Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   19.9.21 11:59:52

Eräällä suomalaisella kasvattajalla oli myynnissä useita varsoja ja olin kiinnostunut kahdesta, toinen 1 v ja toinen 2 v. Ensin innoissaan kertoi hevosista, mutta sitten oli kai selvittänyt jostain, että minulla ei ole kummoisia kisatuloksia. Ja siihen tyssäsi. Ei enää suostunut myymään minulle kumpaakaan varsaa.

Ymmärrän sen, että kasvattaja haluaa myydä kasvattinsa sellaiselle, jonka omistuksessa varsat niittäisivät mainetta ja kunniaa, mutta ihmetyttää se, että pitääkö sen nimenomaan olla sen hevosen omistaja, joka niillä hevosilla ratsastaa kilpailuissa?

En ole osaamaton, varsa (tai varsat, jos olisin molemmat ostanut) ei olisi tullut osaamattomiin käsiin vaan ympärillä on osaavia ihmisiä.

Ja minulla on tälläkin hetkellä kaksi hevosta, joilla kisataan menestyksekkäästi, sen mitä nyt korona-aikana on kisoissa käyty... Koronaa ennenkin toki kierretty kisoissa, mutta siitähän alkaa olla jo aikaa. Toinen on 6 v pv-ruuna, toinen 12 v pv-tamma. Mutta minä en itse niillä kisaa, toimin vain kuskina ja apukäsinä, ratsastajana on joku muu joka hevosilla myös valmentautuu säännöllisesti. Mutta ilmeisesti re120 cm ei kuusivuotiaalle riitä (tehty rauhassa, koska kasvanut isoksi), ja VaB on ihan puskaratsu? Molemmat sijoittuneet hyvin, jopa voittaneet luokkiaan. Mutta ratsastajana joku muu kuin minä. Kyllä minäkin valmentaudun, mutta en juuri kisaa kun ei kiinnosta. Jotain pikkuluokkia (max 100 cm, HeB) olen mennyt, ja nimenomaan itse kisannut noilla nuorina, isompiin luokkiin (yli metri ja heA ->) sitten palkattu kuski.

Ei auttanut, että laitoin tuolle kasvattajalle hevosteni nimet että katsokoot itse niiden tulokset.

No, myykööt jollekin muulle. Minä ostan varmaankin seuraavatkin hevoseni ulkomailta :) Tuon nyt kuusivuotiaan ostin kolmevuotiaana, nyt 12-vuotiaan hain Ruotsista.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   19.9.21 12:01:57

"Tuon nyt kuusivuotiaan ostin kolmevuotiaana, nyt 12-vuotiaan hain Ruotsista."

Olipa selkeä lause! :D
Siis nuoremman ostin kolmevuotiaana Saksasta, vanhemman hain neljävuotiaana Ruotsista. Eli valmiina ne eivät ole minulle tulleet.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.21 12:06:08

Onpas hassua. Mutta kaipa sitä kasvattaja saa valita kenelle myy.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   19.9.21 12:10:31

Niinhän sitä saa. Mutta ihmetyttää tuo, että ensin on ihan intona myymässä varsoja, ja sitten vetää liinat kiinni, kun minulla itselläni ei ole isojen luokkien tuloksia...

Ihan samalla tavalla voisi ajatella, ettei kasvattajalta kannata ostaa varsaa, kun ei se voi kovin laadukas olla, jos kasvattaja ei itse kisaa aktiivisesti GP-luokkia. Yhtä älytön vaatimus minusta :)

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Dunkku 
Päivämäärä:   19.9.21 12:23:03

Veikkaan, että kohdalle sattui vaan jollakin mittarilla parempi/myyjälle mieluisampi (esim. tuttu) ostajaehdokas ja hän halusi sitten keksiä jonkun kohteliaan syyn olla myymättä sinulle.

Pitäisin kyllä ehkä vähän erikoisena, jos olisin myymässä hevosta ja joku tulisi näin tunnistettavasti kirjoittamaan hv.nettiin, jos kauppoja ei olisi tullut. Kieltämättä miettisin, tekisikö mieli asioida ko. kirjoittajan kanssa muuallakaan. Tällaiset asiat on minusta fiksumpaa hoitaa naamakkain, ja muutenkin - hevosia maailmassa riittää. Eiköhän sinullekin tule vastaan vielä monta hyvää hevosehdokasta. :)

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.21 12:25:20

Ehkä kasvattaja kuuli jotain juoruja aloittajasta?

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   19.9.21 12:25:25

No olisiko kannattanut alun alkaen heti kertoa että hevosillasi kilpaillaan mutta itse et ?

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   19.9.21 12:33:10

Miksi ja millä rahoilla keräilet hevosia. Ehkä kasvattaja mietti miten pitkään rahasi riittää 4 hevosen ylläpitoon ja ratsuttamiseen vierailla ratsastajilla.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Niin. 
Päivämäärä:   19.9.21 12:34:52

Mitä sitten vaikka tunnistaa? Aloittaja kertasi itselleen ajankohtaiset tapahtumat, moittimatta ja syyllistämättä. Jos mikäli aiheuttaa tuntemuksia, selittelyä, puolustelua, sietää miettiä miksi. Kuka tekee väärin, jos joku tässäkään nyt on väärin toiminut, hän joka tekee vai hän joka puhuu?

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Dunkku 
Päivämäärä:   19.9.21 12:40:19

Lähettäjä: Niin.
Päivämäärä: 19.9.21 12:34:52

Mitä sitten vaikka tunnistaa? Aloittaja kertasi itselleen ajankohtaiset tapahtumat, moittimatta ja syyllistämättä. Jos mikäli aiheuttaa tuntemuksia, selittelyä, puolustelua, sietää miettiä miksi. Kuka tekee väärin, jos joku tässäkään nyt on väärin toiminut, hän joka tekee vai hän joka puhuu?

Kieltämättä aloittajan sävy oli asiallinen, pisteet siitä. Ehkä olen itse vaan yliherkkä, kun mietin, että jos jollakulla on jotain hampaankolossa ko. kasvattajaa vastaan, voi tästäkin vääntää jonkun lyömäaseen. Ehkä olen vaan liian tottunut umpikieroihin hevosihmisiin, joita meidän nurkilla on. :D

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   19.9.21 12:44:51

"LähettäjäKlo

Päivämäärä19.9.21 12:33:10

Miksi ja millä rahoilla keräilet hevosia. Ehkä kasvattaja mietti miten pitkään rahasi riittää 4 hevosen ylläpitoon ja ratsuttamiseen vierailla ratsastajilla."

No onhan hevospiireissä porukkaa vaikka kuinka joille ei ole rahan puolesta kiinni hevosten elättäminen, vaikka toki Suomessa ollaan aika persaukisia.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   19.9.21 12:56:43

Samaan törmännyt ja vain Suomessa. Jos kiinnostuu nuoresta tai varsasta, alkaa kasvattaja ajattelemaan, että siitä voi kiinnostua joku ammattilainen, enpä myy enää harrastajalle.

Lisäksi varsaakin pitäisi laukata katsomassa mieluiten syntymästä lähtien usein. Tuntuu aina, että kaupanpäälle saa sen kasvattajan. Kauppoja ei voi mitenkään tehdä heti, vaan kasvattaja tarvitsee jonkin ihmeellisen harkinta-ajan.

Minulla meni pari vuotta sitten varsan osto Suomesta puihin juuri edellisen kaltaisessa tilanteessa. Otin sitten yhteyttä ulkomaille, kasvattaja lähetti kuvia ja tietoja. Maksoin netin kautta ja varsa kiipesi kuljetusfirman autoon. Tuolla kasvattajalla on myös hyvin menestyneitä kasvatteja, silti myi tänne korpeen hevosen, kun siitä kiinnostuin. En ihmettele miksi Suomessa ei liiku ne nuoret hevoset.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   19.9.21 16:12:12

"Lähettäjä: Dunkku
Päivämäärä: 19.9.21 12:23:03

Veikkaan, että kohdalle sattui vaan jollakin mittarilla parempi/myyjälle mieluisampi (esim. tuttu) ostajaehdokas ja hän halusi sitten keksiä jonkun kohteliaan syyn olla myymättä sinulle."

Kyselin näistä varsoista alkukesästä, ja edelleen näyttävät olevan myynnissä... Eli jos on joku parempi ostajaehdokas kohdalle osunut, niin silloin hänenkään kanssa ei ole kauppoja syntynyt.

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 19.9.21 12:25:20

Ehkä kasvattaja kuuli jotain juoruja aloittajasta?"

Ehkä. Mutta olisi kyllä kiva tietää, että mitä ne juorut ovat mahtaneet olla?

"Lähettäjä: j
Päivämäärä: 19.9.21 12:25:25

No olisiko kannattanut alun alkaen heti kertoa että hevosillasi kilpaillaan mutta itse et ?"

Kyllä minä kerroinkin heti siinä ensimmäisessä sähköpostissaviestissäni, missä esittelin itseni ja kerroin, että on myös aiempaa kokemusta nuorista. Tuon jälkeen kasvattaja oli ihan innoissaan, kutsui katsomaan hevosia, ja oli vielä tuolloinkin myymässä varsoja minulle, mutta sitten päättikin, että "ei myykään kun minun kanssani niille tuskin kovin kummoisia kisatuloksia saisi". No, yleensäkään nuorten luokissa (mitkä taitavat olla kasvattajille niitä tärkeimpiä) ei radat kovin vaativia ole... Mutta ilmeisesti tuo nyt kuitenkin haittasi kun en ITSE kisaa niitä luokkia millä tasolla tällä hetkellä nykyiset hevoseni ovat.

"Lähettäjä: Klo
Päivämäärä: 19.9.21 12:33:10

Miksi ja millä rahoilla keräilet hevosia. Ehkä kasvattaja mietti miten pitkään rahasi riittää 4 hevosen ylläpitoon ja ratsuttamiseen vierailla ratsastajilla."

Tuo kasvattaja mainostaa, että nuoren voi myös jättää täysihoitoon hänen tallilleen kasvamaan ja koulutettavaksi, joten eihän minun olisi ollut edes mikään pakko niitä hevosia sieltä heti pois hakea jos se siitä olisi ollut kiinni, että hän haluaa niiden saavan kasvaa rauhassa tutussa ympäristössä ja tutussa laumassa.
Olen korkeakoulutettu, käyn töissä, voin tehdä töitä etänä, palkka ihan ok ja perintöäkin sain kun isä kuoli. Äitikin alkaa jo olla aika ehtoopuolella, joten sieltä tulee sitten lisää perintöä aikanaan. Ja kun osaa käyttää rahansa järkevästi niin ihan hyvin ne riittävät.
Ja kyllähän minä hevosiani itsekin ratsastan ja käyn valmennuksissa, ja noiden tähän asti kisanneiden henkilöiden kanssa on ihan hyvä diili. He saavat hyvän hevosen alleen ja maksavat omat valmennuksensa. Minä en heille maksa siitä että ratsastavat hevosillani, mutta kisakulut korvaan tietenkin täysin. Eipä ole valituksia tullut ja ratsastajia olisi jonossa.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   19.9.21 16:18:29

Ja tuo "aiempi kokemus nuorista" on siis sitä, että olen nuorempana omistanut ponitamman, jolla tehtiin kaksi varsaa, eli olin niiden elämässä mukana niiden syntymästä asti. Molemmat opetettiin ajolle ja ratsuksi, isoja poneja olivat. Ja lisäksi olen opettanut ravivarsoja, ja auttanut myös satulan laitossa muutamia. Ja edelleen on ympärillä apukäsiä ettei asioita tarvitse tehdä yksin. Ja jos olisin nuo varsat jättänyt täysihoitoon kasvattajalle, niin silloinhan hän olisi ihan itse saanut opettaa niitä (maksua vastaan tietenkin), eikä hänellä olisi silloinkaan pitänyt olla mitään valitettavaa, kun itse olisi saanut kasvattejaan edelleen opettaa ja kouluttaa. Minun maksaessa kaikki kulut tietenkin.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: gg 
Päivämäärä:   19.9.21 18:10:32

Nimimerkki Hmm kirjoitti hyvin.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Mielenkiintoista 
Päivämäärä:   19.9.21 21:48:05

Itsekkin olen törmännyt vastaavaan ilmiöön. :)
Voi kun uskaltais ulkomailta ostaa.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   19.9.21 22:21:48

Mukava kuulla että muillakin on samoja kokemuksia :)

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: pikkus 
Päivämäärä:   19.9.21 22:25:15

Onpa tällaisia kokemuksia nyt reilusti.

No hei, ostetaan ulkomailta.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.9.21 22:29:25

Voi olla, että myyjällä oli aiemmin keskustelut käynnissä useamman ostajan kanssa, ja karsi sinut joukosta. Ei tullut kauppoja, eikä nyt kehtaa enää olla yhteyksissä sinuun.

Laita viestiä, ja kysy uudelleen (toki tingittyyn hintaan).

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: paprika 
Päivämäärä:   19.9.21 22:37:16

Olen ollut myös siinä käsityksessä, että ”taviksen” on hankala saada ostettua varsaa. Pelasin varman päälle ja ostin kaverilta :D Emätamma on tuttu ja kiva, varsa hieno ja taatusti ”riittävä” minun käyttööni. Jos se osoittaa huimaa lahjakkuutta, saahan sinne sitten lahjakkaan kuskinkin kyytiin.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.9.21 00:03:14

Mä voin myydä aloittajalle hienon 1v oriin suoritusvanhemmista. :)

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   20.9.21 01:34:39

Varsat ja nuoret hevoset eivät kuulu kokemattomiin käsiin. Jos asiassa herää pienikään epäilys, niin myyjä tekee ihan oikein.

Kannattaa purkaa nämä asiat jossain muualla kun netissä...

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   20.9.21 06:31:49

"....perintöäkin sain kun isä kuoli. Äitikin alkaa jo olla aika ehtoopuolella, joten sieltä tulee sitten lisää perintöä aikanaan. Ja kun osaa käyttää rahansa järkevästi niin ihan hyvin ne riittävät...."
Ehkä tuo kasvattaja hieman aikoi auttaa rahan järkevässä käytössä.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   20.9.21 06:33:34

Mitä ihmettä. Joku täällä julki mässäilee, ja jakaa jo elävän ihmisen rahoja.

Ei ihan normaalia käytöstä.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: ei yhtää huoh 
Päivämäärä:   20.9.21 08:19:00

Tai sitten hän realistina tietää että parantumattomasti sairas äiti todellakin tulee kuolemaan varsin pian vaikka lääkärit yrittävät kaikkensa ja hoitoon käytetään runsaasti varoja. Ja että äidin kuoleman jälkeen esim isän perikunnan omistama miljoonan arvoinen asunto tullaan myymään ja aloittaja saa käyttöönsä ne varat joista on jo perintöveronkin maksanut. Ei siinä ole mässäilemistä muilla kuin kateellisilla. Perijät ovat joutuneet ja joutuvat tekemään surutyönsä ja heille kuolema on totuus, ei spekulaatio.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Niin.. 
Päivämäärä:   20.9.21 08:52:51

Kannattaa purkaa nämä asiat jossain muualla kun netissä...

Hassu tokaisu keskustelufoorumilla, jossa asiallisesti asiasta puhuttu :D

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.21 10:04:36

Suomalaiset kasvattajat saavat tukirahoja kasvattiensa kilpailumenestyksen perusteella. Summat ovat ihan tuntuvia. Tämä ehkä selittää sitä miksi parhaat varsat halutaan myydä sellaiselle jolla olisi mahdollisuus tähdätä isoihin kisoihin.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Miettii 
Päivämäärä:   20.9.21 11:54:01

Se on kuitenkin lopulta promilleja, jotka sinne isoihin luokkiin päätyy, kaikista syntyneistä varsoista. Jos haluaa oikeasti myydä ja omastaan eroon, myy sille jolla on rahaa, eikä odota ammattilaista, joka ei koskaan tule hakemaan.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: no jaa 
Päivämäärä:   20.9.21 12:20:55

Meillä ratsupuolen kasvattajat ovat pienkasvattajia joille se yksi syntynyt varsa on yhtä rakas kuin oma lapsi. Ja vähintään yhtä vaikea luopua. Joten yksikin korvaan kuiskattu epäilys ostajasta saataa estää kaupat vaikkei totta olisikaan.

Ravipuolella on useita isohkoja talleja joihin syntyy useita varsoja vuosittain ja niihin suhtaudutaan ammattimaisemmin jolloin niiden myynti on henkisesti paljon helpompaa. Etenkin lupaavat ja/tai hyväsukuiset varsat päätyvät osaajille valmennukseen eli ei tarvitse sitäkään miettiä miten myydylle käy. Ja kun ostettavaa materiaalia on enemmän, ei myyntiä voi vetkutella vain siksi että joku on sanonut että ostaja vaan tuhlaa perintörahoja. Koska se ostaja nappaa sitten jonkun toisen hyvän varsan.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Hevosten kasvattaj 
Päivämäärä:   20.9.21 12:36:21

Myyn varsat ja hevoset samaan hintaan, oli kyse kilparatsastajasta tai harrastajasta.
En kysele perään. Kokemuksella voin kertoa, että mitä hevosesta tulee, on myös tuurista kiinni.
En kuuntele juoruja ostajasta.
Nopeasti saa ihmisen kanssa jutellessa selville mikä on miehiään/naisiaan.
Varsojen ja hevosten hinnat ovat kunnolliset ei yli eikä ali.
Varsan ja hevosen myynti ei ole mikään ostajan kuulustelu, luonneanalyysi tai muuta sellaista.
Pidän hyvää huolta varsoista ja hevosista. Ne ovat minulle tärkeitä mutta myynnin jälkeen minä voin vain toivoa niille hyvää. Minun tehtäväni ei ole etänä kilpailuttaa niitä. Luonnollisesti vastaan jos on jotain kysyttävää.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   20.9.21 16:08:52

"Lähettäjä: K
Päivämäärä: 20.9.21 00:03:14

Mä voin myydä aloittajalle hienon 1v oriin suoritusvanhemmista. :)"

Kiitos, mutta olen kiinnostunut ostamaan tammavarsoja :)

"Lähettäjä: pyh
Päivämäärä: 20.9.21 01:34:39

Varsat ja nuoret hevoset eivät kuulu kokemattomiin käsiin. Jos asiassa herää pienikään epäilys, niin myyjä tekee ihan oikein."

Olen täysin samaa mieltä. Mutta minä en olekaan kokematon, ja osaan pyytää neuvoa ja ottaa apua vastaan enkä tähän mennessäkään ole yrittänyt itsekseni pärjätä.

"Lähettäjä: huoh
Päivämäärä: 20.9.21 06:33:34

Mitä ihmettä. Joku täällä julki mässäilee, ja jakaa jo elävän ihmisen rahoja."

Vastasin vain Klo:n kommenttiin, missä hän ihmetteli että miten minulla voi olla varaa pitää useampaa hevosta. Mutta jokainenhan voi ymmärtää lukemansa ihan miten haluaa, sinä ymmärsit näköjään omalla tavallasi :)

"Lähettäjä: ei yhtää huoh
Päivämäärä: 20.9.21 08:19:00

Tai sitten hän realistina tietää että parantumattomasti sairas äiti todellakin tulee kuolemaan varsin pian vaikka lääkärit yrittävät kaikkensa ja hoitoon käytetään runsaasti varoja. Ja että äidin kuoleman jälkeen esim isän perikunnan omistama miljoonan arvoinen asunto tullaan myymään ja aloittaja saa käyttöönsä ne varat joista on jo perintöveronkin maksanut."

No ihan noin kroisoksia ei olla, mutta tuo on totta että äiti on parantumattomasti sairas ja hengenlähtö ollut tänä vuonna jo kerran lähellä. Ja se talo on ihan tavallinen okt, ei mikään luksuslukaali. Siinä konkretisoitui se, että kuka vain voi kuolla koska vain, varsinkin kun ei ole nuoresta (74 v) ihmisestä enää kyse :(

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 20.9.21 10:04:36

Suomalaiset kasvattajat saavat tukirahoja kasvattiensa kilpailumenestyksen perusteella. Summat ovat ihan tuntuvia. Tämä ehkä selittää sitä miksi parhaat varsat halutaan myydä sellaiselle jolla olisi mahdollisuus tähdätä isoihin kisoihin."

Niin... Tätähän ei voi lainakuskin kanssa tehdä? Ratsastajana on pakko olla hevosen omistaja? Varsinkin, kun niiden nuorimpien luokkiin sillä omistajallakin riittää oma taso eli ne kyllä onnistuisi ihan minunkin kanssani. Isompiin luokkiin sitten joku muu jota kiinnostaa enemmän.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: iune 
Päivämäärä:   20.9.21 19:43:43

"Tämä ehkä selittää sitä miksi parhaat varsat halutaan myydä sellaiselle jolla olisi mahdollisuus tähdätä isoihin kisoihin."

"Se on kuitenkin lopulta promilleja, jotka sinne isoihin luokkiin päätyy, kaikista syntyneistä varsoista."

Moni suomalaiskasvattaja kasvattaa kouluheppa + esteheppa -sekoituksia, joista ei ole mihinkään lajiin :D

Mutta ai niin, suomalaiskasvattajille tärkeintä on että varsa on kivan värinen... Kun ei ne ammattilaisia kiinnosta, ja harrastelijalle tärkeintä on, että heppa on kivan värinen :)

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Ken 
Päivämäärä:   20.9.21 21:33:04

"Ehkä tuo kasvattaja hieman aikoi auttaa rahan järkevässä käytössä."

Joku satunnainen hevoskasvattaja ei ole ehkä oikea henkilö määrittämään mikä on järkevää rahankäyttöä ja mikä ei.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: djd 
Päivämäärä:   21.9.21 11:49:31

Eikö se ole ihan viisasta että pidetään varsa kasvamassa niin että tulevaisuudellekin on hevonen? Ja kun ostaa jo nuorena niin saa olla hevosen elämässä mukana eikä tarvitse ostaa sikaa säkissä. Ja varsinkin jos hevonen on kasvattajan osaavissa käsissä kasvamassa niin ei tarvitse hänenkään miettiä että missä pellon perällä sitä varsaa pidetään kolmivuotiaaksi asti.

Ihmetyttää vain tämä suomalaiskasvattajien tapa että tavikselle ei myydä kun kuitenkaan ammattilaisetkaan eivät ole niitä varsoja kiinnostuneita ostamaan.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: läskit emakot 
Päivämäärä:   25.8.24 20:52:08

suomessa ei osaa kasvattaa edes hevosia myyntiin. Ostakaa Ruotsista, Saksasta tai Tanskasta.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.8.24 21:02:43

Itse jätin just myymättä varsan, kun tuli huonot vibat ostajan jutuista.
Lisäksi oli vailla normi liike-, irtohyppy- ja käsittelyvideon lisäksi vielä samoja videoita "tuoreena" vaikka ko videot ovat kuukauden takaa. Lisäksi olisi pitänyt kuvata kun varsa menee pesarille ja koppiin jne. Totesin, että tulkoot katsomaan jos kiinnostaa, mutta en ala varsaa nyt kesken laidunkauden viemään taas uudelleen maneesille hyppäämään. Tuli tunne että ostaja juoksuttaa myyjää ihan vain huvikseen eikä ole oikeasti ostamassa mitään. Lisäksi jos ostaa niin varmasti valittaa siitä, että eihän tämä varsa menekään koppiin/pesarille/mihin vaan niin kuin videoilla. Semmoinen turhan narisija, lyhyesti sanottuna.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   25.8.24 21:08:23

Mulle kävi viime vuonna niin että kun ajelin kopin kanssa varsaa katsomaan, miwllyin siihen ja olisin ostanut mutta siinä vaiheessa kasvattaja pisti hintaan neljä tonttua lisää. Ajelin koppi tyhjänä kotiin ja ostin muualta. Muutaman kuukauden kuluttua kasvattaja soitti ja tarjosi varsaa alkuperäisellä hinnalla.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: naa 
Päivämäärä:   25.8.24 21:25:54

Lähettäjä: ..

Sinulla oli ihan järkevä syy jättää myymättä. Mutta ei mitenkään liity aloittajan tilanteeseen jossa ollaan innoissaan myymässä varsoja, kunnes selviää ettei varsojen ostaja itse kisaa korkealla tasolla vaan käyttää omilla hevosillaan osaavia lainakuskeja helpoista luokista eteenpäin. Kuitenkin niissä kasvattajapalkintoluokissa varsojen ostaja olisi voinut kisata itsekin.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   25.8.24 22:30:19

Suomalaisilta kasvattajilta on täysin mahdotonta ostaa varsaa, jos et ole entuudestaan tuttu.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Jose 
Päivämäärä:   25.8.24 23:07:39

Kannattaa ostaa ulkomailta. Suomessa ratsun osto vaatii näyttöä ja perseen nuolentaa. Ulkomailta saa ihan vain rahalla. Myös ravipuolelta voi ostaa vaikkapa huutokaupasta mieluisen, ei määräydy hinta naamakertoimen mukaan.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Lin 
Päivämäärä:   25.8.24 23:36:46

Itse meinasin ekan kerran laittaa varsan ensi keväänä tarjolle ja myyn kyllä sille joka sen maksaa jos vaan suht täyspäiseltä ostajalta vaikuttaa.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   26.8.24 07:37:14

Täällä taas levitellään ihme huhuja suomalaisista kasvattajista. Olen kasvattanut toistakymmentä vuotta ja aina olen sille myynyt joka haluaa ostaa oikeasti. Ja olen hyvin saanut myytyä. Olen myynyt sekä harrastajillle ja ammattilaisille, näin teen myös jatkossa. Ei tätä pysty tekemään jos ei myy, loppuu rahat kesken.

Mielelläni luulen tulevaisuudessa mitä kasvatilleni kuuluu, eikö se ole ihan luonnollista? Mutta en sotkeennu asioihin sen enempää. Pitäisikö kokonaan katkaista välit heti kun varsa on myyty ettei ostaja ryhdy valittamaan että sai kasvattajan kaupan päälle.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.24 08:43:22

Mitä ihmettä täällä vingut. Vaikuttaa siltä että syy ei ollut mitkään kilpailutulokset, vaan erikoinen käytöksesi, mitä täällä nytkin esittelet!

Miksi ihmeessä aloitit tämän keskustelun? Onko ihan uusi asia että kasvattaja saa valita kenelle myy? Varsat ja nuoret hevoset kuuluvat vain kokeneiden aikuisten käsiin. Tämä kirjoittelu on todella epäammattimaista.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.24 08:45:03

"Ymmärrän sen, että kasvattaja haluaa myydä kasvattinsa sellaiselle, jonka omistuksessa varsat niittäisivät mainetta ja kunniaa, mutta ihmetyttää se, että pitääkö sen nimenomaan olla sen hevosen omistaja, joka niillä hevosilla ratsastaa kilpailuissa?"

Ja tästä et pystynyt sen kasvattajan kanssa asiallisesti keskustelemaan, vaan tulen tänne nimettömänä valittamaan.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.24 08:49:55

"Pitäisin kyllä ehkä vähän erikoisena, jos olisin myymässä hevosta ja joku tulisi näin tunnistettavasti kirjoittamaan hv.nettiin, jos kauppoja ei olisi tullut. Kieltämättä miettisin, tekisikö mieli asioida ko. kirjoittajan kanssa muuallakaan. Tällaiset asiat on minusta fiksumpaa hoitaa naamakkain, ja muutenkin - hevosia maailmassa riittää."

Amen!

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   26.8.24 10:51:10

Ajattele asiaa siltä kannalta, että sen varsan tekemiseen on mennyt yli vuosi aikaa ja tuhottomasti rahaa. Myymällä saa hädintuskin omiaan takaisin ja riskit on valtavat.

Kuinka monelle tuntemallesi hevosihmiselle myisit oman varsasi? Itse olen myös hyvin tarkka näissä. Jos kuulen, että joku ei esim. käytä säännöllisesti sepän, eläinlääkärin jne palveluita, hakkaa hevosia tms, ei sovituta satuloita jne en myy.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   26.8.24 11:32:30

"Kuinka monelle tuntemallesi hevosihmiselle myisit oman varsasi? Itse olen myös hyvin tarkka näissä. Jos kuulen, että joku ei esim. käytä säännöllisesti sepän, eläinlääkärin jne palveluita, hakkaa hevosia tms, ei sovituta satuloita jne en myy."

Tässä on syy miksi en itse kasvata. Kasvattajan kun on pakko sietää, että ne omat kasvatit päätyvät millaisille ihmisille tahansa. Vaikka kasvattaja valitsisi varsan ensimmäisen omistajan kuinka tarkalla seulalla tahansa, niin se seuraava tai sitä seuraava voi olla mitä vain. Tuon vuoksi on jokseenkin turhaa käyttää edes sen ensimmäisen kanssa liian paljon suurennuslasia.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: eisitten 
Päivämäärä:   26.8.24 18:55:29

Joku on näköjään nostanut tämän melkein 3 vuotta vanhan ketjun taas esille.

Jännä juttu, että täällä haukutaan minua. Mutta ei oikeastaan mikään ihme, koska kommenteistanne näkyy, ettette osaa lukea. Kyllähän minä sen kasvattajan kanssa keskustelin, useammankin kerran.

Minä en tuota kasvattajaa haukkunut, ainoastaan ihmettelin tuota, ettei myynytkään minulle, koska isommissa luokissa käytän lainakuskia ja vain pienemmissä kisaan itse.

En ostanut kumpaakaan noista aloituksessa mainittua varsaa, vaan ostin niiden sijaan muualta kaksivuotiaan tamman. Mutta valitettavasti ostin sen ulkomailta, joten suomalaiset kasvattajat eivät saa meriittejä siitä, miten hieno hevonen se on.

Aika monillekin tuntemilleni hevosihmisille voisin oman varsani myydä, jos olisin varsaa myymässä. Minun tuntemissani hevosihmisissä ei kylläkään ole niitä, jotka hankkaavat hevosiaan ja laiminyövät niiden terveyden ja turvallisuuden. Aika outoa, jos jonkun tuttavissa noita on paljonkin...

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 19:03:55

eisitten, jep, kyllähän tämäkin keskustelu saa hevosihmiset näyttämään hieman erikoisilta. Toki joku kommentoija on saattanut itsensä aloituksesta tunnistaa

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.24 19:11:05

"Lisäksi varsaakin pitäisi laukata katsomassa mieluiten syntymästä lähtien usein. Tuntuu aina, että kaupanpäälle saa sen kasvattajan"

Ihan kuin rotukoiran pentua olisi ostamassa :D niidenkin kasvattajille (eli myyjille) pitää kirjoittaa ja soittaa pitkät pliirum plaarumit itsestään ja koirakilpailumenestyksestään (vaikka ostaisi seurakoiraksi seurakoira rotuisen). Sen päälle on käytävä vähintään 3-4 kaffetreffiä, ennen kuin pääset jonoon. Pennun saat jos kasvattajamyyjä muistaa. Mutta kaupan päälle tulee se kasvattaja, halusit tai et.

Nykysuomessa eläimen ostaminen on itsensä myymistä. Ei ihmekään että ulkomailta käy eläinvirta monissa lajeissa :D

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 13:30:55

"Lähettäjä: huoh
Päivämäärä: 20.9.21 06:33:34

Mitä ihmettä. Joku täällä julki mässäilee, ja jakaa jo elävän ihmisen rahoja.

Ei ihan normaalia käytöstä."

Joo kalskahti korvaan aika lailla

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 13:40:01

Itsepetostahan se on, jos kuvittelee lähes 80-vuotiaan parantumattomasti sairaan elävän hyvin pitkään. Moni tosin lapsellisesti kuvittelee vanhempiensa olevan kuolemattomia.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.24 13:44:13

Nämä on niitä kasvattajia jotka itkevät joka palstalla kun varsakauppa ei käy.

En edes katsoisi kotimaan markkinoita jos rotuni olisi muu kuin sh.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   28.8.24 13:48:01

Ja taas, sossupummeja kasvattajatkin. Tukirahojen perässä.

  Re: Kasvattaja ei myynyt varsaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.8.24 15:29:10

Kuka tampio kasvattaja myy hevosiaan elämäntyyliin joka ei ole hevosen elämää, vaan sen sijaan niille stressaavaa? Kasvattaja voisi mennä myymään urheiluvälineitä sen sijaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.