Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Haaveilija 
Päivämäärä:   1.3.21 23:24:53

Haaveena on poistua oravanpyörästä, tai oikeastaan olla astumatta siihen. Tällä hetkellä Koronan vuoksi työttömänä, takana hevosalan tutkinto mutta niitä töitä kroppa ei kestä pitkällä tähtäimellä.

Haaveillaan miehen kanssa asumisesta keskellä ei mitään ja lähin naapuri voisi olla niin kaukana ettei edes näy kotipihasta. Kumpikaan ei nää itseään tekemässä normaalia 8-16 työtä vaan enemmin eletään vaatimattomammin mutta aidosti onnellisina.

Tarkoituksena ei ole todellakaan elää kelan tuilla vaan perustaa esim. oma yritys. Tällä hetkellä opiskelen yrittäjän ammattitutkintoa. Tiedän myös että yrittäjänä vasta saakin tehdä töitä, mutta itsensä pomona sitä saa tehdä mitä huvittaa, miten huvittaa ja milloin huvittaa.

Haluaisin kuulla miten te olette poistuneet oravanpyörästä? Mitä suuria askeleita teitte sitä kohti? Mitä teette työksenne? Jos teillä on oma yritys, mikä? Asutteko yksin vai puolison kanssa ja miten?

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   1.3.21 23:37:43

Ei tuo yksityisyrittäjyys ole poistumista oravanpyörästä.
Päinvastoin.
Itsellä on työelämää takana noin 25 vuotta, joista yksityisyrittäjä 20.
Säästin eläkettä varten jo 20 vuotiaasta ja nyt olen kuinka nyt sanoisin. Vapaaherra.
Firma on edelleen, mutta se pyörii lähes itsellään. Pohjoismaiden suurimmassa rakennusliikkeessä olen tuntipalkalla ja kovalla tulospalkkauksella, vaikkakin teen sinne töitä vain tarjottujen ja kelpuuttamanieni kohteissa noin 4kk vuodessa. Lopun aikaa olen eläkkeellä ja nautin elämästä.
Ei tässä nyt herroiksi elellä, mutta pakollisten kulujen jälkeen kuukaudessa jää näppiin sellainen 2-2.5t€. Tietenkin mitä enemmän puuhastelee, sitä enemmän jää, mutta olen tyytyväinen.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   1.3.21 23:52:24

Nykyisin odottelen, että lapset aikuistuvat, niin voin jättää oravanpyörän kokonaan heille.
Muutan johonkin halpamaahan, mutta Suomea en silti jätä koskaan.

Yksi neuvo olisi mikä minulla on toiminut.
Sijoitusasunnot.
Sijoitusasunnon idea on siinä, että ostat alueelta, jossa vuokrataso on keskivertoa korkeampi osakkeen, vaikka täysin velkarahalla ja vuokralainen maksaa sen vuosien mittaan pois. Nopeaa rahaa näin et tee, mutta varmaa ja tuotto on pitkällä tähtäimellä hyvä.
Parhaiten homma toimii, kun itse remppaat ja oston jälkeen hallitset asuntoa vähintään 2 vuotta, jonka jälkeen pistät vuokralle, niin ei verottaja pääse väliin.
Näin toimimalla asut itse koko ajan uudessa kämpässä ja vuokralaiset hoitaa kulut.

Hommaa muuten heti kunnon kirjanpitäjä, vaikka kuin olisit yrittäjäkurssit käynyt.
Hyvä kirjanpitäjä on periaatteessa ilmainen, kun osaa kaikki vähennykset sun muut ja säästää vielä hermoja, että aikaa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.3.21 23:55:35

Suurin askel oravanpyörästä poistumiseksi on hankkia niin kovapalkkainen työ, että pärjää osa-aikaisella työnteolla. Vielä parempi jos työ on sellainen, jota voi tehdä pysyvästi etänä. Vähäinen työaika tuo paljon vapaa-aikaa ja etätyö mahdollistaa asumisen missä tahansa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   2.3.21 00:06:54

Piste, onhan etätyö ihan kivaa, jos siitä tykkää, mutta itse ekstroverttinä kaipaa myös muita ihmiskontakteja.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: posi 
Päivämäärä:   2.3.21 00:24:18

Itsellä tavoitteena tuo metodi, että niin kovapalkkainen työ, että riittää vaikka puolikas työviikko. Eikä kukaan potkimassa ja patistamassa ja niskaan hengittämässä. Valtaa sanoa, että sori - kestää vielä! Työn voi tehdä osittain myös etänä. Tänä keväänä alkaa realistinen proggis tätä kohden. Niin kyllästynyt kaiken maailman koiranhommiin.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Banbi 
Päivämäärä:   2.3.21 00:52:29

Olin suunnitellut taukoa työstäni parisen vuotta, koska oli uupumisen merkkejä ilmassa. Vähitellen vähensin sinä parin vuoden aikana projekteja ja kieltäydyin lähtemästä mihinkään uuteen mukaan. Tarkoitus oli reissata 6 kk. Noh reissasin ehkä 8 kk, aloitin opinnotkin ja sitten tulikin korona. Vuoden alusta palasin takaisin omaan vapaaseen työelämääni, opintoja jatkan vielä. Olen free lance taiteilija joten tavallaan olen ollut pois oravanpyörästä koko ajan vaikka iskikin työuupumus...

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.3.21 07:48:48

Lähdin oravanpyörästä pari vuotta sitten, uuvuin tylsään ja ankeaan toimistotyöhöni. Tein puoli vuotta kivoja, mutta kehnommin palkattuja osa-aikahommia ja vaikka se olikin rentoa elämänaikaa, stressi rahasta kävi liian kovaksi. Palasin taas toimistohommiin, mutta eri työpaikkaan ja en ole katunut. Työ on mukavaa, varma palkka tulee kerran kuussa ja elämässä on nyt hyvä tasapaino työn ja arjen välillä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   2.3.21 11:50:44

Täällä kans mietinnässä samoja asioita. Sijoitusasunto varmaan jossain vaiheessa hankinnassa. Mites affiliete marketing?

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Ajatus 
Päivämäärä:   2.3.21 12:45:42

Muutama tuttu on yrittäjä jotka tekevät vähän sellaista puuhastelua eli yrittäminen on lähinnä harrastus. Näillä hyvin tienaavat miehet mikä mahdollistaa sen että toisen tulojen ei tarvitse olla kummoiset.

Yksi tuttu paiski töitä reilu viisikymppiseksi ja sen jälkeen jäi pois työelämästä ja elää säästöillä.

Tuollainen keskellä ei mitään asuminenkin vaatii rahaa. Halvemmaksi saattaisi tulla keskustassa asuminen. Toki jos asuu alkeellisesti eikä haittaa että paikat ovat rempallaan ja kulkemiseen riittää max yksi auto niin sitten pääsee halvallakin mutta onko se mukavaa elämää että koko ajan saa jännittää mikä paikka hajoaa ja kuinka kylmä talvi tulee ja onko varaa lämmittää mökkiä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.3.21 13:13:59

"Tuollainen keskellä ei mitään asuminenkin vaatii rahaa. Halvemmaksi saattaisi tulla keskustassa asuminen. Toki jos asuu alkeellisesti eikä haittaa että paikat ovat rempallaan ja kulkemiseen riittää max yksi auto niin sitten pääsee halvallakin mutta onko se mukavaa elämää että koko ajan saa jännittää mikä paikka hajoaa ja kuinka kylmä talvi tulee ja onko varaa lämmittää mökkiä."

Puilla lämmittäminen on suht halpaa ja varsinkin jos niitä puitakin löytyy omalta mailta. Ja miksei sitten osta tarpeeksi hyväkuntoista taloa niin eihän niissä heti mitään remppaa ole tulossa. Vanhakin voi olla hyvä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.3.21 13:27:56

Irtisanouduin vakituisesta päivätyöstä ja vaihdoin ihan toiselle alalle vuorotyöhön. En tajua miksen tehnyt muutosta jo 10 vuotta sitten.

Ihan oikeasti kannattaa vaan vaihtaa sitä työtä siinä vaiheessa kun alkaa puuduttamaan. On olemassa myös kivoja ja helpompia töitä, joista maksetaan ehkä vähemmän mutta elämänlaatu paranee.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   2.3.21 14:12:11

sijoituksia kartuttelen ja aion tehdä vain muutaman vuoden enää..sitten eläke-ennakkoa 60v ja sijoituksilla..pienesti ja hitaasti omavaraisesti ja onnellisesti toivottavasti myös terveesti

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   2.3.21 15:24:58

Sitä ei ikinä uskoisi minkä määrän työtä ja mitä laitteita tarvitsee siihen että tekee vuoden polttopuut tai kasvattaa itse ruokansa. Lisäksi huolehtii lämmittämisestä. Se on 24/7 hommaa. Mä oon ainakin liian laiska noihin hommiin. Mun oravanpyörästä irrottautuminen olisi muutto halpaan, lämpimään maahan. Puolikas työaika ja loppuaika surffaamista (en oo koskaa surffannut), kuntosalia ja tanssia.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Minna P. 
Päivämäärä:   2.3.21 16:06:53

Jos teet itse vuoden polttopuut, niin saat olla joka viikonloppu tekemässä jotain puihin liittyvää, vähintään kantamassa niitä liiteriin tai sisälle, eikä se tule halvaksi kun lasket polttoaineet, koneet, työtunnit, lämmityskattilaremontit... Ja tontti, josta kaadat omat lämmityspuut, maksaa maltaita, koska se on iso ja siellä kasvaa metsää. Eikä työttömälle tai tuottamattoman pikkufirman yrittäjälle edes myydä yhtään mitään taloa mistään.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   2.3.21 16:37:40

Alkaminen yrittäjäksi ja oravanpyörästä "poistuminen" ovat täysin vastakkaisia toimenpiteitä. :D

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   2.3.21 19:15:49

On varmasti hommaa vanhan mökin pitämisessä lämpimänä ja muutakin hommaa riittää mutta kyllä se pidemmän päälle varmasti halvempaa on jos mitään isoja remppoja ei tule.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   2.3.21 20:27:26

Mä aion tehdä vielä 10v töitä että saan lainat maksettua ja lapsi tulee täyteen ikään. Sen jälkeen myyn kaiken turhan (=mökin ja irtaimiston, antiikit ja designit, postimerkit ja rahakokoelmat), maksan velat ja lopetan raskaan päivätyön ja siirryn osa-aikaiseksi yrittäjäksi. Ai että... Sitä päivää odotan kun voin irtisanoa itseni ja lopettaa. 20 vuotta tehnyt kahta työtä ja yrittänyt melko pienillä tuloilla saada järkevän ja tavallisen elämän. Nyt alkaa olla sen verran hyvä tilanne, että tämä tulee olemaan mahdollista.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Jasmin 
Päivämäärä:   2.3.21 20:33:18

Mille alalle Sanna vaihdoit?

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: /€/ 
Päivämäärä:   2.3.21 21:07:08

Irtisanouduin ”oravanpyörästä” eli 9-17 työaikaisesta työstä, pidin välivuoden ja ryhdyin sitten tekemään yrittäjänä sitä samaa mitä tein noin 10v ja se oli hyvä päätös.

Lisäksi tienaan noin puolet enemmän, asun yksin landella eläinten kanssa joten nyt ehdin tehdä valoisaan aikaan huomattavasti enemmän kaikkea kivaa. Töitä teen yleensä muutamana päivänä viikossa, muutoin harrastelen yms.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.3.21 21:16:02

"Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 2.3.21 16:37:40

Alkaminen yrittäjäksi ja oravanpyörästä "poistuminen" ovat täysin vastakkaisia toimenpiteitä. :D"

Mä olen toteuttanut tämän. Yritys liittyy harrastukseen ja olen täysin oman itseni herra tai rouva. Mulla ei ole mitään työaikoja, ei työtunteja eikä oikeastaan mitään velvoitteita. Teen töitä paljon koska tykkään tästä, mutta työn sisältö menee ihan kunkin päivän fiiilksen mukaan. Jos fiilistä ei ole, niin jään himaan. Myös tällaisena univaivaisena toimii tosi hyvin se, että töitä voi tehdä milloin haluaa. Jos on huono yö niin istun keittiössä tekemässä töitä ja jos on hyvä yö eli saan nukuttua hyvin niin menen töihin vasta joskus iltapäivällä. Menemisistä ja tulemisista ei tarvitse tehdä selontekoa kenellekään.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   2.3.21 21:18:03

Valmistuin lääkäriksi ja tein alan hommia pari vuotta kunnes totesin että ei enää. Samaan aikaan mummolani tuli myyntiin ja ostimme sen. Nyt puoliso tekee it-alan hommia pitkälti etänä, minä kasvatan pienessä mittakaavassa lihakarjaa. Lapsia on kaksi ja he kasvavat kouluikään kotona.

Tekemistä on koko ajan, välillä kiirekin, mutta väsymys on onnellista, ruumiillista väsymystä ja oman aikataulunsa saa ruukata mieleisekseen. Ei tässä herroiksi eletä, mutta pärjätään.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.3.21 07:03:40

Asuntosijoittamista en pidä riskittömänä. Vuokrarästit ja vuokralaisen tuhoama asunto voi syödä vuoden vuokratulot.
Omasta metsästä ajatus tehdä joskus pikkupirtti. Ei sähköä, puulämmitys. Alkeellista elämää ja päivä saa kulua niihin puutöihin, lumitöihin, ruuan kasvatukseen ja muuhun elämisen perustarpeiden hankkimiseen.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   3.3.21 07:11:19

Kertokaa esimerkkejä niin kovapalkkaisesta työstä että sitä voi tehdä vaan puolen viikkoa? Lähinnä mietin sitä että kaikki kovapalkkaiset työt mitä minulle tulee mieleen on myös niin vaativia että ei sellaisiin palkata ketään patalaiskaa perunaa joka haluaa olla töissä 2-3 pvä viikossa enkä keksi yhtäkään kovapalkkaista työtä jossa työtehtävä sallii sen että sitä tehdään vaan pari pvä viikossa.

Toki koalle palkalle voi olla monta määritelmää, mutta tässä yhteydessä oletan että puhutaan niin kovasta palkasta että puolen viikon työllä tienaa kuukaudessa vähintään sen 3-4k että sillä puolella työviikolla elää ja harrastaa

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.3.21 07:45:46

Työttömästä maalle yrittäjäksi ei ole oravanpyörästä poistumista.

Helsingissä asuvasta pankinjohtajasta viitasaarelaiseksi joogastudion pitäjäksi ja vyöhyketerapeutiksi taas sitten on.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: saxobeat 
Päivämäärä:   3.3.21 08:16:24

Kovapalkkainen työ voisi olla esim. oma praktiikka (lääkäri / eläinlääkäri / maansiirtofirman omistajuus / tms).

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: hanna 
Päivämäärä:   3.3.21 08:30:34

tuosta lämmittämisestiä sen verran että kyllä puita saa kantaa mutta siihen tottuu..nyt maaliskuussa alkaa jo kyrpimään kun ei se kevät vielä tullutkaan :)
poltan prikettejä ja puita ja lämmityskustannukset pysyy kohtuullisena n. 200e/kk sähköt ja neliöitä on 200

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Voihan 
Päivämäärä:   3.3.21 08:54:29

Olen lujuuslaskija ja tein täyttä päivää 10 vuotta. Nyt palkka n. 3000€ ja töissä oon n. 20h viikko, vaihtelee projektien mukaan. Etänä teen suurimmaksi osaksi. Lisäksi olen sijoittanut asuntoihin ja osakkeisiin, saan pääomatuloja n. 800€/kk. Jään 10 vuoden sisällä pois kokonaan töistä, olen silloin 50 vuotias. Keskityn asuntojen osteluun ja remontointiin

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   3.3.21 09:14:14

"Suurin askel oravanpyörästä poistumiseksi on hankkia niin kovapalkkainen työ, että pärjää osa-aikaisella työnteolla. "

Joo...mulla on niin kovapalkkainen työ, että pärjäisin ihan ookoosti puolellakin palkalla. Mutta tää on tämmöistä johtajahommaa, jossa työpäivät venyy ja käytännössä töihin pitää olla valmis melkein mihin aikaan tahansa, jos jotain yllättävää sattuu tai pitää palaveerata jenkkien kanssa. Jos siirtyisin osa-aikaiseksi, niin en voisi tehdä vastaavaa työtä eikä siten palkkakaan olisi riittävä. Voisin kuvitella, että esim. erikoistuneena lääkärinä oliis mahdollisuus tehdä osa-aikaisesti töitä ja silti saada ihan hyvää palkkaa.

Tuo korvessa vs. keskustassa asuminen: nyt korona-aikaan olen tehnyt töitä mökiltä ja kyllä täällä kuluu niin paljon vähemmän rahaa.

-Hankintahinta huomattavasti pienempi kuin kaupunkiasunnossa
-Ei mitään ravintoloita, baareja ja muita houkutuksia lähistöllä - kaupassa käy kerran viikossa eikä tee koko ajan heräteostoksia tai osta lattea ja pullaa mukaan tai syö kympin lounaita
-Puista osa omasta metsästä, vaatii kyllä moottorisahan (lapeja voi tehdä ihan käsivoiminkin, tai esim. vuokrata klapikoneen vaikka viikonlopuksi)
-Pienen torpan lämmittäminen ilpillä on kyllä halvempaa kuin ostopuilla lämmitys - kovimpina pakkasina sähkölasku on pari sataa kuussa, muuten riittää paljon pienemmät summat
-Ruuasta voi kasvattaa osan itse - tähän mulla on hyvin vähän mitään "laitteita", lapio käytössä enimmäkseen ja jotain lannotteita ostan, vaikka tarkoitus olisi saada jatkossa kompostista suurin osa lannoitteistakin. Siemenet maksaa toki jotain. Hommaa on eniten keväällä, mutta ihmettelen mitä ne tyypit oikein tekevät jotka valittavat, että viljely on jotenkin tosi työlästä.
-Luonnosta voi kerätä ja säilöä paljon ruokaa. Meillä syödään sieniruokaa kerran viikossa, määrä voisi melkein nostaa kahteen. Villivihanneksia on kuivattuna jonkin verran, marjoja kuivattuna, hillona ja pakasteena. Jos voisi kalastaa, niin se toisi vielä lisää ruokaa pöytään vuoden ympäri. Odotan jo, että maasta nousee kohta taas vihreää, ja salaatin voi kerätä omalta pihanurmikolta.

Kalliimpaa tässä on vain auton pito.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Sol 
Päivämäärä:   3.3.21 09:51:43

Muutama vuosi sitten myin hevosen pois ja irtisanouduin vakityöstäni, joka oli käynyt liian raskaaksi. Sen jälkeen olen ollut määräaikaisissa hommissa (osa- ja kokoaikaisia) ja työttömänä. Nyt etsin osa-aikaista työtä. Ei omistusasuntoa, kohtuuhintainen rivitaloasunto kehyskunnassa, pienessä kylässä, luonto lähellä. Vanha auto. Muutama kissa. Kk-menot 1000-1200 €. Olen säästänyt kaikessa.

Kokonaan "oravanpyörästä" pääseminen lienee mahdotonta, mutta elämässä voi tehdä monenlaisia valintoja. Useammat ihmiset eivät vain ole halukkaita luopumaan saavutetusta elintasostaan. Minulla ystäviä ja sukulaisia, jotka ihmettelevät tapaani elää. Miksi en halua omistusasuntoa? Miksi en tee uraa? Miten voit elää noin huolettomasti? Miten voit tulla toimeen noin vähällä? Vastaan, koska elämäni arvot eivät ole kiinni omaisuudessa tai titteleissä. Olen onnellinen kun ei ole enää hirvittävää työstressiä. Olen onnellinen kun elämässä on aikaa ELÄÄ ja tehdä niitä asioita joista nauttii. Olen onnellinen pienistä yksinkertaisista asioista. Luonnossa liikkuminen, iltapäivän teehetki korvapuustin kera, hyvä kirja, ystävän näkeminen jne.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   3.3.21 13:13:07

Up

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: sole 
Päivämäärä:   3.3.21 13:19:58

titääkö aloittaja mitä käsite oravanpyörä tarkoittaa?

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   3.3.21 14:36:57

200 euroa kuussa sähköön on todella paljon.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 15:07:48

1e/m2/kk lämmitykseen ei ole paljon

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: saram 
Päivämäärä:   3.3.21 15:10:16

Minä voisin. Ja harkitsen. Minulla on myös mahdollisuus.
On hyvä velaton mökki, jonka kaikki kulut n 1500/v. Sähköt, porakaivo, hyvä tie jne.
Polttopuita riittää pihapiiristä 30 vuodeksi.
Nykyään saa tosi halvalla hyviä autoja ja pelkän liikennevakuutuksen kanssa niiden pitäminen on halpaa.
Voisi olla puoli vuotta aina jossain läpimässä ja puoli vuotta omassa mökissä. Jos myyn yritykseni, tase pitää minut hyvin pinnalla. En pidä elämääni oravanpyöränä ja varmaan tekisin mökistäni käsin asiantuntijatöitä, mutta just sen verran kuin huvittaisi enkä ns kiinteää laskutusta eli kiinteää työtä. Ei minua työnteko haittaa, mutta vapaus tulla ja mennä olisi kiva.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   3.3.21 15:34:45

"200 euroa kuussa sähköön on todella paljon."

Juu, samaa mieltä Mutta mulla tulee varmaan helmikuussa about sen verran. Tai itse asiassa perusmaksu 20 + siirto jotain 70 + sähkö siihen päälle, taitaa jäädä kuitenkin alle 200. Kesällä sähkölasku ei sitten olekaan paljoa perusmaksua enempää. Puut vaan maksaa myös, ja öljy ja muut vaihtoehtoiset lämmitystavat.

Kun maksaa kerrostalossa vastiketta päälle 300 joka kuukausi, niin tuo tuntuu vaan tosi pieneltä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.3.21 17:12:45

Ensinnäkin...
-Työtön ei saa asuntolainaa
-Juuri aloittanut tuottamattoman yrityksen pyörittäjä tuskin saa asuntolainaa
-Korpimökkeihin ei saa asuntolainaa moni hyvätuloinenkaan, kun niitä ei sijainnin takia hyväksytä vakuudeksi. Pitäisi siis olla säästössä omaa rahaa sekä ostamiseen, että jokaiseen remonttiin.
-Tontti, jolla on riittävästi puustoa lämmitystarpeiden pitkäaikaiseen täyttämiseen, on kallis.

A: hyväkuntoista taloa on todella vaikea löytää isommallakaan budjetilla, eikä sekään hyväkuntoisena tule pysymään, jos omistaja tuudittautuu harhaan, että tulevia remontteja varten ei tarvitsisi kertyä joka vuosi varallisuutta. Iso remontti on aina tulossa jossain kohtaa tulevaisuudessa, jos ei suunnittele talon purkua.

Sol: vuokralla asuminen on todella kallista, paljon helpompi downsiftata velattomassa omistusasunnossa, vaikka niihin remontteihin pitääkin varautua. Vuokralaiset yleensä maksaa käytännössä sekä remonttikulut, että voittoa vuokranantajalle. Poikkeuksena ainoastaan muuttotappiopitäjien vuokrakämpät joille kysyntää niin vähän, että vuokranantajat joutuu vuokraamaan tappiolla, kun ei myydyksikään saa.

d: Arkkitehdit on kaukana oikeasti kovista palkoista, mutta tiedän siltä alalta useamman omasta halustaan 60-80% työaikaa tekevän. Kun kokemusvuosia on riittävästi ja neuvotteluasemat riittävän hyvät ylipäätään osa-aikaisuuden saamiseen, niin palkka alkaa riittää siihen 3-4t bruttopalkkatasoon vähän vähemmilläkin työtunneilla, ei toki varmasti ihan puolikkaalla työajalla. Eikä osa-aikaisuuksia opintojen jälkeen kovin helposti heru ennen kuin työmarkkina-asema on erityisen hyvä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.3.21 17:37:52

Mä hyppäsin, osakesalkkuni avulla.
Nyt teen osakekauppaa, jolla elätän itseni. Olen toki oman elämäni Rouva, mutta kyllä tässäkin tietty aikataulu on, kun pörssit ovat auki tiettyinä aikoina. Hereillä pitää olla, jos osakkeita haluaa oikea-aikaisesti ostaa/myydä.

Eniten tykkään siitä, että teen töitä todellakin vain itselleni, en pomolle. Ei ole monimutkaisia tulospalkkioita tai tiimipäiviä. Ei tämä kaikille sovi, mutta minä en ole kovin sosiaalinen. Palkkaa ei myöskään tule joka kuukausi saman verran, vaan aalloissa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: —— 
Päivämäärä:   3.3.21 17:56:31

Minulla on sähkölasku ollut tänä vuonna parhaimmillaan 300-400per kk siirtomaksuineen, mutta lämmitysmuotona sähkö ja kaikenlisäksi lämpöpuhallin hurisee tallilla kahdessa eri huoneessa miltei jokaisena päivänä talvikuukausina

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   3.3.21 18:50:23


"A: hyväkuntoista taloa on todella vaikea löytää isommallakaan budjetilla, eikä sekään hyväkuntoisena tule pysymään, jos omistaja tuudittautuu harhaan, että tulevia remontteja varten ei tarvitsisi kertyä joka vuosi varallisuutta. Iso remontti on aina tulossa jossain kohtaa tulevaisuudessa, jos ei suunnittele talon purkua."

Mulle on varmaan sitten sattunut vain hyvä tuuri sillä olen hyvin pärjäillyt ilman mitään isompia remontteja vanhassa mummönmökissä nyt pitkään ja minusta tuntuu että näitä kyllä vanhoissa taloissa riittää kun on kunnolla tehty. Toki, hienouksia tässä ei ole, vesi tulee kylppäri ja wc kyllä löytyy. Mutta muuten talo kaipaisi pientä pintaremonttia, myös ulkopuolen maalausta yms. Mutta nämäkin on sellaisia asioita mitä ilman voin kyllä elää, ei tarvitse olla mikään modernin näköinen eikä vanhat tavarat haittaa. Ja näitäkin juttuja aika halvalla loppujen lopuksi voi muuttaa. Toki talon maalaus ulkoa kyllä maksaa tai sitten siihen voi ruveta itse.

Hommaahan tässä riittää, puita olen saanut ihan omilta mailta ja vanhempien mailta välillä valmiiksi pilkottunakin. Toki niidenkin sahailun joku voi nähdä työläänä mutta itse olen tottunut siihen että näitä hommia riittää enkä oikeasti edes nää kovin työläänä talvella kolaamista tai puiden kantelua sisälle liiteristä yms.Välillä ostan krikettejä ja valmiita polttopuita. Sisällä pari patteria talvisin, ei nyt hirveästi maksa.

Toki hyvähän se on varautua rahallisesti korpimökkien remppoihin, tekee itse tai on tuttuja valmiina auttamaan.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 19:25:42

"On varmasti hommaa vanhan mökin pitämisessä lämpimänä ja muutakin hommaa riittää mutta kyllä se pidemmän päälle varmasti halvempaa on jos mitään isoja remppoja ei tule."

En nyt oikein ymmärrä yhtälöä "vanha mökki" ja etteikö isoja remontteja tulisi. Jos on tehty max 10v sisään kaikki isot niin on toki hyvä tilanne eikä mitään isoa odotettavissa 10-20v aikana, mutta tämmöiset ei ole halpoja edes syrjäseuduilla. Ja silti ne rempat on jossakin kohtaa vastassa uudelleen, joten niihin pitää säästää jos ei halua ottaa lainaa.

Useimmat vanhoissa taloissa asuvat tekee jatkuvasti jotain remonttia, vähintään 5v välein on laiteltu aina jotain. Katto, lämmitysjärjestelmä, putket, sähköt, ikkunat, märkätilat, pintoja..
Ja puulämmityksessä on työtä, puukin maksaa ja jos itse haluaa tehdä niin kalusto maksaa ja metsä itsessään maksaa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   3.3.21 19:42:48

”En nyt oikein ymmärrä yhtälöä "vanha mökki" ja etteikö isoja remontteja tulisi. ”

Jaa mitähän ne isot remontit sitten oikein olisi? Vanhoissa mökeissä on se hyvä puoli, että ne on tehty vanhoilla tekniikoilla ja rempasta suoriutuu maallikkokin.

Peltikatto kestää kymmeniä vuosia (ok, pitää maalata ehkä 10-20 vuoden välein, mutta maalauksen voi tehdä itse). Putket ei omakotitalossa maksa kamalasti tehdä. Ulkoverhouksen maalaaminen parinkymmenen vuoden välein. Ikkunat on meillä alkuperäiset, kunnostetaan kesäisin muutama ikkuna kerrallaan kittaamalla ja maalaamalla. Pikkuhiljaa kun opettelee hommat ja korjailee aina tarpeen vaatiessa, niin pysyy hökkeli kunnossa...

Ja kyllä näitä myydään vaikka mille työttömälle luuserille, jos on rahaa jolla maksaa. Oravanpyörästä hypätessä olettaisin, että vanha asunto myydään pois. Kaupunkikämppä 300k ja vanha mökki maalta 70k. Siinä saa vielä jotain säästöönkin remppojen varalle.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   3.3.21 20:33:16

titis: Hevosalalta työttömänä olevalla aloittajalla ei mahda olla velatonta 300t asuntoa myytäväksi... Työttömän tai kannattamatonta yritystoimintaa puuhastelevan budjetissa hyvin pienikin remonttikustannus on äkkiä mahdoton kuluerä ja kun kunnossapidosta ei huolehdi ajallaan, on remontin tarve entistä isompi.

Ja vaikka vanhojen talojen kunnostuksesta on mahdollista asiasta kiinnostuneen ja kärsivällisen maallikonkin selvitä, niin kaikista talon omistajista ei vaan ole ihan joka hommaa itse tekemään. Lisäksi edellytyksenä on se, että talon olisi pitänyt säilyä sellaisessa laatutasossa, mikä mahdollistaa itse tekemisen. Jos ikkunat on uusittu 25v sitten niin melkoisen verstaan saa rakentaa, jos meinaa omin pikkukätösin valmistaa niiden tilalle alkuperäistä vastaavat maallikonkin kunnossapidettävissä olevat ikkunat.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Sol 
Päivämäärä:   3.3.21 20:52:31

O, maksamme puolison kanssa rivarikolmiosta 900 € vuokraa ja se sisältää lämmityksen, netin, veden ja kaksi autopaikkaa. 450 € per lärvi on mun mielestä edullinen. En usko että omistusasunnossa pääsisimme halvemmalla.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.3.21 21:06:48

titis ei tainnut tosiaan kommentoida aloitukseen, aloittaja kertoi olevansa työtön entinen hevosalan työntekijä, joka vasta suunnittelee sitä yritystoimintaa.

ilman muuta voi lähteä downshiftaamaan korpeen jos voi ostaa rahalla sen mökin ja jää vielä yli 200 000e sukanvarteen :D

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Sammy 
Päivämäärä:   3.3.21 21:14:24

Kymmenisen vuotta yrittäjänä, teen töitä noin 12-14h/ viikko sekä lisäksi satunnaisesti keikkaa ihan toiselta alalta. Näppiin jää keskimäärin 4000€/kk. Jonkin verran tulee passiivista tuloa sijoituksista, joita kartutan pikkuhiljaa.

Maalla okt:ssa asuminen on aika edullista. Me lämmitetään pelkällä puulla, ja tehdään itse osa tuulen kaatamista ja pihan reunan raivauksista, loput ostetaan paikallisilta. Keskimäärin rahaa polttopuihin on mennyt vuositasolla n. 100-200€. Muita kiinteitä kuluja on kiinteistövero 220€/vuosi, jätehuolto 60€/vuosi, sähkö siirtoineen noin 100-200€/kk, vesilasku 30€/kk.

Okt:ssa on joka vuosi jotain rempattavaa ja huollettavaa, mutta aika hyvin on saatu suunniteltua ja toteutettua rempat etukenossa, ennen kuin mitään on hajonnut.

Meillä menee paljon aikaa ja rahaa (ja tilaa) harrastuksille - ja unelmille, joita on moneen lähtöön. Mulle juuri nuo harrastukset ja tavallaan aika boheemi elämäntapa on elämän suola, joita ilman en olisi onnellinen. Kaupungissa ei olisi mahdollisuuksia tälle elämäntavalle, enkä pidä kaupungeista oikein muutenkaan, täällä on kuitenkin alle 5km säteellä kaikki ne palvelut joita tarvitsen, ja vähän enemmänkin.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:20:35

Titis, luettelin jo remonttikohteita samassa viestissä mistä lainauksen otit. Eikä todellakaan maallikko hallitse esimerkiksi putkia tai sähköjä, saati että olisi järkevää lähteä moisilla virityksillä riskeeraamaan jopa henkeään. Lisäksi remontit maksaa aina vähintään materiaalien osalta, vaikka tekisikin itse. Sanon tämän ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä asun juuri siinå syrjäkylän 80t talossa, jota remppaillaan omin kätösin itse. Me vaan käydään töissä, ollaan parin eri raksa-alan ammattilaisia, perheistä löytyy lisää, ja silti ne rempat käy lompakon päälle.
Ja tosiaan juttusi ontuu jo siinä että ap:lla ei taida olla sitä kaupunkiasuntoa josta saisi kolmattasataa tonttua sukanvarteen.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   3.3.21 21:28:45

Kommentoin yleisesti tuota peräkylä vs. kaupunkiasuminen, ja peräkylillä se kokemukseni
mukaan on halvempaa. Kaupunkiasunnossakin ne rempat tulee ihan samalla tavalla, mutta siellä maksat niistä vaan enemmän kuin maalla ja jokaista maalausta varten tarvitaan ammattilaisporukka tekemään. Kaupunkikämpässä tuntuu, että joka vuosi tulee jostain ihan naurettavasti pikkurempasts 5-10k remppalasku ja putkiremppaan menee kymmeniä tuhansia.

Sähköt ja putket toki maksaa. Sähköjäkään ei kuitenkaan tarvitse ihan joka vuosi uusia, putket ehkä 50 vuoden välein? En sano että kaiken voi tehdä itse, mutta vanhassa okt-talossa voi tehdä enemmän itse kuin uudessa okt:ssa ja kerrostalossa ei voi tehdä mitään. Oravanpyörästä poistuneella riittänee aikaa enemmän kuin tällaisella viikonloppuremppaajalla.

Ja lisäksi maalla on nuo mahdollisuudet kasvattaa ja kerätä ruokaa itse sekä tehdä polttopuita itse.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:35:25

Tisis, putket tehdään yleensä 20-30v välein, 40v putket on jo kovin harvassa. Ja maalla hinnat on korkeammat koska kilpailu on vähäisempää kuin kaupungissa. Aika pahasti menee metsään tuolla mututuntumallasi siis. Polttopuiden tekoonkin tarvitaan ne tarvikkeet ja itse metsää, kaikki maksaa ja alkuinvestoinnit ei mitään pieniä ole. Mutta tokihan kaikilla on se +200t sukanvarressa, kuten suuressa viisaudessasi kerroit ;)

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.3.21 21:36:02

Samu: Millaisia harrastuksia ja muuta ajanvietettä teillä on? Ihan mielenkiinnosta kyselen :)

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:37:24

Ja vielä itsekasvatettu ruoka halpaa, hah :D. Ehkä joku kesän keräsalaatti ja tillinippu omasta maasta, mutta siinäpäs se.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   3.3.21 21:38:06

No kyllä kaupungeissa remontit maksavat enemmän kuin maalla, ei ole mistään kilpailusta kiinni. Silloinhan Helsingissä olisi halvinta teettää remontit, heh.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:43:19

Helsinkihän on Suomen ainoa kaupunki, heh. Ja tosiaan itse toimin rakennusalalla pienessä syrjäisessä kunnassa, mutta työt liikkuu ja välillä kuljen saman firman työmailla isommissa kaupungeissa ja teen jonkin verran myös tarjouksia. Joten kaupunkien ja "landen" hintaerot ovat hyvinkin tuttuja.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   3.3.21 21:48:21

Niin siis asun itse osittain mökillä maalla, että ihan omakohtaista kokemusta on. Ja sori, kerrostaloihin putket tehdään noin 50 vuoden välein, omakotitaloihin ilmeisesti useammin. Mutta okt:ssä putkirempan hinta on murto-osa kerrostalon putkirempan hinnasta.

Olen teettänyt remppoja kaupungissa ja maalla, ja maalla on ollut huomattavasti halvempaa kun itse etsii tekijän. Usein olen myös maalla päätynyt tekemään itse.

Mies on tuossa talven mittaan ihan kirveellä tehnyt polttopuita metsästä, moottorisaha maksoi kyllä jotain joo alun perin.

Tässä kai puhutaan oravanpyörästä hyppäämisestä. Toki asuminen aina maksaa jotain, mutta työssä käyvän pitää hommata asunto työpaikan läheltä ja sekin maksaa. Jos haluaa pois oravanpyörästä, niin kulujen minimoiminen mahdollisimman halvasti asumalla lienee järkevää? Ja juu, alkuinvestointi maksaa ”jotain”, mutta kaupunkkämpän ostaminen maksaa myös ja kulut ovat asuessa isommat. Toki jos pitää saada joku jättimäinen lukaali, niin sen ostaminen ja ylläpito on kallista.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   3.3.21 21:48:26

Siis väität, että esim. putkiremontit maksavat esim. Jämsässä 1500 euroa neliötä, kun Turussa maksaa 800€?

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.3.21 21:52:12

Juu tuota, en ota mitään kantaa tuohon esimerkkiisi. Ihan itse sen väänsit. Maalla voidaan laittaa yksinkertaisesti paremmat katteet kun kilpailu on vähissä, isommilla paikkakunnilla on taas tiukempaa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Juu tuota 
Päivämäärä:   3.3.21 21:53:42

No en usko hetkeäkään tuohon.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.3.21 22:09:53

Samaa tavoittelen. Opiskelen tällä hetkellä amkissa ja ala kiinnostaa - mutta haluan olla oman elämäni herra. Viimeiset viikot olen tehnyt valtavasti tutkimustyötä internettyön eteen.

Netissä on rahaa. Paljon. Tällä hetkellä oma tavoitteeni on luoda affiliate markkinoinnin kautta uralle pohja ja jatkaa siitä esim. verkkokauppa-alalla. En edes yritä lähteä luomaan yritystä suomen markkinoille vaan työkielenä englanti ja pääkohteena jenkit.

Uskon että on mahdollista, sen verran on viestintä- ja markkinointialan ymmärrystä taustalla sekä tietysti erinomainen englanninkielen taito. Nyt viime viikkojen tutkiskelun jälkeen olen tainnut löytää sen mistä lähden liikkeelle, eli bloggauksen ja affimarkkinoinnin.

Tavoitteena että tällä tulen elättämään itseni 3-5 vuoden kuluttua, eli niihin aikoihin kun valmistun. Sen jälkeen muutto jonnekkin lämpimään, matkustelua ja läppärillä työskentelyä. Mahdollista mutta tietysti haastavaa!

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   3.3.21 22:15:18

"
O, maksamme puolison kanssa rivarikolmiosta 900 € vuokraa ja se sisältää lämmityksen, netin, veden ja kaksi autopaikkaa. 450 € per lärvi on mun mielestä edullinen. En usko että omistusasunnossa pääsisimme halvemmalla."

Eihän tuo kallis ole, mutta samalla summalla maksaisi kolmion omaksi 15-20 vuodessa ja sen jälkeen asumiskulut onkin todella pienet. Tosin yllättävissä elämäntilanteissa omistusasunnossa asuva jää yhteiskunnan avun ulkopuolelle, joten puolensa tietysti molemmissa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.3.21 22:21:46

Joku tulee kohta sanomaan että ei noilla kirjoitustaidoilla. Juuri nyt on melkoinen univelka kahden viikon 10-12h/pvä työtutkimusputken jälkeen joten antakaa anteeksi. :D

Jos verkossa tehtävää etätyötä harkitsee niin siinä kohtaa todellakin suosittelen jenkkimarkkinan katselua, tai edes jotain muuta kuin suomea. Affimarkkinointi ja dropshipping voi hyvälle tekijälle olla valtava tulonlähde.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   3.3.21 22:29:39

”Ja vielä itsekasvatettu ruoka halpaa, hah :D. Ehkä joku kesän keräsalaatti ja tillinippu omasta maasta, mutta siinäpäs se.”

Mikä siinä maksaa? Siis jos ei kasvata lämmitetyssä ja valaistussa kasvihuoneessa? Mä en ole kovin montaa latia omaan kasvimaahani kyllä laittanut. Kasvatan sellaisia kasveja jotka tuntuu viihtyvän, joita ei saa kaupasta tai jotka ovat kaupassa kalliita. Yrteistä monet jopa talvehtii, eikä niille tarvitse tehdä juuri mitään (vertaa jos ostaisi kaupasta tuoreita yrttejä). Ihan se salaattikin on edullista, jos sen muuten ostaisi kaupasta. Itse kasvatetut toki myös maistuu paremmilta tai vähintään niiden kuvittelee maistuvan paremmilta :)

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.3.21 22:50:32

Käypäisiä käytettyjä Huskuja saa parilla sataa ja hyvän kirveen satasella. Tankillisella kaataa ja pätkii yhden talven polttopuut. Loput hoituu käsin. Polttopuiden teko kallista?

Kasvimaa ei montaa aaria vie, siemenet saa kolikoilla. Kallista?

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   3.3.21 22:59:42

Komppaan titis:tä. Huomaa että näillä inttäjillä ei ole juurikaan omakohtaista kokemusta. Miten usein niitä ikkunoitakin pitäisi vaihtaa? :D tai laittaa sähköjä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   4.3.21 06:17:44

Pp ja titis, pointti taisi olla se, että jos alkupääoma on kovin pieni, se tuleva maallemuuttaja on työtön ex-duunari kenellä ei ole säästöjä, niin hän tuskin saa ostettua paikkaa, joka on valmiiksi kunnossa, vaan ottaa sen monien mahdollisuuksien remonttikohteen. Silloin se "ei mun mielestä putkiremppa ole kallis ok-talossa" voi viedä koko vuoden lisäbudjetin, jolloin ne sähköt jäävät laittamatta, ikkunat falskaavat edelleen ja huomataan, että puiden teko onkin aikaavievää eikä niitä omalta tontilta riitä loputtomiin, kun pikkubudjetilla ei saatukaan lisäksi metsää. Ja joo, on halpaa kasvattaa itse salaattia, yrttejä ja vaikka porkkanoita, mutta jo esimerkiksi kananmunat tulevat kalliimmiksi itse kanoja pitäen (tosin maistuvat paremmalta).

En missään nimessä lyttää aloittajan tai muunkaan ideaa, mutta tietty realismi kannattaa säilyttää. Se ei tosiaan ole konsti eikä mikään muuttaa maalle, jos on ensin myydä velaton muutaman sadantonnin kaupunkiasunto ja ostaa sellainen torppa, mitä ei heti tarvitse lähteä isosti korjaamaan.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   4.3.21 07:29:54

”Silloin se "ei mun mielestä putkiremppa ole kallis ok-talossa" voi viedä koko vuoden lisäbudjetin, jolloin ne sähköt jäävät laittamatta, ikkunat falskaavat edelleen ”ja huomataan, että puiden teko onkin aikaavievää ”

Juu, toki realistinen kannattaa olla. Toisaalta voi ajatella, että tiettyä keskeneräisyyttäkin voi oppia sietämään. Jos tämän vuoden budjetti menee putkiin, niin ne ”falskaavat ikkunat” ja nykyiset sähköt ehkä menevät vielä pari vuotta?

Meillä muuten 40-luvun talossa on ihan alkuperäiset ikkunat, jotka kyllä kestävät tässä ainakin meidän elinajan verran vielä. Toki niitä on entiset omistajat huoltaneet ja nyt vuorostamme me. Uudet vastaava ikkunat olisivat kyllä törkeän kalliit ja moderneja ikkunoita en tähän ottaisi edes ilmaiseksi.

Ehkä enemmän maalle muuttaessa pitää miettiä sitä, onko itse puuhastelijatyyppiä vai ei. Jos oravanpyörästä hyppääminen tarkoittaa lähinnä sohvalla makaamista, niin ei kannata kyllä mitään vanhaa taloa ryhtyä ostamaan. Mutta uutta, remppahuoletonta kaupunkitasuntoakaan ei ihan markalla osteta.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Sol 
Päivämäärä:   4.3.21 08:13:30

S, juu se on totta, että maksaisi, mutta aina tulee sitten ne remonttilainat. Taloyhtiön ja oman asunnon. Nyt vuokralla asuessa jos jotain hajoaa tai pitää rempata, ei kurista kurkkua että mistä ne rahat revitään. Ja sekin jos tulee työttömyys vaikka itselle ja puolisolle (ihan mahdollista tähän maailman aikaan), niin saa asumistukea. Elämäntilanteen puolesta vuokralla asuminen on joustavaa, jos tulee tarve muuttaa esim. työn perässä tai työttömyyden vuoksi halvempaan asuntoon, se on mahdollista kuukauden irtisanomisajalla. Itse koen vuokralla asumisen stressivapaammaksi kuin omistusasunnossa asumisen. Mutta se on varmaan myös ihmistyypistä kiinni miten luottavaisesti suhtautuu asioihin.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.21 08:18:59

On osin sukupolvikysymys, minkä kokee vapautena. Vanhemmille polville vapaus oli oma tupa, oma lupa ja maksettu asuntolaina. Nuoremmille polville vapaus on mahdollisuus muuttaa koska tahansa, mihin tahansa, asuntolainan tai kiinteistöjen estämättä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Sol 
Päivämäärä:   4.3.21 08:46:29

Juu ja vanhemmat sukupolvet ehkä myös vähän turvallisuushakuisempia? Tosin nyt kun työelämä on sitä silppua ja pätkää, niin.. elämä on ehkä muuttunut vähän epävarmemmaksi? Itse näen 25 vuoden asuntolainan vankeutena. Varmaan ajattelisin toisin jos olisin ns. työelämässä pärjännyt paremmin ja olisi luottoa siihen että töitä on. Itse en luota työelämään ollenkaan. :D

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   4.3.21 09:10:09

Titis, halpoina esimerkkeinä mainitsit juuri ne mitkä itsekin, salaatit ja yrtit. Jos kiinnostaa alkaa sen kummempaa kasvattaa, saati lihaa, maitoa tai munia, niin eipä se ihan pienellä kuokkimisella tule.

Jos ostaa talon joka on halpa ja jossa on kaikki rempallaan, voi olla että sietoraja tulee hyvinkin nopeasti vastaan. Kaupunkiasumisessa on tottunut siihen että joku muu huolehtii asiat.
Siinä ensimmäisen vuoden isäntä on raahannut käsipelillä kaikki sillä parinsadan huskulla kaadetut puut pihaan ja pilkkonut kuivumaan, emäntä lappanut talven puuta uuniin minkä kerkeää, nopeasti toteaa että mökki on niin vinkkainen että pakko lisäeristää ja miettiä ehkä pitävämpiä ikkunoitakin. Okei, tässä ensimmäisen muutaman vuoden remonttibudjetti meni. Sitten samana vuonna käy nuohooja toteamassa että leivinuuni käyttökieltoon, uusi on saatava. Siihen pölähtääkin kymppitonnin aukko, joka otetaan mistä? Ja seuraavana keväänä kattokin alkaa vuotamaan. Ja nämä ei ole mitään mahdottomuuksia, remonttitarpeet on ihan elävästä elämästä otettuja, ja tästä puuttuu vielä ne sähkö- ja putkirempat. Remontteja jos ei tee aikoinaan, ne ilmoittavat kyllä tulostaan, eivätkä kysele että olisiko nyt sopiva sauma, vai odotanko kymmenen vuotta. Mutta titishän vasta vapaaherraksi itsensä julistaneena entisenä hevosalan työntekijänä löysyttää niitä kukkaronnyörejä, kaikilla kun on se +200t takataskussa pahan päivän varalle ;)

Ja jos pitää sitä oravanpyöränä että käy 8h töissä, ajatukset vanhan talon remppaamisesta talotekniikkaa myöten omin kätösin, oman ruoan kasvattamisesta ja puiden tekemisestä pelkän moottorisahan ja kirveen kera... Ei välttämättä ihan se 8h päivässä riitä, ja voi tulla aika ankeana yllätyksenä miten "vähän" silläkin työnteolla saa, kun edessä on työmaa jolla ei ole loppua, rahaa ei tule mistään. Palkkiona on katto pään päällä, nippu tilliä ja muutama peruna. Ja se kattokin kun voi vuotaa...

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.21 09:46:38

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 4.3.21 08:18:59

On osin sukupolvikysymys, minkä kokee vapautena. Vanhemmille polville vapaus oli oma tupa, oma lupa ja maksettu asuntolaina. Nuoremmille polville vapaus on mahdollisuus muuttaa koska tahansa, mihin tahansa, asuntolainan tai kiinteistöjen estämättä.

^ Täällä samoja ajatuksia. "Asuntolaina on sijoitus!" No eikä ole vaan yksi painava kahle. Mä en tule koskaan ottamaan asuntolainaa vaan opintolaina tulee olemaan ainoa lainani. Kerrytän varoja, sijoitan ja ostan käsirahalla. Siihen asti edullisissa vuokra-asunnoissa ja matkustellen.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: kotoilu 
Päivämäärä:   4.3.21 09:49:35

Somessa esitellään aina näitä orvanpyörästä poistuneita unohtaen mainita että ovat rikkaita, on paljon rahaa säästössä tai varakas puoliso mahdollistaa tuon.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.3.21 10:04:55

kotoilu - Niin, osa on säästänyt rahaa nuoresta asti, toiset ovat rikastuneet omalla työllä. Globalisoinnin kautta oravanpyörästä poistuminen tulee joka päivä helpommaksi.

Mutta jos jokin asia on taattu, se on se, että sinun asenteellasi se ei koskaan tule omalla kohdallasi tapahtumaan, koska uskot vain johonkin luojan lykkyyn etkä siihen että tämä on täysin realistista jokaiselle joka sitä oikeasti haluaa.

Tietysti se on siinä kohtaa vaikeampaa jos on jo solminut avioliiton asuntolainan, autolainan, kolmen hevosen ja kolmen lapsen sekä aviomiehen kanssa. Valintoja.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   4.3.21 10:56:48

En siis itse ole hevosalan ihminen, vaan ihan muissa hommissa. Haaveilen salaa oravanpyörän jättämisestä ja mummonmökkiin vetäytymisestä:

"Ja jos pitää sitä oravanpyöränä että käy 8h töissä, ajatukset vanhan talon remppaamisesta talotekniikkaa myöten omin kätösin, oman ruoan kasvattamisesta ja puiden tekemisestä pelkän moottorisahan ja kirveen kera... Ei välttämättä ihan se 8h päivässä riitä, ja voi tulla aika ankeana yllätyksenä miten "vähän" silläkin työnteolla saa, kun edessä on työmaa jolla ei ole loppua, rahaa ei tule mistään. Palkkiona on katto pään päällä, nippu tilliä ja muutama peruna. Ja se kattokin kun voi vuotaa..."

No, mä hommailen tuollaista työmaata nyt ihan vapaa-ajan harrastuksena. Töitä teen siihen päälle, eikä töissäkään kyllä riitä se 8 tuntia vuorokaudessa :)

Olen itse todennut, että sähköllä lämmittäminen on halvempaa kuin ostopuilla. Mies tekee jonkin verran polttopuita ihan omin pikku kätösin. Nyt etätöissä ollessa käy pillkomassa pölkkyjä klapeiksi taukoliikuntana. Jos haluttaisiin lähteä tosissaan puilla lämmittämiseen, niin vuokrattaisiin klapikone kerran vuodessa (60e/viikonloppu). Voi tosin olla, ettei tämä meidän pieni metsä edes ihan vielä riittäisi, jos tästä alkaisi kaikki lämmityspuut tekemään.

Täydestä omavaraisuudesta en haaveile, mutta olenkin sanonut, että _osan_ sapuskoista voi kasvattaa itse. Perunat, porkkanat, juurekset ei paljon kuokkaa kummempaa vaadi, lehtivihannekset, kurpitsat ja pavut tulee helposti myös. Metsän antimet on ilmaisia ja meillä ainakin luonnosta kerätyn ruuan hyödyntäminen on laskenut viikottaista ruokalaskua.

Kattokin vähän vuosi. Korjattiin itse. Ei vuoda enää.

Jos itse tekeminen, puutarhanhoito ja metsässä rämpiminen ei nappaa, niin tämähän olisi aivan kamala vaihtoehto, jota en suosittelisi missään nimessä. Mutta jos on kuten minä, ja pitää näitä mukavana harrastustoimintana, niin kyllä maalla elely olisi ihan sitä oravanpyörästä hyppäämistä.

Ja me ollaan vielä tällaisia kädettömiä toimistotyöläisiä :)

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   4.3.21 11:49:00

Pakko mainita kans tuo miten paljon lähimetsistä myös löytää ruokaa! Oma pakastin täynnä erilaisia marjoja, sieniä yms.. omien kasvatuksien lisäksi. Vaatii tietysti vähän viitseliäisyyttä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.3.21 17:29:47

"Meillä muuten 40-luvun talossa on ihan alkuperäiset ikkunat, jotka kyllä kestävät tässä ainakin meidän elinajan verran vielä. Toki niitä on entiset omistajat huoltaneet ja nyt vuorostamme me. Uudet vastaava ikkunat olisivat kyllä törkeän kalliit ja moderneja ikkunoita en tähän ottaisi edes ilmaiseksi."

-Joo, ei tarvitse olla ikkunoita uusimassa ikinä, jos onnistuu löytämään talon, jossa kunnolliset ikkunat on jäljellä ja kunnossa pidettynä. Ne halvat korpimökit vaan tahtoo olla joko niillä karseilla moderneilla halpisikkunoilla 30v sitten saneerattuja tai sitten viimeiset 50v täysin laiminlyötyjä, niin että ikkunan puitteissa ei ole oikein käyttökelpoista materiaalia jäljellä kunnostettavaksi. Asumiskuntoon saattaminen tulisi siis nimenomaan törkeän kalliiksi. Jos jollakin on myynnissä hyvin kunnossapidetty talo alkuperäisin rakennusosin, niin se on yleensä kaikkea muuta kuin halpa, eikä niitä montaa myynnissä edes ole, varsinkaan, jos ei etsi jotain valtavaa parin miljoonan kartanoa. (10v on tullut koko Suomen asuntotarjontaa seurattua).

Olennaista on juuri se, että oravanpyörästä on kyllä helppo hypätä, jos on pystynyt kerryttämään varallisuutta siihen asti ja onnistunut löytänyt hyvän talon tarkoitusta varten. Ei tarvitse olla rikas, mutta jotain täytyy jäädä sukanvarteen useamman vuoden ajan. Oravanpyörä on todella vaikea välttää, jos ei ole penniäkään alkupääomaa, kuten aloittajan tilanne vaikuttaa olevan. Tai jos hyvien vaihtoehtojen puuttuessa joutuu asumaan huonoissa.

Sol: Vuokralla asuminen voi yllä olla todella huoletonta (jos asunnon laatutasosta ei piittaa) ja sikäli ymmärrän sen valinnan hyvin, mutta siitä huolettomuudestaan kyllä maksaa todella kovaa hintaa kuukausittain. ;) Varsinkin kun se huolettomuus voi loppua yllättäen täysin itsestä riippumattomista syistä. Omistaja taloyhtiössäkin sentään saa vaikutusmahdollisuuden ennen päätösten tekoa ja varoitusaikaa ennen toteutusta. Vuokralaiselle vain ilmoitetaan, että nytpä käy näin.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.3.21 17:41:41

Mielenkiintoinen keskustelu. Täällä on kirjoitettu siitä, miten köyhä irrottautuu oravanpyörästä:

https://www.kaarinadavis.com/2011/10/ukk-miten-koyha-irrottautuu.html

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   4.3.21 19:42:23

”Jos jollakin on myynnissä hyvin kunnossapidetty talo alkuperäisin rakennusosin, niin se on yleensä kaikkea muuta kuin halpa, eikä niitä montaa myynnissä edes ole, varsinkaan, jos ei etsi jotain valtavaa parin miljoonan kartanoa. (10v on tullut koko Suomen asuntotarjontaa seurattua).”

Noita pilalle remppaamattomia mummonmökkejä tuskin on missään oikotiellä kauheasti myynnissä. Mutta täällä ihan varsinaissuomen kun maaseudullakin näkyy tuommoisia puoliksi hylättyjä vanhoja taloja vaikka kuinka. Niihin ei ole vaihdeltu ainakaan uusia ikkunoita koskaan. Meidän mökin hankintahinta oli noin 50k, mutta tämä on toki tosi pieni (kartano on tästä hyvin kaukana).

Luulen, että oikea foorumi näiden löytämiseen on paikallisten kauppojen ilmoitustaulut ennemmin kuin mitkään isojen toimijoiden portaalit.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 19:51:03

Saako tuollaiseen puoliksi hylättyyn alkuperäiskuntoiseen vanhaan taloon lainaa? Millä prosentilla sellainen voisi toimia takuuna, ts. paljonko tarvittaisiin omaa rahaa tai muuta takuuta? Paljonko varaisitte korjauskustannuksiin, mitä noin karkeasti arvioiden maksaisi laittaa putket ja sähköt uusiksi? Pintaremppaa varmaan tekisi itsekin eli se menisi materiaalien hinnalla.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.3.21 20:25:52

Kukaan ei osaa arvioida, kaikki downshiftaajat ostavat torppansa velattomina ja rahaa on sukanvarressa? No, ei tämä ihan lähivuosien haave olekaan, vielä on aikaa säästää...

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Joiku 
Päivämäärä:   4.3.21 20:37:30

Onhan Suomi täynnä myös hyväkuntoisia vanhalla sisustuksella olevia taloja pienissä kunnissa kun sijaitsevat ja vanhukset kuolee niin perikunta myy pois. Talot on rakennettu yleensä 1920-1980 luvuilla. Jossain 80-luvun omakotitalossa on ihan erilaiset remonttitarvetta kuin 1920 tai 50 luvun talossa. Toki kannattaa katsoa kauanko on ollut tyhjillään/ onko ollut tyhjillään ja mitä perusremontteja on tehty, mikä lämmitys, miten katto ja rakenteet onko vesivaurioita? Mihin vedet on johdettu sisällä ja ulkona jne.
Lisäksi jos oikeasti maalle haluaa voi tarvita raktorin ja muita koneita että saa vaikka lumityöt tehtyä, jos omaa tietä on kilometrejä. Ei niitä kunnat pidä auki.. jne. Sitä perushommaa on monenlaista, jos okt muuttaa kerrostalosta se voi yllättää.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Mirri 
Päivämäärä:   4.3.21 21:19:50

Niitä peruskuntoisia tönöjä saa 5000 - 15 000 € hintaan. "tärkeisiin" remontteihin voi varata 15 -30 000 €, ja sitten vähitellen pikkulaittoa satasilla - tonneilla vuosittain. Nuo talot ei käy vakuutena.

Parempikuntoinen tai sellainen jonka metsä käy vakuutena maksaa 80 000 € ylös päin. Niissä voi ainakin lykätä isompia remppoja (tuurilla) kymmenenkin vuotta, mutta tottahan ne joskus tulee vastaan. Mutta tulee ne kaikissa muissakin omistusasunnoissa, ellei päivitä 10 vuoden välein. Ja voi silti tulla.

Maalla voi asua ilman autoa (omakotitalossakin ja taajaman ulkopuolella) tai pärjätä yhdellä Micralla, maalla voi olla hyvät tiet, maalla voi olla palveluita, maalla voi olla työpaikkoja ja maalla voi (ja onkin) edullista asua.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   4.3.21 21:31:26

titis: voi hyvinkin olla, että paikallisen marketin eteinen olisi oikeampi markkinapaikka, mutta huomattavasti haastavampi käytännössä seurata. Melkoista lenkkiä saisi asunnon etsijät ajaa, kun kiertäisi koko etsintäalueen marketit säännöllisesti läpi :D Löytäminen on ihan tuurista kiinni.

Eikä se, että talo on hylätty, tarkoita että se olisi kaupan. On meilläkin suvussa pystyyn mädätetty pytkinki, jota isovanhempieni ikäpolvi ei saanut sovussa jaettua vanhempiensa kuoltua, ei saanut sovittua kunnossapidostakaan. Siinä kohtaa, kun minun vanhempieni ikäpolvi oli lopulta vanhaa kuolinpesää jakamassa, ei mitään käytännössä ollut tehtävissä kun katon ja alapohjan kosteusvauriot kävi sotaa seinän puolivälissä.

...: todella vaikea on saada lainaa, pankkivirkailijat on aivan huulipyöreänä, jos talossa on jotain tiedossa olevaa korjaustarvetta. Vakuudeksi tarkoitettu talo saa kyllä olla ihan miten mätä vaan, kunhan viat on piilossa tehden talosta näennäisesti asuinkelpoisen. Sijainti syrjemmällä taas saattaa estää lainan saannin, vaikka olisi miten viimeisen päälle restauroitua ja priimaa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Ä 
Päivämäärä:   4.3.21 21:37:49

No ei ne kaikki uudet ikkunat nyt niiiin kamalia ole. Mutta toki parasta on ne hyvin hoidetut alkuperäiset.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: onnenseppä 
Päivämäärä:   5.3.21 07:13:52

Täällä yksi innokas myös ilmoittautuu.
Olen jo aloittanutkin jo oman "tieni". Joitain vuosia sitten myytiin kaupungin läheisyydestä ok-talo ja niillä rahoilla ostettiin kauempaa maalta edullinen talo ja rakennettiin talli. Eli velkaa ei ole, säästöjä on kartutettu koko ajan. Työni on ihan kohtuupalkkainen, n. 3500 €/kk. Lisäksi mies tienaa lähes saman verran.

Talo on vanha hirsitalo, jossa "kalleimmat" rempat tehty, eli lämmitys, vesi- ja viemäröintihommat. Nyt tehdään oman innon mukaan pintojen päivityksiä. Puut saadaan omalta maalta ja kun talon ja veden lämmitykset onnistuu pelkästään sillä, ei asumiskustannukset ihan kamalat ole. Toki se maksaa, että on oltava kaksi autoa, mutta verotuksessa huomioidut matkavähennykset tasoittavat kuluja hyvin.

Nyt on tarkoitus muutama vuosi vielä tehdä töitä ja sen jälkeen jäädä oloneuvokseksi. Kun säästöjä on riittävästi, tarkoitus on alkaa sijoittamaan rahaa muualle ja saada sitten siitä tuloja eläkkeelle saakka.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: titis 
Päivämäärä:   5.3.21 07:33:27

Joo, lainaa tämmöiseen taitaa olla aika vaikea saada. Jos ei tuota ostohintaa saa säästettyä, niin melkein hommaisin omistusasunnon kasvualueelta (niihin saa lainaa) ja maksaisin lainoja sen aikaa, että asunnon myynnistä jäisi käteen tuo torpan hankintahinta.

Markettien ilmoitustauluja voi käyttää myös niin päin, että jättää itse ostoilmoituksia. Kaikki hylätyt talot ei ole kaupan, mutta jonkun sellaisen omistaja voi kuitenkin innostua myymään, jos ostaja tulee tyrkylle.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Vq4 
Päivämäärä:   5.3.21 08:31:04

Toiveissa on. On hyvä mökki, puustoa, riistaa, kalaa, hyvä netti, porakaivo ja sähköt. Netin yli voi ottaa etätyöprojekteja tai jotain kiinteääkin paikasta riippumatonta. Jos myyn kaiken, talon ja yrityksen, voin hyvin olla osan vuotta mökillä ja osan vuotta jossain missä huvittaa.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   7.3.21 11:22:14

"Niitä peruskuntoisia tönöjä saa 5000 - 15 000 € hintaan. "tärkeisiin" remontteihin voi varata 15 -30 000 €, ja sitten vähitellen pikkulaittoa satasilla - tonneilla vuosittain."

Linkkaahan ihmeessä muutama tuohon hintaan, ja erittele vielä mitä remppoja saat tuolla budjetilla tehtyä kyseisistä tönöistä.
T. Yhdessä Suomen halvimmassa syrjäkylässä asuva, enkä oikein osaa allekirjoittaa väitettä.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: Rp 
Päivämäärä:   7.3.21 12:06:18

”Lähettäjäss
Päivämäärä7.3.21 11:22:14

"Niitä peruskuntoisia tönöjä saa 5000 - 15 000 € hintaan. "tärkeisiin" remontteihin voi varata 15 -30 000 €, ja sitten vähitellen pikkulaittoa satasilla - tonneilla vuosittain."

Linkkaahan ihmeessä muutama tuohon hintaan, ja erittele vielä mitä remppoja saat tuolla budjetilla tehtyä kyseisistä tönöistä.
T. Yhdessä Suomen halvimmassa syrjäkylässä asuva, enkä oikein osaa allekirjoittaa väitettä.”

Sama ;D

Ei kirjoittaja ole ihan perillä asioista.

Asun tuppykylässä rintsikassa joka peruskorjattiin (esim keittiö, kylppäri+sauna tehtiin, WC korjattiin, pintaremontin, lattiasta kattoon). Maksoin 40.000€, remppoihin mennyt varmaan 40.000 mutta ihan sama, mun koti.

Kyllä tämä kelpasi ihan normaalisti vakuudeksi omalla vakuusarvollaan.

  Re: Oravanpyörästä poistuneet

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   7.3.21 13:12:45

Minä juuri neljästä pankista kyselin 49 000€ taloon lainaa. Maksukykyni perusteella tarjottiin lainaa 80-115 000€, mutta talon pitäisi sijaita taajamassa ja olla kunnoltaan sellainen, että ulkopuolinen vakuuden myyjä sen hyväksyy. Minulla ei siis vakuuksia omasta takaa, eikä ketään keltä sellaisia "lainaisi". Eli pitää olla myytävissä jos käy köpelösti. Yksikin virkailija sanoi, että ei myönnä minulle lainaa omakotitaloon ollenkaan, vain rivi- tai kerrostaloon. Aika erikoista kyllä. Ei edes sillä 10% omalla rahoituksella onnistu.

Mutta unelmastani en luovu, olen jo 43v ja haluan sen pienen oman tuvan vähän syrjempää. Ja tämä esimerkkitalo nyt ei olisi kuin 10km päässä keskisuuren kaupungin keskustasta. Tuon hinnan päälle tekee jo vähän remonttiakin, toki perusasiat pitää olla kunnossa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.