Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvattajat ei vastaa (OK)

Lähettäjä: Pep 
Päivämäärä:   23.1.21 11:41:11

Haaveissa on ollut jo useamman vuoden toinen koira. Se, että haaveen voisi vihdoinkin toteuttaa, ei liity mitenkään koronatilanteeseen vaan omaan tilanteeseen eli vihdoin pääsin muuttamaan kerrostalosta rivariin. Mutta kun sitä koiraa tuntuu olevan ihan mahdotonta saada!

Minulla on siis jo yksi koira, 6-vuotias narttu. Olen ihan aikuinen työssäkäyvä ihminen. Olen ottanut rauhassa yhteyttä muutamaan kasvattajaan. Olen kertonut perusasiat itsestäni, elämästäni, millaista koiraa etsin ja millainen koti minulla on tarjota. Molemmilta tuli ensimmäiseen viestiin vastaus, toisella olisi mahdollisesti loppukesästä pentue mutta seuraavaan sähköpostiviestiin et sitten enää saanutkaan vastausta. Ymmärrän ettei syntymättömiä pentuja varailla ja tilanteen tietää sitten kun pentue syntyy, mutta olisi kohteliasta vastata edes että kuulostaako tarjoamani koti potentiaaliselta vai ei. Tältä kasvattajalta olen odotellut vastausta marraskuun puolesta välistä. Toinen vastasi oikeinkin iloiseen sävyyn ja ilmoitti että hänellä on tulossa myös pentue joka ei ole julkisesti missään, että siitä voisi pentu riittää, riippuen toki mitä syntyy jne. Kyseli tarkemmin vielä lillaista koiraa etsin ja mitä sukupuolta. Vastailin ja kysyin vielä tulevan pentueen vanhemmista. Ja tähänkään en ole saanut mitään vastausta enää, vastausta odoteltu nyt marraskuun alusta, joulukuun loppupuolella laitoin kyselyä että onko suunnitelmat edenneet. Hiljaista on. Pitäisi varmaan siirtyä siis eteenpäin ja unohtaa nämä, mutta onko oikeasti tämä nykyään tälläistä? Tuntuu tosi tökeröltä käytökseltä, itse olen kuitenkin käyttänyt aikaa kirjoittaessani heille ja tietenkin ennen viestien lähetystä tutustunut heidän kasvatustyöhönsä ym esimerkiksi nettisivuilla. En kirjoittele mitään ylipitkiä liirum laarumeita vaan ihan asiallisen ja normaalin? Viestin.

Tuskastuttaa, toki hyvää pentua olen valmis odottamaan, ei siinä. En vaan edellisen koiran ottamisen ajoilta muista että kasvattajien käytös on näin ... Ylimielistä? Ettei viesteihin viitsitä edes vastata lopunperin. Ja joo, ymmärrän jos ja kun viestejä tulee paljon, mutta silti. Onko muilla kokemusta vastaavasta?

Re: Kasvattajat ei vastaa (OK)

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.21 11:47:32

Niitä sähköposteja tulvii päivittäin niin paljon, että aina joku hukkuu. Kysele itse perään, ei kukaan jaksa kaikille kiinnostuneille alkaa ilmoittelemaan. Pennut menee niille jotka on itse aktiivisia. Nyt on on varaa valita, itse en myy sinkkuihmiselle.

Lähettäjä: Omp 
Päivämäärä:   23.1.21 11:49:44

Tällä hetkellä kyselyitä tulee kymmeniä per pentue, johan nuo ovat vastanneet että ehkä on suunnitteilla ja koska. Mitä kirjeenvaihtoa vielä odotat? Tuossa vaiheessa kukaan ei lupaa yhtään mitään vieraalle ihmiselle, 90% todennäköisyydellä se vieras kuitenkin keksii vielä että nyt ei olekaan aika sopiva pennulle/ostinkin sohvan/vaihdoin rotua/ostin muualta/joku muu selitys.

Palaa kyselemään sitten lähempänä ja muistuta aiemmasta yhteydenotosta. Minä käytin joskus aikaa näihin vastailuihin ja yhdelle ihan tosi pitkiä viestejä, niihin meni oikeasti aikaa. Lopputuloksena hän halusikin pennun muutamaa kuukautta myöhemmin EHKÄ. Aivan turhaa työtä tuollainen kirjeenvaihto ja pohdiskelu vieraiden ihmisten aikaa tuhlaten, miettikööt omassa perheessään/kavereiden kesken onko aika koiralle oikea.

Päivämäärä:   23.1.21 11:51:00

Niinhän minä olen tehnytkin, kysellyt perään. Kasvattajilla itsellään on toive "otathan yhteyttä sähköpostitse", suurimmalla osalla näyttää niin olevan. Ja en ole sinkku, mutta koirasta tulee eritoten minun harrastuskaverini, joten siksi käytän "minä"-muotoa. Mielestäni ei ole kuitenkaan kohteliasta käytöstä pommittaa viesteillä.

Päivämäärä:   23.1.21 11:55:26

Hmm ok, eli kyselyitä tulee niin paljon. Selvä. Itseä vaan harmittaa kun olen tietenkin tosissani, mutta enhän minäkään pennun ostajana halua tuhlata omaa aikaani kasvattajaan joka ei pidä minun tarjoamaa kotia ollenkaan potentiaalisena tulevana kotina. Olen odottanut kirjeenvaihtooni vastausta mm. Millaisesta yhdistelmästä tulevat pennut ovat (haluanhan tulevan harrastuskaverin olevan esim terveistä vanhemmista) jne.

Sikäli en ole yllättynyt että teet niin tai näin, niin aina on täällä oma syy. Näköjään on tosiaan ylimielisyyttä ilmassa kun on kyselijöiden määrä kasvanut. :)

Lähettäjä: Japyh 
Päivämäärä:   23.1.21 12:03:17

Joo, viestejä ehkä voi tulla paljon ja korona varmasti lisäsi viestitulvaa. Mutta kyllä nyt normaali kasvattaja näkee todella nopeasti niistä viesteistä kuka on oikeasti asialla ja kuka haluaa sen pennun nyt.

En itsekään kasvattajana muista, kuka on kysynyt ja koska ja mitä ja miksi, mutta jos joku jonka kanssa olen useamman viestin vaihtanut, muistuttaa, niin ihan varmasti hänelle vastaan. Olettaen että se on järkevä koti.

Onhan se nyt kasvattajaltakin oikeasti tökeröä käytöstä ja ihan rehellisesti ylimielistä, jos jättää toistuvasti vastaamatta asiallisiin kyselyihin. Btw, itse ainakin tein sähköpostiini oman kansion poikasten kyselijöille. Kun ne heti siirtää sinne, niin on sekin ihan höpöhöpöä sanoa että joo viesti nyt katosi tonne laskujen sekaan.
Ja kyllä, olen käyttänyt ihan turkasen monta tuntia viestittelyihin ja lopputulos on se että ostaja katoaa, mutta olenpahan itse ollut kohtelias ja tämän jälkeen laitan katoajan nimen omaan listaani - eipähän tarvitse käyttää samaan ihmiseen jatkossa aikaa.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.1.21 12:18:29

Labbiksissa yhteen pentueeseen voi tulla yli sata viestiä. Joten ymmärrän että eivät jaksa kaikkiin vastata...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 12:43:25

"Tuntuu tosi tökeröltä käytökseltä, itse olen kuitenkin käyttänyt aikaa kirjoittaessani heille ja tietenkin ennen viestien lähetystä tutustunut heidän kasvatustyöhönsä ym esimerkiksi nettisivuilla."

Etkö sinä kuitenkin ole ihan itsellesi koiraa etsimässä? Ja taustatyön tekeminen kuuluu asiaan, ei kai kukaan hanki koiraa tutustumatta taustoihin?
Sinä nyt kuitenkin ajattelet että tämän suuren voimanponnistuksen vuoksi kasvattaja on sinulle jotain velkaa?

Lähettäjä: rihmis 
Päivämäärä:   23.1.21 12:45:45

Miksi et sovi soittoaikaa kasvattajan kanssa?En mäkään jaksa kyttäillä konetta ja viestejä.Saati jaaritella sähköpostiviestin välityksellä.

Eli vko 5-7 arki-iltaisin esim 18-20 välillä sopiiko soittaa ja minä päivänä paras hetki.Tai pyydä ehdottamaan sopivaa aikaa.Kun olette soitelleet voitte sopia tapaamisen.

Päivämäärä:   23.1.21 12:57:12

Huoh, miksi kaikki pitää aina hoitaa soittamalla? Mä en vain tajua. Oma arki on sellaista, että viestiä pystyn käytännössä koko päivän, mutta en puhua puhelimessa. Sen jälkeen kun perhe tulee kotiin, en taatusti aio jaaritella puhelimessa söpöistä pennuista, kun sen jaarittelun voi hoitaa viestitellen, ajatuksella ja vastata silloin, kun itselle sopii.

@!#$ ihmiset, jotka luulee että tälläiset asiat olisi kaikille aina helpoin hoitaa puhelimessa. No shokkiyllätys, ei ole.

Lähettäjä: rihmis 
Päivämäärä:   23.1.21 12:59:41

Koska soittamalla voi keskustella ja saada vastauksen heti.Sekä käsityksen ihmisestä puolin ja toisin -sähköpostilla voi kusettaa kaikkea muuta paitsi koiraa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.1.21 13:00:52

No onhan tuo outoa. Kasvattaja tekee bisnestä, luulisi että asiakkaille vastataan?

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   23.1.21 13:26:31

Itse kasvattajana vastaan kaikille, jo ensikyselyn perusteella karsitaan ne pois jotka ei ole olosuhteiltaan sellaisia mitä toivomme kodeiksi ja potentiaalien kanssa jatketaan keskustelua. Kyselyt haluamme sähköpostiin, koska ei pysty töiden puolesta vastaamaan puheluihin ja sähköposti jää talteen, jolloin pysyy muistissa mitä on puolin ja toisin keskusteltu. Ja mitä tulee bisneksen tekoon, olen asiasta hiukan eri mieltä. Kasvatus useimmiten on (kallis) harrastus, ei suinkaan mitään "tavaratalomyyntiä"... Pennunottajaa ei pidä käsitellä minään asiakkaana...

Päivämäärä:   23.1.21 13:55:26

Minulla on kotisivuillani kaikista koirista kattavat esittelyt ja toive, että yhteydenotot sähköpostitse. Niin miksi joidenkin on silti pakko soittaa ja kysyä että voinko kertoa koirista?? Kasvatan suosittua rotua, kevään pentueeseen on satoja perheitä jonossa vaikka ei ole edes astutettu vielä

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   23.1.21 13:58:05

Nyt on myyjän markkinat. Pentuja kysytään paljon ja kasvattajien on helppo löytää koteja. Jonottajia ei haluta liikaa ja ei jakseta vastata kaikkiin tiedusteluihin. Kasvatustyö on tosiaan Suomessa pääasiassa harrastustoimintaa. Ei siinä ostajia tarvitse mitenkään yrittää miellyttää. Se täytyy vaan ostajien hyväksyä että tilanne on nyt tällainen. Ei siitä kannata suuttua, loukkaantua tai hermostua. Jokainen joka koira haluaa, löytää sen kyllä jonakin päivänä. Joskus voi vaan joutua odottamaan pidempään.

Päivämäärä:   23.1.21 14:44:03

Itse kasvattajana tahdon myös kaiken viestinnän sähköpostitse tai facebookin kautta. Silloin voin itse päättää milloin vastaan ja vastata ajatuksen kanssa ja voin edes hieman varmentua siitä, että ottaja perhetyy siihen mitä kerron.

En jaksaisi käyttää edes puoltatuntia puhelimessa puhumiseen, jossa kerron eläimistäni tai tulevasta yhdistelmästä, koska moni asia ensinnäkin itseltä unohtuu kertoa tai kertoo useampaan kertaan ja vastaavasti pennunkysyjä ei voi palata kertomaani enää jälkikäteen. Se puolituntinen tuntuu siltä, että sen voisi heittää suoraa roskiin.

Tuntuu että soittokannalla ovat vain ne pennunkyselijät, jotka luulevat olevansa jotenkin niin parempia ja spesiaalimpia koteja, ettei mistään tarvitse jättää mustaa valkoiselle. Että hänet muistetaan pelkän puhelun perusteella.

Lähettäjä: dogo 
Päivämäärä:   23.1.21 15:25:41

Japyh- yhtään pentua en ota kasvattajalta joka ei suostu näkemään kasvotusten ennen pentuja eikä pästä tutustumaan häneen,koiriinsa ja olen valmis sopimaan ajan pitkänkin ajan päähän ja ajamaa vaikka sen 1000 km suunta- onneksi olen löytänyt ne Helmikasvattajat joiden kanssa olemme ystäviä ekasta omasta koirasta lähtien 80-luvunlopulta nykyisiin.

Päivämäärä:   23.1.21 15:43:46

What? Miten nyt näkeminen liittyy soittamiseen mitenkään?

En mä välttämättä itse kuitenkaan katsoisi hyvällä, jos joku olisi ihan ostohousut jalassa soittamassa minulle, koska koiriini ja mahdollisiin pentuihin saisi tulla tutustumaan. Ei, ensin tahdon ajatuksen kanssa vaihdella viestejä, nähdä mitä kyselijä kertoo itsenäisesti itsestään ja millaista kotia on tarjoamassa. Jotta jo ennen vieraiden vastaanottoa voin muodostaa edes jotain ajatusta siitä, voisiko tämä koti olla sopiva minun kasvatille tai ylipäätään koko rodun edustajalle.

Ei kuulu olettaa, että kasvattaja on joku eläintarha jonne voi vain mennä katsomaan koiria. Jos kasvattaja ei halua ylimääräisiä vieraita vain hengailemaan kotiinsa, se hälle suotakoon. Ottakoot vastaan vain ne, joille on valmis myymään pennun. Ne, jotka kestitsee kaikki mahdolliset, niin siitä vain. On kuitenkin hyvin normaalia, että vain oikeasti pennusta tai rodusta kiinnostunut pääsee kasvattajalle, koska ihan oikeasti se on myös sen kasvattajan ja hänen perheensä koti - ei eläintarha.

Itse olen ollut se, joka on päästänyt ennakkoon katsomaan. Vaikutti oikein hyvältä ennen tapaamista, ensimmäinen vartti meni myös hyvin kun oli käymässä. Sitten vaihtuikin siihen, että hän nyt vain tuli katsomaan, mutta menee tästä seuraavaksi toiselle kasvattajalle, jolla pennut ovat jo luovutusikäisiä (mitä meillä ei olleet). Illalla tuli viesti että kotiutti pennun siltä reissulta.
Minulle on ihan todella ok, jos joku ei malta odottaa omia pentujani tai yhdistelmiäni tai vierailun jälkeen kokee etten ole oikea kasvattaja hänelle. Mutta tätä huvikseen vierailua söpöjen pentujen luona katson kyllä todella pahasti, ihan silkkaa ajanhukkaa, kun toisella oli hyvin selvästi hinku vain jo hakea se pentu sieltä mistä ensin saa.

Lähettäjä: dogo 
Päivämäärä:   23.1.21 16:14:41

Nimenomaan paljon ennen suunniteltua pentuetta ei katsomassa pentuja se tapaaminen kun on jo alustava mahdollisuus pentuun ko. kasvattajalta - ei siis mitää hupireissuja.

Päivämäärä:   23.1.21 17:38:37

Kiitos kaikille kommenteista! Kai se on sitten vaan todettava että tämä saattaa olla ihan yleistä. Samaan tyyliin itse ajattelen kuin Japyh. Jos on pyydetty olemaan yhteydessä ensisijaisesti sähköpostilla niin mielestäni on hyvien käytöstapojen vastaista lähteä soittelemaan. Mielestäni on ihan ok vastaus kertoa että nyt on paljon kyselijöitä, vaikka syksyllä on pentue, jos kiinnostaa, palaa asiaan lähempänä. Tämäkin olisi jo joku vastaus! Mutta kun keskustelu jää ihan "auki" niin itsellekin tulee tosi typerä olo. Ja ei, en todellakaan odota että kasvattaja on minulle mitään velkaa kun käytän aikaa taustojen selvittelyyn ja viestien kirjoitteluun. Mutta en minäkään kohtele omassa työssäni/harrastuksissani ihmisiä tällaisella tavalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.21 17:51:28

Kasvattajat hukkuvat tällä hetkellä kyselyihin, osa on ihan suoraan sanonut etteivät jaksa edes kaikkia viestejä lukea tällä hetkellä, kun niitä tulee lukuisia päivittäin.

Odota korona-ajan yli, syksyllä on varmasti paljon koiria tarjolla.

Päivämäärä:   23.1.21 23:42:37

-, kiitos tiedosta, niin kai se on.. toisaalta olin ja olen varautunut muutenkin odottamaan oikeaa pentua, mutta joo. Ehkä jos nyt ei vastauksia kuulu niin täytynee homma laittaa jäihin. En kuitenkaan halua "mitä tahansa mitä on saatavilla" pentua.

Päivämäärä:   24.1.21 00:27:02

Ja lisätään vielä, että kun suuri osa kysyjistä on tällä hetkellä tyyliä meille-käy-mikä-koira-vaan-saanko-heti-jonkun-pitääkö-tätä-sit- ulkoiluttaa-ja-voiko-ruokkia-hookooblööllä, niin en yhtään ihmettele kasvattajien väsymystä kysyjien läpikäymiseen, jos omille pennuille saa helposti tuttujen kautta hyvät kodit... Joten kärsivällisyyttä ja tsemppiä etsintään!

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   24.1.21 01:42:56

"Kasvatustyö on tosiaan Suomessa pääasiassa harrastustoimintaa. Ei siinä ostajia tarvitse mitenkään yrittää miellyttää. Se täytyy vaan ostajien hyväksyä että tilanne on nyt tällainen. Ei siitä kannata suuttua, loukkaantua tai hermostua. Jokainen joka koira haluaa, löytää sen kyllä jonakin päivänä. Joskus voi vaan joutua odottamaan pidempään."

Tämä on sikäli huolestuttavaa, että mihin menee se pennunottaja jolle ei kasvattajat vastaa kyselyihin tai hylkäävät heti koska viestimuoto on vääränlainen tms., ei ole ns. "osaamista" hankkia koiraa ja myydä itseään kasvattajalle just oikein - no ne sortuu sitten niihin tori.fi pentutehdaspentuihin, jotka markkinoidaan sopivana tavalliselle kotikoiraa hankkivalle ihmiselle "paperit on näyttelykoiria varten" -höpinällä. Hintakin on halvempi ja pennun saa ihan vaan lyömällä rahat käteen.

En tarkoita, että kasvattajia pitäisi vaatia tästä syystä käyttämään koko vapaa-aikansa näiden pentukyselijöiden kaitsemiseen, tai myydä pentu jokaiselle, mutta ilmiö on kuitenkin huolestuttava eikä "nyt on myyjän markkinat" ajatusmaailma kuitenkaan edistä sitä asiaa, että ihmiset malttaisivat odottaa ja hankkia koiran kunnolliselta kasvattajalta. Odottamaankin on paljon helpompi jäädä, jos on tieto että on jonkinlaisessa pentujonossa tai vastataan suoraan että valitettavasti meillä on pennuille jo riittävästi koteja tiedossa ja ehkä neuvotaan mistä pentua voisi kysellä sen sijaan, että jätetään vaan kokonaan vastaamatta.

Lähettäjä: Kasvattaja 
Päivämäärä:   24.1.21 08:11:18

Laitoin kotisivuille ettei pentukyselyitä oteta tällä hetkellä vastaan koska ei ole tietoa seuraavista pennuista. Silti sähköpostia tulee päivittäin. En niitä lue enkä vastaa koska pentuja ei nyt ole tarjolla. Tyhjästä on paha nyhjästä ja tunnollinen kasvattaja ei pentuja tee vain koska on kysyntää. Jokainen pentue tulisi olla huolella harkittu ja mietitty. Tällä hetkellä näitä pennuttajia nousee kuin sieniä sateella ja moni rotu kärsii pahastikin.

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   24.1.21 08:11:41

Aloittajana ottaisin yhteyttä uudemman kerran, vaikka sitten kun nartun juoksut on alkaneet. Toisen kasvattajan kohdalla tietysti vaikeampaa jos pentueen suunnittelua ei laiteta julkiseksi.

Kyselyitä tulee tosiaan kasvattajille paljon nyt

Lähettäjä: Erk 
Päivämäärä:   24.1.21 08:21:53

Tää on just tätä perus uhriutumista taas joillain (ei aloittajalla) että kaikille pitäisi olla tarjolla se koira just nyt heti ilmaiseksi tai muuten se on kasvattajan vika kun mennään sitten hakemaan viron pentutehtaasta parvopentu :D

Päivämäärä:   24.1.21 08:38:06

Miksei .... myy koiraa sinkuille? Onko tämä yleistäkin? Itse oltiin koiran 10 vuotta sitten, olin silloin sinkku ja olen edelleen. Olen hyväpalkkaisessa työssä, koiralla on iso aidattu omakotitalon piha ja lisäksi pääsee päivittäin metsään vapaana. Töideni ajan eläkkeellä oleva sukulainen tulee päivittäin koiran seuraksi, eli ei tarvitse koskaan olla yksin. Toki silti on pieniä hetkiä yksin välillä jotta osaa tarvittaessa olla. Koira on hoidettu viimeisen päälle.
Eli toivottavasti vielä joku kasvattaja myy minulle Kiiran kun nykyisestä aika jättää, nykyisen koiran kasvattaja on lopettanut toiminnan.

Lähettäjä: Kasvattaja2 
Päivämäärä:   24.1.21 08:45:47

Minulla on juuri nyt 2 pentuetta hyvin kysytystä rodusta, kaikki pennut eivät ole vielä varattuja, vaikka olen valehtelematta saanut satoja kyselyjä pentueisiin liittyen, ulkomailtakin kymmeniä (pentueilla ulkomaiset erittäin menestyneet ja tunnetut isät). Haluaisin juuri oikeanlaiset kodit, ei tarvitse olla näyttelykoti, mutta pitää olla edellytykset hyvälle eläimenpidolle. 20v kerrostalossa asuvalla opiskelevalla autottomalla sinkulla ei niitä minun mittakaavallani ole.

Mieluiten myyn perheeseen, jossa järkevät työssäkäyvät vanhemmat, ehkä pari jo vanhempaa (yli 8v) lasta. Tai vanhemmille joiden lapset ovat jo lentäneet pesästä, tai eläkeläiselle, jolla lapset ja lapsenlapset myös eläinihmisiä. Tärkeimpiä asioita ovat kuitenkin asumismuoto (okt, rt), liikunnalliset luonnonläheiset harrastukset, joihin koira halutaan ottaa mukaan, ja käsitys koiran tarpeista ja koiranomistajan vastuista, mielellään ennestään kokemusta koiran tai muun eläimen omistuksesta/hoidosta.

Nuoret aktiivisesti koiraharrasteissa jo ennestään pyörivät (työssäkäyvät) naiset ovat myös hyvä "kohderyhmä", he hoitavat eläimensä pääsääntöisesti hyvin, ja ne ovat heille tärkeitä, kokemukseni mukaan tärkeämpiä kuin (vaihtuvat) miesystävät, toki he usein pariutuvatkin eläinrakkaiden miesten kanssa. :)

Ja pyrin vastaamaan jokaiselle kyselijälle jotakin, vähintään sen, että kaikki pennut ovat jo varattuja, ja ilmoitan jos muutoksia tähän tulee. Seuraava pentue odotettavissa loppuvuodesta, silloin voi olla uudelleen yhteydessä, mikäli vielä kiinnostaa.

Niin ja ne jotka kutsun katsomaan pentuja, ne ovat niitä, jotka ovat tutustuneet kasvatustyöhöni, arvostavat laajoja terveystutkimuksia ja harrastuneisuuttani jalostukseen, ja jotka ovat ottaneet selvää myös pentueen vanhemmista jo ennakkoon tai kyselevät tulevien pentueiden vanhemmista eli he ovat oikeasti aidosti kiinnostuneita pentujen perimästä ja nimenomaan minun kasvateistani.

Pahimpia ovat ne, jotka ovat lähettäneet saman meilin kymmenelle muulle kasvattajalle cc:nä, ja se vielä näkyy kaikille.

Lähettäjä: Kasvattaja3 
Päivämäärä:   24.1.21 09:34:13

Olipas jännä kuulla että sinkulle ei parisuhdestatuksensa takia myydä pentua! Olen itse sinkku, kasvatan koiria, omistan useita ja harrastan niiden kanssa aktiivisesti. Mitä lisäarvoa koirilleni toisi se että seurustelisin?

Lähettäjä: Valpuri 
Päivämäärä:   24.1.21 09:47:08

Aloittaja; ole itse aktiivinen. Sanoit etsiväsi harrastuskaveria, siispä mene treeneihin seuraamaan koiria. Jos ei kasvattajalla tällä hetkellä olevia, niin sukulaisia, tai edes samaa rotua ( jos rotu ei ole tuttu). Tutustu ihmisiin ja kysele koirista sekä luonteista, näe niitä erilaisissa tilanteissa.

Harrastuskoiraa etsivän on myös helpompi saada uusi, jos on meriittejä edellisten kanssa. Kisatulokset, valmentajien suositukset tai yksinkertaisesti aktiivisuus eri lajeissa auttavat jo paljon.

Mielestäni rivari ei myöskään ole mikään valttikortti koiraa hankkiessa, kyllä omakotitaloasujia niin paljon pennun kyselijöissä löytyy..

Lähettäjä: Tou 
Päivämäärä:   24.1.21 09:47:19

Näitä valitettavasti näkee aika paljon että otetaan parisuhteen ja vauvan korvikkeeksi se koira ja sitten kun elämän tärkein saavutus eli mies löytyy niin iskee "allergia" ja koira saa lähteä, tai sitten se vaan unohdetaan kun poikkis on niin paljon kivempi.

Päivämäärä:   24.1.21 10:00:46

Kyllä koira aina menee pettävien kusipäiden eli miesten edelle.

Päivämäärä:   24.1.21 10:12:53

Edellisestä pentueesta kaikki menivät koteihin, joissa vanhemmat tekevät etätöitä ja lisäksi perheeseen kuului muutama oikein asiallinen kouluikäinen lapsi. Jos toinen vaihtoehto on sinkku joka on päivät töissä, tähän päälle kauppareissu, muut harrastukset, baarissa käynnit niin voi tulla huomattavasti enemmän yksinoloa

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   24.1.21 10:42:35

Sinkuissakin on eroja. Kehnoin yhtälö lienee se pihattomassa cityluukussa asuva aktiivista elämää viettävä nuori, joka kuvittelee jo valmiiksi täyteen arkeensa saavan järjestymään kylliksi aikaa pitää tyytyväisenä työhaluinen palveluskoiranpentu.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   24.1.21 10:56:18

Pahimpia pennunkysyjistä on tuoreet nuoretparit, jotka siihen alkuhuumaansa haluavat "harjoitusvauvan" eli koiranpennun. Sitten yks kaks aletaan puuhaamaan ensin häitä ja sitten hups ihmislasta ja koira jää sitten lähes heitteille ja päätyy heittopussiksi kun ei olekaan aikaa ja jaksamista enää sen valvottavan koliikkilapsen takia.

Päivämäärä:   24.1.21 10:56:48

Itse olen reilu 30-vuotias sinkku. En halua miestä. Asun omakotitalossa jossa on iso aidattu piha. Vanhemmat naapurissa ja koiralle vaikka aina seuraa. En siis voisi saada koiraa?

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   24.1.21 11:06:14

En ihan ymmärrä, miksi kaikki 20-v. autottomat sinkut kerrostaloasujaopiskelijat niputetaan samaan ei-porukkaan.

Kaikkia ei kiinnosta jatkuva juhliminen. Vaikka ei ole autoa, niin eläinlääkäriin voi päästä julkisilla, jopa vain kävelemällä tien yli tai pyytämällä autolliselta kaverilta apua. Itselläni oli pyörään koirakärry, jolla pääsin helposti haluamalleni eläinlääkärille kaupungin toiselle puolelle. Toki ei toimi kaikenlaisilla käynneillä.

Opiskelijana pystyin olemaan enemmän kotona verrattuna työssäkäyntiin. Tämä oli hyvä myös silloin, kun koiralla tuli terveysongelmaa vanhana. Sinkkuna joutuu ehkä enemmän kärsiä huonosta omastatunnosta, kun jättää koiraa yksin kotiin. Se karsiikin tehokkaasti menoja ja muokkaa vapaa-ajanviettotapoja.:)

Raha-asioiden pitää tietysti olla kunnossa, mikä voi olla opiskelijana este koiran hankinnalle. Usein nuoret voivat vielä aika helposti pyytää vanhemmiltaan rahaa lainaan. Vanhempana työssäkävijänä ei välttämättä kehtaisi. Kerrostaloasumiseenkin sopivia koiria on paljon.

Päivämäärä:   24.1.21 11:08:53

"Lähettäjä: Kasvattaja
Päivämäärä: 24.1.21 08:11:18

Laitoin kotisivuille ettei pentukyselyitä oteta tällä hetkellä vastaan koska ei ole tietoa seuraavista pennuista. Silti sähköpostia tulee päivittäin."

Tämä on kyllä hauska. Itsellä kasvatus nyt pidempään tauolla, joka lukee sekä kotisivuilla että somessa. Silti somessa tulee viestiä jostain ilmoituksestani (tyylillä siis "pentuja syntynyt" tms) joka on 1,5v sitten julkaistu - kysellään koska on luovutuksessa, onko vielä vapaana jne. Ja olen kuitenkin ollut aktiivinen somessa, eli ei ole viimeisin julkaisu vaan se on oikeasti kaivettu jostain.

Kaveri tuossa juuri laittoi kuvaa, kun yksi "tuttu" on kolme vuotta sitten kysynyt, koska rotua x ja y on tulossa. Kaveri ei kasvata kuin x:ää, jonka kertoi ja kertoi suunnitelmista. Ei vastausta. Nyt kolme vuotta myöhemmin sama ihminen laittaa jälleen "koska sulle on tulossa x ja y -roduista pentuja?". Jälleen kaveri vastasi että ei kasvata kuin x:ää. Kasvatusortu lukee niin somessa, kasvattajalistalla ja kotisivuilla, eikä koskaan ole kasvattanut tätä y-rotua. Kysyjä ei enää vastannut.

Mutta joo, siis tälläisiä kyselyitä tulee helposti päivittäin. Mutta en ymmärrä, miksi tälläiset olisivat sellaisia jotka vievät tuhottomasti aikaa eikä näiden takia kasvattaja ehdi tai jaksa vastata asialliselle kyselijälle. Ne, jotka haluaa pennun justnytheti, harvemmin käyttävät oikeasti aikaa sen viestin lähettämiseen.
Toki, ei kaikki kehnommat yhteydenotot tarkoita heti huonoa kotia, mutta näiden huonosti kirjoittavien nyt vaan täytyy niellä se, ettei oma viesti ole siellä kärkisijoilla etenkään aikana, kun viestejä tulee paljon. Ihan verrattavissa työpaikanhakuun; jos kirjoitat hakemukseen vain että haluat töitä, niin eipä se rekryäjä kovin montaa minuuttia sen hakemuksen käsittelyyn käytä. Miksi siispä kasvattajakaan käyttäisi?

Päivämäärä:   24.1.21 12:07:50

Tässä yksi ensikertalaisen kasvattajan näkemys. Minulle on tulossa pennut ihan kotikoiralleni, mulla ei ole kennelnimeä eikä kokemusta. Laitoin ilmoituksen pentuvälitykseen, viestejä ja kyselyitä on tullut kymmenittäin. Kaikki kyselijät ovat fiksuja, asiallisia, mukavan oloisia ja kertovat toinen toistaan paremmista kotioloista (harrastuksia, ulkoilua, tarkkaan harkittu rotua yms). Olen pyrkinyt laittamaan lyhyen vastauksen kaikille mutta tosiaan kun näitä tulee joka tuutista niin joku voi jäädä väliin. Mulla ei ole aavistustakaan, montako pentua tulee ja miten ihmeessä osaan valita parhaat kodit? Nämä ihmiset on mulle kaikki ihan vieraita.

Lähettäjä: Ylli 
Päivämäärä:   24.1.21 12:30:28

No tuohan on juurikin se kasvattajan ikävä homma, kumma jos sitä vasta nyt alat miettimään...
Se on se kasvattajan tehtävä, haastatella, viestitellä, kysellä ja kuunnella, yrittää löytää niiden kymmenien joukosta ne oikeat kodit. Kasvattajan täytyy varautua henkisesti myös siihen, että tekeekin huonon päätöksen, koti ei ollutkaan niin hyvä kuin luulit.
Mutta koska olet ensikertalainen, niin kannattaa myös muistaa se, että jos pentujen syntymään - saati luovutusikään - on pitkä aika, moni ihan hyväkin kyselijä voi kadota matkan varrella. Voikin siis olla, että sitten kun on oikeasti päätettävä pennuille kodit, ei sulla olekaan enää vaihtoehtoja niin paljoa.

Mutta neuvoni on, että jos vain jaksat niin pidät mahdollisimman monta hyvää kotia hököllä, jaksat nähdä vaivaa viesteissä ym. Kaikille ei välttämättä riitä, mutta sellaista se on. Hyviä koteja ei kuitenkaan varsinaisesti voi olla liikaa ja on ihan hyvä, jos hyviä koteja on valinnanvaraan asti.

Päivämäärä:   24.1.21 12:38:11

Onpas tänne tullut keskustelua. Ihan vaan sen verran pakko kommentoida, että näköjään olet sitten millainen tahansa, niin aina löytyy joku huono puoli minkä vuoksi et olisikaan sovelias koiranomistaja. Se on koira, joo, minulle perheenjäsen, harrastuskaveri ja elämäntoveri vuosiksi. Mutta ei mikään erityshoitoa tarvitseva uhanalainen tiikeri jostain viidakosta. Kun on koirien kanssa elänyt koko elämänsä niin välillä huvittaa tämä touhu, kun pitäisi olla joku superihminen. Ei, en pidä valttikorttinani rivariasumista. Itseä ei vaan huvita ottaa pentua kerrostaloon, koska se on vaivalloisempaa. Meillä asunto on koiran lepäämistä ja palautumista varten. Piha helpottaa joo esimerkiksi pentuaikana, mutta muuten kyllä koiran kanssa ulkoillaan ihan muualla.
Toisaalta, itse en tälläiseltä kasvattajalta halua edes pentua ottaa, koska oma toiveeni on kasvattajan kanssa ainakin jonkunlainen yhteydenpito myös jatkossa.

Päivämäärä:   24.1.21 12:43:54

Ja - ymmärrän myös kasvattajan puolen siinä, että niitä kyselyitä tulee paljon. Ymmärrän myös sen, että laitetaan info "ei enää kyselyitä" tai "kiitos viestistäsi, mutta ei kiitos". Se on sillä selvä, ei jää asia avoimeksi kenellekään. Tsemppiä kaikille kasvattajille myös viestitulvan keskellä, mutta sellaisen toiveen esitän, että jos pyydät yhteydenottoa tiettyä kanavaa pitkin etkö ole ilmoittanut että "varauslista" on jo täynnä, niin vastaathan viestiin kuitenkin edes joskus. Tai onko mahdoton laittaa siihen sähköpostiin vaikka automaattivastaus että "kiitos viestistäsi, se on vastaanotettu ja palaan sinulle asiaan, viestejä tulee paljon joten vastausaika on pitkä" tai edes "pentukyselyitä emme ota pentueeseen xxx enää vastaan. Mikäli asiasi koski tätä, kiitos mielenkiinnostasi."

Päivämäärä:   24.1.21 15:06:18

Kyllä on vaikeaa. Ostan jatkossakin koirani muualta kuin Suomessa. Touhu täällä on mennyt ihan hulluksi.

Päivämäärä:   24.1.21 15:43:30

Osta vaan, tilanne on ihan sama muuallakin. Oma rotu maksaa Suomessa 1300, Briteissä tänä vuonna 4000-5000, kysyntää on.. keski-Euroopassa vähintään sama. Toki jos alentuu ostamaan jostain itärajan takaa ties mistä

Lähettäjä: ä 
Päivämäärä:   24.1.21 16:30:54

Olipas mielenkiintoinen ketju näin ei-koiraihmisenä :D Vai että sinkuille ei myydä...

Lähettäjä: huh 
Päivämäärä:   24.1.21 16:36:13

Joo ja autottomille ei myydä, ei myydä kerrostalossa asuville, ei sellaiselle joka tekee tavallista 7,5h työtä muualla kuin kotona. Pitää olla tosiaan puoliso, hyvin rahaa hoitaa koira ja harrastaa, ei kuitenkaan kunnon työtä koska koira ei saa olla yksin kahta tuntia pidempään, omakotitalo, auto, lapsia ei saa olla enää tulossa..

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.1.21 17:29:18

"Vai että sinkuille ei myydä..."

Eikä lespoille ja homoille!
Koira ansaitsee isän ja äidin!

Allekirjoittakaa tekin Aito Koiraperhe adressi!
Terveiden arvojen puolesta!

Päivämäärä:   24.1.21 17:34:18

Hyvä kun kasvattaja luettelee järjettömän vaatimuslistansa jo heti ensimmäisessä sähköpostissa.
Tiedätte sitten välttää sellaiselta pipipäältä ostamista.

Päivämäärä:   24.1.21 18:10:36

"Toki jos alentuu ostamaan jostain itärajan takaa ties mistä"

Itärajan takaakin saa hyviä koiria, sieltä on moni rotu kotoisinkin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.