Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 19:00:04

Vauva nukkuu huonosti, huonoja yöunia takana jo 5kk, jatkuvaa heräilyä. Voiko tästä jo aiheutua jotain oireita, muuta kuin väsymystä. Vai olenko tulossa hulluksi tai sairastunut johonkin, vaikka aivokasvaimeen.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   3.3.21 19:05:20

Miksi lapsen isä ei hoida vuoroyöin tai viikonloppu yöt ?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 19:06:24

Tälle kelpaa vain äiti ja rinta.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Vai? 
Päivämäärä:   3.3.21 19:07:50

Vai eikö äidille kelpaa isän toimintatavat? Vauva oppii, kun opettaa. Jos ei opeta, ei myöskään opi. Isä osallistumaan enemmän niin saat levättyä. Maaninen äiti ei ole kenenkään eduksi, varsinkaan omakseen.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.3.21 19:10:56

Nyt opetat sen pulolle, ja sitten mummille, vaarille tai kummeille vauva viikonlopuksi hoitoon.
Sinä ja mies nukutte koko viikonlopun, ja vietätte ajan pyjamissa herkkuja kotiin tilaten.

Et sinä kärsimyksestä ja valvomisesta kruunua saa, vaan sekoat. Ja sinusta tulee huono äiti.

Lepäät viikonlopun, vauva oppii nukkumaan, ja sinä jaksat taas olla hyvä äiti.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 19:11:56

Lapsen isä on ihan loistava isä. Olen vain niin väsynyt että en tiedä miten tehtäisiin että isä voisi auttaa.

Voiko tällainen valvominen aiheuttaa jo psyykkisiä ja fyysisiä oirrita??

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   3.3.21 19:13:17

Kuulostaa tutulta, meillä oli samanlaista kuopuksen kanssa. Öisin ei kelvannut kun äiti ja rinta, eikä päivisinkään huolinut pulloa. En voi muuta sanoa kun tsemppiä! Meillä rupesi helpottamaan kun lopetin imetyksen kokonaan lapsen ollessa 8kk.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   3.3.21 19:18:10

Jätät lapsen isän hoitoon ja menet kävelylle.Samoin yöllä.Miksi isä on blokattu pois lapsen elämästä ehkä tahtomatta?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Anubis 
Päivämäärä:   3.3.21 19:18:39

Vauva opetetaan pullolle. Iskä hoitaa vauvaa ja sinä menet siksi aikaa toiseen osoitteeseen lepäämään.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 19:30:08

Jessus, oon niin onnellinen että meidän 6,5kk lapsi alkoi nukkumaan yönsä 2kk iässä. 5kk alkoi heräämiset aamuyöllä kun ei maito riittänyt pitämään unessa aamuun asti, aloitettiin iltapuuro niin alkoi taas nukkua 12tuntia putkeen.
Onko teillä jo aloitettu kiinteät? Jos ei niin suosittelen. Ja nyt se vauva pulloille opettelemaan niin saat sinäkin joskus nukkua. Mielenterveyshän tuossa menee jos et saa nukkua yhtään yötä kunnolla.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 19:36:55

Tsekkaa @outi_ilona tms. Instasta. Vauvojen unikoulu.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.3.21 19:37:52

"LähettäjäTiina

Päivämäärä3.3.21 19:11:56

Lapsen isä on ihan loistava isä. Olen vain niin väsynyt että en tiedä miten tehtäisiin että isä voisi auttaa"

"Auttaa"? Ei se isä mitään auta vaan HOITAA OMAA LASTAAN. Ja miten niin et tiedä, mitä isä voisi tehdä? No ihan sitä samaa kuin sinäkin eli hoitaa lasta ja osansa yöheräilyistä myös, jotta molemmat saavat osan viikosta kunnon unet ja vapaa-aikaa ilman lasta. Mitä se mies siis nyt tekee?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 19:38:19

Täällä ei nyt selvästikään kaikki tajua, että vauvat on yksilöitä ja joillekin ei tosiaan vaan yksinkertaisesti kelpaa muu kuin äiti ja rinta. Täällä myös 5kk vauva, jolle ei kelpaa nukuttajaksi muu kuin minä, isänsä kanssa huutaa täyttä huutoa pää punaisena vaikka koko yön. Mieluummin minä sen vauvan hoidan, kuin huudatan tunti tolkulla. Meillä on asia ratkaistu niin, että viikonloppuisin mies ottaa vauvan aamulla syömisen jälkeen hoitoonsa ja mä jään vielä lepäämään seuraavaan syöttöön asti. Joskus myös oon saattanut nukkua sohvalla niin, että mies on ollut vauvan kanssa makkarissa ja tuonut mulle syötettäväksi ja sitten ottanut vauvan taas ja valvonut sen ajan mitä täytyy pitää pystyasennossa refluksin takia ja mä oon päässyt lyhyemmällä valvomisella takasin nukkumaan.

En kyllä myöskään näin pientä vielä antaisi viikonlopuksi hoitoon! Ei todellakaan näin pieni vielä pärjää kahta yötä ilman vanhempia.

Mies viikonloppuna vauvan kanssa päivällä vaunulenkille ja äiti ottaa päikkärit. Olettaen, että vauva nukkuu vaunuissa, kaikki ei nuku. Kuukauden päästä on jo sen ikäinen, että voi pitää unikoulun.

Kiinteiden aloittaminen saattaa auttaa tai sitten ei. Jos heräily ei johdu nälästä niin tuskin auttaa. Onko refluksin ja allergioiden mahdollisuus poissuljettu? Voivat aiheuttaa rikkonaisia öitä.

Heräilyn syy kannattaa yrittää selvittää ensin ja sitten siihen voidaan puuttua.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: järvikala 
Päivämäärä:   3.3.21 19:42:37

Lähettäjä: Hmm
Päivämäärä: 3.3.21 19:37:52

"LähettäjäTiina

Päivämäärä3.3.21 19:11:56

Lapsen isä on ihan loistava isä. Olen vain niin väsynyt että en tiedä miten tehtäisiin että isä voisi auttaa"

"Auttaa"? Ei se isä mitään auta vaan HOITAA OMAA LASTAAN. Ja miten niin et tiedä, mitä isä voisi tehdä? No ihan sitä samaa kuin sinäkin eli hoitaa lasta ja osansa yöheräilyistä myös, jotta molemmat saavat osan viikosta kunnon unet ja vapaa-aikaa ilman lasta. Mitä se mies siis nyt tekee?"
Samaa kysyn.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   3.3.21 19:43:41

Yritäpä saada yhteys unihoitajaan neuvolan kautta.
Ja ei tarkoita mitään huudattamista vaan pieniä neuvoja millä rytmi vaihtuu.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   3.3.21 19:52:50

Minä valvoin 4v ja siitä selvisin. Kaksi lasta putkeen tein. Riitti mulle se hupi

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   3.3.21 19:59:41

Miksi lapsen isä ei hoida vuoroyöin tai viikonloppu yöt ?

- no kun piti hoitaa yksin 40 lehmän karja silloin aikoinaan

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 20:20:30

"Auttaa"? Ei se isä mitään auta vaan HOITAA OMAA LASTAAN. Ja miten niin et tiedä, mitä isä voisi tehdä? No ihan sitä samaa kuin sinäkin eli hoitaa lasta ja osansa yöheräilyistä myös, jotta molemmat saavat osan viikosta kunnon unet ja vapaa-aikaa ilman lasta. Mitä se mies siis nyt tekee?"

Kävisiköhän isä vaikka töissä?? Ei silloin laiteta isää valvomaan öitä jotta mamseli saa nukkua. Tai toisinpäin, kumpi vaan siis käy töissä käy töissä ja hoitaa sen! Kotona oleva hoitaa vauvan.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 20:26:48

"Tälle kelpaa vain äiti ja rinta."

Miten nukutte? Onko vauva omassa sängyssä vai vieressä?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 20:28:53

Meillä on myös toinen lapsi joka herää jos isä hoitaa yöllä ja vauva itkee hänen kanssaan.
Ja haluan että mies saa nukkua, että jaksaa töissä ja olla minun tuki ja turva.
Täytyy aloittaa ottaa päiväunet, edes 30min päivittäin. Neuvolassa ja neuvola psykologilta yritetty hakea apua.

Kun kirjoitin tuon aloituksrn tuntui että kaikki kaatuu päälle ja pää sekoaa. Mietin vain voiko väsymys tehdä tuollaista.... Nyt on jo parempi olo.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Råtta 
Päivämäärä:   3.3.21 20:34:25

Tsemppiä, olen itse ollut samassa tilanteessa ja tiedän miten lamauttavaa väsymys voi olla! Tilanne kyllä helpottaa pian ilman viikoloppuhoitoja ja pullolle opettamistakin, tärkeää on nyt suunnitella miten pärjäät siihen asti. Itsellä helpotti se että vauva nukkui vieressä, eikä minun tarvinnut yöllä muuta kuin kääntää kylkeä ja lykätä tissi suuhun, tällöin pääsi nopeasti uudestaan uneen. Nukkuuko vauva vaunuissa? Laita isä päiväunien aikaan vauvan kanssa pitkälle vaunulenkille ja nuku tuo aika. Imetä vapaapäivinä aamulla sängyssä, sen jälkeen isä nousee ylös vauvan kanssa ja sinä jäät nukkumaan. Isä voi tuoda vauvan parin tunnin päästä tissille ja viedä taas pois kun on syönyt ja sinä voit vielä jatkaa unia. Hyödynnä vauvan päiväunet ja nuku itse myös silloin.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 20:35:48

Voivoi.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Pläski 
Päivämäärä:   3.3.21 20:36:30

Järjestä nukkumista päivälle. Josset sinä sitä tee, ei kukaan. Mulla nyt 1v joka teki samaa, olin liian väsynyt pitääkseni puoliani ja pyytämään apua, mutta jos sain sanottua et Saanko olla kotona 2h yksin ja nukkua, se teki ihmeitä! Eli vaadi omaa aikaa, ota viikolle aika 1 kerta niin et saat nukkua päivällä 2h ja muutama 1h omaa aikaa, tarvit sitä. Olet tehnyt hienoa työtä, joten arvosta itseäsi, sinä. Selviät:)

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.3.21 20:37:12

5kj eteenpäin riittää maitoa 4 tunnin välein. Mies hoitaa välit jos vauva herää. Teet karhunpalveluksen sekä itselle että vauvalle jos et nyt auta sitä opettelemaan nukkumista. Vauvakin tarvitsee unta kasvaakseen. Isän lämpimään syliin ja äiti nukkuu muualla maidolta haisevien tissiensä kanssa. Isälle yöksi vaikka t-paita päälle mitä olet itse pitänyt sitä ennen.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.3.21 20:37:58

Ja siitä voi tulla ihan mitä vaan, vaikka niin paha psykoosi, että tukehdutat vauvan tyynyyn.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Rankkaa 
Päivämäärä:   3.3.21 20:47:32

Esikoisen kanssa oli sama tilanne. Meillä valvomisen aiheutti vauvan allergiat ja atooppinen iho. Lisäksi oli todella herkkäuninen. Tilanne alkoi helpottamaan 11 kk iässä, kun imetys loppui ja sitten yöt parani entisestään, kun siirrettiin omaan huoneeseen.

Minä en tuosta vauva-ajasta muista oikein kuin vain sen, että oli todella väsynyt ja jatkuvasti oli kuin jossain krapulassa. Ei sitä oikein missään uskaltanut käydä, kun rattiin meinasi nukahtaa.

Meillä mies valvoi osan yötä, että sain edes vähän nukuttua. Esikoinen ei nukkunut päivällä yli 30 min pätkiä, valvoi sinne 23.00 asti ja sitten heräiltiin alle parin tunnin välein. Useampana yönä valvoi jostain kahdesta neljään jne. Parhaiten nukkui sylissä pystyasennossa, mutta silloin luonnollisesti ei itse pystynyt nukkumaan.

Kuopuksen kanssa onneksi ollut paljon helpompaa, vaikka ei hänkään mikään paras nukkuja ole ollut, mutta ihan eri tavalla rauhoittunut yms.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.3.21 20:59:54

Meillä valvomisen aiheutti lapsen allergiat, jotka oireilivat vain suolistolla ja refluksilla. Iho oli virheetön ja vauva oli oikeasti myös hyväntuulinen ja koska paino nousi kohisten, neuvolan mielestä oli ihan normaalia puklata kaaressa ja herätä 20+ kertaa yön aikana. Oireilevaa vauvaa ei voi myöskään unikouluttaa ja minulla ei ollut toista vanhempaa apuna. En muista käytännössä mitään lapsen ensimmäisestä elinvuodesta. Meillä muksu kiskoi pitkiä unia vaunuissa päivällä, mutta yöt oli ihan totaalista @!#$ä.

Jos lapsi heräilee todella tiheään, selvitä allergiamahdollisuus. Maito-ja muna-allergia on imeväisikäisten yllättävän yleisiä ongelmia, eikä varsinkaan suolioireilevaa oteta neuvolassa tosissaan. Meille apu tuli yksityiseltä gastrolta.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.3.21 21:01:49

Valvomisesta voi tulla harha-aistimuksia, ylivireyttä, muistivaikeuksia tai raivokohtauksia. Tai itkuisuutta. Tärkeä olisi saada yhtäjaksoista unta

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Kopi 
Päivämäärä:   3.3.21 21:13:44

"Opeta se pullolle" , voi luoja...kaikki vauvat ei huoli pulloa tai tuttia, eikä sitä niin vain opeteta. Meillä valvottiin 1,5 vuotta, ihan sama kuka nukutti tai saiko tissiä vai puuroa. Sitten se yhtäkkiä alkoi vaan nukkumaan, eli ei ne ikuisesti valvo.

Mutta kyllä muistan kuinka väsynyt olin. Kannattaa mennä samaan aikaan nukkumaan vauvan kanssa, yleensä se eka unipätkä on vähän pidempi.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   3.3.21 21:15:15

Vastaus kysymykseesi: kyllä voi tulla fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Ja jos et saa nukuttua, olosi tulee valitettavasti pahenemaan. Toisten pää kestää unettomuutta paremmin kuin toisten.

Vauvan "huudatus" tuntuu aina ihan hirveältä, mutta kokemuksesta voin sanoa, että sinun on PAKKO saada nukuttua. Esikoinen yökylään ja vauva isän viereen yöksi. Sinulle korvatulpat tai menet itsekin yökylään.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 21:22:04

Mitä jos isää ja tuliverkkoa ei ole? Miten sitten selvitä?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:26:01

Minulla puhkesi todella vaikeana vauvavuonna suolistosairaus kun vauva oli 6kk. Vauvalla oli tosi paha koliikki ja minulla kamala stressi, joten siinäpäs ainekset tämmöiseen hauskuuteen. Pahenemisvaiheet on nyt monena vuonna liittyneet aivan selvästi stressaaviin ajankohtiin.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Mooli. 
Päivämäärä:   3.3.21 21:28:09

Täällä vauva 10kk ja hampaiden takia ei nukuta. Tai no nykyään nukutaan, otin viereen ja nukkuu tissi suussa. Aivan sama mitä oppii, kunhan koko perhe nukkuu edes jotenkin!

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   3.3.21 21:28:10

Mulla puhkesi myös autoimmuunisairaus kun vauva herätti mut 30 min välein pari kuukautta. Et pliis. Anna isän hoitaa ihan itsesi ja vauvan tähden.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Mimm 
Päivämäärä:   3.3.21 21:31:05

Nukuin 2v 3 tunnin pätkissä yöt. Ei kelvannut pullo, ei isä. Nuku päiväunet aina kun pystyt. Voimia aloittajalle.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 21:42:36

Kiitos tsempeistä! Ja neuvoista. Hirveästi ei ole vielä kokeiltu mitään eri nukutus tapoja, mutta kun 6kk lähestyy, niin täytyy aloittaa. Kun vain jaksaisi. Nyt aloitan itse nukkumaan päivittäin pienet päiväunet, vauva nukkuu päivisin 35min kerrallaan, niin hänen kanssa en ehdi nukkua. Isä ja lapset saa mennä.1x viikossa mummille, niin nukun pitkät unet.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 21:50:59

Miksi lapsen isä ei hoida vuoroyöin tai viikonloppu yöt ?

^^suurimman osan isät käy kuitenkin töissä, voiko mieheltä vaatia joka toinen yö tai edes viikonloppu yöt valvomista ja töihin herätystä 5.30? Eikö se isä mene psykoosiin univajeesta, mieskö on yli-ihminen, milloin isä saa nukkua?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.3.21 21:55:27

"
"Opeta se pullolle" , voi luoja...kaikki vauvat ei huoli pulloa tai tuttia, eikä sitä niin vain opeteta. Meillä valvottiin 1,5 vuotta, ihan sama kuka nukutti tai saiko tissiä vai puuroa. Sitten se yhtäkkiä alkoi vaan nukkumaan, eli ei ne ikuisesti valvo."

Voi luoja, kaikki ne vauvat, jotka ei mitenkään, siis yhtään mitenkään, opi pullolle ja syystä tai toisesta joutuu äidistään eroon, kuolee siis nälkään? Ei enää toki auta aloittajan tilanteeseen kovin helposti, kun vauva on jo 5kk, mutta aivan varmasti 99% vauvoista oppii pullolle kun opettaa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:55:50

"suurimman osan isät käy kuitenkin töissä, voiko mieheltä vaatia joka toinen yö tai edes viikonloppu yöt valvomista ja töihin herätystä 5.30? Eikö se isä mene psykoosiin univajeesta, mieskö on yli-ihminen, milloin isä saa nukkua?"

Onko joku vaatinut isää hoitamaan KAIKKI yöt? Huomaatko sanan TAI lainauksessasi? Meillä isä saa nukkua ma-pe yöt rauhassa katkeamatonta unta, heräilee sitten pe-su yöt. Minusta tuo on aika ruhtinaallinen jako miehen puolesta.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   3.3.21 21:57:25

Jep, 99 %oppii kyllä nukahtamaan isänkin kanssa ja 98 % oppii pullolle. Kun nyt vaan ensin kokeilee.

Minäkin luulin olevani korvaamaton. Paskat olin :'D mulle tuli niin paha yskä et vauva ei saanut lainkaan nukuttua. Nukuin viikon sohvalla ja mies vauvan kanssa ja ylläripylläri, vauva alkoi nukkumaan yöt putkeen.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.3.21 22:09:14

"Voi luoja, kaikki ne vauvat, jotka ei mitenkään, siis yhtään mitenkään, opi pullolle ja syystä tai toisesta joutuu äidistään eroon, kuolee siis nälkään? Ei enää toki auta aloittajan tilanteeseen kovin helposti, kun vauva on jo 5kk, mutta aivan varmasti 99% vauvoista oppii pullolle kun opettaa."

Niitä hörpytetään tai ruokitaan vaikka letkulla alkuun, ihan olen vierestä nähnyt miten surkeaa on, kun äiti joutui onnettomuuteen ja sairaalaan. Ei ne nälkään kuole, mutta ei sitä stressihuutoa normaali ihminen huvikseen jaksa kuunnella.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 22:21:58

Tiina miten te nukutte? Nukkuuko vauva omassa sängyssä vai vieressä?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Minerva 
Päivämäärä:   3.3.21 22:32:20

Jatkuva heräily kuulostaa siltä, että yöunta häiritsee joku tekijä. Todella selvittäisin refluksin ja (suolisto-oireisten) allergioiden mahdollisuuden.

Minulla on kaksi lasta, jotka molemmat ovat kärsineet allergioista ja refluksista. Kummallakin yöt olivat tosi vaikeita, kunnes on löytynyt sopiva ruokavalio ja/tai lääkkeet. Jatkuva rinnan pyytäminen voi sekin liittyä allergian tai refluksin aiheuttamaan kipuun. Imeminen lohduttaa ja lievittää kipua. Refluksista kärsivä pyrkii usein juomaan paljon lievittääkseen polttavaa tunnetta ruokatorvessa.

Voi olla, että et saa apua julkiselta puolelta. Esikoiseni kohdalla neuvola ja tk-lääkäri eivät ottaneet tilannetta ollenkaan tosissaan, mutta saimme avun yksityiseltä lastenlääkäriltä. Kuopuksen kohdalla nuori ja epävarman oloinen neuvolalääkäri teki lähetteen keskussairaalan lastenpolille, jossa lasta on hoidettu oikein asiallisesti.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 22:32:41

Esikoinen ei suostunut pullolle, ei syönyg ruiskusta tai hörpyttäen. Tämä vauva osaa syödä pullosta, mutta ei nukahda in kanssa, se vähä mitä on kokeiltu. Herää kuitenkin tunnin välein , niin nälästä ei ole kysymys.
Miten nukutaan, nukahtaa vain rinnalle, joo taas sama virhe. Vien sänkyyn, herää, otan rinnalle(mennään olohuoneen sohvalle), sänkyyn, herää, rinnalle, nukkuu sylissä kun en pysy hereillä, herään, vien sänkyyn, herää, nukutaan sohvalla, herään, vien sänkyyn, herää..... ja tätä rundia KOKO yö.
Kun mies on yö vuorossa, nukkuu vieressä, heräilee silti yhtä usein.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   3.3.21 22:36:19

Meillä nukkui täysin rintasyötöllä ollut vauva välissämme reilun vuoden ikäiseksi (tai sitten vieressäni sängyn toisella puolella, pinnasängyn vieressä :) Tämä kolmas lapsemme ei huolinut pulloa eikä kiinteitä vasta kuin hyvin nirsosti 7kk iästä lähtien. Oli vaan todettava, että ei jaksa valvoa ja että vauva oli supertyytyväinen tissin vieressä, joten näillä mentiin. Maailman helpoin vauva ja samassa 120cm leveässä sängyssä nukkui myös silloinen saksanpaimenkoiramme jalkopäässä + vanhemmat sisaruksetkin välillä kävivät. En kyllä tiedä, miten mahduttiin, mutta kaikki me nukuttiin hyvin.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.3.21 22:36:44

Lapseton kysyy miksi äiti ei saisi/voisi nukkua päivällä kun vauva nukkuu? Ainakin osan aikaa. Sivistäkää.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.3.21 22:46:16

Mä suosittelisin teiän oman sängyn viereen pinnistä josta saa reunanpois. Vauva nukkuu siinä ja jos isän unta tämä häiritsee niin hän sohvalle/patjalle/ostakaa halpa varasänky. Mua helpotti hirveesti se kun vauva oli eri patjalla niin ei herännyt aikuisten liikkeisiin mutta oli kuitenkin vieressä ja itse sai torkuttua vaikka vauva söi ja toisaalta jos vauvan uni oli vielä kevyttä niin ei tarvinnut häntä siirtää jolloin saattaisi herätä. Suosittelen investoimaan näihin vaikka menisikin useampi satku "hukkaan" mutta uni on todellakin sen arvoista

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   3.3.21 23:00:38

"Lapseton kysyy miksi äiti ei saisi/voisi nukkua päivällä kun vauva nukkuu? Ainakin osan aikaa. Sivistäkää."
En yleensä ehdi nukahtaa, vauva nukahtaa rinnalle, en osaa nukkua siinä asennosda. Kun irtotan rinnasta, en ehdi enää nukahtaa. Vauva nukkuu päivällä 35min pätkiä. Ja esikoinen tarvitsee minua, on vasta 3v. Mikä tuo nyös oman haasteensa noihin meidän öihin.....

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 23:12:55

"Miten nukutaan, nukahtaa vain rinnalle, joo taas sama virhe. Vien sänkyyn, herää, otan rinnalle(mennään olohuoneen sohvalle), sänkyyn, herää, rinnalle, nukkuu sylissä kun en pysy hereillä, herään, vien sänkyyn, herää, nukutaan sohvalla, herään, vien sänkyyn, herää..... ja tätä rundia KOKO yö."

Jos opettelet nukkumaan vauva vieressä? Tissi suuhun ja itselle unta palloon?
Minä olen surkea vieressänkkuja mutta kun tarpeeksi väsyttää niin kaikkeen oppii. Suuri helpotus kun ei tarvitse rampata edestakaisin.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   3.3.21 23:30:29

"Lapseton kysyy miksi äiti ei saisi/voisi nukkua päivällä kun vauva nukkuu? Ainakin osan aikaa. Sivistäkää."

Mahdollisia syitä: lapsia on useampi, kaikki ei nuku samaan aikaan, vauva nukkuu päivälläkin niin huonosti ettei ehdi nukahtamaan, silloin kun vauva nukkuu voi olla päivän ainoa väli siivota ja laitta pyykit jne.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Nukkumatti 
Päivämäärä:   3.3.21 23:32:33

Entäs kun itse nukut eri huoneessa kuin vauva? Miten nukkuu? Voisi hyvin nukkua vauvakin paremmin.

Mutta tuo on vaihe. Aikansa se kestää ja kun lapsi on valmis siitä voi opettaa pikkuhiljaa pois. Anna se lapsi isän hoitoon öiksi.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   4.3.21 01:49:05

Pitäis varmaan opetella nukkumaan kun tissi sen suussa. Tämä yö nukutaan samassa sängyssä kun mies yövuorossa ja nämä yöt on vieläkin huonompia. Nyt olen nukkunut 1h 30min neljässä pätkässä.
Joo vaihehan tämä on, mutta kun tosiaan tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja mitään en kykene enää tekemään.... Esikoisella tämä vaihe kesti 2 vuotta.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 06:10:08

Meillä kaksi lasta syntyi melko peräkkäin alle 2v ikäerolla. Molemmat huonoja nukkujia. Sitten kun pienempi heräili sen 6 kertaa yössä aloin olemaan melko poikki enkä muista siitä paljon mitään kun lapset olivat pieniä. Kuljin kuin zombi joka vain yritti hoitaa kaiken edes joten kuten. Itseäni huimasi välillä kun olin niin väsynyt. Poika rupesi sitten 1vuotiaana nukkumaan kokonaisia öitä.
Nyt pienempikin 5v ja elämä hymyilee, saa nukkua tarpeeksi ja ajatuskin juoksee jotenkuten. Mutta tuo väsymys oli jotain aivan kamalaa. Vaihe menee kyllä ohi ja vielä joskus saat nukkua tarpeeksi mutta tiedän ettei nämä sanat lohduta yhtään tuossq tilanteessa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Pinkki 
Päivämäärä:   4.3.21 06:48:38

Esikoisen kanssa jostain syystä uskoin kaikkia niitä tarinoita, jotka kertoivat kuinka tutit on vauvalle pahasta. Toki en tiedä olisiko tuttikaan pelastanut, mutta varmasti olisi helpottanut elämää.
Esikoisen kanssaan oli isoja ongelmia nukkumisen kanssa, vatsavaivat todennäköisesti suurin syy.
En tosiaankaan voi väittää nauttineeni vauva ajasta, tai en oikeastaan edes muista siitä juuri mitään. Suurimpana muistona on mielessä vellonut epätoivo ja tyytymättömyys itseeni. Lähipiirillä ja miehellä on täytynyt olla jonkin sortin tieto tilanteesta, mutta jostain syystä kukaan ei reagoinut asiaan. Itse en ollut sellaisessa kunnossa että olisin tajunnut pyytää apua.
Käytännössä lapsi nukkui päivällä maks 20min unia kerrallaan. Öisin nukkui 22-01.00 ja 5.00-6.00, koko tuon välin huusi, jos en kävellyt pitäen lasta tietyssä asennossa sylissä.
Tämä hulluus onneksi loppui aikanaan lähes kuin seinään, mutta itsellä palautumiseen univajeesta meni lähes vuosi.

Toisen lapsen kohdalla ( en vieläkään ymmärrä kuinka uskalsin lähteä toiselle kierrokselle,) tuuppasin tutin jo sairaalassa lapselle suuhun. Toki hän oli muutenkin helpompi tapaus, mutta tutti kyllä pelasti monessa tilanteessa.
Kyllähän se kadonnut tutti joskus öisin herätti, mutta niitä oli valmiina lähietäisyydellä paljon. Toki varmasti ensimmäisen kohdalla tapahtunut kokemus yövalvomisesta hieman pehmitti näiden pienten yöheräämisten vaikutusta elämään.

Vastaus varsinaiseen kysymykseen: kyllä toimintakyky kärsii, samoin mielenterveys. Onhan se ihan tutkittua tietoa että univaje vastaa humalatilaa, koita siinä sumussa sitten pärjätä päivästä päivään.
Koita saada itsellesi lisää unimahdollisuuksia, aluksi tarvitset enemmän palautuaksesi. Mikäli on nukahtamisongelmia, kannattaa asiaan pyytää lääkäriltä apua.
Tsemppiä!

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tellu 
Päivämäärä:   4.3.21 07:14:35

Hei

Isä vaunulenkille vauvan kanssa joka päivä töiden jälkeen ja sinä nukut tai lepäät. Ongelma on ehkä siinä että et luota että hän hoitaa vauvaa. Kyllä vauva oppii pullolle mutta ei sinun antamana. Isää tarvitaan tässä.
Jos olet kovin väsynyt niin puolen tunnin torkut auttaa. Laita vauva pinnasänkyyn ja itse menet toiseen huoneeseen nukkumaan. Muuten kyttäät kokoajan ajan koska herää. Opettele rentoutumaan.

Entä jos isä on viikonloppuisin kotona ja sinä menet nukkumaan mummolaan. Kumpanakin päivänä. Isä el ole mikään apulainen!

Tsemppiä, kyllä se helpottaa!

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 07:18:51

Oma esikoiseni valvotti kahden vuoden ajan. Jos isä yritti hoitaa yöllä tämä vauva huusi kuin syötävä hätähuutoa vaikka tunteja putkeen, ja silloin talossa ei nukkunut kukaan. Jos minä hoidin yöt niin mies sentään sai nukkua ja jaksoi päivisin. Päivisinkin kelpuutti isän ensimmäiset 9kk vain jos lähtivät ulos ja vauva pääsi liinaan/reppuun. Ja näitä lenkkejähän tekivät paljon jotta saisin päivisin levätä, mieheni laihtui esikoisen vauvavuoden aikana yli kymmenen kiloa :D mies teki myös aikalailla ihan kaikki kotityöt.

Siitäkin selvisi, ja mä muistelen edelleen vauvavuotta lämmöllä, oli elämäni parhaita vuosia unettomuudesta huolimatta :) Rankinta oli aikaväli 1,5-2v kun oltiin jo työelämässä, oli jo koko päiväkotirumba eikä edelleenkään nukuttu öitä ja lapsi vihasi päiväkotia. Onneksi pystyin pitämään tosi lyhyitä aikoja hoidossa.

Olen kyllä iloinen, että kuopus on aina helposti hyväksynyt muutkin kuin äidin. Jouduin juuri olemaan ma-pe työmatkalla (kuopus 1v5kk) ja vaikka olikin tosi kamalaa mulle itselleni (etenkin kun vielä imetän) olla erossa, niin pystyin luottamaan täysin siihen että pärjäävät kotona, heillä ei ole mitään hätää. Esikoinen olisi tässä vaiheessa ollut yksinkertaisen mahdotonta jättää hoitoon. Tai siis olisi varmasti selvinnyt hengissä, mutta sellaista hätää en olisi mistään hinnasta aiheuttanut lapselleni.

Lapset ovat erilaisia.

Esikoinen on nykyään tosi sosiaalinen ja reipas lapsi, oikein erottuu joukosta siihen suuntaan. Joskus kolmen vuoden jälkeen tuli täyskäännös, ihan kuin tyttö olisi päättänyt, että nyt oon äiti ollut tarpeeksi sun kanssa ja olen valmis kohtaamaan kaikki muut ja haluan nähdä ihan koko maailman, anna mun mennä :P ja sehän on sitten saanutkin mennä :)

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   4.3.21 08:00:04

Moni ei taida ymmärtää, että se rinta tarjoaa vauvalle paljon muutakin kuin vain ravintoa. Eikä ymmärrä sitä, että vauvakin ovat yksilöitä.

Meillä esikoinen joi tyytyväisenä pullosta, viihtyi kenen tahansa kanssa jne. Kuopus taas

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   4.3.21 08:01:22

ihan eri maata. On edelleen vaikka täyttää jo 4v. Joo kyllähän tuo joten kuten mukista hörppi, mutta nukkumaan ei ruvennut jos en ollut paikalla. Ja yöllä ei todellakaan kelvannut kuin rinta. Eikä pientä vauvaa kuulu huudattaa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   4.3.21 08:55:15

Meillä lopetti vauva pullosta juomisen 3kk iässä eikä enää suostunut siitä juomaan joten turhaan huudatte pullosta. Ei kaikki vain opi enkä tiedä miksi sitä pitää turhaan huudattaa.

Joo miehellä on töitä mutta yhdessä se lapsi on tehty joten aivan turhaan yrität pärjätä yksin. Ei kuitenkaan ole tarkoitus että isäkään vedetään piippuun mutta ei siitäkään hyödy kukaan että äiti on zombina.

Itse nukuin välillä eri huoneessa kuin isä ja lapsi ja mies tuli hakemaan kun piti imettää ja menin sen jälkeen taas jatkamaan unia.

Ja välillä piti vain saada olla yksin. Mies vaikka vaunuttelemaan lapsen kanssa, se ei nyt ainakaan ole liikaa pyydetty. Voi olla ettei lapsi hyväksy isää öisin mutta kannattaa kokeilla ja jos ei hyväksy niin sitte isä ottaa enemmän vetovastuuta muun osan päivästä.

Miettisin myös päivärytmiä ja mahdollisesti ottaisin unikonsulttiin yhteyttä. Voisi saada öitä rauhoittumaan.

Ja kyllä, siitä valvomisesta voi tulla myös fyysisiä oireita.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Anubis 
Päivämäärä:   4.3.21 09:24:11

Jos ei nuku kuin tissi suussa, niin nukkumistapoihin on puututtava. Sinä et opettele nukkumaan niin et tissi on vauvan suussa, vaan vauva opetetaan nukkumaan ilman sitä tissiä. Kohta onkin jo 6kk ikää, hyvin voi alkaa opettamaan. Tuohon ralliin, mikä teillä nyt on, väsyisi ihan kuka tahansa. Sinun on saaatava levättyä!

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 09:28:50

Minäkin olen kyllä vauvan uneen tukemisen ja opettamisen kannalla. Se ei ole mikään lapsen etu, että se ei osaa 2 vuotiaanakaan nukkua kunnolla. Lasi pitäisi tehdä.

Isä voi aivan hyvin ottaa lapsen hoidon yöksi, niin että sinä imetät yössä 1-2 krt ja muuten nukuttaa isä. Vauvakin tarvitsee unta ja lepoa. Johan teidän olemattoman huonot päiväunetkin kertoo että vauvaraukka on aivan yliväsynyt.

Ja ihan omasta kokemuskesta puhun kun samassa sudenkuopassa oltiin viime syksynä. Nyt on nukkunut 4 kuukautta yöt läpeensä 11 tuntia ja voin kertoa, että nyt olen paljon parempi äiti ja lapsi oli heti itse aurinko, tyytyväisempi, mahavaivat lähti ym.

Mitään huudatusunikoulua kukaan ei sinua käske tekemään, mutta sekin auttaa jo pitkälle, että lapsi oppii nukahtamaan ilman tissiä eli isänsä kanssa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   4.3.21 09:57:56

Ei meinaa olla jaksamista lähteä purkamaan tätä tilannetta, kun ei ole mitään ideaa eikä taitoa miten aloittaa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 10:02:42



Paras olis varmaan se, että lapsi ja mies nukkuu siellä missä lapsikin. Sinä jossain muualla. Mies tuo vauvan sulle imetettäväksi 2 krt yössä. Muuten lasta hoitaa mies. Jos menee tosi pahaksi, niin sairaalaunikoulukin on olemassa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 10:03:36

Ja siis vanhempien tehtävä on opettaa lasta sietämään pettymyksiä. Se lähtee valitettavasti jo ihan vauvaikäisestä käyntiin. On vauvan parhaaksi että oppii nukkumaan ilman tisaiä ja saa tarpeeksi unta.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   4.3.21 10:06:31

Mä oon nukkunut kummankin vauvan kanssa jonnekin 9-10 kk tienoille niin että nukkuivat tissi suussa. Just jostain 5 kk eteen päin se tuntui helpoimmalle ratkaisulle, että saatin nukuttua. Sitten isä on opettanut käymään itse nukkumaan, ja jossain vaiheessa yöllä on vielä siirtyneet viereen eli tissille. Esikoinen oli 1,5 v ja nuorempi 1 v 2 kk kun isä hoiti yöt jokusen kerran ja sen jälkeen alkoivat nukkua 12 h yöunia omassa sängyssä.

Jos et ole valmis vielä laittamaan 5 kk ikäistä omaan sänkyyn öiksi niin voit aivan hyvin opetella nukkumaan vauvan kanssa. Mä olen nukkunut vauvojen kanssa ihan hyvin. Tyynyjä vaikka oman selän alle jos asento huono.

Tärkeintä on miettiä, mitä itse haluat. Haluatko opettaa vauvan omaan sänkyyn vai pitää vieressä? Kuunnelkaa toisten kokemuksia ja tehkää oma ratkaisunne niin kuin itse haluatte.

Ja isäkin voi kyllä sen pari yötä valvoa, vaikka käykin töissä.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Iiris 
Päivämäärä:   4.3.21 10:13:00

Onko kokeiltu päiväunia pihalla? Osa nukkuu pihalla paljon pidempiä unia.

Vauva on oppinut nukahtamaan tissille, se on hankala. Suosittelen että imetyksen jälkeen pidät vauvaa hereillä pienen hetken jollain konstilla (vaipan vaihto tms) niin ei yhdistäis tissiä nukkumiseen. Sitten omaan sänkyyn/vaunuun. Jos huutaa, otat syliin siksi aikaa että rauhoittuu ja välittömästi takaisin sänkyyn. Ei tämäkään hetkessä tehoa, kun "vahinko" on jo sattunut, mutta oman mielenterveytesi takia pitää jotain tehdä.

Suosittelen että luet (löytyy myös äänikirjana) kirjan unihiekkaa etsimässä. Siellä on hyviä vinkkejä. Tai ehkä parempi että laitat miehen lukemaan, sinä et varmaan tuossa tilassa enää sisäistä asioita..

Tsemppiä!

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 10:17:53

Eli vauvalla on vahva uniassosiaatio rintaan, tutustu pantleyn hellään irroitusmenetelmään. Tuttiko ei kelpaa?

35min välein heräily kielii yliväsymyksestä. Vauvan unisykli on n. 45-60min ja vasta tällä välillä herääminen kielisi unisyklien yhdistämisongelmasta ja tuosta uniassosiaatio-ongelmasta.

Millainen päivärytminne on muuten? Onko refluksia tai allergioihin viittaavia oireita? Miten kiinteiden syöminen onnistuu?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 10:40:04

Silmäilin osan ketjun kommenteista vielä ja sanon suoraan, että aika monelta niistä voit hyvillä mielin sulkea silmäsi syyllistymättä turhaan. Asioista ymmärtämättömien on helppo huudella kärkkäitä kommentteja. Älä soimaa itseäsi, että lapsi on oppinut nukahtamaan vain rinnalle. Lukuisat lapset nukkuvat niin ja vallan hyvin nukkuvatkin. Vain länsimaissa on kiire itsenäistää lasta jo vauvana. Teillä ongelma on varmasti myös jossakin muussa asiassa. Instagramissa happymilkmama on juuri julkaissut teoksen yöimetyksiin liittyen, hänen tilillä on muutakin hyvää materiaalia imetykseen liittyen. Myös kirja unihiekkaa etsimässä kannattaa silmäillä ja kunpa vanhempasi olisivat lukeneet tämän kirjan (löytyvät myös bookbeatista). Jälkimmäisessä lyhyesti uniasioista erityisesti tunnekasvatuksen näkökulmasta.

Joka tapauksessa teinä selvittäisin ensin vaivaako refluksi, allergiat, atopia, kielijänne tai raudanpuute. Ja unihygienian tsekkaus myös!

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   4.3.21 11:17:02

"Ja siis vanhempien tehtävä on opettaa lasta sietämään pettymyksiä. Se lähtee valitettavasti jo ihan vauvaikäisestä käyntiin. "

Aivan järkyttävä kommentti.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 11:21:37

Ei vaan täyttä totta ja ihan neuvolasta saatu kommentti vauvan uniongelmiin. Vauvaa ei jätetä yksin huutamaan, mutta jos se on juuri 30 minuuttia sitten imetetty, niin
ei sitä uudelleen tissille oteta. Vauva nostetaan syliin, kääritään kapaloon ja otetaan rinnalle ja mennään vaikka keinutuoliin kiikuttelemaan ja hyräillään vauva uneen. Ja siis tämä vanhemmilla 6kk eteenpäin vauvoilla. Ihan paskapuhetta, että aina täytyisi olla äiti ja tissi saatavilla.

Juuri niitä syrjäytyneitä ja lusikan nurkkaan heti ekasta epäonnistumisesta sysääviä lapsia tulee kun ei opeta sietämään pettymyksiä lapsena.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   4.3.21 11:38:37

Imetys on vauvalle paljon muutakin kuin ruokaa. Ja usein on tiheän imun kausia, jolloin vauva varmistaa maidon riittämisen jatkossakin.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 11:41:15

Usein on toheäimu. Ei kuotenkaan 5kk putkeen. Sen muun kuin ruuan vauva saa siinä vanhemman rinnalla ihan yhtälailla. Vauva ei missään nimessä 5 kk ikäisenä tarvitse tissiä tunnin välein.

Voi myös kokeilla onko sillä ihan nälkä. Nykyään fantasioidaan niin paljon täysimetystä, että osan vauvat on ihan yksinkertaisesti nälkäisiä. Illalla voi hyvin antaa 2 dl korviketta oman lisäksi.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   4.3.21 12:09:57

Nukkuu ulkona yhdet unet, n 1h45min, herää välillä, mutta nukahtaa uudestaan.
Kiinyeät slotettu, ei ole vielä saanut korviketta.
Viime yönä nukkui vieressä, mun pisin unipätkä oli 1h, muut muutamasta minuutista 40minuuttiin. Olen miettinyt onko allergiaa, hyvä iho, iloinen jne, mutta mistä näistä tietää.
Pääseekö yksityiselle allergiatesteihin kun vaan pyytää?

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: 111 
Päivämäärä:   4.3.21 12:19:38

Meillä herätti 1-2h välein joka ikinen yö ekat 2,5v.
Mies kävi töissä aamusta iltaan joka päivä joten mä valvoin. Toki mies valvoi kans koska olisi täytynyt olla kuuro tai kuollut ettei siihen huutoon olisi herännyt.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 13:02:37

"Ei vaan täyttä totta ja ihan neuvolasta saatu kommentti vauvan uniongelmiin. Vauvaa ei jätetä yksin huutamaan, mutta jos se on juuri 30 minuuttia sitten imetetty, niin 
ei sitä uudelleen tissille oteta. Vauva nostetaan syliin, kääritään kapaloon ja otetaan rinnalle ja mennään vaikka keinutuoliin kiikuttelemaan ja hyräillään vauva uneen. Ja siis tämä vanhemmilla 6kk eteenpäin vauvoilla. Ihan paskapuhetta, että aina täytyisi olla äiti ja tissi saatavilla.

Juuri niitä syrjäytyneitä ja lusikan nurkkaan heti ekasta epäonnistumisesta sysääviä lapsia tulee kun ei opeta sietämään pettymyksiä lapsena."

Tällaisella tietotaidolla pitäisi olla ihan hiljaa. Vauvaa ei kapaloida enää kun oppii aktiivisen kääntämisen ja tuollainen aktiivinen "nukuttaminen" voi häiritä osaa vauvoista etenkin jos taitoja itsenäiseen nukahtamiseen jo on. Rinnalla olo on muutakin kuin syömistä. Kireä kielijänne voi myös aiheuttaa tiheää ruokailua.

Ja itseasiassa vauvat tarvitsevat huolenpitoa ja hyvän kiintymyssuhteen joka saadaan mm. Tämän tarpeisiin vastaamalla. Jos muka jo vauvaa pitää siedättää pettymyksiin saadaan nimen omaan "hankalasti käyttäytyviä lapsia" joiden turvallisuudentunne on heikentynyt. Pettymysten sietäminen on myöhemmin ihan eri asia, silloinkin lasta autetaan tunteen kanssa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 13:10:29

Tuollaisella lukutaidolla saisi kyllä ola hiljaa..

Vauvan saa kyllä syliin kapaloida. Rauhoittaa vauvaa ja kun laskee vauvan sänkyyn niin avaa paketin. Vauvan tarpeisiin asioihin vastaamista on juurikin lohduttaa vauvaa ja ottaa se syliin ja tyssytellä uneen. Samoin on vauvan tarpeisiin vastaamista varmistaa riittävä unensaanti ja opettaa vauvaa nukahtamaan. Vauvan tarpeisiin ei kuulu tissillä oleminen 30 minuutin välein. Siitä saa vain mahakipuja.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 13:20:03

"Vauvan tarpeisiin ei kuulu tissillä oleminen 30 minuutin välein."

Enemmän se tissillä olo vauvalle kuuluu kuin liikuntakyvyttömäksi kapaloiminen. Aivan vastasyntyneellä se on vielä ymmärrettävää kun on kohdussa ahtauteen tottunut mutta ei enää isommalla vauvalla.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 13:25:18

Suurinta osaa vanhemmistakin vauvoista se rauhoittaa edelleen sylissä.. eiköhän vanhempi itse huomaa raivostuttaako se vauvan vai rauhoittaako. Kaikki niksit kannattaa käydä läpi. Ei ole kummankaan, ei vauvan eikä äidin etu, että öisin ei nukuta.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 13:27:42

Rauhoittaa vauvaa... Vauvat ovat yksilöitä ja toisilla tuollainen menetelmä aiheuttaa vain ärsyyntymistä ja yleensä 5kk vauvan unenrakenne on jo muuttunut siten, ettei tuollainen kapalopurkaminen välttämättä monellakaan onnistu herättämättä. Jos sinulla toimi niin hyvä. Lukutaitoni on hyvä, pohtisin ennemmin ulosantisi ja yksinäköisyytesi ongelmia.

Noin pienelle yhdet unet ovat aivan liian vähän. Yöheräilynne voi johtua ihan päiväaikaan kertyneestä yliväsymyksestä. Ota kolmet unet käyttöön ja ajoissa yöunille.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   4.3.21 13:30:41

Sain huomiselle ensi- ja turvakotiliiton unikonsultille puhelinajan. Jos saataisiin jokin alku "unikoululle"

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 13:32:28

Onko sulla oikeasti suuriakin ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa? Juurihan kirjoitin, että kokeilemalla se selviää rauhoittaako vai ei. Ei sitä kannata kokeilematta jättää vain siksi, että voi olla että ei toimi, lässynlässynlää.

Oman vanhemman syli ja keinuva liike keinutuolissa on ihan omiaan rauhoittamaan ja nukuttamaan vauvaa. Ei oli mitään järkeä imettää 12 kertaa yössä. 3-4 kertaa on riittävästi ja 6 kk ikäiselle ei oikeasti sitäkään. Vauvat alkaa heräilemään jo ihan siksi, että säikähtävät kun se tissi ei olekaan enää suussa ja lisäksi mahakin on kipeä ja on ilmavaivoja kun koko ajan lussuttaa.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.3.21 13:32:40

Ja vaikka tää ei enää alottajaa sinällään auta, niin juuri näitä juttuja lukeneena totesin lapsen syntyessä että isä hoitaa myös ja minä en arvostele. Eli jätin vaan miehen lapsen kanssa ja painuin hoitamaan hevosen. Kun olen tuon miehen puolisokseni ja lapsen isäksi valinnut, häneen on luotettava myös lapsen suhteen. ( Lähdetään nyt siitä, että on kyse tavan miehestä, jolla normaali mielenlaatu ja jonkinlainen järki xD)
Niin ei tule näitä ettei joku kelpaa- juttuja vauvana. Tottahan se ettei pullo välttämättä mene, mutta kyllä lapsen ruokkii ilman pulloakin. ( ruisku, lusikka tai hörpytysmuki..)
Voisi veikata, että homman saa onnistumaan vielä nytkin, jos mies paneutuu asiaan. Siinä on se, että lapsi myös aavistaa jos jompikumpi ei ole hommassa messissä.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 13:36:43

Onko tuplapisteellä suuriakin ongelmia omien tunteidensa hallitsemisen kanssa? Oletko kenties saanut vauvasta lähtien tarpeeksi niitä pettymyksiä ja nyt kivi hiertää vähän joka välissä. ;)

Jos kirjoittaa tuohon tyyliin, että asiaa vähän silotellaan parempaan suuntaan seuraavissa viesteissä, on turha raivota muille kun muut ovat edellisen viestisi perusteella kirjoittaneet oman kommenttinsa tietämättä seuraavia lisäyksiäsi.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 13:42:13

Öö?? Miten siloitellaan? Ole kyllä pysynyt ihan kannassani koko ajan. Sinä sen sijaan olet tehnyt ihmeellisiä kärjistyksiä ja väitöksiä tekstistäni koko ajan.

Kommentointi on myös ollut koko ajan asialinjalla verrattuna siihen, että sinä et joko ymmärrä lukemaasi tai tahallasi väristelet kirjoittamiani asioita.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: Rankkaa 
Päivämäärä:   4.3.21 14:43:25

Aloittaja//Hyvä, kun saatte apua. Jos aloittaja unikonsultista ei ole apua tai vähänkään epäilyttää niin kannattaa myös ihan oikeasti tutkituttaa ettei vauvan huonosti nukkumisen taustalla ole esim. Yllä jo mainittuja refluksia (aina ei tule pulauttelua vaan on olemassa silent versio), maha kipuja, ihon kutinaa tai allergiaa.

Syylistäjien viestit jätä omaan arvoosi. Huomaa ettei osa todella ymmärrä vauvojen olevan yksilöitä ja vanhempien ihan oikeasti tehneensä kaikkensa jotta vauva nukkuisi ja silti se ei nuku. Meilläkin neuvolassa sai jatkuvasti kuulla kuinka en saisi vauvaa nukuttaa pystyssä olevassa sitterissä, kun se häiritsee vauvan luontaista nukahtamista ja vauvan pitää antaa itse oppia nukahtamaan. Ainoa vaan, että lääkäri suositteli sitterissä, sylissä ja kaukalossa vauvan nukuttamista ja noiden ansiosta nukkui edes sen 30 min pätkän sen sijaan että olisi nukkunut vähemmän ja sitten taas oksennellut. Lähipiirissäkin sai muutenkin jatkuvasti kaikenlaisia neuvoja kuinka meidän pitäisi tehdä niin ja näin eikä kukaan selkeästi ihan oikeasti ymmärtänyt meidän tilannetta, vaikka kuinka yritti ratakiskoista vääntää joten parempi oli olla lopulta vaan hiljaa ja nyökytellä vaan.

  Re: Vauva valvottaa, oma toimintakyky...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.3.21 14:59:59

Ihanaa Tiina että saatte apua. Tsemppiä!! Olen itse saman kanssa tuskaillut viime vuonna, joten todellakin tiedän kuinka väsynyt olet.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.