Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Babyshowerit

Lähettäjä: kysymyksiä 
Päivämäärä:   3.3.21 12:40:18

Onko tapana, että raskaana olija ilmoittaa ystävilleen, että haluaisi babyshowerit, vai onko teidän kaveripiirissä ne järjestetty ihan yllärinä odottajalle?

Onko siellä tapana lahjoa odottajaa useilla lahjoilla vai onko se enemmänkin semmoinen brunssi-tyyppinen kokoontuminen eli syödään jotain herkkuja ja jutellaan odotuksesta/tulevasta vauvasta ja annetaan ehkä yhteinen vaippakakku?
Ketä sinne normaalisti kutsutaan? Pelkkiä ystäviä, vaiko myös esim tulevat isoäidit tmv?

HUOM vastaathan siis vain jos sinulla on ollut babyshowerit/olet ollut sellaisia järjestämässä! En kaipaa kommentteja että "ei mulla/meillä mitään tommosia turhanpäiväisiä kemuja ole ollut!"

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.3.21 13:04:08

Me järjestimme ystävälle yllätyksenä ja ystävät on järjestäneet minulle.
Oli meillä lahjojakin, mutta jälkeenpäin tämä äiti sanoi että olisi ne pelkät juhlat riittäneet ja itsellekin olisi. Onhan lahjat aina kivaa plussaa. Me emme antaneet yksittäisiä lahjoja, vaan kokosimme lahjakassan josta ostimme pari isompaa juttua jotka tiesimme puuttuvan ja sitten tottakai se vaippakakku.
Eiköhän vieraslista ole ihan vapaasti päätettävissä, yleensähän noissa on naispuoleisia ystäviä ja sukulaisia, ei kukaan kiellä mummoja osallistumasta.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   3.3.21 13:11:52

Isoäidit ja sisarukset mukaan jos on läheiset välit. Yksi yhteinen lahja. Sopiva hinta on 5e per osallistuja. Yleensä järjestetään yllärinä, joku varmasti tietää haluaako äiti sellaiset vai ei. Äidin luonteen mukaan joko vauvahömpötystä tai brunssi,mistä hän saattaisi eniten pitää.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 13:14:26

Pidettiin yllätyksenä, isoäidit ja odottajan ystäviä. Muutama toi oman lahjan, loput keräsi kimppalahjan. Odottajan äidin kotona oltiin ja tarjoilut nyyttäreinä. Yksi alun perin juhlat halunnut järjesti visailua ja kisailua ja ohjelmanumeroita ja kiukutteli muille kun pitää kaikki tehdä itse. Odottava äiti oli jo puolessa välissä ohjelmanumeroita täysin nuutuneen näköinen ja odotti selvästi että nämä "superkivat" ohjelmanumerot päättyy. Odottaja oli kuitenkin nuori ja hyvässä fyysisessä kunnossa eli siinä ei syy väsymiseen, kannattaa siis järjestäessä miettiä kannattaako niitä ohjelmanumeroita olla useampi vai riittäisikö yksi tai korkeintaan kaksi eri.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: Meri 
Päivämäärä:   3.3.21 13:18:23

Mulle sukulaiset järjesti viime viikolla yllärinä .
Olivat tehneet pari voileipäkakkua ja täytekakun .
Lahjaksi anto vaippakakun olivat kimpassa ostaneet ja tehneet.
Siel oli jotai pieniä koristeita ja sit he olivat tehny kortit
Missä arvuuttelivat paino pituus syntymäpäivä silmien väri nimi jne juttuja ja sit mun pitää tarkistaa ja ilmoittaa voittajalle kuka saa eniten oikein.
Mä ajattelin ostaa jonku palkinnon voittajalle .

Meitä oli 5+ mun esikoinen
Mun miehelle oli samaa aika järjestetty ylläri polttivat isot sikarit ja ottivat parit drinkit ja söivät samoja kakkuja. Niitä oli 5 kans .

Ja siis mun tädin ja serkun pojan asunto ovat vierekkäin ni miehet oli serkun pojan asunnossa ja me oltiin tädin puolella. Serkun poika pyysi meidät kahville olevinaan sillä saivat meidät sinne.

Mukavaa jutustelua ja semmosta. Näin koronna aikaan eivät halunneet meidän kavereita pyytää mutta tommoset pienet oli just parhaat . Ollaan siis muutenki oltu tekemisissä näitte ihmisten kanssa.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 13:25:56

Yllätyksenä järjestettiin ja meitä oli muistaakseni 8hlöä, kaikki tämän raskaana olevan kavereita. Sisarukset ja äiti asui kauempana niin eivät päässeet paikalle.
Nyyttäriperiaatteella tarjoilut. Lahjaksi oli lahjakortti kasvohoitoon ja kukkakimppu. Vaippakakkua harkittiin, mutta tämä odottaja oli ostanut jo itse niin paljon kaikkea, että päätettiin antaa hänelle lahjaksi ”omaa aikaa”.
Ohjelmassa oli perus pilttien maistelu ja sitten arvuuteltiin vauvan nimeä. Muuten sitten yhdessä oloa vaan.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: tiit 
Päivämäärä:   3.3.21 14:43:53

Olen ollut järkkäämässä ja vieraana. Itse järkätyt on vuosien takaa, jolloin vieraat olivat pääsääntöisesti lapsettomia ja mistään vaippakakusta ei ollut tietoakaan. En muista edes oliko mitään muitakaan lahjoja, itsetehtyä kakkua ja muita herkkuja oli kyllä tarjolla ja ohjelmassa yksi leikki, jossa piti narun avulla arvata odottajan mahanympärys. (Tämä voisi jollekin olla loukkaavaa, mutta kaveripiirissämme tämä oli suosittu ohjelmanumero).

Uudemmissa tämän vuosikymmenen juhlissa oli sitten erilainen meno: juhlan järjestäjä pisti salaisen facebook-ryhmän pystyyn varmaan noin puoli vuotta ennen tapahtumaa ja siellä puitiin yksityiskohtaisesti kaikki maailman asiat ilmapallojen väristä lähtien. Oli lahjakeräystä, tilattuja tarjoiluja, teeman mukaisia koristeluja ja tuhottoman monta eri ohjelmanumeroa. Näin vieraan näkökulmasta oli ihan todella raskaat juhlat, kun minulle tuntematon järjestäjä antoi määräyksiä ja ohjeita viikkotolkulla ja kaikki rentous oli tiessään. Olisi ollut niin kiva juhlia vain pienimuotoisesti tulevaa vauvaa eikä järkätä mitään instagram-spektaakkelia. Toivottavasti äiti edes tykkäsi juhlistaan...

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: tiit 
Päivämäärä:   3.3.21 14:48:52

Niin ja noista jälkimmäisistä juhlista: minä olin tehnyt itse oman pienen lahjan, joten en halunnut osallistua yhteiseen lahjaan, mikä oli ilmeisesti paha etikettivirhe... Lahjassa oli jotain tarkasti valikoituja vauvatarvikkeita, joiden merkistä väännettiin siellä facebook-ryhmässä etukäteen. En ollut edes kuullut osasta niistä tarvikkeista mitä lahjaan oli ostettu. :D

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 14:49:03

Itse olen järkännyt yhdet yllätyksenä, ja omatkin oli tavallaan yllätys. Kaveri kyseli kyllä että onko sille päivälle mitään menoja, joten vähän arvasin homman nimen. Kavereita vain paikalla omissa, kaverin juhlissa oli sukulaisia, äiti, siskoja jne.

Mielestäni se oli lähinnä brunssityyppinen juttu omalla kohdalla. Vaippakakku ja jotain pientä lahjaa (ruokalappua, pehmolelu, tuttipulloa jne).

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 14:49:12

Tiit, meillä ohjeet ja velvoitteet ei päättyneet näihin bileisiin vaan juhlien puuhatäti jakoi jokaiselle vieraalle oman tehtävän korttiin kirjoitettuna juhlassa ja tehtävän suoritukselle määrätyn ajankohdan, "jotta tulevalla äidillä on hemmottelua juhlien jälkeenkin". Ja tietysti kauhea kuvien jako show juhlien jälkeen, kaikkia vaadittiin jakamaan ottamansa kuvat puuhatädille. :D

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   3.3.21 14:51:31

Tiit.
Kyllä. On etikettivirhe olla osallistumatta yhteislahjaan.

Kolmipiste. Olipa kiva että joku viitsi järjestää, ettäs kehtaat linkittää jälkikäteen. Ehkäpä tämä puuhatäti kokosi kuvista vielä koosteen tulevalle äidille.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: tiit 
Päivämäärä:   3.3.21 14:51:34

Joo, meilläkin oli se tehtävä vauvan syntymän jälkeen! En edes muista mikä nakki minulle napsahti, saa nähdä tuleeko jossain kohtaa tarkastus että onko tehtävä suoritettu. :D

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: tiit 
Päivämäärä:   3.3.21 14:53:59

Niinno, onko se sitten enää lahja jos se on ulkopuolisten toimesta saneltu. Itse tykkään henkilökohtaisemmista lahjoista. :)

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   3.3.21 15:23:24

Lahjan määritelmä on varmaan se että saa jotain eli on se edelleen lahja.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   3.3.21 15:25:30

Ja minä taas vihaan saada kaikkea pikkusälää tai vauvanvaatetta tai lelua ihnoamissani väreissä. Että sikäli on oikeinkin ihanaa ettei saa näitä henkilökohtaisia juttuja :) vaan sen yhden lahjan, jonka on joku läheinen ystävö miettinyt, joka tietää makuni.

Tuolla asenteella liikkeellä olevia en toivo juhliin, enkä kaveripiiriini ylipäätään.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 15:36:01

Tässä tilanteessa kannattaa kysäistä raskaana olevalta lupa, sillä koronan hoitoon käytetty verenohennuslääke estää epiduraalin käytön.

Olen ollut sekä yllätysshowereissa, että yhdessä Äidin kanssa suunnitelluissa. Annettiin pieniä lahjoja, mutta kyllä ihan vain se raskaudesta ja tulevasta pikkuisesta keskusteleminen on ollut äideille todella paljon tärkeämpää.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   3.3.21 15:50:22

Olen ollut mukana ja järjestämässä, en itse juhlakalu.

"Onko tapana, että raskaana olija ilmoittaa ystävilleen, että haluaisi babyshowerit, vai onko teidän kaveripiirissä ne järjestetty ihan yllärinä odottajalle?"

-> Riippuu tilanteesta. Yleensä kai järjestetty "yllätyksenä", eli puolison kanssa sovittu että "me pöllitään sun tyttis/vaimo sitte tuolloin juhliin, pidä huoli että sillä ei ole muuta tekemistä tuolloin". Jotkut ilmoittaneet etukäteen, etteivät juhlia tahdo. Jotkut kai olisivat juhlat halunneet, mutta kukaan ei järjestänyt.

"Onko siellä tapana lahjoa odottajaa useilla lahjoilla vai onko se enemmänkin semmoinen brunssi-tyyppinen kokoontuminen eli syödään jotain herkkuja ja jutellaan odotuksesta/tulevasta vauvasta ja annetaan ehkä yhteinen vaippakakku?"

-> Riippuu osallistujista, odottavasta äidistä, jne. Yleensä ollut muutaman tunnin pippalot, ei alkoholia, ehkä saunottu, ollut jotain ohjelmaa (sukkien paritus, vaipan vaihto nukelle), ja sitten lörpötelty kaikesta mahdollisesta. Välttäkää kuitenkin paasaamasta odottajalle fanaattisesti esim. kestovaippailusta yms. ei ole kivaa kun odottajan ilmeestä näkee, ettei todellakaan kiinnosta ja muut vieraat ovat myötähäpeää kokien vieressä vihjaillen fanaatikoille, että turvat voisi tukkia jo.

Viimeksi jotkut tekivät vaippakakun, joku leipoi ihan oikeaa kakkua, kaikki toivat jotain tarjottavia. Kerättiin jotain tarvikkeita tulevalle vauvalle, jopa turvakaukalo. Joka ei sitten äidille kelvannutkaan kun vanhempansa ostivat hänelle hienomman, ja se meidän hankkima lähti sitten kiertoon.

"Ketä sinne normaalisti kutsutaan? Pelkkiä ystäviä, vaiko myös esim tulevat isoäidit tmv?"

-> Aina ollut pelkkiä odottajan ystäviä. Ei tulevia isovanhempia eikä ystävien puolisoita, jotka eivät ole odottajan kavereita. Paitsi kerran joku toi mukanaan ulkomaalaisen ystävän, joka ei osannut muuta kieltä kuin omaa äidinkieltään, ja sitten hänellä oli vähän tylsää siellä, kun ei voinut kommunikoida kenenkään kanssa. Ainoastaan tuo hänet mukanaan tuonut osasi puhua hänen kieltään, ja hänhän tietenkään ei voinut nyhvätä sen ystävänsä kanssa koko aikaa. Kävi vähän sääliksi tuota ylimääräistä ystävää. Kai hän olisi sen muutaman tunnin pärjännyt kotona yksikseen? Me yritimme kyllä olla hänelle ystävällisiä, mutta hankalaahan se oli, kun hänen kanssaan ei ollut yhteistä kieltä ja piti käyttää sitä yhtä kaveria tulkkina koko ajan.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: Kyssyy 
Päivämäärä:   3.3.21 16:09:30

Missä vaiheessa raskautta yleensä nää kemut ovat? Varmaan puolivälin jälkeen, mutta siis yleensä mihin sijoittuu?

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: tiit 
Päivämäärä:   3.3.21 16:11:44

Niin, onhan niitä tyyppejä tosiaan ketkä valitsevat kaveripiirinsä sen mukaan että minkämerkkisiä lahjoja niiltä saa. Onneksi omat ystäväni eivät ole näitä merkkiuskovaisia vaan juhlissa tärkeintä on vieraiden läsnäolo eikä esim. lahjan hinta.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: .m. 
Päivämäärä:   3.3.21 18:42:31

Toivon todella, että oma lähipiirini ymmärtää olla järjestämättä. Taustalla on vauvan menetys raskauden puolivälin jälkeen, enkä ole juhlatuulella ennen kuin elävän lapsen saan kotiin. Olen siis tällä hetkellä raskaana.

Tiedän, että moni juhlista ja yllätyksistä nauttii, ja suotakoon se heille. Tämän viestin tarkoitus oli vaan muistuttaa, että mikäli taustalla on vauvan menetystä, pitkää lapsettomuutta, epävarmuutta vauvan terveydestä tai muuta sellaista, joka tekee raskaudesta herkän paikan, niin kysykää odottavan äidin mielipidettä asiasta.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: Venus 
Päivämäärä:   3.3.21 18:54:50

Minulle pidettiin 7kk kohdalla. Olin puhunut siskolle aiheesta hieman harmitellen, tyyliin "ystäväni eivät ikinä järjestäisi minulle babyshowereita" (tai muitakaan juhlia). Siskot olivat sitten juhlat järjestäneet, miehen kanssa kävimme piknikillä ja sillä välin porukka kasasi juhlat meille kotiin. Vieraina oli äiti, isäpuoli, siskot, veljet, ystävät ja oma kummitätini sekä tietysti vauvan isä. Kaikki olivat tehneet jotain syötävää, lahjaksi saimme 100€ kortin välissä esim. hotelliyötä varten sekä vauvan kylpyammeen, pari tuttia, nenä-fridan ynnä muuta pientä. Vaippakakkua ei onneksi ollut! Juhlat olivat ihanat, sekä minun että vieraiden näköiset, tunnelma oli rento ja meinasin purskahtaa itkuun, kun olin niin iloisesti yllättynyt :D

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: Ju 
Päivämäärä:   3.3.21 18:57:47

Mulle pidettiin noin kuukausi ennen laskettua aikaa. Tuli ihan yllätyksenä. Lahjakortit on ehkä kätevimpiä lahjoja, vaippakakun lisäksi.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 19:40:49

Minulle on järjestetty yllärinä ja olen ollut järjestämässä yllärinä ja joo, siis se tulee ihan puskasta vaikka miten tietäisi itsekin, että näkee kaveriporukan ajankohtana X ja on pitkällä raskaana.

Mukana sellaisia, kenen kanssa muutenkin aikaa vietetään, ei ole ollut sukulaisia paitsi jotain samanikäisiä nuoria äitejä tyyliin sankarin veljen vaimo mutta en ole kuullut, että äitejä tai isoäitejä olisi mukana.

Ohjelma kaveripiirin mukaan että minkätyylistä on tavattu tehdä. Sen verran läheinen pitää olla jos näitä järjestää että pitää tietää onko takana syitä miksi odottaja ei haluaisi. Ja jos "inhoaa juhlia" mutta ei sinänsä mitään hirveää traumaa niin ehkä sitten toimii kuitenkin päivän/illan vietto tai vaikka brunssikin syöden, saunoen tmv vähän jotenkin tulevaa huomioiden eikä niin paljon keskipisteenä oloa, vaippatouhua jne tehtävähupailuja. Vaikka suurin osa ihmisistähän kumminkin sitten tykkää olla se keskipiste kun kohdalle osuu...

Tuohon, että jotkut oli antanut kaukalon lahjaksi mutta sankari käyttikin sitten toista niin mä kyllä ymmärrän ihan täysin, että haluaa käyttää niitä kamoja mitkä itse valitsee. Se on kivaa antaa neuvoja ja tarjota kamaa nuoremmille äitikollegoille mutta se voi myös olla vähän ahdistavaa sille saajalle jos on joku oma ajatus tietyistä kamppeista mitä haluaa tai mitä ei vaikka ollenkaan halua. Vaatteissa ym pienemmissä tavaroissa on helppo jättää epämieluisat vaivihkaa käyttämättä mutta joku kaukalo on päivittäinen tavara ja siitä voi olla mieltymykset jollain tarkatkin väriäkin myöten, jollekin toiselle taas pääasia että vaan on joku. Ei siitä pitäisi antajien kyllä loukkaantua.

  Re: Babyshowerit

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 19:45:48

PS ja ottakaa selvää kenen kanssa sankari on tekemisissä sillä me oltiin järjestämässä juhlia odottajan läheisen sukulaisen ja lapsuusystävien kanssa ja kutsumassa sinne odottajan työkavereita kun kävi ilmi, että nämä työkaverit olivat järkkäämässä itse vastaavia eikä heille ollut tullut mieleenkään kysyä sinne muita mukaan... Päädyttiinkin lopulta pitämään erikseen niin, että nämä työtyypit pitivät ne omansa ja me muualta tutut sitten omat. Itselläkin oli yhdellä paikkakunnalla kavereiden kanssa yhdet ja toinen kaveripiiri piti sitten toiset. Sikäli vähän joustavampaa kuin polttarit, joita ei tavata kuin yhdet yksiä häitä varten pitää!!!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.