Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mikä juttu tämä o? 
Päivämäärä:   21.1.21 21:30:21

Postista tipahti tuollainen kirje. 35 ja rapiat pitää maksaa YTSH maksua jokaisen läsnäolevan korkeakouluopiskelijan. Ulosotolla uhaiksilevat, jos ei maksa.

Ei väliä, vaikka olisit omaehtoinen opiskelija ansiopäivärahoilla tai oikeutettu työterveyshuoltoon. Itsekin olen opinnäytetyötä vaille valmis, eli vain sen takia läsnäoleva koulussa, mutta täysipäiväisesti töitä teen...

Ihan vaan periaatteen tasolla, mihin tämä perustuu? Onko tällaisesta uutisoitu ennen toimeenpanoa??

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mikä juttu tämä o? 
Päivämäärä:   21.1.21 21:30:44

YTSH

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   21.1.21 21:31:42

Ai YTSH

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.21 21:31:48

Johan tästä on jo joku vuosi huudettu. AMK on nyt myös sen piirissä, ja maksettava on vaikka sinne tuskin pääsekään..

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   21.1.21 21:35:41

Siskoni valmistuu nyt tammikuun lopussa ja joutuu silti maksamaan tuon maksun. Kysyi kelalta että saako käyttää yths:n palveluja vaikkei ole enää koulun kirjoilla niin vastasivat että sen aikaa kun on koulun kirjoilla niin saa käyttää. Eli vain tän tammikuun ja silti joutuu maksamaan koko maksun.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mali 
Päivämäärä:   21.1.21 21:37:09

Ensin maksan työstä veroa että saan käyttää terveyspalveluja, työnantajani maksaa korkeita työterveys maksuja. Nyt mun pitäisi maksaa tuo, vaikka en palveluita käytä ja teen työn ohella tutkintoa. Että miksihän ihmeessä?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   21.1.21 21:37:13

Joo samasta meillä nyt infottiin koululla. Pakko maksaa vaikkei käyttäisi palveluita. Ei kai se auta.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   21.1.21 21:38:09

En ollut kuullut mistään ennenkuin tuo lappu tuli eilen. Kiva ylläri kun maksoin jo viime syksynä lukukausi-ilmon.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.21 21:39:26

Lähettäjä: Mali
Päivämäärä: 21.1.21 21:37:09

Ensin maksan työstä veroa että saan käyttää terveyspalveluja, työnantajani maksaa korkeita työterveys maksuja. Nyt mun pitäisi maksaa tuo, vaikka en palveluita käytä ja teen työn ohella tutkintoa. Että miksihän ihmeessä?

No siinäpä se. Ei mitään järkeä..

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Barrikadeille 
Päivämäärä:   21.1.21 21:40:42

Minä joudun maksamaan myös, vaikka olen lukukauden ulkomailla vaihdossa. " :) " Ja ruuhka YTHS:llä on niin paha, että aikoja EI SAA, ihan näin sivusta seuranneena kavereiden yritystä saada sinne edes puhelin- tai chat-yhteys. Vítutti kieltämättä maksaa, esimerkiksi vaihtopalveluiden suhteen palveluita on rajattu.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   21.1.21 21:45:08

Mä en nyt tajua. Miten kela ja yths liittyvät toisiinsa? Siis miten kela voi periä sellaista maksua, joka ei liity heidän tekemiinsä alunperinkään?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.21 21:47:30

No nyt on ainakin korkeakouluopiskelijat samalla viivalla, kun kaikilla on oikeus noihin palveluihin. Tosin yliopisto-opiskelijoilla on edelleen paljon suurempi se pakollinen maksu.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.21 22:17:44

"Tosin yliopisto-opiskelijoilla on edelleen paljon suurempi se pakollinen maksu."

Onko tämä totta? Maksavatko amkilaiset tosiaan vähemmän?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.1.21 22:33:04

Kenen pakkasaste luulee asiasta infonneen? Koulun toimesta ei opiskelijoille ole tullut sähköpostia asiasta, ei myöskään opiskelijajärjestöiltä tai kelalta. Eilen tippui lasku postilaatikkoon, siinä ensimmäinen tieto maksusta. Vieläpä hyvin lyhyellä eräpäivällä.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Minnea 
Päivämäärä:   21.1.21 22:34:47

Tuli minullekin, tosin tiesin asiasta. Ja vaikka valmistuisi nyt, saa palveluja käyttää kevätlukukauden loppuun.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.21 22:55:56

Yliopistossa opiskelevat on maksanut ennen sen saman maksun ylioppilaskunnan laskun yhteydessä. Nyt koska ammattikorkeakoululaiset pääsee YTHS piiriin, on maksu päätetty irrottaa ylioppilaskunnan maksusta.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Monta koiraa 
Päivämäärä:   21.1.21 23:32:21

Typerä systeemi, mut minkäs teet. Pakkomaksaa

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.21 23:37:56

Jopa minä tiedän tästä uudistuksesta, vaikken ole edes opiskelija.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.1.21 23:54:56

Aikasemmin sama maksu maksettiin ylioppilaskuntamaksun yhteydessä, nyt se maksetaan erikseen suoraan kelalle. AMK-opiskelijoille toki isompi uudistus.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   22.1.21 00:13:19

Niin, minulta perittiin jokin 60e "materiaalimaksu" viimeiseltä amisvuodelta, jolloin en ollut lainkaan fyysisesti läsnä, enkä siten kuluttanut mitään materiaalejakaan. Ilmeisesti voivat keksiä maksuja ihan tyhjästä.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.21 00:42:30

Musta oli loistava muutos että YTHS on nykyään myös muille korkeakouluopiskelijoille. Pidin sitä aiemmin vähän outona, että Suomen kaltaisessa maassa tuon edun saa vain yliopisto-opiskelijat. Tuli joskus jopa vähän huono omatunto siitä. :D

Aloittaja, sinäkin olet opiskelija niin kauan kuin se oppari on vielä tekemättä. Mäkin olen nyt vaihdossa ja maksan sen silti, koska se on kuin maksaisi veroa, joka menee todella hyödylliseen käyttöön. Tuskin sun verorahatkaan menee kaikki juuri sellaisiin palveluihin, joita sinä käytät. Siihen nähden, ettei meillä ole lukukausimaksuja erikseen, tuo maksu on kohtuullinen. Kaikki ei ole aina kivaa, mutta tuo maksu on pakollinen ja hyvin pienellä hinnalla saat opiskella ja käyttää opiskelijoille tarkoitettuja palveluita.

Kun mulla oli erikoishoitoa vaativa terveydellinen ongelma viime vuonna, kaksi erikoislääkäriä tuli vastaanotolle mukaan mua tutkimaan ja antoi todella hyvää hoitoa, jonka ansiosta paranin kokonaan. Kun mulla oli toinen ongelma, sain kattavat tutkimukset verikokeineen jne. Kun ex-mies hakkasi mut, mä sain todella hyvin mielenterveyspalveluista apua ja mun kaveri on saanut apua adhd-diagnoosin saamiseksi. YTHS ei ole mikään turha palvelu vaan takaa sitä, että opiskelijoillakin on pieni kynnys päästä erikoislääkärien vastaanotolle tai saada apua asioissa, joille julkisella puolella vain nauretaan. En ymmärrä, miten jatkuvasti sanotaan, että sinne on vaikea päästä, mutta viimeiset 4 vuotta on riittänyt kun tarttuu puhelimeen ja pyytää ajan sitä kautta.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   22.1.21 01:05:02

Mä olen myös ihan vttuuntunut tästä uudistuksesta, kuka vatipää tän oikein keksi?? Ja miksi?!

Teen töitä 40h/vk ja opiskelen monimuotona, mulla on työn puolesta hyvin kattava TTH. Ja nyt joudun maksamaan sellaisesta, jota en käytä enkä tarvitse. Miksi?
Ehkä ihan ilkeyttäni alan käyttämään tuota YTSH nyt mahdollisimman paljon, koska olenhan siitä joutunut maksamaan!

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   22.1.21 02:43:35

Joo, onhan tätä odotettu pari vuotta. Mulle tämä on hyvä uudistus, mutta osa meidän monimuotoryhmästä ei asu edes paikkakunnalla.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: 1010 
Päivämäärä:   22.1.21 03:05:31

Täytyy sanoa, että jos 35 euroon kaatuu yliopisto-opiskelijan maailma Suomen kaltaisessa maassa, missä opiskelua tuetaan ja missä ihmisistä pidetään huolta, niin liiemmin ei ole sivistys ainakaan suhteellisuudentajun muodossa päähän tarttunut.

Monessa muussa maassa opiskelijat jättävät opinahjonsa jopa satojen tuhansien eurojen tai dollareiden lainojen kanssa.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   22.1.21 06:55:10

Jokainen oppilaitos on varmasti tiedottanut opiskelijoitani tästä. Tiedote on varmasti Intiassa, opiskelijajärjestöt ym sivuilla. YTHS ja kela ovat tiedottaneet tästä koko viime vuoden kanavillaan.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: You 
Päivämäärä:   22.1.21 07:54:16

Mä olen ihan samaa mieltä 1010 kanssa, että tuohan on ihan pikkusumma ja varsinkin itselläni näin monimuoto-opiskelijana tuo ei tunnu missään, kun saan tosian ihan normaalia liksaa työssäkäynnistä. Hyvä vaan, että tulee tasa-arvo tuohonkin asiaan kaikille korkeakouluopiskelijoille.

”Lähettäjä1010
Päivämäärä22.1.21 03:05:31

Täytyy sanoa, että jos 35 euroon kaatuu yliopisto-opiskelijan maailma Suomen kaltaisessa maassa, missä opiskelua tuetaan ja missä ihmisistä pidetään huolta, niin liiemmin ei ole sivistys ainakaan suhteellisuudentajun muodossa päähän tarttunut.

Monessa muussa maassa opiskelijat jättävät opinahjonsa jopa satojen tuhansien eurojen tai dollareiden lainojen kanssa.”

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mikä juttu tämä o? 
Päivämäärä:   22.1.21 08:11:52

Selasin mielenkiinnosta koulun sähköpostin läpi tuonne syyskuulle asti, enkä löytänyt yhtään infoa tästä.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 08:51:50

Ömm, pitääkö maksaa tuplana jos on läsnä kahdessa amkissa yhtaikaa? Tietääkö kukaan?

Eihän niitä palveluja kuitenkaan tule tuplasti käytettyä.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.21 08:59:58

"Teen töitä 40h/vk ja opiskelen monimuotona, mulla on työn puolesta hyvin kattava TTH. Ja nyt joudun maksamaan sellaisesta, jota en käytä enkä tarvitse. Miksi?
Ehkä ihan ilkeyttäni alan käyttämään tuota YTSH nyt mahdollisimman paljon, koska olenhan siitä joutunut maksamaan!"

Tottakai käytät kaikki mahdolliset palvelut hyödyksi ku kerran maksat, koska juuri tuollsissa tilanteissa tuo maksu on täysin turha periä!

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   22.1.21 09:09:43

Minä käyn myös töissä samalla ja tuo YTHS on paljon kattavampi kuin meidän työterveyshuolto :)

Varasin heti nyt sekä hammaslääkärin, sekä tavallisen lääkärin. Lääkärin aika oli 30min ja sain lähetteen labroihin ja vielä gynelle. Käsittääkseni nuo perus hammastarkastukset ja lääkärit on ilmaisia, eli oikeasti hyödyn tästä kun sattuu olemaan huonot hampaat mitä pitää olla koko ajan hoidattamassa.

Siellä on takaisinsoittopalvelu ja soittivat sitten päivän vaiko parin päästä ja ajan sain heti lekurille ja helmikuussa hammashoitoon.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 09:14:00

Maria: Näkevätkö suoraan että olet jossain kirjoilla vai pitääkö asia todistaa jotenkin?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   22.1.21 09:16:49

Minä olen opiskellut ja tehnyt töitä 16 tuntisia päiviä. Silloin saattaa median seuraaminen jäädä vähemmälle. Työpaikan ja opiskelupaikan tiedotusta tietenkin seuraan. Minusta tiedotus on hoidettu väärin, kun se on hoidettu mediassa, eikä yliopiston tiedotuksen kautta.

Maksan veroja 30% kuussa, sillä maksetaan julkista terveydenhuoltoa.
Teen paljon töitä, siitä maksetaan kotimaisen yksityisen terveyspalveluita tuottavan yrityksen maksuja kova summa vuosittain.
Nyt maksan vielä kolmanteen paikkaan tuon maksun.

Turhaa prkl!

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.1.21 09:17:43

Eihän siitä mitään tulisi, että kyseltäisiin kaikilta käytkö töissä ja onko sinulla tth, jolloin vapautettaisiin maksusta eikä olisi oikeus YTHS:n palveluihin. Pahoitatko mielesi myös siitä, ettet käytä julkisia, mutta verovarostasi tuetaan julkista liikennettä? Et ole liigakiekkoilija, mutta verovarostasi tuetaan liigaseuroja?

Ei kaikki tietenkään hyödynnä YTHS:n palveluja, ei tietenkään eikä ole ennenkään hyödyntänyt. Pointti on se, että naurettavalta vuosimaksulla on mahdollisuus saada asiantuntevaa hoitoa! Omat kokemukset YTHS:stä ovat ainoastaan positiivisia ja maksoin mieluusti maksun myös niinä vuosina kun en palvelua joutunut käyttämään (eli sain olla terve!)

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Joops 
Päivämäärä:   22.1.21 09:38:17

Täysin sama fiilis ja olen yrittänyt etsiä pykälää, jolla livetä maksun maksamisesta. Vaan ei, maksettava on! On kyllä uskomatonta pskaa. Mitään YTHS:n palveluja ei edes ole opiskelupaikkakunnallani! Aion ensi viikolla alkaa varailemaan sinne aikoja, jotta tulee sitten rahoille vastinetta. Onneksi en asu opiskelupaikkakunnallani vaan kaupungissä missä palveluja edes on. Kivat luokkakavereilleni, jotka siellä asuvat!

Lähettäjä.,.

Päivämäärä22.1.21 01:05:02

Mä olen myös ihan vttuuntunut tästä uudistuksesta, kuka vatipää tän oikein keksi?? Ja miksi?!

Teen töitä 40h/vk ja opiskelen monimuotona, mulla on työn puolesta hyvin kattava TTH. Ja nyt joudun maksamaan sellaisesta, jota en käytä enkä tarvitse. Miksi?
Ehkä ihan ilkeyttäni alan käyttämään tuota YTSH nyt mahdollisimman paljon, koska olenhan siitä joutunut maksamaan!

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: AMK 
Päivämäärä:   22.1.21 09:52:51

Helppo homma. Lopetatte yhteiskunnan rahan tuhlauksen (eli opiskelun). Ei tarvitse enää maksaa YTHS maksua.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 09:56:46

Lähettäjä: AMK
Päivämäärä: 22.1.21 09:52:51

Helppo homma. Lopetatte yhteiskunnan rahan tuhlauksen (eli opiskelun). Ei tarvitse enää maksaa YTHS maksua.

Tosin siinä tulee se ongelma, ettei meillä ole tekijöitä..
Ja miten saa asiantuntevaa hoitoa, kun sinne on vaikea saada aikoja? Ja huhujen mukaan ei ole aina ihan niin asintuntevaa.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   22.1.21 09:59:22

Ai tuhlaan yhteiskunnan varoja. Maksan nytkin 30% kokoaikatöistä veroja, valmistumisen jälkeen 60%. Sillä maksetaan aika monen kotona makaaminen...

Olen käyttänyt ekan tutkinnon aikana YTHS:n palveluita. Tekivät kaksi hoitovirhettä joiden hoitaminen tuli maksamaan minulle 12000€. Mielellään vielä makselen sinne ylimärääisiä maksuja!

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: lol 
Päivämäärä:   22.1.21 10:02:52

"En ollut kuullut mistään ennenkuin tuo lappu tuli eilen. Kiva ylläri kun maksoin jo viime syksynä lukukausi-ilmon."

No etkä ole maksanut, maksoit vain syksyn osuuden, tämä nyt maksuun tullut on kevään osuus.

Ja jollekin ylemmälle, ei tarvitse maksaa kahteen kertaan.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Hopmaisk 
Päivämäärä:   22.1.21 10:12:50

Kouluissa näemmä eroja tiedottamisen suhteen. Tuli ainakin kaksi sähköpostia, yksi hyvissä ajoin ennen joululomaa ja yksi heti kevätlukukauden alettua. Myös terveydenhoitaja lähetti oman viestin asiasta.

Koulun oma sovellus huomautti myös asiasta. Itse näin asiasta mainoksen Facebookissa Kelan puolelta ennen näitä ja Kelan etusivulla oli myös asiaa.

Eivät ole kyllä selkeästi ajatelleet loppuun, kerran vaihdossa olevat (koko lukukausi), monimuodot jne joilla luulisi olevan työterveys maksaa myös. No, minkäs teet.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: -----****------- 
Päivämäärä:   22.1.21 10:22:10

Toi on niin naurettavan pieni summa ja sillä saa tosiaan esim. hammashoidon, mitä ei juuri mikään TTH korvaa.

Ja tuosta on niin paljon mediassa huudeltu, että miten joltakulta on voinut mennä ohi? Itse en jatkuvasti voi seurata asioita, mutta ylen sivut selaan päivittäin ja siellä oli asiasta myös artikkeli ihan vastikään.

Suosittelen muutenkin seuraamaan vähän maailman menoa. Ei tule muitakaan ylläreitä. Ei aina ole jotain koulua ja työpaikkaa, jotka informoi kaikesta.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.21 10:32:42

Kyllähän tuota nyt on vuodenpäivät toitotettu joka taholta jos yhtään seuraa uutisia ja Kelankin sivuille ilmestyi jo joulukuussa asiasta iso ilmoitus. Se että koulusi tai oppilaskuntasi ei olisi muka siitä mitään pihahtanut (epäilen) on sitten heidän häpeänsä.

Hyvä uudistus, kunhan YTHS:n ruuhkat helpottavat ja tottuvat uuteen asiakasmääräänsä niin onhan tuo nyt mainio lafka. Jos Suomessa talous tähän maksuun meinaa kaatua niin se on sitten niiden talous, jotka tätä uudistusta ovat myös eniten tarvinneet. Ei niiden, joilla on kattava työterveyshuolto töiden lisäksi. Joskus voi miettiä muitakin kuin omaa napaansa.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.21 10:46:23

Mä en ainakaan edes päässyt sinne vaan piti mennä työterveyteen. Vtuttaa maksella maksuja jos ei sinne edes oteta kun on työterveyskin jota käyttää.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Ponnyponny 
Päivämäärä:   22.1.21 10:49:59

Onhan tämä nyt vähän hassu juttu. Opiskelen täysin etänä työn ohessa. Maksan verot palkasta, työnantaja kustantaa työterveyden, opiskelupaikkakunnalle 350 km matkaa eikä kotipaikkakunnalla yths- palveluja.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: etox 
Päivämäärä:   22.1.21 11:25:38

Itsellä sama, täytyy maksaa vaikka palveluille ei ole mitään tarvetta. Työterveyshuolto on minulla erittäin laaja.

Yksi sähköposti tuli joulukuussa asiasta koululta, muutoin en olisi tästä mitään tiennyt. Sattuneesta syystä ei ole Kelan sivuille ollut asiaa, kun en tukia nosta.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.21 11:33:35

No ei pitäisi paljon tuntua työssäkäyvän lompakossa tuo maksu. Nautitte kuitenkin ilmaisesta koulutuksesta, ei pitäisi olla maailmanloppu tuon maksun.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.1.21 11:38:48

Siis ei jumankauta, ehkä sitä AMK:ta ei olisi pitänyt liittää YTHS:n pariin, kun siellä opiskelevilla ei osalla näytä älli riittävän ymmärtämään hyvin yksinkertaisia asioita...

Turun yliopisto on hoitanut tässä asiassa kyllä tiedotuksen hyvin, itse asiassa niitä sähköposteja asiasta on tullut niin paljon, että alkoi jo kyllästyttää jossain kohtaa. Jos oma opinahjo on hoitanut asian huonosti eikä muka oikeasti ole tiedottanut ollenkaan, niin kannattaa antaa palautetta.

Miten muuten se 36 euroa on niin iso summa, jos kerta on kokopäiväisesti töissä eikä siksi koe olevansa opiskelija enää? Minäkin olen ollut kokopäivätöissä neljä vuotta ja roikottanut opiskelijastatusta mukana, kun gradu ei ole valmistunut. En minä mikään rikas ole, mutta 36 euroa on kyllä silti täysin triviaali summa.

Meillä on ihan ok työterveys, mutta olen kyllä edelleen käyttänyt YTHS:ää hammashoitoon, kun se on siellä niin törkyisen halpaa eikä sisälly meillä työterveyteen. Jonot eivät tähän mennessä ole Turussa eikä Helsingissä olleet kovin pitkiä, aina olen saanut kiireettömissä asioissa ajan max. 3 kk päähän ja kiireellisissä 24h sisällä, viimeisin kokemus hammaslääkäriajan varaamisesta pari viikkoa sitten, ajan sain helmikuun loppuun. Kävin myös ihotautilääkärillä edelleen YTHS:llä, sillä minulla oli sinne sama hoitokontakti vuosien ajan. Työterveyden lääkärit Mehiläisessä ovat myös jatkuvasti osoittautuneet huonommiksi kuin YTHS:n, joten laadusta ei ole valittamista. Nyt kai erikoislääkärit poistuvat YTHS:n listoilta, joten en tiedä, millainen tuon paikan tulevaisuus on.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mikä juttu tämä o? 
Päivämäärä:   22.1.21 11:57:00

En ole väittänyt, että talous tähän kaatuisi, vaan kysyin mihin tämä maksu perustuu?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   22.1.21 12:52:07

Pisteelle ne näkevät kyllä YTHS:llä suoraan opiskelutiedot. Ainakaan eivät sen kummemmin kyselleet kun aikoja varasin. Kunnallisella tuo hammashoito kuitenkin maksaa joka kerta, kaikki suuhygienistin hoidot ja tarkastukset ovat YTHS:n kautta ilmaiset.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 13:36:13

Kiitos Maria. :)

5v sitten sanottiin julkisella että pitäisi vuosittain käydä vähintään hygienistillä, 2v välein hammaslääkärillä. Maksoin yli 50e. Nyt olisikin sitten hyvä syy varailla aikoja hammaslääkärille.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Ponitäti 
Päivämäärä:   22.1.21 13:44:27

"Miksi joudun maksamaan, vaikken käytä palvelua".

No ihan samasta syystä kuin miksi maksat veroissa kirjaston ylläpidosta, vaikket sitä koskaan käyttäisi. Kyseessä on ns. yhteisvastuu eli kaikilta perittävällä maksulla kustannetaan kyseisen palvelun ylläpito ja mitä enemmän maksajia on, sitä kohtuullisemmaksi yhden yksilön maksama summa jää.

Aikoinaan yliopistossa oli ylioppilaskunnan jäsenyys pakollinen, vaikkei olisi käyttänyt mitään sen palveluita. Siihen sisältyi tuo YTHS-maksu. Ja tosiaan vaikka nykyisin nautin varsin kattavasta työterveyspalvelusta niin YTHS:ssä oli huomattavasti laajemmat palvelut tarjolla.

Jollain ne palvelut on kuitenkin kustannettava ja se, että amk-opiskelijatkin pääsivät YTHS:n piiriin, on oikeasti monelle opiskelijalle todella iso parannus.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.21 13:46:47

Ei tuo summa mikään maailmanloppu olekaan, mutta jos kerta pitää tuollaista maksua maksaa niin oletan silloin pääseväni sinne. Mutta ei, piti mennä työterveyteen.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   22.1.21 13:51:58

Maksu ei ole maailmanloppu, ollenkaan. Siitä olisi toki ollut kiva tietää etukäteen... niinkuin maksuista nyt yleensä.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   22.1.21 13:53:55

"Siis ei jumankauta, ehkä sitä AMK:ta ei olisi pitänyt liittää YTHS:n pariin, kun siellä opiskelevilla ei osalla näytä älli riittävän ymmärtämään hyvin yksinkertaisia asioita..."

Minulla oli täsmälleen sama ajatus tätä ketjua lukiessa. Aivan käsittämätöntä vinkumista.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: DumDum 
Päivämäärä:   22.1.21 14:28:08

Olen huomannut että netissä kyllä roikutaan mutta uutisia sieltä ei osata lukea.
Jengi on pihalla kuin tamponin naru maailman menosta, aika pelottavaa.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: nbnb 
Päivämäärä:   22.1.21 19:22:06

Oikeat yliopisto-opiskelijat ovat maksaneet tuota maksua yo-kunnan jäsenmaksun kanssa jo 60-kuvulta.

Nyt nämä ammatti"korkekoululaiset " halusivat mukaan systeemiin ja sitten on hirveä poru.

Yliopistolla en ole ikinä kuullut valitusta yo-kunnan tai yths_n maksusta.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: nbnb 
Päivämäärä:   22.1.21 19:28:22

Morjesta Kalle

Kun veroprosenttisi on jo opiskelijana 30 % ja valmistumisen jlk 60% niin ei kai joku kolmenkympin maksu sun taloutta kaada ?? Ja olethan verorahoilla opiskellut jo yhden tutkinnon nyt toisen. Kyllä sittä parikypää voi maksaa ettei sun veroprosentti ( ja mun) nouse enempää tulevaisuudessa.

Mitä tulee hoitovirheisiin niin kannataa tehdä kantelu AVIlle, ne kyllä korvaavat.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   22.1.21 19:40:39

Mitenkäs tilanteessa, jossa paikkakunnalla ei ole YTHS palveluja? Kelan sivuilla luki, että voi valita käyttää oman terveysaseman palveluja. Saanko siis terveysaseman kaikki käynnit ilmaiseksi, kun maksan tuon maksun?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 20:22:26

Itse kuulin tästä tässä topikissa ekaa kertaa. Ei ole mitään kelan lappuakaan näkynyt.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   22.1.21 20:30:42

Se on YTHS. Eikä yliopiston terveydensäätiöhoito.
Ja kyllä meille ainakin on tästä opettajat puhuneet sekä koulun ja kelan sivustolla ollut juttua.

Perusterveelle ihan kökkö muutos. Joudut maksamaan vaikka et käyttäisi palveluita. Voisi ihan kettuillakseen mennä lääkärin vastaanotolle joka pikku vaivasta koska se on ilmaista. Pikkuisen saattaa jonot kasvaa mutta omapa on heidän ongelmansa.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.21 20:35:07

Maksuhan on 75 e/vuosi.

Miksi opiskelijoiden tarvitsee maksaa kahdesti veroluontoista maksua terveydenhuollon palveluista?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   22.1.21 23:41:40

ainahan yliopistolaiset ovat maksaneet yths-maksun yo-kuntamaksun yhteydessä, siis ainakin ennen. todella hyvä systeemi.
olisi kiva jos vaikka ammattiliitot tms perustaisivat samanlaisia, että työelämässäkin pääsisi jonnekin hoitoon. kunnallisen alan työterveys on yhtä tyhjän kanssa, siellä vaan jutellaan ja sanotaan nii-in ja voi voi. ja julkiset on täynnä sosiaalitapauksia, yksityiselle ei keskituloisella ole varaa mennä.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   22.1.21 23:58:39

Piste: kahdesti?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 00:01:13

Niinpäniin: Niin, tuloista veroa ja YTHSn maksu.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Niinpäniin 
Päivämäärä:   23.1.21 00:22:37

Piste: voi kyynel. Olen töissä korkeakoulumaailmassa sekä opiskelen lisää joten maksan ihan täysistä tuloista verot, YTHSn maksun ja minulla on todella kattava työterveys.
Toisaalta jos joudun leikkaukseen niin sitäkin kustannetaan niistä minun verorahoistani, ei ne YTHSllä käy minua leikkaamaan kuitenkaan.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.1.21 00:34:15

Helsingin yliopisto ainakin on aiheesta lähettänyt miljoona sähköpostia.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 00:43:44

Niinpäniin: Kyynel itsellesi. Mikä sun ongelma on?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 06:41:58

Minusta siellä vastauksissa oli, et kun maksaa lukukausimaksun, niin saa käyttää palvelua lukukauden loppuun, vaikka valmistuisi vaikka nyt tammikuussa. Eli kesään asti. Syksyllä on sit uusi maksu

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   23.1.21 06:46:10

Itse töissä oppilaitoksessa, työ eri paikkakunnalla kuin kori tai opiskelupaikka. Pääsin nopeasti YTHS palveluun tuyöpaikkakunalle ja sain apua nopeammin kuin olisin saanut työterveyshuollosta tai tksta . Mahtava palvelu on ollut aina.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   23.1.21 08:56:17

Itseä eniten ärsyttää se, että ei oo noiden toimipistettä lähelläkään. Kuka oikeesti lähtee parin tunnin matkan päähän hammaslääkäriin?

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   23.1.21 13:23:36

Olen opparia vaille valmis ja teen vakitöitä tällä hetkellä, joten työterveys on. Työterveys sijaitsee 3km päässä, kun taas kouluni ja lähin YTHS palvelyn tarjoaja 40km päässä. Joten kummankohan valitsen?????!!!!
Ja kavereitani on ohjattu suoraan työterveyteen, kun palveluissa on ollut ruuhkaa. Onhan tuota maksua siinä mielessä ihan järjetöntä maksaa, vaikkakin hinta on pieni.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.1.21 13:39:27

Ainahan terveydenhuoltomaksut on ollut pakko maksaa, kun on läsnäoleva. Itsekään en ole kertaakaan koko opiskeluaikana moisia palveluita tarvinnut, joten sangen kivaa on ollut rahaa siihen laittaa...

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.21 21:04:36

YTHSn sivuilta: "Valtakunnalliset ajanvarausnumerot palvelevat 29.1.2021 saakka klo 8.00-12.00. SelfChat on toistaiseksi suljettu. Jatkamme puhelinpalvelun ruuhkan purkamista ja saat takaisinsoiton 1-3 arkipäivän kuluessa."

Ja tuosta me maksamme  tuli vissiin yllätyksenä, että YTHSn piiriin kuuluvien opiskelijoiden määrä kaksinkertaistui.

  Re: Kela perii YTSH maksua

Lähettäjä: Pistepiste 
Päivämäärä:   23.1.21 21:32:34

Kuinka pitkältä ajalta tuo 35€ on? Johan tässä tekee mieli alkaa opiskelemaan jos tuollaisella hinnalla saa hammashoidon :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.