Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   15.6.21 22:34:02

Onko täällä monia Ylemmän AMK tutkinnon suorittaneita? Millaisena koit koulutuksen tason ja siitä saadun hyödyn? Kasvoiko se kuuluisa palkkapussi?

Saa myös mainita minkä alan tutkinto kyseessä ja missä opiskelit :)

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   15.6.21 23:07:57

Ei ole vielä tutkinto taskussa, mutta sen jo tiedän, että palkka ei nouse jos ei työnkuva muutu. Vuoden verran opintoja jäljellä ja vähän alkaa vaikuttamaan, että ehkä esimies haluaa muuttaa työnkuvaani ainakin eilisen puhelun perusteella :)

Varsinaisesti mitään uutta en ole vielä ainakaan oppinut, mutta kertaus on opintojen äiti ;) Monille jotka opiskelleet perinteisellä tavalla saman tutkinnon kuin minä tiimioppijana, on tullut moniakin asioita uutena. Liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen on opintojeni aiheena.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   15.6.21 23:14:39

Riippuu todella paljon alasta.esim bioanalyytikoilla ei vaikuta laisinkaan.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.6.21 06:29:43

Kiitos! Muita?

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   16.6.21 08:05:50

Poikani suoritti YAMKon (Sähköinssi). Haki työpaikkaa johon vaadittiin ylempi korkeakoulututkinto ja saikin paikan. Palkka nousi tietenkin kuten usein työpaikkaa vaihtaessa. 10 vuotta oli edellisessä työpaikassa ja sen työn ohella täydensi tutkintoa. Opiskelu kannattaa koska tutkinto voi avata työpaikkoja joita ei voi edes hakea ilman.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: niinno 
Päivämäärä:   16.6.21 08:29:04

Ei vielä mutta olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Äkkiä katsoen näyttää siltä, että opinnot keskittyvät enemmän johtamiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Toisin sanoen, ne on tarkoitettu johtotehtäviin tähtääville tai sellaisissa työskenteleville. Oppi ei tietenkään kokskaan mene hukkaan mutta en ole varma onko tuo juuri minulle oikea suunta. Viihdyn asiantuntijana sekä projektinvetäjänä! Toisena vaihtoehtona olen miettinyt maisteriohjelmaa tai kokonaan uuden tutkinnon aloittamista yliopistolla.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Annukka 
Päivämäärä:   16.6.21 12:25:25

Yamk-tutkinnon saatuani hain eri työpaikkoja ja pääsin nykyiseen, joka on unelmieni työ. Vuorotyö vaihtui päivätyöhön ja brutto kasvoi melkein 1500 eurolla. :)

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Teresa 
Päivämäärä:   16.6.21 12:53:01

Mä olen juuri hakenut YAMK-tutkintoon joten opiskelusta ei vielä ole tietoa. Töissä esimies on kannustanut kovasti kun olen suunnitelmistani puhunut ja hieman olen ymmärtänyt että liksa nousee tuon myötä. Ei mitään aikeita siirtyä esimieheksi tms vaan asiantuntijatöissä jatkan. Kuten myös tuttuni ovat jatkaneet joiden tiedän yamk:n käyneen.

Mietin myös maisteritutkintoa mutta totesin että olen (edelleen) liian tyhmä yliopistoon. Myös kokonaan uusi ala oli harkinnassa. Lopulta päädyin yamk:hon kun se ehkä tilanteessani paras vaihtoehto. Jos en pääse niin aloitan avoimen yliopiston opinnot jotka kiinnostaisivat kaiken kaikkiaan enemmän.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.6.21 14:34:07

Itselläni myös enemmän kiinnostusta oman asiantuntijuuden kehittämiseen, esimiestyö ei ole mikään tähtäin vaikka ehkä sekin jossain kohtaa ajankohtaiseksi tulee.

Maisterinopinnot kiinnostaisi myös, mutta olen ymmärtänyt että sitä ei niin vain työn ohella tehdäkään. Toisin kuin YAMK joka on ihan luotu työn ohessa opiskeltavaksi.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   16.6.21 15:05:13

Jos on esimerkiksi traden tutkinto ja haluaa ylemmän korkeakoulututkinnon niin kauppatieteiden puolella on joitakin räätälöityjä maisteriohjelmia työn ohella suoritettavaksi. Trade ei kuitenkaan ihan suoraan vastaa kandia, joten kandiopintoja on myös suoritettava samalla. Näihin maisteriohjelmiin on kova tunku, eli keskiarvon pitää olla vähintään yli 4, että juurikaan voi edes elätellä toivoa sinne pääsemiseksi. Jos k-a on alle 3 niin ensin pitää käydä kandi avoimessa kokonaan ennen kun on hakukelpoinen.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.6.21 20:26:41

Kiitos!

Vaihteleekohan tuo ihan vaan korkeakouluttain mistä löytyy tuollaisia räätälöityjä maisteriohjelmia?

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   16.6.21 21:02:09

En tiedä miten tuo on. LUTilla on 13 maisteriohjelmaa työn ohella tekniikassa ja vaan yksi kauppatieteissä.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Tankini 
Päivämäärä:   16.6.21 21:17:27

Opinnäytetyötä vailla valmiit opinnot. Eli puolivälissä.

YAMK: n hyöty on kyllä todella paljon kiinni koulusta, valituista kursseista ja siitä, miten ja missä saa tehtyä opparin. Oppari on tosi paljon työläämpi kuin amk- työ, jos sitä ei voi tehdä omasta työstä, ainakin niin, että aihe on tuttu, työn (ja muun elämän) ohella on kyllä rankkaa. Ei tietenkään mahdotonta, ja varmaan toisilla aloilla hieman helpompaa, mutta itellä ei tule mitään. Teen YAMKn eri alalta kuin missä olin aloittaessa töissä ja teen työn yrityksen kehittämisestä, eikä se ole yhtään lähellä omaa mielenkiintoa eikä omaa työtä. Palkka ei nouse, vaan pääsen tuon avulla haluamaani työhön ihan uudelle alalle. En valinnut liiketoiminnan tai johtamisen opintoja, vaan kehittämistä, yhteistoimintaa ja asiakaspalvelua.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   16.6.21 21:33:36

Tekniikan ala ja hyödyttää palkassa sekä siinä että on osoittautunut halua kouluttautua, eli omassa työpaikassa etenemistä tukenut yamk-tutkinto. Plussaa oli opiskellessa tavata uusia ihmisiä ja saada näkökulmaa laajennettua, kun muuten on aika vakio porukka jossa töitä teen.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Teresa 
Päivämäärä:   16.6.21 21:44:42

Just tuli tieto että pääsin kouluun. Nyt on vähän sellainen olo että mitä v*ttua! Hämmentävää! :D

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   16.6.21 21:55:14

Onnea Teresa! :)

Kiitos kaikille vastauksista. Ei opiskelu koskaan hyödytöntä ole, vaikka se on fakta että jos haluaa palkkaan saada loikkauksen niin onnistuu parhaiten työpaikkaa vaihtamalla.

Mutta juurikin se että tulisi taas eri näkökulmasta haastettua omaa osaamista ja myös kuulisi erilaisten taustojen omaavien ihmisten näkökulmia.

Lähinnä mietityttää työn, opintojen ja perhe-elämän yhdistäminen. Jostain täytyy varmaan luopua, ehkä omasta harrastamisesta.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Teresa 
Päivämäärä:   16.6.21 22:18:37

Kiitos H!

Itsellänikin alkaa nyt mietintä että miten elämän jatkossa järjestää että ehtii kaiken tehdä. Mulla ei onneksi ole perhettä ja eläimetkin olen toistaiseksi jättänyt ottamatta jotta kukaan muu ei kärsi siitä että teen aina joko töitä tai opiskelen. Harrastuksia menee nyt väkisin telakalle.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Mira 
Päivämäärä:   16.6.21 22:45:00

Saan 300 €/kk lisää palkkaa.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: SoutaaHuopaa 
Päivämäärä:   16.6.21 23:39:29

Suoritin. Nykyiseen työhön ei tuosta tutkinnosta ole ollut mitään hyötyä eli sama liksa koska kävin Yamk:in vähän toiselle suuntaukselle. Olen hakenut koulutusta vastaaviin töihin vuoden, en ole päässyt kuin haastatteluihin.
Riippuu alasta tosi paljon onko tutkinnosta hyötyä. Lopputyö oli työläs.
Tai oli mulle se hyöty että pääsin jatko-opiskelemaan opettajaksi :-)

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.6.21 20:03:41

SoutaaHuopaa oliko YAMK-tutkinnosta siis jotain hyväksiluettavaa opeopintoihin?

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   17.6.21 20:25:36

Meinasin hakea asiantuntija-linjalle, mutta työhön se ei olisi vaikuttanut mitenkään. Ei palkkaan eikä työnkuvaan. Opiskelin sitten maisteritutkinnon ja pystyin hakemaan uutta työpaikkaa mihin yamk ei olisi riittänyt. Olisi mennyt uran kannalta yamk-opinnot täysin hukkaan (olen bioanalyytikko).

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   17.6.21 21:50:58

Hippu, mikä työpaikka oli sellainen johon ylempi kk-tutkinto ei olisi riittänyt?

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   17.6.21 21:53:20

Asiantuntijatyö, vaaditaan yliopistotutkinto (maisteri).

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   17.6.21 21:59:34

Mikä on joku yleispätevä asiantuntijatyö josta voi vasn ilmoittaa, että ylempi korkeakoulututkinto ei käy? Olen töissä asiantuntijaorganisaatiossa xxx asiantuntijana ja olen tradenomi.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Hippu 
Päivämäärä:   17.6.21 22:17:27

Lääketeollisuus, valtion virastot. Sairaalassa sairaalakemistiksi pääsee vain maisteripapereilla ja kemian opinnoilla. Valtiolle vaaditaan asiantuntijatehtäviin yliopisto-opinnot. Itseasiassa mihinkään luonnontieteen asiantuntijatyöhön ei pääse yamk-tutkinnolla. Tai korjatkaa jos olen väärässä.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.6.21 22:18:23

Mä hain just akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen yamkia opiskelemaan. Olen sairaanhoitajana ollut eri akuuttipaikoissa kymmenkunta vuotta. Palkka ei nouse mihinkään, ellei työn kuva muutu. En tiedä miksi käyn vielä hoitoalan kouluja, ei tämä tästä paremmaksi muutu. Jos kävisin vielä pedagogiset opinnot tähän päälle, niin sitten voisin vaikka opettaa ammattikorkeassa toisinaan.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.6.21 22:45:26

Aika monta alaa missä yamk ei vaan vastaa yliopistotutkintoa vaikka miten on yritetty nimetä hienoksi. Näin se valitettavasti menee.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   18.6.21 16:21:19

Miten valtion viroissa voidaan syrjiä ylemmän AMK:n käyneitä, jos tutkinto virallisen määritelmän mukaan antaa saman pätevyyden julkiseen virkaan kuin maisterin paperit?

Vaikka se nyt ei ollutkaan tämän keskustelun pointti, noilla koulutuksilla pyritään tarjoamaan työelämän tarpeisiin ihan erityyppistä asiantuntemusta. Turha niitä on yrittää samaan boksiin tunkea sisältönsä puolesta.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   18.6.21 16:36:49

Ei ammattikorkeakoulussa opeta Yamk:n papereilla, amiksessa kyllä.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.21 17:34:16

H, koska siellä ratkaisee opintojen sisältö, ei tutkintonimikkeen osa. Yamk ei vastaa yliopistoa. Työpaikkailmoituksissa lukee usein "soveltuva ylempi korkeakoulututkinto", yamk ei ole kovin monelle alalle soveltuva.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   19.6.21 05:07:48

^ ei ne yliopistotutkinnotkaan ole "kovin monelle alalle" soveltuva. Esim. jos opiskelee yliopistossa kasvatustieteitä, on tutkinto soveltuva kasvatustieteenALALLE.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   19.6.21 11:38:12

Riippuu paljon työnantajasta kelpaako yamkki. Itse olen työssä, johon haettiin nimenomaan maisterin paperit omaavaa, vaikka varmasti moni amk:n käynyt ja kokemusta omaava pärjäisi aivan yhtä hyvin. Mutta onhan se nykyään harvinaisempaa, että ainakin oman alani työpaikkailmoituksissa ei kriteerinä lukisi vain ylempi korkeakoulututkinto. Eri asia on sitten palkkaakaan asenne yamkkia kohtaan.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   19.6.21 13:14:37

Kyllä YAMK-tutkinto vastaa maisterintutkintoa, nimeksi on myös ehdotettu muutettavan maisteri (AMK) juuri tästä syystä. Edelleen työnantajapuolella on niitä, jotka eivät tätä sisäistä, koska yliopistolla on vuosisatojen perinteet ja YAMK on ollut olemassa tutkintona vasta vuodesta 2005. Lisäksi aiemmin tutkintoa on yliopistoväen puolelta vähätelty, koska siihen ei ole vaadittu "edes" ylioppilastutkintoa.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   19.6.21 14:20:42

Kyselin juuri eräältä joka tällä hetkellä opiskelee YAMK tutkintoa Turussa. Hän sanoi että nimike olisikin muutettu jo maisteriksi? Itse en Turun AMK:n sivuilta löytänyt tällaista tietoa kylläkään..

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.6.21 14:58:10

Niin, yliopistolla on nimenomaan vuosisatojen perinteet opinnoissa ja tutkimuksissa. Yamk on vasta kyhätty kasaan. Eikai ole mikään ihme että työnantajat arvostavat enemmän yliopistosta valmistunutta.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   19.6.21 16:08:54

ähettäjä...

Päivämäärä19.6.21 14:58:10

Niin, yliopistolla on nimenomaan vuosisatojen perinteet opinnoissa ja tutkimuksissa. Yamk on vasta kyhätty kasaan. Eikai ole mikään ihme että työnantajat arvostavat enemmän yliopistosta valmistunutta.
----
Niin just, on tutkijoita ja tekijöitäD. Että eiköhän YAMK ole kyhätty kasaan ihan syystä.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   19.6.21 16:19:08

Tradenomi YAMK on englanniksi Master of Business Administration (MBA) eli maisteri, Suomessa taas ei, että sitä ei sekoiteta yliopiston maisteriin.
Meillä kieliopinnot esimerkiksi on yhtenäisiä yliopiston kanssa, koska kuulimme samaan konserniin ja tämä yhdistyminen leviää koko ajan.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: SoutaaHuopaa 
Päivämäärä:   19.6.21 16:36:23

Joku kysyi, onko hyötyä Yamk:sta ope opintoihin niin ei ole. Ainoa mistä ois hyötyä on kasvatustieteen opinnot, mulla niitä ei entuudestaan ole.

  Re: Sennuissa YAMK tutkinnon omaavia?

Lähettäjä: SoutaaHuopaa 
Päivämäärä:   19.6.21 16:55:51

Ammattikorkeakoulun lehtoreiden ja tuntiopettajien tutkintovaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Yliopettajilta vaaditaan soveltuvana jatkotutkintona suoritettu lisensiaatin- tai tohtorintutkinto.

Yliopettajilta, lehtoreilta ja tuntiopettajilta, joiden opetustehtäviin kuuluu pääosin ammattiopintojen järjestäminen, vaaditaan vähintään kolmen vuoden työkokemus tutkintoa vastaavissa tehtävissä. Yhteisten aineiden opettajilla ei ole työkokemusvaatimusta.

Ammattikorkeakouluissa opettajana toimiminen edellyttää lisäksi pedagogisia opintoja ja pedagogista pätevyyttä.

Tässä vielä ohje, josta selviää että AMK opiksi pääsee ilman yliopistoa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.