Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 00:24:37

Onnistuuko? Onko hirveän vaikeaa? Painoa on reilusti yms, eikö sukset pidäkin hommata painon mukaan? Löytyykö tälläiselle 90kg/160cm läskille?
Laskettelu on houkuttanut jo monta, monta talvea.. koko ikäni oikeastaan. Koskaan en ole lasketellut.. nyt ei lähirinteessä taida olla mitään koulujakaan. Onko niitä normaaliaikoina aikuisille jotka ei ole koskaan laskeneet? Uskaltaako rinteeseen ilman mitään kokemusta? Tuolla olisi joku lasten rinne, lapsenkin haluaisin mukaan joskus

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   24.1.21 00:47:24

Jos sun polvet kestää, niin mikään ei estä.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 00:50:40

Onko siis jotenkin erityisen rankka polville? En tiedä polvieni kuntoa.. kipuilee ainoastaan jos pitkään on samassa asennossa, esim nukkuessa

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   24.1.21 00:53:38

Polvilla joustetaan koko ajan puolelta toiselle, joten kyllä. Mutta ainahan voi jättää kesken, jos kipeytyy.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 01:13:58

Joo niimpä tietysti. Testaamallahan se selviää. Uskon että kestävät. Onko laskettelu kuinka vaikeaa? Lauta vai sukset? Joskus testasin murtsikkasuksilla ”laskettelua” kun porukat sanoi että testaa näillä ennen kuin menet mäkeen. Ei siitä tullut yhtään mitään... en osannut laskea serpenttiiniä enkä muistaakseni pitää jalkoja yhdessä, ettei sukset lähtisi eri suuntiin. Sanokaa että on helpompaa laskettelusuksilla....

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   24.1.21 01:19:35

Aloittelijalle ehdottomasti sukset. Mielestäni ei ole vaikeaa, kun aloittaa helposta rinteestä, mutta ihan riippuu ihmisestä mikä on kenellekin hankalaa.
Murtsikkasukset eivät ole laskettelua varten, joten tietysti se on niillä hankalampaa. Ja laskettelu kannattaa aloittaa "auraamalla".

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 01:29:19

Auraaminen kyllä murtsikasta tuttua! Kannattaako lähteä itsekseen kokeilemaan vai odottaa että löytyisi johain opettajia tai kursseja tms? Tänä vuonna tuskin koronan takia löytyy.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   24.1.21 01:39:20

Hiihtokoulut kyllä toimii ja pitää tunteja koronasta huolimatta. Ota yhteys lähimmän rinteen hiihtokouluun ja varaa itsellesi ope.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 03:16:42

^nwttisivuilla ei ainakaan ollut mitään. Voisin kyllä soitta ja varmistaa

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.21 04:07:07

Eiku mäkeen vaan ja suksivuokraamossa reilusti kerrot pituuden painon ja kokemuksen saat sopivat sukset ja hiihtokouluun.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   24.1.21 05:39:07

Minäkin menin mäkeen eka kertaa viisikymppisenä. Ylipainoa minulla ei juurikaan ollut. Hiihtokouluun en mennyt, silloinen kumppanini opetti minua. Enhän minä mikään hyvä laskettelija ole, tulen hitaasti ja varovasti alas mutta kukin tyylillään. Eli: eteenpäin, sano mummo lumessa!

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.1.21 05:41:42

Itse nuorempana koulun kautta käynyt muutaman kerran laskettelemassa ja hyvin onnistui vaikka painoa oli (ja on edelleen) reippaasti liikaa (164 cm/115 kg). Alkuun oli aina hankalaa kun ei meinannut muistaa miten niitä suksia pitää käyttää ja kerran marssinkin sukset kainalossa itku kurkussa rinnettä alas kun en millään pysynyt pystyssä, mutta sitten meidän ope tuli kysymään mikä on ongelmana ja opetti sitten miten niillä suksilla lasketaan. :) muistan että yhden kaverin kanssa laskettiin sitten suit sait sukkelaan Himoksella niitä helppoja ja oliko sitten vielä siitä asteen vaikeampia rinteitä vaikka saapuessa kattelin että ei jukolauta, en kyllä uskalla tuolta tulla alas. :D

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.21 07:48:53

Onko sulla kaveri joka voisi neuvoa alkuun? Ei laji sinänsä ole kovin vaikea, mutta yleensä helpottaa kun muutaman neuvon saa alkuun. Lyhyt lastenrinne on oikea paikka ja siellä neuvotaan varmasti hissin käytöstä.

Vuokraamossa olet rehellinen, kerrot painon ja pituuden ja että olet aloittelija, ne valitsee sukset sulle ja säätävät painon oikeaksi niille (siteissä säädöt). Painon ilmoittauminen oikein on turvallisuustekijä. Suksien pitää irrota tietyissä tilanteissa jaloissa ettei polvet väänny, mutta toisaalta pysyä tarpeeksi hyvin jaloissa ettei irtoa väärissä tilanteissa ,

Laji on rankka polville, mutta kokeilemalla selviää.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   24.1.21 09:29:21

Olin lasketellut joskus lapsena muutaman kerran ja sitten nelikymppisenä menin pitkästä aikaa lomalle Lappiin. Ensinnäkin vuokraamossa kysyvät sulta oletko aloittelija ja minkä pituinen/painoinen. Saat aloittelijalle hyvät sukset mitkä säädetään sun painon mukaan. Kannattaa aloittaa lasten rinteestä ja jos tarjolla hiihtokoulu niin sinne :) Itse menin kaverin kanssa ensin lastenrinteeseen ja siitä sitten isompaan. Laskettelu on helppoa ja sopii kyllä minkä ikäiselle/painoiselle tahansa. Menet vaan niihin helpoimpiin rinteisiin. Hissit ehkä vaikeinta alkuun. Olen itsekin lihava, mutta harrastan kaikenlaista liikuntaa ratsastuksen lisäksi mikä auttaa löytämään tasapainon. Jos osaat laskea mäkeä murtsikoilla niin laskettelu on paljon helpompaa... Riittää että pääset siihen hissiin ja pois. Kaatuessa voi olla vaikeaa päästä ylös, jos on tosi lihava. Mutta siis ehdottomasti menet kokeilemaan, se on hauska laji. Jos on ongelmia polvien kanssa niin kokeilet ensin varovasti siinä lasten mäessä. Siellä oli ulkomaalaisia turisteja meidän seassa mitkä olivat ihan aloittelijoita. Ja ainakin itse koin mukavaksi sen, että toiset kokeneet laskijat auttavat ja neuvovat, samoin hissipojat.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.1.21 10:36:43

Olen itsekin aloittanut ylipainoisena aikuisena. Ei musta ikinä mitään huippua tule enää, liikaa itsesuojeluvaistoa, mutta pääsen kyllä rinteet turvallisesti alas ja se on jopa ihan hauskaa, kunhan ei ihan vaikeimpiin rinteisiin eksy.

Kuten muutkin on jo neuvoneet, lasten rinteeseen aluksi kokeilemaan ja sitten kun sujuu, pikku hiljaa vaikeampiin. Itse varasin ekalle kerralle yksityisopettajan joka neuvoi tekniikoissa sen verran, että sen turvin oli helpompi harjoitella sitten myöhemmin itsekseen. Joku kokeneempi kaverikin voi ajaa saman asian, jos löytyy sellainen joka jaksaa käydä kanssasi ihan perusteita.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.1.21 11:16:25

Laskee siellä isot ukotkin, että kampetta löytyy kyllä sopivaan painoon.

Aluksi lasten rinteeseen. Aluksi auraaminen ja käännökset haltuun. Vauhtia hallitaan sillä, että mennään halutun loivassa kulmassa rinnettä laidasta laitaan. Kun alkaa tuntua sujuvalta hitaammassa vauhdissa, niin sitten opettelee kääntymään sukset vierekkäin painoa hypähtämällä siirtämällä.

Hyvin se menee! Pidä hauskaa B katso vaikka juutuubista parit aloittelijoiden tekniikkavideot alle.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   24.1.21 11:23:36

Ylipaino ei ole mikään ongelma, jos on muuten ok fyysinen kunto ja tosiaan polvet kunnossa. Hiihtokeskukseen vaan ja vuokraamosta osaavat antaa oikeat välineet, kun kerrot pituuden ja painon. Itse ottaisin tunnin verran yksityisopetusta alkuun (kaikki hiihtokeskukset tarjoavat tätä) ja siitä sitten itsenäisesti harjoittelemaan.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: Nessu 
Päivämäärä:   24.1.21 11:29:01

Suosittelen opetusta senkin vuoksi, että itsekseen harjoittelemalla voi oppia huonoja tapoja ja tekniikoita, joista pois oppiminen on taas työn ja tuskan takana.

Pystytkö tekemään kyykkyjä? Kyykkääminen on oivallista treeniä lasketteluun.

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.1.21 11:35:25

Ikäsi?

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   24.1.21 11:42:54

Jos ei opetusta ole saatavilla, niin katso vaikka youtubesta muutama opetusvideo ennen kuin lähdet rinteeseen. Joskus muinoin oli mikko alatalon hiihtokoulu, missä selitettiin auraaminen ja kääntyminen tosi rautalangasta, sillä pääsisi ainakin alkuun :)

Hissiin pääseminen on tosiaan vaikeinta. Monessa paikassa on tosin lasten rinteessä joku erityisen helppo hissi. Jos haluaa, voi ensin kokeilla pari laskua vaikka niin, että kävelee mäkeä ylös ja laskee alas, niin saa vähän tuntumaa suksiin ennen kuin lähtee hissiin.

Olen itse laskenut 5-vuotiaasta asti, enkä kyllä koe että laji juuri polville olisi erityisen rankka, ainakaan jos tekniikka on oikea. Polvet ovat jatkuvasti hieman koukussa, mikä on lähinnä reisille aika raskasta. Polvilla toki sitten joustetaan hieman, jos alustassa on epätasaisuutta. Kumparelaskussa toki polvet ovat koetuksella, mutta sitä meidän vanhojen ei kannata harrastaa :)

  Re: (Ylipainoinen)aikuinen eka kerta laskettelemaan?

Lähettäjä: CoB 
Päivämäärä:   24.1.21 11:55:54

Minulle tuli myös mieleen, että reisilihakset saattavat olla koetuksella. Kyykkääminen on aina hyvää harjoittelua, mutta se pitää tehdä oikein. Ei siis etureisillä ja polvilla vaan pakaroilla ja takareisillä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.