Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   22.1.21 20:30:28

Kauanko muilla on mennyt täydellisen asunnon etsimiseen? Minulla on melko tarkka mielikuva siitä, millaisen talon/tontin haluan. Tälläistä täydellistä ei ole tiiviistä etsinnöistä huolimatta tullut kahteen vuoteen vastaan. Nyt monet vihjailevat, että olisi hyvä tehdä kompromisseja ja ostaa talo, joka ei ole se unelmien mörskä vaan jotain sinnepäin. En kyllä ihan ymmärrä, miksi haluaisin olla vuosia velkavankeudessa talon takia, jota en oikeasti halua.

Siispä kysymys kuuluu, kuinka kauan sinä etsit unelmiesi kotia? Mikä oli sinun tapasi löytää se, auttoivatko ammattilaiset vai kenties puskaradio? Vai tyydyitkö, kuten minä, selaamaan monta kertaa päivässä lähes fanaattisella intensiteetillä myytävien asuntojen ilmoituksia?

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 22:01:04

Vajaa vuosi taisi mennä.Sinä aikana ymmärsin, etteivät varani ja toiveeni täysin kohtaa ja että joudun tekemään kompromisseja tai jäämään ilman asuntoa. Mutta asunto on ollut mieluinen, vaikka sijainnista jouduin tinkimään. Itse asiassa nykyinen sijainti kauempana keskustasta on osoittautunut yllättävän hyväksi. Lenkkimaastot löytyy läheltä ja linnun laulukin kuuluu.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 22:01:59

2 vuotta. Ei tietysti aivan täydellinen, mutta niin täydellinen, mihin oli varaa.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   22.1.21 22:15:43

Täydellistä ei ole olemassa.
Taustalta löytyy omakotitaloja, rivareita, oikeastaan kaikkea mitä maa päällään kantaa.
Nyt asun onnellisesti kerrostalossa. Kaupungin keskustassa ja ostin määräenemmistön taloyhtiöstä.
Ei enää kuluja, eikä lumitöitä.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.1.21 13:32:42

Noin 2kk. Tämä ei ole täydellinen, mutta hinta sekä tontti/pihapiiri täydellisiä ja pidän talosta todella paljon vaikka se ei täydellinen olekaan

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: 98ä 
Päivämäärä:   23.1.21 13:36:59

Lähes 2 vuotta etsittiin. Halusimme kaupungilta maalle joten toisinaan reissut oli pitkiä ja koko viikonlopun kestäviä jolloin kävimme katsomassa 2-4 asuntoa aina samalla reissulla.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Laskija 
Päivämäärä:   23.1.21 13:57:38

Katoin n. 20 asuntoa, jotka sijainniltaan olivat mahdollisuuksien rajoissa. Tuli nähtyä ensisilmäykseltä totally no-no ja yllätyksiä siitä, mikä voisikin olla kätevää ja kivaa vs. mitä luulin haluavani.

Sitten, kun astelin nykyisen kotini ovesta sisään, niin kolmen askeleen jälkeen tiesin olevani tosissani ostoaikeista. Ostin taloyhtiöstä, jota en edes tiennyt olevan, vaikka alue oli lapsuudesta asti tuttu. Tätä en ollut koskaan kuvitellut, mutta olikin minulle sopivin.

Mun ohje on, että sen verran selaa nettiä, että saat tietää, mitä on myytävänä, sitten vaan heti sovit näytöstä ja meet kattomaan. Niin paljon rahaa, kun asunnonostamisessa on kiinni, niin se kiertämisen vaiva on mielestäni sen arvoista.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   23.1.21 14:05:33

Kuusi vuotta vei löytää se oikea. Kohta 20 vuotta tässä asuttu, eikä toista vastaavaa ole näkynyt myynnissä. Eikä toki nykyhinnoilla tällaista saisikaan meidän tuloillamme.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   23.1.21 14:17:20

Täällä toinen, jonka talon etsimisprosessi tuntuu mahdottomalta.

Olen nyt asunut taloyhtiössä 2,5 vuotta ja koko ajan silmäillyt talotarjontaa. Täydellistä ei ole näkynyt. Etsin taloa jo ennen rivariin muuttoa, joten yhteensä tämä prosessi on nyt kestänyt n. 4v. Tänä aikana ei ole näkynyt täydellistä, mutta pari kohtuullista, mutta ne ovatkin sitten menneet hyvin nopeasti.

Rakentamistakin olen jo alkanut miettiä, mutta eipä se tontin etsiminenkään kovin helpolta nakilta vaikuta. Pari vuotta voin vielä hyvillä mielin säästää, mutta viimeistään sitten olisi kiva ottaa seuraava askel kohti unelmia (lue: kompromisseja).

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   23.1.21 15:00:43

Tää talo tuli maatilan mukana. Remontin ja pienen laajennuksen jälkeen tää tuntuu
omalle.
Mut mie mahtuisin asumaan tatä pienemmässäkin talossa.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.1.21 15:02:57

En ole etsinyt täydellistä asuntoa, ei sellaisia pk-seudulla ole. Joko sijainti, hinta, pohjaratkaisu tai naapurit sakkaa. Realistisempaa ajatella, että kämppä on riittävän hyvä tähän elämän kohtaan. Vuositolkulla ei kannata kalliimpaa etsiä, ehtii hinnatkin nousta (ainakin Kehä III:n sisäpuolella). Omat asunnot löytyneet noin puolessa vuodessa, 1 omakotitalo rakennutettu (jossa nyt asun).

En myöskään halua jumittua tiettyyn asuntoon, vaan ajatella että voin muuttaa muuallekin jos tarvetta / halua tulee.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Rinaldos 
Päivämäärä:   23.1.21 15:13:48

2 vuotta, eikä ollut edes kovin kummoiset vaatimukset.
Mies bongasi netistä.

Sanoisin että hyvää kannattaa odottaa ja jos ei mieleistä löydy niin rakentaa semmoisen.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Erk 
Päivämäärä:   23.1.21 15:22:43

Olin sivusilmällä katsellut markkinoita muutaman vuoden joten jollain tavalla oli selvää mitä mistäkin saa ja mihin hintaan. Käytiin tiistaipäivänä ensimmäisessä asuntonäytössä (tätä ei siis ostettu), siinä välissä muutamassa näytössä ja seuraavana maanantaina oli tämän meidän nykyinen koti ostettu (tai siis tarjous hyväksytty, toki kaupoissa hetki kesti) :D

Täällä pk-seudulla kaikki on vähän kompromisseja jos ei ole rajattomasti rahaa. Toki oltais oikeasti haluttu valtava piha ja uusi talo ja parempi sijainti mutta valitettavasti sellaisesta puuttuu muutama miljoona euroa! Että toki kannattaa miettiä onko ne omat toiveet ihan realistisia, jos ovat ja vastaavia kohteita on myynnissä niin sitten täytyy vaan jatkaa metsästystä :)

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.21 15:26:02

2 vuotta etsin, tais siis katselin mitä on tarjolla. Tämä nykyinen oli silloin jo myynnissä, mutta kallis. Jatkoin katselua ja kun se taas pomppasi silmiin, mutta reilusti halvempana niin mentiin katsomaan ja tiedettiin heti että tää se on vaikka oli edelleen 50 000 e yli mitä oltiin ajateltu taloon käyttää. Hierottiin kaupat, saatiin 20 000 e hinnasta vielä pois ja ollaan todella onnellisia kodista. Tämä on aivan täydellinen meille ja jopa halpa hienouteensa nähden.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Titityy 
Päivämäärä:   23.1.21 15:50:29

En ole etsinyt täydellistä, vaan kohtuullisen sopivaa. Silti aikaa on asunnosta riippuen kulunut 2-5 vuotta, ennen kuin sopiva on löytynyt.

Kannattaa vain jaksaa seurata ilmoituksia monta kertaa päivässä ja sopia näytöt viimeistään seuraavaksi päiväksi. Sopivat myydään nopeasti.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   23.1.21 21:34:57

Täydellistä en edes kuvittele löytäväni, etsin kelvollista, jossa ei olisi mitään isompaa vikaa tai häiritsevää ominaisuutta.

Taloa olen nyt katsellut kymmenisen vuotta. 2 vuoden jälkeen ostettiin sukulaisilta vapautunut kerrostaloasunto, että päästiin edes pois vuokralta kerryttämään budjettia. Tässä on monta kompromissia, joista osa on osoittautunut piinalliseksi vuosien kuluessa, mutta edelleen tämä on vähiten huono vaihtoehto mitä tarjolla on ollut. Sen jälkeen muutaman vuoden ajan ilmoitusten seuraaminen oli merkittävästi satunnaisempaa, nyt taas useampi vuosi etsitty aktiivisesti. Viime vuonna kiinnostavia kohteita oli myynnissä 5, kahdessa oli vikaa, kolme meni 2-4 vuorokaudessa ennen kuin ehdittiin edes saada olennaisia tietoja tai käydä katsomassa. 2019 ei ollut myynnissä käytännössä mitään sopivalla sijainnilla ja 2018 käytiin katsomassa kahtaa taloa, joissa oli sekä pientä vikaa tontissa, että olisivat vaatineet huomattavan mittavaa remonttia.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Gnu 
Päivämäärä:   23.1.21 21:38:54

Muutama kuukausi. Hyvin äkkiä opittiin haluamamme alueen hintataso sekä miten se kolleroi talojen ikän ja kunnon ja tontin koon kanssa. Tingittiin lopulta tontin koosta, mutta saatiin hyväkuntoinen -90 luvun talo! Ei ole tarvinnut stressata, löytyykö talosta jotain yllätyksiä vaan on saanut nauttia asumisesta

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.1.21 02:52:49

3 vuotta. Eikä ole täydellinen.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: :B 
Päivämäärä:   24.1.21 08:11:35

No nää täydellisen etsijät on vaan huvittavia. Eikö kannata rakentaa itse jo :D

Talon etsiminen vei n puoli vuotta ja oisko max 10 taloa katsottu. Kakkosasunnon etsintä ehkä pari viikkoa ja 3 asuntoa katsottiin. Molempiin edelleen tyytyväisiä.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   24.1.21 12:55:39

"Eikö kannata rakentaa itse jo"

Hyvät tontit on vähintään yhtä harvassa ja osaavat rakennusurakoitsijat ne vasta harvassa onkin. Suo siellä, vetelä täällä...

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Sandri 
Päivämäärä:   24.1.21 19:47:32

Nyt on kiikarissa lähes täydellinen talo, osui silmään Etuovi.comissa, kahdesti ollaan käyty katsomassa, mutta on vielä monta muuttujaa ennenkuin saadaan ko. talo, jos saadaan

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Elina 
Päivämäärä:   24.1.21 20:10:41

Ihanaa vertaistukea on lukea, että muillakin on asunnon etsiminen ottanut aikaa!
Koen, että vaatimukseni ja hintatasoni kyllä kohtaa, ongelma on enemmän siinä, että alueelta jonne halajan tulee harvoin taloja myyntiin.
Kompromissit ei kiinnosta, minulla ei ole mitään hätää nykyisessä kodissa, voin täällä kytätä rauhassa ja kerätä lisää säästöjä. Kuten kirjoitin, en ole kiinnostunut ottamaan isoalainaa "ihan ok" talon takia. Ymmärrän kyllå, että kaikilla ei ole tälläistä mahdollisuutta.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Hmh 
Päivämäärä:   24.1.21 20:55:46

Ei täydellistä olekaan ellet rakennuta. Muutama vuosi meni tiettyjen speksien täyttöön. Ei ole täydellinen, mutta ihan ok ja päävaatimukset täyttyvät eli voin elää tämän kanssa.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.1.21 21:11:38

Viitisen vuotta - ahkerasti kävin asuntonäytöissä ja pari oli jo miltei sopimuksen päässä. Etsintäalueeni oli silloisen kodin lähellä olevat muutamat kaupunginosat ja halusin 1-tasoisen rivitalon, joita oli vähän noilla alueilla. Paljon oli kaksikerroksisia rivareita; mutta nei sijaitsivat kyllä kauniilla paikoilla.

Samana kesänä, jolloin iskin silmäni nykyiseen asuntooni (sen rakentaminen alkoi), laajensin hakureviiriä. Tuolloin tuli yksi vaatimus lisää; näkymä järven rannalle tai lähellä rantaa. Jälleen olin tekemässä kauppaa eri kaupunginosasta, mutta näkymä järvelle ja uimaranta oli siinä rannalla. Tuolloin tökki, että asunto oli aavistuksen kallis, iso ja sisustus osin ei ollut makuuni.
Loppujen lopuksi ostin vajaan puolen vuoden päästä rakenteilla olevasta talosta asunnon, joka kaikin tavoin ylitti budjettini; mutta ranta oli ja maalämpö sekä rauhallinen sijainti.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   24.1.21 21:13:29

Joku 1,5v ? Piiritettiinn tätä meidän taloa. Saatiin myös sinä aikana hinnasta pois 42.000€. ihan oikeutetusti, kun jouduttiin tekemään kaikki pinnat melkein uusiksi kun oli sisustettu niin mauttomasti. Se oli myös syy miksi talo ei mennyt kaupaksi vaikka katsojia oli.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   25.1.21 09:54:20

Selailin huvikseni etuovi comia ja löysin sen niin äkkiä pankkiin lainaa hakemaan.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.1.21 10:46:59

Noin 5 vuotta etsittiin, eikä löytynyt, joten rakennettiin itse.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   25.1.21 10:47:53

Erosin, jäin koditomaksi. Aloin kattella vuokra-asuntoja todella kysytyltä alueelta, kaksi tarjolla mutta en saanut niitä koska jonoa oli monta ottajaa ennen mua. Sit aloin kattella myyntiasuntoja, alueella myynnissä kaks. Menin kattoon toista ja ostin sen 3 viikkoa eron jälkeen, viikko taloesittelyn jälkeen. Ensiasunto. Juuri täydellinen ja rakastan ylikaiken mun kotia. En mä tietenkä pienessä asunnossa lopunelämääni vietä mut tähän väliin oli aivan täydellinen.

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: Miisa 
Päivämäärä:   25.1.21 13:21:31

noin 3-4kk :) ei täydellinen, mutta aihio tehdä miellyttävä ja remontilla sai paljon aikaan. sijaiti ja piha täydellinen. tilaa myös tarpeeksi :)

  Re: Kauanko etsit täydellistä asuntoa?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.1.21 16:40:59

"Ei täydellistä olekaan ellet rakennuta"
-Kannattaa tarkistaa voimassa olevat rakennusmääräykset ennen kuin ostaa tontin: ne vaihtuu usein ja välillä meni vuosia niin, että täydellisen uuden rakennuttaminen oli täysin poissuljettu vaihtoehto paskojen määräysten takia. ;)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.