Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.6.21 21:18:33

Mursin lantion alueelta kaksi okahaaraketta ja paranin miltei säryttömäksi kahdess kuukaudessa ja palasi töihin. Liikuntaa käskettiin jatkamaan säryn rajoissa.

Alussa kävelin, sitten aloin pyöräilemään ja nyt olen muutaman kerran käynyt selässä. Ja nyt tää särky on alkanut taas menee huonommaksi. Jomotusta, kiristystä ja sähköiskuja.

Onko kokemuksia aiheesta? Puolesta vuodesta vuoteen sanottiin, että toipuminen voi ottaa. Mutta onko tämä normaalia, että särky pahenee näin?

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   16.6.21 22:08:22

Vesijumppa ja vesijuoksu on pelastaneet minut takaisin ratsaille. Kovalla alustalla ei voi enää treenata ja hevoselta vaaditaan tietynlainen askel etten kipeydy. Ja ratsastus on Max 30 min ja selkä veryteltävä ennen ja jälkeen. Tsemppiä!

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   16.6.21 22:11:03

Täti: kiitos kokemuksesta. Pyöräilyssä ja hepan selässä paino kuormittuu niin yhden pisteen päälle, et mahtaakohan siitä nyt tulla tää kipu..

Vesijuoksuvyö menee heti hankintaan! Mökillä uin joka päivä muutenkin.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.21 22:25:01

Omalle selälle pyöräily oli pahinta.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.6.21 22:31:01

Kuinka kauan onnettomuudesta on? Minulla kesti yli puoli vuotta ennen kuin ratsastus onnistui.

Pidä nyt ensin taukoa, ettei takapakki pahene. Sopisiko uinti liikunnaksi?

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   16.6.21 22:36:30

Mulla ei ole selässä ollut murtumaa mutta muualla.. On se että välillä paranee ja sitten takapakkia.. Mutta pahinta ehkä on se että vielä vuosien jälkeen tulee leposärkyä (nilkkaan joka murtunut n 6 vuotta sitten) ja liikerata ei tuu koskaan olemaan entisenlainen sekä ruhjevamma peukalossa (tullut vajaa 10 vuotta sitten) oireilee välillä... Mutta vesijuoksu voi tehdä hyvää ja itsellä muuten selkävaivaisena jooga ja pilates auttanut myös. Mutta tsemppiä

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Oliivi 
Päivämäärä:   16.6.21 23:43:16

Miten olet hoitanut/hoidattanut selkää murtumien parannuttua? Osteopaatti, fyssari, akupunktio tai vastaava on käytännössä välttämätön, jotta rangan murtumaa ympäröivät pehmytkudokset saadaan palautettua normaaliin toimintaan. Jos nikamat on luutuneet oikein, kivun syy on lihaksissa, kalvoissa ja luultavasti näiden puristuksiin jäävissä hermotuksissa kun kerran kipu on säteilevää ja iskumaista.

Eli joku pehmeä, liikkuvuutta parantava hoitomuoto! Ei mitään kiroa tai urheiluhierontaa.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.6.21 09:19:18

Menen tänään lääkäriin. Fyssalla kävin pari kertaa ja kuntoutin ohjeiden mukaan ja selkä olikin jo kivuton. Maaliskuussa tapahtu, töihin palasin toukokuussa.

Taitaa olla nuo satulahommat pistäneet pahaksi (hevosen ja pyörän). Jospa sai apuja tilanteen laukaisemiseksi ja sitte taas on fiksumpi mitä tehdä jatkossa.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.21 12:32:50

Palaa siihen, mikä sai selän kivuttomaksi, ja sitten maltilla kuntoutusta. Ratsastukselle on vielä muutenkin turhan aikaista, luu on vielä haurasta

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.6.21 13:42:35

Juu taisi olla liian innokas alku, vaikka otinkin rauhallisesti entiseen verrattuna.

No jos sais lääkäriltä vinkit millä tilanne nyt laukee taas ja miten tästä eteenpäin.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Kepa6 
Päivämäärä:   17.6.21 16:02:37

Työskentelen yksikössä, jossa hoidetaan selkäpotilaita. Rankamurtumien jälkeen, hoidettiin ne sitten konservatiivisesti tai operatiivisesti, ohjaamme potilaat välttämään selän voimakkaampaa rasitusta 3 kuukauden ajan. Yleensäkin kävely ja vesilajit ovat tuona aikana parhaita toipuvalle selälle. Uskon, että tuossa vaiheessa ratsastaminen on liian raskas laji murtumille, joissa luutumisprosessi on vielä kesken. Iskut ja töyssyt eivät ole ihan parhaaksi murtumien paranemiselle.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.6.21 16:06:48

Kepa6. Olin aiheesta vain julkisessa sairaalassa 2 yötä ja 3 päivää. Saatesanoina: kaikkea voit tehdä kivun rajoissa, jopa ratsastaa jos haluat ja kun pystyt.

Mitään jatkoseurantaa tms ei ollut.

Noh nyt sitte takaisin lekurille nyyhkimään. Katotaas mitä se sanoo 

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Oliivi 
Päivämäärä:   17.6.21 16:28:52

Ei se tilanne "laukea" yhtään millään, kaikista vähiten lääkärikäynnillä. Lääkäri voi toki määrätä kipulääkettä akuuttiin kipuun, mutta murtumien ja murtuma-alueen pehmytkudosvaurioiden paraneminen on pitkä prosessi, vähintään vuosi. Ei siihen mitään taikatemppua ole vaan aikaa, pehmeää käsittelyä ja riittävän vähän rasitusta.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   17.6.21 16:37:44

No pakko tässä lääkäriin nyt on mennä ihan senkin vuoksi, etten suoriudu näillä kivuilla töistäni.

Kiitos kuitenkin kaikista neuvoista ja vinkeistä!

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.6.21 21:54:58

SelkäNIKAMAn murtuma on hieman eri asia kuin pelkän okahaarakkeen. Ja murtumat luutuu muutamassa kuukaudessa, veikkaisin ennemmin juurikin noita pehmytkudosvammoja ympärillä jotka kipuilee. Nappia naamaan ja liikkeelle, sillä se lähtee.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   18.6.21 22:55:05

* samapa tuo mitä veikkailet. Lääkäri veikkasi välilevyä ja ensi viikolla magneettiin.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.6.21 23:33:50

Olin myös tulossa sanomaan että varmaan joku muu nyt siellä vaivaa kuin ne murtumat. Itsellä murtui 3 sivuhaaraketta ja vaikka alkuun olin täysin toimintakyvytön, toipuminen edistyi nopeasti ja hevosen selässä olin 4 viikon jälkeen. Nyt kuusi viikkoa tapahtuneesta ja teen fyysistä työtä, ratsastan, käyn salilla ja lenkkeilen. Toki kipuilua vielä joissakin tilanteissa esiintyy, mutta suunta on ylöspäin koko ajan. En millään jaksa uskoa että enää parin kuukauden jälkeen alkaisi tuollaiset kuvailemasi kivut vaikka mitä tekisi. Ja tosiaan haarakkeiden murtumat on vähän eri asia kuin itse nikaman :)

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.6.21 09:06:25

No, hienoa että sulma parani noin hyvin ja helposti. Tässäkin ketjussa on puolen vuoden säryttömäksi kestäneitä tapauksia.

Itse olin särytön n. 9vko jälkeen ja nyt palasi säryt vauhdilla takaisin. Toivottavasti sulle ei käy samoin. Mulle lääkäri sanoikin nyt, että hyvin yksilöllistä miten tästä paranee. Toiset ovat täysin tolpillaan 2kk jälkeen, mutta osalle voi jäädä loppuelämäksi kipuja.

Toivottavasti osaat nyt arvostaa omaa toipumistasi, mutta ymmärtää, että kaikilla ei mene samoin. Vaikka kyse onkin vain okahaarakkeista.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Oliivi 
Päivämäärä:   19.6.21 09:11:08

Erotat varmaan itsekin okahaarakemurtuman ja välilevynpullistuman kivut toisistaan, ne kun ovat täysin eri rakenteissa ja kipu on siksi erilainen. Onko se kipu siis murtumiin liittyvää, samantyyppistä ja lisääntynyttä kuten olet täällä kirjoittanut vai ihan erityyppistä, välilevykipuiluun viittavaa?

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   19.6.21 09:15:41

Ratsasta ensin vain käyntiä.ja vähän ravia kevennellen.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   20.6.21 20:21:35

Oliivi: okahaarakkeiden murtumat ovat särkeneet aika samalla tapaa saiken loppupuolella: sähköiskuja ja lihasjumia ja väsymystä.

Olin särytön jo täysin, nyt alkoi uusiksi. Tänään tuli taas uusi oire, nilkka meni puutuneeksi ja sitten koko pohje. Soitin päivystykseen ja käskivät sinne. Tiistaina magneetti, traumalekuri ei alkanut arvailemaan. Sanoi, ettö joko välilevy on nyt alkanut ärtyä tai sitten okahaarakkeiden luutumisessa on ongelmia.

Keskiviikkona magneetin jälkeen onneksi heti lääkäri. Vaikea tässä on erotella miltä tuntuu kun tosi paljon erilaisia tuntemuksia ollut tässä 4kk aikana.

  Re: Selkänikamien murtumat vaivaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   20.6.21 20:24:41

Ts. koska mulla ei ole koskaan ollut välilevyissä ongelmia en osaa sanoa onko tämä särky-ja oirerypäs niistä. Okahaarakkeiden akuuttina aikana särki niin saamaristi, että voisi tämä sitäkin olla. Poislukien tämän päivän puutuminen.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.