Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   21.1.22 11:10:09

Toisesta ketjusta tuli mielleni, että onko täällä ketään, kuka ei ole tehnyt palkkatyötä päivääkään? Minkä ikäinen olet? el ikauanko olet ollut työttömänä? Millä elät? Tuilla? Perinnöllä?

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.22 11:32:15

Minä. Olen 33-vuotias. Jäin eläkkeelle heti peruskoulun jälkeen.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: lll 
Päivämäärä:   21.1.22 15:22:48

. Onko toiveenasi tehdä töitä vai oletko tyytyväinen? Ainakin pystyt kirjoittamaan hetkellisesti hyvin :)

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.22 20:46:47

Olisin mieluummin töissä. Nuorena eläkkeelle joutuneen eläke jäi pieneksi.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: vfiurur 
Päivämäärä:   21.1.22 23:40:33

Tunnen yhden 27 vuotiaan nuoren naisen. Mt-ongelmat syynä hänellä ja tuilla elää. Ei tosiaan tule yhtäkään muuta mieleen joka ei olisi edes joskus ollut töissä.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   21.1.22 23:43:55

" Onko toiveenasi tehdä töitä vai oletko tyytyväinen? Ainakin pystyt kirjoittamaan hetkellisesti hyvin :)"

Miten se kirjoittaminen siihen liittyy vai eikö eläkkeelle jäänyt saisi osata kirjoittaa?

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.22 23:47:13

". Onko toiveenasi tehdä töitä vai oletko tyytyväinen? Ainakin pystyt kirjoittamaan hetkellisesti hyvin :)"

En ole koskaan kaivannut töiden tekoa. Tuo 21.1.22 20:46:47 vastannut piste EI ole minä. Kirjoitustaito ei liity töiden tekoon mitenkään.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.1.22 00:54:58

Minä, 30v. Olen tehnyt palkattomia työharjoitteluja ja ollut kuntouttavassa kyllä monta kertaa.
Paljon mieluummin tekisin töitä ja eläisin normaalia elämää.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   22.1.22 05:15:06

Minä, olen ollyt koko ikäni yötyössä ;D

Kummityttöni, 25v, on eläkkeellä, eikä ole koskaan päässyt tekemään palkkatyötä. Hänellä on käsissä ja jaloissa fyysinen vika, joka tuottaa valtavasti kipua jo ihan tavallisissa arjen askareissa. Hän elää pääsääntöisesti tuilla, ja hänen vanhempansa ovat varautuneet myös kustantamaan hänen kulujansa, jos (melko pienet) tuet eivät riitä.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 06:17:10

Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä kautta päätyy normaalikykyinen 20-30-vuotias ihminen siihen tilanteeseen, ettei työelämässä ole koskaan ollut? En kysy mollausmielessä vaan minua yksinkertaisesti kiinnostaisi kuulla näitä tarinoita. Itse tällä hetkellä työuupumuksesta (palkkatyö) toipuvana sivutoimisena yrittäjänä mietin, miten sitä tulisi toimeen, jos ei olisi edes tätä pientä yritystä toimeentuloa tuovana. Mitään tukia en saa, kun minulla on oma asunto (pankin) ja nämä yrityksen pienet tulot.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   22.1.22 06:29:46

34-vuotias tyttäreni ei ole tehnyt koskaan töitä, eikä ole käynyt muita kouluja kuin peruskoulun ja puoli vuotta lukiota. Kärsii pahoista mielenterveysongelmista. Lääkärit eivät vain päästä häntä eläkkeelle. On aina elänyt tukien varassa, ensin työttömänä, sitten sairauslomalla ja kuntoutustuella ja on saanut toimeentulotukea.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   22.1.22 09:04:41

Hmm, asumistukea voi saada, vaikka olisi omistusasunto. Yrittäjien työttömyysturva tulossa taas tammi-helmikuuksi voimaan. Käy Kelan sivuilla ja tee laskureita.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   22.1.22 09:23:21

Itse pääsin kiinni työelämään vasta yli kolmekymppisenä,vakavia mt-ongelmia ja niistä kuntoutumista koko aikuisikä. Tällä hetkellä työkyky yllä, olen superkiitollinen tästä.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   22.1.22 09:26:14

Mulla on parikin kaveria. Tulee melkein paremmin toimeen kuin mä :) n.30v on kumpikin.

Toisella on hieman varakkaammat vanhemmat..saa kaikki tuet jne. ja on mun mielestä opiskelijan kirjoilla. Ei tee yhtään mitään ja opinnot etenee nimellisesti mutta tosiaan käsittääkseni saa edelleen opintotuet ja vanhemmat tukee.

Toinen kaveri on virallisesti työtön ja samoin kaikki mahdolliset tuet saa (seurustelee/avoliitossa ja kummallakin omat asunnot),se miksi elää suht hyvin on että tienaa käsittääkseni 1000-2000e pimeänä joka kuukausi tukien päälle. Pystyy käymään parikin kertaa vuodessa ulkomailla (viimeksi syksyllä Kreikassa taisi olla),mutta varmaan auttaa se kun mies on töissä joten rahat pystyy olemaan virallisesti hänellä koska kaverillani ei ole tilillä ikinä isompia summia.

Vähän on varsinkin toisella kaverilla aina säätämistä kun ei saa olla omalla tilillä rahaa vaan kaikki on miehen nimissä mutta muuten elää pienellä työnteolla tosi hyvin.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.1.22 09:34:49

Työn tekemistä se pimeä työkin on.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Nooo 
Päivämäärä:   22.1.22 09:42:18

Mahtaa olla hyvä eläke tulossa jos on vaan pimeitä töitä tehnyt

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: tota 
Päivämäärä:   22.1.22 09:45:33

No kansaeläke tulee joka tapauksessa. Jos on säästänyt riittävästi muualle kuin pankkitilille, niin ihan mukavastihan sitä elää, nostaa kaikki tuet tosiaan jatkossakin.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Ynne 
Päivämäärä:   22.1.22 10:09:29

Kaverin lapset tuilla eläjiä, toinen käyttää huumeita. Sanoin heistä mielipiteeni ja ystävyys loppui siihen. Mutta joo niin tyypillistä, pienituloinen yhäiti Itä-Helsingistä ystäväni, olisi pitänyt olla tilannetajuisempi.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Nooo 
Päivämäärä:   22.1.22 10:23:07

Niin jos ei jää kiinni

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   22.1.22 10:24:38

Eläkettä ei varmaan kerry mutta toisaalta ei se 25-35v iässä niin kiinnosta... Jos haluaa niin saman summan voi laittaa ite säästöön (miehen tilille tossa tapauksessa).

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   22.1.22 11:01:13

"No kansaeläke tulee joka tapauksessa. Jos on säästänyt riittävästi muualle kuin pankkitilille, niin ihan mukavastihan sitä elää, nostaa kaikki tuet tosiaan jatkossakin."

Joo. On tää hieno yhteiskunta, kun ensin elätät sen loisen veroilla ja vielä eläkkeelläkin tuo tulee sun pussillesi ja tienaa saman kuin sinä koko ikäsi työtä tehneenä.

Ja sitten voivotellaan työvoimapulaa. Kun osalla väestöstä ei ole koskaan tarkoituskaan elättää itseään. Muuta kuin maata sohvalla ja välillä imeä kaljaa naamaan.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Yksi vaaan 
Päivämäärä:   22.1.22 11:30:37

On hieno homma jos ihmiset osaisi käyttää kaikkia tukia. Nykykouluihin olisi opetussuunnitelmaan jo lisättävä miten saada maksimaaliset tuet jos ei ole töitä.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   22.1.22 11:50:24

Joo. Kunnon oppaat tukien hakemiseen vaan, niin jään itsekin pois töistä.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   22.1.22 12:11:15

Mun velipuoli. Taisi kyllä joskus aikanaan olla viikon metsänistutuksessa..? En ole ihan varma.
Mt-ongelmia/koulukiusattu, syrjäyttänyt itse itsensä normielämästä. Kahtakin koulua aikanaan yritti mutta jätti kesken. Elää symbioosissa isänsä kanssa, kun tämä jäi eläkkelle, hankkiutui myös poika työkyvyttömyyseläkkeelle. Todellakin hankkiutui, ihan tietoisesti. Diagnooseja sai yhtä sun toista riippuen kuka oli niitä jakamassa ja pyörtämässä, en tiedä mikä on lopullisin. Vuosikausiin homma ei kuitenkaan ole edennyt mihinkään, kerran kuussa käy mt-hoitajalle juttelemassa. Mitään lääkkeitä ei syö mitä on vuosien saatossa kirjoitettu. Unilääkkeitä varmaan välillä, vaikka säännöllistä elämänrytmiä ei olekaan. Elelee ja touhuaa omiaan, saa eläkkeen ja asumistuen.

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Räppänä 
Päivämäärä:   22.1.22 13:16:48

En mutta työkaverini puhui ihan avoimesti sukulaisestaan joka ei ole ollut päivääkään töissä. Sukulaisella on valtavasti erilaisia koulutuksia , ammattitutkintoja, kursseja jne. Kun saa yhdet paperit menee taas seuraavaan kouluun. Hän ei ole vaan löytänyt omaa alaansa ja on sanonut ettei voi edes hakea töitä koska se aiheuttaisi niin kovaa ihmettelyä työnhaussa kun kokemusta ei ole ( ja se aiheuttaisi hakijaan isoa ahdistusta.. )

  Re: ketään, joka ei ole tehnyt päivääkään työtä?

Lähettäjä: Liis 
Päivämäärä:   8.2.22 15:50:36

Kavereita on useita...kun sulla on kaikki tuet juoksemassa niin ei se oikein kannatakaan tehdä (huonopalkkaista) duunia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.