Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.4.21 23:04:37

punnerrusta kunnolla tehtyä, edes polvet maassa? Teenkö sitten vaan suosiolla maha notkolla? Vaihtoehtoisia liikkeitä? Yläkroppa kaipaa kipeästi lihaksia, on vähän epäsuhtainen jalkoihin nähden. Kahvakuula tekisi mieli hankkia, jotenkin tykkään enemmän sen kanssa tehtävistä liikkeistä kuin vaikka käsipainoista.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.4.21 23:05:26

Pöytää vasten

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: ” 
Päivämäärä:   11.4.21 23:08:50

Lankuttaminen vahvistaisi koko kroppaa punnerrusasennossa :) edellä mainittu pöytää vasten hyvä, pikkuhiljaa vaan madaltamaan tasoa, jota vasten punnerrat. Jos kotona on leuanvetotanko, nii roikkuminen vahvistaa hyvin yläkroppaa, ja voisi olla punnerruksen kanssa hyvä pari vahvistamaan yläkroppaa. En oo pt, mutta treenaillut aika kauan:)

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Tessa 
Päivämäärä:   11.4.21 23:09:12

Punerran vain seisten, koska olkapää hieman rikki..
Kestää siis tämän version, mutta ei perinteistä tyyliä.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   11.4.21 23:13:03

Istu lattialla ja koeta nostaa itseäsi osittain ilmaan käsillä, kädet selän takana tai jalkojen välissä. Paljon toistoja, myös tavalliset käsipainot voivat auttaa. Punnertamisessa tarvitaan myös vatsalihaksia, tee tavallisia istumaannousuja selinmakuulta.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Amelie 
Päivämäärä:   11.4.21 23:16:01

Polvet vaan lähemmäs käsiä. Sitten kun voimaa tulee lisää niin polvet pikkuhiljaa sinne omalle paikalleen ja lopulta ylös.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 00:15:12

Seinää vasten kaikkein helpoin. Siitä sitten pikkuhiljaa matalammalle, pöytää/sohvan selkänojaa jne. vasten.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Hgrr 
Päivämäärä:   12.4.21 05:24:29

Onko sinulla joku hermo- tai lihasvaurio yläkropassa tai -raajoissa kun et saa ainuttakaan punnerrusta edes polvet maassa? Vai mikä vika? Oletko niin lihava ettet jaksa punnertaa? Ihmettelen siksi, että en tiedä ketään joka ei saisi edes yhtä punnerrusta polvet maassa vaikka olisikin olkapäävamma, cp-vamma, reuma, rintasyöpä tai lihavuus. Sinulla ilmeisesti ei mitään liikerajoitettakaan ole kun aiot treenata?

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.4.21 07:22:06

Jumppakuminauha olkavarsien välissä keventää myös hieman ylöstuloa.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   12.4.21 07:33:20

"Onko sinulla joku hermo- tai lihasvaurio yläkropassa tai -raajoissa kun et saa ainuttakaan punnerrusta edes polvet maassa?"

Minäkään en saa tehtyä punnerruksia edes polvet maassa, mutta stepperin kanssa onnistuu hyvin, kannattaa kokeilla sitäkin apuna. Olen muuten kovakuntoinen, yläkroppa on kuitenkin ollut vinksallaan syntymästä lähtien, mitä onkin kuntoutettu nuoresta lähtien, vikaa on nivelissä, lihaksissa, on hermovauriota... Ja olen alle 30-vuotias aina urheillut, joten tasan ei mene aina punnerruksen lahjat. :D

Mutta kokeile, aloittaja, stepperiä, voit myös aloittaa punnerruksista seinää vasten. Kannattaa tehdä myös liikettä, jossa seisot melkein kiinni seinässä hyvässä ryhdissä. Asetakäsivarret vasten seinää 90 asteen kulmassa niin, että peukalot ovat itseäsi kohti. Nosta käsiä ylös niin paljon, että hallitset liikkeen, ja palauta alkuasentoon. Tee useita toistoja päivittäin ja nopeuta liikettä, kun esimerkiksi lavat pysyvät paikoillaan. Liikeen pitäisi tuntua hartioissa.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.4.21 08:37:54

hah, selkä seinää vasten vai nenä seinää vasten?

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   12.4.21 08:40:51

Ihan ensiksi pyydät jotakin katsomaan mikä kohta pettää ja on huonoin. Voi ollla vaikka onnettomat vatsa ja selkälihakset ja kädet jaksaisi. Uskokin loppuu monelta. Hyviä keventäviä vinkkejä sait jo. On tekniikan ja voiman lisäksi sinnistä kiinni.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.4.21 08:41:28

Mä olen 170cm ja 65kg ja hyvin vaikeaa punnertaa edes polvet maassa. Monta kertaa oon miettinyt että onko se ihan normaalia..

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Beata 
Päivämäärä:   12.4.21 09:48:57

Aktiiviliikkuja, mutta saan juuri ja juuri yhden punnerruksen polvet ilmassa.

Jos pitää jossakin treeneissä tehdä useampia toistoja, niin sopivaa tukea vasten sitten niitä tehdään.

Vatsalihakset pettää itsellä ekana tässäkin. ja toisena kestävyys ylipäätään.

Kannattaa harkita, että unohtaa ne polvet maassa tehtävät ja tosiaan koroketta vasten tehdä niitä siten, että kun alkaa sujua, koroketta vain matalammaksi ja matalammaksi. Plus ne oheisharjoitteet muihin lihasryhmiin.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: hah 
Päivämäärä:   12.4.21 10:11:43

"hah, selkä seinää vasten vai nenä seinää vasten?"

Nenä seinää vasten. :) Tämä on fyssarin opettama liike.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.21 10:25:17

Kiitos kaikille vinkeistä! Lähden kokeilemaan niitä. Pöytä löytyy, harmi kyllä ei stepperiä. Ehkä tuoleista ja kirjoista voi rakentaa matalampia tasoja.

Ei minulla tietääkseni ole mitään vaurioita kehossa :D Olen aina ollut aikamoinen narukäsi ja aina myös inhonnut punnertamista. Ennen koronaa kävin aika ahkerasti kaikenlaisissa jumpissa, joissa punnertaminen oli se nöyryyttävä osio. Ja tuntuu, ettei minkäälaista kehitystä koskaan tapahtunut. Olisi kiva sitten joskus palata takaisin kykeneväisenä edes muutamaan punnerrukseen.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.4.21 10:34:44

Täällä ihan sama homma! Lankutus onnistuu, polvet maassa saan kyllä ehkä pari punnerrusta, mutta polvet ilmassa en kunnolla edes sitä yhtä. Minulla ottaa nimenomaan käsistä, lavat ja hartiat eivät jaksa ja myös ranteet joutuvat koville. Vatsalihaksista ei pitäisi olla kiinni, ei ehkä selkälihaksistakaan, koska olen harrastanut pilatesta monta vuotta. Selkälihakset tosin itselläni heikommat kuin vatsalihakset. Käsilihakset aivan surkeat...

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   12.4.21 14:43:34

Tässä on tullut hyviä vinkkejä punnertamisen helpottamiseen, mutta mun on ihan pakko tarttua tuohon aloituksen "yläkroppa kaipaa lihaksia" -mainintaan. Että toivottavasti nämä punnerrukset olivat vain yksi esimerkki heikosta yläkropasta ja aloittaja tekee muutakin lihaskuntoa yläkroppansa kehittämiseksi kuin vain punnerruksia?

Sitä vain tässä mietin, että jos ja kun nämä punnerrukset saat sujumaan etkä harjoita samassa suhteessa vastapuolen lihaksia (eli yläselän puolella), pahimmassa tapauksessa aiheutat itsellesi eteenpäin kääntyneet olkapäät, kun rintalihakset kinnaa ja vetää ryhtiä suppuun. Ja ylipäätäänkin saadaksesi lihaksia yläkroppaan, ja tehdäksesi sen järkevästi, pitää harjoittaa muitakin lihasryhmiä kuin vain rintalihaksia punnerrusten avulla, esim. soutuja selälle, pystypunnerruksia olkapäille, ranskalaisia nostoja ojentajille jne. Nämä kaikki onnistuvat myös sen kahvakuulan kanssa, jos sellaisen aiot hankkia.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   12.4.21 15:18:46

Täytyy kyllä ihmetellä, että miten on oikeastimahdollista, että ei edes polvet maassa saa yhtään punnerrusta? Mutta kuten yllä sanottiin, tee nyt hyvänen aika myös yläkropalle muuta treeniä. Kahvakuulan kanssa on vaikka mitä yläkropallekin.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   12.4.21 16:00:09

Minä aikanaan mietin tuota punnerrusta että siinä on oikeasti kustava se tekniikkakin ja loputtava usko. Meillä oli joukkueessa monta, ihan kovakuntoistakin, jotka eivät saaneet punnerrettua kuin polvet maassa. Parhaat teki 60 polvet irti ja osa ei saanu yhtään vain joku reilut 10 polvet maassa.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.21 16:11:29

Niin se vaan on mahdollista, vaikea ymmärtää itsekään :D

Ennen koronaa tuli tosiaan liikutettua myös yläkroppaa useamman kerran viikossa erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla. Pitkä tauon jälkeen on tullut inspiraatio tehdä kotitreeniä, kun muuten olen vain lenkkeillyt ja pyöräillyt. Olen alkanut tehdä vatsa- ja selkälihaksia, lankuttaminen sujuu ihan hyvin, toki heikommin kuin vuosi sitten. Kaikenlaista tehnyt, mitä youtube kehonpainotreenivideoissa on ollut. Kädet ovat jäänneet vähälle.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   12.4.21 16:14:52

Olen pitänyt itseäni ihan rapakuntoisena, kun nykyään ei mene kuin joku 8 ”pula-ajan punnerrusta”, mutta näköjään ei tarvitse vielä huolestua... Tosin aikoinaan on mennyt joku 25 tavallista, niin siihen nähden on kyllä heikko kunto nykyään.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.4.21 16:39:36

Hgrr, miksi olet noin ilkeä? :0

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Mirri 
Päivämäärä:   12.4.21 17:16:15

Mä en saa kotona tehtyä yhtään. Mut salilla kuntopiirissä menee 3 x 10 helpohkosti (ekat 10 heittämällä, viimeiset täristen). Jos ei olis koronaa, suosittelisin ryhmäpainetta ja uhoa, mutta nyt tosiaan toi seinää vasten on hyvä alku, ja vastaliikkeenä dipit kädet penkillä. Olkapäät ja ranteet on hajalla ja 10 kg ylipainoa, mut mulla on tosi hyvä kehonhallinta ja lihasmuisti niin vielä menee.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Telkku 
Päivämäärä:   12.4.21 17:51:39

Punnerrus on haastava liike. Kyllä nyt mieluummin kandee treenata käsiä ja corea ensin muilla liikkeillä. Youtube on täynnä videoita.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.4.21 22:53:58

Minäkään en pysty tekemään yhtään ainoaa punnerrusta edes polvet maassa. Jos tosiaan vie sen rinnan lattiaan asti kuten käsittääkseni kuuluu, ja vartalo suorana eikä takapuoli pystyssä, niin siinähän on käsivarret sellaisessa linkussa että miten hitossa sieltä voi päästä ylös...

Tasoa vasten, kuten keittiön työtaso, punnerrus sujuu ihan hyvin jotain 15-20 kertaa. Moni muu jumppaliike onnistuu myös normaalisti. Ei vammoja eikä merkittävää ylipainoa.

  Re: Miten treenata punnertamista jos ei saa yhtään

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   12.4.21 22:58:06

Miksi edes pitäisi punnertaa? Mitä väliä sillä on saako nolla, kolme vai kolmesataa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.