Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: Kaupunkilainen 
Päivämäärä:   3.3.21 11:24:14

Uskaltaako maalla susialueella käydä kotinsa pihalla pimeällä niin, että koira on vapaana pihassa mukana? Eikai sudet tule noin vaan pihalta hakemaan, vaikka koira olisikin esim ison tontin toisella laidalla kuin ihminen?

Ja sitten toinen kysymys, mitä pitää tehdä jos kohtaa karhun luonnossa? Pitääkö paikkansa, että pitäisi esittää kuollutta?

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   3.3.21 11:44:45

Pihalle kyllä uskaltaa mennä, mutta koiraa en laskisi ainakaan pimeällä irti. Muutama viikko sitten katselin olohuoneen ikkunasta kun kolmipäinen susiseurue jolkotti sadan metrin päästä ohi. En minä niitä pelätä osaa, mutta koiran kanssa olen varovainen sillä jos niillä on nälkä, niin hakevat koiran pihastakin.

Karhua ei kannata ainakaan lähteä karkuun, sillä sen kilpajuoksun voittaa karhu. Kannattaa jäädä paikoilleen ja jossain vaiheessa perääntyä rauhallisesti.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: Ookko vähän? 
Päivämäärä:   3.3.21 11:47:07

Taas yks hysteerinen
Mitä sinä kaupunkilainen siellä pelkäät?
Sudet tulevat sinut oikein hakemaan. Tiedät kyllä että tuo on ihan absurdia.
Mutta otapa sitten palava soihtu mukaasi pihalle niin ei tarvitse pelätä.

Ja se on kyllä oikea lottovoitto jos näet karhun luonnossa(muuten kuin kuvauskopilla)
Monet luontoihmiset turhaan toivovat ....mutta leiki sitten kuollutta jos oikeasti muka pystyt. Jostain syystä epäilen sinun hermoillasi!
Luin tapauksesta jossa yks tyttö oli tosiaan leikkinyt kuollutta ja karhu oli vaan nuuskinut. Vaatii kyllä pokkaa.
Neuvon pitämään meteliä niin karhu on kaukana

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 11:52:43

Kyllä, sudet voivat hakea koiran pihasta vaikka olisit itse samaan aikaan ulkona.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 12:24:23

Asun susialueella, koirat ovat aina pimeän aikaan kiinni ihan varmuuden vuoksi. Se on hyvin pieni vaiva kuitenkin, vaikka onkin epätodennäköistä että susi koiran pihasta hakisi jos ihminen on samaan aikaan ulkona. Mutta mahdollista se on kuitenkin. Ja moni hyvätapainenkin koira kiinnostuu suden hajusta ja ääntelystä enemmän kuin esim. riistasta, joten siinä on myös se riski, että se koira itse juoksee suden suuhun. Mulla toinen koira pelkää susien hajua ja toinen olisi hinkumassa kovaa vauhtia perään, tuoreilla jäljillä testattu.

Karhua sinä et tule näkemään, etkä kyllä luultavasti niitä susiakaan.Mutta jos itse törmäisin karhuun, perääntyisin erittäin rauhallisesti siihen suuntaan mistä tulinkin. En kyllä ole siinä vielä 20 karhualueella asutun vuoden jälkeen onnistunut, vaikka kovasti olen yrittänyt karhua nähdä ja liikkunut niillä alueilla joilla olettaisin karhujenkin olevan. Kakkaa olen sentään joskus nähnyt.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 12:36:56

Kyllä sudet tulee pihaan ja voivat napata koiran pihasta, vaikka olisit lähellä.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 12:41:31

Muista pelätä myös ilvestä! Sekin voi kiinnostua koirasta.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: marjaana 
Päivämäärä:   3.3.21 13:34:42

Karhuja täällä on myös, mutta niitä todella harva pääsee näkemään. Kerran pääsin aika lähelle. Karhu vihelsi ja näin tumman hahmon katoavan pusikkoon. Hahmon perusteella se olisi voinut vaikka olla naapurin Pena sienestämässä, mutta vihellyksen perusteella se oli karhu.
Mutta ei ole meidän pihasta pitkältä kun metsästä löytyy hajotettuja muurahaispesiä ja kuorittuja puita. Mäyräkin tekee samaa, mutta ei ylety yhtä korkealle puuhun.

Kotiovella seistessäni olen kuullut myös ilveksen mouruntaa. Mutta en minä ole koskaan luonnon eläimiä pelännyt. Ne väistävät kyllä jos niillä on tilaa.

.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: Saray 
Päivämäärä:   3.3.21 14:24:08

Kyllä susi voi vapaana juoksentelevan koiran napata, eikä siinä olisi edes mitään ihmeellistä. Tuo yksi vähättelevä kommentti oli hieman asiaton, koska se ei todellakaan ole mikään turha huolenaihe mitä oman koiran turvallisuuteen tulee.

Karhua tuskin kohtaat, varsinkaan jos muistat pitää ääntä metsässä kulkiessa. Ne poistuvat tai piiloutuvat kyllä.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: hieroja 
Päivämäärä:   3.3.21 14:37:28

Pihassa on käynyt susia sekä karhuja meilläkin, karhut tosin yöaikaan. Päiväsaikaan on karhu nähty mm. taajaman pienen kaupparyhmittymän pihassa. Koira ulkoilee vapaana vain ihmisten kanssa ja tarha on kunnollinen katon omaava, jos siellä joskus kesäaikaan esimerkiksi työpäivän on, muuten on talossa sisällä yksin ollessaan ja yöllä ei ole ulkona koskaan. Ilves ei kyllä hyökkää ihmisen mukana olevaa koiraa, kun karttaa ihmistä arkana eläimenä. Sen sijaan tunnen kaksikin perhettä, joilta on pihamaalla irrallaan talon ihmisten kanssa ollut kotikoira joutunut suden suuhun samana talvena. Toinen oli pieni seurakoira ja toinen karhukoiran kokoinen sekarotuinen.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 14:42:46

"Mutta ei ole meidän pihasta pitkältä kun metsästä löytyy hajotettuja muurahaispesiä ja kuorittuja puita. Mäyräkin tekee samaa, mutta ei ylety yhtä korkealle puuhun."

Hirvet ja peurat kuorivat puita, linnut (etenkin tikat) tuhoavat muurahaispesiä ja ovatkin siinä karhua tehokkaampia.

"Ilves ei kyllä hyökkää ihmisen mukana olevaa koiraa, kun karttaa ihmistä arkana eläimenä."

Ei siitä nyt kovin pitkää aikaa ole, kun oli uutisissa juttua, että ilves oli hyökännyt ihmisen kimppuun kun oli oletettavasti tavoitellut ihmisen mukana kulkenutta koiraa. Ainakin meilläpäin nuo tuppaavat olevaan huomattavasti rohkeampia kuin sudet, pomppivat pihoissa yms. mitä sudet eivät täällä tee.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: hieroja 
Päivämäärä:   3.3.21 14:52:28

Kyllä meilläkin käy ilveksiä pihassa, naapurista veivät kaksi kissaa. Täällä ei ole näkynyt kuin vilaus ilveksestä, kun ihminen on tullut sen näköpiiriin. Ainahan voi olla häiriintynyt tai huonokuntoinen yksilö, joka ei saa luonnosta metsästettyä ja rohkaistuu ihmisen lähelle nälissään. Tavallista se ei kuitenkaan ole, että ihmisen vierestä koiraa yrittäisi.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 14:58:06

Olen kanalalla töissä, ja kyllä siellä ihan terve ilves tulee aika ajoin hyvinkin lähelle. Näin on ollut viimeiset 20 vuotta (vähintään, aikaisempien työntekijöiden ajoista en tiedä), joten olettaisin yksilönkin vaihtuneen välissä. Parhaimmillaan se yrittää tunkea ovesta sisään kun itse yrittää tulla sieltä ulos :D Helppo ruoka houkuttaa kyllä terveitäkin eläimiä.

Se on kyllä hyvä, että pitävät tuon irtokissojen määrän kurissa :) En itse osaa pitää tuota isoa kissaa mitenkään uhkana, mutta onhan se mahdollista että se päälle kävisi.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: Kisu 
Päivämäärä:   3.3.21 15:15:26

Meilläkin kulkee ilves sekä susia ihan pihan poikki säännöllisesti. Sen takia kissamme ulkoilevat vain valjaissa. En varsinaisesti pelkää kumpaakaan omasta puolestani, mutta kissojen puolesta kyllä. Myös ilman lemmikkejä suden tai ilveksen kohtaaminen on aina vähän jännää. Juuri vähän aikaa sitten keskellä kirkasta päivää katseltiin toisiamme ilveksen kanssa metsätiellä ihmetellen että kumpi tässä nyt väistää ja ketä. Susien kanssa en ole koskaan joutunut tätä tosissani miettimään, koska ne ovat lähteneet karkuun oma-aloitteisesti (ja harvoin edes sattuvat näkösälle jos on kävellen liikkeellä, mutta auton eteen kyllä tulevat).

Karhun olen nähnyt vain kerran, ja sekin kun karhu tuli omalle pihallemme. Kaatoi mm. Postilaatikon, kun katselimme ikkunasta. Jonkin ajan katseltuamme avasimme oven ja siirryimme terassille, jolloin karhu pelästyi ja lähti täyttä laukkaa takaisin metsään. Metsässä karhua ei ole koskaan tullut vastaan. Ne kai väistävät ihmistä niin tehokkaasti, että harvoin tulevat ihmisen "yllättämäksi". Jos joskus kohtaisin, niin lähtisin varmaan rauhallisesti palaamaan samoja jälkiä joita tulinkin. Vasta jos karhu kiinnostuisi minusta / lähtisi perään, menisin maahan leikkimään kuollutta. En tosin tiedä kestäisikö hermo siinä kohtaa oikeasti. :D

Asun varsinais-suomessa.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: hieroja 
Päivämäärä:   3.3.21 15:24:37

Kurja asiahan se on, että ilves jonkun hyvinhoidetun leikatun kotikissan pihasta vie. Meillä ei kissoja ole, mutta naapurustossa on muutamia, joista kaksi tosiaan ilveksen suuhun joutuikin. Naapuruston kissoista on hyötyä meilläkin tallin ympäristön jyrsijöiden kurissa pitämisessä ja ovat erittäin tervetulleita meilläkin käymään.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

LähettäjäIda H 
Päivämäärä:   4.3.21 07:10:22

sudet on hakenu niin monta koiraa pihasta, melkeen jopa omistajan vierestä, että vieläkö joku tosiaan kuvittelee etteivät hakisi jos sattuvat liki olemaan. huoh.
karhun nähny 2 kertaa luonnossa. enkä oo kuollutta esittäny. karhu lähtee vikkelään jos sillä ei oo pentuja.
Ennemmin karhu vastaan mettillä kun susi!
ilveksiäki täs kuulemma on mutta en oo nähny. viimeksi auton ikkunasta tyyliin 25v sitten sillosella asuinpaikalla.

  Re: Tuleeko susi pihaan + karhun kohtaaminen

Lähettäjä: Mies Pohjoisesta 
Päivämäärä:   4.3.21 07:46:23

Taitaa aloittaja naureskella tosikoille??

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.