Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: viherpeukalo 
Päivämäärä:   2.3.21 20:05:30

Mistä olette löytäneet isoja kivoja keraamisia kukkaruukkuja?

Googlauksen tulokset näyttää kovin vähäisiltä vaihtoehdoilta ja pari kasvia pitäisi saada tälle kevättä isompaan astiaan.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Mirre 
Päivämäärä:   2.3.21 20:22:35

Plantagenilla on tosi kivoja. :) Kuulemma Bauhaus myy myös kivoja ruukkuja, mutta itsellä ei siitä vielä kokemusta.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: %&% 
Päivämäärä:   2.3.21 20:25:23

Osta perus ja maalaa itse?

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: ok5r 
Päivämäärä:   2.3.21 20:28:59

Millainen on sinusta kiva ruukku? Millainen ei ole kiva ruukku? Laita vaikka kuvia.

Prismassa oli jotain kivoja nyt, ja tokmannilla on välillä ollut. Kukkakaupoista voi kysellä onko heillä ruukkuja myytävänä, ja bauhaus, plantagen, biltema jne kannattaa katsastaa.

Ja tosiaan keraamisia voi hioa ja maalata itse, minä olen hionut ja maalannut 5 ruukkua itse. Pari ostettu prismasta puoleen hintaan, joku auringossa haalistunut saatu kaverilta, pari en muista mistä ostettua maalasin kun kyllästyin niiden väriin. Toisen olen maalannut jo kahdesti :)

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: viherpeukalo 
Päivämäärä:   3.3.21 18:07:12

Maalaaminen ei muuta ruukun muotoa :D

Kivat struktuuripintaiset ruukut on aina liian pieniä
Suurimpaan osaan ei saa sekä pohjareikää, että aluslautasta (joitain ruukkuja on kyllä reiällä, mutta ei lautasta saatavilla samaan sarjaan!)
Ostoskoriin lisätessä käy ilmi, että ei ole jäljellä verkkokaupassa, tai ei myydä kotiinkuljetuksella, vaan pitäisi noutaa myymälästä maan toiselta puolelta.

Ostaisin mielelläni kaksi edes jokseenkin keskenään saman henkistä ruukkua, kun samaa sarjaa entisten kanssa ei ole tarjolla, mutta kun koon pitäisi olla vähän eri, niin ainakaan samasta sarjasta ei ole useampaa kokoa, tai jos on, niin toinen vähintään on loppu sellaisissa liikkeissä mihin on mitään järkeä lähteä. En aja 400km kukkaruukun takia korona-aikaan...

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Fab 
Päivämäärä:   3.3.21 18:09:55

Ei niitä juuri saa. Haluaisin eri muotoisia terrakottaruukkuja, joita näkee esimerkiksi Kreikassa otetuissa kuvissa, mutta ei niitä ole myynnissä täällä.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Asdd 
Päivämäärä:   3.3.21 18:34:46

Minä kaipaisin syviä ruukkuja. Tuntuu, että kaikista jo olemassa olevista isoistakin loppuu syvyys kesken. Ei noita syvempiä oikein tahdo löytää edes myynnistä mistään.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   3.3.21 18:46:48

Hankkijalla oli kauniita. Isot ovat - 60%

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: rte 
Päivämäärä:   3.3.21 19:04:01

Siis mihin tarvitaan pohjareikää ja aluslautasta? Luulin että aloittaja on suojaruukkuja vailla, eikä niitä purkkeja joihin kukkamulta laitetaan.

Oletko siis vailla niitä istutusruukkuja? Ne eivät kyllä yleensä kovin kauniita ole, eikä mikään purkki ole kaunis aluslautasen kanssa. Sievä suojaruukku on sellainen, jolla saat kasvista kauniin. Ei se itse istutusruukku.

Ja niiden istutusruukkujenhan ei edes tarvitse olla kivoja kun suojaruukku peittää niiden rumuuden.

Aluslautasta tarvitset sitten vain, jos suojaruukku on esim. narusta punottu eikä kestä vettä. Kasveja ei ole tarkoitus kastella niin että ne tulvivat ja voihan niitä suojaruukkujakin tyhjennellä jos kasvi tulvii, mutta silloin kyllä kastelisin vähän harvemmin tai vähemmän kerrallaan.

Ja niitä pohjareiällisiä istutusruukkuja saa yleensä sellaisista paikoista missä kasvejakin myydään. Mutta miksi niiden pitäisi olla kauniita tai kivoja? Kivoja suojaruukkuja itsekin joudun välillä haeskelemaan ja niiden hankkimispaikat onkin tässä jo hyvin mainittu.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Ilmaa 
Päivämäärä:   3.3.21 19:36:21


Kasvibiologia on todella hakusessa ihmisillä kun luulevat että ruukkukukkasien juuristo pärjää ilman happea!

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: rte 
Päivämäärä:   3.3.21 19:51:01

"Lähettäjä: Ilmaa
Päivämäärä: 3.3.21 19:36:21

Kasvibiologia on todella hakusessa ihmisillä kun luulevat että ruukkukukkasien juuristo pärjää ilman happea!"

Kuka noin väittää?
Minä ainakin salaojitan kivillä kaikki ruukkujen pohjat ja laitan istutusruukun suojaruukkuun, jolloin ei tarvitse katsella rumaa istutusruukkua ja viherkasvit voivat hyvin. Mutta en siis käytä näkyvänä ruukkuna sitä missä on reiät pohjassa, enkä siis myöskään istuta kasveja suoraan pohjareiättömään suojaruukkuun.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: viherpeukalo 
Päivämäärä:   3.3.21 20:18:53

Se ylimääräinen muoviruukku suojaruukun sisällä on vähän turha, kun aluslautas-malli olisi kaikin puolin toimivampi. Häiritsee se muovisen istutusruukun näkyminen, ei sitä saa peitettyä mitenkään sellaisilla kasveilla, joiden lehdet ei peitä tiiviisti koko ruukun suuaukkoa. Ja se suojaruukun ja istutusruukun väli on herkkä homehtumaan: orgaanista ainesta, vettä ja heikot kuivumisedellytykset, = tympeä ylimääräinen siivouskohde muistettavaksi.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Ilmaa 
Päivämäärä:   3.3.21 20:30:23

Joo onneks voi porakoneella porata reiän
typerään reiättömään ruukkuun!

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.3.21 20:41:38

Aloittaja kurkkaa Finnish Design Shopin valikoima. Ja Stockmannilla taitaa olla myös jotain ruukkuja saatavilla verkkokaupassa.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 20:56:30

Saako jostain nykyään vielä pääkukkaruukkuja ja naamaruukkuja?

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: tehe 
Päivämäärä:   3.3.21 21:07:25

"Ja se suojaruukun ja istutusruukun väli on herkkä homehtumaan: orgaanista ainesta, vettä ja heikot kuivumisedellytykset, = tympeä ylimääräinen siivouskohde muistettavaksi."

Siis mitä sammalta sinä sinne istutusruukun ja suojaruukun väliin tunget? Minulla siellä ainakin on vain pelkkää ilmaa eikä mitään orgaanista ainetta, eikä koskaan ole kasvit homehtuneet. Eikä sitä vettäkään sinne kerry ellet jatkuvasti kastele liikaa niin että kaikki tulee läpi. Se suojaruukku pitää vain olla sen mallinen, että istutusruukku mahtuu sinne eikä tursua yli.

Aluslautaset ovat rumia ja turhia.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Sammy 
Päivämäärä:   3.3.21 21:23:44

Itse tekemällä saa just sellaista kuin haluaa. Tai jos ei ole tähän haluja/ osaamista, piirrä suunnitelma ja tilaa keraamikolta ;) Joillain voi olla valmistakin mallistoa, kannattaa kysyä. Guuglaa oma paikkakunta/ alue ja keraamikko.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: toki 
Päivämäärä:   3.3.21 21:34:11

Suojaruukun pitää olla ihan hyvän verran isompi kuin istutusruukun, eikä niin että istutusruukun saa sinne just ja just kun tarpeeksi tunkee. Suojaruukun pohjallekin olisi hyvä laittaa vähän ruukkusoraa, jotta istutusruukusta mahdollisesti valuva kasteluvesi ei jäisi istutusruukun pohjalle muhimaan.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 22:33:26

Olen ostanut Facebook-kirppikseltä. Etenkin isot ruukut on kalliita uutena, ja valikoima on pieni.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: viherpeukalo 
Päivämäärä:   4.3.21 16:42:21

Pohjaan voi toki porata reiän, mutta sopivan aluslautasen taikominen on vaikeampaa. Tekisin ihan mielelläni koko ruukun itse, mutta kerrostaloasuntoon ei mahdu tilaa saven käsittelylle, saati polttouunille.

Sitä muoviruukkua ei edelleenkään saa piilotettua mitenkään vaan se näkyisi koko ajan epäestettisesti. Hyvin muotoiltu ruukku-lautanen yhdistelmä taas on hyvän näköinen, kun vaan löytäisi jostain.

Kun siinä suojaruukun ja istutusruukun välissä on rako, sinne kertyy pölyä, varisee kuivia lehtiä ja kastellessa lirahtaa herkästi pisaroita väliinkin, vaikka ei koskaan ylikastelisi... Ei se kasvi itsessään siitä homehdu vaan se väliin kertyvä materiaali.

Kai tässä joutuu etsimään pakallisen keraamikon.

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Paapula 
Päivämäärä:   4.3.21 16:50:58

http://ikebana.fi/design_ruukut.html

Onko noissa mitään aloittajaa miellyttävää?

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: hop 
Päivämäärä:   4.3.21 16:53:36

"Saako jostain nykyään vielä pääkukkaruukkuja ja naamaruukkuja?"

Juu saa ja alapäällä myös :D

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   4.3.21 17:43:57

Stockalta :)

  Re: Mistä kivoja kukkaruukkuja?

Lähettäjä: Faf 
Päivämäärä:   4.3.21 20:10:42

Briteistä netistä löytää aivan mielettömiä. On vähän vaivaa löytää kaupat.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.