohjia on tullut katseltua, mutta vähän jännittää se, että tuleeko se kuitenkaan tehtyä oikein. Useammassa paikassa on peloteltu noissa muotoseikoissa.

Vanhus pärjää itsekseen, mutta oli äskettäin pieni aivoverenvuoto ja sairaalajakso. On tehty kotihoidon arvio ja arvioi siitä, että miten muisti tms. pelaa ja toiminta on loogista. On arvioitu, ettei tarvitse nyt esim. kotihoidon apua. Mutta vanhuksella itsellään heräsi tästä edunvalvonnasta nyt huoli, vaikka on siitä joskus aiemminkin ollut puhetta lähinnä ohimennen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.1.22 19:15:07

Okei, sitten vaan teette edunvalvontavaltuutuksen, joka tulee voimaan kun lääkäri antaa lausunnon, että vanhuksen kunto on riittävän huono.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.22 19:24:08

lexly.fi saa kohtuuhintaan verkossa. Ja apuakin tarvittaessa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.1.22 23:22:56

Sen pystyy tekemään itse ihan hyvin, esim. Muistiliiton sivuillaon hyvä malli. Itse en onnistunut sitä kopioimaan sieltä, joten kirjoitin alusta asti itse. Ei ole kummonen juttu, kunhan hoitaa ne todistajat oikein.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   22.1.22 00:21:43

Netistä löytyvät mallit on ihan päteviä. Jos ei haittaa, että sen teko maksaa, niin sitten voi sopia tapaamisen pankin lakimiehen kanssa ja tehdä valtuutuksen siellä.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   22.1.22 09:08:55

Paikalliseen oikeusaputoimistoon ajanvaraus. Etukäteen on hyvä miettiä, mitä se valtuutus sisältää, kuka olisi valtuutettu ja mitä hänen toimivaltaansa kuuluu.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 09:14:43

Älkää hyvät ihmiset tehkö itse niitä edunvalvontavaltuutuksia, jos ette ymmärrä, mitä se tarkoittaa. On esim. tilanteita, joissa ensisijainen edunvalvontavaltuutettu ei voi toimia ja tarvitaan esteetön varavaltuutettu, tai oikeastaan mieluummin parikin. Huonosti tehdyllä edunvalvontavaltuutuksella ei ole mitään virkaa.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   22.1.22 09:23:22

Juuri näin. Suosittelen ehdottomasti asiantuntijan käyttämistä, tulee loppupeleissä halvemmaksi. Yleinen moka, mikä valtuutusten kanssa tehdään, on se, että todistajat ovat esteellisiä ja valtakirja automaattisesti silloin pätemätön. Ei siis mitään sukulaisia eikä heidän puolisoitaan todistajiksi!

Lähettäjä: liu 
Päivämäärä:   22.1.22 09:28:22

Täällä on tosi hyvä opas ja ohjeet tekemiseen, Tiinalta saa myös apua. On erikoistunut näihin asioihin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.