Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: vuokraaja 
Päivämäärä:   3.3.21 14:39:15

Miksi hevosenomistajat ovat niin ylimielisiä muita harrastajia, erityisesti vuokraajia ja ridakoululaisia kohtaan? Joo jokainen saa päättää kuka omalla hevosella menee mutta naurattaa ne jutut ettei "tällä kyllä tavan ridakoululainen tai vuokraaja pärjäisi", tai että ei-hevosenomistajat ovat poikkeuksetta huonoja ratsastajia ja pilaavat hevosen, heidän jäljiltään hevonen on ihan kamala ja mussukalla ei muuten kukaan muu kuin omistaja pärjää. Miksi hevosenomistajilla on noussut se oma hevonen hattuun niin että pitää olla ylimielinen?

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Porkkana 
Päivämäärä:   3.3.21 14:44:35

- Koska kerran viikossa ratsastavan taidot on eri kun päivittäin ratsastavalla.
- Koska ratsastuskoulun hevoset on turvallisia, kaikki yksityiset ei.
- Koska hevoselleni ei oikeasti kaikki pärjää.
- Koska vuokraajalla tulisi olla nöyryyttä ja kiitollisuutta siitä että saa mahdollisuuden ratsastaa laadukasta hevosta, eikä tulla pätemään.
- Koska minä olen maksanut ja maksan hevoseni, ratsastetaan ja hoidetaan sitä kuten minä parhaaksi näen.

Oikean asenteen omaavan vuokraajan kanssa ollaan aina tultu hyvin juttuun, väärän asenteen omaavat lentäneet nopeasti tiimistä pois.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Linda 
Päivämäärä:   3.3.21 14:46:24

Se maksaa niin paljon. On myös erilainen vastuu. Aivan erilainen omistajuudessa. Sitten se on vähän kuin perheenjäsen, lapsi/kumppani/ hevonen... rakkautta ja mustasukkaisuuttakin. Normitunteita ihmisissä. Kun fiilistelet omia tunteitasi omia rakkaita asioitasi ja henkilöitä kohtaan, opit ymmärtämään myös muiden tunteita.

Lisäisin vielä että vuokralaisista uskotaan etteivät he tajua miten paljon vaatii taustatyötä ennen kuin ratsastetaan. Eivätkä he usein tiedäkään. Olen itsekin vain vuokraaja, aina ollut.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.21 14:48:41

No suurin osa suomalaisita hevosenomistajista on aivan umpisurkeita ratsastajia ja suurin osa näiden taidottomien harrastelijoiden vaikeista ja reaktiivista on sillä surkealla ratsastuksella pilattuja, perushelppoja harrastehevosia. Miten voidaan olettaa että harvemmin ratsastavat olisivat yhtään sen kokeneempia jos jo lähes päivittäin ratsastava harrastajakunta on tumpeloita?

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ''' 
Päivämäärä:   3.3.21 14:50:05

"heidän jäljiltään hevonen on ihan kamala ja mussukalla ei muuten kukaan muu kuin omistaja pärjää"

Noh, sitten kun sinulla on se oma hevonen niin huomaat mitä tämä lause tarkoittaa :)

Ostin omani varsana ja olen ratsastanut hevosta 12 vuotta yksin. Nyt kun hevosella on käynyt muutaman kerran vuokraaja, fakta on se että hevonen on tämän jälkeen kamala ratsastaa.
Vika ei ole vuokraajassa vaan siinä, että kun hevosella normaalisti mennään ratsastajan x avuilla ja selkään meneekin ratsastaja y jonka avut eroavat täysin x:n avuista. Ratsastaja y "ratsastaa avut läpi" ja kun ratsastaja x menee selkään niin sama homma alkaa alusta.

Sama ongelma on tässä "mussukalla ei kukaan muu pärjää"
Jos on tottunut että hevonen on ongelmaton ja helppo ratsastajaa ja kun sinne selkään laitetaankin yhtäkkiä joku muu, fakta on se että ei hevonen heti toimi. Toisten kanssa homma edistyy nopeasti ja toisten kanssa vaan ei.

Omistajan vastuulla on sitten päättää se kuinka kauan nämä on ok.

Minä päädyin pitämään hevosella vapaat vuokraajan sijasta, helpompi kaikille.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   3.3.21 14:52:45

Noh, koska se hevonen yleensä nyt vaan on kamala sen vuokraajan jälkeen.

Siksi en ota vuokraajan. Yleensä niille joutuu sitten jo itse maksamaan, joiden jälkee hevonen on hyvä ja avuilla.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   3.3.21 14:56:02

Topicissa on esitetty hyviä perusteluja. Sitten on myös niitä hevosenomistajia, joille se (yleensä ensimmäinen) oma hevonen nousee hattuun.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   3.3.21 14:56:26

Kateuteenkin on ap saatavilla ammattiapua

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   3.3.21 14:58:51

Omistajalle hevonen on vuokraajan jäljiltä kamala, ammattilaiselle taas omistajan ;) Toki rautainen ammattilainen, joita ei Suomessa ole ainakaan tunguksi asti, osaa ratsastaa hevosen nopeasti omille avuilleen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Lisa 
Päivämäärä:   3.3.21 14:59:57

Nämä on aina hassuja vääntöjä kun voi olla ihan käsiä omistajia siinä missä aivan huippuosaavia vuokraajiakin.
Meidän tallilla on omistajia jotka jää kauas jälkeen tallin laadukkaimmista tuntiratsastajista ja toisinpäin. Mikään tallimme hevosista ei minusta ole niin vaikea ettei niillä voisi mennä joku muukin, mutta onhan se fakta että jos hevonen on tottunut toisenlaiseen niin silloin se voi olla hankala aluksi uudelle ratsastajalle ennen kun se yhteinen kieli löytyy. Toki niitä oikeasti vaikeita hevosiakin on yksityisillä, en sitä kiellä, mutta silti suurinosa on kuitenkin niitä ihan perusratsastettavia.
Vuokraajan olisi hyvä käydä vuokraamisen alussa joko parilla tunnilla hevoselle tutulla opettajalla tai sitten omistaja itse pitäisi tunnit. Löytyisi ehkä helpommin ne ongelmakohdat jotka tehdään eri tavalla ja joista hevonen sitten saattaa hermostua. Varmasti jatkuisi vuokrasuhteet paljon pidempään tällä tavalla kun joka kerta ei ole vain tappelua ja ihmettelyä sen hevosen kanssa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ria 
Päivämäärä:   3.3.21 15:15:44

Vuokraajat, ratsituntilaiset jne nyt vaan ovat lähes poikkeuksetta aloittelevia ratsastajia eikä mitään verrattuna viikottain vähintään pari kertaa valmentautuvaan yksityisratsastajaan joka ratsastaa muullakin hevosmateriaalilla kuin sillä pystyynkuolleella kuljettimella. Sori mutta faktat tekee kipeää.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: kyek 
Päivämäärä:   3.3.21 15:41:32

En tiedä ylimielisyydestä, mutta se on ihan totta, että ratsastuskouluhevosella ratsastamaan tottunut on ihan sormi suussa ollessaan "ei ratsastuskoulukelpoisen" hevosen selässä. Yleensä kerran viikossa tunneilla menevän taidot on ihan köpöt, ja avuille herkän hevosen selässä he eivät saa mitään aikaan, tai hevonen tekee "ihan omiaan", kun ratsastaja ei tajua antavansa sille koko ajan apuja ja hevonen tosiasiassa tekee juuri niin kuin pyydetään. Tai sitten on "hankala", kun ei kestä ratsastajaa joka ei osaa ratsastaa ja alkaa jumittaa tms.

Omien hevosteni selkään en päästä ketä tahansa. Toinen on kyllä ihan alkeis- vammais- ja terapiaratsukelpoinen, samalla kuitenkin todella osaava, mutta ei sille ole reilua olla harjoituskappaleena jos ratsastaja luulee osaavansa eikä kuitenkaan tajua, mitä on tekemässä.

Ratsastuskouluoppilaalla on usein myös todella paljon vähemmän kokemusta, näkemystä ja osaamista. Poikkeuksena toki ne, jotka käyvät silloin tällöin tunneilla vaihtelun vuoksi vaikka heillä on omakin hevonen. Joillakin voi olla esim. aiempi hevonen lopetettu/myyty ja varsa kasvamassa tai uuden hevosen osto edessä ja haluavat pitää taitoja yllä käymällä tunneilla vieraalla hevosella.

Aika usein vuokraajat ja ridakoululaiset tulevat neuvomaan ja pätemään asioista, joista eivät mitään tiedä. Ja sellaista on vähän vaikea ottaa tosissaan. Ja sellaiselle ei välttämättä jaksa kauaa olla kiva, riittää että on asiallinen.

Itsekin aina välillä yllätyn ratsastaesssani vieraalla hevosella, kuinka erilaisia ne osaavat olla. Saati jos menen ratsastuskouluun, missä hevoset ovat oikeasti pystyynkuolleita, eivätkä reagoikaan kaikkiin apuihin kuten herkemmät hevoset. Joskus pitää "vääntää rautalangasta" kun hevonen ei teekään asioita pelkällä ajatuksen voimalla tai ratsastajan istuinluun asennon muutoksella tai vatsalihaksia jännittämällä. Pitää ihan "kovakouraisesti" tehdä, että avut saa läpi, josta niitä sitten voi hellentää, että hevonen reagoi vähemmälläkin. Ja jos minun hevosillani ratsastaisi noin "ratakiskosta vääntäen", niin hevoseni eivät liikkuisi mihinkään tai laskisivat ratsastajan halailemaan äiti Maata...

Mielelläni minä autan hoitajia ja vuokraajia, jos esim. kysyvät toimintaohjeita tai apua ja neuvoja. Mutta jos he puuttuvat minun asioihin tietämättä mistään sen enempää, niin enpä jaksa välttämättä selitellä enkä hymyillä. Jos kysytään jotain oppiakseen, niin silloin tietenkin selitän ja opetan. Kaikenlaista on vuosien varrella tullut nähtyä ja kuultua, ja aika pitkä pinna minulla on, mutta raja menee jossain kohdassa. Asiallisesti silti tervehdin kuitenkin, mutta monen kohdalla kommunikointi jää siihen.

Toki niitäkin vuokrahevosia on, jotka ovat ihan "ratsastuskoulutasoisia". Mutta jos vuokraaja alkaa päteä että hän osaa kaiken, niin eipä häntä voi kovin vakavasti ottaa. Ja aika usein sitä asiallista käytöstä toivoisi niiltä hoitajilta ja vuokraajiltakin. Moni esim. sooloilee vaarallisesti kun "joku someidolikin on oman hevosensa kanssa toiminut näin" (esim. jättänyt karsinan oven auki ja hevosen irti kun on itse lähtenyt varusteita/ruokaa hakemaan, pitää hevosta käytävällä irti, taluttaa hevosta pelkällä kaulanarulla, tai riimu auki, tai pikkuponia ison heovsen riimulla riimu auki, jne.). Noista on pakko sanoa, koska kyseisen vuokrahepan omistaja ei itse pöljäile hevosensa kanssa noin ja ei ikinä antaisi hoitajan/vuokraajan tehdä noin kuten joku somen heppajulkkis joka OMILLA HEVOSILLAAN ja OMALLA VASTUULLAAN tekee typeriä asioita. Moni kokematon ei tuota ymmärrä. Ja jos näkisin minun hevoseni liikuttajan dorkailevan jotain tuollaista, niin hän lentäisi kuin leppäkeihäs ulos tästä pihasta eikä takaisin tulisi.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   3.3.21 15:58:02

Oma tyttö 7.v käy ratsastuskoululla, koska hyvä paikka aloittaa ratsastus. Itselläni on hevoskolemusta 20.v ajalta.
Ja omistan itse yhden hevosen.
Joskus oli tytön kanssa tallilla ja rapsuttelen tunnille menevää hevosta. Siihen sitten tuli joku 15.v tyttö kingslandin vaateet päällä pätemään. Selitti kuinka tuolla harjalla ei pidä ensiksi harjata ja jotain muuta selitti. Muisti mainita sen, että aloittanut hevosenhoidon Jo 5 vuotiaana.
Katsoin vain huulipyöreänä ja olin hiljaa :D

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 16:06:22

Mun puskapollen kanssa pärjää melkein kaikki. Hevonen on tosi rauhallinen ja selväpäinen kaveri ja jos on edes jonkin verran napakka, niin hevonen on tosi hyvä käsitellä. Meidän tallin tomerat päiväkoti-ikäiset pärjäävät hevosen kanssa ongelmitta. Siten jos käsittelijä on hirveän arka, niin hevonen muuttuu aivan kammottavaksi. Yksi vuokraajakokelas jäi pois tämän takia, että esimerkiksi päästi hevosen karkuun monta kertaa.

Tämä ei liity mihinkään tiettyyn tallikävijäryhmään, mutta isoimmat ongelmat tulevat yleensä sen maalaisjärjen puuttumisesta. Esimerkiksi meillä joudutiin erikseen ohjeistamaan, että pakkasilla ämpärinpesuvesiä ei saa kaataa tallin oven eteen tai muillekaan kulkureiteille. Itse olen joutunut ohjeistamaan hoitajakokelaita, että märkää loimea ei voi vain heittää jonnekin rehuvaraston nurkkaan vaan se pitää laittaa kuivumaan.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Maija in Obsession 
Päivämäärä:   3.3.21 16:31:31

"Yhden ihmisen hevosen" käsittelyssä ei se hyvä ratsastustaitokaan auta, jos hevonen on niin päättäny. Yksilöitähän hevosetkin ovat, ja joittenki niitten mielestä kaikkia kaksjalkasia ei vaan tarvi hyväksyä.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.3.21 16:34:33

No, se nyt vain on fakta, että vuokraajat eivät yleensä ole kovinkaan kokeneita ja taitavia ratsastajia. Oikeasti kokeneet ja osaavat ratsastajat harvemmin vuokraavat ainakaan ihan perustason harrastehevosia, koska heille kyllä riittää ilmaisiakin liikutettavia tai heille jopa maksetaan ratsastamisesta. Vuokraajat ovat useimmiten just niitä ihan max. heB-tasoisia, yleensä alle sen (eli esim. ei edes osata ratsastaaa hevosta rehelliseen peräänantoon). Ja onhan se nyt ihan eri asia, että ratsastaako kerran viikossa jossain ryhmätunnilla minkä tahansa opettajan ohjauksessa vai lähes päivittäin ja yksityistunneilla tasokkaan valmentajan ohjauksessa. Itsekin opin omalla hevosella yksityistunneilla enemmän vuodessa kuin ennen sitä ratsastuskoulussa yli 10 vuodessa. Muutenkaan pelkkä ratsastuskoulussa käyminen ei anna valmiuksia vuokraamiseen, koska suurimmalta osalta ihan perushevosmiestaidot (ja usein myös maalaisjärki) puuttuvat lähes täysin eikä itsenäisesti toimimiseen ole mitään edellytyksiä. Itse en ole ikinä ottanut enkä tule ottamaan vuokraajaksi vain ratsastuskoulussa käynyttä, joka ei selviä minkäänlaisista ongelmatilanteista omin avuin eikä välttämättä saa edes haettua hevosta tarhasta, koska ei ole koskaan tehnyt sitä. Ei minulla ole aikaa eikä kiinnostusta viettää ensimmäistä puolta vuotta mukana paapomassa ja opastamassa kaikkeen, vaan kyllä vuokraajan pitää heti alusta lähtien pärjätä itse myös yllättävissä tilanteissa, ja se pärjääminen ei tule muuten kuin kokemuksen myötä. Omansa kanssa pöljäilköön kukin miten lystää, mutta toisten hevosia ja varusteita ei tarvitse pilata osaamattomuudella.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 16:38:16

Mä en ymmärrä, miten se hevosen omistaminen lisää osaamista ja kokemusta. Ja se, että esim mulla ei ole ollut ikinä nimeä paperissa, tekee musta osaamattoman ja kerta-viikossa-ratsastuskouluoppilaaseen verrattavan.

Itseasiassa, en ole edes vuokraaja. Kun liikutan hevosia ilmaiseksi omistajien pyynnöstä. Tallilla käyn 2-7krt/vko ja kolmea hevosta olen tässä vuosien varrella pitänyt kuin omaa.

Mutta tyhmä ja osaamaton olen, kun ei yksikään hevonen ole nimissäni.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.3.21 16:45:30

"Itseasiassa, en ole edes vuokraaja. Kun liikutan hevosia ilmaiseksi omistajien pyynnöstä. Tallilla käyn 2-7krt/vko ja kolmea hevosta olen tässä vuosien varrella pitänyt kuin omaa."

Niin, sinä et ole vuokraaja. Aloituksessa taas puhuttiin ratsastuskoululaisista ja "tavan vuokraajista". Kuten jo yllä kirjoitin: "Oikeasti kokeneet ja osaavat ratsastajat harvemmin vuokraavat ainakaan ihan perustason harrastehevosia, koska heille kyllä riittää ilmaisiakin liikutettavia tai heille jopa maksetaan ratsastamisesta."

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   3.3.21 16:50:16

No fakta on myöskin se, että erittäin usein ero omistajan ja vuokraajan/ratsastuskoululaisen kanssa löytyy ihan vaan palkkakuitista. Yleensä mitä tavallisempi täti ja puskaponi sen suuremmat puheet siitä, miten tälle ei kuka tahansa pärjää eikä tämän selkään kuka tahansa nouse.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   3.3.21 16:53:07

Onko nimimerkki ä siis ihan vakavasti sitä mieltä, että kerran viikossa ratsastamalla saavuttaa saman kokemuksen ja taidon kuin esim. viisi kertaa viikossa ratsastamalla?

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.3.21 16:58:15

Lähettäjä: Porkkana
Päivämäärä: 3.3.21 14:44:35

- Koska kerran viikossa ratsastavan taidot on eri kun päivittäin ratsastavalla.
- Koska ratsastuskoulun hevoset on turvallisia, kaikki yksityiset ei.
- Koska hevoselleni ei oikeasti kaikki pärjää.
- Koska vuokraajalla tulisi olla nöyryyttä ja kiitollisuutta siitä että saa mahdollisuuden ratsastaa laadukasta hevosta, eikä tulla pätemään.
- Koska minä olen maksanut ja maksan hevoseni, ratsastetaan ja hoidetaan sitä kuten minä parhaaksi näen.

Oikean asenteen omaavan vuokraajan kanssa ollaan aina tultu hyvin juttuun, väärän asenteen omaavat lentäneet nopeasti tiimistä pois.
-----------------------------------
Aika lailla tämä. Mua on hiukan huvittanut tässä kun itsellä hajosi jalka ja olen katsellut noita vuokraajaehdokkaita. Hevonen on kiltti kuin mikä, mutta ei vaan taidot riitä edes sille. Yksi sentään sanoi suoraan, että hevonen on liian hyvä hänen osaamiselleen; mulle olis kyllä se tyyppi kelvannut mainiosti, mutta ghostasi itsensä.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Heppailija 
Päivämäärä:   3.3.21 17:05:41

Koska suurimmalla osalla hevosen omistajista on harhakuva siitä, että hevosen ostaminen tuo taitoa. Todellisuudessa niin ei käy. Usein hevosen omistaminen todellisuudessa huonontaa tilannetta.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Omat 
Päivämäärä:   3.3.21 17:05:42

”Mutta tyhmä ja osaamaton olen, kun ei yksikään hevonen ole nimissäni.”

Ainakin olet tyhmä, jos otat tuollaisen faktana. Järjenkäyttö on sallittu!

”Yleensä mitä tavallisempi täti ja puskaponi sen suuremmat puheet siitä, miten tälle ei kuka tahansa pärjää eikä tämän selkään kuka tahansa nouse.”

Asia on juuri niin kuin omistaja sen sanoo. Hän on ainoa joka sen asian määrittelee.
Minä en ymmärrä näitä vänkääjiä, mille pitää perustella miksei hevosen selkään ole mitään asiaa. Perusteluksi riittää se, että se ei ole sinun hevonen. Ostat oman, niin sillä voit esitellä miten hienosti pärjäät ja taitava olet. Miten se noin hirveän tiukille ottaa, kun ei pääse näyttämään että ”kyl mä pärjään”? Ketä luulet että kiinnostaa? Omistajilla ei ole aikaa teidänlaisiin joutavan vänkääjiin, ja siitä voi tulla ylimielisen kuva. Suhtautukaa kunnioituksella muihin, niin saatte sitä itsekin.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   3.3.21 17:06:53

En tiedä millaisilla ratsastuskouluilla muut käyvät, mutta ainakin itse pääsin ratsastuskoulussa ratsastamaan myös vaativammilla ja herkemmillä hevoslla. Kun sitten etsin ensimmäistä vuokrahevosta, ei paljon hetkauttanut ne "vaikeat ja herkät joilla kukaan muu ei pysty menemään", vaan ihan yhtä hyvin pystyin menemään niilläkin.

Ymmärrettävää, että ratsastuskouluissa on paljon ratsastajia jotka eivät herkillä ja reaktiivisilla uskalla/voi ratsastaa, mikä toisaalta oli minun onni, sillä sain aina ratsuksi ne kaikista reaktiivisimmat tapaukset.

Kaikki ratsastuskouluhevoset eivät ole pystyynkuolleita laadukkaissa ratsastuskouluissa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   3.3.21 17:09:37

Olen ratsastanut 36 vuotta. Omia hevosia ollut 11 kpl. Nyt ei yhtään.
Vuokraan puskaratsua. Miksikö;
koska en halua muuta!
Tekeekö se minusta huonomman ratsastajan?
Enkö pärjää muiden kanssa?
Ottakaa hyvät ihmiset huomioon, että kaikki eivät halua olla ratsuttajia tai kilpakenttien sankareita. Enää.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Supra 
Päivämäärä:   3.3.21 17:15:49

"Aika lailla tämä. Mua on hiukan huvittanut tässä kun itsellä hajosi jalka ja olen katsellut noita vuokraajaehdokkaita. Hevonen on kiltti kuin mikä, mutta ei vaan taidot riitä edes sille. Yksi sentään sanoi suoraan, että hevonen on liian hyvä hänen osaamiselleen; mulle olis kyllä se tyyppi kelvannut mainiosti, mutta ghostasi itsensä."

Todellakin tämä. Itselläni hajosi selkä, minkä takia etsin hevoselle liikuttajaa ja ajatuksena oli, että voisi sitten myöhemminkin vielä jatkaa vuokraamista, vaikka pystyisinkin taas ratsastamaan itse. Itse olen ihan tätiratsastaja ja hevonen on ihan lössykkä, mutta saattaa testata uusia ihmisiä luimimalla, jumittelemalla yms. Ei todellakaan tee oikeasti mitään, jos ihminen ei pelkää ja väistele, ja lopettaa ne jumittelut ja muut häröilyt heti, kun vain ratsastaja on tarpeeksi napakka ja johdonmukainen. En oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa niiden kokeilemassa käyneiden ehdokkaiden kohdalla: ei minkäänlaista hevosenlukutaitoa, oltiin joko liian arkoja tai sitten sellaisia "luulot pois kaakilta huutamalla ja läpsimällä" -tyyppejä, ratsastaminen oli sellainen ihmeellistä nypläämistä ja pumppaamista ja hevosella meni herne nenään ristiriitaisista avuista, koska ei ole tottunut sellaiseen, ei osattu pukea ihan tavallista sadeloimea eikä laittaa irronneen hokin tilalle uutta jne. Todella toivon, että meillä oli vain huono tuuri eikä kaikki vuokraajaehdokkaat ole aina tällaisia, mutta päädyin kuitenkin lopulta siihen, että maksoin ratsuttajalle kerran viikossa käymisestä, yksi kaveri (joka on tasoltaan ihan puskaratsastaja mutta kokenut sellainen, joten ei ollut mitään ongelmaa) kävi kerran viikossa maastossa ja muuten vain juoksutin.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.3.21 17:20:06

Tottakai, mutta siksi omistaja maksaakin sille ammattilaisille, että hevonen olisi omistajalle vielä parempi. Daa.

Lähettäjäjep

Päivämäärä3.3.21 14:58:51

Omistajalle hevonen on vuokraajan jäljiltä kamala, ammattilaiselle taas omistajan ;) Toki rautainen ammattilainen, joita ei Suomessa ole ainakaan tunguksi asti, osaa ratsastaa hevosen nopeasti omille avuilleen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Kolmas piste 
Päivämäärä:   3.3.21 17:26:46

Taitavia vuokraajia ei ole, taitava ratsastaja ei vuokraa vaan hänelle maksetaan.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   3.3.21 17:38:34

Onhan se nyt ihan päivänselvää, että etenkin jos hevonen on ollut kauan samalla omistajalla ja tottunut tietynlaiseen ratsastustyyliin, varsinkin herkemmällä hevoselle menee helposti kuppi nurin, kun joku toinen sitten istuu ja ratsastaa aivan eri tavalla ja toisenlaisilla avuilla. Ratsastuskouluhevoset ovat tottuneet kaikenlaisiin ratsastajiin ja osaavat ignoorata epäselvät ja ristiriitaiset avut, mutta pelkästään yksityiskäytössä ollut hevonen menee helposti ihan lukkoon, kun ei ymmärrä, mitä ratsastaja haluaa. Eikä se edes tarkoita sitä, että hevonen olisi jotenkin erityisen hankala tai huono, vaan se on vain yksinkertaisesti herkempi ja sillä on erilaiset säädöt kuin jollain ratsastuskouluhevosilla, joiden on pakko sietää vähän kaikenlaista. Tiedän esim. yhden yksityishevosen, joka on oikeasti tosi kiva ja miellyttämishaluinen mutta menee suorastaan ihan paniikkiin, kun ei ymmärrä mitä ratsastaja haluaa, jos ratsastaja esim. pyytää jalalla eteen ja samalla ihan tiedostamattaan jarruttaa istunnalla. Kokenut ja taitava ratsastajaa osaa sovittaa omat apunsa ja oman ratsastuksensa jokaiseen hevoseen erikseen ja niin sanotusti löytää nappulat hyvinkin nopeasti, mutta kokemattomampi ja osaamattomampi vain jumputtaa ja vemputtaa eikä ymmärrä, että missä mättää kun ei homma toimi. Ja valitettavasti useimmilta pelkästään ratsastuskoulussa ratsastavilta puuttuu juuri se herkkyys, hevosenlukutaito ja omien apujen käytön säätäminen hevosen mukaan, koska ratsastuskouluhevoset antavat niin paljon anteeksi ratsastajan virheitä. Ei ratsastuskouluissa pidetä sellaisia hevosia, joilla vain harva oppilas voi ratsastaa, vaan kyllä niiden on siedettävä lähes kaikenlaisia ratsastajia, toisin kuin monien yksityiskäytössä olevien hevosten.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Rit 
Päivämäärä:   3.3.21 17:41:51

Hevosen omistajalla on myös kaikki vastuu siitä eläimestä. Hän maksaa eläinlääkärin ja hän maksaa jatkuvasti tallivuokraa, vaikka hevonen olisi käyttökelvoton. Siksi itsekin olen aika tarkka, kuka hevosellani ratsastaa. Yleensä ne, jotka rehvastelevat taidoillaan, ottavat sitten myös turhia riskejä.

Hevosen omistaja myös joutuu itse ratkaisemaan jokaisen ongelmatilanteen. Joskus oman hevosen oltua sairaslomalla ja sen takia aika täynnä virtaa, mietin usein sitä taluttaessa ja sen sinkoillessa, että kyllä vuokraajana oli helppoa. Silloin saattoi jättää omistajan asiaksi saada "hullu" hevonen taas ratsastettavaan kuntoon. Omistaja on se, joka ottaa ne sinkoilut ja hulluttelut vastaan, kun sairasloman tai muun tapahtuman jälkeen aletaan palata työskentelyyn.

Mun hevonen EI ole hieno, osaava ja pienillä avuilla ratsastettava. Mutta se osaa juuri minun antamat avut. Myös se voi olla tuntiratsastajalle ihmetys, että ne ratsastuskoulun avut eivät toimikaan puskapolleen. Monella aina vain tunneilla käyneellä ei myöskään ole ongelmanratkaisukykyä, mitä tehdä, jos hevonen ei vaikkapa maastossa suostu menemään ojan yli tai karkaa taluttaessa ( tai että päästää sen karkuun, jos se alkaa hillua), koska aina on ollut opettaja vieressä neuvomassa.

Ja tottakai nyt moni veti herneen nenään, koska miten niin en ole hyvä ratsastamaan, kun olen omistanut hevosia, vaikka nyt vain vuokraan. No tottahitossa nämä yleistykset eivät koske joka ikistä vuokraajaa ja ratsastuskoululaista. Pitäisi se varmaan ymmärtää, että on myös poikkeuksia.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: saxobeat 
Päivämäärä:   3.3.21 17:52:25

Konitytöt eivät tajua sitä, että on poikkeuksia.

Hevosten kanssa pärjätäkseen pitäisi ennen kaikkea olla hyvät sosiaaliset taidot ihmisten kanssa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   3.3.21 18:18:39

"Mun hevonen EI ole hieno, osaava ja pienillä avuilla ratsastettava. Mutta se osaa juuri minun antamat avut. Myös se voi olla tuntiratsastajalle ihmetys, että ne ratsastuskoulun avut eivät toimikaan puskapolleen. Monella aina vain tunneilla käyneellä ei myöskään ole ongelmanratkaisukykyä, mitä tehdä, jos hevonen ei vaikkapa maastossa suostu menemään ojan yli tai karkaa taluttaessa ( tai että päästää sen karkuun, jos se alkaa hillua), koska aina on ollut opettaja vieressä neuvomassa."

Juuri tämä. Omakaan hevoseni ei ole hieno eikä osaava, joskin on kyllä aika pienillä avuilla ratsastettava. Se myytiin aikoinaan pois ratsastuskoulusta juuri sen takia, että se ei sopinut siihen käyttöön, koska hermostui jatkuvasti vaihtuviin ratsastajiin ja epämääräisiin apuihin. Ei kuitenkaan ole missään nimessä hankala tai vaarallinen ja on ihan täydellinen tätihevoen, kun vain täti tietää mitä haluaa ja tekee. Enkä ole itse taitava ratsastaja, varmaan korkeintaan heC-B. En oikein osaa arvioida, koska en kisaa enkä ole ratsastanut muilla kuin omallani moneen vuoteen. Valmentajan mukaan voisimme kisata jopa heA:ta, mutta itseäni ei kiinnosta. Se, että homma toimii oman hevoseni kanssa, johtuu ihan vain siitä, että tunnen hevosen niin hyvin ja se on tottunut minun ratsastustyyliini ja se on viritetty minun avuilleni, mutta en varmasti saisi mitään muuta hevosta kulkemaan läheskään yhtä hyvin. Jos hevosella joskus ratsastaa joku muu, ratsuttaja tai muut taitavat ratsastajat saavat kyllä säädöt aika nopeasti kohdilleen ja homma alkaa toimia. Mutta sitten joskus kun joku vähemmän taitava on mennyt selkään eikä ole osannut sovittaa omaa ratsastustaan hevosen mukaan, hevosella on mennyt pannu aivan jumiin ja on vain jurnuttanut paikallaan, pakittanut tai mennyt jotain ihmeellistä kylkimyyryä. Tästä syystä en edes harkitse vuokraajaa, koska kuten useampi on jo aiemmin todennut, vuokraajat harvoin ovat kovinkaan taitavia ratsastajia, enkä halua hevosen joutuvan stressaamaan sen takia, ettei se ollenkaan tajua mitä ratsastaja siltä haluaa. Mieluummin sitten vaikka maksan jollekin ammattilaiselle, joka osaa säätää oman ratsastuksensa hevoselle sopivaksi.

Ja toinen juttu on sitten just tuo ongelmanratkaisukyvyn puute, siis se, ettei osata tehdä mitään, jos ei ole ratsastuksenopettaja tai joku neuvomassa vieressä. Olen joskus katsonut ja kuunnellut ihan suu auki, kun yhden tallikaverin vuokraaja esim. ihmettelee, että miten saa hevosen pois laitumelta, kun muutkin hevoset tulevat siihen portille, tai hevonen ei suostu maastossa menemään ojan yli tai kääntymään tiettyyn suuntaan. No, eihän ratsastuskoulussa tietysti tällaisia asioita opeteta. Mutta ehkä ne kannattaisi sitten opetella jossain muualla ennen kuin alkaa vuokrata jonkun toisen omaisuutta.

Ja ei, tämä ei koske kaikkia vuokraajia. Mutta useimpia koskee, etenkin niitä pelkästään ratsastuskoulutaustaisia.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 18:21:49

Annoin omaa hevostani vuokralle tosi mielelläni, sillä hevonen oli kiltti ja osaava. Etenkin nuoret tuntui oikein loistavan sen jälkeen, kun saivat kokeilla muunlaista hevosta kuin ratsastuskoulun hevosia ja muutama sanoi, että tuon selässä nyt ymmärsi mitä milläkin liikkeellä haetaan. Tykkäsin siitä, että löytyi innokkaita ihmisiä ratsastamaan ja hoitamaan hevosta, sillä se ei ole mitenkään itsestäänselvää, että sellaisia löytyy.

Meinasin ostaa kuuman hevosen, mutta onneksi en ostanut, sillä en tiedä olisinko uskaltanut sen selkään päästää ketä tahansa. Tai ties vaikka sen olisi saanut tasaisemmaksi ruokinnalla. Mutta itse pointtiin: vaikka olisin ostanut vaikeamman ratsun, en ymmärrä, miten se oikeuttaisi mua olemaan ylimielinen. Moni on luetellut asioita, mitkä vuokraajissa ärsyttää, mutta ei kaikki vuokraajat ole pahan alku ja juuri. Itsekin vuokraan nykyään hevosta enkä ole uutta ostamassa.

Aika usein tuntuu olevan myös niin, että omistaja joka tuntee sen ratsun läpikotaisin, kuvittelee olevansa älyttömän taitava. Kuin oma hevonen, valmennukset ja pikkukisat tekisi automaattisesti ratsastajan. Kun kokeilevatkin jotain kaverin hevosta, helahtavat punaiseksi tajutessaan etteivät osaakaan sitä ratsastaa. Hevosen omistajuus ei automaattisesti tee hyvää ratsastajaa (en näe sitä kokemukset kartoittamisena, että viikosta toiseen toistetaan samaa virhettä hevosen selässä, koska ei joka päivä ole valmentaja käytössä) ja ratsastuskoulu ei automaattisesti tee ihmisestä alkeisratsastajaa.

Voitaisiinko siis vain pitää typerät mölyt mahassa ja kunnioittaa kanssaharrastajia ihan miten vain he päättävät harrastaa? Kehittyä voi hyvin monin tavoin.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Mia 
Päivämäärä:   3.3.21 18:33:47

Mä en oikein ymmärrä, että mitä ylimielistä siinä on, että toteaa jonkun ratsastustaidon tai muun osaamisen liian heikoksi vuokraamista ajatellen. Ei mun tarvitse olla itse mikään GP-ratsastaja pystyäkseni päättelemään, että jos vuokraajakokelas ei saa hevosta nostamaan kentällä laukkaa tai edes lähtemään pihasta maastoon, vaikka mulla itselläni ihan täysin puskaratsastajana ei ole mitään ongelmaa em. asioiden suhteen, hän ei tule pärjäämään hevosen kanssa itsenäisesti. Tai jos ei saa hevosta kiinni laitumelta tai ei ole minkäänlaista maalaisjärkeä ja just tyyliin kaataa vedet talvella oven eteen tai, niin miksi ihmeessä mä haluaisin ottaa sellaisen ihmisen sähläämään oman hevoseni kanssa? Kertokaa ihmeessä, mitä ylimielistä siinä on.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 18:46:38

En ole huomannut moista. Tosin itse vuokraan siitä syystä etten juuri nyt halua omaa. Omia on kuitenkin ollut 15 vuoden ajan ja ostan taas kunhan elämäntilanne on sopiva. Tallilla kaikki tietävät tämän ja saattaa ehkä vaikuttaa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.3.21 19:28:04

Meillä ei ole ikinä ollut vuokraajia eikä tule olemaankaan sen perusteella, mitä olen nähnyt ja kuullut. Eikä se todellakaan ole mitään ylimielistyyttä, ettei päästä ihan ketä tahansa huuseeraamaan oman hevosensa kanssa ja aiheuttamaan vaarantilanteita ja vähintäänkin harmaita hiuksia. Esim. kerran yhdelle tallikaverille tuli vuokraajaehdokas koeratsastamaan. Täti ratsasti ratsastuskoulussa ainakin omien sanojensa mukaan heB-tasoisessa ryhmässä. Omistaja joutui varustamaan hevosen, koska täti pelkäsi luimimista (omistaja oli kyllä kertonut jo etukäteen, että kyseessä on aina hapan horrmonihirviötamma). Sitten kun täti pääsee selkään asti, käynti sentään sujui jotenkuten, vaikka hevonen vaikutti hermostuneelta jo siinäkin. Hevonen oli kiltti ja ihan osaava, hieman kuuma mutta ei missään nimessä mikään vaarallinen ryöstäjä. Sitten kun täti lähti ravaamaan, kävi ilmi, että hänellä oli aivan surkea tasapaino ja kehonhallinta. Huojui joka suuntaan, vaikka hevosella ei edes ollut mitenkään iso ravi. Jalat vispasivat ihan miten sattui ja tökkivät hevosen kylkiin joka askeleella, joten hevonen kiihdytti vauhtia, minkä seurauksena täti heilui entistä enemmän ja jalat vispasivat yhä kovemmin, joten hevonen kiihdytti vain lisää. Omistaja yrittii huutaa ohjeita kentän laidalta, mutta ei auttanut. Lopulta hevonen laukkasi holtittomasti ympäti kenttää, täti heilui kyydissä ottaen tukea ohjista ja lopulta mätkähti maahan tiukassa mutkassa. Itse vain katsoin ihan suu auki, että miten tämän tasoiselle ratsastajalle voi tulla edes mieleen alkaa vuokrata, kun taidot ovat nippa nappa alkeiskurssin suorittaneen tasolla ja tasapaino ja kehonhallinta ovat aivan onnettomat. Ilmeisesti se, että ratsastukouluhevoset kestävät sellaista huojumista ja jatkuvaa jaloilla paukuttamista, oli saanut tädin kuvittelemaan kaikkien hevosten kestävän sellaista.

Toisen tallikaverin vuokraajaehdokas taas oli ihan ihmeissään, kun häntä varoitettiin, ettei kannata koskea laitumen aitaan, koska siinä kulkee sähköt. Oli siis tarttumassa lankaan paljaalla kädellä, kun hevosen omistaja sanoi, että älä koske, sähköt ovat päällä. Vuokraajaehdokas siinä kummasteli, että mitkä ihmeen sähköt, ei tuntunut ikinä kuulleenkaan sähköpaimenesta. Kyllä ihmettyttää, että jos on muka ollut tekemisissä hevosten kanssa muutenkin kuin lukemalla heppakirjoja, miten sähköaita voi olla täysin vieras asia. Hevosta varustaessa oli laittamassa kielentilallista kuolainta väärin päin suuhun. Juu ei alkanut vuokraajaksi.

Eivätkä nämä esimerkit ole suinkaan ainoita tietämiäni tapauksia. Tällaista touhua kun katsoo sivusta, ei todellakaan halua päästää ihan ketä tahansa urpoilemaan oman hevosen kanssa, eikä se ole mitään ylimielisyyttä, vaan riskien minimoimista.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ann:) 
Päivämäärä:   3.3.21 19:44:42

Varmasti monet pointeista totta, mutta outoa perustella ylimielisyyttä noilla. Oikeuttaako mikään olemaan ylimielinen ja ilkeä muita kohtaan?

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.21 19:55:36

Onko ihan oikeasti ihmiset noin idiootteja, kuin S:n mainitsemat? Ilmeisesti, kun minullekin ensimmäisen vuokrahevoseni kanssa painotettiin moneen kertaan että jäljet pitää siivota ja talvella ovet sulkea. Nämähän on ihan perusasioita, ei käynyt mielessäkään ettäkö jättäisin tavarat hujanhajan tai paikat sotkuisiksi. Lisäksi olen kertonut taitotasoni pikemminkin alakanttiiin kuin liian korkeaksi, onpahan mukava yllätys kun osaankin ratsastaa luultua paremmin, tai ei ainakaan tule yllätyksenä, jos ensimmäisellä kerralla hevonen ei kuljekaan peräänannossa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   3.3.21 20:28:36

Oivoi. Ei mikään oikeuta oleen ylimielinen! Ei edes se, että aattelee, ettei muut pärjää hevosen kanssa. Tai että hevonen on sellainen yhden ihmisen hevonen, joka ei siedä muita. Tää on aihe, josta voisin puhua vaikka kuinka monta tuntia :D

Mulla on itsellä oma hevonen, johon oon tutustunut jo 17 vuotta sitten, kun se oli tuntihevonen. Vuokrasin, kävin tunneilla, valkuissa ja kisoissa ja hoidin sitä, kunnes 6,5v sitten ostin omaksi. Väitän, että tunnen tuon tyypin jo aika hyvin :) En ole itse mikään hyvä ratsastaja - olen tällä omalla kisannut HeA ja treenannut VaB tehtäviä paljon, mutta en minä muita hevosia osaa yhtään niin paljoa ratsastaa. Olen terveyteni vuoksi ratsastanut vain omallani niin monta vuotta, että olen ihan hukassa, kun menen jonkun muun hevosen kyytiin.

Tämä kun on puolet elämästään tehnyt tuntihevosen hommia, niin tiedän myös, että suht taitava (nuorikin) kuski saa siitä PALJON irti ja oppii sen kans hurjasti, kunhan osaa itse nähdä myös omat virheensä ja osaa kuunnella hevosta. Ja tällöin myös hevonen on tyytyväinen. Jos tuolla hevosella menee hermot, se alkaa lähinnä pukitella ihmisiä alas. Eli en todellakaan halua sinne ketä tahansa laittaa! Se on tehnyt elämässään paljon alkeistunteja, eikä se tykkää siitä.

Lisäksi tämä on kertaalleen kipeyttänyt etupolvensa, kun oli sellainen ajanjakso, että kävi lähinnä alkeistunneilla ja könötti etupainoisena, takajalat jossain tallissa laahaten. Siksi vaadin, että vuokraajalla pitää olla taito ratsastaa edes jotenkuten oikeinpäin, jotta hevonen ei kipeydy. Koska minä olen se, joka vastaa siitä hoidosta, niin minä myös olen tämän kanssa tarkka. Jos ei saa hevosta eteenpäin kunnolla, ei tule mistään mitään :) Ja tämä todella osaa olla tahmatassu, jos kuski jää puristaan tai könöttää epämääräisessä asennossa. Saan sen myös itse vahingossa pysäytettyä laukasta jos heilahdan vähän eteen :D

Jos sitä alkaa pelkään, se todellakin rupee tekeen ihan omiaan. Kun se oli tuntiheppa, se sai tätiratsastajat karsinasta ulos kun se luimi tai nosti takajalkaa vähän ilmaan. Eli se sai olla rauhassa.

Mulla on nytkin nuori vuokraaja, joka tulee ihan loistavasti toimeen tän hevosen kanssa. Oon niin kiitollinen, että on tällainen ihminen tiimissä! Hän tuntee hevoseni tosi hyvin, ja on mulle iso apu arjessa. Ei kaikki vuokraajat ole vain hankalia tai liian kokemattomia. Ja joillain hevosilla ne kokemattomatkin pärjää, mutta ei kaikilla. Ja mun mielestäni pitäisi mennä niin, että jos ei hallitse hevosta kaikissa askellajeissa jne, niin silloin ei pidä myöskään vielä ratsastaa ilman valvontaa. Vuokraajan täytyy jo osata itsenäisesti ratkoa asioita, jotta homma pysyy turvallisena. Turvallisuus on kuitenkin tässä lajissa aivan hemmetin tärkeää.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   3.3.21 20:29:11

Lähettäjäann:)

Päivämäärä3.3.21 19:44:42

"Varmasti monet pointeista totta, mutta outoa perustella ylimielisyyttä noilla. Oikeuttaako mikään olemaan ylimielinen ja ilkeä muita kohtaan?"

Tässä varmaan moni yrittääkin sanoa, että ei se ole ylimielisyyttä, että on tarkka hevosestaan ja varovainen siinä, kenen antaa sitä käsitellä. Tai että sanoo asian niin kuin se on, että usein kerran viikossa tunnilla ratsastavalla on vähemmän kokemusta (ja usein se tarkoittaa vähäisempiä taitoja) kuin päivittäin ratsastavalla.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.3.21 20:40:47

Lähettäjä: ann:)
Päivämäärä: 3.3.21 19:44:42

Varmasti monet pointeista totta, mutta outoa perustella ylimielisyyttä noilla. Oikeuttaako mikään olemaan ylimielinen ja ilkeä muita kohtaan?

Ei ole ylimielisyyttä todeta, että kerran viikossa ratsastavalla ei nyt vaan ihan oikeasti yleensä riitä taidot edes siihen hevosen peruskäsittelyyn, joka on pakko osata, jos meinaa vuokrata. On pakko osata hakea hevonen tarhasta kelillä kuin kelillä karkuuttamatta sitä tai muita, vaikka se kuinka loikkisi, koska tuulee ja tallikissa irvistelee. On pakko osata varustaa se oikein; väärin laitetut varusteet hiertävät hevosta ja aiheuttavat sille vammoja (ja 90% ratsastajista satuloi liian eteen, lapojen päälle). Pitää ymmärtää esim. näin talvella tarkastaa hokit aina ennen ratsastusta, kiristää ja vaihtaa jos tarvitsee. On pakko osata erottaa, koska hevonen esim. ontuu tai sillä on mahdollisesti alkava ähky - omistaja pitää yleensä tallivapaan vuokraajan päivänä eikä ole neuvomassa. Ratsastus on vain pieni osa vuokraamista, homman voi sössiä monella tavalla jo ennen kuin pääsee edes selkään asti.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 21:51:08

Millä perusteella kerran viikossa ratsastava ei osaisi varustaa hevosta, hakea sitä tarhasta ja niin edelleen? Itse ainakin osaan, vaikka ratsastuskoulussa ratsastankin.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   3.3.21 22:09:34

Minä puolestani tartun tuohon "vuokraaja pilaa hevosen ratsastuksellaan" ajatukseen. Tätäkin varmaan kirjaimellisesti on jos vuokraaja on melko taitamaton, mutta itse ajattelen ettei kyseessä niinkään ole se että ratsastaja pilaa hevosen vaan pilaa omistajan säädöt. Itse olen käyttänyt vuosia valmentajan kanssa että hevonen reagoi herkästi juuri minun apuihini. Olen ostanut hevosen itselleni ja haluan sen olevan paras mahdollinen juuri minulle. Ei minua kiinnosta mitä taitava ratsastaja saa hevosesta irti ja millaisiin liikkeisiin se pystyy, haluan että minä saan omalla ratsastuksellani mahdollisimman paljon irti. Ja että hevonen reagoi tietyllä tavalla tiettyihin apuihin aina, että osaan ennakoida mitä tapahtuu. Tämä on mielestäni juuri hevosen omistamisen idea. En varmaan saakaan kaverin hevosta peräänantoon tai edes nostamaan laukkaa, mutta omani saan ja minulle se riittää. Sitten vuokraaja, olipa osaavampi tai huonompi, virittää hevosen ihan eri asetuksille. Mistä seuraa ettei hevonen enää reagoikaan halutusti minun apuihini. Vuokraajan jälkeen joudun käyttämään ihan turhaa aikaa säätämällä hevosta uudestaan takaisin ns. tehdasasetuksille, ja kyllähän se turhauttaa. Eli vaikka en ole kovin taitava ratsastaja niin vuokraajaa en enää ota. Hevosella ratsastaa tarvittessa oma valmentajani, tai sitten se on vapaalla/ kävellään maastossa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 22:56:14

Porkkana on ydellinen esimerkki ylimielisestähevos3nomistakasta. Ja tiedoksi, kaikki vuokraajat ei ratsasta vain 1krt/vk tai pelkästään sillä vuokra hevosella.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ann:) 
Päivämäärä:   3.3.21 23:04:59

Oi, Veerasin heppaa olisi ihana vuokrata! Tsemppiä teille!

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Piritta 
Päivämäärä:   3.3.21 23:22:14

Ai että, onpa mulla tuuri käynyt, kun on vuokra/liikutushevosia niin, että olen joutunut käynneistä monesti kieltäytymäänkin ja olen VAIN helppo b-tuntiratsastaja! Olen huonompi ja arempi kuin kummankaan vuokrikseni omistaja, mutta hevoset kulkevat pääsääntöisesti oikein päin, eikä ainakaan mulle ole sanottu, että olisivat pilalle menneet. Minä tulen tallille, kun on sovittu, noudatan sääntöjä ja liikutan hevosen sopimuksen mukaan. Ja nykyisin en edes maksa näistä mitään... :D Vuokrasin (tai siis liikutin) ensin yhtä, mutta sitten samalta tallilta oleva tyyppi kysyi, haluaisinko ratsastaa myös hänen hevostaan tallihommia vastaan, niin saisi vapaapäiviä tallilta.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Rii 
Päivämäärä:   3.3.21 23:26:14

Niin miten sen ojan yli pääsee? Kysyy ei ylimielinen vuokraaja

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 23:35:41

"Lähettäjä: ....
Päivämäärä: 3.3.21 17:06:53

En tiedä millaisilla ratsastuskouluilla muut käyvät, mutta ainakin itse pääsin ratsastuskoulussa ratsastamaan myös vaativammilla ja herkemmillä hevoslla. Kun sitten etsin ensimmäistä vuokrahevosta, ei paljon hetkauttanut ne "vaikeat ja herkät joilla kukaan muu ei pysty menemään", vaan ihan yhtä hyvin pystyin menemään niilläkin.

Ymmärrettävää, että ratsastuskouluissa on paljon ratsastajia jotka eivät herkillä ja reaktiivisilla uskalla/voi ratsastaa, mikä toisaalta oli minun onni, sillä sain aina ratsuksi ne kaikista reaktiivisimmat tapaukset.

Kaikki ratsastuskouluhevoset eivät ole pystyynkuolleita laadukkaissa ratsastuskouluissa."

Täysin samaa mieltä!

Meidän ratsastuskoulusta useampi oppilas kilpailee ulkopuolisissa heA ja taitaa muutama olla päässyt vaativaakin kokeilemaan. Juu ei todellakaan ammattilaistasoa, mutta siellä ne painavat yksäreiden seassa ihan menestyen. Ja kilpailuiden osallistujamääriä kun katsoo, niin ylivoimasesti eniten porukkaa on juurikin siellä heB-heA tasolla yksäreissä, joten sama taso ratsastuskoululaisella lienee ihan hyvä.

En myöskään ymmärrä miksi oletetaan, että kaikki ratsastuskoululaiset käyvät vaan humputtelemassa kerran viikossa. Itse käyn myös ratsastuskoulussa ja minulla on 4 vakiotuntia ja niiden lisäksi osallistun tallilla pidettyihin ulkopuolisten valmentajien pienryhmiin. Toki myös niitä kerran viikossa käyviä löytyy, mutta oman kokemuksen perusteella todella moni haluaa oikeasti kehittyä ja käy useamman kerran. Tälläisellä tavoitteellisella ratsastuskoululaisella on vieläpä hevosenomistajaan nähden se etu, että osataan ratsastaa muitakin hevosia kuin vain sitä omaa Pollea... :)

Tosin tämä koko keskustelu on vähän turha siinä mielessä, että kenenkään ei tarvitsisi mennä pätemään tai olemaan ylimielinen ketään kohtaan vain siksi, että joku sattuu omistamaan hevosen tai olemaan omistamatta.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   4.3.21 00:15:34

Rii: Sehän riippuu ihan täysin siitä, että miksi se hevonen ei mene sen ojan yli. Se on juuri sitä hevosenlukutaitoa ja ongelmanratkaisukykyä, jotka valitettavasti puuttuvat useimmilta tuntiratsastajilta tai muuten vain vähän ratsastavilta.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 00:21:43

Täytyy sanoa, että ratsastuskouluhevoset vasta haastavia on. Todella vaikeita saada avuille tai välillä edes liikkeelle. Ei ole yksikään yksäri jäänyt keskelle kenttää seisomaan tai vienyt esteradalla täyttä pierupukkilaukkaa. Jopa jotkut 3 vuotiaat ovat miellyttävämpiä ratsastaa ja paremmin kuulolla kuin tuntsarit. Todella ikävä niitä herkkiä hevosia, jotka sai toimimaan pienillä avuilla ja olivat rehellisesti eteenpäinpyrkiviä.

Olen siis omistanut aiemmin hevosia ja ratsastanut 20 vuotta, aiemmin monta hevosta päivässä. Nyt olen ratsastuskoululainen. Vuokrahevosta olen miettinyt, mutta lähes joka ilmoituksessa kerrotaan miten tarvitsee huippuratsastajan ja hevonen on tosi vaativa. En tiedä onko tässä välissä ehtinyt hevosille tapahtua jotain, omat ja kavereiden hevoset olivat aina ihan ratsastettavissa, vaikka olivat kuumia/ratsutusvaiheessa/herkkiä/kisahevosia/ex-ravureita ym. Nyt kaikki hevoset vaativat osaavan ratsastajan täydellisellä kehonhallinnalla ja kisatuloksilla.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   4.3.21 00:50:41

Mä kyllästyin vuokraajiin. Aina kamat rikki tai lattioilla. Hevosilla ralliteltu tukka putkella. Kengät kateissa. Vaaratilanteita.. ähkyjä. Yritin kyllä. Halvemmaksi tulee tehdä itse.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.3.21 08:42:35

“ "Mun hevonen EI ole hieno, osaava ja pienillä avuilla ratsastettava. Mutta se osaa juuri minun antamat avut. Myös se voi olla tuntiratsastajalle ihmetys, että ne ratsastuskoulun avut eivät toimikaan puskapolleen. Monella aina vain tunneilla käyneellä ei myöskään ole ongelmanratkaisukykyä, mitä tehdä, jos hevonen ei vaikkapa maastossa suostu menemään ojan yli tai karkaa taluttaessa ( tai että päästää sen karkuun, jos se alkaa hillua), koska aina on ollut opettaja vieressä neuvomassa."

Tuossapa se oli. Mun hevonen on perusheppa. Mutta ei ole aina täysin ongelmaton. Pelkää peuroja kuollakseen ja niitä menee tässä alueella paljon. Muuten ihan täydellinen maastopolle. Tosiasia on, ettei sellainen perustuntipuksuttimilla ratsastanut vaan pysy kyydissä eikä osaa reagoida itse, kun hevonen menee pelkotilaan ja en halua ottaa riskiä toisen ihmisen turvallisuudesta.

Osaava ratsastaja pärjää hyvin, mutta sellainen perus 1x/vk ratsastuskoulussa ratsastava ei pärjää, varsinkaan jos ei ole ollut vastaavissa tilanteissa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.21 09:07:56

Itsekkin yritin aiemmin etsiä vuokraajaa, tuloksetta. Haluan, että ihminen joka ratsastaa hevosellani on pehmeä kätinen ja kehonhallinta kunnossa. Tämä ilmeisesti liikaa vaadittu. Kiltti hevonen on, mutta en halua ratsastajaa joka sahaa ja potkii jatkuvalla syötöllä. Tekee pahaa katsoa, eikä sanominenkaan asiasta auta. Ilmeisesti kuitenkin ratsastuskoulussa/monessa paikassa oppii turhan isoja apuja käyttämään ja näin ollen en enää edes jaksa etsiä.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   4.3.21 09:09:11

Meilläpäin on just toisin. Vuokraajat on omasta mielestään pikkusen parempaa kansaa ja muu tallin toiminta suorastaan pysähtyy kun the ratsastaja tulee paikalle. Otetaan heppa puhtaalle käytävälle mutta ei siivota sotkuja vaan muut saa siivota tai laittaa hevosensa the ratsastajan sotkuissa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   4.3.21 09:47:34

"- Koska kerran viikossa ratsastavan taidot on eri kun päivittäin ratsastavalla.
- Koska ratsastuskoulun hevoset on turvallisia, kaikki yksityiset ei.
- Koska hevoselleni ei oikeasti kaikki pärjää.
- Koska vuokraajalla tulisi olla nöyryyttä ja kiitollisuutta siitä että saa mahdollisuuden ratsastaa laadukasta hevosta, eikä tulla pätemään.
- Koska minä olen maksanut ja maksan hevoseni, ratsastetaan ja hoidetaan sitä kuten minä parhaaksi näen."

Ja nämäkö ovat sitten syy olla ylimielinen @!#$. Jepjep.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 09:58:39

Itse olen ylpeä siitä että mun hevosilla pärjää kuka vaan, olen ne itse sellaiseksi alunperin kouluttanut. Ne eivät ehkä ymmärrä, jos ei osaa pyytää. Mutta eivät myöskään poistu paikalta tai tee muuta tyhmää.
Se ei silti tarkoita että niiden selkään olisi kenelläkään muulla asiaa :-D maksan hirveät summat että saan ratsastaa, miksi antaisin niitä jonkun satunnaisen vuokrailijan käyttöön? Tuskin osaisi arvostaa sitä työtä (ja rahaa) mikä noihin on mennyt.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.3.21 10:10:54

"Ja nämäkö ovat sitten syy olla ylimielinen @!#$. Jepjep."

En mä ainakaan ole ylimielinen, mutta osa vuokraajista varmaan kokee ihmisten käytöksen ylimielisenä. Itse en ole koskaan ollut vielä tilanteessa, missä hevosenomistaja olisi ylimielinen (olen vuokrannut ja ylläpitänyt toisten hevosia 15 vuotta ennen omaa). Moni kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena, kun heille sanotana nätisti, että tämä ei hevonen ei nyt sovellu kyseiselle henkilölle ratsastettavaksi ja koetaan että omistaja on ylimielinen, vaikka siitä ei ole lainkaan kyse.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.3.21 10:20:03

"En mä ainakaan ole ylimielinen, mutta osa vuokraajista varmaan kokee ihmisten käytöksen ylimielisenä. Itse en ole koskaan ollut vielä tilanteessa, missä hevosenomistaja olisi ylimielinen (olen vuokrannut ja ylläpitänyt toisten hevosia 15 vuotta ennen omaa). Moni kokee sen henkilökohtaisena loukkauksena, kun heille sanotana nätisti, että tämä ei hevonen ei nyt sovellu kyseiselle henkilölle ratsastettavaksi ja koetaan että omistaja on ylimielinen, vaikka siitä ei ole lainkaan kyse."'

Tämä. Silloin kun olen itse ollut vuokraajana, en kokenut omistajien olleen missään nimissä ylimielisiä, päinvastoin. Kaikki olivat tosi kiitollisia siitä, hoidin ja liikutin hevosen asiallisesti. En ollut kummoinenkaan ratsastaja ja vuokrasin vain omaan tasooni ja omaan ratsastustyyliini sopivia hevosia, joten en pilannut mitään, ja minulla oli myös aiempaa kokemusta itsenäisesti toimimisesta eli en ryhtynyt vuokraajaksi suoraan ratsastuskoulun possujunasta. Nykyisin hevosenomistajana en kyllä koe olevani millään muotoa ylimielinen, jos joudun toteamaan, etteivät jonkun vuokraajaehdokkaan taidot ole sillä tasolla, että vuokraaminen olisi kaikkien osapuolten kannalta järkevää ja turvallista. Ikävää, jos joku ottaa sen henkilökohtaisesti ja pitää sitä ylimielisyytenä, mutta minulla on oikeus päättää, miten minun hevosellani ratsastetaan ja miten sitä hoidetaan.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.3.21 10:29:56

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 3.3.21 21:51:08

Millä perusteella kerran viikossa ratsastava ei osaisi varustaa hevosta, hakea sitä tarhasta ja niin edelleen? Itse ainakin osaan, vaikka ratsastuskoulussa ratsastankin.

No ihan kuule kokemusten perusteella. Hyvä jos osaat (tai ainakin luulet osaavasi), todellisuus on kuitenkin yleensä ihan toinen. Mulla on ollut omia hevosia yli 20v, vuokraajia +15v ja 9/10 vuokraajaehdokkaasta on ollut aivan tunareita. Ensin karkuutetaan kolme hevosta kun yksi pitäisi hakea tai ei saada sitä yhtä ollenkaan kiinni. Järjestään satuloidaan lapojen päälle eikä ole kuultukaan siitä, ettei vyötä saa kiristää heti tappiin vaan se kiristetään reikä kerrallaan (ja myös löysätään samalla tavalla) ja tasan molemmilta puolilta. Eikä mitään käryä kuinka jalustimet kiinnitetään (meillä ne irrotetaan aina satulasta piuhoineen). On laitettu suojia väärin päin vääriin jalkoihin, ei tiedetä miksi kuolaimet pitäisi etenkin talvella lämmittää. Ei tarkisteta kavioita tai hokkeja eikä ymmärretä miksi niin edes pitäisi tehdä.

Ratsastuksesta tai jälkihuollosta en viitsi edes aloittaa.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   4.3.21 10:36:35

"Taitavia vuokraajia ei ole, taitava ratsastaja ei vuokraa vaan hänelle maksetaan."

Tai sitten taitava harrasteratsastaja menee ilmaiseksi ja omistaja saa vapaapäivän. Tällä diilillä olen mennyt jo yli 10v. eri hevosten kanssa.

Aina on kamat kunnossa, ruuat laitettu, tarha siivottu, hevonen hoidettu ja liikutettu omistajan toiven mukaisesti ja raportti laitettu omistajalle.

En maksa ratsastuksesta, eikä mulle tarvii maksaa. Tienaan rahani muualta (nykyään).

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   4.3.21 10:42:40

Itsellä ole edellisellä hevosella vuokraaja. Ihan kiva nuori tyttö, mutta jos oli haastava päivä - tuli viesti, että ei uskallakaan ratsastaa. Sai sitten yöllä lähetä liikuttamaan kun hevonen ei kestänyt vapaapäiviä vanhojen vammojen takia. Hevonen ei nyt mitkään seko ollut mutta isoja.

Karvat nousi pystyyn kun yhdellä tallilla vuokraaja totesi, että hän vaan "ratsastaa" ja omistaja sitten hoitaa sekä palauttelee. Ei kuulu hänen mitenkään huolehtia muusta kun siitä ratsastamisesta - huhu.

Tämän kommentin jälkeen en edes uudelle hevoselleni harkitse vuokraajaa. Jos edessäpäin ollaan ok mutta selän takana vastaavia heittoja niin ostakaa vuokraajat se oma hevonen tai menkää ratsastuskouluun.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.3.21 10:53:26

Mulla ei vaan järki riitä siihen, että yleensäkään mikään muu taho kuin ratsastuskoulu vuokraa hevosia.

Kyllä tuota minun mastermammaa kuka vaan voisi ratsastaa, mutta miksi pitäisi.
Ratsastan sillä itse, hevosen hoitaja ratsastaa, ja perheenjäseneni ratsastavat. Se riittää.
Nuori ruuna taas on hoitajan kisakäytössä, sillä eivät todellakaan ratsasta muut kuin minä ja hoitaja. Kyllä sen kanssa pärjäisi kohtuullinen ratsastaja, mutta mitään riskejä en sen kanssa ota.

En yhtään ymmärrä tätä vuokrauskulttuuria.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 11:50:16

En jaksa vuokraajia, jotka mielestään maksavat itsensä kipeiksi ja saavat siksi ottaa hevosesta kaiken irti antamatta mitään. Jos ei ole maneesia, ei voi tulla huonolla kelillä, ei voi maksaa, koska ei pääse menemään kovaa eikä voi huolehtia varusteista, koska on Maksava Asiakas. Joka ei maksa käynnistään edes hevosen ylläpitokulujen päivän osuutta.

Anteeksi kaikki hyvät vuokraajat. Minulla on hyvin ratsastettu, osaava, rauhallinen ja luotettava hevonen, jolla on hyvät varusteet, mutta se on tavallisessa, maneesittomassa tallissa kaukana keskustasta. Olosuhteista huolimatta en ole valmis antamaan hevostani kenellekään, joka ei osaa sitä arvostaa ja kuunnella. Hevonen voi pitää vapaapäivän, jos en itse pääse, se tarhaa laumassa isossa tarhassa. Antaisin mielelläni mahdollisuuden hyvällä hevosella harjoittelemiseen, jos löytäisin hevosta arvostavan ratsastajan, ja kyllä, peräisin silti maksun ratsastajalta. Ja ei, silti ratsastaja ei pääsisi pelkästään tekemään temppuja ja hyppäämään isoja esteitä, sillä 99 % hevosen kanssa toimimisesta on aivan muuta. Hevonen olisi täydellinen opetusmestari jollekin, joka haluaisi todella oppia.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Sina 
Päivämäärä:   4.3.21 12:16:41

Omat kokemukseni vuokraajista:

1. Kertoi maastoilleensa paljon. Kun sitten piti lähteä ensimmäistä kertaa yksin maastoon, ei saanut edes hevosta lähtemään tallin pihasta. Minun kanssani hevonen ei ollut ikinä tehnyt mitään sellaista, joten kertonee aika paljon ratsastajan epävarmuudesta ja osaamattomuudesta, jos hevonen ei luota sitä vertaa, että suostuisi edes lähtemään pihasta. Se vuokraajan aiempi maastoilukokemus ilmeisesti perustui johonkin possujunassa nönnöttämiseen, ja sitten kun olisikin pitänyt lähteä maastoon yksin, meni sormi suuhun.

2. Vuokraaja ilmoitti hevosen ontuneen ratsastuksessa. Ok, lähdin itse katsomaan. Myöhemmin kävi ilmi, että vuokraaja oli aivan iloisesti ravaillut kentällä ja lopettanut vasta sitten, kun muut olivat huomauttaneet ontumisesta. Tuskin tahallaan teki, mutta onhan se nyt huolestuttavaa, jos ei huomaa ontumista ja ratsastelee ihan normaalisti, kunnes ulkopuoliset huomauttavat asiasta. Eikä kyse edes ollut mistään ihan pienestä epäpuhtaudesta, vaan ihan huomattavasta ontumasta.

3. Vuokraaja ilmoitti hevosen olleen "vähän jäykkä" ratsastuksessa. Laittoi sitten vielä perään videon, jossa hevonen ontui todella voimakkaasti jo käynnissäkin. Eli lähes täysin kolmejalkainen hevonen oli vuokraajan mielestä "vähän jäykkä". Sori, jos en oikein enää luota tällaisen vuokraajan arvostelukykyyn.

4. Vuokraaja karkuutti toisen hevosen hakiessaan minun hevoseni laitumelta. Häntä oli varta vasten ohjeistettu, miten pitää toimia, jotta se toinen ei karkaa. Toimi kuitenkin ihan päinvastoin, ja tuloksena oli naapurin viljapellossa juoksenteleva hevonen, jota sitten jahdattiin melkeiin puoli tuntia. Sama vuokraaja töppäili useammankin kerran sellaisissa tilanteissa, joihin oli annettu selkeät ohjeet, mutta ei noudattanut niitä.

Ja sitten tosiaan just nuo kaikki aiemmin mainitut liian eteen satuloimiset, satulavyön riuhtumiset, turpahihnan kiskomiset aivan liian tiukalle, kylmäyssuojien laittaminen väärin yms. Juu, kyllä hekin kaikki kertoivat osaavansa varustaa ja hoitaa, mutta eipähän se ihan nappiin mennyt ilman asiaan puuttumista. Joten anteeksi, kun olen niin ylimielinen, etten enää anna hevostani ihan kenen tahansa käsiin. Hevonen on minulle todella tärkeä ja maksan sen pitämisestä keskimäärin tonnin kuussa, joten en katso velvollisuudekseni päästää ketä tahansa törttöilemään sen kanssa. Jos joku vuokraajaehdokas ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena ja pitää minua ylimielisenä kusipäänä, niin ei voi mitään. Sopii ostaa oma ja hölmöillä sitten sen kanssa, niin ei tarvitse vinkua, että omistajajat ovat ylimielisiä vuokraajia kohtaan.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   4.3.21 12:45:27

” No ihan kuule kokemusten perusteella. Hyvä jos osaat (tai ainakin luulet osaavasi), todellisuus on kuitenkin yleensä ihan toinen.”

Nämä kommentit ovat sitä ylimielisyyttä. Ei se, että omistaja sanoo ettei tämän 3v orin selkään voi laittaa kokematonta ratsastajaa. Ikävää, että teille on sattunut huonoja kokemuksia. Varsinkin teinien keskuudessa omien taitojen liioittelu on oikeasti ongelma. Tuossa oli kuitenkin kyseessä hevosen hakeminen tarhasta ja varustaminen ja minä ainakin useamman vuoden ratsastuskoulu- ja vuokrauskokemuksella ihan voin luvata osaavani molemmat ilman, että tarvitsee kuittailla että luulen vaan osaavani. Nuo ei ole mitään rakettitiedettä, ratsastuskoulussa varustetaan hevonen lähes joka kerta ja joissakin paikoissa pääsee hakemaan tarhastakin. Ja jos ei pääse niin eipä se nyt kovin suurta älykkyysosamäärää vaadi opetella.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Sina 
Päivämäärä:   4.3.21 13:24:41

"Tuossa oli kuitenkin kyseessä hevosen hakeminen tarhasta ja varustaminen ja minä ainakin useamman vuoden ratsastuskoulu- ja vuokrauskokemuksella ihan voin luvata osaavani molemmat ilman, että tarvitsee kuittailla että luulen vaan osaavani."

Hienoa, jos sinä osaat. Meillä on ollut vuosien mittaan kuusi eri vuokraajaa, ja yksikään näistä ei ole osannut satuloida oikein ilman erillistä ohjeistusta. Ihan jokainen on satuloinut liian eteen, kiskonut satulavyötä hampaat irvessä ja laittanut turpahihan liian tiukalle (yhden kohdalla otin sen lopulta kokonaan pois, kun ei mennyt jakeluun, ettei sitä kiskota niin tiukalle kuin se menee). Ellen olisi asiasta erikseen sanonut, hevonen olisi ollut varustettu jokaisella ratsastuskerralla väärin. Yksi myös laittoi muotoillut kuolaimet suuhun väärin päin, ja toinen suojat jalkoihin väärin päin. Mutta upeaa, että juuri sinä olet osannut tehdä kaiken heti ihan varmasti oikein pelkällä ratsastuskoulupohjalla.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: pivoh 
Päivämäärä:   4.3.21 14:22:10

Mulla on vuosien mittaan ollut 5 vuokraajaa. Fiksuja, huolellisia, taitavia aikuisia naisia. Ovat toimineet ohjeiden mukaan, hoitaneet hevosen ja varusteet todella hyvin (paremmin kuin mä itse joskus;) Riittävän hyviä ratsastajia, kisanneetkin HeB -HeA tasolla mun hevosella. Muutamasta tullut ihan ystävä, käyvät moikkaamassa mun heppaan kun käyvät paikkakunnalla.
Mulla on tarjolla hyvä ja hyvinkoulutettu hevonen hyvällä maneesitallilla. Teen aina kirjallisen vuokrasopimuksen ja edellytän myös säännöllistä valkussa käymistä.
Ei muuta kuin hyvää sanottavaa. Toki tänne on helppo saada vuokraajia ja voin valita parhaat päältä.
Eli eipäs yleistetä.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: $ 
Päivämäärä:   4.3.21 14:27:27

Kyse on ihan vain ihmistyypistä.

Ne joilla on taipumusta ylimielisyyteen ovat sitä riippumatta siitä ovatko hevosenomistajia, voimistelijoita tai virkkaajia.

Eli ei siis ole mitään järjellistä perustetta olla ylimielinen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: koululainen 
Päivämäärä:   4.3.21 14:57:16

En edes jaksanut lukea koko keskustelua, mutta minusta on aina aivan mahtavaa, että jokainen ratsastuskoululainen niputellaan samaan lokeroon. Jokainen ratsastuskoululainenhan ratsastaa vain ratsastuskoulun pystyynkuolleita hevosia kerran viikossa ja opettajana(/liikenteen ohjaajana) on joku nippa nappa teini-iän ylittänyt heA/100cm -tasolla kotona treenannut.

Näin ratsastuskoululaisena pakko sanoa, että myös erilaisia ratsastuskoululaisia löytyy. Itse tällä hetkellä ratsastan 2-3x/viikko. Hoidan meidän ison tallin (hevosia yli 30kpl) iltatalleja pari kertaa viikkoon ja olen tosiaan näitä iltatalleja tehnyt kohta kymmenen vuotta. Myös aamutalleja olen tehnyt epäsäännöllisesti. Käsittelen siis paljon erilaisia hevosia. Nuorista vanhoihin, tuntijunista kuumiin kisahevosiin. Osaan myös hoitaa haavat sekä ymmärrän satulansovituksen perusteet. Meillä tunninpitäjä on itse kouluttanut omia hevosiaan vaativista ylöspäin (mm. voittanut intermediaren kouluttamallaan hevosella). Nämä kouluhevoset myös toisinaan käyvät tunneilla ja olen itsekin päässyt näitä upeita hevosia ratsastamaan useaan kertaan.

Silti minut niputetaan samaan "ratsastuskoululaisten" kastiin, jonka mainitsin tuossa ensimmäisessä kappaleessa. Tietenkin sinänsä olenkin perusratsastuskoululainen kun en ole kilpaillut vaativia ja hypännyt 120cm rataa kisoissa, mutta eipä ole moni hevosen omistajakaan. Ja minä ratsastan sentään useammin osaavan valvovan silmän alla kuin keskiverto hevosen omistaja. Koen kumminkin olevan ihan perusratsatsaja, sellainen HeA/90cm -tasoinen. Pysyn kyydissä ja pyrin ratsastamaan hevosystävällisesti. Meillä tunneilla myös painotetaan istunnan käyttöä, joten ratsastamiseni ei ole vain ohjista nykimistä ja pohkeella naputtelemista. Virheitä tottakai löytyy ja näihin ongelmakohtiin paneudunkin useamman kerran viikossa opettajani kanssa.

Olen myös yhdessä vaiheessa toiminut hevosen vuokraajana. Sain paljon hyvää kommenttia hevosten omistajilta (myös heiltä, joiden kanssa vuokraussopimusta ei syntynyt syystä x tai y) ja heidän kertomiensa tarinoiden pohjalta ymmärrän hevosenomistajien purnaamisen vuokraajakokelaista. Kumminkin tärkeää olisi jokaisella muistaa, ettei kaikki ole samanlaisia.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Sina 
Päivämäärä:   4.3.21 15:13:49

koululainen: Kuten nyt varmasti itsekin tiedät, et ole mikään perusratsastuskouluoppilas, koska teet myös tallivuoroja. Aika harva perustuntiratsastaja tekee. Ei siis ole mitään syytä ottaa henkilökohtaisesti, jos joku sanoo, ettei halua vuokraajaksi sellaista, jonka hevoskokemus perustuu lähinnä kerran viikossa tunnilla käymiseen. Mutta tätähän se just on, että takerrutaan yleistyksiin ja otetaan kaikki aina jonkinlaisena henkilökohtaisena loukkauksena ja sitten syytetään muita ylimielisiksi.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: koululainen 
Päivämäärä:   4.3.21 15:41:33

Monetkin tässä keskustelussa ovat puhuneet yleisesti ratsastuskoululaisista. Toki osa puhuvat "kerran viikkoon tunneilla käyneistä", mutta ratsastuskoululaiset ovat aivan yhtä kirjava ja monipuolinen joukko kuin yksityishevosen omistajat.

Laitan tähän alle vielä muutamia suoria lainauksia keskustelusta, jossa esimerkiksi minut niputetaan samaan ratsastuskoululaisten porukkaan niiden kerran viikossa tunneilla käyvien kanssa. Okei, ensimmäisessä lainauksessa taidan kuulua tuohon "lähes poikkeuksetta" -jengiin, mutta näin muuten.

"Vuokraajat, ratsituntilaiset jne nyt vaan ovat lähes poikkeuksetta aloittelevia ratsastajia eikä mitään verrattuna viikottain vähintään pari kertaa valmentautuvaan yksityisratsastajaan joka ratsastaa muullakin hevosmateriaalilla kuin sillä pystyynkuolleella kuljettimella."

"ratsastuskouluhevosella ratsastamaan tottunut on ihan sormi suussa ollessaan "ei ratsastuskoulukelpoisen" hevosen selässä."

"Muutenkaan pelkkä ratsastuskoulussa käyminen ei anna valmiuksia vuokraamiseen"

"ongelmanratkaisukyvyn puute, siis se, ettei osata tehdä mitään, jos ei ole ratsastuksenopettaja tai joku neuvomassa vieressä."

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: koululainen 
Päivämäärä:   4.3.21 15:43:56

Enkä ole loukkaantunut tai edes pidä hevosen omistajia ylimielisenä (näin pääsääntöisesti, toki kuspäitä mahtuu heidänkin joukkoon), kunhan vain halusin tuoda esille, että tosiaankin meitä ratsastuskoululaisia on aivan laidasta laitaan. Osa käy kerran viikkoon ja joku toinen ratsastaa parhaimmillaan 5-8x/viikko tunneilla.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Softis 
Päivämäärä:   4.3.21 16:16:55

Mulla on ollut oma hevonen 11 vuotta. Sillä on ollut tasan yksi sellainen vuokraaja, jonka suhteen ei ollut koskaan mitään ongelmia. Ei ollut kummoinen ratsastaja, mutta sillä ei ollut juurikaan väliä, koska lähinnä vain maastoili ja kentällä mennessäänkään ei yrittänyt liikaa, vaan ratsasti johdonmukaisesti ja hevosystävällisesti. Tuli kuitenkin hyvin juttuun hevosen kanssa ja hoiti sen hyvin, oli tarpeeksi napakka, pärjäsi itsenäisesti kaikissa tilanteissa eikä koskaan hölmöillyt mitään. Tähän vuokraajaan luotin ihan 100 % ja tiesin, ettei hän ikinä esim. ratsastaisi vähänkään ontuvalla hevosella. Hänellä oli itsellään ollut aiemmin oma hevonen, joten osasi myös kohdella toisen omaisuutta asianmukaisella tavalla. Harmi, että hän joutui lopettamaan vuokraamisen parin vuoden jälkeen kulkemisen mentyä liian hankalaksi tallipaikan vaihtumisen myötä.

Kaikkien muiden vuokraajien kanssa on tullut aina jotain sanomista enkä ole voinut luottaa heihin 100 %. Ihan mukavia ihmisiä kaikkia, mutta taidoissa ja tiedoissa on ollut puutteita tai sitten ei vain ole ollut yhtään sitä kuuluissa maalaisjärkeä. Joidenkin kohdalla tallinpitäjä tai muut tallilaiset ovat joutuneet puuttumaan asiaan, kun vuokraaja on tehnyt jotain aivan älytöntä. Ei ole kiva kuulla perästä päin, että teidän vuokraaja taas teki sitä ja tätä. Kukaan heistä ei ole varmasti tehnyt mitään tyhmää ilkeyttään tai piittaamattomuuttaan, mutta kun ei vain osaa eikä tajua, niin ei osaa eikä tajua.

Pari vuotta sitten tulin siihen tulokseen, että pääsen helpommalla ilman vuokraajia, kun ei tarvitse koko ajan stressata siitä, että mitähän siellä taas touhutaan, ratsastetaanko ontuvalla hevosella, vai karkuutetaanko tarhakaverit vai hajotetaanko varusteita tai tallin omaisuutta. Seisköön hevonen tarhassa ne päivät, kun en itse ehdi ratsastaa. Hevosen liikuttaminen ei ole sen älyttömän stressaamisen arvoista. Joten anteeksi, kun olen näin kamalan ylimielinen enkä enää kelpuuta ketään vuokraajaksi näiden kokemusten jälkeen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   4.3.21 16:23:40

Ihme väninää koululaiselta. Vaikka nyt itse olisikin joku poikkeus, se ei poista sitä faktaa, että 95% ratsastuskoululaisista käy siellä tasan sen kerran viikkoon jos sitäkään. Monissa paikoissa suurin osa tunneista mennään lisäksi valmiiksi laitetulla hevosella, joten ei ole edes teoreettista mahista oppia tekemään yhtään mitään muuta kuin matkustamaan possujunassa. Sitten nämä sankarit etsivät nollataidoilla vuokrahevosta: "olen ratsastanut 8v ratsastuskoulussa" = "olen istunut kerran viikkoon opettajan käskyjä kuuntelevan automaatin selässä ja satuloinut kerran ja sekin meni pieleen". Kiitos ei.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   4.3.21 18:45:12

Iso osa ratsikoululaisista on taidoiltaan vaatimattomia. Kuinka muuten voisi ollakaan, ei ihminen opi ratsastamaan tai käsittelemään hevosia käymällä tallilla kerran vkossa. Toki monella teinillä on ihan käsittämättömän suuret luulot omasta osaamisestaan;) Mutta ratsikouluissa on myös tätejä, joilla saattaa olla vuosikymmenten hevoskokemus, ollut monta omaa hevosta jne. Eli kyllä, vaikka valtaosa on taidoiltaan vaatimattomia, mahtuu ratsikoululaisten joukkoon muitakin.

Ja jos rehellisiä ollaan, suuri osa hevosenomistajia on todella huonoja ratsastajia, eikä sitä käsittelyä ja hoitoakaan oikein osata. Koska Suomi nyt vain on ihan kehitysmaa hevosten suhteen ihan kaikessa. Ei ihminen muutu hevososaajaksi sillä että ostaa oman hevosen;) varsinkin jos vailinaisilla taidoilla ostaa jonkun huonosti koulutetun hevosen, ex-ravurin tms. Eikä käy säännöllisesti valkussa - no, niitä tuloksia tosta näkee joka tallilla.

Eli ihmisen osaamista ei määritä vuokraako vai omistaako hän hevosen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   4.3.21 19:42:16

Luumu, ei määritä osaamista, mutta määrittää täysin sen kuka sanoo mitä hevosella tehdään ja miten. Miksi ottaa toinen suhmura siihen säätämään kun itselläkin riittää työtä hevosen käsittelyssä ja ratsastuksessa. En ole tavannut koskaan vuokraajaa joka olisi hevosta millään tavalla vienyt eteenpäin. Tämä ei ole ylimielisyyttä vaan oma kokemus kymmenistä vuokraajista ja kokeilijoista. Mieluummin ottaa puhtaasti hoitajan, joka ei maksa mitään eikä siis tee mitään päätöksiäkään hevosen suhteen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 19:52:32

Olispa ravipuolella vuokraaja, tai edes ilmaiseksi ajavia.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.21 20:00:40

Miksi ihmeessä hevosten omistajat otatte vuokraajiksi näitä, jotka eivät osaa varustaa tai lainkaan pärjää hevosellenne? Senhän huomaa jo koeratsastuskerralla. Ja jos ei osaa hakea hevosta tarhasta, ei tarvitse koeratsastusta jatkaa sen pidemmälle.

Minulla ei ainakaan ole ollut yhtäkään huonoa vuokraajaa, vaan kaikki ihan perusosaavia hevostenkäsittelijöitä ja ratsastajia. Ihan oma moka valita osaamaton.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Haha 
Päivämäärä:   4.3.21 20:42:10

Kertokaa miten hevonen haetaan OIKEIN tarhasta ja laitumelta? Tämä on noussut nyt useasti keskustelun aikana. Mietin vain kun mieheni joka ei ratsasta kykenee hakemaan hevoset sisälle...

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 20:50:25

"Kertokaa miten hevonen haetaan OIKEIN tarhasta ja laitumelta? Tämä on noussut nyt useasti keskustelun aikana."

No ihan kuule vaikka niin, että saadaan se hevonen kiinni ja osataan avata ja sulkea se portti eikä samalla karkuuteta kolme muuta hevosta. Omien kokemusteni perusteella ihan jo tämäkin on yllättävän vaikeaa monelle vuokraajaehdokkaalle. Ja sitten vingutaan, että omistajat ovat ylimielisiä, kun eivät kelpuuta vuokraajaksi.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: jackson 
Päivämäärä:   4.3.21 21:24:25

Lähettäjä.
Päivämäärä4.3.21 19:52:32

Olispa ravipuolella vuokraaja, tai edes ilmaiseksi ajavia.

Just kuuntelin tallikaverin avautumista, kun hänellä oli käynyt tällainen itseään hyvänä ajajana pitävä ajelemassa. Lopputuloksena hevosella kinttu vinossa ja kärryt solmussa. Eri laji, mutta samat ongelmat.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Harri Hidalgo 
Päivämäärä:   4.3.21 22:49:51

Joittenki mielestähän hevonen on parasta paistina tai suomi24-makkaroissa.
Minä en kuulu siihen joukoon. Enkä siihen, joka maksaa 4000 jonku vuokraajan möhlimisistä. Se ei ole ylimielistä, vaan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.3.21 08:09:34

Vuokraajissa paljon järkeviä ja todella mukavia ihmisiä jotka sijoittavat rahansa viisaammin ja arvostavat myös muuta vapaa-aikaa. Vuokrahevosella harrastaminen on huomattavasti edullisempaa ja riskitkin kantaa joku muu. Voittajan on helppo hymyillä,- omistajat vaan tuntuu olevan nuutunutta ja paatunutta väkeä. *huom sarkasmia*

Meiltä ei hevosia enää vuokrata. Tahtoisin kyllä kovastikin välillä, mutta kukaan tuskin maksaa todellista vuokrahintaa perustuen pääoma, hyötyvastike, ylläpito, huolto ja reaaliriskin mukaista (käytännössä ilman omavastuuta) vuokrahintaa.

Eli hevosen hankintahinta, varusteet, ylläpito, kengitys, rutiinit ell kulut, ..

Pyydän välillä tuttuja ratsastamaan, ja lapsen kavereita käy myös mutta vuokraajat ja "liikutusavut" on toivottavasti jo nähty.. oikeasti vähävarainen mutta motivoitunut saisi myös sympatiaa mutta en jaksa olla se hölmö joka sponsoroi näille omat rahansa "paremmin sijoittaville" kivoja löytöjä. Mitä ei saa itse hoidetuksi ja liikutetuksi kannattaa ehdottomasti myydä pois

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.21 08:24:14

Koska hevoseni selässä on käynyt useampikin vuokraaja ja ratsastuskoululainen, ja meno oli ihan kamalaa. Osalla hevonen kulki nenä kohti taivasta ja juoksi vain alta pois, osalla hevonen hermostui ja pysähteli ja peruutteli kiukkuisena. Jos on mennyt ratsastuskoulussa sivuohjilla tai oppinut "nyppimään" hevosen pään alas, ilman mitään käsitystä oikeasta peräänannosta, ei minun hevoseni kulje fiksusti. Tai jos sitä ratsastaa liian kovaa edestä, se hermostuu ja alkaa kiukutella (kuten peruutella ja jumittaa).

Jos ratsastaa siististi, pehmeästi ja takaa eteen, hevonen toimii kuin unelma. Tämmöisiä ratsastuskoululaisia/vuokraajia vaan ei ole vielä tullut vastaan.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   5.3.21 08:33:23

"Noh, koska se hevonen yleensä nyt vaan on kamala sen vuokraajan jälkeen."

Niin, yleensä. Kannatta aina yleistää.

Esim. minä olen se tavallinen aikuinen pulliainen, joka on ratsastanut ratsastuskoulussa kerran viikossa koko ikänsä, mutta kummasti saan ratsastaa vuokrahevosta jopa kilpailuja edeltävänä päivänä, jos omistaja ei itse ehdi (olen itse kouluratsastaja, omistaja enemmän esteratsastaja) ja poikkeuksetta tulee kisapäivän jälkeen kiitokset siitä, miten hyväksi olin hevosen edellisenä päivänä ratsastanut.

Kerran omistajalta tuli myös viesti, että hänen kouluvalmentajansa oli sattumalta nähnyt, kun ratsastin hevosta (omatoimisesti siis ratsastan) ja oli kehunut, että näytti hyvältä. Tasoni ei ole vahvaa helppoa B:tä/helppoa A:ta kummempi, mutta onneksi olen löytänyt vuokraratsun, jonka omistaja tai valmentaja ei ole sitä mieltä, että pilaan hevosen.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Peili 
Päivämäärä:   5.3.21 08:48:02

Aika monia hevosenomistajia ja vuokraajia nähneenä sanoisin, että ratsastustaito ei kyllä ole taattu kummallakaan osapuolella. Hevosen ostamiseksi ei ole mitään minimitasovaatimuksia, joten aika osaamattomia hevosenomistajia on. Kaikki eivät suinkaan valmentaudu säännöllisesti tai välttämättä lainkaan. Vaikka se on totta, että vuokraajat eivät yleensä ole ratsastustaidoiltaan päätä huimaavan osaavia, niin se ei silti tee heistä aina omistajia osaamattomampia. Tiedän yhdenkin hevostaan aika monellekin ihmiselle aikojen saatossa vuokranneen hevosenomistajan, jolla kyllä tasan jokainen vuokraaja on ollut häntä itseään osaavampi. :)

Suurimmat ongelmat vuokrauskuvioissa ovat yleensä kykenemättömyys asettua toisen asemaan. Vuokraajan kannalta ongelmallisia ovat sellaiset hevosenomistajat, joiden mielestä vuokraajan pitäisi olla kiitollisuudesta kyyryssä, kun saa koskea heidän hevoseensa. Ei puhettakaan siitä, että hevosenomistaja muistaisi kyllä ottavansa tästä palvelusta ihan rahaa... Vuokraajien suurin ongelma on lähes aina sama, vaikka voi ilmetä monella eri tavalla: kyvyttömyys kunnioittaa toisen ihmisen omaisuutta. Aina se ei ole röyhkeyttä tai törkeyttä, usein vain silkkaa ymmärtämättömyyttä. Ei tosiaan ymmärretä hevosen omistamista eikä edes varusteiden asiallista käyttöä, koska asiasta ei ole kokemusta. Parhaassa tapauksessa vain kohdellaan varusteita huolimattomasti, pahimmassa tapauksessa sooloillaan hevosen kanssa, kun ei ymmärretä, että tietyistä asioista pitäisi vähintään neuvotella.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: N58 
Päivämäärä:   5.3.21 09:56:42

Minä olen antanut ilmaiseksi ratsastaa hevosillani koska hevoseni ovat "vain" puskaratsuja, kylläkin hyviä siinä. Muuhun minulla ei ole kiinnostusta. Vuosien saatossa on käynyt tasan yksi, joka oikeasti osasi ja johon voi luottaa. Pahimpia olleet ns "osaavat", jotka varmasti osaavatkin, mutta eivät ole osanneet maastossa mennä niin että hevoset olisivat säilyneet ehjinä ja motivoituneina. Hevosenkäsittely monella "osaavalla" myös sitä luokkaa, että itkeäkö vai nauraa. Eräskin ainakin kymmenen vuotta ratsastuskoululla käynyt neiti yritti survoa hevosen takajalkaa haaroväliinsä, kun käskin puhdistaa kaviot.Tämäkin piti käskeä, ei itsellä säteillyt. Jokaiselle on pitänyt huomauttaa, että muita hevosia ei viedä oritta nuuhkimaan eikä päin vastoin. Eikä hevosia karkuuteta tahallaan taluttamalla vähän sinne päin. Yksi rouva vinkui, kun kengättömät hevoseni arkoivat soratiellä. Eivät ole arkoneet minulla, koska painan muutamia kymmeniä kiloja vähemmän kuin hän. Hän yritti kengityttää hevoset ja kun tätä en tee, älysi lopettaa käynnin. Olen päästänyt ratsastamaan juurikin siksi, että itse voisin tuon ajan tehdä muuta, enkä hikoilla miten lenkillä menee ja neuvoa perushoitoa ja -käsittelyä. Vähintä mitä ilmaiseksi käyvä voi tehdä, on noudattaa sääntöjä mitä tallilla on, siistiä jälkensä, maksaa rikkomansa varusteet ja hoitaa hevoset niin, että omistajan ei tarvitse paikkailla. Sitä paitsi joka oksalla ei kasva varmoja maastohevosia, joita näille itseään luojan lahjoiksi ilmeisesti pitäville tyhmysissäni lainailin. Enää en lainaa. Kolme hevosta minulla on ja kaikki kolme hoidan itse. Ratsastan kun siltä tuntuu. Tällä porukalla on sen verran lääniä liikkua, että liikutus on turhaa. Varmaankin olen sitten ylimielinen, kun tähän johtopäätökseen olen tullut.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: Klo 
Päivämäärä:   5.3.21 11:12:25

Onhan se vastuukysymyskin kun antaa kokemattomalle hevosen ja seurauksena on tippuminen. Olen pitänyt omaa hevostani helppona ja mutkattomana ratsastaa mutta kun kokeilija tippuu ensimmäisellä ratsastuskerralla laukasta niin toista yritystä ei kannata tehdä. Olen toki antanut hevoseni ratsastettavaksi muille mutta he ovat olleet tallikavereita joilla on oma hevonen tai valmentajalle. Ratsastuskoulussa opittu ei välttämättä rakenna hevosen ja ratsastajan välistä luottamusta niin että hevonen tukeutuisi vain ratsastajaan eikä muihin tuntihevosiin.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.3.21 21:07:45

Itse lopetin vuokraamisen (siis hevoseni vuokraamisen vuokraajille), kun ei MILLÄÄN löytynyt pätevää ratsastajaa. Yksikin kehuskeli olevansa ammattilainen ja valmentaneensa junnuja, mutta ratsasti niin kovalla kädellä, että hevosellani meni kuppi ihan nurin, ja se alkoi hyppiä pystyyn (mitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt missään tilanteessa).

Toinen "hauska" ryhmä ovat nämä, jotka kuvittelevat, että haluan vuokrata hevosen jollekin, joka ei ole istunut hevosen selässä vuosiin, mutta haluaisi palata taas lajin pariin.

  Re: Hevosenomistajat ylimielisiä vuokraajia kohtaan

Lähettäjä: vilja 
Päivämäärä:   6.3.21 00:58:46

Täällä pk seudulla on tosi helppo löytää hyviä ja kunnollisia vuokraajia. Koska tarjokkaita on niin paljon ja siihen suhteutettuna hevosia vähän. Jos ilmottaa taikertoo että etsii vuokraajaa, niin heti saa kymmenittäin yhteydenottoja. Vaikka kuinka paljon vahva HeA tasoisia tyyppejä. Ei siis todellakaan mitään valittamista.

En itsekään kyllä tajua (enkä koskaan ottaisi) näitä "en ole ollut 5 vuoteen selässä ja nyt haluaisin palauttaa ratsastustaitoja vuokrahevosella) Ihan naurettava ajatus! Miten joku voi kuvitella että mun hevonen olisi jonkun randomin harjoituskappale satulaan paluussa!
ratsastuskoulut on tommosia tyyppejä varten!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.