Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.21 17:18:25

Mitkä kesäkukat ovat helppoja ja aika lailla takuuvarmoja aloittelijan kasvattaa? Parveke on lounaaseen, löytyy aurinkoisia ja puolivarjoisia kohtia sijoittelusta riippuen (oikeastaan jopa varjoisia, jos laittaa lattialle parvekekaiteen taakse).

Tykkään erityisesti köynnöksistä ja riippuvista kasveista, ja vähän romanttisesta enkkupuutarhatyylistä. Viime kesältä on jo punaisia ja vaaleanpunaisia pelargoneja, jotka vaikuttaisivat selvinneen talvesta.

Ehdotuksia hyvistä aloittelijan kesäkukista?

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Romppu 
Päivämäärä:   2.3.21 17:23:01

Köynnöskrassi on pomminvarma ja siitä on monenlaisiin asetelmiin.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   2.3.21 17:28:59

Koruköynnös

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   2.3.21 17:31:33

Köynnöskrassi on tosiaan varma nakki. Tuuhea ja kauniit kukat.
Purpurapunavaula oli viime kesän yllättäjä. Tosin taimet ostin valmiina. Mutta se kukkien määrä, jatkuva kukinta pakkasiin asti ja hurja köynnöstäminen tekivät kukasta uuden suosikkini.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.3.21 17:42:53

Mustasilmäsusanna
Kaikki krassit
Samettikukka
Orvokki, varsinkin sarviorvokki on helppo

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   2.3.21 17:47:11

Samettikukat on tosi helppoja

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   2.3.21 17:51:37

Köynnöskrassin lehdet ja kukat ovat muuten syötäviä, maistuu kivan pippuriselta ja hyvä lisä salaattiin tai leivän päälle. Siinä on sellainen kasvi jonka olen itsekin saanut kasvamaan vaikka viherpeukalo löytyy lähinnä keskeltä kämmentä.

Petuniat on niitä yleisiä englantilaisen pubin amppeleissa roikkuvia kukkia, ja helppoja nekin

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: ....: 
Päivämäärä:   2.3.21 19:20:52

Kranssit ja köynnökset

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Tarhuri 
Päivämäärä:   2.3.21 19:35:38

Yksi parhaimmista on mustanmerenruusu, torpanruusuksikin kutsuttu. Kasvatetaan "kävyistä" ja ne laitetaan just nyt multaan.
Kukkii taatusti koko kesän yltäkylläisesti. Sitten vaan kukinnan jälkeen säilytetään kävyt talven yli ja istutetaan taas seuraavana keväänä

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: minä vaan 
Päivämäärä:   2.3.21 20:26:23

Samettikukka on hyvä vaihtoehto, kun itse kasvattaa.

Itse tykkään timanttikukista ja daalioista, mutta olen todennut, että paljon helpompi hakea taimitarhalta ja ne kukkivat heti. Jos itse kasvattaa alkavat ehkä kukkia just ennen kun pakkaset alkavat.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 06:43:50

Samettikukka on helppo ja väitetään sen karkoittavan tuhohyönteisiä.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Minä vaan 
Päivämäärä:   3.3.21 07:05:07

Ruusupapu , saa papujakin syksyllä. Krassi toinen.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   3.3.21 07:09:52

Ruusupapu, krassi ja samettikukat ovat ainoita takuuvarmoja, mitä jopa minä olen saanut kasvamaan.

Montaa muutakin olen kokeillut, mutta tuloksena aina jotain honteloita kukkimattomia tai juuri ennen pakkasia yhden kukan tehneitä.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Jopa 
Päivämäärä:   3.3.21 08:45:26

Hei, tämä olikin kiva topikki! En ole ennen moista tehnyt, neuvokaapas aloittelijaa koska ja miten tää homma toimii?

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   3.3.21 09:50:45

Kesäkukat ovat varsin helppoja. Haet kaupasta mieleisiäsi siemenpusseja. Katsot niiden takaa, milloin on oikea aika laittaa ne itämään. Paljon vaikuttaa se, millaiset olosuhteet asunnossasi on. Kovin hämärässä taimista tulee honteloita ja onnettomuusalttiita.

Siemenet idätetään taimiksi pikkuastioissa, ja koulitaan isompiin astioihin, kun ne kasvavat kylliksi. Yöpakkasten mentyä ne totutetaan ulkoilmaan ja kun kelit sallivat, istutetaan ulos.

Netistä löytyy kuvallisia ohjeita ja usein siemenpussien kanssa tulee ohjeet. Ei ole vaikeata. Käytännössä haasteet ovat valon määrässä, ja siinä, että taimia tulee laitettua aina liikaa.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Jopa 
Päivämäärä:   3.3.21 10:22:20

Kiitos Turred

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 14:28:34

Hei, tännepä oli tullut kivasti vastauksia! Kiitos kaikille aloittajalta! :) Oikein hyviä vinkkejä.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Tuikku 
Päivämäärä:   3.3.21 20:34:37

Omia suosikki kesäkukkiani ovat tsinniat, kosmoskukat ja krassit, niitä tulee kasvatettua siemenistä. Ja vaikka ulos istuttaessa taimet näyttävät melko onnettomilta, niin ihmeesti ne kesän mittaan kasvavat ja kukkivat. Pelargonihan on ihanteellinen kasvi lämpimälle parvekkeelle, ja varmaan daaliakin viihtyisi.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Neidonkukka 
Päivämäärä:   3.3.21 22:27:33

Suoraan ulos ruukkuun kylvettäviä helppoja ja kauniita ovat mm. neidonkukka, sinisievikki, kesäharso, silkkiunikot ja tuliunikot. :)

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: miljoonakello 
Päivämäärä:   4.3.21 09:39:20

Olisiko netissä ihan kuvasarjaa tällaiselle yksinkertaiselle miten toimitaan jos haluaa kasvattaa siemenistä amppelikukkia kesäksi ulos?

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: tylsimys 
Päivämäärä:   4.3.21 10:07:04

Esikasvatettavat kesäkukat ovat hyvin alttiita epäonnistumaan. Suosittelen että ostat taimia.

Esimerkkinä orvokki. Ostat nyt siemenet, kylvät. Itäminen vie viikon, pari. Koulutat taimet, hankit lisävalaistusta, hoivaat ja pidät peukkuja. Muutama taimi kehittyy kukintaan asti ja ekat kukat aukeavat juhannuksen tietämissä.

Ensimmäiset kukkivat orvokintaimet (kotimaiset) tulevat myyntiin viimeistään tämän kuun lopulla ja ne voi saman tien istuttaa parvekkeelle koska kestävät kylmää. Esikasvatuskulujen eli siemenien, mullan, taimiruukkujen ja lisävalon hinnalla saat niitä noin 6kpl. Ne ehtivät ilahduttaa 2,5kk ennenkuin ne itsekasvatetut edes aloittaisivat kukintaansa. Jos siihen asti elävät.

Siemenestä ikkunalla kasvatettavaksi kannattaa kokeilla erilaisia köynnöksiä. Hitaasti alkuun kasvavat mutta erittäin kylmänarat kuten mustasilmäsusanna, ihmeköynnös, miinaköynnös jne kylvetään loppukuusta.

Huhti-toukokuulla voi parvekkeelle suuriin laatikoihin kylvää suoraan avomaalla viihtyviä kuten ruiskaunokkia, kehäkukkaa, matalia auringonkukkia (lajike teddy bear), silkkikukkia, kosmosta jne.

Kannattaa myös kokeilla syötäviä kasveja kukkien seassa. Punalehtiset basilikat ja salaatit ovat aika näyttäviä, niitä voi myös vuorotella vihreiden kanssa. Basilikan voi muuten kylvää jo nyt.

  Re: Mitä helppoja kesäkukkia kasvattaisin itse?

Lähettäjä: Tarhuri 
Päivämäärä:   4.3.21 10:12:24

^Hakuun laitat esim:
"kesäkukkien kylvö Youtube"
Kyllä niitä videoita siellä riittää..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.