|
Lähettäjä: Minni
Päivämäärä: 30.5.26 12:42:15
Minä ottaisin rauhallisessa hengessä ja hetkessä asian puheeksi vaikka näin: "Hei mummo, olet mulle tosi tärkeä ihminen ja haluaisin että meillä säilyisi hyvä suhde. Minua loukkaa tosi paljon se, että arvostelet minulle rakasta ihmistä ja parisuhdettani. Tulen surulliseksi sanoistasi ja ne ahdistavat minua. En voi jatkaa näin ja haluan, että lopetat minulle puhumisen tästä aiheesta. Voidaan puhua muista asioista."
Aseta rajat ja jos ei mummo niihin taivu niin kerro, ettet sitten halua olla tekemisissä. Jotkut uskovaiset kokevat velvollisuudekseen "todistaa" muille ihmisille, jotka heidän tulkintansa (!) mukaan elävät synnissä. Tämä tehdään henkilöstä ja uskon syövereiden syvyyksistä riippuen joko julistamalla päin naamaa @!#$ tulta tai yrittämälllä hienovaraisemmin ujuttaa sanomaa keskusteluihin. Itse olen uskovaisesta perheestä, nyt ikää jo melkein 50v. Irtaannuin 19-vuotiaana yhteisöstä ja aika raskasta on, kun vaikeissa elämäntilanteissa perheen tukea tarvinneena joka kerta on yritetty tuputtaa uskoa ratkaisuksi. Että NYT sillä on se "etsikkoaika" kun on vaikeuksissa, NYT sille kannattaa tarjota tätä! Vanhemmat ovat sanoneet suoraan että kadotukseen joudut jos et usko. Sisko on yrittänyt ujuttaa puheisiin kauniimmin "minulla on auttanut tosi paljon rukoileminen ja Jeesuksen se, tämä ja tuo, toivottavasti sinäkin saisit apua". Tuloksena on viimeiset 15v ollut hyvin etäiset suhteet joita en enää edes halua parannella. Ei jaksa pettyä joka kerta uudelleen. Ymmärrän, että vanhusten kohdalla tämä on vaikeaa, omatkin vanhemmat ovat jo 75v, mutta joskus on pakko valita itsensä ja oma hyvinvointinsa. Toki jos ei ole vaikkapa traumatisoitumista lapsesta lähtien näiden asioiden ja perhesuhteiden parissa, pystyy näihinkin suhtautumaan kevyemmin.
Tsemppiä aloittajalle, valitset sitten nostaa kissan pöydälle tai odotella mummon poismenoa hiljaa. Oma lapseni seurustelee samaa sukupuolta olevan kanssa ja minä tuen häntä tässä kaikin keinoin, olen hänestä erittäin ylpeä <3. Myös tästä syystä en ole halunnut altistaa lastani omien vanhempieni mielipiteille, koska tiedän mitä he ajattelisivat. En voi vaikuttaa muiden käytökseen, mutta omaani voin! Aion mennä Helsinki Priden pääkulkueeseen tänä vuonna =).
|