Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Kiusaajat 
Päivämäärä:   22.9.21 11:56:10

Olin lapseni kanssa leikkipaikalla, jossa vähän vanhemmat lapset hölmöilivät. Vieressä oleva perheen äiti puhui omille lapsilleen kuinka ne hölmöiljät olivat hiton idiootteja.

Olin kaverilla kylässä. Katsoimme telkkarista tyyliin Iholla-ohjelmaa, johon kaverini alakouluikäisten lasten kuullen totesi "tuokin on tuollainen hemmetin ruma tyrkky."

Kyllä ne lapset kuuntelee ja toistaa mitä vanhemmat heille huomaamattaan opettaa vaikka ollaan niin näennäisesti kiusaamista vastaan.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.21 11:59:10

Eivät välttämättä. Kyllä se valitettavasti kuuluu ihmisten (eläinten) luontoon, että esimerkiksi erilaisuutta karsastetaan.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 12:02:49

Olet oikeassa. Toki joillain lapsilla tuntuu olevan jonkinlainen sisäsyntyinen kilpailu- tai kiusaamisvietti (esimerkiksi jotkut taaperot tönivät, tukistavat ja lyövät toisia lapsia heti kun aikuisen silmä välttää, jotkut eivät oikeastaan ikinä), mutta useimmiten ne asiat, joista kouluiässä kiusataan, opitaan kotoa ja yhteiskunnalta.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Höh 
Päivämäärä:   22.9.21 12:24:33

Joskus, kun omat lapset vielä oli päivähoitoikäisiä, korvaan otti, kun hoitaja sanoi tyyliin, että nuhruisissa vaatteissa ei saa tulla hoitoon, ettei toiset lapset kiusaa. Minusta lapset eivät tällaiseen itse kiinnitä huomiota, ellei aikuiset ensin siihen kiinnitä esimerkiksi tällaisilla kommenteilla huomiota. Hyvin moni asia lähtee aikuisista, vaikkeivät he varsinaisesti tarkoita ilkeillä, niin monet lausutut huomiot opettavat lapsia huomaamaan ja puuttumaan mm erilaisuuteen.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   22.9.21 12:26:46

Lapset tuskin välittää ihon väristä, vaatteista tms, mutta poikkeavasta käyttäytymisestä kyllä. Erikoisesti käyttäytyä on silmätikku.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 12:37:15

Kyllä itsellekin tuli jo hiekkalaatikon laidalla erimielisyyttä siitä, onko hyväksyttävää, että kaksi lasta puhuu keskenään kolmannesta, että "ei oteta tuota poikaa leikkiin mukaan", ja tämä poika siis kuulee sen myös. Kun poika on mennyt kiltisti ensin kysymään, että saako leikkiä mukana, eikä ole leikkiä (joka oli tyyliin kivien keräämistä ämpäriin) mitenkään sotkenut tai pilannut.

Toisen äidin mielestä noin ei saa sanoa, jos on ensin otettu leikkiin mukaan, mutta muuten saa käyttää tuollaista kieltä vieraista lapsista. Monen kaverin mielestä myös on hyväksyttävää sulkea osa lapsista leikistä pois. Itse taas opetan omilleni, että jos on joku ongelma kaverin kanssa niin tullaan vaikka sitten pyytämään aikuiset mukaan selvittämään asia, mutta kenellekään ei sanota yhteisellä leikkialueella, että sinä et saa olla tässä mukana.

Tiedän, että kuulostaa varmasti melkoiselta nipottamiselta, mutta ennen kouluikää aika moni asia on vielä helposti opittavissa tai korjattavissa, kunhan niihin kiinnittää huomiota.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.21 12:41:58

Entä pitääkö leikkiin ottaa mukaan se koko ajan kitisevä, kaikesta mielensä pahoittava kiukuttelija, joka ei tahdo edes yrittää noudattaa leikin "sääntöjä"?

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   22.9.21 13:22:41

Aloittaja on oikeassa.

Yksi tuttu on kova arvostelemaan ihan jokaista vastaantulijaa ja esim. kavereiden koteja. "Ihan kauheat vaatteet!" ja "sillä oli sellainen ruma kirjahylly".

No, nyt on lapsi alkanut saada koulusta kommentteja, kun arvostelee kaikkia. Tuo äiti ei yhtään ymmärrä, mistä sellainen voisi johtua...

Hassua on myös se, että nykyisin heille ei saa tulla kylään enää, koska kuulemma nolottaa ja muut arvostelee heidän kotia kuitenkin! No tuota, kukahan se on joka arvostelee..

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 13:27:45

"Entä pitääkö leikkiin ottaa mukaan se koko ajan kitisevä, kaikesta mielensä pahoittava kiukuttelija, joka ei tahdo edes yrittää noudattaa leikin "sääntöjä"?"

No ei pidä, siksi voikin pyytää aikuisen avuksi, että löytyy joku rakentava ratkaisu. Eikä ole väärin sanoa, että tätä leikkiä saa leikkiä, kun noudattaa samoja sääntöjä kun muutkin. Silloin lapsi voi korjata käytöstään, jos haluaa mukaan. Mutta sellainen epämääräinen "et kelpaa meidän seuraan", on mielestäni vahingollista.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   22.9.21 14:00:14

Aloittaja on oikeassa: osa kiusaajista on varmasti oppinut näin ja oppivat muutenkin ikävän asenteen muihin. Mutta tuskin kaikki.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 14:22:49

Juu kyllähän lapset katsoo mallia omista vanhemmista. Ihan jo siitä miten vanhemmat puhuvat toisilleen.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: karua 
Päivämäärä:   22.9.21 15:58:36

"Lapset tuskin välittää ihon väristä, vaatteista tms, mutta poikkeavasta käyttäytymisestä kyllä."

Kyllä ne kuulee alkaa välittää, jos kotona päivästä toiseen hoetaan sitä oppia, että tietynvärinen iho tai tietynlainen vaatetus ei ole OK. Tottakai ne välittää, kotoahan lapset suurimman osan oppivat.

Ja juuri tämän takia kiusaamiselle onkin loppuviimeksi niin vaikea oikeasti tehdä mitään, kun pitäisi päästä puuttumaan niihin juurisyihin, mikä tarkoittaisi koko perheeseen puuttumista ja myös vanhempien sanktioimista kiusaamistapauksissa. Ja siitähän nousisi nykyajan minäminä-yhteiskunnassa sellainen lumihiutaleporu, että ei tule toteutumaan.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 16:27:25

"Lapset tuskin välittää ihon väristä, vaatteista tms, mutta poikkeavasta käyttäytymisestä kyllä."

Ehkä vielä päiväkodissa, mutta jo ala-asteella tulee peliin mukaan ryhmän paine ja se kehittyy itsestään, vaikka kaikkien vanhemmat olisivat hippejä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   22.9.21 16:30:36

Tottakai osa käytöksestä tulee vanhemmilta opittuna, mutta myös kasvatuksella voi siihen vaikuttaa millaisena lapsi näkee toiset ihmiset. Hyvä esimerkki kun tyttäreni 5v kanssa olimme nyt syksyllä menossa ensimmäiselle balettitunnille hän kysyi ihmeissään kotimatkalla tunnin jälkeen voivatko noinkin isot tytöt harrastaa balettia (tunnilla oli tutustumassa muutama reilusti ylipainoinen lapsi), johon vastasin että tanssi on kaikkia varten ihonväristä ja painosta riippumatta.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 16:36:02

Suomessa tehtiin 70-luvulla Pirkkalan koulukokeilu jossa satoja koululaisia yritettiin aivopestä suvaitsevaisuuteen ja kommunismiin.
Sen tuloksia nähdään tänäkin päivänä jopa täällä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Pikkum 
Päivämäärä:   22.9.21 16:39:51

Muistan joskus lapsuudesta kun kylän kakarat oli ulkona leikkimässä ja yksi alkoi huutelemaan jolloin annoin samalla mitalla takaisin. Eiköhän tyttö mennyt lärppimään äidilleen että tuo kiusaa, vaikka itse aloitti koko homman. Ei se äiti sitä tietenkään omasta lapsestaan usko, vaan se on se naapurin pentu aina :D

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.21 16:40:10

Lähettäjä*Remontti Riku* 

Päivämäärä22.9.21 16:36:02

Suomessa tehtiin 70-luvulla Pirkkalan koulukokeilu jossa satoja koululaisia yritettiin aivopestä suvaitsevaisuuteen ja kommunismiin. 
Sen tuloksia nähdään tänäkin päivänä jopa täällä.

Ei uponnut oppi, eikä aivopesty. ;)

T: Suomen ensimmäinen esikoululainen, ja Pirkkalassa peruskoulun käynyt vuosina 71-81.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Ässä 
Päivämäärä:   22.9.21 16:43:25

Minä en käsitä tuota vaatteista ulisemista. Pieni kyläkoulu ja maalla asutaan, pojalla on puhtaat tavalliset vaatteet koulussa. Silti eräs poika on häiriintynyt näistä vaatteista useampaan otteeseen. Kerran kävin jututtamassa häntä koululla ja sanoin, että kotonaan sitten ketkuttaa itseään niissä ihanissa prinsessamekoissaan isänsä esimerkkiä seuraten mutta koulussa voisi keskittyä vaikka käytöstapojen opiskeluun. Onneksi ei nyt ole kenenkään vaatteista ottanut ongelmaa enää, hänen vanhempansa taisivat ottaa kyllä myös itseensä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 16:43:42

"Tottakai osa käytöksestä tulee vanhemmilta opittuna, mutta myös kasvatuksella voi siihen vaikuttaa millaisena lapsi näkee toiset ihmiset."

Onkohan oikeasti näin, että se mitä opetetaan, on tärkeämpää? Oma mutu kertoo aivan päinvastaista, että ne huomaamatta matkitut asiat muodostavat niitä pysyviä, automaattisia malleja. Ne erikseen opitut pitää muistaa tehdä, mutta nämä tiedostamattomat asiat tulevat selkäytimestä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 16:44:51

*, ja hyvä niin.
Kuitenkin se, ettet suostunut samaan pirtaan ei sulje pois, että aivopesua myös tapahtui.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.9.21 18:20:19

Kyllä tässä on vinha perä. Olen tämän todennut mm. silloin, kun itselläni oli kaksi lasta hoidossa. Ihmettelin, miten vanhempi heistä oli... no. Yksinkertaisesti ilkeä. Kiusasi pikkuveljeään aina kun silmä vältti ja olisi kiusannut omianikin, jos olisin antanut. Jokainen hillintäyritys johti siihen, että itki äidilleen miten kamala olen, ja syytti minua jopa pahoinpitelystä. Enin, mitä tein, oli pitää kiinni raivarin aikana koska muuten olisi purrut ja potkinut minuakin. Kun sitten kerroin tämän äidille, lapsi väitti kirkkain silmin että valehtelen.

Sanoin sitten, että tässä on kaksi vaihtoehtoa. Että minun taloni, minun sääntöni, ja jos ne eivät lapsia tai vanhempiaan miellytä, ei täällä ole pakko olla. Jatkoivat kyllä, mutta huomasin myöhemmin, miten ilkeästi tämä äiti puhui niin lapsilleen kuin miehelleen. Että keneltäköhän oli ne toimintamallit opittu...?

Vähän vastaava oli, kun osuin pysäyttämään väkivaltatilanteen, jossa uhrina oli alle kouluikäinen poika, maahanmuuttaja. Siitä jouduttiin poliisinkin juttusille, mutta pääpukarin isä oli sitä mieltä, että kyllä noita mutiaisia pitäisi saada mätkiä ihan vapaasti niin menisivät kotiinsa.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.9.21 18:54:09

"Kerran kävin jututtamassa häntä koululla ja sanoin, että kotonaan sitten ketkuttaa itseään niissä ihanissa prinsessamekoissaan isänsä esimerkkiä seuraten mutta koulussa voisi keskittyä vaikka käytöstapojen opiskeluun."

Lapset oppivat myös naisvihan vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 18:57:06

Jos lapset oppii kiusaamisen vanhemmiltaan, niin ilmankos pahin tietämäni koulukiusaajatyttö tulee perheestä missä äiti on joku kiusaamiskonsultti :D

Oli jo tosi nuorena kunnon narsisti, aivan kuten äitinsäkin.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Ässä 
Päivämäärä:   22.9.21 19:00:10

Joo: kyllä pojatkin saavat pukeutua mekkoihin. Silti ei tarvitse rääpiä toisten vaatteita koulussa. Tosin tässä tapauksessa mukana oli ihan fyysistäkin väkivaltaa, johon kukaan muu aikuinen ei halunnut puuttua. Minäpä puutuin ja puutun. Ihan ilman naisvihaa.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.9.21 19:20:53

Mistähän helvetissä "Joo naisvihan tähän nyt repäisi. Ole hyvä, ja mene muualle öyhöttämään.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 19:24:13

"Lapset oppivat myös naisvihan vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta."

Ja taas mentiin naisvihaan.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Leija 
Päivämäärä:   22.9.21 20:37:13

Enpä tiedä oppiiko lapset välttämättä kotoa kiusaamista. Ainakin minä olin arka lapsi erilaisuutta kohtaan. Käytiin kotona monet keskustelut ettei CP vammainen eikä tumma tyttö ole vaarallisia. Muistan näitä keskusteluja vieläkin, kun isäni selitti kerta toisensa jälkeen että on epäkohteliasta huutaa toiselle ettei saa tulla lähelle, saatikka heittää kivillä tms. Ja kyllä, kyse oli tosiaan vain minun kypsymättömyydesta ja tyhmyydestä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 21:08:43

Leija
0/5

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.9.21 21:23:09

"Lähettäjä*

Päivämäärä22.9.21 19:20:53

Mistähän helvetissä "Joo naisvihan tähän nyt repäisi. Ole hyvä, ja mene muualle öyhöttämään."

Mekko = naisten vaate = nainen on haukkumasana ja jotain negatiivista, mitä yksikään poika tai mies ei haluaisi olla. Kyllä mulla tulee oikeasti paha olo siitä, että vielä aikuiset miehetkin käyttävät tyttöä tai neitiä haukkumasanana.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   22.9.21 21:24:24

Muistan edelleen oman 1,5-vuotiaan tyttöni reaktion, kun päiväkotitäti joka otti hänet vastaan oli intialaista syntyperää ja näin ollen varsin tummaihoinen. Asutaan pienellä kylällä jossa tosi harvoin tulee vastaan ulkomaalaistaustaisia, tyttö oli siis silloin koko pienen ikänsä nähnyt lähinnä vain vaaleaihoisia ihmisiä.

Kun päiväkotitäti käänsi selkänsä näin kuinka tyttö laittoi varovasti oman kätensä tädin käden viereen ja tutki tarkkaan. Aivan kuin olisi verrannut että joo, on tosiaan erivärinen. Että kyllä ne pienetkin tietysti huomaavat. Eri asia on, että eihän tytölle tämä erivärisyys mitään muuta merkinnyt kuin sitä, että huomasi ihmisten voivan olla myös erivärisiä :)

Vähän vanhemmat lapsethan sitten tällaisissa tilanteissa yleensä luonnostaan kyselevät ja ihmettelevät, ja saattavat olla jopa varsin epäileviä kaikkea ”vierasta ja uutta” kohtaan. Sekin on ihan normaalia lapselle.

En kyllä ole samaa mieltä otsikon kanssa: lapset VOIVAT oppia kiusaamisen vanhemmiltaan. He ovat myös kosketuksissa niin moneen muuhun lapseen ja aikuiseen, että voivat oppia kiusaamisen muualta jos sikseen tulee. Ja lapsissa on myös eroja, joistain ei saa kiusaajia millään aivopesullakaan ja jotkut imevät itseensä kaikki pienimmätkin ”kiusaamisopit” mitä vain missään ympärillään näkevät.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   22.9.21 21:30:17

Jos lapselle ei kelpaa toisten tavalliset housut ja paidat, niin todennäköisesti hän kaipaa mekkoja. Ei kai siinä sen kummempaa. Jos vanhempia ei kiinnosta kasvattaa lapsiaan, niin joku toinen saattaa komentaa rumasti. Tuossakin Joon tilanteessa vanhemmat olisivat voineet kieltää lastaan haukkumasta tai edes opettaa sen, että ihan kaikille ei kannata ruveta aukomaan päätään.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.9.21 22:16:52


Lähettäjä.
Päivämäärä22.9.21 18:57:06

Jos lapset oppii kiusaamisen vanhemmiltaan, niin ilmankos pahin tietämäni koulukiusaajatyttö tulee perheestä missä äiti on joku kiusaamiskonsultti :D

Suutarin lapsella ei ole kenkiä :D

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 22:38:24

"Kyllä mulla tulee oikeasti paha olo siitä, että vielä aikuiset miehetkin käyttävät tyttöä tai neitiä haukkumasanana."
Pojittelu on silti ok?

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.9.21 22:40:24

"Eivät välttämättä. Kyllä se valitettavasti kuuluu ihmisten (eläinten) luontoon, että esimerkiksi erilaisuutta karsastetaan."

Riippuu myös millasta erilaisuutta. Esim onhan tutkittu et jotkut lajit muodostaa homo-pareja ja muut ei oo siitä moksiskaan. Mut sit jos joku ei esim pärjää selvästi tehtävässään/lauman mukana niin se jätetään.

Ihmisissä helposti aletaan ryhmässä karsastamaan pahanilmanlintuja, päällepäsmäreitä, komentelijoita ym.
Mut sit joku pukeutuminen on musta ihan vaan kasvatuskysymys. Esim ex-äitipuoleni on tyyliltään räväkkä ja erilainen. Lapset eivät karsasta ollenkaan erilaisuutta koska tällä äidillä on kaveripiirissä romaneita, tummaihosia, kehitysvammaisia, miehiä, naisia ja lapset on niin tottuneita siihen et kaikkien kans ollaan kavereita välittämättä ulkonäöstä.

Kun taas sit mun äiti on kasvattanut meidät silleen et hän ei oo koskaan kylvänyt rasismia, mut aina puhuttu et ne kiinalaiset, ne romaanit, ne homot jne, ja tuttavapiirissä ei oo totuttu näkemään erilaisuutta. Sen takia huomaan et se mitä kaveripiiri ajattelee erilaisuudesta on muokannut lapsena mun ajatusmaailman kokonaan koska äitillä ei ollut mielipidettä tai mulla ei koskaan ollut erilaisia kavereita tai tuttuja. Eli mun lapsuudessa oli normaalia et käytettiin kirosanana sanoja homo, vammanen, n-sanaa, vinosilmät ja niistä tuli tosi negatiivinen kuva. Ja silloin ajatusmaailma oli se et on "ME" eli normaalit, ja sit "NE" eli ne joista mulla oli tietoa vaan huhupuheiden kautta.

Myöhemmin oon tajunnut et ton lapsuuden ajatuksen mukaan itekkin kuuluisin nykyään tohon "ne" ryhmään.

Mua hämmästytti sillon monia vuosia sitten kun oltiin lapsia, ja olin äitipuoleni luona ja siellä vieraili naapurin tummaihoinen perhe. Se oli mulle ihmeellistä jostain syystä. Samoin mua hämmästytti kun mun sisarpuolet eivät reagoineet ollenkaan poikaan joka oli pukeutunut tytöksi, vaan se oli heille jotenkin normaalia. Myöhemmin kävi ilmi et tää tyyppi ei ollut tytöksi pukeutunut poika, vaan ihan trans-nainen. Muistan kuinka kerran juhlissa oikeesti pelkäsin heidän kehitysvammaista kaveria joka oli musta tosi outo, koska oli aikuinen mut käyttäytyi kun lapsi. Mun sisarpuolille kaikki oli normaalia. Heidän ei koskaan pitänyt opetella hyväksymään erilaisuutta vaan he kasvoivat siihen. Mua taas oli aina hieman pelottanut kohtaamiset "ne"-ihmisten kanssa, ja siksi halusin pysyä siellä omassa turvallisuuskuplassa "normaalien" kans.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.9.21 23:10:59

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 22.9.21 13:27:45

"Entä pitääkö leikkiin ottaa mukaan se koko ajan kitisevä, kaikesta mielensä pahoittava kiukuttelija, joka ei tahdo edes yrittää noudattaa leikin "sääntöjä"?"

No ei pidä, siksi voikin pyytää aikuisen avuksi, että löytyy joku rakentava ratkaisu. Eikä ole väärin sanoa, että tätä leikkiä saa leikkiä, kun noudattaa samoja sääntöjä kun muutkin. Silloin lapsi voi korjata käytöstään, jos haluaa mukaan. Mutta sellainen epämääräinen "et kelpaa meidän seuraan", on mielestäni vahingollista.

-
^lapset eivät osaa sanoittaa useinkaan ongelmiaan näin hyvin. Vaan he sanovat että se yksi leikkii väärin. Monesti myös ne säännöt on vähän vaikeita kertoa. Jos yksi esimerkiksi on kovin komenteleva jyräävä muelipiteissään ei sitä oikein saa pois javaikea sanoa, että älä ole tätämieltä tai älä puolusta sitä.

Joskus lasten leikkitavat vain ovat kovin erilaisia. Ja ongelmia ei ratkota puhumalla.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.9.21 23:33:45

"Lähettäjä*Remontti Riku*

Päivämäärä22.9.21 22:38:24

"Kyllä mulla tulee oikeasti paha olo siitä, että vielä aikuiset miehetkin käyttävät tyttöä tai neitiä haukkumasanana."
Pojittelu on silti ok?"

En muista koskaan kuulleeni poikaa käytettävän haukkumasanana. Eivät naiset ja tytöt ainakaan hauku toisiaan pojiksi, hekin käyttävät neitiä. Tytöttely ja pojittelu on vähän eri asia eikä sekään ole ookoo, jos sen tekee halveeraten.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   22.9.21 23:38:29

joo, miten erittelet onko tytöttely, neidittely tai pojittelu halveeraavaa?

"En muista koskaan kuulleeni poikaa käytettävän haukkumasanana."
Et ole koskaan kuullut lausetta "Kuules poika..."

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   22.9.21 23:51:07

"joo, miten erittelet onko tytöttely, neidittely tai pojittelu halveeraavaa?"

Tarkoituksena on halveerata.

""En muista koskaan kuulleeni poikaa käytettävän haukkumasanana."
Et ole koskaan kuullut lausetta "Kuules poika...""

No tuo on sitä pojittelua. En ole kuullut poikaa käytettävän haukkumasanana samalla tavalla kuin tyttöä, neitiä, homoa tai vammaista.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Voi voi 
Päivämäärä:   23.9.21 06:45:01

Äidin sydän särkyy kun omaa lasta rääkätään. Joolle tulee aidosti paha mieli kun tuo äiti haukkuu rääkkääjää. Voi voi.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Voi voi 
Päivämäärä:   23.9.21 06:47:07

Sitä paitsi kiusaaja voisi olla kiusaamatta jos ei kestäisi vaatteidensa ruotimista.

Neidittelyn kanssahan tuolla ei ole mitään tekemistä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.9.21 01:08:32

"LähettäjäVoi voi

Päivämäärä23.9.21 06:45:01

Äidin sydän särkyy kun omaa lasta rääkätään. Joolle tulee aidosti paha mieli kun tuo äiti haukkuu rääkkääjää. Voi voi."

Tulee paha mieli siitä, että äiti itsekin naisena käyttää naismaisuutta haukkumasanana.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 06:25:16

"lapset eivät osaa sanoittaa useinkaan ongelmiaan näin hyvin. Vaan he sanovat että se yksi leikkii väärin. Monesti myös ne säännöt on vähän vaikeita kertoa. Jos yksi esimerkiksi on kovin komenteleva jyräävä muelipiteissään ei sitä oikein saa pois javaikea sanoa, että älä ole tätämieltä tai älä puolusta sitä."

Eivät osaa, mutta se oppi ei myöskään taivaasta tipahda ja juuri siksi opetankin näitä asioita aktiivisesti. Ymmärtämään toisen lapsen toimintaa ja keksimään, mikä on rakentavin tapa ratkaista vaikea tilanne. Ja tietysti, että mitä kaikkea omasta toiminnasta seuraa hyvässä ja pahassa. 3–4-vuotias on parhaassa iässä, ja tämän ikäisillä niitä ristiriitatilanteitakin tulee kiitettävästi, eli on paljon tilaisuuksia harjoitella ja myös paljon tilaisuuksia korjata omaa käytöstä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   24.9.21 08:26:19

"No tuo on sitä pojittelua. En ole kuullut poikaa käytettävän haukkumasanana samalla tavalla kuin tyttöä, neitiä, homoa tai vammaista."

Tuohan on vastaavasti sitä hiljaista hyväksyntää, että tytöttely on väärin, mutta pojittelu on ihan ok.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   24.9.21 10:35:24

Lapset oppivat jaskan ja negatiiviseen sävyyn puhumisen toisista ihmisistä vanhemmiltaan.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.9.21 18:16:56

"Lähettäjä*Remontti Riku*

Päivämäärä24.9.21 08:26:19

"No tuo on sitä pojittelua. En ole kuullut poikaa käytettävän haukkumasanana samalla tavalla kuin tyttöä, neitiä, homoa tai vammaista."

Tuohan on vastaavasti sitä hiljaista hyväksyntää, että tytöttely on väärin, mutta pojittelu on ihan ok."

Puhutaan ilmeisesti eri asioista, mä tarkoitan pojittelulla sitä, että miestä kutsutaan ja pojaksi, ja tytöttelyllä sitä, että naista sanotaan tytöksi. Itsekin työssä kutsun lähemmäs kuusikymppisiäkin naistyöntekijöitä tytöiksi, vaikka olen heitä vuosikymmeniä nuorempi nainen, enkä tee sitä halveeraten/pätemistarkoituksessa tyyliin "kuules, tyttö". Vaan saatan sanoa "osaston x tytöt". Mutta en ole kuullut, että kukaan haukkuisi muita ihmisiä pojiksi. En ole kuullut naisryhmään viitattavan poikina, mutta monta kertaa miesten viittaamaan muihin miehiin tyttöinä. Ja tuo kirjoittajakin yritti häpäistä poikaa ja hänen isäänsä väittämällä heitä naismaisiksi. Toivottavasti ymmärsit, mitä tarkoitin tuolla erolla. :)

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.9.21 18:23:51

Miksi mekko on haukkumasana vielä nykyään?

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   24.9.21 18:33:04

joo,
Juuri tänään nimimerkki Persikka aloitti virkkeen sanoilla "Kuules poika" ja halveeraavaan sävyyn. Minä en siitä loukkaannu, mutta tuo mitä kerroit on aivan tavallista ainakin meillä raksalla.
On duunari pojat ja toimiston tytöt. Tämä ei mielestäni ole mitenkään alistavaa, vaikka yleisenä vitsinä onkin, että "älä pojittele, jos et maksa viikkorahaa."
Olen saanut sapiskaa, kun rakennusvalvontaan kertonut, että "lähetä paperit konttorin tytöille, niin kyllä me pojat se hoidetaan."
Seuraavana aamuna pyytämään omilta työkavereilta anteeksi, kun joku ulkopuolinen oli valittanut meidän kielenkäytöstä.
Kysyin kuitenkin, että häiritseekö tai loukkaako ketään tämä minun tytöttely ja pojittelu?
Toimiston tytöt vastasivat yhteen ääneen, että mieluummin tyttö, kuin joku neiti tai rouva. Tytönhupakkokin olisi kuulemma parempi.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Urpå 
Päivämäärä:   24.9.21 18:33:48

Miksi pahin, jolla voit miestä/poikaa halventaa, on kutsua häntä naiseksi/tytöksi?

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: *Remontti Riku* 
Päivämäärä:   24.9.21 18:36:28

"mutta monta kertaa miesten viittaamaan muihin miehiin tyttöinä."

Käytän välillä myös tuota, mutta sen tarkoitus ei ole loukata, vaan enemmän herättää.
"No niin tytöt. Lähdetääs takaisin hommiin."

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   24.9.21 18:50:44

"Lähettäjä*Remontti Riku*

Päivämäärä24.9.21 18:36:28

"mutta monta kertaa miesten viittaamaan muihin miehiin tyttöinä."

Käytän välillä myös tuota, mutta sen tarkoitus ei ole loukata, vaan enemmän herättää.
"No niin tytöt. Lähdetääs takaisin hommiin.""

Mä olen kuullut viime aikoina firman "kilpailevasta" pelkistä miehistä koostuvasta osastosta käytettävän nimitystä "osaston x tytöt", vieraan miesporukan saunavuorosta puhuttavan "naisten saunavuorona" ja miespuolisiin työkavereistä puhuttavan tyttöinä sellaiseen "vittuilu on välittämistä" -tyyliin, että kyse on kuitenkin vitsistä, vaikka ei loukkaukseksi ole tarkoitettu. Ja kyllä mulla rehellisesti sanottuna tulee naisena noissa tilanteissa paha olo.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: Jahas 
Päivämäärä:   24.9.21 21:17:49

No mun mukulalla ei sitten ole mitään hätää :) se oppii vaan rattiraivoamaan ja tekemään "kaiken" itte.. meillä kun ei kumpikaan viitsi miettiä vaatetuksia, muiden perheiden tapoja/oloja/vaatteita/statuksia tms. Vaan keskitymme omiin juttuihimme. xD ja jos yhtään vanhempiinsa tulee, eipä tuolle kukaan uskalla kettuillakaan vaikka missä rytkyissä kulkis ja mitä harrastais...

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.21 14:40:35

Näinhän se on. Eikä tarvitse kuin katsoa mihin tahansa sosiaalisen median alustaan, niin heti lävähtää silmille toinen toistaan törkeämpiä haukkumaketjuja. Ja kaikkein ilkeimpiä kommentteja näissä heittelevät juuri keski- ikäiset ja vanhemmat naiset ja miehet. Niin kauan kun tilanne on tämä, niin turha sitä on nuorisoakaan opettaa, ettei saa kiusata.

Ja kyllä. Samahan se täällä Hötönetissäkin on. Kyllä mahtaa olla ihmisillä paha olo, kun pitää olla kanssaihmisilleen näin ilkeä.

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.9.21 14:49:43

Ei nainen voi valittaa, kun sitten on tiukkapipoinen ämmä joka ei edes vitsiä ymmärrä. Naisen tehtävä on nauraa mukana omalle alaspainamiselleen, joko omaksut misogynian ja alat myös itse ylläpitää sitä, tai sitten teeskentelet ja hymiset vieressä, joka tapauksessa mitään et voi muuttaa ja paras vaan hyväksyä että sinun sukupuoltasi käytetään lyömäaseena ja haukkumasanana. Hauskaa työpäivää!

  Re: Lapset oppivat kiusaamisen vanhemmiltaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.21 15:02:06

No kyllä nainen voi ainakin valita sen, että antaako vahingon kiertää. Tuskin se oma olo ainakaan sillä paranee, että sylkee myrkkyä toisten naisten niskaan. Netissä tai muuten.

Ikinä en anna periksi kiusaajille! Sinä päivänä kun itse omaksun heidän ajattelutapansa tai annan vahingon kiertää, he ovat voittaneet.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.